Protokół Nr 42/2006

 

z posiedzenia Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego Rady Powiatu

w Kluczborku w dniu 23 marca 2006 r.

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Andrzej Jung.

Lista obecności w załączeniu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Mieczysław Zaleciński – Naczelnik Wydziału Ochrony i Promocji Zdrowia

Starostwa Powiatowego w Kluczborku.

2.Wojciech Kieszczyński – Z-ca Komendanta PPSP w Kluczborku.

 

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Bezpieczeństwo p/pożarowe na terenie Powiatu Kluczborskiego.

/funkcjonowanie jednostki, bieżące problemy/

3.Wolne wnioski.

4.Zamknięcie posiedzenia.

Ad.1.

Przewodniczący Komisji powitał wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu

i przedstawił porządek posiedzenia.

Członkowie komisji do porządku nie wnieśli żadnych uwag jednogłośnie go zatwierdzając.

Ad.2.

Kolejno Przewodniczący Komisji poprosił Z-cę Komendanta o przedstawienie informacji na temat funkcjonowania jednostki.

Z-ca Komendanta poinformował, że modernizacja jednostki odbywała się w dwóch etapach:

-rozbudowa,

-modernizacja.

Rozbudowana została część garażowa oraz część socjalna. Do etapu drugiego można zaliczyć modernizację budynków magazynowych i specjalistycznych. Zmianie uległa także infrastruktura zewnętrzna tzn. położony został na całym terenie nowy asfalt, wykonany został parking.

Z-ca Komendanta poinformował, że powyższa inwestycja była inwestycją centralną i została zakończona.

Przewodniczący Komisji zapytał czy w związku z powyższym powiększyła się baza lokalowa.

Jak wyjaśnił Z-ca w poprzedniej istniejącej strażnicy były jedynie cztery boksy garażowe.

Na dzień dzisiejszy jest ich siedem. Część garażowa została również wydłużona, gdyż samochody takie jak cysterna nie mogły być garażowane. W takiej sytuacji cysterna musiała stać na zewnątrz, woda w czasie zimy była z niej spuszczona w związku z czym gotowość bojowa znacznie się obniżała.

Ponadto cały obiekt został docieplony, zamontowano automatyczne bramy, zakupiono nowy piec centralnego ogrzewania.

Radny Maciej Mularczyk zapytał ile na dzień dzisiejszy Straż Pożarna posiada samochodów bojowych.

Z-ca poinformował, że Straż posiada między innymi 3 samochody gaśnicze ( 2 wyposażone są w sprzęt do ratownictwa drogowego). Planuje się również doposażenie w sprzęt Ratownictwa Medycznego, gdyż dane statystyczne wykazują, że wyjazdów do wypadków jest coraz więcej i będzie on bardzo przydatny.

Straż posiada również lekki samochód ratownictwa chemicznego, który wyjeżdza do akcji jedynie dwa razy w roku, podnośnik (21 m), cysternę o pojemności 18-ton wody,
2 samochody operacyjne, 1 samochód kwatermistrzowsko-operacyjny, łódź motorową i jedną łódź wiosłową do ratownictwa wodnego.

Przewodniczący Komisji zapytał czy są jakiekolwiek plany w sprawie Ratownictwa Medycznego w naszym powiecie oraz jak przedstawia się sytuacja funkcjonowania nr 112
i czy powiadamianie odpowiednich służb jest poprzez ten numer zsynchronizowane.

Z-ca wyjaśnił, że plany te są w zasadzie określone ustawowo. Polska do końca zeszłego roku miała wprowadzić w/w numer. Na dzień dzisiejszy jest tak, że nr 112 z telefonów stacjonarnych przychodzi do Straży, zaś z telefonów komórkowych do Policji.
Kolejno odbierający taką rozmowę przekazuje ją w zależności od wydarzenia.

Nasza Straż jak wyjaśnił Z-ca otrzymała do tego celu centralę telefoniczną z Urzędu Marszałkowskiego, która jest podłączona do nr 112. Jeśli chodzi o funkcjonowanie tego numeru są pewne zastrzeżenia, gdyż dyspozytor otrzymujący rozmowę musi wykonać conajmniej osiem czynności, aby przekierować np. rozmowę ze Straży na Policję.

Cały system przekazywania danych, czyli rozmowy telefoniczne, łączność radiowa jest rejestrowana i nagrywana. W związku z tym taki odczyt można poddać dokładnej analizie.

Ponadto Z-ca poinformował, że rozmowa przychodząca jest jedynie nagrywana do momentu jej przekierowania. Ze względów technicznych zdaniem Z-cy jest to niedopatrzenie, gdyż rozmowa powinna być do końca nagrywana nawet po przekierunkowaniu. Stanowiło by to dokument w różnych sytuacjach.

Radny Maciej Mularczyk zapytał ile rocznie notowanych zdarzeń.

W roku ubiegłym zanotowanych zostało blisko 900 zdarzeń z czego 500 stanowiły miejscowe zagrożenia /interwencje, które nie są pożarami/.

