Protokół Nr XXXIV/2005

z sesji Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu 15 grudnia 2005 r.

 

 

Sesję o godzinie 1400 otworzył Przewodniczący Rady Powiatu w Kluczborku

-Maciej Mularczyk i przywitał wszystkich radnych i pozostałych zebranych.

Kolejno Przewodniczący stwierdził, że obrady w dniu dzisiejszym oraz podejmowane uchwały będą prawomocne, gdyż na ogólną liczbę 19 radnych obecnych jest 19.

Następnie Przewodniczący Rady przedstawił zebranym proponowany porządek obrad w dniu dzisiejszym. Pan Starosta zaproponował, aby na wniosek Zarządu Powiatu do porządku sesji dodatkowo wprowadzić dwa projekty uchwał w następujących sprawach:

-zaciągnięcia kredytu,

-zmiany uchwały Nr XXV/177/2004 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia

budżetu powiatu kluczborskiego na 2005 rok.

Pan Starosta wyjaśnił, że powyższe projekty zostały przedstawione przez Skarbnika na wspólnym posiedzeniu Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego oraz Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w dniu 14 grudnia 2005 r.

Innych uwag do porządku nie wniesiono. W związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie porządek sesji wraz z dodatkowymi projektami uchwał.

W głosowaniu udział wzięło 19 radnych, 17 głosowało za, 2 się wstrzymało, nie stwierdzono głosów przeciw. Przyjęto następujący porządek XXXIV sesji:

1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:

a/ otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,

b/ zatwierdzenie porządku obrad.

2.Interpelacje i zapytania radnych.

3.podjęcie uchwał w sprawach:

a/ sprzedaży i zwolnienia z obowiązku zbycia nieruchomości w drodze przetargu,

b/ zmiany uchwały Nr XXVI/192/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 28 lutego 2005 r.

w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu

Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2005 r.,

c/ ustalenia warunków częściowego lub całkowitego zwalniania rodziców /opiekuna

prawnego/ z opłat za wyżywienie dziecka przebywającego w Specjalnym Ośrodku

Szkolno-Wychowawczym im. M.Konopnickiej w Kluczborku,

d/ zaciągnięcia kredytu,

e/ zmiany uchwały Nr XXV/177/2004 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia

budżetu powiatu kluczborskiego na 2005 rok.

4.Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych.

5.Przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu.

6.Wolne wnioski i zapytania.

7.Zamknięcie obrad.

 

 

 

 

 

 

 

Do punktu 2 porządku obrad

Radna Irena Kielar zapytała co stanie się z osobami zatrudnionymi w Wydziale Edukacji, które zajmują się stypendiami unijnymi dla uczniów w przypadku, gdy nie będzie już wymagane przedkładanie rachunków.

Radna zapytała także jak przedstawia się sprawa dostępności do folderów mówiących
o nieruchomościach jakie posiada nasz powiat, czy ludzie mają do nich dostęp. Zdaniem radnej powinny one być bardziej rozpropagowane.

Radny Leszek Krzyżanowski poprosił o wyjaśnienie, czy prawdą jest, że w stosunku do dwóch urzędników Starostwa Powiatowego w Kluczborku-Wydział Komunikacji toczy się postępowanie karne i czy te osoby nadal pracują i wydają decyzje administracyjne pomimo postawionych przez prokuraturę zarzutów.

Radny zapytał również czy Zarząd Powiatu jako Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy
Spółki PCZ S.A w Kluczborku posiada informacje na temat odebrania terenu budowy nowego Oddziału Chirurgicznego i Wewnętrznego, czy ten budynek został odebrany i czy wydane zostało w związku z tym pozwolenie na prowadzenie działalności przez odpowiednie służby.

Radny chciałby ponadto wiedzieć czy odebranie budynku odbyło się zgodnie z prawem budowlanym. Radny poprosił także o dostarczenie mu kserokopii powyższych dokumentów.

Radny poprosił również o wyjaśnienie dlaczego Pani Olga Lewicka-Gawle pełniąc funkcję Likwidatora SPZOZ w Kluczborku jednocześnie pracuje w PCPR w Kluczborku podpisując tam dokumenty i czerpiąc dochód z dwóch źródeł. Zdaniem radnego takie praktyki nie powinny mieć miejsca.

Innych interpelacji nie zgłoszono.

Do punktu 3 a porządku obrad

Przewodniczący Rady przedstawił zebranym pierwszy projekt uchwaływ sprawie sprzedaży
i zwolnienia z obowiązku zbycia nieruchomości w drodze przetargu.

Powyższa nieruchomość stanowi budynek Oddziału Ginekologiczno-Położniczego
i Noworodków w Kluczborku położonego przy ul.M.C Skłodowskiej 23. Nieruchomość ta jest własnością Powiatu Kluczborskiego i użytkowana jest przez spółkę Powiatowe Centrum Zdrowia S.A, która to spółka w związku z użytkowaniem budynku ponosi pewne określone potrzebami nakłady na jego remont i utrzymanie. W roku bieżącym spółka planuje wymianę stolarki okiennej na kwotę 80.000,-zł.

Według określonych przepisów Rada Powiatu w odniesieniu do nieruchomości stanowiącej własność jednostki samorządu terytorialnego w drodze uchwały może zwolnić z obowiązku zbycia w drodze przetargu nieruchomości przeznaczone na cele publiczne z zastrzeżeniem,
że cele te będą realizowane przez podmioty, dla których są to cele statutowe i których dochody przeznacza się w całości na działalność statutową. PCZ S.A występując z wnioskiem spełnia w/w warunki, gdyż prowadzi działalność w zakresie usług medycznych zgodnie
z treścią statutu. Ponadto o nabycie przedmiotowej nieruchomości nie ubiega się żaden inny podmiot spełniający powyższe warunki.

Operat szacunkowy wyceny nieruchomości określa wartość budynku na kwotę
714.222,00,-zł. Zapłata za powyższą nieruchomość miałaby nastąpić na następujących warunkach:

-kwota 450.000,-zł /wpłata w terminie do dnia 31 grudnia 2005 r./,

-kwota 150.000,-zł /wpłata w terminie do końca 2006 r./,

-kwota 114.222,-zł /wpłata do końca 2007 r./.

 

Radny Leszek Krzyżanowski zabierając głos stwierdził, że w związku z powyższym projektem uchwały ma zastrzeżenia, o których chciałby poinformować zebranych.

Radny zaproponował, aby Powiat nie sprzedawał w/w budynku szpitala, ażeby powstałą dziurę budżetową, którą posiadamy załatać kredytem krótkoterminowym.

Natomiast zdaniem radnego Zarząd Powiatu jako Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy PCZ S.A w Kluczborku zgodnie z kodeksem spółek, zgodnie z art.378 powinien zobowiązać spółkę , aby dochód swój przeznaczyła do budżetu powiatu na zaspokojenie kredytu krótkoterminowego. Radny ponadto uważa, iż nieprawdą jest to co było powiedziane wcześniej na wspólnym posiedzeniu Komisji Zdrowia i Komisji Budżetu.
Zdaniem radnego art.378 Kodeksu Spółek Handlowych pozwala na taką czynność o jakiej wyżej radny wspomniał, ponadto przepis ten dokładnie precyzuje w art.347 jak powinno się to zrobić. Radny uważa, że powiedział to po to, aby wszyscy zgromadzeni wiedzieli, iż jest inna propozycja rozwiązania uzupełnienia dziury budżetowej. Radny ma wrażenie, że sprzedaż szpitala jest problemem zmyślonym. Sprzedając szpital i tak powiat musi zaciągnąć pożyczkę długoterminową w wysokości 800.000,-zł.

Kolejno Przewodniczący udzielił głosu radnemu Zdzisławowi Pelcowi, który zapytał czy 714.000,-zł są kwotą wolną spółki czy też spółka będzie się opierać kredytem, jeżeli tak to
w jakiej wysokości.

Kolejno głos zabrała Irena Kielar, która odnosząc się do uzasadnienia do uchwały w sprawie sprzedaży i zwolnienia z obowiązku zbycia nieruchomości w drodze przetargu stwierdziła,
że sprzedaż może być odebrana źle przez społeczeństwo, gdyż i tak już są zarzuty jeś
li chodzi
o utworzenie spółki. Zdaniem radnej sprawa sprzedaży została przedstawiona zbyt późno i nie można było się z nią bliżej zapoznać. Radna nie zgadza się także z tym, że taki duży szpital
o tak dużej powierzchni został bardzo nisko wyceniony. Radna
stwierdziła, że powinniśmy się zastanowić nad tym jak poradzić sobie z zamknięciem budżetu w inny sposób.

