Protokół Nr 43/2006

 

 

z posiedzenia Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego Rady Powiatu

w Kluczborku w dniu 6 kwietnia 2006 r.

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Andrzej Jung.

Lista obecności w załączeniu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Mieczysław Czapliński – Wicestarosta Kluczborski,

2.Piotr Pośpiech – Skarbnik Powiatu,

3.Mieczysław Zaleciński – Naczelnik Wydziału Ochrony i Promocji Zdrowia

Starostwa Powiatowego w Kluczborku.

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 13.04.2006 r.

3.Wolne wnioski.

4.Zamknięcie posiedzenia.

 

Ad.1.

Przewodniczący Komisji powitał wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu.

Kolejno Przewodniczący przedstawił proponowany porządek dzisiejszego posiedzenia. Członkowie komisji do porządku nie wnieśli żadnych uwag jednogłośnie go zatwierdzając.

Ad.2.

Przewodniczący Komisji poprosił Skarbnika o omówienie informacji o przebiegu wykonania budżetu powiatu kluczborskiego za 2005 rok.

Skarbnik poinformował, że informacja ta zawiera:

  • wykonanie planu dochodów budżetu powiatu kluczborskiego za 2005 r.,
  • wykonanie planu wydatków budżetu powiatu kluczborskiego za 2005 r.,
  • wykonanie planu dochodów i wydatków zadań z zakresu administracji rządowej wykonywanych przez powiat za 2005 r.,
  • wykonanie planu przychodów i rozchodów budżetu powiatu kluczborskiego za 2005 r.,
  • prognozy finansowe i informację o wielkości zadłużenia,
  • sprawozdanie Likwidatora SPZOZ w Kluczborku z realizacji planu rzeczowo-finansowego
    w 2005,
  • zmiany w planie budżetu Powiatu Kluczborskiego dokonane w 2005 r.,
  • wykonanie dochodów i przychodów budżetu w 2005 r.,
  • wykonanie planu wydatków i rozchodów budżetu w 2005 r.,
  • zestawienie wydatków majątkowych budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2005 rok,
  • zestawienie wydatków remontowych budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2005 rok,
  • zestawienie planu przychodów i wydatków środków specjalnych za 2005 rok,
  • zestawienie wykonania planu przychodów i wydatków gospodarstw pomocniczych za 2005 rok,
  • zestawienie wykonania planu przychodów i wydatków gospodarstw pomocniczych za 2005 rok,
  • zestawienie wykonania planu przychodów i wydatków funduszy celowych za 2005 rok,
  • informację o dokonanych umorzeniach i ulgach w spłatach.

Skarbnik poinformował, że nasza kondycja finansowa nie jest jego zdaniem zadowalająca

wynikająca ze słabego spływu dochodów z określonych źródeł.

Na taką sytuację ponadto zdaniem Skarbnika składa się niższe od zakładanego wykonanie dochodów z tytułu sprzedaży mienia powiatu. Wykonanie to nie jest zadowalające ponieważ plan określony na koniec okresu sprawozdawczego jest planem po korekcie i wynosi

876.653,-zł, a wykonano 620.453,-zł. Wskaźnik wykonania dochodów ze sprzedaży mienia powiatu wynosi 70,77%.

Wyższe od zakładanego jest wykonanie dochodów z tytułu opłat komunikacyjnych, plan wynosi 2.035.542,-zł natomiast wykonanie wyniosło 2.051.771,-zł , co w procentach stanowi 100,80% założonego planu. Wyższe także jest od zakładanego wykonanie dochodów z tytułu 10,25% udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na plan 4.107.764,-zł dochody wykonano w wysokości 4.259.575,-zł , co stanowi 103,7% oraz wykonanie dochodów

z tytułu 1,40% udziału w podatku dochodowym od osób prawnych. Na plan 86.770,-zł dochody wykonano w wysokości 98.362,-zł, co stanowi 113,36%.