Kolejno zabierając głos radny Wiktor Naumik stwierdził, że miał okazję zobaczyć naszych strażaków w akcji podczas wypadku drogowego.Cała akcja odbywała się zdaniem radnego bardzo sprawnie, użyto specjalistycznego sprzętu do ratowania ludzi.

Z-ca poinformował zebranych również, że z Pogotowiem Ratunkowym jest także nawiązana współpraca. Każdy strażak ma ukończony kurs ratownictwa medycznego. W niektórych zdażeniach Straż dociera do poszkodowanych pierwsza i w takim wypadku udziela pomocy do momentu przybycia Pogotowia Ratunkowego.

Radny Adam Martyniszyn nawiązując do powyższej wypowiedzi stwierdził, że jego zdaniem jest to początek do rozpoczęcia działalności zespołów wyjazdowych i ratowniczych. Wszystko jest jednak uzależnione od tego czy będą w przyszłości środki na ten cel.

Radny uważa, że powinno to funkcjonować na bazie Straży Pożarnej lub Pogotowia Ratunkowego.

Naczelnik Wydziału Ochrony i Promocji Zdrowia wyjaśnił, że w tym wypadku obowiązują pewne procedury i jeśli w nowej ustawie o ratownictwie medycznym, gaśniczym
i zarządzaniu kryzysowym zostanie wszystko określone, to w takim wypadku będzie trzeba

to wykonać.

Radny Maciej Mularczyk zapytał także w jaki sposób strażacy radzą sobie w przypadku dwóch pożarów jednocześnie. Z-ca wyjaścił , że w takich wypadkach Straż posiłkuje się jednostkami wiejskiej OSP.

Współpraca z Ochotniczą Strażą Pożarną układa się dobrze, jest 5 jednostek, które są

w Krajowym Systemie. Kilka z nich posiada sprzęt ratownictwa medycznego.
Jedynym mankamentem jest to, że strażacy nie posiadają przeszkolenia medycznego.

Radny Maciej Mularczyk zapytał w jakim systemie pracują strażacy. Z-ca Komendanta wyjaśnił, że strażacy pracują w trybie 24/48 h. Na miejscu mają zapewnione noclegi oraz możliwość przyrządzania posiłków.

Radny Piotr Wiecha zapytał czy w zespole wyjazdowym występują zawsze te same osoby, czy też jest ich rotacja. Z-ca wyjaśnił, że musi być rotacja, gdyż każdy strażak powinien znać obsługę sprzętu na poszczególnych wozach , a nie tylko na jednym.
Radny poprosił także o informację ilu obecnie w naszej Straży Pożarnej pracuje strażaków.

Z-ca poinformował, że jest 40 etatów, 13 osób jest na zmianach.

Kolejno Z-ca Komendanta zaprosił członków komisji do obejrzenia sprzętu oraz pomieszczeń PPKSP w Kluczborku. Radni udali się w pierwszej kolejności do części budynku, w którym znajdują się: pomieszczenia sypialne dla strażaków pełniących służbę, kuchnia umożliwiająca przygotowywanie posiłków, świetlica, sala bilardowa, sala narad.

Następnie Komisja Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego udała się do pomieszczeń garażowych. W pomieszczeniach tych garażowane są samochody bojowe.

Auta wyposażone są w specjalistyczny sprzęt tj: maski i butle tlenowe, które posiadają sygnalizatory tzw.bezruchu, sprzęt medyczny, opatrunki, defiblyrator mówiący, respirator, zestaw do płukania oka, ssak ręczny, respirator ręczny, kołnież ortopedyczny, zestawy hydrożelowe stosowane przy oparzeniach, zestaw do usztywniania itp.

Ponadto Straż posiada wóz do ratownictwa chemicznego. Wyposażony on jest m.in w pompy dostosowane do usuwania różnego rodzaju skażeń chemicznych. Na wyposażeniu Straży jest również podnośnik, dwie łodzie wyposażone w sanie wodne, cysterna, pompa.

Straż posiada także pomieszczenia, w których znajdują się magazyny, stacja p/gaz, siłownia.

Radny Adam Martyniszyn zapytał Z-cę Komendanta czy Straż ma jakiekolwiek problemy,
w których można by jej pomóc.

Z-ca wyjaśnił, że Komenda PPSP nie ma w zasadzie problemów jedynym mankamentem jest brak grupy poszukiwawczej z psami. Zdaniem zastępcy może w przyszłości uda się taką grupę utworzyć. Pozwoliłoby to w znacznym stopniu usprawnić pracę strażaków.

Innych spraw nie poruszano.

Ad.3.

Radni nie zgłosili żadnych wniosków.

Ad.4.

Na zakończenie posiedzenia Przewodniczący Komisji podziękował Z-cy Komendanta za cenne informacje jakie zostały przekazane członkom komisji podczas wizyty.

Przewodniczący podziękował również wszystkim członkom komisji za udział w dzisiejszym posiedzeniu. Na tym protokół zakończono.

Przewodniczący Komisji

Andrzej Jung