Następnie głos zabrał radny Wiktor Naumik, który stwierdził, że w zeszłym roku na czerwcowej sesji Rada Powiatu podjęła uchwałę jego autorstwa o tzw. kontroli społecznej nad mieniem służby zdrowia czyli nie zbywaniu sprzętu i nieruchomości oraz pozostawieniu
w gestii Powiatu większościowego pakietu akcji. Radny zapytał w związku z tym czy uchwała, która będzie poddana pod głosowanie nie jest w sprzeczności z w/w uchwałą i czy jest to zgodnie z prawem. Radny stwierdził, iż rozumie Pana Starostę, że radni powinni dbać o budżet i wpływy. Patrząc na działalność PCZ S.A w Kluczborku radny uważa, że ta inicjatywa się udała, gdyż spółka funkcjonuje bardzo dobrze, przynosi zyski wbrew działaniom pewnych osób, które próbują temu przeszkodzić.

Przy podejmowaniu decyzji zdaniem radnego trzeba wziąć pod uwagę, że wszyscy są przede wszystkim radnymi, którym powinno w szczególności zależeć na dobru finansów publicznych, na wpływach do budżetu. Radny uważa, że sytuacja musi być jasna także prawnie.

Przewodniczący Rady następnie udzielił głosu Wiceprzewodniczącemu Rady, który stwierdził, że jego zdaniem problem powinien być określony, gdyż odnosi on wrażenie, że nie wszyscy go rozumieją. Problem jak poinformował radny wyniknął z dziury budżetowej,
a rzeczywiście czasu do przedyskutowania było za mało.

Obecnie jak stwierdził radny sytuacja jest taka, że budynek należy do powiatu i my ponosimy z tego tytułu koszty. Spółka chciałaby w budynek inwestować, lecz nie mogą jeśli nie jest on ich własnością. Radny wyjaśnił, że w przypadku powyższego projektu uchwały my jako powiat sprzedajemy budynek spółce, która należy do nas pozyskując za to korzyść finansową równocześnie nie tracąc kontroli nad tym budynkiem.

Radny nawiązał także do dyskusji, która toczyła się na posiedzeniu Komisji Zdrowia
i Budżetu w dniu 14 grudnia 2005 r. Członkowie komisji dyskutowali o tym, że spółka ma zbyt mały kapitał akcyjny /1.000.000,-zł/ i można by było dołożyć do tej kwoty budynek Oddziału Ginekologiczno-Położniczego, majątek spółki przez to się zwiększy, a kapitał

akcyjny pozostanie niezmienny. W dyskusji była także mowa o tym, że być może w przyszłości Rada następnej kadencji ustali sobie, że sprzedaje akcje i ktoś zakupi szpital o tak dużym majątku za 1.000.000,-zł. Zdaniem radnego jest to mylne. To, że kapitał akcyjny wynosi milion złotych to wcale nie oznacza jak stwierdził radny, iż musimy sprzedać go za 1.000.000,-zł. My nie mamy obowiązku sprzedawać go za wartość minimalną. Ponadto to Rada decyduje o tym kto ma kupić i za jaką kwotę.

Radny stwierdził również, że sam nie ma przekonania czy należy sprzedać ten budynek, czy też nie z tego powodu, że dowiedział się o tym zbyt późno. Radny także poinformował, że nie jest przekonany czy wycena jest rzeczywista, gdyż z własnego doświadczenia wie, że wygląda to różnie i są one zaniżane.

Kolejno głos zabrał radny Wiktor Naumik, który stwierdził, że nikt nie ma nic przeciwko temu, aby sprzedawać akcje i sprzedawać je jak najdrożej. W tej całej sprawie zdaniem radnego chodzi o zachowanie kontroli i jest to bardzo istotne. Społeczeństwo obawia się pełnej prywatyzacji, która postrzegana jest negatywnie. Radny poinformował, że sam jest
w dużej rozterce jak zachować się jeśli chodzi o tą uchwałę, gdyż jako radny rozumie,
że w pierwszej kolejności powinny być wpływy do budżetu oraz środki na inne działy tj. edukacja, drogi i dlatego jego zdaniem powinny być rozwiane wszelkie wątpliwości.

Następnie Przewodniczący Rady udzielił głosu Panu Staroście, który stwierdził, że sprawa toczy się szybko, ale nie po to, aby załatwić sprawę przez zaskoczenie, gdyż musi to być załatwione proceduralnie. Zdaniem Starosty starano się zrealizować budżet tak jak on był zapisany, jak go Rada Powiatu uchwaliła. Ponadto Pan Starosta poinformował, że nadal trwają negocjacje nad sprzedażą nieruchomości. Jedna nieruchomość została już zbyta, druga będzie sprzedana pod koniec grudnia.

Starosta nawiązał również do sytuacji sprzed dwóch lat kiedy to nastroje były zupełnie inne, gdyż mowa była o tym, iż szpital nie będzie istniał. Obecnie dzięki decyzji radnych szpital po dwóch latach swojej działalności rozwija się, planowane są podwyżki dla personelu, wyposażony jest w nowoczesny sprzęt itp.

Pan Starosta ponadto poinformował, że Spółka PCZ S.A wystąpiła z wnioskiem do Zarządu Powiatu o sprzedaż Oddziału Ginekologiczno-Położniczego chcąc w obiekt ten jednocześnie zainwestować. Zdaniem Starosty propozycja radnego Leszka Krzyżanowskiego, aby zysk Spółki PCZ przeznaczyć do budżetu i nie sprzedawać budynku jest niewłaściwa, gdyż na dzień dzisiejszy nie wiadomo jaki będzie wynik finansowy spółki na koniec miesiąca grudnia. Księgi są jeszcze nie zamknięte, nie sporządzono bilansu, brak jest weryfikacji przez biegłego. Ponadto Walne Zgromadzenie zadecyduje o tym, gdzie zostanie przeznaczony zysk.

Walne Zgromadzenie może tak zrobić jak zaproponował radny Leszek Krzyżanowski lecz najpierw musi być stanowisko Zarządu i Rady Nadzorczej i plany rozwojowe spółki, gdyż nawet właściciel nie może działać na szkodę spółki.

Starosta także stwierdził, że nie może być tak, iż szpital zostanie pozbawiony środków na bieżące funkcjonowanie, a przede wszystkim funduszu zapasowego, który jest po to, aby
w razie nieszczęścia pokryć niedobór.

Starosta wyjaśnił również, że sprzedaż obiektu spółce nie ma nic wspólnego z kapitałem akcyjnym, a tym bardziej ze zbyciem akcji. Kapitał spółki nie rośnie, spółka nabywa majątek i jedynie w statucie spółki jest zapis, że bez zgody właściciela spółka nie może zbyć tego majątku. Jak poinformował Pan Starosta ze strony Zarządu nie było żadnego sygnału, że ktoś chce sprzedać akcje szpitala i dlatego się dziwi skąd takie informacje są rozpowszechniane. Są to zdaniem Starosty kroki, które ciągle przedstawiają szpital w złym świetle, pokazując jedynie jego potknięcia, które są wyolbrzymiane. Każde drobne potknięcie opisane jest
w prasie, natomiast dobrych rzeczy się o kluczborskim szpitalu nie pisze.

Starosta poinformował zebranych, że obecnie w Spółce PCZ przeprowadzana jest kontrola
z NFZ, która nie stwierdziła żadnych uchybień dlatego też zdaniem Starosty ciągle ktoś

próbuje postawić nas w złym świetle. Starosta stwierdził, że na wszystko są dokumenty, wszystko zawarte jest w protokołach o wszystkim są radni informowani.

Starosta nawiązał także do wyceny nieruchomości stwierdzając, że ogłoszenie przetargu na wycenę nieruchomości jest obowiązkowe.

Kolejno Przewodniczący Rady poprosił Panią Prezes PCZ S.A w Kluczborku o zabranie głosu i wyjaśnienie dlaczego w/w wniosek został złożony przez Zarząd Spółki.

