Protokół Nr 33/2006

 

 

z posiedzenia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu 10 kwietnia 2006 roku.

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Mariusz Pieńkowski.

Lista obecności w załączeniu.

Ponadto w posiedzeniu uczetniczyli:

1.Mieczysław Czapliński- Wicestarosta Kluczborski,

2.Piotr Pośpiech – Skarbnik Powiatu,

3.Leszek Wiącek – Burmistrz Gminy Wołczyn.

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 13.04.2006 r.

3.Wolne wnioski.

4.Zamknięcie posiedzenia.

Ad.1.

Przewodniczący Komisji powitał wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu
i przedstawił porządek posiedzenia. Członkowie komisji nie wnieśli do porządku żadnych uwag jednogłośnie go zatwierdzając.

Ad.2.

Przewodniczący Komisji poprosił Skarbnika o omówienie informacji o przebiegu wykonania budżetu powiatu kluczborskiego za 2005 rok.

Skarbnik poinformował, że przygotowana informacja zawiera: wykonanie planu dochodów budżetu powiatu kluczborskiego za 2005 r., wykonanie planu wydatków budżetu powiatu kluczborskiego za 2005 r., wykonanie planu dochodów i wydatków zadań z zakresu administracji rządowej wykonywanych przez powiat za 2005 r., wykonanie planu przychodów i rozchodów budżetu powiatu kluczborskiego za 2005 r., prognozy finansowe
i informację o wielkości zadłużenia, sprawozdanie Likwidatora SPZOZ w Kluczborku
z realizacji planu rzeczowo-finansowego w 2005, zmiany w planie budżetu Powiatu Kluczborskiego dokonane w 2005 r., wykonanie dochodów i przychodów budżetu
w 2005 r., wykonanie planu wydatków i rozchodów budżetu w 2005 r., zestawienie wydatków majątkowych budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2005 rok, zestawienie wydatków remontowych budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2005 rok, zestawienie planu przychodów i wydatków środków specjalnych za 2005 rok, zestawienie wykonania planu przychodów i wydatków gospodarstw pomocniczych za 2005 rok, zestawienie wykonania planu przychodów i wydatków gospodarstw pomocniczych za 2005 rok, zestawienie wykonania planu przychodów i wydatków funduszy celowych za 2005 rok, informację
o dokonanych umorzeniach i ulgach w spłatach. Zdaniem Skarbnika kondycja finansowa budżetu nie jest zadowalająca. Wynika to ze słabego spływu dochodów z określonych źródeł.

