PROTOKÓŁ nr 136/2006

z posiedzenia Zarządu Powiatu Kluczborskiego

w dniu 08 lutego 2006 r.

 

 

Posiedzenie Zarządu otworzył Starosta – Stanisław Rakoczy. W posiedzeniu uczestniczyło trzech członków Zarządu. Ponadto udział wzięli: Skarbnik Powiatu, Naczelnik Wydziału Organizacyjnego, Naczelnik Wydziału Edukacji oraz Audytor Wewnętrzny.

 

Porządek posiedzenia:

 

  1. Otwarcie posiedzenia.
  2. Sprawy oświaty:
  1. wniosek o przyznanie dodatków: funkcyjnego i motywacyjnego dla dyrektorów szkół i placówek oświatowych;
  2. podsumowanie kontroli wewnętrznych w zakresie przestrzegania przepisów bhp przeprowadzonych w jednostkach oświatowych Powiatu Kluczborskiego;
  3. analiza danych i argumentów w sprawie utworzenia i prowadzenia liceum ogólnokształcącego przez Gminę Wołczyn;
  4. sprawozdanie z realizacji zadań przez Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Kluczborku za rok 2005 w ramach organizacji doskonalenia zawodowego i doradztwa metodycznego dla nauczycieli;
  5. informacja o realizacji zadania: “Kierowanie do MOW i MOS uczniów z terenu Powiatu Kluczborskiego za lata 2004 – 2005 i styczeń 2006”;
  6. aneks nr 3 do arkusza organizacji Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych – RCKU w Bogdańczowicach na rok szkolny 2005 / 2006;
  7. aneks nr 4 do arkusza organizacji Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku na rok szkolny 2005 / 2006;
  8. aneks nr 5 do arkusza organizacji Zespołu Szkół Licealno-Technicznych w Kluczborku na rok szkolny 2005 / 2006;
  9. aneks nr 6 do arkusza organizacji Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku na rok szkolny 2005 / 2006;
  1. Projekt umowy określający zasady spłaty zadłużenia likwidowanego SP ZOZ-u wobec zewnętrznych podmiotów gospodarczych.

     

  2. Sprawozdanie z zadnia audytowego nr 2.
  3. Wniosek Wydziału Gospodarki Mieniem Powiatu w sprawie podjęcia działań dot. dalszego przejmowania na swoje mienie dróg powiatowych.
  4. Informacja na temat pozyskanych w latach 2002 – 2005 środkach ze źródeł zewnętrznych przez jednostki organizacyjne powiatu kluczborskiego.
  5. Wniosek Pani Marii Firlej zam. Byczyna oraz Pana Artura Wyrwich zam. Szczedrzyk w sprawie dofinansowania zakupu obuwia do tańca.
  6. Projekt umowy w sprawie monitoringu środowiska w powiecie kluczborskim.
  7. Aneks nr 4/2005 do porozumienia nr 5/2004 z dnia 06.01.2005 r. zawartego z Powiatem Brzeskim w sprawie ponoszenia wydatków na utrzymanie dzieci w placówce opiekuńczo-wychowawczej.
  8. Aneks nr 1/2005 do porozumienia nr 3/2004 z dnia 08.06.2005 r. zawartego z Miastem Opole w sprawie ponoszenia wydatków na utrzymanie dzieci w placówce opiekuńczo-wychowawczej.
  9. Wolne wnioski.

Do punktu 1 porządku

 

 

Porządek posiedzenia został przyjęty przez obecnych członków Zarządu.

Protokół z posiedzenia Zarządu, które odbyło się w dniu 27 stycznia 2006 r. został również przyjęty.

Do punktu 2 porządku

 

Starosta przedstawił następujące sprawy:

a) wniosek o przyznanie dodatków funkcyjnego i motywacyjnego dla dyrektorów szkół i placówek oświatowych powiatu kluczborskiego na okres od 01 stycznia 2006 r. do 31 lipca 2006 r.; Pani Jolanta Krzysztowczyk – Naczelnik Wydziału Edukacji powiedziała,

że na podstawie paragrafu 6 ust. 2 uchwały Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 01 grudnia 2005 r. w sprawie uchwalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w jednostkach oświatowych powiatu kluczborskiego na rok 2006 niniejszym prosi

 

o przyznanie dodatków funkcyjnych i motywacyjnych dyrektorom szkół i placówek oświatowych powiatu kluczborskiego na okres od 01 stycznia do 31 lipca br.

Dla porównania, do powyższego wniosku Pani Krzysztowczyk załączyła informację o wysokości dodatków motywacyjnych i funkcyjnych dla dyrektorów poszczególnych szkół i placówek oświatowych na okres poprzedni tj. 01 wrzesień – 31 grudzień 2005 r. oraz informację na temat struktury organizacyjnej szkół i placówek oświatowych naszego powiatu gdyż jak dodała, wysokość dodatku funkcyjnego ustala się właśnie uwzględniając wielkość szkoły tj. liczbę uczniów i oddziałów, strukturę organizacyjną czyli liczbę szkół w zespole a także złożoność zadań wynikających z zajmowanego stanowiska, liczbę stanowisk kierowniczych w szkole oraz wyniki pracy szkoły. Następnie członkowie Zarządu Powiatu szczegółowo przeanalizowali wysokości dodatków motywacyjnych i funkcyjnych jakie zostały przyznane poszczególnym dyrektorom w poprzednim okresie jak również analizowali zestawienie liczby oddziałów, uczniów, typów szkół i stanowisk kierowniczych w poszczególnych zespołach szkół i placówkach i zastanawiali się nad każdym z nich. Po długiej dyskusji i namyśle członkowie jednogłośnie stwierdzili, że chcą zostawić takie same wysokości dodatków motywacyjnych i funkcyjnych na okres 01 styczeń do 31 lipca br. jak było w okresie wrzesień – grudzień ubiegłego roku. Reasumując, Zarząd Powiatu jednogłośnie postanowił o przyznaniu dodatków funkcyjnych dla dyrektorów poszczególnych szkół i placówek oświatowych na okres od 01 stycznia 2006 r. do 31 lipca 2006 r. w takiej samej wysokości jak w okresie od 01.09.2005 r. do 31.12.2005 r. a mianowicie:

  • Pan Mariusz Kaczmarski, dyrektor ZSO w Kluczborku – 50%;
  • Pan Władysław Paszko, dyrektor ZSL-T w Kluczborku – 43%;
  • Pan Wojciech Wolarczyk, dyrektor ZSP Nr 1 w Kluczborku – 45%;
  • Pan Paweł Cieplik, dyrektor ZSP Nr 2 - CKU w Kluczborku – 45%;
  • Pan Jan Sadowski, dyrektor ZSP – RCKU w Bogdańczowicach – 35%;
  • Pani Grażyna Cisowska, dyrektor SOSW w Kluczborku – 40%;
  • Pan Tadeusz Michałkiewicz, dyrektor MDK w Kluczborku – 25%;
  • Pani Danuta Woźniak – Ryńca, dyrektor PP-P w Kluczborku – 25%;
  • Pan Wiesław Solarewicz, dyrektor WODiDZ w Kluczborku – 30%;
  • Pani Anna Dzierżan, dyrektor PODN w Kluczborku – 20%.

