Protokół Nr 41/2006

ze wspólnego posiedzenia Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego

oraz Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu 8 lutego 2006 r.

Przewodniczyli Przewodniczący Komisji – Andrzej Jung i Mariusz Pieńkowski.

Lista obecności w załączeniu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Mieczysław Czapliński – Wicestarosta Kluczborski,

2.Piotr Pośpiech – Skarbnik Powiatu,

3.Mieczysław Zaleciński – Naczelnik Wydziału Ochrony i Promocji Zdrowia

Starostwa Powiatowego w Kluczborku.

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 9.02.2006 r.

3.Wolne wnioski.

4.Zamknięcie posiedzenia.

Ad.1.

Przewodniczący obu komisji powitali wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu
i przedstawili porządek posiedzenia. Członkowie komisji do porządku posiedzenia nie wnieśli żadnych uwag jednogłośnie go zatwierdzając.

Ad.2.

Przewodniczący Komisji Budżetu poprosił Skarbnika o bliższe omówienie przygotowanych
materiałów na XXXVI sesję Rady Powiatu w dniu 9 lutego 2006 r.

Pierwszy przedstawiony przez Skarbnika projekt uchwały dotyczy przyjęcia do wykonania niektórych zadań związanych z przeprowadzeniem poboru w 2006 roku .
Zdaniem Skarbnika pobór do wojska organizowany jest w ten sposób, że otrzymujemy część środków od Wojewody na zadania powierzone oraz część środków również z budżetu Wojewody na podstawie porozumienia samorządu z organem administracji rządowej.

Porozumienie takie podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego.

Skarbnik poinformował, że w roku bieżącym Wojewoda Opolski na ten cel przyznał dotację celową w wysokości 13.500,-zł.

Kolejnym projektem uchwały omówionym przez Skarbnika był projekt w sprawie określenia zasad udzielania stypendiów dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych powiatu kluczborskiego i studentów z powiatu kluczborskiego.
Powiat w roku szkolnym/akademickim realizuje dwa projekty w ramach Działania Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego i posiada tym samym dwa aktywne rachunki bankowe, na które wpływają środki na tzw. stypendia unijne, generowane są odsetki. Odsetki te stanowią jak i inne środki stanowiące dochód własny Powiatu, można

przeznaczyć je na pomoc stypendialną dla uczniów i studentów z rodzin mniej zamożnych,

którzy nie pobierają stypendium unijnego pomimo spełniania kryteriów ustalonych
w odpowiednich regulaminach przyznawania i przekazywania stypendium unijnego.

 

Następnie Skarbnik przedstawił projekt uchwały w sprawie uchwalenia Powiatowego Programu Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych na lata 2006-2010. Celem opracowania powyższego programu jest zwiększenie udziału osób niepełnosprawnych w życiu społecznym i gospodarczym Powiatu Kluczborskiego poprzez wyrównywanie ich szans w korzystaniu

z praw i obowiązków jakie przysługują pozostałym obywatelom. Program ten pozwala na pozyskiwanie pozabudżetowych środków finansowych pochodzących z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz z funduszy europejskich.
Powyższy program obejmuje działania, które są zgrupowane w sześciu obszarach dotyczących rozwijania świadomości społecznej w zakresie potrzeb osób niepełnosprawnych, likwidacji barier funkcjonalnych, umożliwienia osobom niepełnosprawnym pełnego uczestnictwa w życiu społecznym, udostępnienia rehabilitacji społecznej, sportu, kultury, rekreacji i turystyki, zwiększenia aktywności zawodowej i realizacji praw osób niepełnosprawnych.

Członkowie obu komisji zapoznali się również ze sprawozdaniem Zarządu Powiatu za okres od 21.12.2005 r. do 27.01.2006 r. W okresie sprawozdawczym Zarząd odbył 5 posiedzeń, podjął szereg decyzji, rozstrzygnięć i 17 uchwał.

Radny Piotr Wiecha odnosząc się do powyższego sprawozdania Zarządu z dnia
13 stycznia 2006 r.pkt.15, gdzie mowa jest o tym, że Zarząd Powiatu odrzucił ofertę NZOZ ,,Polmed” Sp.zo.o ze Stargardu Gdańskiego dot. zakupu 45% akcji Powiatowego Centrum Zdrowia S.A w Kluczborku zapytał czy to oznacza, że jest zainteresowanie akcjami.

Starosta wyjaśnił, że były to osoby, które wyraziły swoje zainteresowanie szpitalem.
Pan Starosta poinformował, że w takim wypadku Zarząd musiałby przedstawić Radzie propozycję sprzedaży akcji, następnie Rada musiałaby wyrazić zgodę, kolejno Rada upoważniłaby Zarząd działający jako Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy aby wystąpiło
z tym. Starosta poinformował również, że w/w NZOZ chciałby zakupić 45% akcji przy obecnym stanie majątku spółki PCZ S.A w Kluczborku. Niestety jak wyjaśnił Pan Starosta nie jesteśmy na dzień dzisiejszy zainteresowani sprzedażą.