Skarbnik także poinformował zebranych o tym, że nowa ustawa o finansach publicznych wprowadziła wobec samorządów nowe obowiązki. Wprowadza obowiązek zamieszczania
w sprawozdaniu dodatkowych informacji dotyczących planu rzeczowo-finansowego instytucji kultury, samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej i innych podmiotów posiadających osobowość prawną z wyłączeniem przedsiębiorstw, banków i spółek prawa handlowego. Obligatoryjnie w sprawozdaniu musi być zamieszczana informacja składana przez SPZOZ. Dlatego tez w sprawozdaniu znajduje się informacja Likwidatora SPZOZ ZOZ w Kluczborku z wykonania planu finansowo-rzeczowego za 2005 r.

Skarbnik stwierdził, że wykonanie budżetu Powiatu Kluczborskiego w 2005 r. to dochody wykonane na poziomie 99,26%, a wydatki 98,88%. W ciągu roku nastąpił spory wzrost dochodów w wysokości 41.683.000,-zł, a wykonano je w wysokości 43.391.588,-zł

Ponadto Skarbnik poinformował, że zwiększenie dochodów nastąpiło w wyniku zwiększenia części oświatowej subwencji ogólnej o kwotę 1.281.000,-zł, otrzymania subwencji uzupełniającej w kwocie ponad 280.000,-zł. Skarbnik stwierdził, że w roku bieżącym dochód może być dużo mniejszy, gdyż zmniejszono nam część oświatową subwencji ogólnej

o prawie 700.000,-zł. Jeśli chodzi o dochody i wydatki dotyczące zadań z zakresu administracji rządowej wykonywanych przez powiat w 2005 r wykonano je w 98,83%,

co stanowi kwotę 3.503.486,-zł.

Skarbnik poinformował również, że w 2005 r. były duże wpływy z przychodów, które pochodziły z emisji obligacji komunalnych na kwotę 8.300.000,-zł, ze środków pozostałych na rachunku budżetu powiatu w latach poprzednich na kwotę 433.300,-zł, z zaciągniętego kredytu w kwocie 800.000,-zł, którym został zamknięty budżet na koniec 2005 r.

Łączna kwota przychodów wyniosła 9.533.300,-zł. Zaplanowane w wysokości 1.404.202,-zł rozchody wykonano w kwocie 1.403.970,-zł, przeznaczając je na spłatę wcześniej zaciągniętych kredytów. Kolejnym elementem sprawozdania są prognozy finansowe na lata 2005-2015, informacja o wielkości zadłużenia oraz harmonogram spłat zobowiązań finansowych powiatu z uwzględnieniem planowanej II emisji obligacji komunalnych.

Zdaniem Skarbnika na koniec 2005 r wielkość długu w stosunku do ograniczenia ustawowego w wysokości 60% wykonanych dochodów wynosi 48,6%, natomiast wielkość spłat dokonanych w 2005 r. przy ustawowym ograniczeniu 15% wykonanych dochodów wynosi 5,2%.

W zawartym sprawozdaniu Likwidatora SPZOZ ZOZ przedstawiony został plan i wykonanie kosztów, czynności podejmowane w okresie sprawozdawczym, sprawy sądowe, stan zobowiązań zakładu oraz stan zadłużenia na koniec roku 2005.

Zobowiązania zakładu wg. stanu na dzień 31.12.2005 r. wynoszą 11.749.093,41,-zł.

Skarbnik poinformował, że zakończone zostały wypłaty zaległych wynagrodzeń dla byłych pracowników SPZOZ oraz w lutym 2006 r. zostały wypłacone jedynie odsetki od tzw.,,ustawy 203”. Kwota ta wyniosła 204.327.74,-zł. W roku bieżącym planuje się uregulowanie wszystkich zobowiązań cywilno-prawnych. Realne staje się także zakończenie czynności likwidacyjnych jeszcze w 2006 r.

Wykonanie dochodów i przychodów z tytułu udziału powiatu w podatku dochodowym od osób fizycznych wykonane zostało w 103,7% czyli z nadwyżką. Subwencje stanowiły w całości dochodów 56,5% i wykonane zostały w 100%.

