Protokół Nr 31/2005

ze wspólnego posiedzenia Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego

oraz Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu 28.12.2005 r.

Przewodniczyli Przewodniczący Komisji – Andrzej Jung i Mariusz Pieńkowski.

Lista obecności w załączeniu.

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 29.12.2005 r.

3.Wolne wnioski.

4.Zamkniecie posiedzenia.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Piotr Pośpiech – Skarbnik Powiatu,

2.Mieczysław Zaleciński – Naczelnik Wydziału Ochrony i Promocji Zdrowia

Starostwa Powiatowego w Kluczborku.

Ad.1.

Wspólne posiedzenie komisji otworzył Przewodniczący Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego. Powitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia. Do porządku członkowie obu komisji nie wnieśli żadnych uwag jednogłośnie
go zatwierdzając.

Ad.2.

Przewodniczący Komisji Budżetu zapoznał zebranych z przygotowanymi na dzisiejsze posiedzenie materiałami. Materiały te zawierają projekty uchwał na sesję Rady Powiatu
w dniu 29 grudnia 2005 r. w następujących sprawach:

-uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2006 rok wraz z autopoprawką Zarządu

Powiatu Kluczborskiego z dnia 21.12.2005 roku,

-zatwierdzenia planu Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym
i Kartograficznym,

-wyboru banku wykonującego bankową obsługę budżetu Powiatu Kluczborskiego,

-tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć niektórych nauczycieli oraz zasad

zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć w kształceniu zaocznym i w systemie

kształcenia na odległość.

Ponadto członkowie komisji zapoznali się ze sprawozdaniem Zarządu Powiatu za okres
od 7 grudnia do 14 grudnia 2005 roku oraz informacją dotyczącą oświadczeń majątkowych
za 2004 rok.

Przewodniczący Komisji poprosił Skarbnika o zabranie głosu i omówienie przygotowanych materiałów.

Skarbnik wyjaśnił, że autopoprawka Zarządu została wprowadzona w związku z tym, że od 2006 roku w naszym budżecie będzie dodatkowe źródło dochodów jakim jest 7% od pierwszego limitu środków na przeciwdziałanie bezrobociu w powiecie z Państwowego Funduszu Pracy. Jest to rzecz, która jak wyjaśnił Skarbnik pojawiła się na podstawie pisma Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2005 roku i nie było możliwości wcześniejszego wprowadzenia tego do projektu budżetu. Ponadto wprowadzony zostanie
w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie klasyfikacji budżetowej dodatkowy paragraf pod nazwą –Środki z Funduszu Pracy otrzymane przez powiat z przeznaczeniem na finansowanie kosztów wynagrodzeń i ich składek na ubezpieczenia społeczne pracowników PUP. Skarbnik wyjaśnił również, iż w związku z tym, że nie ma jeszcze limitu ze środków
z Funduszu Pracy na rok 2006 to oparto się na środkach na rok 2005. 7% limitu zdaniem Skarbnika może stanowić kwotę około 175.000,-zł. Kwota ta została wpisana jak poinformował Skarbnik w pozycji dochodowej.

Ponadto Skarbnik poinformował także, że wpłynęło pismo z Gminy Kluczbork informujące
o przekazanych dotacjach ujętych w projekcie budżetu gminy na rok przyszły.

Skarbnik stwierdził, że otrzymaliśmy następujące dotacje:
-dla PG Nr 1 w Kluczborku, które jest prowadzone przez Powiat otrzymaliśmy dotację
w wysokości 34.122.00,-zł,
-dotację z Funduszu Antyalkoholowego dla PCPR-u na prowadzenie Ośrodka Interwencji

Kryzysowej w wysokości 12.000,-zł,

-dotację dla Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w wysokości 6.000,-zł na program

profilaktyki dla dzieci z rodzin dotkniętych problemem alkoholowym.

Jak wyjaśnił Skarbnik są to elementy wynikające z otrzymanych dotacji, które znalazły swoje odzwierciedlenie w autopoprawce.

Ponadto Skarbnik poinformował, że Zarząd Dróg Powiatowych złożył wniosek o zmianę
w planie zadań remontowych, które zostały w budżecie ujęte.

W projekcie budżetu powiatu ujęty został remont przepustu na drodze powiatowej Wierzbica-Świniary Małe w miejscowości Świniary Małe na kwotę 140.000,-zł, natomiast nie ujęty został wnioskowany przez ZDP remont mostu zlokalizowanego w miejscowości Wąsice, którego zdaniem Dyrektora ZDP stan techniczny jest o wiele gorszy niż w/w. W związku
z tym Skarbnik zaproponował, aby to zadanie wprowadzić z następującym sfinansowaniem

140.000,-zł zapisane na przepust w Świniarach Małych oraz 10.000,-zł z zadania remontu trzech mostów w miejscowości Wierzchy, co da łączną kwotę 150.000,-zł.
Taką autopoprawkę przyjął Zarząd Powiatu.