Pani Prezes wyjaśniła, że nie da się podejmować decyzji inwestycyjnych na czymś, co nie jest własnością. Po audycie, który został przeprowadzony w celu przygotowania się do Norweskiego Mechanizmu Finansowego okazało się, że umowa dzierżawna nie upoważnia spółki do starania się o środki z w/w puli.

Ponadto Pani Prezes poinformowała, że problem tkwi w tym, żeby nie generować niepotrzebnych kosztów wyposażenia bloków operacyjnych i personelu i dlatego należy stworzyć w tym szpitalu jeden blok operacyjny. W czasie kiedy została ukończona inwestycja i obiekt został oddany zdaniem Pani Prezes pojawił się pomysł taki, żeby stworzyć jeden blok operacyjny w nowym budynku chirurgii. Stworzył się także zamysł, że trzeba wybudować łącznik pomiędzy Oddziałem Ginekologicznym i Oddziałem Chirurgicznym łącząc te dwa obiekty w taki sposób, pierwszym piętrem, żeby można było pracować w jednym bloku operacyjnym. Rozwiązanie takie jest bardzo korzystne zdaniem Pani Prezes, gdyż nie wymaga zatrudniania dodatkowej kadry w obu blokach. Ta sama kadra może spełniać większe możliwości operacyjne na jednym bloku korzystając z jednego sprzętu.

Mając powyższe na uwadze spółka zwróciła się do Zarządu Powiatu o sprzedaż budynku.

Ponadto Pani Prezes PCZ poinformowała, że spółka jest po przetargu na wymianę okien w powyższym obiekcie oraz Oddziale Laryngologicznym.

Pani Prezes zaprzeczyła również informacjom, że akcje spółki mają być sprzedawane.
Jak wyjaśniła Pani Prezes nigdy spółka takiego wniosku nie złożyła do Rady Nadzorczej i nie było nawet takiego zamysłu.

Spółka kupując budynek będzie korzystać z kredytu krótkoterminowego, aby nie uwalniać wszystkich wolnych środków finansowych.

Pani Prezes odpowiadając na zapytanie radnego Leszka Krzyżanowskiego, które dotyczyło dopuszczenia budynku nowego Oddziału Chirurgicznego do użytkowania poinformowała,
że od miesiąca października są ciągłe kontrole w spółce. Była przeprowadzona kontrola SANEPIDU, która nie stwierdziła żadnych większych uchybień. Obecnie PCZ jest w trakcie kolejnej kontroli z NFZ. W najbliższych dniach ma być przeprowadzona kontrola
z Wojewódzkiej Stacji Krwiodawstwa. Zdaniem Pani Prezes te kontrole są celowe i za wszelką cenę ktoś chce udowodnić, że w spółce nie jest wcale tak dobrze.

Pani Prezes poinformowała także zebranych, że oddany Oddział Chirurgiczny został wyposażony w sprzęt z bieżących środków finansowych. Od 1 stycznia ma ruszyć główna sterylizatornia. Przyjmowani są nowi lekarze, zatrudniony został nowy personel na Izbie Przyjęć. Wszystko zdaniem Pani Prezes robione jest po to, aby pacjent był zadowolony.

Przypadki niezadowolenia pacjentów jakie czasami występują Pani Prezes określiła jako normę, która występuje w każdym szpitalu.

Kolejno głos zabrał radny Leszek Krzyżanowski, który stwierdził, że jeśli ktoś się boi prywatyzacji to ma takie prawo. Radny uważa, że on się jej nie boi i jest za prywatyzacją, własnością prywatną i wie, że jest ona ,, kołem zamachowym” gospodarki rynkowej.

Zdaniem radnego nie może to być ,,dzika” prywatyzacja. Stąd też może wywodzić się obawa o sprzedaż akcji PCZ S.A w Kluczborku. Ta obawa zdaniem radnego podyktowana jest tym, co dzieje się w świecie medialnym w Polsce i na świecie oraz faktem, że na tym polega komercjalizacja. Radny uważa, że na dzień dzisiejszy nie ma obawy sprzedaży akcji po 25 zł, lecz w przyszłości może być tak, że w budżecie pojawi się dziura budżetowa i trzeba będzie ją zaspokoić.

Radny uważa także, że jeśli spółka jest własnością powiatu to jego zdaniem można wykonać taki ruch, że częściowy dochód spółki poprzez Walne Zgromadzenie zostanie przekazany do powiatu bo przecież szpital jest własnością powiatu.

Radny odnosząc się także do wypowiedzi Pani Prezes odnośnie kontroli w PCZ S.A stwierdził, że w każdej jednostce są one przeprowadzane, a szczególnie w służbach publicznych i nie koniecznie musi się to wywodzić z informacji osób trzecich, aczkolwiek może tak być. Radny uważa jednak, że docierały do niego informacje także przez prasę jak się traktuje pacjentów. Pani Prezes zdaniem radnego deklarowała osobiste zbadanie sprawy.

Radny stwierdził również, że opinia publiczna odgrywa bardzo ważną rolę.

Radny zwrócił się także do Pana Starosty twierdząc, że przybrał on postawę osoby pokrzywdzonej, której bez przerwy się coś zarzuca wbrew temu co zrobił. Zdaniem radnego prawda jest jednak inna i uważa, że uchwała ta zostanie i tak przegłosowana, gdyż w opozycji jest tylko dwóch radnych, którzy mają inne zdanie niż pozostali.

Następnie głos zabrał Przewodniczący Rady, który zwracając się do radnego Leszka Krzyżanowskiego stwierdził, że w/w radny zaprzecza swoim wypowiedziom, gdyż najpierw mówi, że jest za prywatyzacją, ale jeśli chciano by w roku 2003 sprywatyzować szpital to sprowadzone byłoby do Kluczborka całe województwo.

Radny Leszek Krzyżanowski odnosząc się do wypowiedzi Przewodniczącego Rady stwierdził, że był i jest tylko przeciwny komercjalizacji szpitala publicznego. Jeśli ktoś zdaniem radnego chce założyć spółkę to powinien wnieść swój kapitał i założyć spółkę tak jak mówi o tym kodeks spółek prawa handlowego, teoria wolnego rynku i przedsiębiorczości. Zdaniem radnego w naszym przypadku oddawane jest spółce wszystko, spółka ma dochód, a powiat nic z tego nie czerpie.

Radny stwierdził, że Przewodniczący powinien nie tylko słuchać popleczników Pana Starosty, ale także głosów opozycji, która ma coś do powiedzenia, a w szczególności powinien przeczytać Kodeks Spółek Prawa Handlowego.

Następnie Przewodniczący Rady udzielił głosu radnej Otylii Skoczylas, która stwierdziła,
że w każdej uchwale jest zapis, iż ,,wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu”.

Zdaniem radnej na pewno wszystkim obecnym na sali z tego powodu jest dużo łatwiej, ale jednocześnie wszyscy tu obecni powinni umieć podejmować trudne decyzje.

Kolejno głos zabrał radny Adam Martyniszyn, który poinformował, że jego zdaniem cała ta dzisiejsza dyskusja spowodowana jest bardzo ważną sprawą. Sprawa zdaniem radnego
dotyczy zasadności i odpowiedzialności za prowadzenie opieki zdrowotnej w Powiecie Kluczborskim. W związku z ogólną sytuacją w służbie zdrowia sytuacja sprzedaży budynku szpitala staje się jego zdaniem bardzo kontrowersyjna. Radny uważa, że decyzje co do zasadności sprzedaży powinny być rozważane bardzo ostrożnie i w związku z tym apeluje
o ponowne rozpatrzenie.

Pan Starosta poprosił o udzielenie mu głosu. Stwierdził, że nie powinno się mieszać faktów, gdyż sprzedaż, czyli inwestycja nie jest kosztem i nie wpływa na zysk.

Starosta również stwierdził, że nie zamierza się niczego sprzedawać lecz chodzi w tym przypadku jedynie o wolę i o to co powinni radni wypełnić, czyli dbać o budżet powiatu, jednocześnie zachowując kontrolę nad majątkiem powiatu. Zdaniem Pana Starosty łatwiej jest oddać kwotę 800.000,-zł niż 1.200.000,-zł, gdyż odsetki od tej kwoty będą niższe.

Innych zapytań nie zgłoszono.