Jednocześnie Zarząd Powiatu jednogłośnie postanowił o przyznaniu dodatków motywacyjnych dla dyrektorów poszczególnych szkół i placówek oświatowych na okres

 

od 01 stycznia 2006 r. do 31 lipca 2006 r. również w takiej samej wysokości jak w okresie od 01.09.2005 r. do 31.12.2005 r. a mianowicie:

  • Pan Mariusz Kaczmarski, dyrektor ZSO w Kluczborku – 25%;
  • Pan Władysław Paszko, dyrektor ZSL-T w Kluczborku – 22%;
  • Pan Wojciech Wolarczyk, dyrektor ZSP Nr 1 w Kluczborku – 25%;
  • Pan Paweł Cieplik, dyrektor ZSP Nr 2 - CKU w Kluczborku – 25%;
  • Pan Jan Sadowski, dyrektor ZSP – RCKU w Bogdańczowicach – 20%;
  • Pani Grażyna Cisowska, dyrektor SOSW w Kluczborku – 25%;
  • Pan Tadeusz Michałkiewicz, dyrektor MDK w Kluczborku – 22%;
  • Pani Danuta Woźniak – Ryńca, dyrektor PP-P w Kluczborku – 20%;
  • Pan Wiesław Solarewicz, dyrektor WODiDZ w Kluczborku – 22%;
  • Pani Anna Dzierżan, dyrektor PODN w Kluczborku – 22%.
  1. podsumowanie kontroli wewnętrznych w zakresie przestrzegania przepisów bhp

    przeprowadzonych w jednostkach oświatowych Powiatu Kluczborskiego; Pani Krzysztowczyk wyjaśniła, że zgodnie z jej zaleceniami, w szkołach i placówkach oświatowych Powiatu zostały przeprowadzone kontrole wewnętrzne dotyczące m. in. rzetelności prowadzonej w szkole sprawozdawczości wypadków uczniów i jej zgodności z rejestrem wypadków prowadzonym w szkole czy placówce, stosowania przepisów rozporządzenia MENiS w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach przez dyrektorów szkół i placówek oświatowych jak również tworzenia służb bhp i opracowywania zakresu obowiązków tych służb zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Jak wynika z dostarczonych sprawozdań – kontynuowała Pani Krzysztowczyk, w każdej szkole i placówce oświatowej systematycznie prowadzony jest rejestr wypadków uczniów, który jest zgodny ze sprawozdaniami Systemu Informacji Oświatowej; w Zespole Szkół Liealno-Technicznych w Kluczborku stwierdzono, że do tej pory o wypadkach w szkole nie był powiadamiany organ prowadzący; w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – CKU w Kluczborku rejestr zostaje przedłożony do wglądu i podpisu Radzie Rodziców a w Zespole Szkół Ponadgimanzjalnych Nr 1 Radzie Szkoły; w Powiatowym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli oprócz rejestru wypadków zaprowadzono dziennik bezpieczeństwa i higieny pracy oraz rejestr zachorowań na choroby zawodowe

    i podejrzeń o takie choroby; ponadto dyrektorzy Zespołu Szkół Ogólnokształcących oraz

     

     

    Zespołu Szkół Licealno-Technicznych, na posiedzeniu Rady Pedagogicznej omówili zasady przestrzegania przepisów bhp w szkole ze szczególnym uwzględnieniem konieczności zgłaszania wypadków przez nauczycieli dyrektorowi, dyrektor Powiatowego Ośrodka

    Doskonalenia Nauczycieli planuje omówienie zagadnień związanych z przestrzeganiem przepisów bhp na spotkaniu z doradcami metodycznymi z kolei dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego porusza sprawy związane z bezpieczeństwem i higieną pracy na każdym posiedzeniu rady pedagogicznej. Ponadto, jak wynika również z powyższego sprawozdania, w każdej jednostce wykonywanie zadań z zakresu bhp zostało powierzone osobie posiadającej odpowiednie kwalifikacje, zgodne z obowiązującymi przepisami w tym zakresie; w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1, Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – CKU oraz Zespole Szkół Ogólnokształcących, w miesiącu styczniu br. zmieniono dotychczasowy zakres obowiązków zatrudnionemu referentowi ds. bhp wyłączając z niego czynności, które nie wynikały ze stanowiska zajmowanego przez danego pracownika; w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kluczborku po przeprowadzonej kontroli służba bhp stwierdziła konieczność wymiany instalacji elektrycznej jak również przeprowadzono w tej jednostce kontrolę dokumentacji związanej z uczestnictwem pracowników w obowiązkowych szkoleniach bhp, kontrolę aktualności badań profilaktycznych i sanitarno – epidemiologicznych pracowników, wyposażenia pracowników w środki ochrony osobistej i w powyższym zakresie nie stwierdzono żadnych nieprawidłowości; natomiast w Wojewódzkim Ośrodku Dokształcania o Doskonalenia Zawodowego przeprowadzane są półroczne przeglądy całego obiektu pod względem bhp. Członkowie Zarządu Powiatu nie wnieśli do informacji żadnych uwag, w związku z tym Starosta poddał ją pod głosowanie. Zarząd Powiatu jednogłośnie przyjął informację -podsumowanie kontroli wewnętrznych w zakresie przestrzegania przepisów bhp przeprowadzonych w jednostkach oświatowych Powiatu Kluczborskiego;

  2. analiza danych i argumentów w sprawie utworzenia i prowadzenia liceum

    ogólnokształcącego przez Gminę Wołczyn; na wstępie Starosta powiedział, że Burmistrz Wołczyna w dniu 28 grudnia 2005 r. powiadomił Radę Powiatu w Kluczborku, że działając w imieniu Gminy Wołczyn zamierza wystąpić z inicjatywą zawarcia porozumienia z Powiatem Kluczborskim umożliwiającego utworzenie i prowadzenie szkoły

     

     

    ponadgimnazjalnej – liceum ogólnokształcącego przez Gminę Wołczyn a zawarcie takiego

    porozumienia zdaniem Starosty jest niezbędne gdyż zgodnie z ustawą o systemie oświaty,

    zakładanie i prowadzenie szkół publicznych ponadgimanzjalnych należy do zadań własnych powiatu. Sprawą tą – kontynuował Przewodniczący, zainteresowała się Komisja Oświaty, Sportu, Turystyki, Kultury, Rodziny i Patologii Rady Powiatu w Kluczborku, która na

    posiedzeniu w dniu 06 lutego br. analizowała informację Wydziału Edukacji tut. Starostwa dotyczącą planowanego naboru do klas pierwszych szkół ponadgimnazjalnych Powiatu Kluczborskiego w roku szkolnym 2006 / 2007 jak również dyskutowali o propozycji Gminy Wołczyn w sprawie utworzenia i prowadzenia szkoły ponadgimnazjalnej – liceum ogólnokształcącego w Wołczynie. W związku z powyższym - nadal kontynuował Starosta, Komisja Oświaty (…) Rady Powiatu w Kluczborku zaproponowała, aby zwrócić się do dyrektorów wszystkich Zespołów Szkół Ponadgimnazjalnych w naszym powiecie, w których jest liceum ogólnokształcące o wyrażenie przez nich opinii na temat propozycji Gminy Wołczyn. Zdaniem Starosty decyzja powyższej Komisji jest jak najbardziej słuszna nie idąc na tyle daleko aby wydawać ostateczną opinię w tej sprawie, natomiast można przewidzieć jaka będzie opinia dyrektorów naszych szkół ponadgimnazjalnych bo każdy chce pracować a podjęcie decyzji o utworzeniu liceum w Wołczynie doprowadziłaby do likwidacji kilku etatów nauczycielskich w istniejących liceach. Wicestarosta stwierdził, że jego zdaniem, wniosek Komisji Oświaty aby zwrócić się do dyrektorów szkół pnadgimanzjalnych, w których jest liceum ogólnokształcące o wydanie opinii przez nich opinii w powyższej sprawie jest jak najbardziej słuszny i te wolę należy zrealizować przychylając się tym samym jako Zarząd Powiatu do tej propozycji jednak należy podać we wniosku jakiś konkretny termin aby nie trwało to zbyt długo na co Pani Krzysztowczyk odpowiedziała, że proponuje, aby dyrektorzy wyrazili swoje opinie do dnia 15.02.2006 r. na co członkowie Zarządu Powiatu jednogłośnie zgodzili się. Następnie głos zabrała Pani Jolanta Krzysztowczyk, która powiedziała, że ustalona sieć publicznych szkół ponadgimnazjalnych Powiatu Kluczborskiego obejmuje oprócz techników, liceów profilowanych, zasadniczych szkół zawodowych i szkół specjalnych cztery licea ogólnokształcące prowadzone przez Powiat Kluczborski oraz jedno liceum ogólnokształcące prowadzone od 01 września 2005 r. przez Gminę Byczyna. Ponadto – nadal kontynuowała Pani Krzysztowczyk, w powiecie kluczborskim działają dwa niepubliczne licea ogólnokształcące i we wszystkich wyżej wymienionych liceach uczy się