Na tą sytuację ponadto zdaniem Skarbnika składa się niższe od zakładanego wykonanie dochodów z tytułu sprzedaży mienia powiatu. Wykonanie to nie jest zadowalające ponieważ plan określony na koniec okresu sprawozdawczego jest planem po korekcie i wynosi 876.653,-zł, a wykonano 620.453,-zł. Wskaźnik wykonania dochodów ze sprzedaży mienia powiatu wynosi 70,77%.Wyższe od zakładanego jest wykonanie dochodów z tytułu opłat komunikacyjnych, plan wynosi 2.035.542,-zł natomiast wykonanie wyniosło 2.051.771,-zł , co w procentach stanowi 100,80% założonego planu. Wyższe także jest od zakładanego wykonanie dochodów z tytułu 10,25% udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na plan 4.107.764,-zł dochody wykonano w wysokości 4.259.575,-zł , co stanowi 103,7% oraz wykonanie dochodów z tytułu 1,40% udziału w podatku dochodowym od osób prawnych. Na plan 86.770,-zł dochody wykonano w wysokości 98.362,-zł, co stanowi 113,36%.
Ponadto Skarbnik wyjaśnił zebranym, że nowa ustawa o finansach publicznych wprowadziła wobec samorządów nowe obowiązki. Wprowadza obowiązek zamieszczania
w sprawozdaniu dodatkowych informacji dotyczących planu rzeczowo-finansowego instytucji kultury, samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej i innych podmiotów posiadających osobowość prawną z wyłączeniem przedsiębiorstw, banków i spółek prawa handlowego. Obligatoryjnie w sprawozdaniu musi być zamieszczana informacja składana przez SPZOZ. Dlatego tez w sprawozdaniu znajduje się informacja Likwidatora SPZOZ ZOZ w Kluczborku z wykonania planu finansowo-rzeczowego za 2005 r. Skarbnik stwierdził, że wykonanie budżetu Powiatu Kluczborskiego w 2005 r. to dochody wykonane na poziomie 99,26%, a wydatki 98,88%. W ciągu roku nastąpił spory wzrost dochodów w wysokości 41.683.000,-zł, a wykonano je w wysokości 43.391.588,-zł Ponadto Skarbnik poinformował, że zwiększenie dochodów nastąpiło w wyniku zwiększenia części oświatowej subwencji ogólnej o kwotę 1.281.000,-zł, otrzymania subwencji uzupełniającej w kwocie ponad 280.000,-zł. Skarbnik stwierdził, że w roku bieżącym dochód może być dużo mniejszy, gdyż zmniejszono nam część oświatową subwencji ogólnej
o prawie 700.000,-zł. Jeśli chodzi o dochody i wydatki dotyczące zadań z zakresu administracji rządowej wykonywanych przez powiat w 2005 r wykonano je w 98,83%, co stanowi kwotę 3.503.486,-zł. Ponadto w 2005 r. były duże wpływy z przychodów, które pochodziły z emisji obligacji komunalnych na kwotę 8.300.000,-zł, ze środków pozostałych na rachunku budżetu powiatu w latach poprzednich na kwotę 433.300,-zł, z zaciągniętego kredytu w kwocie 800.000,-zł, którym został zamknięty budżet na koniec 2005 r. Łączna kwota przychodów wyniosła 9.533.300,-zł. Zaplanowane w wysokości 1.404.202,-zł rozchody wykonano w kwocie 1.403.970,-zł, przeznaczając je na spłatę wcześniej zaciągniętych kredytów. Kolejnym elementem sprawozdania są prognozy finansowe na lata 2005-2015, informacja o wielkości zadłużenia oraz harmonogram spłat zobowiązań finansowych powiatu z uwzględnieniem planowanej II emisji obligacji komunalnych. Wielkość długu w stosunku do ograniczenia ustawowego w wysokości 60% wykonanych dochodów wynosi 48,6%, natomiast wielkość spłat dokonanych w 2005 r. przy ustawowym ograniczeniu 15% wykonanych dochodów wynosi 5,2%.W sprawozdaniu Likwidatora SPZOZ ZOZ przedstawiony został plan i wykonanie kosztów, czynności podejmowane w okresie sprawozdawczym, sprawy sądowe, stan zobowiązań zakładu oraz stan zadłużenia na koniec roku 2005. Zobowiązania zakładu wg. stanu na dzień 31.12.2005 r. wynoszą 11.749.093,41,-zł. Skarbnik poinformował, że zakończone zostały wypłaty zaległych wynagrodzeń dla byłych pracowników SPZOZ oraz w lutym 2006 r. zostały wypłacone jedynie odsetki od tzw.,,ustawy 203”. Kwota ta wyniosła 204.327.74,-zł. W roku 2006 planuje się uregulowanie wszystkich zobowiązań cywilno-prawnych. Skarbnik stwierdził, że czynności likwidacyjne zakończą się jeszcze prawdopodobnie w 2006 r.

Wykonanie dochodów i przychodów z tytułu udziału powiatu w podatku dochodowym od osób fizycznych wykonane zostało w 103,7% czyli z nadwyżką. Subwencje stanowiły w całości dochodów 56,5% i wykonane zostały w 100%.Dotacje celowe jakie wpłynęły do budżetu powiatu były zgodne z założeniami. Wyjątek stanowi jedynie dotacja na domy pomocy społecznej, która została zmniejszona. W powyższej sprawie Zarząd Powiatów Polskich wystąpił z wnioskiem o przywrócenie poprzedniego systemu kierowania pensjonariuszy do domów pomocy. Wprowadzony obecnie system nakłada na gminy obowiązek kierowania osób do tych placówek i pokrywanie wszelkich kosztów. Takie działania pogarszają sytuację finansową placówek, gdyż zmniejsza to ilość pensjonariuszy.