Dotacje celowe jakie wpłynęły do budżetu powiatu były zgodne z założeniami. Wyjątek stanowi jedynie dotacja na domy pomocy społecznej, która po kontroli NIK w Opolskim Urzędzie Wojewódzkim została zmniejszona. W powyższej sprawie Zarząd Powiatów Polskich wystąpił z wnioskiem o przywrócenie poprzedniego systemu kierowania pensjonariuszy do domów pomocy. Wprowadzony obecnie system nakłada na gminy obowiązek kierowania osób do tych placówek i pokrywanie wszelkich kosztów. Takie działania pogarszają sytuację finansową placówek, gdyż zmniejsza to ilość pensjonariuszy.

Kolejno Skarbnik wyjaśnił, że jeśli chodzi o wydatki i rozchody to wydatki zostały wykonane w kwocie 51.264.134,-zł, a rozchody w kwocie 1.403.970,-zł. Wydatki bieżące wyniosły 98% wykonania wydatków, a wydatki inwestycyjne 2%. Wykonanie to wynika z tego,
że największe zapotrzebowanie jest jednak na wydatki związane z remontami, a nie inwestycjami. Największą część wydatków pochłonęły zadania w zakresie oświaty

i edukacyjnej opieki wychowawczej /46% ogółu wydatków/. Wydatki związane ze spłatą zadłużenia /10,55%/, a 6,47% wydatków dotyczyło działu ochrony zdrowia. Związane to było z realizacja inwestycji jaka był szpital oraz spłatą zobowiązań wobec byłych pracowników

i wierzycieli SPZOZ w likwidacji.

Do projektu uchwały w sprawie rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego oraz udzielenia absolutorium Zarządowi powiatu z tego tytułu za 2005 rok nie zgłoszono zapytań. W związku z powyższym Przewodniczący Komisji poddał projekt pod głosowanie.

Za przyjęciem głosowało 4 członków komisji, wstrzymał się 1, nie stwierdzono głosów przeciw.

Kolejnym omawianym projektem uchwały był projekt w sprawie zmiany uchwały

Nr XXXV/249/2005 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu powiatu kluczborskiego na 2006 rok. Projekt ten jest związany z otrzymaniem ostatecznych wielkości budżetowych, przesłanych przez Ministra Finansów i Wojewodę Opolskiego.

Z wymienionej informacji wynikają następujące zmiany:

  • obniżenie części równoważącej subwencji ogólnej o 55 zł,
  • obniżenie części oświatowej subwencji ogólnej o 717.034,-zł,
  • podwyższenie prognozowanej kwoty dochodów z udziału w podatku o 49.198,-zł.

Ponadto jak wyjaśnił Skarbnik Wojewoda Opolski przekazał także informację o wielkościach poszczególnych dotacji celowych z budżetu państwa:

  • zwiększona została dotacja na prace geodezyjno-urządzeniowe na potrzeby rolnictwa o 30.000,-zł,
  • zmniejszono środki na funkcjonowanie KPPSP w Kluczborku o 8.000,-zł,
  • zmniejszono środki dla domów pomocy społecznej o 19.000,-zł.

Inne zmiany dotyczą także: otrzymanej dotacji z gminy Byczyna przeznaczonej na działalność profilaktyczną Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kluczborku
w wysokości 2.977,-zł, otrzymanej dotacji z budżetu państwa na sfinansowanie pomocy dla repatriantów w wysokości 23.146,-zł, wprowadzenia dochodów z tytułu pierwszej opłaty za użykowanie wieczyste gruntu sprzedanego PCZ S.A. w wysokości 9.658,-zł.

Ponadto zmiany w planie wydatków inwestycyjnych dotyczą:

  • zakupu zestawu komputerowego do Tajnej Kancelarii, co stanowi wymóg prawny.

Koszt zakupu wynosi 18.900,-zł. Cena podyktowana jest tym, że musi on posiadać opłacony certyfikat bezpieczeństwa wydawany przez Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego,

  • zakupu samochodu do przewozu osób niepełnosprawnych dla Domu Pomocy

w Gierałcicach.

Zdaniem Skarbnika najbardziej dotkliwą zmianą jest obniżenie należnej powiatowi części oświatowej subwencji ogólnej.