Ponadto radny Piotr Wiecha nawiązując również do sprawozdania z powyższego dnia pkt.17, który mówi o pozytywnym zaopiniowaniu wniosku PCZ S.A w Kluczborku w sprawie zmiany stawki czynszu dzierżawy budynków z kwoty 14.924.60,-zł, na kwotę 11.217.18,-zł
w związku z zakupem nieruchomości budynku ginekologiczno-położniczego zapytał kto dokonuje opłat za podatek od nieruchomości i czy w stawce czynszu dzierżawnego zawarty jest podatek od nieruchomości odprowadzany przez powiat.

Skarbnik wyjaśnił, że podatek płacony jest przez powiat w kwocie około 20.000,-zł.

Jest to podatek tylko za powierzchnię, na której prowadzi działalność spółka .

Następnie Pan Starosta poinformował zebranych, że na sesję będzie przygotowany dodatkowy projekt uchwały w sprawie nadania tytułu ,,Honorowego Obywatela Powiatu Kluczborskiego” dla Pana Włodzimierza Blada – Komendanta Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Kluczborku. Starosta wyjaśnił, że w/w Komendant odchodzi na zasłużoną emeryturę po ponad 34 latach pracy i chciałby, aby uhonorować go w ten sposób
i podziękować za długoletnią pracę.

Ad.3.

Kolejno radny Piotr Wiecha zapytał czy w związku z jego zapytaniem zgłoszonym na poprzednim posiedzeniu Komisji Budżetu została przygotowana informacja w sprawie wykazu osób, które w ostatnich pięciu latach otrzymały nagrody Starosty Kluczborskiego.

Przewodniczący Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego stwierdził, że taka informacja została przygotowana przez Wydział Edukacji i jest do wglądu w aktach komisji
/teczka nr RP/K.Budż-0058/3/2006/, pismo nr ED-MS-1013/1/06 z dnia 19.01.2006 r.

Pan Starosta poinformował członków obu komisji o tym, że nasz powiat otrzymał zaproszenie do partnerskiego powiatu Bad Durkheim w terminie od 19.04.2006 r. do 22.04.2006 r.

Wszyscy chętni proszeni są o zapisy w Biurze Rady. Wszyscy uczestniczący będą pokrywać koszty przejazdu w wysokości 200zł, zaś pozostałe koszty leżą po stronie Bad Durkheim . Zaproszonych jest 50 osób. Tematem wizyty będą sprawy kulturalne.

Następnie głos zabrał Przewodniczący Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego, który poinformował zebranych o kilku nieprzyjemnych sytuacjach jakie miały miejsce na Oddziale Wewnętrznym naszego szpitala. Radny ma wiele zarzutów jeśli chodzi o podejście lekarza,
a zarazem Ordynatora pracującego na oddziale do pacjentów. Zdaniem radnego postępowanie jego jest nieetyczne, gdyż nie może być tak, że sam osobiście wysyłając pacjenta spotyka się z odmową jego przyjęcia na oddział.

Starosta zabierając głos w tej sprawie stwierdził, że jego zdaniem można zorganizować spotkanie z Panią Prezes PCZ celem wyjaśnienia takich spraw. Uważa, że nie może dochodzić do takich sytuacji i popiera zdanie Przewodniczącego Komisji.

Wypowiedź Przewodniczącego Komisji Zdrowia poparł również radny Leszek Krzyżanowski, który stwierdził, że on również spotkał się z takim traktowaniem.
Radny uważa, iż nie może dochodzić do tego, że dopiero po wniesionej skardze są podejmowane pozytywne ustalenia. Radny uważa także, że powinno się zwrócić uwagę
na ułożenie dyżurów na w/w oddziale. Być może lekarze mają zbyt długie dyżury i przez
to są zmęczeni i rozdrażnieni.

Skarbnik przysłuchując się dyskusji na powyższy temat stwierdził, że jeśli konkretna osoba pracuje na negatywną opinię o szpitalu, należy wtedy takie postępowanie formalizować
i pisać skargę, by pozostał jakiś ślad.

Głos zabrał również radny Adam Martyniszyn, który poinformował, że rzeczywiście lekarze mają dużo dyżurów, gdyż dzięki nim ich wynagrodzenia są wyższe.

Przewodniczący Komisji Zdrowia uważa, że sytuacja ta powinna ulec zmianie, gdyż nie świadczy to dobrze o naszym szpitalu i pracujących tam lekarzach.

Innych spraw nie poruszano.

Ad.4.

Przewodniczący obu komisji w związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia podziękowali wszystkim za udział i zamknęli posiedzenie w dniu dzisiejszym.

Na tym protokół zakończono.

 

 

Przewodniczący Komisji Budżetu                                        Przewodniczący Komisji Zdrowia

i Rozwoju Gospodarczego                               i Bezpieczeństwa Publicznego

Mariusz Pieńkowski                                                                          Andrzej Jung