Protokół Nr XXXVI/2006

z sesji Rady Powiatu w Kluczborku

z dnia 9 lutego 2006 r.

 

 

Sesję Rady Powiatu w Kluczborku otworzył o godzinie 1200 Przewodniczący Rady
– Maciej Mularczyk. Przewodniczący powitał wszystkich radnych oraz zaproszonych gości

i stwierdził, że obrady w dniu dzisiejszym oraz podejmowane uchwały będą prawomocne, gdyż na ogólną liczbę 19 radnych obecnych jest 15.W dalszej części obrad uczestniczyło już 18 radnych.

Następnie Przewodniczący Rady Powiatu przedstawił zebranym porządek sesji w dniu dzisiejszym. Przewodniczący wystąpił do radnych z propozycją, aby do porządku obrad został wprowadzony dodatkowy projekt uchwały w sprawie nadania tytułu ,,Honorowego Obywatela Powiatu Kluczborskiego”.

Innych uwag do proponowanego porządku nie wniesiono.

Przewodniczący Rady poddał porządek wraz z dodatkowym projektem uchwały pod głosowanie. Radni jednogłośnie 15 głosami za, przyjęli następujący porządek XXXVI sesji:

1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:

a/ otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,

b/ zatwierdzenie porządku obrad,

c/ zatwierdzenie protokołu z XXXV sesji.

2.Interpelacje i zapytania radnych.

3.Podjęcie uchwał w sprawach:

a/ przyjęcia do wykonywania niektórych zadań związanych z przeprowadzeniem poboru

w 2006 roku,

b/ określenia zasad udzielania stypendiów dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych powiatu

kluczborskiego i studentów z powiatu kluczborskiego,

c/ przyjęcia powiatowego programu działań na rzecz osób niepełnosprawnych
na lata 2006-2010.

d/ nadania tytułu ,,Honorowego Obywatela Powiatu Kluczborskiego”.

4.Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych.

5.Przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu.

6.Wolne wnioski i zapytania.

7.Zamknięcie obrad.

Kolejno przystąpiono do zatwierdzenia protokołu z XXXV sesji Rady Powiatu,
która odbyła się w dniu 29 grudnia 2005 r. Do protokołu radni nie wnieśli uwag.
W związku z powyższym Przewodniczący poddał go pod głosowanie. W drodze głosowania za przyjęciem głosowało 13 radnych, wstrzymał się 1, nie stwierdzono głosów przeciw.

Do punktu 2 porządku obrad

Radny Wiktor Naumik zapytał jaki jest stan prawny przedsięwzięcia związanego z budową stacji bazowej telefonii komórkowej sieci ERA na terenie byłego zakładu ,,Prefabet”.

Radny wyjaśnił, że został zobligowany przez mieszkańców, którzy zamieszkują pobliski teren do wyjaśnienia tej kwestii. Zdaniem mieszkańców emisja promieniowania z tej stacji jest szkodliwa dla zdrowia. Radny zapytał również czy głos ponad 1000 osób był brany pod uwagę przy podejmowaniu decyzji budowy.

Kolejno radna Irena Kielar zapytała czy jest obowiązkowe lub fakultatywne tworzenie zakładowego Funduszu Socjalnego w spółce PCZ, gdyż jak stwierdziła radna docierają
do niej informacje, że takiego Funduszu nie ma, natomiast w/w środki są przeznaczane na nagrody. Zdaniem radnej sprawa ta powinna być wyjaśniona przez Dyrekcję PCZ.

Radna zapytała także czy wszyscy lekarze pracujący w szpitalu będą się reklamować na łamach gazet swoje usługi, które świadczą nieodpłatnie w szpitalu. Radna uważa, że jeśli usługi te są bezpłatne to jej zdaniem ostatnia informacja umieszczona przez PCZ
w Kluczborku jaka ukazała się na łamach gazety Kulisy Powiatu z dnia 2 lutego 2006 r.

jest wystarczająca i lekarze nie muszą się reklamować.

Następnie radna zapytała czy w naszym powiecie oraz na terenie gminy zostały przeprowadzone kontrole obiektów, które stwarzałyby ewentualne zagrożenie z powodu zalegania na dachach dużych warstw śniegu i ile było takich przypadków.