     

     

    1096 uczniów w tym 1017 w liceach prowadzonych przez Powiat Kluczborki a 79 uczniów

    w pozostałych liceach czyli: STO, Salezjanie oraz w liceum w Byczynie. Jeśli chodzi o argumenty przemawiające za utworzeniem liceum ogólnokształcącego w Wołczynie to

    zdaniem Pani naczelnik Wydziału Edukacji głównie takie, że szkoła ta będzie blisko domu rodzinnego ucznia co wpłynie na zmniejszenie wydatków biednych rodzin z Gminy Wołczyn na dojazdy do Kluczborka, zostanie wykorzystana bardzo dobra baza gimnazjum w Wołczynie, jest tam dobra kadra pedagogiczna a także to, że zamiar utworzenia tam liceum

    ma poparcie mieszkańców Gminy Wołczyn. Jednak argumentów Powiatu Kluczborskiego za pozostawieniem dotychczasowej sieci szkół ponadgimnazjalnych jest znacznie więcej a mianowicie: tworzenie dodatkowego liceum ogólnokształcącego w Wołczynie prowadzi do rozdrobnienia sieci szkół ponadgimnazjalnych Powiatu Kluczborskiego; zmniejszenie w roku szkolnym 2006/2007 liczby oddziałów w liceach ogólnokształcących prowadzonych przez Powiat Kluczborski z 11 do 8 tzn. gdy utworzy się 2 oddziały w Wołczynie i 1 oddział w salezjańskim Publicznym LO w Kluczborku a w związku ze zmniejszeniem liczby oddziałów nastąpi również zmniejszenie liczby godzin a co za tym idzie, również zmniejszenie zatrudnienia w liceach prowadzonych przez Powiat Kluczborki. Ponadto, zdaniem Pani Krzysztowczyk, niż demograficzny wkraczający do szkół ponadgimanzjalnych może spowodować w ciągu najbliższych lat konieczność likwidacji jednego z zespołów szkół w Kluczborku i analizując ogółem liczbę wszystkich uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych i niepublicznych naszego powiatu zauważalne jest zmniejszenie się tej liczby i dla porównania Pani Krzysztowczyk podała, że w roku 2002 liczba ta wynosiła 4893 a w 2006 roku już tylko 4445 więc liczba uczniów i słuchaczy w latach 2002 – 2006 we wszystkich szkołach publicznych i niepublicznych na terenie Powiatu Kluczborskiego zmniejszyła się o 448 uczniów i słuchaczy. Na zakończenie swojej wypowiedzi Pani Krzysztowczyk powiedziała, że reasumując należy stwierdzić, że utworzenie liceum ogólnokształcącego w Wołczynie tj. 2 oddziały, nie jest najlepszym rozwiązaniem dla powiatu gdyż spowoduje rozdrobnienie sieci szkół ponadgimnazjalnych, konieczność zwalniania nauczycieli a w okresie dwóch-trzech lat zamknięcie jednego z zespołów szkół w Kluczborku. Po wysłuchaniu powyższej wypowiedzi członkowie Zarządu zastanawiali się, co w danej sytuacji należy jeszcze zrobić na co Pani Krzysztowczyk odpowiedziała, że proponuje, aby sporządzić jeszcze nie uchwałę ale dwa warianty projektu sieci szkół czyli wariant A - projekt sieci szkół w Powiecie Kluczborskim tak jak dotychczas, bez

     

    planowanego Liceum Ogólnokształcącego w Wołczynie oraz wariant B – projekt sieci szkół

    przy wzięciu pod uwagę wniosku Gminy Wołczyn a następnie przedstawienie ich tj. powyższych wariantów, w celu akceptacji jednego z nich Kuratorowi Oświaty. Starosta stwierdził, że na dzień dzisiejszy proponuje nie podejmować żadnych wiążących decyzji

    w powyższej sprawie, niech wypowiedzą się dyrektorzy poszczególnych szkół i zaproponował, aby Pani Krzysztowczyk przygotowała takie właśnie dwa warianty sieci szkół jak wyżej zaproponowała z czym członkowie Zarządu jednogłośnie zgodzili się. Wicestarosta na koniec powiedział, że nie wnosi uwag do powyższego rozstrzygnięcia

    i zgadza się z nim ale jego zdaniem, wiadomo że finanse są bardzo ważne jednak Burmistrz chce utworzyć te szkołę może chociażby ze względów społecznych tak jak np. to było z Polanowicami a te dwie klasy, które Wołczyn chce u siebie utworzyć ani nas nie “postawi na nogi” ani nas nie pogrąży a że jest mało dzieci to wszyscy wiemy i te dwie klasy na pewno nie będą decydowały o finansach oświatowych powiatu na co Starosta powiedział, że nie wyklucza, że tak właśnie będzie natomiast co będzie jak się okaże że 2/3 tamtejszych uczniów nie zda w przyszłości matury z kolei Wicestarosta dodał, że może być tak, że nawet jeśli teraz wyrazimy zgodę na utworzenie tych dwóch klas to czy Gmina Wołczyn będzie miała taki nabór a to się dopiero okaże bo może być nabór tylko na jedną klasę i wtedy Burmistrz sam się zastanowi czy tworzyć tę szkołę. Przewodniczący stwierdził, że na tę chwilę Zarząd nie podejmuje żadnych wiążących decyzji i sprawa ta będzie wymagała jeszcze wielu rozmów m. in. z Burmistrzem Wołczyna a na tę chwilę proponuje aby przegłosować w/w propozycję rozstrzygnięcia powyższej sprawy. Reasumując, Zarząd Powiatu po dokonaniu szczegółowej analizy danych i argumentów w sprawie utworzenia i prowadzenia przez Gminę Wołczyn liceum ogólnokształcącego jednogłośnie przyjął wniosek Komisji Oświaty (…) Rady Powiatu w Kluczborku i postanowił, aby zwrócić się do dyrektorów wszystkich Zespołów Szkół Ponadgimnazjalnych Powiatu Kluczborskiego w których jest liceum ogólnokształcące o wydanie przez nich do dnia 15.02 br. opinii w sprawie propozycji Gminy Wołczyn. Po zebraniu tych opinii i uzyskaniu raz jeszcze opinii Komisji Oświaty Rady Powiatu w Kluczborku, Zarząd Powiatu wróci do rozpatrzenia powyższej sprawy. Ponadto Zarząd Powiatu zlecił Naczelnik Wydziału Edukacji sporządzenie dwóch wariantów projektu sieci szkół tj. wariant A - projekt sieci szkół w Powiecie Kluczborskim tak jak dotychczas, bez planowanego Liceum Ogólnokształcącego w Wołczynie, wariant B – projekt sieci szkół przy wzięciu pod uwagę wniosku Gminy Wołczyn a następnie przedstawienie ich tj. powyższych

     

    wariantów, w celu akceptacji jednego z nich Kuratorowi Oświaty;

  3. sprawozdanie z realizacji zadań przez Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli

    w Kluczborku za rok 2005 w ramach organizacji doskonalenia zawodowego i doradztwa metodycznego dla nauczycieli; Pani Jolanta Krzysztowczyk powiedziała, że realizując

    powierzone zadania, Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Kluczborku dokonał

    rozpoznania potrzeb w zakresie doradztwa, w ramach którego, każdy doradca metodyczny w swojej pracy przeprowadził diagnozę w zakresie doskonalenia zawodowego i doradztwa metodycznego dla nauczycieli swojego obszaru doradztwa, rozpoznając rzeczywiste potrzeby nauczycieli. W ramach swoich zadań – kontynuowała Pani Krzysztowczyk – doradcy

    metodyczni udzielali nauczycielom konsultacji indywidualnych, które to konsultacje były przeprowadzone w bardzo szerokim zakresie tematycznym tj. od zagadnień merytorycznych dotyczących danego przedmiotu, poprzez sprawy wychowawcze do tematyki awansu zawodowego nauczycieli. W 2005 roku Ośrodek zorganizował 4 szkolenia dla kadry kierowniczej szkół i przedszkoli, zorganizowano i przeprowadzono 39 konferencji przedmiotowo-metodycznych, zorganizowano I Powiatowe Forum Edukacyjne pn. “Jak szkoła wychowuje” a ponadto zostały wydane biuletyny “Polonista I” i “Polonista II” dotyczące zagadnień dla nauczycieli języka polskiego. Jako podsumowanie całego sprawozdania Pani Krzysztowczyk powiedziała, że działania Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Kluczborku przebiegają zgodnie z zadaniami zapisanymi w porozumieniach z poszczególnymi gminami i powiatami oraz w pełni spełniają oczekiwania nauczycieli biorących udział w różnorodnych formach doskonalenia. Członkowie Zarządu powiatu po zapoznaniu się z powyższym sprawozdaniem nie wnieśli do niego żadnych uwag w związku z czym, Starosta poddał go pod głosowanie. Zarząd Powiatu jednogłośnie przyjął sprawozdanie z realizacji zadań przez Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Kluczborku za rok 2005 w ramach organizacji doskonalenia zawodowego i doradztwa metodycznego dla nauczycieli.