Radny Piotr Wiecha odnosząc się do zapisu § 5 mówiącego o ustaleniu rocznego limitu dla zobowiązań z tytułu nowych kredytów i pożyczek zaciągniętych na sfinansowanie przejściowego deficytu budżetu w kwocie 2.000.000,00,-zł zapytał jaka kwota była poprzednio na ten cel. Skarbnik odpowiadając radnemu stwierdził, że poprzednia kwota wynosiła również 2.000.000,00,-zł. Ponadto Skarbnik poinformował, że w budżecie powiatu uchwalonym na 2006 rok był zapis, że maksymalna wysokość pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Zarząd Powiatu nie może przekroczyć w roku budżetowym kwoty 2.000.000,00,-zł. Natomiast §6-9 zawiera zmiany, które wynikają
z wejścia w życie ustawy o finansach publicznych. Wprowadza ona dodatkowe wymogi dotyczące konstrukcji uchwały budżetowej m.in.: określenie nieprzekraczalnych limitów dotyczących właśnie tych zobowiązań przejściowych czyli krótkoterminowych, zobowiązań wynikających ze zwiększenia zadłużenia jednostek samorządu terytorialnego, podobnie jak limit na realizację zadań wieloletnich, jak również zmiany w zakresie upoważnienia dla Zarządu Powiatu. Zdaniem Skarbnika jest to formalna kwestia. Ponadto jak wyjaśnił Skarbnik wielkości kwotowe w porównaniu do przyjętych w uchwale budżetowej nie uległy zmianie. Natomiast zmianie uległy zapisy, które odpowiadają brzmieniu nowej ustawy o finansach publicznych. Jak stwierdził Skarbnik czeka nas wiele zmian dostosowujących w związku
z tym, że budżet został uchwalony w starym roku. Nie zmieniają się kwoty oraz granice upoważnienia. Zmianie ulega jedynie zapis i wprowadzony zostaje § 5, który wprowadza
§ 7 a z zapisami dotyczącymi limitu. Czas na dostosowanie wszystkich dokumentów do przepisów nowej ustawy jest określony do dnia 30 czerwca br.

Kolejno radny Andrzej Jung zapytał jak przedstawia się sprawa użytkowania wieczystego pod budynkiem szpitala ginekologiczno-położniczego.

Skarbnik wyjaśnił, że za użytkowanie pobierana jest jednorazowa opłata w wysokości 15% wartości gruntu oraz rocznie pobierana jest opłata za użytkowanie wieczyste w wysokości
0,3 % wartości gruntu. Wartość działki jak stwierdził Skarbnik została oszacowana przez rzeczoznawcę na około 64.000,-zł.

Radny Adam Martyniszyn nawiązując do zmiany planu wydatków inwestycyjnych na
2006 rok /zakup zestawu komputerowego do Tajnej Kancelarii wraz z certyfikacją/ poprosił Skarbnika o wyjaśnienie czy otwarcie takiej Kancelarii związane jest z ochroną danych osobowych.

Skarbnik wyjaśnił, że zdaje sobie sprawę, iż kwota zakupu zestawu komputerowego jest bardzo wysoka, ale niestety jest to wymóg odgórny. Ponadto Skarbnik poinformował,
że w ubiegłym roku w Kancelarii tej poniesiono również spore koszty np: wstawiona została kasa pancerna, zamki do drzwi z certyfikatami, drzwi pancerne itp., a wszystko po to, aby pisma tajne i poufne mogłyby by być w niej przechowywane. Ilość tych pism jest bardzo duża. Przechowywanie objęte jest kontrolą Agencji Bezpieczeństwa Publicznego, która

w 2005 roku taką kontrolę w naszej Kancelarii przeprowadziła wydając zalecenia na wykonanie prac dostosowujących ją do wymogów.

Innych zapytań do projektu nie zgłoszono. Przewodniczący Komisji poddał projekt uchwały pod głosowanie w wyniku, którego za przyjęciem głosowało jednogłośnie 5 członków komisji.

Kolejnym omawianym projektem był projekt w sprawie ustalenia zakresu i szczegółowości informacji o przebiegu wykonania budżetu powiatu kluczborskiego za I półrocze.