Kolejna zmiana, o której była już wcześniej mowa dotyczy przesunięcia z zadań remontowych. Przewidziane w poprzedniej wersji projektu budżetu 340.000,-zł na remont wiaduktu przy ul.K.Miarki w Kluczborku oraz 40.000,-zł na dokumentację budowlaną na budowę nowego wiaduktu z zadań remontowych przesunięto do zadań inwestycyjnych, wprowadzając jednocześnie do projektu budżetu nowy załącznik dot. wieloletniego programu inwestycyjnego, gdzie to zadanie byłoby rozłożone na okres dwóch lat. Zdaniem Skarbnika pozwoliłoby to ubiegać się o środki z norweskiego mechanizmu finansowego lub też z innego programu. Zdaniem Skarbnika stan na dzień dzisiejszy jest taki, że po analizie możliwych źródeł finansowania zostaje tylko nam norweski mechanizm finansowy, gdzie wnioski przyjmowane są do 30 czerwca danego roku na rok następny, a zadanie nie może być
o wartości niższej niż 1 mln zł.

Kolejnym powodem jak stwierdził Skarbnik wprowadzenia autopoprawką zmian w budżecie jest informacja dotycząca finansowania rodzin zastępczych. W roku przyszłym dochody
z tytułu pobytu dzieci w rodzinach zastępczych na terenie naszego powiatu na dzień dzisiejszy oszacowane powinny wynieść 44.740,-zł, natomiast wydatki dla rodzin zastępczych, w których umieszczone są dzieci z naszego powiatu 39.888,-zł. Te kwoty zostały do projektu budżetu wprowadzone odpowiednio po stronie dochodowej i wydatkowej.

Kolejne zmiany dotyczą wielkości kwot dotacji celowych dla szkół niepublicznych.
Jak wyjaśnił Skarbnik do 15 listopada oraz terminu złożenia projektu budżetu nie była znana ani kwota standardu A w oświacie, ani nie było szczegółowej informacji odnośnie ilości uczniów w tych szkołach niepublicznych tak więc po przeliczeniu z zaplanowanej kwoty 205.000,-zł łącznej dotacji dla tych szkół mamy na dzień dzisiejszy 208.954,-zł. Natomiast
w podziale tych środków na poszczególne szkoły zaszły dość istotne zmiany wynikające

z ilości uczniów. Łącznie na ten cel powiat będzie zmuszony przeznaczyć o 3.954,-zł więcej.

Skarbnik stwierdził, że ponadto na przestrzeni roku 2005 Gmina Wołczyn zwracała się
z wnioskiem o dofinansowanie z Funduszu Ochrony Środowiska zakupu zbiorników do selektywnej zbiórki odpadów. W związku z tym, że nasz fundusz wcześniej na to nie pozwalał sprawa ta została odłożona na rok 2006. Zdaniem Skarbnika sprawa ta jest aktualna dowodem czego jest kolejny wniosek Burmistrza. Na wnioskowaną kwotę 22.000,-zł w planie Funduszu Ochrony Środowiska Zarząd Powiatu przyjął autopoprawkę, z której wynikałaby dotacja w wysokości 15.000,-zł w ramach FOŚ.

Skarbnik również poinformował, że konsekwentnie do podjętych wcześniej uchwał z dnia

15 grudnia odnośnie zmian w budżecie w roku 2005 i uchwały o zaciągnięciu kredytu autopoprawką zmieniono również wielkości wydatków na obsługę długu o 24.000,-zł oraz plan rozchodów o 800.000,-zł, ponieważ zgodnie z uchwałą kredyt ten, który będzie zaciągnięty w tym roku musi być spłacony do końca kwietnia przyszłego roku.

Następnie głos zabrał Piotr Wiecha odnosząc się do § 6 projektu budżetu mówiącego
o rezerwie celowej przeznaczonej na nagrody Starosty Kluczborskiego z okazji Święta Edukacji Narodowej zapytał czy dyrektorzy w ramach swoich środków mogą przyznawać swoim nauczycielom nagrody. Ponadto radny stwierdził, że docierają do niego głosy, iż co roku nagrody otrzymują ci sami nauczyciele. Radny zapytał czy komisja mogłaby otrzymać wykaz tych nauczycieli za okres 5 lat.