  4. informacja o realizacji zadania: “Kierowanie do MOW i MOS uczniów z terenu Powiatu

    Kluczborskiego za lata 2004 – 2005 i styczeń 2006”; Naczelnik Wydziału Edukacji powiedziała, że zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o systemie oświaty, od 1 stycznia 2004 r. młodzieżowe ośrodki wychowawcze jako placówki typu resocjalizacji funkcjonują w systemie oświaty a z dniem 1 lipca 2004 r. Wydział Edukacji tut. Starostwa przejął od Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku kierowanie do Młodzieżowych

     

    Ośrodków Wychowawczych i Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii na terenie kraju.

    Nieletni – kontynuowała Pani Krzysztowczyk, wobec którego sąd rodzinny zastosował środek wychowawczy w postaci umieszczenia w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym lub Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii, kierowany jest do ośrodka wskazanego przez Centrum

    Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej w Warszawie przez Starostę właściwego ze względu na miejsce zamieszkania nieletniego. Właściwy Starosta składa do Centrum wniosek o wskazanie odpowiedniego dla nieletniego ośrodka a Centrum na podstawie informacji zawartych w dołączonej do wniosku dokumentacji w szczególności dotyczącej sytuacji rodzinnej nieletniego, etapu kształcenia, stanu zdrowia, warunków mogących wpłynąć na dalszą demoralizację nieletniego, wskazuje właściwemu Staroście odpowiedni dla

    nieletniego ośrodek i Starosta na tej podstawie wydaje skierowanie dla nieletniego do ośrodka wskazanego przez Centrum. Do lipca 2005 r. – nadal kontynuowała pani Krzysztowczyk, Starosta właściwy na miejsce zamieszkania nieletniego, po otrzymaniu pełnego kompletu dokumentów z Sądu Rejonowego, wystosowywał pisma do Centrum Metodycznego Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej w Warszawie w formie papierowej natomiast od lipca ubiegłego roku, Centrum wprowadziło elektroniczną formę zgłaszania nieletnich poprzez wypełnienie karty wychowanka, w której to, na podstawie dokumentów uzupełnia się dane o nieletnim i wysyła do bazy danych Centrum Metodycznego Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej w Warszawie. Na koniec swojej wypowiedzi Naczelnik Wydziału Edukacji powiedziała, że na terenie Polski działa 49 Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych w tym 11 dla dziewcząt, 35 dla chłopców oraz 3 placówki koedukacyjne natomiast z roku na rok wydłuża się czas oczekiwania na wskazanie przez Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej miejsca w Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych a powodem tego stanu jest coraz większa ilość osób potrzebujących umieszczania w ośrodku a z drugiej strony niezmienna liczba miejsc w tych ośrodkach i jak wynika z informacji uzyskanej z Centrum Metodycznego Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej w Warszawie, oczekujących na umieszczenie w Ośrodkach jest ponad 1.600 osób i z każdym dniem liczba ta wzrasta. Zarząd Powiatu po wysłuchaniu wypowiedzi Naczelnik Wydziału Edukacji i po dyskusji stwierdzili, że nie wnoszą do niej żadnych uwag tym samym jednogłośnie powyższą informację przyjmują;

  5. aneks nr 3 do arkusza organizacji Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych – RCKU

    w Bogdańczowicach na rok szkolny 2005 / 2006; Pani Krzysztowczyk powiedziała,

     

    że przyczyną zmiany liczby zatwierdzonych godzin jest to, ze z dniem 30.01.2006 r.

    połączono klasy I technikum w zawodzie technik rolnik i I Technikum w zawodzie technik ochrony środowiska a spowodowane to zostało faktem zmniejszenia się liczby uczniów w klasie I w zawodzie technik rolnik natomiast druga przyczyna zmiany liczby zatwierdzonych godzin to przebywanie od dnia 30.01.2006 r. na zwolnieniu lekarskim oraz

    planowanego później urlopu macierzyńskiego jednej z nauczycielek. W wyniku zaistniałych w/w sytuacji, ogólna liczba godzin nauczycielskich w porównaniu z aneksem nr 2 zmniejszyła się o 32. Członkowie Zarządu Powiatu po zapoznaniu się z powyższym aneksem, nie wnieśli do niego żadnych uwag w związku z czym, Starosta poddał go pod głosowanie. Zarząd Powiatu jednogłośnie zatwierdził aneks nr 3 do arkusza organizacji Zespołu Szkół

    Ponadgimnazjalnych – RCKU w Bogdańczowicach na rok szkolny 2005 / 2006 i upoważnił Starostę do jego podpisania;

  6. aneks nr 4 do arkusza organizacji Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku

    na rok szkolny 2005 / 2006; Naczelnik Wydziału Edukacji wyjaśniła, że w tym przypadku, ogólna liczba godzin nauczycielskich nie ulega zmianie jedynie zmianie ulegają godziny w wymiarze obowiązkowym a mianowicie zmniejszenie ich o 22, godziny ponadwymiarowe – zmniejszenie o 2 oraz godziny osób niepełnozatrudnionych – zwiększenie o 24 a zmiana ta spowodowana jest udzieleniem urlopu dla poratowania zdrowia dla jednej z nauczycielek - od dnia 30.01.2006 r. do dnia 30.01.2007 r. i jej godziny zostały przydzielone dwóm nauczycielom emerytom oraz nauczycielowi niepełnozatrudnionemu w w/w szkole a to dlatego, że mimo wielu prób szukania nauczyciela do nauczania technologii gastronomicznej i towaroznawstwa jak również zajęć praktycznych, nie znaleziono żadnej oferty zarówno w Powiatowym Urzędzie Pracy jak i banku ofert pracy w Wydziale Edukacji. Zarząd Powiatu po zapoznaniu się, jednogłośnie postanowił o zatwierdzeniu aneksu nr 4 do arkusza organizacji Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku na rok szkolny 2005 / 2006 i upoważnił Starostę do jego podpisania;

    h) aneks nr 5 do arkusza organizacji Zespołu Szkół Licealno-Technicznych w Kluczborku na rok szkolny 2005 / 2006; Naczelnik Wydziału Edukacji powiedziała, że w związku z udzieleniem nauczycielce wychowania fizycznego urlopu dla poratowania zdrowia od dnia 01.02.2006 r. do dnia 31.01.2007 r. w jej zastępstwie zatrudniono od dnia 06.02.2006 r. do końca roku szkolnego nauczycielkę posiadającą odpowiednie kwalifikacje zawodowe i ta nowo zatrudniona nauczycielka przejęła wszystkie godziny w wymiarze 21. W związku

     

    z powyższym – dodała pani Krzysztowczyk, ogólna liczba godzin nauczycielskich, w tym

    w wymiarze obowiązkowym, ponadwymiarowych oraz godzin niepełnozatrudnionych nie uległa zmianie w stosunku do aneksu nr 4. Członkowie Zarządu Powiatu nie wnieśli żadnych uwag do powyższego aneksu, w związku z czym, Starosta poddał go pod głosowanie. Zarząd

    Powiatu jednogłośnie zatwierdził aneks nr 5 do arkusza organizacji Zespołu Szkół Licealno-Technicznych w Kluczborku na rok szkolny 2005 / 2006 i upoważnił Starostę do jego podpisania;

  7. aneks nr 6 do arkusza organizacji Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku

na rok szkolny 2005 / 2006; Pani Jolanta Krzysztowczyk wyjaśniła zebranym, że zmiany wprowadzane powyższym aneksem spowodowane są decyzją o pozostawieniu nauczania matematyki w klasie IIBL nauczycielowi emerytowanemu na wniosek rodziców oraz uczniów

w/w klasy. W związku z powyższym – dodała Pani Krzysztowczyk, ogólna liczba godzin nauczycielskich nie uległa zmianie jedynie w stosunku do aneksu nr 5, zmniejszyła się liczba godzin ponadwymiarowych o 4 oraz zwiększyła się liczba godzin osób niepełnozatrudnionych o 4. Zarząd Powiatu po krótkiej dyskusji jednogłośnie postanowił zatwierdzić aneks nr 6 do arkusza organizacji Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku na rok szkolny 2005 / 2006 i upoważnił Starostę do jego podpisania.