Kolejno Skarbnik wyjaśnił, że jeśli chodzi o wydatki i rozchody, to wydatki zostały wykonane w kwocie 51.264.134,-zł, a rozchody w kwocie 1.403.970,-zł. Wydatki bieżące wyniosły 98% wykonania wydatków, a wydatki inwestycyjne 2%. Wykonanie to wynika z tego, że największe zapotrzebowanie jest jednak na wydatki związane z remontami, a nie inwestycjami. Największą część wydatków pochłonęły zadania w zakresie oświaty i edukacyjnej opieki wychowawczej /46% ogółu wydatków/. Wydatki związane ze spłatą zadłużenia /10,55%/, a 6,47% wydatków dotyczyło działu ochrony zdrowia. Związane to było z realizacja inwestycji jaka był szpital oraz spłatą zobowiązań wobec byłych pracowników i wierzycieli SPZOZ w likwidacji. Do projektu uchwały w sprawie rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego oraz udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu z tego tytułu za 2005 rok nie zgłoszono zapytań. W związku z powyższym Przewodniczący Komisji poddał projekt pod głosowanie.Za przyjęciem głosowało 7 członków komisji, wstrzymał się 1, nie stwierdzono głosów przeciw.

Kolejnym omawianym projektem uchwały był projekt w sprawie zmiany uchwały

Nr XXXV/249/2005 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu powiatu kluczborskiego na 2006 rok. Projekt ten jest związany z otrzymaniem ostatecznych wielkości budżetowych, przesłanych przez Ministra Finansów i Wojewodę Opolskiego.

Z wymienionej informacji wynikają następujące zmiany: obniżenie części równoważącej subwencji ogólnej o 55 zł, obniżenie części oświatowej subwencji ogólnej o 717.034,-zł, podwyższenie prognozowanej kwoty dochodów z udziału w podatku o 49.198,-zł.

Radny Leszek Krzyżanowski zapytał czy powiat poradzi sobie w związku ze zmniejszeniem oraz czym zostanie zapełniona powstała dziura.

Pan Starosta wyjaśnił, że wystarczyłoby zmienić jeden wskaźnik w algorytmie, który jest dość skomplikowanym ułamkiem. Zdaniem Starosty ilość uczniów może być taka sama, ale wystarczy, że zmianie ulegnie jeden składnik w algorytmie i wyjdzie z obliczeń mniej.

Skarbnik nawiązując do dyskusji stwierdził, że jeśli chodzi o ilość uczniów to sytuacja się nie zmieniła. Na tą sytuację może mieć jedynie wpływ zmniejszenie wag.

Skarbnik poinformował, że w świetle obowiązującego budżetu, regulaminu wynagradzania dla nauczycieli, uchwalonych wydatków w zasadzie nie można zmienić wynagrodzeń.
Można zdaniem Skarbnika próbować oszczędzać, ale jedynie w granicach przewidzianych w regulaminie. Nie da się tych wielkości zmienić i ustalić na innym poziomie. Dlatego zdaniem Skarbnika może to skutkować jakimiś ograniczeniami jeśli chodzi o zadania remontowe, co nie jest dobrą rzeczą. Ograniczeń trzeba będzie jak stwierdził Skarbnik szukać w każdym możliwym paragrafie. Ponadto dyrektorzy szkół otrzymają informację o rozważeniu ewentualnych oszczędności. Ta sytuacja niepokojąca jest jeszcze w innym kontekście, zbliżającego się momentu przechodzenia nauczycieli na emeryturę.

Nierzadko będzie to się wiązało z odejściem w trybie art.20 Karty Nauczyciela, gdzie koszt takiego odejścia jest bardzo wysoki.

Radny Leszek Krzyżanowski zapytał Skarbnika ile na dzień dzisiejszy posiadamy szkół.

Skarbnik wyjaśnił, że w powiecie jest 7 szkół ponadgimnazjalnych, ale oprócz tego jest Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, Młodzieżowy Dom Kultury.
Skarbnik wyjaśnił, że Wojewoda Opolski przekazał także informację o wielkościach poszczególnych dotacji celowych z budżetu państwa: zwiększona została dotacja na prace geodezyjno-urządzeniowe na potrzeby rolnictwa o 30.000,-zł, zmniejszono środki na funkcjonowanie KPPSP w Kluczborku o 8.000,-zł, zmniejszono środki dla domów pomocy społecznej o 19.000,-zł. Inne zmiany dotyczą także otrzymanej dotacji z gminy Byczyna przeznaczonej na działalność profilaktyczną Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kluczborku w wysokości 2.977,-zł, otrzymanej dotacji z budżetu państwa na sfinansowanie pomocy dla repatriantów w wysokości 23.146,-zł, wprowadzenia dochodów z tytułu pierwszej opłaty za użytkowanie wieczyste gruntu sprzedanego PCZ S.A. w wysokości 9.658,-zł. Ponadto zmiany w planie wydatków inwestycyjnych dotyczą zakupu zestawu komputerowego do Tajnej Kancelarii, co stanowi wymóg prawny. Koszt zakupu wynosi 18.900,-zł. Cena podyktowana jest tym, że musi on posiadać opłacony certyfikat bezpieczeństwa wydawany przez Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, zakupu samochodu do przewozu osób niepełnosprawnych dla Domu Pomocy w Gierałcicach.