W związku z tym Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie radnych.
W obecności 19 radnych, za przyjęciem głosowało 16 radnych, przeciw było 2, wstrzymał
się 1. Rada Powiatu w drodze głosowania przyjęła uchwałę Nr XXXIV/244/2005 w sprawie sprzedaży i zwolnienia z obowiązku zbycia nieruchomości w drodze przetargu.

Do punktu 3 b porządku obrad

Następnym projektem uchwały z jakim zapoznali się radni był projekt w sprawie zmiany uchwały Nr XXVI/192/2005 Rady powiatu w Kluczborku z dnia 28 lutego 2005 r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2005 rok. Projekt powyższy wprowadza zmiany w podziale środków finansowych w obrębie art.35 a, w którym wyszczególnione są zadania powiatu dotyczące rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych, a w szczególności dotyczące dofinansowania przedmiotów ortopedycznych, środków pomocniczych i sprzętu rehabilitacyjnego. Zmiana w podziale środków została podyktowana zwiększonym zainteresowaniem osób niepełnosprawnych dofinansowaniem do przedmiotów ortopedycznych np. aparatów słuchowych i sprzętu rehabilitacyjnego. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w związku z tą sytuacją proponuje przeniesienie środków po to, by mogły być one wykorzystane w maksymalnym stopniu.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Pani Dyrektor PCPR w Kluczborku, która poinformowała zebranych, że w powyższym projekcie nastąpiła zmiana, gdyż po rozliczeniu okazało się, że pozostały dodatkowe środki finansowe w kwocie 867,58,-zł, które trzeba wykorzystać. Zmiany nastąpiły w § 1 – II Zadania z zakresu rehabilitacji społecznej określone w art.35 a i dotyczą następujących punktów:

-punkt 3 (dzieci) kwotę 79.000,-zł zastępuje się kwotą 78.132,27,-zł,

-punkt 5 (dorośli) kwotę 88.283,72 zastępuje się kwotą 103.304,13, -zł,

-punkt 5 (dzieci) kwotę 93.273,-zł zastępuje się kwotą 91.423,55,-zł

Do projektu nie zgłoszono zapytań w związku z powyższym Projekt został poddany pod głosowanie radnych. W obecności 19 radnych, za przyjęciem głosowało jednogłośnie
19 radnych, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się.

Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr XXXIV/245/2005 w przedmiotowej sprawie.

Do punktu 3 c porządku obrad

Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił radnym projekt uchwały w sprawie ustalenia warunków częściowego lub całkowitego zwalniania rodziców (opiekuna prawnego) z opłat
za wyżywienie dziecka przebywającego w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym

im.Marii Konopnickiej w Kluczborku. Zmiana ta konieczna jest w związku ze zmianą zapisów Rozporządzenia MENiS z dnia 7.03.2005 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach. Zmiana ta weszła w życie 14 listopada 2005 r. W § 66 ust.8 w/w rozporządzenia wprowadza możliwość, za zgodą organu prowadzącego, zwolnienia rodziców z całości lub części opłat za wyżywienie dziecka przebywającego w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym. Do projektu nie wniesiono uwag. Przewodniczący Rady poddał
go pod głosowanie.

W obecności 19 radnych, za przyjęciem uchwały głosowało 19 radnych, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się. W związku z powyższym Rada Powiatu podjęła kolejną uchwałę Nr XXXIV/246/2005 w powyższej sprawie.

Do punktu 3 d porządku obrad

Kolejnym punktem obrad był projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu.
Powyższy projekt uchwały dotyczy zaciągnięcia kredytu długoterminowego w kwocie 800.000,-zł, z okresem spłaty do dnia 30.04.2005 roku. Kredyt przeznacza się na sfinansowanie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach budżetu powiatu kluczborskiego uchwalonego na 2005 r. Jest to kredyt służący zrównoważeniu budżetu powiatu. Do powyższego projektu radni nie wnieśli żadnych uwag i zapytań.

W związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie.

W wyniku głosowania w obecności 19 radnych, za przyjęciem głosowało 17, przeciw było 2, nie stwierdzono głosów wstrzymujących się. Rada Powiatu podjęła uchwałę
Nr XXXIV/247/2005 w przedmiotowej sprawie.

Do punktu 3 e porządku obrad

Kolejnym projektem uchwały z jakim zapoznali się radni był projekt w sprawie zmiany uchwały Nr XXV/177/2004 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu powiatu kluczborskiego na 2005 rok. Przedłożony projekt uchwały dotyczy przede wszystkim zmniejszenia planowanych dochodów do poziomu możliwego do osiągnięcia w bieżącym roku. Zmniejszenia te dotyczą : dochodów z tytułu opłat komunikacyjnych, dochodów z najmu i dzierżawy składników majątkowych, dochodów z usług, dochodów z tytułu sprzedaży składników majątkowych, dochody z tytułu 25 % należnych powiatowi w związku z realizacją dochodów Skarbu Państwa, dochody z tytułu 1,4% udziału w podatku od osób prawnych. Daje to ogółem kwotę 832.360,-zł. Powyższy deficyt zamierza się pokryć w części dochodami z innych tytułów oraz przychodami z kredytu na kwotę 800.000,-zł.

Do projektu uchwały nie wniesiono żadnych uwag. Przewodniczący Rady przekazał go pod głosowanie radnych. W wyniku głosowania w obecności 19 radnych, za przyjęciem opowiedziało się 17 radnych, wstrzymał się 1, przeciw był 1 radny. W związku z powyższym Rada Powiatu podjęła kolejną w dniu dzisiejszym uchwałę Nr XXXIV/248/2005
w przedmiotowej sprawie.

Do punktu 4 porządku obrad

Na pierwsze zapytanie radnej Ireny Kielar odpowiedzi udzieliła Pani Naczelnik Wydziału Edukacji, która wyjaśniła, że zatrudnione osoby do w/w wydziału zostały przyjęte zgodnie
z ogłoszeniem konkursu na stanowisko urzędnicze na czas określony czyli na jeden rok.
Po tym okresie jeśli stypendia będą nadal to być może będzie ogłoszony nowy konkurs lub też umowy dla przyjętych pracowników zostaną przedłużone. Na kolejne zapytanie radnej odpowiedzi udzielił Pan Starosta, który wyjaśnił, że foldery są wszędzie dostępne, zostały także przekazane do Brukseli, Bad Durkhaim, umieszczone są w internecie itp.

Starosta odpowiedział także na zapytanie radnego Leszka Krzyżanowskiego w sprawie odbioru budynku Oddziału Chirurgicznego informując, że wszelkie pozwolenia są dostępne

w Wydziale Budownictwa i poprosił radnego o przyjście po sesji i takie dokumenty zostaną mu udostępnione. Pan Starosta ponadto stwierdził, że na kolejne zapytania radnego w sprawie pracowników Wydziału Komunikacji udzieli odpowiedzi na piśmie, gdyż dotyczą one spraw personalnych.

Pani Olga Lewicka-Gawle udzieliła odpowiedzi radnemu Leszkowi Krzyżanowskiemu na jego zapytanie dotyczące zajmowania przez nią dwóch stanowisk jednocześnie : jako Likwidatora SPZOZ w Kluczborku oraz Radcy Prawnego w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie. Pani Gawle poinformowała, że od 2001 roku jest pracownikiem na cząstkowym etacie w PCPR w Kluczborku, natomiast w 2003 roku została powołana przez Zarząd Powiatu na stanowisko Likwidatora SPZOZ w Kluczborku. Ponadto wyjaśniła, że dopuszczalna jest praca Radcy Prawnego w kilku podmiotach, natomiast jako likwidator pracuje bez względu na uprawnienia. Pani Gawle stwierdziła także, że jeśli nie ma zarzutów merytorycznych do jej pracy zaczynają się zastrzeżenia osobiste.

Do punktu 5 porządku obrad

Kolejnym punktem obrad było sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 21.11.2005 r. do 30.11.2005 r. w w/w okresie sprawozdawczym Zarząd Powiatu odbył 2 posiedzenia, podjął 8 uchwał oraz szereg decyzji i rozstrzygnięć. Do powyższego sprawozdania nie zgłoszono żadnych zapytań. Przewodniczący Rady poddał je pod głosowanie. W obecności 19 radnych, za przyjęciem sprawozdania głosowało 17 radnych, wstrzymało się 2, nie stwierdzono głosów przeciw.