Do punktu 3 porządku

Skarbnik Powiatu przedstawił projekt umowy określający zasady spłaty zadłużenia likwidowanego SP ZOZ-u wobec zewnętrznych podmiotów gospodarczych poprzez ich wykup przez operatora finansowego oraz spłatę zadłużenia wobec tego operatora. Na wstępie Skarbnik przypomniał zebranym, że na poprzednim posiedzeniu Zarząd Powiatu dyskutował na temat spłaty zadłużenia SP ZOZ w Kluczborku w zakresie wszystkich zobowiązań cywilno-prawnych czyli dostawców i kontrahentów byłego SP ZOZ w Kluczborku. Zaległości te wynoszą ponad 3.000.000,00 zł., część z nich objęta jest już naszymi ugodami ale spora część w kwotach bardzo różnych - od kilkuset złotych do bardzo wysokich sum wymaga spłacenia. Tak jak na poprzednim posiedzeniu Skarbnik informował członków Zarządu, stanowisko Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w tej kwestii jest jasne a mianowicie, do czasu zakończenia likwidacji SP ZOZ-u, ZUS nie będzie przenosił odpowiedzialności na Powiat Kluczborski a więc z tej strony zdaniem Skarbnika nic nam nie grozi i możemy przystąpić w ramach środków tegorocznego budżetu do spłaty zobowiązań cywilno-prawnych.

Cała rzecz polega na tym – kontynuował Skarbnik, że musielibyśmy negocjować indywidualnie z każdym podmiotem a jest ich duża liczba a w tej sytuacji, zgodnie z zapisami w/w umowy, w naszym imieniu wierzytelności kupuje na własny rachunek Biuro Doradztwa Finansowo-Prawnego “Salvo Iure” Wojciecha Gruszka a my, zgodnie z paragrafem 4 w/w

umowy zobligowani jesteśmy do tego, że kiedy on czyli operator finansowy przejmie wierzytelność na swoją rzecz - do spłaty tej wierzytelności w ciągu 7 dni w kwocie wynikającej z umorzenia określonego w załączniku nr 2 do tej umowy, w którym zostały określone ceny zakupu należności głównej, ceny należności odsetkowej oraz ceny zakupu kosztów procesowych i to mamy określone procentowo, że jeżeli nasz operator finansowy kupuje wierzytelność u wierzyciela SP ZOZ-u np. za 97% kwoty głównej czyli 3% oszczędza, powyżej należności głównej tą wierzytelność kupuje to my automatycznie mamy umarzaną

o 1% tę wierzytelność, im jemu taniej uda się kupić od wierzyciela te wierzytelność, tym większa kwota umorzenia i cała ta sprawa ma polegać na tym, abyśmy w procesie spłaty zobowiązań na rzecz podmiotów gospodarczych zeszli jak najniżej tzn. wydali jak najmniej pieniędzy. Nam samodzielnie będzie bardzo trudno to zrobić – stwierdził Pan Piotr Pośpiech, natomiast przy takiej próbie, przy takim rozwiązaniu tzn. poprzez zawarcie tej umowy mamy szansę poczynić tutaj znaczące oszczędności. Przy tego rodzaju rozwiązaniach praktycznie nie płaci się za odsetki czy za koszty procesu nie mniej jednak w załączniku numer 2 sporządzone jest zestawienie zobowiązań gdyż z różnymi podmiotami mamy do czynienia, są tam również podmioty sektora finansów publicznych jak np. inne duże szpitale w których robione były badania, analizy i tym podmiotom SP ZOZ w Kluczborku również jest dłużny i być może zdarzy się tak – wyjaśnił Skarbnik, że dyrektor takiego szpitala sprzedając nawet tę wierzytelność poniżej jej wartości będzie chciał uzyskać 100% kosztów procesu bo on ten wydatek poniósł i stąd też ten projekt umowy odsyła właśnie do załącznika nr 2. Po rozpoczęciu tego procesu, zdaniem Skarbnika, w okresie 2 miesięcy powinniśmy mieć podane informacje, na jaką kwotę zostało spłacone zadłużenie i jakim kosztem. Ponadto, do niniejszej umowy zostanie załączony również wykaz wierzytelności stanowiący równocześnie wykaz wierzycieli SP ZOZ w Kluczborku przeznaczonych do wykupu i on stanowić będzie załącznik numer 1 do umowy. Załącznik ten jest również oświadczeniem dłużnika czyli SP ZOZ-u o istnieniu wymagalnej, bezspornej i bez wad prawnych wierzytelności przysługującej każdemu z listy wierzycieli widniejących na tym załączniku numer 1. Na koniec Skarbnik powiedział, że powyższa umowa jest trójstronna tzn. SP ZOZ

 

w Kluczborku w likwidacji jako dłużnik, Biuro Doradztwa Finansowo –Prawnego “Salvo Iure” Wojciech Gruszka jako operator finansowy oraz Powiat Kluczborski jako płatnik i dodał, że jego zdaniem załącznik nr 1 powinna podpisać Pani Likwidator bo on nie jest w stanie jego podpisać i tym samym oświadczyć, że wykaz wierzytelności zawartych właśnie w tym załączniku tzn. numer 1jest bez wad prawnych, że wierzytelności te są

wymagalne i bezsporne. Starosta stwierdził, że w przypadku podjęcia powyższych działań jest szansa, że uzyskamy coś więcej niż odsetki a Skarbnik dodał, że nam zależy na tym, aby spłacić to zadłużenie jak najtaniej a wierzycielom, żeby dostać pieniądze. Członkowie Zarządu Powiatu raz jeszcze przeanalizowali poszczególne postanowienia umowy o restrukturyzacji zadłużenia i po dyskusji jednogłośnie stwierdzili, że nie wnoszą do niej żadnych uwag ani zastrzeżeń i tym samym wyrażają zgodę na jej podpisanie i rozpoczęcie przedmiotowych działań. Reasumując, Zarząd Powiatu zapoznał się z postanowieniami

umowy określającej zasady spłaty zadłużenia likwidowanego SP ZOZ-u wobec zewnętrznych podmiotów gospodarczych poprzez ich wykup przez operatora finansowego oraz spłatę zadłużenia wobec tego operatora i postanowił o jej podpisaniu. Jednocześnie Zarząd Powiatu upoważnił do podpisania powyższej umowy Starostę oraz Wicestarostę.