Skarbnik wyjaśnił, że zgodnie z nową ustawą o finansach publicznych Zarząd Powiatu ma obowiązek sporządzania i przedkładania organowi stanowiącemu informacje z przebiegu wykonania budżetu za I półrocze każdego roku budżetowego. Zakres i szczegółowość wskazanej informacji ustala Rada Powiatu.

W związku z tym, że funkcjonująca dotychczas w tym zakresie uchwała była nieco sprzeczna z ugruntowaną praktyką sporządzania omawianej informacji trzeba było dokonać zmiany przedmiotowej uchwały po to by uczynić ja zgodną z oczekiwaniami Rady Powiatu oraz sprawdzona już praktyką. Zmiany w tym projekcie dotyczą nowych elementów, które zgodnie z ustawa o finansach publicznych stały się elementami obligatoryjnymi przedmiotowej informacji. Mowa tu jest o informacji o przebiegu wykonania planu finansowego takich jednostek jak m.in.: samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, instytucje kultury oraz inne samorządowe osoby prawne z wyłączeniem przedsiębiorstw, banków, spółek prawa handlowego. Jak wyjaśnił Skarbnik dodatkowo wprowadzone zostają zapisy dotyczące zamieszczania prognoz finansowych oraz harmonogramu spłaty zaciągniętych zobowiązań. Ponadto w miejsce nieistniejących już ,,środków specjalnych” wprowadzono ,,dochody własne”, informacje fakultatywne uzupełniono o zestawienie wydatków o charakterze remontowym.

Do projektu nie wniesiono zapytań więc Przewodniczący Komisji poddał go pod głosowanie.

Za przyjęciem głosowało jednogłośnie 5 członków komisji.

Następnie członkowie komisji zapoznali się z projektem uchwały w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu umarzania, odraczania i rozkładania na raty należności pieniężnych Powiatu Kluczborskiego oraz jej jednostek organizacyjnych.

Projekt ten związany jest także z wejściem w życie nowej ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych. Zgodnie z przepisami przejściowymi do ustawy, wszystkie akty prawne wydane na podstawie dotychczas obowiązującej ustawy o finansach publicznych muszą zostać dostosowane do nowych przepisów w terminie do 30 czerwca 2006 roku.

Do projektu nie zgłoszono zapytań i przystąpiono do głosowania, w którym za przyjęciem projektu głosowało 5 członków komisji.

Następnie Przewodniczący Komisji przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania w tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego.

Radny Adam Martyniszyn zapytał z czego wynikają rozbieżności w kategoriach zaszeregowania. Skarbnik poinformował, że uchwała ta jest przygotowywana co roku zgodnie z przepisami. W budżecie powiatu na 2006 rok przyjęty został wzrost wynagrodzeń o 2,5% w stosunku do roku 2005. Każda jednostka w związku z tym otrzymała środki na podwyższenie wynagrodzenia. Ponadto zdaniem Skarbnika udało się ujednolicić stawkę najniższego zaszeregowania w placówkach oświatowych. Natomiast w pozostałych jednostkach pułap,
z którego te placówki ,,startowały” był wyższy czego przykładem może być np.: Zarząd Dróg Powiatowych. Innych zapytań do projektu nie zgłoszono w związku z czym Przewodniczący poddał projekt pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 4 członków komisji, wstrzymał

się 1, nie stwierdzono głosów przeciw.

Kolejnym omawianym projektem był projekt uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania

z realizacji ,,Programu współpracy powiatu kluczborskiego z organizacjami pozarządowymi w 2005 roku”. Powyższe sprawozdanie zostało opracowane na podstawie zebranych informacji dotyczących konkretnych działań realizowanych przez te organizacje lub we współpracy z samorządem powiatu kluczborskiego.

Radny Adam Martyniszyn stwierdził, że niegdyś prowadzone były rozmowy w Wydziale Promocji dotyczące wydania folderu o trasach rowerowych, zabytkach. Radny zapytał czy został taki folder wydany.