Radny Adam Martyniszyn zapytał czy w związku z likwidacją wykonywania badań materiału klinicznego przez Oddział Labolatoryjny w Kluczborku Wojewódzkiej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w Opolu będą poczynione jakiekolwiek działania w kierunku przywrócenia ponownego wykonywania w/w badań. Zdaniem radnego ten fakt jest niedopuszczalny, szkodliwy i wprowadzający dużą uciążliwość w dostępie do tego typu świadczeń diagnostycznych dla placówek opieki zdrowotnej i mieszkańców powiatu kluczborskiego. Radny uważa, że konieczność transportu materiału do badań do odległego Opola uniemożliwia rozpoczęcie prawidłowego i jak najszybszego leczenia pacjentów.

Kolejno radny Leszek Krzyżanowski zwracając się do Radcy Prawnego i poprosił
o przedstawienie informacji w sprawie ogłoszonego przez NSA w Warszawie wyroku
dotyczącego skargi kasacyjnej Henryka Fraszka od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 3 lutego 2005 r. w przedmiocie zakładu opieki zdrowotnej. Radny poprosił, aby Radca Prawny Starostwa Powiatowego lub inny urzędnik wypowiedział się w tej sprawie, gdyż sam jak stwierdził nie chciałby wypowiadać się na ten temat ponieważ wielokrotnie było mu insynuowane to, że mówi rzeczy, które nie każdemu odpowiadają.

Innych zapytań nie zgłoszono.

Do punktu 3 a porządku obrad

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia do wykonania niektórych zadań związanych z przeprowadzeniem poboru w 2006 roku.

Powiat zgodnie z art.5 ust.1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym może zawrzeć z Wojewodą Opolskim porozumienie w sprawie wykonywania zadań publicznych z zakresu administracji rządowej, a jakim jest przeprowadzenie poboru.

Na ten cel Wojewoda Opolski przeznaczył dotację celową w wysokości 13.500,-zł.
Dotacja ta jest przekazana z budżetu państwa na zadania bieżące realizowane przez powiat na podstawie porozumienia z organami administracji rządowej.

Do powyższego projektu uchwały radni nie wnieśli zapytań. W związku z tym Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. W wyniku głosowania w obecności

18 radnych, 18 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr XXXVI/252/2006 w przedmiotowej sprawie.

Do punktu 3 b porządku obrad

Kolejnym projektem uchwały jaki został przedstawiony radnym był projekt w sprawie określenia zasad udzielania stypendiów dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych powiatu kluczborskiego i studentów z powiatu kluczborskiego.

Według interpretacji Ministerstwa Gospodarki i Pracy z dnia 25 maja 2005 r. dotyczącej odsetek generowanych na rachunku bankowym przez środki otrzymane od Instytucji Wdrażającej w ramach 2 Priorytetu Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego odsetki te są dochodem własnym jednostek samorządu terytorialnego.

W związku z tym, że w roku szkolnym/akademickim 2005/2006 powiat realizuje dwa projekty w ramach Działania Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego i posiada tym samym dwa aktywne rachunki bankowe, na które wpływają środki na tzw. stypendia unijne, generowane są odsetki.

Odsetki te mogą być przeznaczone na pomoc stypendialną dla mniej zamożnych uczniów
i studentów, którzy nie pobierają stypendium unijnego pomimo spełniania kryteriów ustalonych w odpowiednich regulaminach przyznawania i przekazywania stypendium unijnego. Do powyższego projektu nie zgłoszono żadnych uwag i zapytań w związku z czym Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie Rady Powiatu.

W obecności 18 radnych za przyjęciem projektu głosowało jednogłośnie 18 radnych, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się. Podjęto uchwałę Nr XXXVI/253/2006
w powyższej sprawie.

Do punktu 3 c porządku obrad

Następnym projektem przedłożonym radnym był projekt w sprawie uchwalenia Powiatowego Programu Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych na lata 2006-2010. Program ten został opracowany zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej
i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Ma on na celu zwiększenie udziału osób niepełnosprawnych w życiu społecznym i gospodarczym Powiatu Kluczborskiego oraz wyrównywanie ich szans w korzystaniu z praw i obowiązków , jakie posiadają pozostali obywatele. Ponadto program ten jest potrzebnym dokumentem w pozyskiwaniu pozabudżetowych środków finansowych, które pochodzą z PFRON-u oraz funduszy europejskich. W programie uczestniczyć będą wszystkie samorządy gminne i podległe im jednostki zajmujące się problematyką osób niepełnosprawnych oraz wspierające je lokalne organizacje pozarządowe. Program ten obejmuje działania, zgrupowane w kilku obszarach dotyczących rozwijania świadomości społecznej w zakresie potrzeb osób niepełnosprawnych, likwidacji barier funkcjonalnych, umożliwienia pełnego uczestnictwa osób niepełnosprawnych w życiu społecznym, udostępnienia rehabilitacji społecznej, kultury, sportu, rekreacji i turystyki, zwiększenia aktywności zawodowej oraz realizacji praw osób niepełnosprawnych.