Do punktu 4 porządku

Pan Adam Radom – audytor wewnętrzny przedstawił zebranym sprawozdanie z przeprowadzonego audytu w zakresie realizacji wydatków ponoszonych na wynagrodzenia w dwóch jednostkach: Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Kluczborku oraz w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku. Na wstępie Pan Radom powiedział, że do przeprowadzenia zadania audytowego nr 2 wytypował on, po przeprowadzeniu szerokiej analizy ryzyka te dwie w/w jednostki a wybierał te jednostki, które “wydają” najwięcej środków z budżetu powiatu na wynagrodzenia i jednocześnie wynagrodzenia ich pracowników tworzą najbardziej złożony system bo wiadomo że taki złożony system występuje w oświacie i jednostki, które wydają najwięcej na wynagrodzenia to są właśnie: Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Kluczborku oraz Zespół Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku a wiąże się to z tym, że np. w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dochodzą do wynagrodzeń dodatki za trudne i uciążliwe warunki pracy. W/w placówki – kontynuował Pan Radom, “pracują” na kilku dokumentach które

 

regulują zasady ustalania wynagrodzeń m. in. takim dokumentem wewnętrznym jest regulamin wynagradzania, który Rada Powiatu jako organ stanowiący przyjmuje corocznie, ponadto różne rozporządzenia, Karta Nauczyciela itd. i tworzą one bardzo trudny i złożony proces. Pan Adam Radom stwierdził, że dokonał w tych jednostkach dość szerokiego audytu, bazował na różnych dokumentach m. in. angażach pracowników, decyzjach płacowych, listach płac, tworzył macierze ryzyka, przeprowadzał wywiady z pracownikami, robił różne

analizy i ogólnie postawił w tych dwóch jednostkach 22 rekomendacje do wykonania jeżeli chodzi o realizację powyższego zadania audytowego, większość z nich zdaniem audytora jest może mniej istotna dla całokształtu sprawy nie mniej jednak zmierza do tego, aby proces był realizowany zgodnie ze standardami kontroli finansowej i na podstawie pisemnych procedur co jest dzisiaj obowiązkiem i wymogiem podstawowym a często nie odzwierciedlającym stanu faktycznego i ciągle kierownicy jednostek nie zdają sobie sprawy z tego jakie na nich ciąży ryzyko jeżeli chodzi o zarządzanie tym procesem i jak m. in. w Specjalnym Ośrodku

Szkolno-Wychowawczym audytor stwierdził, że przy tak dużych finansach jakie tam są, główna księgowa jednocześnie sporządza listę wynagrodzeń, dokonuje ewidencji księgowej a więc wszystko co jest najważniejsze w tym procesie robi jedna osoba a jest to oparte na bazie kilkuset dokumentów miesięcznie i w tym momencie system ten nie ma już możliwości sprawdzenia i weryfikacji, dokonując naliczenia wynagrodzeń dla prawie 100 pracowników jest to oparte na kilkuset dokumentach bo system wynagradzania nauczycieli składa się w całości z 19 pozycji. W związku z powyższym Pan Radom stwierdził, że postawił Pani dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego jako jedną z głównych rekomendacji dokonanie zmian w podziale obowiązków bo tak naprawdę nikt nie weryfikuje tego co robi główna księgowa, nie wiadomo czy robi dobrze czy źle a jest to bardzo ważny element i w Zespole Szkół Ogólnokształcących jest podobna sytuacja: brak niektórych procedur, brak realizacji zadań zgodnie z procesem, brak niektórych upoważnień ale to są zdaniem audytora “drobne” rzeczy natomiast jego zdaniem, najistotniejszym elementem tego zadania które przeprowadził jest stwierdzenie faktu dwukrotnego “puszczania” wynagrodzeń nauczycieli tzn. “z góry” i “z dołu” a mianowicie - trzydziestego dostają wynagrodzenie “z dołu” a pierwszego następnego miesiąca tzw. “z góry” i zdaniem audytora wymusza to na realizujących te zadania monitorowanie jak i zastosowanie odpowiednich mechanizmów kontroli. Ponadto stwierdził on, że taki składnik wynagrodzenia jak godziny ponadwymiarowe nauczycieli są wypłacane “z dołu” do końca miesiąca lecz nie na podstawie faktycznie

 

przepracowanych godzin tylko z uwzględnieniem planowanych do końca miesiąca a jest to niezgodne z zapisami ustawy – Karta Nauczyciela gdzie w art. 39 ust. 4 jest mowa o tym, że składniki wynagrodzenia, których wysokość może być ustalona jedynie na podstawie już wykonanych prac wypłaca się miesięcznie lub jednorazowo z dołu w ostatnim dniu miesiąca. Dwukrotna wypłata wynagrodzenia dla nauczycieli to jest jednorazowo z dołu w ostatnim dniu miesiąca i miesięcznie z góry pierwszego dnia miesiąca powoduje, że jednostka ponosi zwiększone wydatki na opłaty za przekazywane przelewy a przechodząc na system wypłaty

składników wynagrodzenia za faktycznie zrealizowane prace miesięcznie, gdzie ustalenia art. 39 ust. 4 wyżej wymienionej ustawy dają taką możliwość (zapis: “miesięcznie lub jednorazowo z dołu w ostatnim dniu miesiąca”) i wypłatę wszystkich składników wynagrodzenia razem w pierwszym dniu miesiąca dałoby oszczędności w wydatkach na koszty obsługi przelewów bankowych oraz usprawniłoby system wypłacania wynagrodzenia z minimalizacją obecnego na tym etapie ryzyka. W związku z powyższym Pan Radom stwierdził, że w celu usprawnienia systemu przekazywania wynagrodzeń na konta przy

uwzględnieniu gospodarności i oszczędności powierzonymi środkami z zachowaniem przepisów prawa, należałoby rozważyć możliwość jednorazowej wypłaty wszystkich składników wynagrodzeń nauczycieli. Przewodniczący jak i pozostali członkowie Zarządu stwierdzili, że jeżeli tylko jest taka możliwość bezwzględnie należy to zmienić a te zaoszczędzone środki można przeznaczyć np. na poprawę jakości funkcjonowania szkół i dlatego też należy przygotować w tym celu odpowiednie dokumenty jak również poinformować o takim stanowisku Zarządu Powiatu dyrektorów szkół i placówek oświatowych na najbliższej naradzie aby przygotowali się już na taką zmianę przy wypłacie “marcowej”. Członkowie Zarządu Powiatu jeszcze po chwili dyskusji jednogłośnie

przyjęli sprawozdanie z zadania audytowego nr 2. Jednocześnie, w związku ze stwierdzeniem faktu, że wypłaty wielu składników wynagrodzeń nauczycieli dokonywane są w dwóch terminach tzn. “z góry” i “z dołu”, Zarząd Powiatu postanowił, że w celu zmniejszenia wydatków na opłaty za przekazywane przelewy, wszystkie składniki wynagrodzenia nauczycieli, również te, których wysokość może być ustalona jedynie na podstawie już wykonanych prac, mają być wypłacane razem tj. w pierwszym dniu miesiąca następującego po miesiącu, za który są liczone. Zasada ta będzie obowiązywać od 1 marca 2006 r. Jeżeli pierwszy dzień miesiąca jest dniem ustawowo wolnym od pracy, całe wynagrodzenie wypłacane jest w dniu następnym. Ponadto, koszty wypłaty tego wynagrodzenia należy wliczyć do kosztów miesiąca, w którym następuje wypłata. Jednocześnie zobowiązano

wszystkich dyrektorów szkół i placówek oświatowych Powiatu Kluczborskiego do wydania Zarządzenia dyrektora w w/w sprawie w każdej jednostce, na podstawie art. 39 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami) oraz niniejszego rozstrzygnięcia Zarządu Powiatu. Równocześnie Zarząd Powiatu zlecił audytorowi wewnętrznemu poinformowanie o dokonaniu powyższej zmiany sposobu wypłaty wynagrodzeń dyrektorów szkół i placówek oświatowych na naradzie w dniu 15.02 br.

Do punktu 5 porządku

Starosta zapoznał zebranych z pismem Wydziału Gospodarki Mieniem Powiatu tut. Starostwa – pismem skierowanym do Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku a dotyczącym podjęcia przez w/w działań mających na celu dalsze przejmowanie przez Powiat Kluczborski na swoje mienie dróg powiatowych. Jak wynika z powyższego pisma – kontynuował Starosta, do końca 2005 roku przejęto zgodnie z decyzją Wojewody dwanaście z ogólnej liczby pięćdziesięciu dróg powiatowych, ponadto trzy drogi są w trakcie przejmowania a także przejęto trzy ulice na terenie miasta Kluczborka. W związku z tym, że w 2006 roku Powiat Kluczborski planuje przejąć około 50% - 60% wszystkich dróg powiatowych, Wydział Gospodarki Mieniem Powiatu zwraca się niniejszym pismem do Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku o współpracę szczególnie w tym zakresie, jakie drogi można przejąć w pierwszej kolejności wraz z podaniem działek, na terenie których w/w drogi są położone.