Do punktu 6 porządku obrad

W dalszej części obrad o udzielenie głosu poprosił radny Piotr Gruss, który zaapelował, aby Rada Powiatu przyłączyła się do obchodów 100-rocznicy śmierci Ks.J.Dzierżona.

Zdaniem radnego był to człowiek wybitny, zasłużony dla ziemi kluczborskiej.

Kolejno głos zabrał Pan Starosta, który stwierdził, że jest bardzo zadowolony z tego, że temat ten został poruszony, gdyż sam został powołany przez Burmistrza do Kapituły. Jak wyjaśnił Wydział Promocji Starostwa Powiatowego również przygotowuje się do niniejszych obchodów.

Następnie radny Leszek Krzyżanowski nawiązał ponownie do wypowiedzi Pan Olgi Lewickiej-Gawle, że z jego strony nie są to zarzuty personalne lecz jest to związane jedynie
z sytuacją, która miała miejsce rok temu. Zdaniem radnego sprawa ta dotyczyła jednego

z urzędników, któremu zarzucano, iż pracuje w dwóch jednostkach. Radny stwierdził,
że powyższa sytuacja jest podobną, zdaje sobie także sprawę, że prawo na to pozwala lecz uważa, że powinno się trzymać pewnych reguł. Radny jak stwierdził nie chciałby, aby znowu źle pisano o naszym powiecie z tego powodu.

Na zakończenie obrad Przewodniczący Rady w związku ze zbliżającymi się świętami Bożego Narodzenia złożył wszystkim obecnym życzenia.

Innych spraw nie poruszano.

Do punktu 7 porządku obrad

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady podziękował wszystkim za udział i zamknął o godzinie 1520 dzisiejsze obrady.

Na tym protokół zakończono.

 

Przewodniczący Rady

Maciej Mularczyk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Protokół Nr XXXIV/2005

z sesji Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu 15 grudnia 2005 r.

 

 

Sesję o godzinie 1400 otworzył Przewodniczący Rady Powiatu w Kluczborku

-Maciej Mularczyk i przywitał wszystkich radnych i pozostałych zebranych.

Kolejno Przewodniczący stwierdził, że obrady w dniu dzisiejszym oraz podejmowane uchwały będą prawomocne, gdyż na ogólną liczbę 19 radnych obecnych jest 19.

Następnie Przewodniczący Rady przedstawił zebranym proponowany porządek obrad w dniu dzisiejszym. Pan Starosta zaproponował, aby na wniosek Zarządu Powiatu do porządku sesji dodatkowo wprowadzić dwa projekty uchwał w następujących sprawach:

-zaciągnięcia kredytu,

-zmiany uchwały Nr XXV/177/2004 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia

budżetu powiatu kluczborskiego na 2005 rok.

Pan Starosta wyjaśnił, że powyższe projekty zostały przedstawione przez Skarbnika na wspólnym posiedzeniu Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego oraz Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w dniu 14 grudnia 2005 r.

Innych uwag do porządku nie wniesiono. W związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie porządek sesji wraz z dodatkowymi projektami uchwał.

W głosowaniu udział wzięło 19 radnych, 17 głosowało za, 2 się wstrzymało, nie stwierdzono głosów przeciw. Przyjęto następujący porządek XXXIV sesji:

1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:

a/ otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,

b/ zatwierdzenie porządku obrad.

2.Interpelacje i zapytania radnych.

3.podjęcie uchwał w sprawach:

a/ sprzedaży i zwolnienia z obowiązku zbycia nieruchomości w drodze przetargu,

b/ zmiany uchwały Nr XXVI/192/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 28 lutego 2005 r.

w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu

Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2005 r.,

c/ ustalenia warunków częściowego lub całkowitego zwalniania rodziców /opiekuna

prawnego/ z opłat za wyżywienie dziecka przebywającego w Specjalnym Ośrodku

Szkolno-Wychowawczym im. M.Konopnickiej w Kluczborku,

d/ zaciągnięcia kredytu,

e/ zmiany uchwały Nr XXV/177/2004 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia

budżetu powiatu kluczborskiego na 2005 rok.

4.Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych.

5.Przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu.

6.Wolne wnioski i zapytania.

7.Zamknięcie obrad.

 

 

 

 

 

 

 

Do punktu 2 porządku obrad

Radna Irena Kielar zapytała co stanie się z osobami zatrudnionymi w Wydziale Edukacji, które zajmują się stypendiami unijnymi dla uczniów w przypadku, gdy nie będzie już wymagane przedkładanie rachunków.

Radna zapytała także jak przedstawia się sprawa dostępności do folderów mówiących
o nieruchomościach jakie posiada nasz powiat, czy ludzie mają do nich dostęp. Zdaniem radnej powinny one być bardziej rozpropagowane.

Radny Leszek Krzyżanowski poprosił o wyjaśnienie, czy prawdą jest, że w stosunku do dwóch urzędników Starostwa Powiatowego w Kluczborku-Wydział Komunikacji toczy się postępowanie karne i czy te osoby nadal pracują i wydają decyzje administracyjne pomimo postawionych przez prokuraturę zarzutów.

Radny zapytał również czy Zarząd Powiatu jako Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy
Spółki PCZ S.A w Kluczborku posiada informacje na temat odebrania terenu budowy nowego Oddziału Chirurgicznego i Wewnętrznego, czy ten budynek został odebrany i czy wydane zostało w związku z tym pozwolenie na prowadzenie działalności przez odpowiednie służby.

Radny chciałby ponadto wiedzieć czy odebranie budynku odbyło się zgodnie z prawem budowlanym. Radny poprosił także o dostarczenie mu kserokopii powyższych dokumentów.

Radny poprosił również o wyjaśnienie dlaczego Pani Olga Lewicka-Gawle pełniąc funkcję Likwidatora SPZOZ w Kluczborku jednocześnie pracuje w PCPR w Kluczborku podpisując tam dokumenty i czerpiąc dochód z dwóch źródeł. Zdaniem radnego takie praktyki nie powinny mieć miejsca.

Innych interpelacji nie zgłoszono.

Do punktu 3 a porządku obrad

Przewodniczący Rady przedstawił zebranym pierwszy projekt uchwaływ sprawie sprzedaży
i zwolnienia z obowiązku zbycia nieruchomości w drodze przetargu.

Powyższa nieruchomość stanowi budynek Oddziału Ginekologiczno-Położniczego
i Noworodków w Kluczborku położonego przy ul.M.C Skłodowskiej 23. Nieruchomość ta jest własnością Powiatu Kluczborskiego i użytkowana jest przez spółkę Powiatowe Centrum Zdrowia S.A, która to spółka w związku z użytkowaniem budynku ponosi pewne określone potrzebami nakłady na jego remont i utrzymanie. W roku bieżącym spółka planuje wymianę stolarki okiennej na kwotę 80.000,-zł.

Według określonych przepisów Rada Powiatu w odniesieniu do nieruchomości stanowiącej własność jednostki samorządu terytorialnego w drodze uchwały może zwolnić z obowiązku zbycia w drodze przetargu nieruchomości przeznaczone na cele publiczne z zastrzeżeniem,
że cele te będą realizowane przez podmioty, dla których są to cele statutowe i których dochody przeznacza się w całości na działalność statutową. PCZ S.A występując z wnioskiem spełnia w/w warunki, gdyż prowadzi działalność w zakresie usług medycznych zgodnie
z treścią statutu. Ponadto o nabycie przedmiotowej nieruchomości nie ubiega się żaden inny podmiot spełniający powyższe warunki.

Operat szacunkowy wyceny nieruchomości określa wartość budynku na kwotę
714.222,00,-zł. Zapłata za powyższą nieruchomość miałaby nastąpić na następujących warunkach:

-kwota 450.000,-zł /wpłata w terminie do dnia 31 grudnia 2005 r./,

-kwota 150.000,-zł /wpłata w terminie do końca 2006 r./,

-kwota 114.222,-zł /wpłata do końca 2007 r./.

 

Radny Leszek Krzyżanowski zabierając głos stwierdził, że w związku z powyższym projektem uchwały ma zastrzeżenia, o których chciałby poinformować zebranych.

Radny zaproponował, aby Powiat nie sprzedawał w/w budynku szpitala, ażeby powstałą dziurę budżetową, którą posiadamy załatać kredytem krótkoterminowym.