Radna Irena Kielar zapytała czy w związku z tym programem będą możliwości zatrudnienia tych osób niepełnosprawnych.

Starosta odpowiadając na zapytanie radnej poinformował, że możliwość zatrudniania osób niepełnosprawnych zależy od stopnia wdrożenia tego programu. Program ten został opracowany po to, aby pokazać w jakich miejscach, w jakich dziedzinach, z jakich środków, w których momentach możliwe jest zatrudnienie osób niepełnosprawnych. Zdaniem Starosty wszystko teraz zależy od tego w jaki sposób uda się wdrożyć ten program i zrealizować jego założenia. Ponadto program potrzebny jest do tego, aby można było sięgać po środki zewnętrzne unijne itp. Przy składaniu wniosku o w/w środki musi być także opracowany ten program, gdyż bez niego wniosek taki nie będzie przyjęty.

Kolejno głos zabrał Pani Dyrektor PCPR, która dodatkowo wyjaśniła, że program ten firmuje wszystkie rozwiązania, które mogą być realizowane w ramach programów celowych. Dotyczy to programu zatrudnienia osób niepełnosprawnych w służbie publicznej.
Taką możliwość posiadają wszystkie jednostki samorządu terytorialnego, które wystąpiły do PFRON-u z wnioskiem o zatrudnienie takiej osoby niepełnosprawnej.
Warunkiem zatrudnienia jest posiadanie przez taką osobę stopnia niepełnosprawności
w stopniu znacznym lub umiarkowanym oraz zarejestrowanie w Urzędzie Pracy jako osoba bezrobotna lub poszukująca pracy. Daje to gwarancję refundacji kosztów utworzenia stanowiska pracy, a także refundacji kosztów zatrudnienia takiej osoby przez 18 m-cy. Następne 48 m.-cy jednostka, która taką osobę niepełnosprawną zatrudniała musi znaleźć środki na dalsze pokrycie jej wynagrodzenia.

Innych zapytań do powyższego projektu nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady w związku z powyższym poddał projekt uchwały pod głosowanie.

W obecności 18 radnych za przyjęciem uchwały głosowało 18 radnych, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się. Rada Powiatu podjęła kolejną uchwałę
Nr XXXVI/254/2006 w sprawie uchwalenia Powiatowego Programu Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych na lata 2006-2010.

Do punktu 3 d porządku obrad

Kolejnym projektem uchwały był dodatkowy projekt uchwały jaki otrzymali radni przed dzisiejszą sesją. Projekt ten dotyczy nadania tytułu ,,Honorowego Obywatela Powiatu Kluczborskiego” Panu Włodzimierzowi Blada – Komendantowi Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Kluczborku.

Projekt ten został przygotowany w związku z zakończeniem pracy i odejściem na emeryturę w/w Komendanta. Podczas swojej długoletniej 34-letniej pracy Pan Włodzimierz Blada piastował stanowisko komendanta i brał udział w akcjach ratowniczo-gaśniczych.
Aktywnie był zaangażowany w sport pożarniczy jako trener kadry Polski oraz kadry wojewódzkiej. Oprócz działalności sportowej aktywnie uczestniczył w życiu miasta Kluczborka współpracując z kolejnymi władzami na rzecz jego bezpieczeństwa.

Do projektu uchwały nie zgłoszono żadnych zapytań w związku z tym Przewodniczący Rady Powiatu poddał go pod głosowanie. W wyniku głosowania radni jednogłośnie 18 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się podjęli uchwałę Nr XXXVI/255/2006
w powyższej sprawie.