Zarząd Powiatu zapoznał się z powyższym pismem

Do punktu 6 porządku

Przewodniczący Zarządu zapoznał zebranych z informacją na temat pozyskanych w latach 2002 – 2005 środkach ze źródeł zewnętrznych przez jednostki organizacyjne powiatu kluczborskiego i jednocześnie przypomniał, że jest to zgodne z rozstrzygnięciem Zarządu Powiatu z dnia 29 grudnia 2005 roku kiedy to właśnie Zarząd zlecił Naczelnikowi Wydziału Współpracy Europejskiej, Kultury, Sportu i Turystyki tut. Starostwa pozyskanie od jednostek organizacyjnych powiatu kluczborskiego powyższych informacji. Następnie członkowie Zarządu zapoznali się, w jakim stopniu poszczególne jednostki organizacyjne uczestniczyły

w latach 2002 – 2005 w projektach finansowanych bądź dofinansowywanych ze źródeł zewnętrznych a dofinansowywane były projekty i programy w następujących dziedzinach: oświata i edukacja; drogi powiatowe; ochrona i promocja zdrowia; rolnictwo, ochrona środowiska i leśnictwo; geodezja, kartografia, kataster i gospodarka nieruchomościami; współpraca europejska, kultura, sport i turystyka a także wydział finansowy tut. Starostwa z tym że realizacja projektu nastąpi w czerwcu br.; ponadto, ze środków ze źródeł zewnętrznych korzystały takie jednostki jak: Powiatowe Centrum Zdrowia S.A.

w Kluczborku, Dom Pomocy Społecznej w Kluczborku, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku, Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego oraz Powiatowy Urząd Pracy w Kluczborku. Członkowie Zarządu Powiatu szczegółowo zapoznali się z powyższą informacją i stwierdzili, że jest ona dobrze przygotowana ale ich zdaniem jest zbyt obszerna i należałoby ją tak opracować, najlepiej w formie graficznej lub tabelarycznej, aby wszystkie dane zawarte w tej informacji były lepiej “widoczne”. Reasumując, Zarząd Powiatu zlecił Naczelnikowi Wydziału Współpracy Europejskiej, Kultury, Sportu i Turystyki przygotowanie na następne posiedzenie Zarządu zestawienia zbiorczego jeśli chodzi o informacje na temat pozyskanych w latach 2002 – 2005 środkach ze źródeł zewnętrznych przez jednostki organizacyjne powiatu kluczborskiego i przedstawienie ich w formie graficznej i tabelarycznej.

Do punktu 7 porządku

 

Przewodniczący Zarządu Powiatu przedstawił wniosek Pani Marii Firlej, zam. Byczyna ul. Wałowa 30A/5 oraz Pana Artura Wyrwich, zam. Szczedrzyk ul. 1-go Maja 20 w sprawie

dofinansowania zakupu obuwia do tańca. W/w wnioskodawcy piszą we wniosku – kontynuował Starosta, że są oni członkami Polskiego Związku Niewidomych Okręgu Opolskiego i często uczestniczą w turniejach tanecznych dla niewidomych oraz słabo widzących organizowanych na skalę wojewódzką a także krajową i niejednokrotnie udało im się zdobywać w takich turniejach miejsca medalowe, niestety, obuwie do tańca zdaniem wnioskodawców jest bardzo drogie i nie stać ich na jego zakup ze środków własnych a że dzięki pomocy Burmistrzów Gmin: Byczyna i Ozimek, udało im się im uszyć nowe stroje taneczne to teraz chcieliby dopełnić całości i kupić również odpowiednie obuwie. Ogólna kwota jaka jest im potrzebna to zdaniem wnioskodawców około 1.600 zł. jednak za każdą

kwotę będą wdzięczni. Następnie członkowie Zarządu Powiatu podjęli dyskusję dotyczącą powyższego wniosku i stwierdzili, że należałoby wspomóc ich finansowo ale we wniosku nie jest podane jaki jest dokładny koszt zakupu samego obuwia a Skarbnik dodał, że jeżeli byłaby zgoda Zarządu na dofinansowanie to proponuje udzielić go ze środków przeznaczonych na kulturę. Członkowie Zarządu Powiatu jeszcze po chwili dyskusji i po zapoznaniu się

z powyższym wnioskiem postanowili zlecić Wydziałowi Współpracy Europejskiej, Kultury, Sportu i Turystyki tut. Starostwa zajęcie się powyższą sprawą tzn. skontaktowanie się z w/w

wnioskodawcami w celu ustalenia dokładnego kosztu powyższego zakupu a następnie, w miarę możliwości, należy udzielić dofinansowania powyższego zakupu ze środków przeznaczonych na kulturę.

Do punktu 8 porządku

Starosta przedstawił projekt umowy z Wojewódzkim Inspektoratem Ochrony Środowiska w Opolu w sprawie monitoringu środowiska w powiecie kluczborskim obejmującym badanie jakości powietrza atmosferycznego w zakresie dwutlenku siarki i dwutlenku azotu w pięciu punktach pomiarowych oraz benzenu w jednym punkcie pomiarowym zlokalizowanych na terenie powiatu kluczborskiego a mianowicie: Publiczne Przedszkole nr 5 w Kluczborku, Fiat-Serwis w Kluczborku ul. M.C. Skłodowskiej, Społeczne Liceum Ogólnokształcące ul. Ligonia w Kluczborku, Restauracja “Grodzka” w Byczynie oraz Publiczne Przedszkole w Wołczynie. Powyższe zadanie – dodał Starosta podobnie jak w roku ubiegłym będzie realizowane przez Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Opolu ze środków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zaplanowanych na 2006 rok. Członkowie Zarządu Powiatu nie wnieśli żadnych uwag do powyższego projektu umowy w związku z czym, Starosta poddał go pod głosowanie.

Zarząd Powiatu jednogłośnie postanowił o podpisaniu umowy dot. monitoringu środowiska w powiecie kluczborskim i upoważnił do jej podpisania Starostę oraz Wicestarostę.

 

Do punktu 9 porządku

Przewodniczący Zarządu Powiatu przedstawił zebranym aneks nr 4/2005 do porozumienia nr 5/2004 z dnia 06.01.2005 r. zawartego z Powiatem Brzeskim w sprawie ponoszenia

wydatków na utrzymanie dzieci w placówce opiekuńczo-wychowawczej a następnie wyjaśnił, że niniejszy aneks wprowadza zmiany do zawartego porozumienia które to zmiany dotyczą: przekształcenia Domu Dziecka w Bąkowie i Bogacicy w placówkę wielofunkcyjną, zmiany kosztu utrzymania w placówce oraz zmiany konta tut. Starostwa, na które będą przekazywane środki finansowe przez Powiat Brzeski. W związku z tym, że nikt z obecnych nie wniósł żadnych uwag do powyższego aneksu, Starosta poddał go pod głosowanie. Zarząd Powiatu jednogłośnie postanowił o podpisaniu aneksu nr 4/2005 do porozumienia nr 5/2004 z dnia 06.01.2005 r. zawartego z Powiatem Brzeskim w sprawie ponoszenia wydatków na utrzymanie dzieci w placówce opiekuńczo-wychowawczej i upoważnił Starostę oraz Wicestarostę do jego podpisania.