Radna Otylia Skoczylas odpowiadając na zapytanie stwierdziła, że wszystko działa w ramach KOLOT oraz stowarzyszenia ,,Lider Plus”, które już zostało zarejestrowane w Sądzie, wybrano Prezesa Zarządu. Radna poinformowała, że w/w stowarzyszenie działa poprzez Urząd Marszałkowski, gdyż jest to zadanie współfinansowane. Jest to duża szansa dla gmin na otrzymanie w przyszłości środków na odnowę wsi lub dla całego powiatu.

Ponadto Skarbnik wyjaśnił, że w/w programem w Wydziale Promocji zajmuje się głównie Pani Maria Żurek. Program ten zdaniem Skarbnika daje duże możliwości rozwijania działań realizowanych wspólnie z organizacjami pozarządowymi w przyszłości.

Jedynym ograniczeniem są możliwości finansowe budżetu powiatu kluczborskiego.

Innych zapytań nie zgłoszono. W związku z powyższym Przewodniczący Komisji poddał go pod głosowanie. W obecności 5 członków komisji za przyjęciem głosowało jednogłośnie 5 radnych, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się.

Następnie członkowie komisji zapoznali się z projektem uchwały w sprawie uchwalenia ,,Programu współpracy powiatu kluczborskiego z organizacjami pozarządowymi w 2006 roku”. Program ten określa cele, formy i zakres współpracy organów samorządowych powiatu z organizacjami, a także sposoby określania priorytetów zadań publicznych, których realizacja związana będzie z udzieleniem pomocy publicznej. Do projektu nie zgłoszono zapytań i przyjęto go w drodze głosowania 5 głosami za.

Następnym projektem uchwały z jakim zapoznali się członkowie komisji był projekt
w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku za okres od 20 maja 2005 r. do 6 września 2005 r.

Powyższe sprawozdanie zawiera:

-bilans jednostki,

-rachunek zysków i strat,

-informacje dodatkową do sprawozdania.

Projekt uchwały został przygotowany w związku z tym, że 19 maja 2005 r. Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną złożoną przez powiat. W związku z tym został utrzymany wyrok WSA w Opolu, który uchwałę Nr XII/85/2003 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 19 listopada 2003 r. w sprawie likwidacji SPZOZ ZOZ w Kluczborku, uznał za nieważną. Rada Powiatu w dniu 8 lipca 2005 r. ponownie podjęła uchwałę

Nr XXIX/214/2005 w sprawie likwidacji SPZOZ ZOZ w Kluczborku. W związku
z powyższym przedłożone sprawozdanie dotyczy jednostki jako samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej.

Radny Andrzej Jung zapytał ilu obecnie jest pracowników w SPZOZ w likwidacji.

Naczelnik Wydziału Ochrony i Promocji Zdrowia poinformował, że zatrudniona jest:

-1 osoba – likwidator,

-1 osoba – część etatu, która prowadzi zadanie Wojewody Opolskiego związane

z magazynowaniem środków obronnych.

Część tego etatu jest finansowana z budżetu Wojewody Opolskiego.

3 osoby zatrudnione są przez Starostwo Powiatowe w Kluczborku.

Radny Piotr Wiecha zapytał czy prawdą jest, że oprócz w/w osób zatrudniona jest także osoba, która podpisała się pod sprawozdaniem finansowym SPZOZ i która otrzymuje jak dotarło do radnego bardzo duże wynagrodzenie. Ponadto radny zapytał czy środki na pensję dla w/w osoby przeznaczane są z budżetu powiatu.

Na zapytanie radnego odpowiedzi udzielił Skarbnik, który poinformował, że w/w osoba była zatrudniona do końca ubiegłego roku na stanowisku księgowego w SPZOZ w likwidacji, jednak Pan Starosta nie przedłużył mu umowy o pracę /umowa na czas określony/. Księgowy ten był z Namysłowa. Oprócz tego zatrudnione są trzy osoby, które zajmują się czynnościami likwidacyjnymi. Osoby te zatrudnia Starostwo Powiatowe – Wydział Ochrony i Promocji Zdrowia.

Innych zapytań nie zgłoszono. Projekt poddano głosowaniu. Za przyjęciem głosowało

4 członków komisji, 1 się wstrzymał, nie stwierdzono głosów przeciw.