Do punktu 4 porządku obrad

Na zapytanie radnego Wiktora Naumika odpowiedzi udzielił Naczelnik Wydziału Budownictwa. Naczelnik odpowiadając przytoczył trzy dokumenty, które są znaczące
w powyższej sprawie. Pierwszy dokument jest z dnia 25 października 2005 roku i stanowi pismo Pana Starosty Kluczborskiego skierowane do Wojewody Opolskiego. Pismem tym Pan Starosta przesyła wniosek mieszkańców o unieważnienie decyzji. Następnym dokumentem jest pismo z 19 grudnia 2005 roku Wojewody Opolskiego, które stanowi decyzję odmowy wszczęcia na żądanie mieszkańców postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji w sprawie budowy stacji bazowej telefonii komórkowej sieci ERA. Ostatnim dokumentem jest pismo skierowane przez Opolski Urząd Wojewódzki do Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Warszawie. Ponadto Naczelnik wyjaśnił radnemu,
że jeśli chodzi o obawy mieszkańców związane z oddziaływaniem takiej stacji na zdrowie mieszkańców może wyrazić swoje subiektywne zdanie, poparte szeregiem opracowań stanowiących integralną część dokumentacji technicznej na podstawie której została wydana decyzja na budowę i stwierdzić, że te obawy nie są zasadne. Wszystkie normy
i zabezpieczenia, które są wymagane zostały spełnione. Ponadto Naczelnik poinformował,
że budowa stacji jest rozpoczęta i decyzja jest ostateczna, nikt jej nie zanegował.

Stan budowy na dzień dzisiejszy jest taki, że został postawiony maszt bez anten kierunkowych. Po uruchomieniu Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego wydaje swoją kolejną decyzję w zależności od stanowiska Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego mówiącą o dopuszczeniu lub nie do eksploatacji powyższej stacji.

Na zapytanie radnej Ireny Kielar odpowiedzi udzieliła Pani Prezes PCZ w Kluczborku, która poinformowała, że prawdą jest, że od początku funkcjonowania PCZ nie było ZFŚS, gdyż było takie prawo, które mówi, że przedsiębiorstwo w swoim pierwszym roku działalności nie musi tworzyć takiego Funduszu. Natomiast w roku bieżącym też takiego Funduszu nie utworzono. Na ten temat wyjaśnień udzieli jak stwierdziła Pani Prezes Główna Księgowa PCZ. Pani Księgowa zabierając głos wyjaśniła, że ustawa z dnia 4 marca 1994 r.
z późniejszymi zmianam
i mówi o tym, kto ma obowiązek tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Są to jednostki organizacyjno-prawne w strukturach finansów publicznych. PCZ jak wyjaśniła Pani Księgowa korzysta z art. 3b, który mówi,
że u pracodawców zatrudniających c
o najmniej 20 pracowników, objętych układem zbiorowym pracy, postanowienia w sprawie nietworzenia Funduszu i niewypłacania świadczenia urlopowego zawiera się w układzie zbiorowym pracy. Jeżeli u takich pracodawców pracownicy nie są objęci układem zbiorowym pracy, postanowienia w sprawie nietworzenia Funduszu i niewypłacania świadczenia urlopowego zawiera się w regulaminie wynagradzania. Taki regulamin w spółce jest. Ponadto Pani Księgowa poinformowała,
że w nietworzeniu ZFŚS można porozumieć się z zakładow
ym przedstawicielem załogi.
W PCZ taki przedstawiciel załogi został powołany. Pani Księgowa wyjaśniła także, że informacja na temat Funduszu była rozwieszona do ogólnej wiadomości. Natomiast jeśli chodzi o nagrody wypłacane z ZFŚS Pani Księgowa poinformow
ała, że w przypadku, gdy taki Fundusz nie jest tworzony to również z tego Funduszu nie mogą być wypłacane nagrody.

Nagrody i premie, które pracownicy otrzymują wypłacane są zupełnie z innej puli.

Kolejno głos zabrała radna Irena Kielar, która stwierdziła, że nie zgadza się z niektórymi sprawami ponieważ do Ustawy o Funduszu zostało wprowadzone mnóstwo aneksów i myśli, iż ta sprawa przez PCZ powinna być ponownie przeanalizowana i wyjaśniona. Radna uważa, że wszystko powinno być zrozumiałe. Każdy prosty pracownik powinien mieć jasno wyjaśnioną tą kwestię.