Zdaniem Skarbnika największą zmianę stanowi obniżenie należnej powiatowi części oświatowej subwencji ogólnej. Skarbnik poinformował również, że w budżecie powiatu uchwalonym na 2006 rok znajdował się zapis, że maksymalna wysokość pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Zarząd Powiatu nie może przekroczyć w roku budżetowym kwoty 2.000.000,00,-zł. W §6-9 zawarte są zmiany, które wynikają
z wejścia w życie ustawy o finansach publicznych. Wprowadza ona dodatkowe wymogi dotyczące konstrukcji uchwały budżetowej m.in.: określenie nieprzekraczalnych limitów dotyczących właśnie tych zobowiązań przejściowych czyli krótkoterminowych, zobowiązań wynikających ze zwiększenia zadłużenia jednostek samorządu terytorialnego, podobnie jak limit na realizację zadań wieloletnich, jak również zmiany w zakresie upoważnienia dla Zarządu Powiatu. Ponadto jak wyjaśnił wielkości kwotowe w porównaniu do przyjętych w uchwale budżetowej nie uległy zmianie. Zmianie uległy zapisy, które odpowiadają brzmieniu nowej ustawy o finansach publicznych. Skarbnik poinformował, że czeka nas wiele zmian dostosowujących w związku z tym, że budżet został uchwalony w starym roku. Nie zmieniają się kwoty oraz granice upoważnienia. Zmianie ulega jedynie zapis i wprowadzony zostaje

§ 5, który wprowadza § 7 a z zapisami dotyczącymi limitu. Czas na dostosowanie wszystkich dokumentów do przepisów nowej ustawy określony został do dnia 30 czerwca br.

Innych zapytań do projektu nie zgłoszono. Przewodniczący Komisji poddał projekt uchwały pod głosowanie w wyniku, którego za przyjęciem głosowało jednogłośnie 5 członków komisji.

Kolejnym omawianym projektem był projekt w sprawie ustalenia zakresu i szczegółowości informacji o przebiegu wykonania budżetu powiatu kluczborskiego za I półrocze.

Skarbnik wyjaśnił, że zgodnie z nową ustawą o finansach publicznych Zarząd Powiatu ma obowiązek sporządzania i przedkładania organowi stanowiącemu informacje z przebiegu wykonania budżetu za I półrocze każdego roku budżetowego. Zakres i szczegółowość wskazanej informacji ustala Rada Powiatu.

W związku z tym, że funkcjonująca dotychczas w tym zakresie uchwała była nieco sprzeczna z ugruntowaną praktyką sporządzania omawianej informacji trzeba było dokonać zmiany przedmiotowej uchwały po to by uczynić ja zgodną z oczekiwaniami Rady Powiatu oraz sprawdzona już praktyką. Zmiany w tym projekcie dotyczą nowych elementów, które zgodnie z ustawa o finansach publicznych stały się elementami obligatoryjnymi przedmiotowej informacji. Mowa tu jest o informacji o przebiegu wykonania planu finansowego takich jednostek jak m.in.: samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, instytucje kultury oraz inne samorządowe osoby prawne z wyłączeniem przedsiębiorstw, banków, spółek prawa handlowego. Jak wyjaśnił Skarbnik dodatkowo wprowadzone zostają zapisy dotyczące zamieszczania prognoz finansowych oraz harmonogramu spłaty zaciągniętych zobowiązań. Ponadto w miejsce nieistniejących już ,,środków specjalnych” wprowadzono ,,dochody własne”, informacje fakultatywne uzupełniono o zestawienie wydatków o charakterze remontowym.

Do projektu nie wniesiono zapytań. Przewodniczący Komisji poddał go pod głosowanie.