Natomiast zdaniem radnego Zarząd Powiatu jako Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy PCZ S.A w Kluczborku zgodnie z kodeksem spółek, zgodnie z art.378 powinien zobowiązać spółkę , aby dochód swój przeznaczyła do budżetu powiatu na zaspokojenie kredytu krótkoterminowego. Radny ponadto uważa, iż nieprawdą jest to co było powiedziane wcześniej na wspólnym posiedzeniu Komisji Zdrowia i Komisji Budżetu.
Zdaniem radnego art.378 Kodeksu Spółek Handlowych pozwala na taką czynność o jakiej wyżej radny wspomniał, ponadto przepis ten dokładnie precyzuje w art.347 jak powinno się to zrobić. Radny uważa, że powiedział to po to, aby wszyscy zgromadzeni wiedzieli, iż jest inna propozycja rozwiązania uzupełnienia dziury budżetowej. Radny ma wrażenie, że sprzedaż szpitala jest problemem zmyślonym. Sprzedając szpital i tak powiat musi zaciągnąć pożyczkę długoterminową w wysokości 800.000,-zł.

Kolejno Przewodniczący udzielił głosu radnemu Zdzisławowi Pelcowi, który zapytał czy 714.000,-zł są kwotą wolną spółki czy też spółka będzie się opierać kredytem, jeżeli tak to
w jakiej wysokości.

Kolejno głos zabrała Irena Kielar, która odnosząc się do uzasadnienia do uchwały w sprawie sprzedaży i zwolnienia z obowiązku zbycia nieruchomości w drodze przetargu stwierdziła,
że sprzedaż może być odebrana źle przez społeczeństwo, gdyż i tak już są zarzuty jeś
li chodzi
o utworzenie spółki. Zdaniem radnej sprawa sprzedaży została przedstawiona zbyt późno i nie można było się z nią bliżej zapoznać. Radna nie zgadza się także z tym, że taki duży szpital
o tak dużej powierzchni został bardzo nisko wyceniony. Radna
stwierdziła, że powinniśmy się zastanowić nad tym jak poradzić sobie z zamknięciem budżetu w inny sposób.

Następnie głos zabrał radny Wiktor Naumik, który stwierdził, że w zeszłym roku na czerwcowej sesji Rada Powiatu podjęła uchwałę jego autorstwa o tzw. kontroli społecznej nad mieniem służby zdrowia czyli nie zbywaniu sprzętu i nieruchomości oraz pozostawieniu
w gestii Powiatu większościowego pakietu akcji. Radny zapytał w związku z tym czy uchwała, która będzie poddana pod głosowanie nie jest w sprzeczności z w/w uchwałą i czy jest to zgodnie z prawem. Radny stwierdził, iż rozumie Pana Starostę, że radni powinni dbać o budżet i wpływy. Patrząc na działalność PCZ S.A w Kluczborku radny uważa, że ta inicjatywa się udała, gdyż spółka funkcjonuje bardzo dobrze, przynosi zyski wbrew działaniom pewnych osób, które próbują temu przeszkodzić.

Przy podejmowaniu decyzji zdaniem radnego trzeba wziąć pod uwagę, że wszyscy są przede wszystkim radnymi, którym powinno w szczególności zależeć na dobru finansów publicznych, na wpływach do budżetu. Radny uważa, że sytuacja musi być jasna także prawnie.

Przewodniczący Rady następnie udzielił głosu Wiceprzewodniczącemu Rady, który stwierdził, że jego zdaniem problem powinien być określony, gdyż odnosi on wrażenie, że nie wszyscy go rozumieją. Problem jak poinformował radny wyniknął z dziury budżetowej,
a rzeczywiście czasu do przedyskutowania było za mało.

Obecnie jak stwierdził radny sytuacja jest taka, że budynek należy do powiatu i my ponosimy z tego tytułu koszty. Spółka chciałaby w budynek inwestować, lecz nie mogą jeśli nie jest on ich własnością. Radny wyjaśnił, że w przypadku powyższego projektu uchwały my jako powiat sprzedajemy budynek spółce, która należy do nas pozyskując za to korzyść finansową równocześnie nie tracąc kontroli nad tym budynkiem.

Radny nawiązał także do dyskusji, która toczyła się na posiedzeniu Komisji Zdrowia
i Budżetu w dniu 14 grudnia 2005 r. Członkowie komisji dyskutowali o tym, że spółka ma zbyt mały kapitał akcyjny /1.000.000,-zł/ i można by było dołożyć do tej kwoty budynek Oddziału Ginekologiczno-Położniczego, majątek spółki przez to się zwiększy, a kapitał

akcyjny pozostanie niezmienny. W dyskusji była także mowa o tym, że być może w przyszłości Rada następnej kadencji ustali sobie, że sprzedaje akcje i ktoś zakupi szpital o tak dużym majątku za 1.000.000,-zł. Zdaniem radnego jest to mylne. To, że kapitał akcyjny wynosi milion złotych to wcale nie oznacza jak stwierdził radny, iż musimy sprzedać go za 1.000.000,-zł. My nie mamy obowiązku sprzedawać go za wartość minimalną. Ponadto to Rada decyduje o tym kto ma kupić i za jaką kwotę.

Radny stwierdził również, że sam nie ma przekonania czy należy sprzedać ten budynek, czy też nie z tego powodu, że dowiedział się o tym zbyt późno. Radny także poinformował, że nie jest przekonany czy wycena jest rzeczywista, gdyż z własnego doświadczenia wie, że wygląda to różnie i są one zaniżane.

Kolejno głos zabrał radny Wiktor Naumik, który stwierdził, że nikt nie ma nic przeciwko temu, aby sprzedawać akcje i sprzedawać je jak najdrożej. W tej całej sprawie zdaniem radnego chodzi o zachowanie kontroli i jest to bardzo istotne. Społeczeństwo obawia się pełnej prywatyzacji, która postrzegana jest negatywnie. Radny poinformował, że sam jest
w dużej rozterce jak zachować się jeśli chodzi o tą uchwałę, gdyż jako radny rozumie,
że w pierwszej kolejności powinny być wpływy do budżetu oraz środki na inne działy tj. edukacja, drogi i dlatego jego zdaniem powinny być rozwiane wszelkie wątpliwości.

Następnie Przewodniczący Rady udzielił głosu Panu Staroście, który stwierdził, że sprawa toczy się szybko, ale nie po to, aby załatwić sprawę przez zaskoczenie, gdyż musi to być załatwione proceduralnie. Zdaniem Starosty starano się zrealizować budżet tak jak on był zapisany, jak go Rada Powiatu uchwaliła. Ponadto Pan Starosta poinformował, że nadal trwają negocjacje nad sprzedażą nieruchomości. Jedna nieruchomość została już zbyta, druga będzie sprzedana pod koniec grudnia.

Starosta nawiązał również do sytuacji sprzed dwóch lat kiedy to nastroje były zupełnie inne, gdyż mowa była o tym, iż szpital nie będzie istniał. Obecnie dzięki decyzji radnych szpital po dwóch latach swojej działalności rozwija się, planowane są podwyżki dla personelu, wyposażony jest w nowoczesny sprzęt itp.

Pan Starosta ponadto poinformował, że Spółka PCZ S.A wystąpiła z wnioskiem do Zarządu Powiatu o sprzedaż Oddziału Ginekologiczno-Położniczego chcąc w obiekt ten jednocześnie zainwestować. Zdaniem Starosty propozycja radnego Leszka Krzyżanowskiego, aby zysk Spółki PCZ przeznaczyć do budżetu i nie sprzedawać budynku jest niewłaściwa, gdyż na dzień dzisiejszy nie wiadomo jaki będzie wynik finansowy spółki na koniec miesiąca grudnia. Księgi są jeszcze nie zamknięte, nie sporządzono bilansu, brak jest weryfikacji przez biegłego. Ponadto Walne Zgromadzenie zadecyduje o tym, gdzie zostanie przeznaczony zysk.

Walne Zgromadzenie może tak zrobić jak zaproponował radny Leszek Krzyżanowski lecz najpierw musi być stanowisko Zarządu i Rady Nadzorczej i plany rozwojowe spółki, gdyż nawet właściciel nie może działać na szkodę spółki.