Następnie głos zabrał Pan Starosta, który udzielił odpowiedzi na kolejne zapytanie radnej Ireny Kielar dotyczące przeprowadzenia kontroli obiektów, które stwarzają zagrożenie

z powodu zalegającego śniegu. Starosta wyjaśnił, że w dniu 4 stycznia 2006 r. wystosował do Burmistrzów i Wójta pismo nakazujące przegląd konstrukcji, budynków itp. oraz miejsc, gdzie zalega śnieg i podjęcie działań w kierunku usunięcia zagrożenia. Ponadto jak stwierdził Pan Starosta zlecono Naczelnikowi Wydziału Budownictwa przeprowadzenie kontroli

i rozmów we wszystkich naszych placówkach. W dniu 30.01.2006 r. odbyło się posiedzenie Powiatowego Zespołu Reagowania Kryzysowego, na którym obecni byli przedstawiciele gmin, powiatu kluczborskiego, przedstawiciele straży pożarnej, policji, inspektor budowlany.

Ponadto do wglądu dostępne są odpowiedzi, co w powyższej sprawie zostało zrobione.

Pan Starosta udzielił również odpowiedzi na zapytanie radnego Adama Martyniszyna

w sprawie likwidacji wykonywania badań materiału klinicznego przez Oddział Laboratoryjny w Kluczborku przy Stacji Sanepid. Wyjaśnił, że Zarząd Powiatu wystąpił ze stanowczym protestem w powyższej sprawie. Do pisemnego protestu dołączyły się wszystkie NZOZ
z Powiatu Kluczb
orskiego. W dniu 23.01.2006 r. Pan Wojewoda Opolski udzielił odpowiedzi w tej sprawie wyjaśniając, że treść pisma jakie wpłynęło zawiera jedynie formułę protestu pisemnego, jako sposobu rozwiązania zagadnienia dotyczącego zarzutu likwidacji wykonywania badań materiału klinicznego przez Oddział Laboratoryjny w Kluczborku WSSE w Opolu. Ponadto Pan Wojewoda poinformował, że WSSE w Opolu w listopadzie 2005 r. proponowała rozwiązanie problemu w postaci zmiany dotychczasowych umów na wykonywanie tych badań w Oddziale Mikrobiologii w WSSE w Opolu wraz z możliwością rozszerzenia ich zakresu.

Następnie głos w tej sprawie zabrała pani Prezes PCZ w Kluczborku, która stwierdziła, że to właśnie szpital miał największe problemy z wykonywaniem tych badań, rzeczywiście jest to duży koszt związany z dowozem do Opola. Jeśli chodzi o czas wykonywania badań nic w tej kwestii się nie zmienia, lekarze są na bieżąco nawet telefonicznie informowani o wyniku badań. W sprawie wykonywania badań były podejmowane rozmowy z tutejszymi laboratoriami, ale niestety po wejściu nowej ustawy żadne laboratorium nie jest w stanie ponieść kosztów związanych z uruchomieniem takiego laboratorium.

Pani Prezes udzieliła również odpowiedzi radnej Irenie Kielar w sprawie zamieszczanych
reklam lekarzy pracujących w szpitalu. Pani Prezes poinformowała, że za prywatne ogłoszenia lekarzy spółka PCZ nie ponosi żadnej odpowiedzialności. Lekarzowi, który zamieścił w/w reklamę zwrócono uwagę, że nie może umieszczać takich prywatnych ogłoszeń równocześnie powołując się na szpital.

Na zapytanie radnego Leszka Krzyżanowskiego odpowiedzi udzielił Radca Prawny Starostwa Powiatowego w Kluczborku, który wyjaśnił, że Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w swoim wyroku uchylił rozstrzygnięcie WSA w Opolu i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia przez WSA. W treści ustnego uzasadnienia Najwyższy Sąd Administracyjny
w Warszawie stwierdził nieważność postępowania przez Wojewódzki Sąd Administracyjny. Nieważność postępowania związana była z brakiem umocowania Radcy Prawnego do reprezentowania Rady Powiatu w Kluczborku i przesłanka nieważności postępowania leżała po stronie WSA w Opolu.