Za przyjęciem głosowało 7 członków komisji, wstrzymało się 2, nie stwierdzono głosów przeciw.

Następnie członkowie komisji zapoznali się z projektem uchwały w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu umarzania, odraczania i rozkładania na raty należności pieniężnych Powiatu Kluczborskiego oraz jej jednostek organizacyjnych.

Projekt ten związany jest także z wejściem w życie nowej ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych. Zgodnie z przepisami przejściowymi do ustawy, wszystkie akty prawne wydane na podstawie dotychczas obowiązującej ustawy o finansach publicznych muszą zostać dostosowane do nowych przepisów w terminie do 30 czerwca 2006 roku.

Do projektu nie zgłoszono zapytań i przystąpiono do głosowania, w którym za przyjęciem projektu głosowało jednogłośnie 9 członków komisji.

Następnie Przewodniczący Komisji przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania w tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego.

Radny Leszek Krzyżanowski zapytał jakich pracowników dotyczą te kategorie i dlaczego w niektórych jednostkach wartość najniższego wynagrodzenia wynosi 460, a w innych 580. Skarbnik poinformował, że uchwała ta jest przygotowywana co roku zgodnie z przepisami.

W budżecie powiatu na 2006 rok przyjęty został wzrost wynagrodzeń o 2,5% w stosunku do roku 2005. Każda jednostka w związku z tym otrzymała środki na podwyższenie wynagrodzenia. Ponadto zdaniem Skarbnika udało się ujednolicić stawkę najniższego zaszeregowania w placówkach oświatowych. Natomiast w pozostałych jednostkach pułap,
z którego te placówki ,,startowały” był wyższy czego przykładem może być np.: Zarząd Dróg Powiatowych. Skarbnik wyjaśniając radnemu stwierdził, że nie jest to ustalanie wysokości wynagrodzeń lecz zasad. Innych zapytań do projektu nie zgłoszono w związku z czym Przewodniczący poddał projekt pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 9 członków komisji, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się.

Kolejnym omawianym projektem był projekt uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania

z realizacji ,,Programu współpracy powiatu kluczborskiego z organizacjami pozarządowymi w 2005 roku”. Powyższe sprawozdanie zostało opracowane na podstawie zebranych informacji dotyczących konkretnych działań realizowanych przez te organizacje lub we współpracy z samorządem powiatu kluczborskiego.

Program ten daje duże możliwości rozwijania działań realizowanych wspólnie z organizacjami pozarządowymi w przyszłości.

Jedynym ograniczeniem są możliwości finansowe budżetu powiatu kluczborskiego.

Zapytań do projektu nie zgłoszono. W związku z powyższym Przewodniczący Komisji poddał go pod głosowanie. W obecności 9 członków komisji za przyjęciem głosowało jednogłośnie 9 radnych, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się.

Następnie członkowie komisji zapoznali się z projektem uchwały w sprawie uchwalenia ,,Programu współpracy powiatu kluczborskiego z organizacjami pozarządowymi w 2006 roku”. Program ten określa cele, formy i zakres współpracy organów samorządowych powiatu z organizacjami, a także sposoby określania priorytetów zadań publicznych, których realizacja związana będzie z udzieleniem pomocy publicznej. Do projektu nie zgłoszono zapytań i przyjęto go w drodze głosowania 9 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się.

Następnym projektem uchwały z jakim zapoznali się członkowie komisji był projekt
w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku za okres od 20 maja 2005 r. do 6 września 2005 r.

Powyższe sprawozdanie zawiera:

-bilans jednostki,

-rachunek zysków i strat,

-informacje dodatkową do sprawozdania.

Projekt uchwały został przygotowany w związku z tym, że 19 maja 2005 r. Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną złożoną przez powiat. W związku z tym został utrzymany wyrok WSA w Opolu, który uchwałę Nr XII/85/2003 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 19 listopada 2003 r. w sprawie likwidacji SPZOZ ZOZ w Kluczborku, uznał za nieważną. Rada Powiatu w dniu 8 lipca 2005 r. ponownie podjęła uchwałę

Nr XXIX/214/2005 w sprawie likwidacji SPZOZ ZOZ w Kluczborku. W związku
z powyższym przedłożone sprawozdanie dotyczy jednostki jako samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej.