Starosta także stwierdził, że nie może być tak, iż szpital zostanie pozbawiony środków na bieżące funkcjonowanie, a przede wszystkim funduszu zapasowego, który jest po to, aby
w razie nieszczęścia pokryć niedobór.

Starosta wyjaśnił również, że sprzedaż obiektu spółce nie ma nic wspólnego z kapitałem akcyjnym, a tym bardziej ze zbyciem akcji. Kapitał spółki nie rośnie, spółka nabywa majątek i jedynie w statucie spółki jest zapis, że bez zgody właściciela spółka nie może zbyć tego majątku. Jak poinformował Pan Starosta ze strony Zarządu nie było żadnego sygnału, że ktoś chce sprzedać akcje szpitala i dlatego się dziwi skąd takie informacje są rozpowszechniane. Są to zdaniem Starosty kroki, które ciągle przedstawiają szpital w złym świetle, pokazując jedynie jego potknięcia, które są wyolbrzymiane. Każde drobne potknięcie opisane jest
w prasie, natomiast dobrych rzeczy się o kluczborskim szpitalu nie pisze.

Starosta poinformował zebranych, że obecnie w Spółce PCZ przeprowadzana jest kontrola
z NFZ, która nie stwierdziła żadnych uchybień dlatego też zdaniem Starosty ciągle ktoś

próbuje postawić nas w złym świetle. Starosta stwierdził, że na wszystko są dokumenty, wszystko zawarte jest w protokołach o wszystkim są radni informowani.

Starosta nawiązał także do wyceny nieruchomości stwierdzając, że ogłoszenie przetargu na wycenę nieruchomości jest obowiązkowe.

Kolejno Przewodniczący Rady poprosił Panią Prezes PCZ S.A w Kluczborku o zabranie głosu i wyjaśnienie dlaczego w/w wniosek został złożony przez Zarząd Spółki.

Pani Prezes wyjaśniła, że nie da się podejmować decyzji inwestycyjnych na czymś, co nie jest własnością. Po audycie, który został przeprowadzony w celu przygotowania się do Norweskiego Mechanizmu Finansowego okazało się, że umowa dzierżawna nie upoważnia spółki do starania się o środki z w/w puli.

Ponadto Pani Prezes poinformowała, że problem tkwi w tym, żeby nie generować niepotrzebnych kosztów wyposażenia bloków operacyjnych i personelu i dlatego należy stworzyć w tym szpitalu jeden blok operacyjny. W czasie kiedy została ukończona inwestycja i obiekt został oddany zdaniem Pani Prezes pojawił się pomysł taki, żeby stworzyć jeden blok operacyjny w nowym budynku chirurgii. Stworzył się także zamysł, że trzeba wybudować łącznik pomiędzy Oddziałem Ginekologicznym i Oddziałem Chirurgicznym łącząc te dwa obiekty w taki sposób, pierwszym piętrem, żeby można było pracować w jednym bloku operacyjnym. Rozwiązanie takie jest bardzo korzystne zdaniem Pani Prezes, gdyż nie wymaga zatrudniania dodatkowej kadry w obu blokach. Ta sama kadra może spełniać większe możliwości operacyjne na jednym bloku korzystając z jednego sprzętu.

Mając powyższe na uwadze spółka zwróciła się do Zarządu Powiatu o sprzedaż budynku.

Ponadto Pani Prezes PCZ poinformowała, że spółka jest po przetargu na wymianę okien w powyższym obiekcie oraz Oddziale Laryngologicznym.

Pani Prezes zaprzeczyła również informacjom, że akcje spółki mają być sprzedawane.
Jak wyjaśniła Pani Prezes nigdy spółka takiego wniosku nie złożyła do Rady Nadzorczej i nie było nawet takiego zamysłu.

Spółka kupując budynek będzie korzystać z kredytu krótkoterminowego, aby nie uwalniać wszystkich wolnych środków finansowych.

Pani Prezes odpowiadając na zapytanie radnego Leszka Krzyżanowskiego, które dotyczyło dopuszczenia budynku nowego Oddziału Chirurgicznego do użytkowania poinformowała,
że od miesiąca października są ciągłe kontrole w spółce. Była przeprowadzona kontrola SANEPIDU, która nie stwierdziła żadnych większych uchybień. Obecnie PCZ jest w trakcie kolejnej kontroli z NFZ. W najbliższych dniach ma być przeprowadzona kontrola
z Wojewódzkiej Stacji Krwiodawstwa. Zdaniem Pani Prezes te kontrole są celowe i za wszelką cenę ktoś chce udowodnić, że w spółce nie jest wcale tak dobrze.

Pani Prezes poinformowała także zebranych, że oddany Oddział Chirurgiczny został wyposażony w sprzęt z bieżących środków finansowych. Od 1 stycznia ma ruszyć główna sterylizatornia. Przyjmowani są nowi lekarze, zatrudniony został nowy personel na Izbie Przyjęć. Wszystko zdaniem Pani Prezes robione jest po to, aby pacjent był zadowolony.

Przypadki niezadowolenia pacjentów jakie czasami występują Pani Prezes określiła jako normę, która występuje w każdym szpitalu.

Kolejno głos zabrał radny Leszek Krzyżanowski, który stwierdził, że jeśli ktoś się boi prywatyzacji to ma takie prawo. Radny uważa, że on się jej nie boi i jest za prywatyzacją, własnością prywatną i wie, że jest ona ,, kołem zamachowym” gospodarki rynkowej.

Zdaniem radnego nie może to być ,,dzika” prywatyzacja. Stąd też może wywodzić się obawa o sprzedaż akcji PCZ S.A w Kluczborku. Ta obawa zdaniem radnego podyktowana jest tym, co dzieje się w świecie medialnym w Polsce i na świecie oraz faktem, że na tym polega komercjalizacja. Radny uważa, że na dzień dzisiejszy nie ma obawy sprzedaży akcji po 25 zł, lecz w przyszłości może być tak, że w budżecie pojawi się dziura budżetowa i trzeba będzie ją zaspokoić.

Radny uważa także, że jeśli spółka jest własnością powiatu to jego zdaniem można wykonać taki ruch, że częściowy dochód spółki poprzez Walne Zgromadzenie zostanie przekazany do powiatu bo przecież szpital jest własnością powiatu.

Radny odnosząc się także do wypowiedzi Pani Prezes odnośnie kontroli w PCZ S.A stwierdził, że w każdej jednostce są one przeprowadzane, a szczególnie w służbach publicznych i nie koniecznie musi się to wywodzić z informacji osób trzecich, aczkolwiek może tak być. Radny uważa jednak, że docierały do niego informacje także przez prasę jak się traktuje pacjentów. Pani Prezes zdaniem radnego deklarowała osobiste zbadanie sprawy.

Radny stwierdził również, że opinia publiczna odgrywa bardzo ważną rolę.

Radny zwrócił się także do Pana Starosty twierdząc, że przybrał on postawę osoby pokrzywdzonej, której bez przerwy się coś zarzuca wbrew temu co zrobił. Zdaniem radnego prawda jest jednak inna i uważa, że uchwała ta zostanie i tak przegłosowana, gdyż w opozycji jest tylko dwóch radnych, którzy mają inne zdanie niż pozostali.

Następnie głos zabrał Przewodniczący Rady, który zwracając się do radnego Leszka Krzyżanowskiego stwierdził, że w/w radny zaprzecza swoim wypowiedziom, gdyż najpierw mówi, że jest za prywatyzacją, ale jeśli chciano by w roku 2003 sprywatyzować szpital to sprowadzone byłoby do Kluczborka całe województwo.

Radny Leszek Krzyżanowski odnosząc się do wypowiedzi Przewodniczącego Rady stwierdził, że był i jest tylko przeciwny komercjalizacji szpitala publicznego. Jeśli ktoś zdaniem radnego chce założyć spółkę to powinien wnieść swój kapitał i założyć spółkę tak jak mówi o tym kodeks spółek prawa handlowego, teoria wolnego rynku i przedsiębiorczości. Zdaniem radnego w naszym przypadku oddawane jest spółce wszystko, spółka ma dochód, a powiat nic z tego nie czerpie.

Radny stwierdził, że Przewodniczący powinien nie tylko słuchać popleczników Pana Starosty, ale także głosów opozycji, która ma coś do powiedzenia, a w szczególności powinien przeczytać Kodeks Spółek Prawa Handlowego.