Do punktu 10 porządku

Starosta omówił aneks nr 1/2005 do porozumienia nr 3/2004 z dnia 08.06.2005 r. zawartego z Miastem Opole w sprawie ponoszenia wydatków na utrzymanie dzieci przebywających w placówce opiekuńczo-wychowawczej prowadzonej przez Powiat Kluczborski. Niniejszy aneks – powiedział Starosta, podobnie jak aneks nr 4/2005 omówiony poprzednim punkcie niniejszego protokołu, wprowadza zmiany do w/w porozumienia, które to zmiany dotyczą również przekształcenia Domu Dziecka w Bąkowie i Bogacicy w placówkę wielofunkcyjną, zmiany kosztu utrzymania w placówce oraz zmiany konta tut. Starostwa, na które będą przekazywane środki finansowe przez Miasto Opole. Członkowie Zarządu po zapoznaniu się z powyższym aneksem nie wnieśli do niego żadnych więc Starosta poddał go pod głosowanie. Zarząd Powiatu jednogłośnie postanowił o podpisaniu aneksu nr 1/2005 do porozumienia nr 3/2004 z dnia 08.06.2005 r. zawartego z Miastem Opole w sprawie ponoszenia wydatków na utrzymanie dzieci przebywających w placówce opiekuńczo-wychowawczej prowadzonej przez Powiat Kluczborski i i upoważnił Starostę oraz Wicestarostę do jego podpisania.

Do punktu 11 porządku

a) Starosta przedstawił wniosek Wydziału Edukacji tut. Starostwa w sprawie podjęcia decyzji o przeprowadzeniu naboru na rok szkolny 2006 / 2007 do szkół ponadgimnazjalnych Powiatu Kluczborskiego przy pomocy systemu elektronicznego wspomagania rekrutacji

“Nabór Optivum”. Pani Jolanta Krzysztowczyk wyjaśniła zebranym, że w dniu 03 lutego br. w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku odbyła się przeprowadzona przez przedstawicieli firmy Vulcan Dolny Śląsk prezentacja funkcjonowania systemu zinformatyzowanego naboru do szkół ponadgimnazjalnych “Nabór Optivum” w której to prezentacji uczestniczyli zarówno dyrektorzy szkół ponadgimnazjlanych Powiatu

Kluczborskiego jak i przedstawiciele gimnazjów z terenu naszego powiatu. Następnie Pani Krzysztowczyk przedstawiła zebranym informacje dotyczące kosztów wdrożenia powyższego systemu a mianowicie: koszt jednostkowy na oddział – 84,00 zł. brutto czyli razy 32 oddziały to daje kwotę 2.688,00 zł., do tego należy dodać koszt utrzymania sieci i serwera – 650,00 zł., koszty szkolenia pracowników Wydziału Edukacji – 400,00 zł. czyli razem 3.738,00 zł. a ponadto koszty szkolenia trzech pracowników z każdego zespołu szkół – 3.600,00 zł. tj. po 600,00 zł. na każdy zespół szkół. Wdrożenie wyżej omówionego systemu – kontynuowała Pani Krzysztowczyk, niesie za sobą szereg korzyści zarówno dla uczniów, szkół ponadgimnazjalnych, gimnazjów jak i organu prowadzącego szkoły ponadgimnazjalne z czym członkowie Zarządu Powiatu jednogłośnie zgodzili się i po krótkiej dyskusji postanowili wyrazić zgodę na wdrożenie systemu elektronicznego wspomagania rekrutacji - Nabór Optivum na rok szkolny 2006 / 2007 do szkół ponadgimnazjalnych Powiatu Kluczborskiego po czym Naczelnik Wydziału Edukacji zaproponowała, aby do wdrożenia tego systemu przystąpił również zespół Szkół Gimnazjalnych, Licealny i Zawodowych w Byczynie i w tym celu należałoby podpisać z Burmistrzem Byczyny stosowne porozumienie na mocy którego Burmistrz Byczyny wyrazi zgodę na przystąpienie Zespołu Szkół Gimnazjalnych, Licealnych i Zawodowych w Byczynie do wdrożenia tego systemu jak również zobowiąże dyrektora Zespołu Szkół do stworzenia optymalnych warunków niezbędnych do wdrożenia systemu oraz Burmistrz zobowiąże się do pokrycia kosztów związanych z przeszkoleniem osób uczestniczących w procesach związanych z przeprowadzeniem rekrutacji przy pomocy systemu Nabór Optivum w wysokości 600,00 zł. Członkowie Zarządu Powiatu po wysłuchaniu propozycji Pani Krzysztowczyk stwierdzili, że nie maja żadnych zastrzeżeń do tego, aby Zespołu Szkół Gimnazjalnych, Licealnych i Zawodowych w Byczynie przystąpił również do wdrożenia tego systemu i tym samym postanowili o podpisaniu stosownego w tym zakresie porozumienia z Gmina Byczyna. Reasumując, Zarząd Powiatu pozytywnie zaopiniował powyższy wniosek. Jednocześnie Zarząd Powiatu postanowił o przystąpieniu Zespołu Szkół Gimnazjalnych, Licealnych i Zawodowych w Byczynie do wdrożenia systemu elektronicznego wspomagania rekrutacji - Nabór Optivum na rok szkolny 2006 / 2007 do

szkół ponadgimnazjalnych Powiatu Kluczborskiego. W związku z powyższym Zarząd Powiatu postanowił o zawarciu z Gminą Byczyna porozumienia w sprawie współpracy w realizacji scentralizowanego systemu rekrutacji - Nabór Optivum na rok szkolny 2006 / 2007 i upoważnił do jego podpisania Starostę oraz Wicestarostę.

b) Skarbnik przedstawił wniosek Opolskiego Towarzystwa Społeczno-Kulturalnego “Teraz Wieś” działającego przy Opolskim Ośrodku Doradztwa Rolniczego w Łosiowie w sprawie

wsparcia kwotą 500,00 zł. akcję letniego wypoczynku dzieci wiejskich pod hasłem “Podaruj mi lato 2006”. Jak wynika z powyższego wniosku – kontynuował Skarbnik, akcją tą zostanie objętych około trzech tysięcy dzieci w terenów wiejskich poprzez organizowanie dla nich kolonii, półkolonii, pikników oraz wycieczek a cała ta akcja ma zdaniem jej organizatorów wymiar społeczny gdyż zwraca uwagę zarówno władz regionu jak i gminnej władzy samorządowej oraz społeczności wiejskiej na problem godziwego wypoczynku dzieci wiejskich często wywodzących się z rodzin niezamożnych bądź zagrożonych wykluczeniem społecznym. Członkowie Zarządu Powiatu po krótkiej dyskusji jednogłośnie postanowili wesprzeć powyższą akcję kwotą 500,00 zł. a dalej zastanawiali się w jaki sposób to zrobić na co Skarbnik odpowiedział, ze zobowiązuję on to uzgodnić z Panią Prezes w/w Towarzystwa na co Zarząd Powiatu zgodził się. Reasumując, Zarząd Powiatu jednogłośnie pozytywnie zaopiniował powyższy wniosek. Jednocześnie Zarząd Powiatu zlecił Skarbnikowi Powiatu uzgodnienie z Prezesem w/w Towarzystwa sposobu przekazania powyższych środków.

c) Starosta przedstawił wniosek Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku w sprawie zatwierdzenia działań naprawczych Domów Pomocy Społecznej w Gierałcicach i Kluczborku. W powyższym wniosku – wyjaśnił Starosta, zawarte są informacje dotyczące realizacji programu naprawczego za rok 2005 w Domach Pomocy Społecznej w Gierałcicach i Kluczborku, wykaz działań jakie należy przeprowadzić dla uzyskania standardu w roku 2006, wskazane zostały obszary, w których standard został już osiągnięty jak również zostały podane wskaźniki zatrudnienia pracowników terapeutyczno-opiekuńczych przypadających na jednego mieszkańca Domu Pomocy Społecznej. Zarząd Powiatu po zapoznaniu się z powyższymi informacjami i po ich analizie jednogłośnie zatwierdził działania naprawcze Domów Pomocy Społecznej w Gierałcicach i Kluczborku.

 

 

 

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia, Starosta zamknął posiedzenie Zarządu Powiatu. Na tym protokół zakończono.

 

Protokołowała

Danuta Oziembłowska Zarząd Powiatu

1. Stanisław Rakoczy ...............................................

2. Mieczysław Czapliński ...............................................

3. Otylia Skoczylas .................................................

4. Stanisław Stenzel ................................................