Zapytań nie zgłoszono. Projekt poddano głosowaniu. Za przyjęciem głosowało

7 członków komisji, 2 się wstrzymało, nie stwierdzono głosów przeciw.

Następnie członkowie komisji zapoznali się z projektem uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Kluczborku w 2005 roku. Radny Piotr Wiecha stwierdził, że stanowisko to jest bardzo ważne i potrzebne, ale niestety zbyt mało rozreklamowane.

Radny Leszek Krzyżanowski poparł wypowiedź w/ radnego i stwierdził, że można

by zaproponować szkołom, aby rozpropagowały ulotki na ten temat.

Do przedstawionego projektu nie wniesiono więcej zapytań przyjmując go jednogłośnie

9 głosami.

Członkowie komisji przystąpili do analizy projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na założenie i prowadzenie publicznego liceum ogólnokształcącego przez Gminę Wołczyn.

Powyższy projekt został opracowany na prośbę Burmistrza Wołczyna, który kolejno zabrał głos w dyskusji. Burmistrz stwierdził, że sprawa utworzenia liceum na terenie Gminy Wołczyn nie jest Jego zdaniem przejawem jakiejkolwiek kampanii, gdyż pomysł utworzenia liceum funkcjonował w zamysłach już od wielu lat. Na dzień dzisiejszy udało się stworzyć takie warunki, aby mogło ono wreszcie powstać. Zdaniem Burmistrza nie ma potrzeby argumentować zamiaru utworzenia, gdyż wszyscy zebrani zapoznali się z materiałami,

w których są argumenty za i przeciw. Argumentami za jest jak stwierdził Burmistrz to, że jest młodzież, która deklaruje się, kadra wyrażająca chęć poprowadzenia, idealne warunki, są także środki finansowe, które Gmina chce do subwencji dołożyć.

Ponadto Burmistrz poinformował, że chciałby ustosunkować się do argumentów, które są przeciw utworzeniu w/w liceum. Jak stwierdził to, aby utworzyć szkołę nie jest stanowiskiem Burmistrza, ale jest to zespół ludzi, którzy pracują nad tym pomysłem, analizując jednocześnie wszystkie możliwości finansowe, merytoryczne, kadrowe oraz sprawy organizacyjne. Burmistrz stwierdził, że nie do końca zgadza się z przedstawianymi argumentami przeciw utworzeniu szkoły takimi jak: rozdrobnienie sieci szkół ponadgimnazjalnych Powiatu Kluczborskiego, utrata możliwości ubiegania się o stypendium, zmniejszenie liczby godzin i etatów nauczycieli itp.

Zdaniem Pana Burmistrza obawy o zatrudnienie są nieuzasadnione, gdyż podobna sytuacja miała miejsce przy likwidacji czterech szkół podstawowych, gdzie żaden nauczyciel nie stracił pracy.

Ponadto Burmistrz poinformował, że zapoznał się ze stanowiskami dyrektorów szkół
i poniekąd rozumie ich obawy, gdyż taka sytuacja zmusza każdego dyrektora przy analizie ilości uczniów do włożenia więcej pracy, innej organizacji w placówce itp.

Burmistrz stwierdził, że nie rozumie stwierdzeń jakie były przedstawiane przez niektórych dyrektorów szkół w swoich opiniach.

O głos w dyskusji poprosił radny Piotr Wiecha, który zapytał, co się stanie w przypadku,

gdy nie będzie chętnych na dwa oddziały. Pan Burmistrz wyjaśnił, że taka ewentualność jest brana pod uwagę. W tej sprawie prowadzonych jest wiele rozmów i analiz.

Zdaniem Burmistrza najistotniejszy jest fakt, że stwarza się możliwości dla młodzieży, których wcześniej ona nie miała. Burmistrz wyjaśnił, że zakłada się, aby powstały dwa oddziały musi być około 30 uczniów w jednym oddziale. Wiadome jest również,

że w przypadku, gdy nabór będzie w ogólnej ilości 36 uczniów to Kurator Opolski nie wyrazi zgody na otwarcie jednego oddziału. Burmistrz stwierdził, że dla nich byłoby to korzystne jeśli byłby taki jeden oddział, gdyż wtedy subwencja byłaby na 36 uczniów, jedno zatrudnienie. Kurator postawi na pewno warunek podzielenia na dwa oddziały.