Następnie członkowie komisji zapoznali się z projektem uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Kluczborku w 2005 roku.

Radny Piotr Wiecha stwierdził, że stanowisko to jest bardzo ważne i potrzebne, ale niestety zbyt mało osób wie o jego istnieniu. Wicestarosta zabierając głos w powyższej sprawie stwierdził, że bardzo dużo osób korzysta z pomocy Powiatowego Rzecznika Konsumentów na co wskazują statystyki. W roku ubiegłym udzielono poradnictwa konsumenckiego

i informacji prawnej dla konsumentów 367 osobom.

Do przedstawionego projektu nie wniesiono zapytań przyjmując go jednogłośnie 5 głosami.

Członkowie komisji przystąpili do analizy projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na założenie i prowadzenie publicznego liceum ogólnokształcącego przez Gminę Wołczyn.

Radny Piotr Wiecha odnosząc się do powyższego projektu uchwały stwierdził, że jest zaskoczony faktem, iż projekt ten znalazł się w porządku sesji, gdyż powiat był przeciwny temu utworzeniu.

Wicestarosta zabierając głos poinformował, że wszystkie szkoły ponadgimnazjalne są przeciw utworzeniu i to było wiadome ze względu na konkurencję lecz opinia Kuratora Oświaty w tej sprawie jest pozytywna. Ponadto głos w tej sprawie zabrał radny Maciej Mularczyk, który stwierdził, że nie powinniśmy przeszkadzać Gminie Wołczyn w utworzeniu tej szkoły, gdyż wg radnego posiada ona warunki do dobrego funkcjonowania i sam będzie głosował za przyjęciem uchwały.

Wicestarosta wyjaśnił także, że Gmina Wołczyn otrzymała zgodę na utworzenie dwóch klas oraz określony został limit od jakiego będą przyjmowani uczniowie do Liceum Ogólnokształcącego i wynosi on 90 pkt. Ponadto Wicestarosta poinformował, że Pan Burmistrz będzie obecny na dwóch komisjach: Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego oraz Komisji Oświaty. Wicestarosta stwierdził, że dla kluczborskich szkół i tak istnieje zagrożenie ze względu na zbliżający się niż. Z roku na rok jest coraz mniej uczniów.

Innych zapytań nie zgłoszono w związku z czym Przewodniczący Komisji poddał projekt pod głosowanie członków komisji. W wyniku głosowania za przyjęciem głosowało 2 członków, przeciw był 1, wstrzymało się 2.

Kolejnym omawianym projektem uchwały był projekt w sprawie założenia zasadniczej szkoły zawodowej dla dorosłych. Z wnioskiem o utworzenie tej szkoły wystąpił do organu prowadzącego Dyrektor ZSP Nr 2 – Centrum Kształcenia Ustawicznego w Kluczborku. Zdaniem Dyrekcji Zasadnicza Szkoła Zawodowa dla Dorosłych kształcąc absolwentów gimnazjum i 8-letniej szkoły podstawowej daje szansę na zdobycie kwalifikacji zawodowych i zwiększa możliwość podnoszenia poziomu wykształcenia społeczności lokalnej.

Do projektu nie zgłoszono zapytań głosując jednogłośnie 5 głosami za przyjęciem projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji przedstawił następny projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXXIII/242/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 1 grudnia 2005 r. w sprawie wysokości oraz szczegółowych zasad przyznawania i wypłacania nauczycielskiego dodatku mieszkaniowego dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez Powiat Kluczborski. Do projektu nie zgłoszono zapytań głosując jednogłośnie 5 za przyjęciem niniejszego projektu uchwały.

Członkowie komisji analizowali kolejny projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały
Nr XXIX/219/2005 Rady Powiatu z dnia 8 lipca 2005 r. w sprawie nadania regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych

w powiecie kluczborskim w roku szkolnym 2005/2006. Zmiana ta jest konieczna ze względu na zmianę Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, przyjętą na posiedzeniu Komitetu Monitorującego ZPORR w dniu 15 grudnia 2005 r. , który umożliwi uproszczenie systemu wypłat stypendiów dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych.