Pan Starosta nawiązując do wypowiedzi Radcy Prawnego stwierdził, że przed wydaniem pełnomocnictwa dowiadywał się w WSA jak powyższe pełnomocnictwo ma wyglądać.
Zdaniem Starosty ustawa o samorządzie powiatowym mówi, że powiat na zewnątrz reprezentuje Starosta. Zatem w pierwszej chwili uznano, że wystarczające będzie upoważnienie podpisane właśnie przez Starostę. Po dyskusjach w Sądzie stwierdzono,
że potrzebne jest umocowanie Rady Powiatu ponieważ dotyczy to uchwały Rady, chociaż jest to sprawa dotycząca Powiatu. Pan Starosta stwierdził również, że Radca Prawny wcześniej miał już udzielone przez Radę Powiatu pełnomocnictwo, które zawarte jest w protokole
z sesji. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu przyjął pełnomocnictwo bez uwag
i zastrzeżeń i przeprowadził postępowanie bez żądania dołączenia uchwały Rady Powiatu
w tym względzie. Z uwagi na przyjęcie pełnomocnictwa przez Sąd nie dostarczono protokołu
z obrad sesji, w którym to protokole radni umocowali Radcę Prawnego – Dariusza Kraśnickiego do reprezentowania Rady Powiatu wyrażając to w drodze głosowania.

Natomiast Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że pełnomocnictwo podpisane przez Przewodniczącego Rady Powiatu powinno być poprzedzone podjęciem stosownej uchwały przez Radę Powiatu, której to uchwały w aktach sprawy nie było.
Z tego względu sprawa zostanie ponownie rozpatrzona w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Opolu.

W dalszej części obrad Przewodniczący Rady udzielił głosu radnemu Leszkowi Krzyżanowskiemu, który zwracając się do Pani Prezes PCZ S.A w Kluczborku zapytał czy jest możliwe, aby Fundusz Świadczeń Socjalnych został jednak utworzony w spółce, gdyż jego założenie pozwoli na utworzenie Pracowniczej Kasy Zapomogowo-Pożyczkowej

i korzystanie z niej przez mniej zamożnych pracowników. Jak wyjaśnił radny Fundusz ten służy przede wszystkim temu, aby pracownikowi można było udzielić zapomogi lub pożyczki, gdyż sytuacje są różne. Zdaniem radnego są to pieniądze pracownicze i to pracownicy decydują o przeznaczeniu tych środków. Radny stwierdził, że taki Fundusz jest potrzebny i nie będzie działał na niekorzyść spółki.

Ponadto radny nawiązując do wypowiedzi Radcy Prawnego stwierdził, że sam uczestniczył

w rozprawie i rzeczywiście to co wcześniej powiedział Radca było mówione na rozprawie.

Zdaniem radnego Sąd podważył to, że Rada upoważniła Radcę Prawnego do reprezentowania w Sądzie Wojewódzkim, a Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że to upoważnienie dla nich jest nieważne. W związku z tym Sąd spytał stronę czy ma dopuścić Radcę Prawnego do tego by reprezentował Powiat. Strona wyraziła zgodę. W dalszej części postępowania jak wyjaśnił radny Leszek Krzyżanowski Sędzina stwierdziła, że na chwilę obecną nie może podjąć decyzji stwierdzając, iż decyzja zapadnie w dniu 7 lutego 2006 r. i wtedy wyda wyrok.

Ponadto jak stwierdził radny wyrok WSA w Opolu został skasowany i sprawa o to, czy Pan Henryk Fraszek ma prawo upominać się o swoje prawa i dochodzić tego, że uchwała
o powołaniu spółki PCZ jest niezgodna z prawem została skierowana ponownie do WSA

w Opolu. Radny poinformował, że jego zdaniem przyznana została tym samym racja stronie skarżącej i tak to zrozumiał. Radny na zakończenie poprosił, aby Radca Prawny na najbliższej sesji odczytał w/w wyrok Sądu.

Przewodniczący Rady udzielił kolejno głosu Pani Prezes PCZ w Kluczborku, która wyjaśniła radnemu Leszkowi Krzyżanowskiemu, iż to nie jest tak, że Zarząd Spółki nie chce tworzyć ZFŚS. Zdaniem Pani Prezes niedługo obchodzony będzie drugi rok działalności Spółki. Wiadome jest od czego szpital zaczynał swoją działalność i od jakiego sprzętu. Jak określiła Pani Prezes na pewno nie jest idealnie, ale robi się wszystko by stworzyć optymalne warunki dla pracowników, wynagradzania, a przede wszystkim dla pacjenta. Ponadto Pani Prezes stwierdziła, że w każdej firmie są pracownicy niezadowoleni, zdarzają się skargi. Wynagrodzenia zdaniem Pani Prezes nie są wcale niskie po ich statystycznym uśrednieniu.