Zdaniem Burmistrza kwestia czy to liceum powstanie zależy od tego czy zdoła się przekonać dobrych uczniów do wyboru właśnie tej szkoły. Prawdziwy sprawdzian dla tego liceum będzie za trzy lata przy maturach. W tym celu prowadzone są rozmowy z kadrą pedagogiczną, aby za trzy lata nie było zaskoczenia.

Radny Józef Woźny zapytał czy w razie powstania są zamysły, aby zatrudnić na godziny ponadwymiarowe dodatkowo doświadczonych pedagogów z terenu Kluczborka czy raczej

z Wołczyna.

Pan Burmistrz wyjaśnił radnemu, że z przeprowadzonej analizy wynika, iż kadrą Wołczyńską można zapełnić prawie wszystko. Są osoby jak stwierdził Burmistrz z terenu Kluczborka, które będą miały propozycję pracy w Wołczynie, jest kilku nauczycieli mieszkających
w Kluczborku i pracujących na terenie Gminy Wołczyn, którym także będzie złożona propozycja pracy. Ponadto Pan Burmistrz poinformował, że sprawę utworzenia liceum analizowano pod takim kątem, czy to jest rzeczywiście zagrożenie dla liceów z Kluczborka.

Okazało się, że z terenów Gminy Wołczyn w liceach ogólnokształcących jest 50 uczniów.

Nie stanowi to zdaniem Pana Burmistrza tak wielkiego zagrożenia. Również stwierdzenia,
że nauczyciele być może stracą pracę też nie jest do końca prawdą. W związku z powyższym Pan Burmistrz zaapelował o zrozumienie, gdyż ewentualne powstanie liceum jest działaniem na rzecz mieszkańców i uczniów
.
Innych zapytań nie zgłoszono. W związku z powyższym Przewodniczący Komisji poddał projekt uchwały pod głosowanie członków komisji. W wyniku głosowania za przyjęciem opowiedziało się 6 radnych, wstrzymało się 2, nie stwierdzono głosów przeciw.

Kolejnym omawianym projektem uchwały był projekt w sprawie założenia zasadniczej szkoły zawodowej dla dorosłych. Z wnioskiem o utworzenie tej szkoły wystąpił do organu prowadzącego Dyrektor ZSP Nr 2 – Centrum Kształcenia Ustawicznego w Kluczborku. Zdaniem Dyrekcji Zasadnicza Szkoła Zawodowa dla Dorosłych kształcąc absolwentów gimnazjum i 8-letniej szkoły podstawowej daje szansę na zdobycie kwalifikacji zawodowych i zwiększa możliwość podnoszenia poziomu wykształcenia społeczności lokalnej.

Do projektu nie zgłoszono zapytań głosując jednogłośnie 9 głosami za przyjęciem projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji przedstawił następny projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXXIII/242/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 1 grudnia 2005 r. w sprawie wysokości oraz szczegółowych zasad przyznawania i wypłacania nauczycielskiego dodatku mieszkaniowego dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez Powiat Kluczborski. Do projektu nie zgłoszono zapytań głosując jednogłośnie 9 za przyjęciem niniejszego projektu uchwały.

Członkowie komisji analizowali kolejny projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały
Nr XXIX/219/2005 Rady Powiatu z dnia 8 lipca 2005 r. w sprawie nadania regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych

w powiecie kluczborskim w roku szkolnym 2005/2006. Zmiana ta jest konieczna ze względu na zmianę Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, przyjętą na posiedzeniu Komitetu Monitorującego ZPORR w dniu 15 grudnia 2005 r. , który umożliwi uproszczenie systemu wypłat stypendiów dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych.

Radny Leszek Krzyżanowski zapytał jak przedstawia się obecnie sprawa stypendiów.

Skarbnik poinformował, że program na rok 2005/2006 opiewa na kwotę 1.100.000,-zł przeznaczoną na wypłatę stypendiów dla uczniów i studentów. Do tej pory, aby otrzymać stypendium trzeba było złożyć rachunki, które nie zawsze mogły być zaakceptowane.

Weryfikacja tych rachunków trwała także zbyt długo w związku z czym uczniowie i studenci otrzymywali stypendium z dużym opóźnieniem. Niejednokrotnie także ponosili koszty,

a w trakcie weryfikacji rachunku okazywało się, że nie może on być uznany. Jak wyjaśnił Skarbnik zmiana ta pomoże uniknąć w/w sytuacji. Innych zapytań nie zgłoszono. Przewodniczący Komisji poddał projekt powyższej uchwały pod głosowanie.