Radny Adam Martyniszyn zapytał ile do tej pory dokonano wypłat stypendiów.

Skarbnik poinformował, że program na rok 2005/2006 opiewa na kwotę 1.100.000,-zł przeznaczoną na wypłatę stypendiów dla uczniów i studentów. Do tej pory, aby otrzymać stypendium trzeba było złożyć rachunki, które nie zawsze mogły być zaakceptowane.

Weryfikacja tych rachunków trwała także zbyt długo w związku z czym uczniowie i studenci otrzymywali stypendium z dużym opóźnieniem. Niejednokrotnie także ponosili koszty,

a w trakcie weryfikacji rachunku okazywało się, że nie może on być uznany. Jak wyjaśnił Skarbnik zmiana ta pomoże uniknąć w/w sytuacji. Innych zapytań nie zgłoszono. Przewodniczący Komisji poddał projekt pod głosowanie. W wyniku głosowania za przyjęciem głosowało 5 członków komisji.

Kolejnym projektem uchwały z jakim zapoznali się członkowie komisji był projekt w sprawie nadania imienia Zespołowi Szkół Ponadgimnazjalnych – RCKU w Bogdańczowicach.

Z wnioskiem o nadanie imienia w/w szkole wspólnie wystąpili Rada Pedagogiczna, Rada Rodziców i Samorząd Uczniowski. Do projektu nie wniesiono zapytań.

W drodze głosowania członkowie komisji 5 głosami za bez zastrzeżeń przyjęli powyższy projekt uchwały.

Ostatnimi projektami uchwał jakie analizowali członkowie komisji były projekty uchwał

w następujących sprawach:

-określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób

Niepełnosprawnych na 2006 rok,

-przyjęcia sprawozdania z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie

w Kluczborku za 2005 r.

Do projektów tych uchwał członkowie komisji nie wnieśli żadnych zapytań jednocześnie

przyjmując je 5 głosami za.

Przewodniczący Komisji przedstawił zebranym także przygotowana przez Zarząd Powiatu informację dotyczącą sprawozdania Likwidatora SPZOZ ZOZ w Kluczborku z prowadzonej działalności w zakresie zbywania ruchomości stanowiącej majątek trwały za rok 2004 i 2005.

Radny Adam Martyniszyn odnosząc się do powyższej informacji zapytał na jakie kwoty opiewają faktury za sprzedaż sprzętu wymienionego w tejże informacji.

W tej sprawie odpowiedzi udzielił Naczelnik Wydziału Ochrony i Promocji Zdrowia, który poinformował, że wszelkie szczegóły dostępne są u Pani Likwidator SPZOZ ZOZ.

Ponadto Wicestarosta stwierdził, że na najbliższe posiedzenie komisji taka informacja zostanie sporządzona przez Naczelnika Wydziału Zdrowia.

Innych zapytań nie zgłoszono. W związku z tym przystąpiono do przegłosowania informacji.

Za przyjęciem głosowało 4 członków komisji, wstrzymał się 1, nie stwierdzono głosów przeciw.

Członkowie komisji analizowali również przygotowane materiały dotyczące:

-stanu bezpieczeństwa powiatu w zakresie ochrony przeciwpożarowej za rok 2005,

-bezpieczeństwa sanitarnego Powiatu Kluczborskiego w 2005 roku,

-sprawozdania z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku.

Powyższe materiały zostały jednogłośnie przyjęte przez członków komisji.

Przewodniczący Komisji zapoznał zebranych ze sprawozdaniem z działalności Zarządu Powiatu za okres od 08.02.2006 r. do 21.03.2006 r.

Do sprawozdania nie wniesiono zapytań. W drodze głosowania za przyjęciem głosowało

4 członków komisji, wstrzymał się 1, nie stwierdzono głosów przeciw.

Ad.3.

Członkowie komisji nie poruszali innych spraw.

Ad.4.

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za udział w obradach i zamknął posiedzenie w dniu dzisiejszym.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

Przewodniczący Komisji

Andrzej Jung