Pani Prezes poinformowała także zebranych, że nie będzie inwestycji w personel niższy, lecz w średni i wyższy, gdyż są to osoby, które zajmują się bezpośrednio pacjentem. Jeśli chodzi
o wynagrodzenia personelu wyższego na pewno jest ono zadowalające, wszyscy pracownicy ponadto w roku 2005 otrzymali podwyżki o stopień inflacji, również wszystkie pielęgniarki

w miesiącu lipcu otrzymały także podwyżki. Pani Prezes stwierdziła, że Spółka nie zrezygnuje z narzędzia jakim jest premia uznaniowa, gdyż jest to znaczna motywacja do pracy i nagroda dla pracownika. Jak wyjaśniła, administracja nie ma takiej premii uruchamianej co miesiąc, gdyż zdaniem Pani Prezes to personel średni i wyższy pracuje na rzecz pacjenta. Podejmowanych jest również szereg inwestycji, które są już widoczne np.: okna na Oddziale Ginekologicznym. W najbliższym czasie planuje się budynek ten ocieplić

i pomalować . Ponadto trzeba wyposażyć w nowy sprzęt cały pododdział kardiologiczny.

Planuje się inwestować zdaniem Pani Prezes w roku przyszłym w dokształcanie się personelu i stosowany będzie system motywacyjny. Wynagrodzenie zdaniem Pani Prezes musi się tak kształtować w zależności jak kto wykonuje swoją pracę. Pani Prezes stwierdziła również, że jeśli będzie taka wola pracowników, aby od 2007 r. utworzyć ZFŚS to Zarząd Spółki nie będzie miał nic przeciwko temu.

 

Do punktu 5 porządku obrad

Kolejno przystąpiono do przyjęcia sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu za okres
od dnia 21.12.2005 r. do dnia 27.01.2006 r., w którym to okresie odbył 5 posiedzeń.

W okresie tym Zarząd podjął 17 uchwał oraz szereg decyzji i rozstrzygnięć.

Do sprawozdania nie wniesiono żadnych zapytań.

Przewodniczący Rady poddał sprawozdanie pod głosowanie, w którym uczestniczyło

18 radnych, 16 głosami za, przy braku głosów przeciw i przy 2 głosach wstrzymujących się, Rada Powiatu w Kluczborku przyjęła sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu
w Kluczborku za w/w okres sprawozdawczy.

Do punktu 6 porządku obrad

Przewodniczący Rady poinformował, że wszyscy radni przy podpisywaniu listy obecności otrzymali druki oświadczeń majątkowych i w związku z tym prosi o ich wypełnienie

i złożenie w Biurze Rady do dnia 30 kwietnia 2006 r.

Ponadto Przewodniczący poinformował radnych, że w Biurze Rady znajduje się lista chętnych, którzy chcieliby uczestniczyć w wyjeździe do partnerskiego powiatu
Bad-Durkheim w dniach od 19-22 kwietnia 2006 r. W powyższej sprawie zabrał głos Pan Starosta i wyjaśnił, że nasz powiat otrzymał zaproszenie na powyższy wyjazd. Zaproszenie jest na 50 osób i pierwszeństwo w wyjeździe mają radni. Każdy z uczestników pokrywa koszty przejazdu w wysokości 200.00,-zł, resztę czyli noclegi i wyżywienie finansuje strona niemiecka.

Kolejno Przewodniczący przedstawił zebranym pismo /nr RP-0043/34/2006 z dnia 02.02.2006 r./ jakie wpłynęło od Pana Starosty w sprawie wytypowania z grona radnych przedstawiciela do Powiatowej Rady Sportu, która jest organem inicjującym i opiniodawczym w sprawach dotyczących kultury fizycznej i sportu w Powiecie Kluczborskim.

Na w/w przedstawiciela Przewodniczący zaproponował radnego Piotra Wiechę.

Radny Piotr Wiecha zabierając głos stwierdził, że jest człowiekiem bardzo zajętym, dużo czasu spędza na zajęciach poza pracą. Natomiast z racji tego, że czuje się sportowcem dlatego nie wypada mu odmówić i przyjąć powyższą funkcję. Radny podziękował wszystkim za zaufanie.

Radny zabierając głos stwierdził, że chciałby się przy okazji odnieść do wypowiedzi radnego Leszka Krzyżanowskiego, w której stwierdził on, iż o ZFŚS decydują pracownicy.