W wyniku głosowania za przyjęciem głosowało 8 członków komisji.

Kolejnym projektem uchwały z jakim zapoznali się członkowie komisji był projekt w sprawie nadania imienia Zespołowi Szkół Ponadgimnazjalnych – RCKU w Bogdańczowicach.

Z wnioskiem o nadanie imienia w/w szkole wspólnie wystąpili: Rada Pedagogiczna, Rada Rodziców i Samorząd Uczniowski. Do projektu nie wniesiono zapytań.

W drodze głosowania członkowie komisji 8 głosami za bez zastrzeżeń przyjęli powyższy projekt uchwały.

Ostatnimi projektami uchwał jakie analizowali członkowie komisji były projekty uchwał

w następujących sprawach:

-określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób

Niepełnosprawnych na 2006 rok,

-przyjęcia sprawozdania z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie

w Kluczborku za 2005 r.

Radny Leszek Krzyżanowski zabierając głos poinformował, iż dzięki temu, że PCPR

w miarę szybko zareagował na oczekiwania PFRON-u i zmienił zapis w programie pracy nad osobami niepełnosprawnymi. Dzięki temu jednostki Gminy mogły starać się
o dofinansowanie z PFRON-u np. na windy do szkół, przedszkoli, do gimbusów.

Zdaniem radnego można z tego tytułu wiele, zyskać. W poprzednich latach program ten nie funkcjonował w województwie opolskim ponieważ Ministerstwo stwierdziło, że nasze województwo jest za bogate, aby wyrównywać szanse pomiędzy regionami.

Skarbnik nawiązując do wypowiedzi radnego poinformował, że program jest powiatu pamiętając jednocześnie o pracy PCPR-u, gdyż to Rada Powiatu uchwalała regulamin.

Zarząd Powiatu dwukrotnie zwracał ten program do poprawki. Programem tym zostały objęte wszystkie województwa w kraju, przy czym zróżnicowany jest poziom dofinansowania.

Skarbnik stwierdził również, że projekt tego Programu trafił do wszystkich Gmin wchodzących w skład powiatu z prośbą o zaopiniowanie i zgłoszenie ewentualnych zadań, które mogłyby być z tego Programu realizowane. Zdaniem Skarbnika Program ten jest bardzo dobrym ,,instrumentem finansowym” . Łącznie zostało złożonych wniosków na ponad 800.000,-zł. Jedynym benificjentem tych środków jest Powiat i to on będzie ze wszystkimi wnioskodawcami, którzy złożyli do nas swoje aplikacje zawierał umowy na podstawie, których będą przekazywane pieniądze, nadzorował i rozliczał wykorzystanie tych środków.

Innych zapytań do powyższego projektu uchwały nie wniesiono. Przewodniczący Komisji poddał go pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało jednogłośnie 8 członków komisji.

Kolejno członkowie komisji zapoznali się z informacją Zarządu Powiatu w Kluczborku dotyczącą sprawozdania Likwidatora SPZOZ ZOZ w Kluczborku z prowadzonej działalności

W zakresie zbywania ruchomości stanowiącej majątek trwały za rok 2004 i 2005.

Radny Adam Martyniszyn odnosząc się do powyższej informacji zapytał jakie kwoty otrzymano za sprzedany sprzęt.

Skarbnik wyjaśnił, że są to następujące kwoty:

-chłodnia, kocioł warzelny-1.850,-zł

-kabina do rehabilitacji-953,-zł

-łącznica telefoniczna-700,-zł

-aparat RTG-1.600,-zł

-fotel laryngologiczny-200,-zł.

Ponadto radny Leszek Krzyżanowski poprosił, aby na następne posiedzenie komisji została przygotowana informacja dotycząca roku produkcji w/w urządzeń.

Naczelnik Wydziału Ochrony i Promocji Zdrowia zobowiązał się do przygotowania takiej informacji.

Innych zapytań nie zgłoszono.

Ad.3.

Członkowie komisji nie zgłosili żadnych wolnych wniosków.

Ad.4.

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za udział i zamknął posiedzenie w dniu dzisiejszym.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

Przewodniczący Komisji

Mariusz Pieńkowski