Skarbnik wyjaśnił, że sposób naliczania środków na nagrody jest obligatoryjny.
Wysokość tych środków wynika z regulaminu wynagradzania nauczycieli w oparciu
o Kartę Nauczyciela. Do bieżącego roku było tak, że fundusz nagród dla nauczycieli stanowi 1% kosztów wynagrodzeń nauczycieli, przy czym z tego procenta 30% zostawało
do dyspozycji Starosty właśnie na te nagrody, a 70 % pozostawało w szkołach.

Od tego roku Związki Zawodowe wprowadziły zmianę, gdzie 20% stanowi kwotę
do dyspozycji Starosty, a 80% pozostaje w szkole. Natomiast zdaniem Skarbnika żaden Dyrektor szkoły czy placówki oświatowej nie może sam sobie przyznać nagrody.
Dyrektor w uzgodnieniu z Radą Pedagogiczną składa wnioski o nagrodę Starosty dla danego nauczyciela. Następnie zbiera się komisja, która działa zgodnie z regulaminem ustalając komu takie nagrody zostaną przydzielone. Oczywiście decyzję komisji może zmienić Starosta.

Skarbnik poinformował, że środki te zapisywane są w rezerwie celowej.

Jeśli chodzi o wykaz tych osób, które otrzymują nagrody to wykaz taki może być udostępniony radnemu.

Starosta zabierając głos stwierdził, że dementuje informacje, iż wciąż dostają nagrody te same osoby. Starosta poinformował, że dwóch radnych brało udział w pracach komisji i mogą bliżej coś na ten temat powiedzieć.

Kolejno głos zabrał radny Józef Woźny, który był członkiem takiej komisji i poinformował, że nagrody nie przydzielają dwie osoby lecz w składzie komisji znajdują się również przedstawiciele związków zawodowych. Ponadto brane jest pod uwagę to czy dana osoba otrzymała już wcześniej daną nagrodę i czym się wykazała, aby taka nagrodę otrzymać.

Następnie głos zabrał radny Zdzisław Pelc, który złożył wniosek dotyczący załącznika Nr 7 projektu budżetu powiatu kluczborskiego odnośnie zadań remontowych realizowanych
w 2006 roku. Wniosek radnego dotyczył budowy chodnika Biskupice – Kochłowice.
Radny stwierdził, że wielokrotnie sprawa ta była poruszana na sesji i jego zdaniem można
by z zadania pn.: remont z przebudową wiaduktu – DP 1303 Ciecierzyn-Gołkowice-DP13110
w m.Gołkowice, gm.Byczyna-wraz z projektem i tymczasowym zabezpieczeniem przesunąć 50.000,-zł i przeznaczyć je na rozpoczęcie pierwszego etapu budowy tego chodnika tym bardziej, że projekt już jest wykonany. Zdaniem radnego Gmina Byczyna wyraziła chęć przeznaczenia na ten cel również swoich środków.

W dyskusji głos zabrał Starosta, który stwierdził, że trzeba wziąć pod uwagę ważność zadań, gdyż może się okazać, że będziemy mieli dwa rozpoczęte zadania i żadnego z nich nie uda się skończyć z powodu braku środków. Zdaniem Starosty sprawa przebudowy wiaduktu jest bardzo ważna ponieważ może dojść do tego, że PKP nałoży na nas kary w związku ze złym stanem technicznym mostu grożącym zawaleniem.

Starosta uważa, że wpisanie tego zadania na zadanie rezerwowe nie jest złym pomysłem, gdyż w ciągu roku pojawiają się oszczędności, które można przeznaczyć na realizację tego typu zadań.

Radny Adam Martyniszyn stwierdził, że na dzień dzisiejszy są dwie inwestycje z tej samej gminy i ważne jest, aby zadecydować, która z nich jest pilniejsza.

Skarbnik poinformował, że w związku ze złożonym wnioskiem przez radnego trzeba będzie przygotować autopoprawkę, gdyż głosowanie zdaniem Skarbnika musi być nad dokumentami pewnymi, a nie nad niedopowiedzianymi. Ponadto musi być określone: kto będzie prowadził tą inwestycję. Nie jest wiadome także czy kwota 100.000,-zł została przez Gminę Byczyna wpisana jako wydatek, czy też jako dotacja do powiatu.

W związku z wieloma niejasnościami Skarbnik poinformował, że wszystko powinno być ustalone, gdyż jak nie będzie zapewnionych środków to nie można głosować. Radny Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego Stanisław Stenzel poprosił o ogłoszenie 10 minutowej przerwy w obradach celem przeprowadzenia rozmowy telefonicznej z Burmistrzem Byczyny.