Zdaniem radnego Piotra Wiechy jest to nieprawdą, gdyż o tym czy taki Fundusz będzie decyduje pracodawca.

Kolejno Przewodniczący poddał kandydaturę Piotra Wiechy do składu Powiatowej Rady Sportu pod głosowanie radnych. W wyniku głosowania za przyjęciem głosowało 17 radnych, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się.

Przewodniczący Rady przedstawił następnie radnym pismo z dnia 26 stycznia 2006 r. jakie wpłynęło do Rady Powiatu od Pana Henryka Fraszka, które dotyczy wezwania do usunięcia naruszenia prawa polegającego na podjęciu uchwały nr XXIX/214/2005 przez Radę Powiatu w Kluczborku w dniu 8 lipca 2005 r. mówiącej o likwidacji SPZOZ w Kluczborku.

Przewodniczący Rady złożył wniosek o negatywne zaopiniowanie pisma i jego odrzucenie.

Pan Starosta zabierając głos w tej sprawie stwierdził, że Pan Henryk Fraszek chce powyższą uchwałę zaskarżyć i dlatego, aby sąd mu formalnie nie odrzucił wniosku złożył do Rady żądanie o jej uchylenie. Zdaniem Pana Starosty dyskusja nad tym jest niepotrzebna i wnosi
o jego przegłosowanie.

W związku z powyższym pismem o głos poprosił radny Leszek Krzyżanowski, który stwierdził, że szkoda, iż sprawa ta nie została omówiona na komisjach, gdyż nie wszyscy radni znają jego treść.

Innych zapytań do powyższej sprawy nie zgłoszono. Przewodniczący Rady poddał wniosek

o negatywne zaopiniowanie pisma Pana Henryka Fraszka. W obecności 18 radnych za głosowało 16 radnych, przeciw było 2 nie stwierdzono głosów wstrzymujących się.

W wyniku głosowania argumenty przedstawione w piśmie zostały przez Radę Powiatu uznane jako bezpodstawne i nie doszło w tej sprawie do naruszenia prawa.

Następnie głos zabrał Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Piotr Gruss, który zwrócił się
do Pani Księgowej PCZ S.A w Kluczborku z prośbą, aby przeanalizowała ponownie punkt dotyczący ZFŚS, bo być może w związku z częstymi zmianami przepisów coś zostało pominięte.

Kolejno głos zabrał w tej sprawie radny Piotr Wiecha, który stwierdził, że Pani Prezes i Pani Księgowa z PCZ mają rację jeśli chodzi o utworzenie ZFŚS i działają zgodnie z prawem.

W tym wypadku zdaniem radnego nie ma się czego doszukiwać, a to czy taki Fundusz powstanie zależy jedynie od dobrej woli.

Przewodniczący Rady udzielił następnie głosu radnemu Leszkowi Krzyżanowskiemu, który uważa, iż zgadza się z tym, że to pracodawca decyduje czy taki Fundusz zostanie utworzony, ale jego zdaniem dobrze by się stało by pracodawca taką wolę wyraził.

Radny stwierdził, że Dyrekcja może nie odczuwa tak braków finansowych lecz przeciętny pracownik by mógł zaplanować większy domowy wydatek musi wziąć pożyczkę.

Zdaniem radnego dyrekcja powinna wykazać taką dobrą wolę, a w szczególności jeśli ma się pracowników lojalnych wobec firmy, którzy się poświęcają i mogą zawsze się wykazać tym bardziej, że jest to nasz powiatowy szpital.

Radny Adam Martyniszyn zapytał czy planowany jest przegląd nawierzchni dróg powiatowych i krajowych i w jakim terminie zostanie przeprowadzony.

Przewodniczący Rady poprosił, aby na zapytanie radnego odpowiedzi udzielił Z-ca Dyrektora ZDP w Kluczborku. Z-ca Dyrektora ZDP wyjaśnił, że przeglądy są wykonywane systematycznie. Ubytków jest bardzo dużo i są one sukcesywnie usuwane.

Innych spraw nie poruszano.

Do punktu 7 porządku obrad

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady podziękował wszystkim za udział i zamknął o godzinie 1305 dzisiejsze obrady.

Na tym protokół zakończono.

 

Przewodniczący Rady

Maciej Mularczyk