Radny Adam Martyniszyn odnosząc się do dyskusji zapytał jak na powyższą sprawę zapatrywały się pozostałe komisje. Radna Janina Derdak-Ciołek wyjaśniła, że na wspólne posiedzenie Komisji Rolnictwa i Komisji Oświaty był zaproszony był Dyrektor ZDP, który wyjaśnił ten problem. Obie komisje ustaliły, aby zadanie to zostało wpisane jako zadanie rezerwowe.

Radny Adam Martyniszyn zabierając ponownie głos stwierdził, że jego zdaniem po przeprowadzonych przetargach pozostaną na pewno jakieś środki i w związku z tym trzeba dać zapewnienie Burmistrzowi Byczyny, że zostaną one przeznaczone w roku 2006
na budowę w/w chodnika.

Po przeprowadzonej rozmowie okazało się, że Gmina Byczyna posiada jedynie kwotę 10.000,-zł, która została zapisana jako zakup materiałów /kostki/.

W związku z powyższym radny Maciej Mularczyk stwierdził, że jego zdaniem trzeba mieć na uwadze wykonanie tego chodnika i wpisanie go jako rezerwowego.

Skarbnik na zakończenie dyskusji stwierdził jednak, że uważa, iż najlepszym rozwiązaniem będzie przeznaczenie na ten chodnik środków, które pozostaną po przetargach.

W związku z tym radny Zdzisław Pelc wycofał swój wcześniejszy wniosek.

Przewodniczący Komisji Budżetu poddał pod głosowanie projekt budżetu powiatu kluczborskiego na rok 2006 wraz z autopoprawką Nr 1 Zarządu Powiatu Kluczborskiego
z dnia 21.12.2005 roku. Za przyjęciem głosowało 5 członków komisji, wstrzymało się 2,
nie stwierdzono głosów przeciw.

Kolejno do głosowania przystąpiła Komisja Zdrowia. W obecności 5 członków komisji,
za przyjęciem głosowało 4 członków, wstrzymał się 1, nie stwierdzono głosów przeciw.

Następnie Skarbnik w związku z przygotowanym projektem uchwały w sprawie zatwierdzenia planu Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym
i Kartograficznym wyjaśnił, że plan zawiera dofinansowanie z WFGZGiK w kwocie
50.000,-zł. Skarbnik poinformował, że na podstawie wniosków przygotowanych przez Naczelnika Geodezji Pan Starosta zwracał się do Głównego Geodety Kraju oraz Wojewódzkiego Geodety o dofinansowanie zadania, które ma polegać na zorganizowaniu zintegrowanego systemu katastralnego. W związku z tym, że uchwały zostały przekazane wcześniej radnym nie można było poinformować radnych o faksie jaki nadszedł w dniu 22.12.2005 r. faks ten mówi o przyznaniu dofinansowania uzupełniającego Powiatowy Fundusz w kwocie 23.000,-zł. Kwota ta ma być przeznaczona na wnioskowaną modernizację i adaptację obiektów przeznaczonych do przechowywania, gromadzenia i udostępniania Państwowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego. Terminem wydatkowania w/w środków jest dzień 28.02.2006 r., zaś termin w jakim należy złożyć sprawozdanie
z wydatkowanych środków to 7.03.2006 r.

Ponadto Skarbnik stwierdził, że w związku z tym, że termin wydatkowania środków jest taki jak wyżej więc nie ma potrzeby spotykania się po raz kolejny, aby zmieniać uchwałę dlatego też proponuje, by kwota w wysokości 23.000,-zł znalazła się w pozycji – przychody poz.1 i 2 /dofinansowanie z Centralnego Funduszu Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym/ do tej pory było – 0, obecnie 23.000,-zł. Łączne przychody w związku z tym wyniosą 493.000,-zł, wydatki bieżące własne z 378.000,-zł wzrosną na kwotę 401.000,-zł. Skarbnik zapytał członków obu komisji czy można by wprowadzić w/w zmianę na sesji 29.12.2005 r. tym samym nie zwołując kolejnej sesji. Członkowie obu komisji wyrazili zgodę, aby zostało to wprowadzone i głosowane na najbliższej sesji Rady Powiatu.

Ad.3.

Radny Leszek Krzyżanowski zwracając się do Skarbnika poprosił, aby udostępniono mu kserokopię książki budowlanej z odbioru szpitala. Skarbnik poinformował, że zostanie to udostępnione radnemu po posiedzeniu komisji.

Innych spraw nie poruszano.

Ad.4.

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący obu komisji podziękowali wszystkim za udział i zamknęli posiedzenie w dniu dzisiejszym.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

Przewodniczący Komisji Zdrowia                                           Przewodniczący Komisji Budżetu

Andrzej Jung                                                      Mariusz Pieńkowski