Następnie Przewodniczący Rady udzielił głosu radnej Otylii Skoczylas, która stwierdziła,
że w każdej uchwale jest zapis, iż ,,wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu”.

Zdaniem radnej na pewno wszystkim obecnym na sali z tego powodu jest dużo łatwiej, ale jednocześnie wszyscy tu obecni powinni umieć podejmować trudne decyzje.

Kolejno głos zabrał radny Adam Martyniszyn, który poinformował, że jego zdaniem cała ta dzisiejsza dyskusja spowodowana jest bardzo ważną sprawą. Sprawa zdaniem radnego
dotyczy zasadności i odpowiedzialności za prowadzenie opieki zdrowotnej w Powiecie Kluczborskim. W związku z ogólną sytuacją w służbie zdrowia sytuacja sprzedaży budynku szpitala staje się jego zdaniem bardzo kontrowersyjna. Radny uważa, że decyzje co do zasadności sprzedaży powinny być rozważane bardzo ostrożnie i w związku z tym apeluje
o ponowne rozpatrzenie.

Pan Starosta poprosił o udzielenie mu głosu. Stwierdził, że nie powinno się mieszać faktów, gdyż sprzedaż, czyli inwestycja nie jest kosztem i nie wpływa na zysk.

Starosta również stwierdził, że nie zamierza się niczego sprzedawać lecz chodzi w tym przypadku jedynie o wolę i o to co powinni radni wypełnić, czyli dbać o budżet powiatu, jednocześnie zachowując kontrolę nad majątkiem powiatu. Zdaniem Pana Starosty łatwiej jest oddać kwotę 800.000,-zł niż 1.200.000,-zł, gdyż odsetki od tej kwoty będą niższe.

Innych zapytań nie zgłoszono.

W związku z tym Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie radnych.
W obecności 19 radnych, za przyjęciem głosowało 16 radnych, przeciw było 2, wstrzymał
się 1. Rada Powiatu w drodze głosowania przyjęła uchwałę Nr XXXIV/244/2005 w sprawie sprzedaży i zwolnienia z obowiązku zbycia nieruchomości w drodze przetargu.

Do punktu 3 b porządku obrad

Następnym projektem uchwały z jakim zapoznali się radni był projekt w sprawie zmiany uchwały Nr XXVI/192/2005 Rady powiatu w Kluczborku z dnia 28 lutego 2005 r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2005 rok. Projekt powyższy wprowadza zmiany w podziale środków finansowych w obrębie art.35 a, w którym wyszczególnione są zadania powiatu dotyczące rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych, a w szczególności dotyczące dofinansowania przedmiotów ortopedycznych, środków pomocniczych i sprzętu rehabilitacyjnego. Zmiana w podziale środków została podyktowana zwiększonym zainteresowaniem osób niepełnosprawnych dofinansowaniem do przedmiotów ortopedycznych np. aparatów słuchowych i sprzętu rehabilitacyjnego. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w związku z tą sytuacją proponuje przeniesienie środków po to, by mogły być one wykorzystane w maksymalnym stopniu.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Pani Dyrektor PCPR w Kluczborku, która poinformowała zebranych, że w powyższym projekcie nastąpiła zmiana, gdyż po rozliczeniu okazało się, że pozostały dodatkowe środki finansowe w kwocie 867,58,-zł, które trzeba wykorzystać. Zmiany nastąpiły w § 1 – II Zadania z zakresu rehabilitacji społecznej określone w art.35 a i dotyczą następujących punktów:

-punkt 3 (dzieci) kwotę 79.000,-zł zastępuje się kwotą 78.132,27,-zł,

-punkt 5 (dorośli) kwotę 88.283,72 zastępuje się kwotą 103.304,13, -zł,

-punkt 5 (dzieci) kwotę 93.273,-zł zastępuje się kwotą 91.423,55,-zł

Do projektu nie zgłoszono zapytań w związku z powyższym Projekt został poddany pod głosowanie radnych. W obecności 19 radnych, za przyjęciem głosowało jednogłośnie
19 radnych, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się.

Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr XXXIV/245/2005 w przedmiotowej sprawie.

Do punktu 3 c porządku obrad

Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił radnym projekt uchwały w sprawie ustalenia warunków częściowego lub całkowitego zwalniania rodziców (opiekuna prawnego) z opłat
za wyżywienie dziecka przebywającego w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym

im.Marii Konopnickiej w Kluczborku. Zmiana ta konieczna jest w związku ze zmianą zapisów Rozporządzenia MENiS z dnia 7.03.2005 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach. Zmiana ta weszła w życie 14 listopada 2005 r. W § 66 ust.8 w/w rozporządzenia wprowadza możliwość, za zgodą organu prowadzącego, zwolnienia rodziców z całości lub części opłat za wyżywienie dziecka przebywającego w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym. Do projektu nie wniesiono uwag. Przewodniczący Rady poddał
go pod głosowanie.

W obecności 19 radnych, za przyjęciem uchwały głosowało 19 radnych, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się. W związku z powyższym Rada Powiatu podjęła kolejną uchwałę Nr XXXIV/246/2005 w powyższej sprawie.

Do punktu 3 d porządku obrad

Kolejnym punktem obrad był projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu.
Powyższy projekt uchwały dotyczy zaciągnięcia kredytu długoterminowego w kwocie 800.000,-zł, z okresem spłaty do dnia 30.04.2005 roku. Kredyt przeznacza się na sfinansowanie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach budżetu powiatu kluczborskiego uchwalonego na 2005 r. Jest to kredyt służący zrównoważeniu budżetu powiatu. Do powyższego projektu radni nie wnieśli żadnych uwag i zapytań.

W związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie.

W wyniku głosowania w obecności 19 radnych, za przyjęciem głosowało 17, przeciw było 2, nie stwierdzono głosów wstrzymujących się. Rada Powiatu podjęła uchwałę
Nr XXXIV/247/2005 w przedmiotowej sprawie.

Do punktu 3 e porządku obrad

Kolejnym projektem uchwały z jakim zapoznali się radni był projekt w sprawie zmiany uchwały Nr XXV/177/2004 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu powiatu kluczborskiego na 2005 rok. Przedłożony projekt uchwały dotyczy przede wszystkim zmniejszenia planowanych dochodów do poziomu możliwego do osiągnięcia w bieżącym roku. Zmniejszenia te dotyczą : dochodów z tytułu opłat komunikacyjnych, dochodów z najmu i dzierżawy składników majątkowych, dochodów z usług, dochodów z tytułu sprzedaży składników majątkowych, dochody z tytułu 25 % należnych powiatowi w związku z realizacją dochodów Skarbu Państwa, dochody z tytułu 1,4% udziału w podatku od osób prawnych. Daje to ogółem kwotę 832.360,-zł. Powyższy deficyt zamierza się pokryć w części dochodami z innych tytułów oraz przychodami z kredytu na kwotę 800.000,-zł.

Do projektu uchwały nie wniesiono żadnych uwag. Przewodniczący Rady przekazał go pod głosowanie radnych. W wyniku głosowania w obecności 19 radnych, za przyjęciem opowiedziało się 17 radnych, wstrzymał się 1, przeciw był 1 radny. W związku z powyższym Rada Powiatu podjęła kolejną w dniu dzisiejszym uchwałę Nr XXXIV/248/2005
w przedmiotowej sprawie.

Do punktu 4 porządku obrad

Na pierwsze zapytanie radnej Ireny Kielar odpowiedzi udzieliła Pani Naczelnik Wydziału Edukacji, która wyjaśniła, że zatrudnione osoby do w/w wydziału zostały przyjęte zgodnie
z ogłoszeniem konkursu na stanowisko urzędnicze na czas określony czyli na jeden rok.
Po tym okresie jeśli stypendia będą nadal to być może będzie ogłoszony nowy konkurs lub też umowy dla przyjętych pracowników zostaną przedłużone. Na kolejne zapytanie radnej odpowiedzi udzielił Pan Starosta, który wyjaśnił, że foldery są wszędzie dostępne, zostały także przekazane do Brukseli, Bad Durkhaim, umieszczone są w internecie itp.

Starosta odpowiedział także na zapytanie radnego Leszka Krzyżanowskiego w sprawie odbioru budynku Oddziału Chirurgicznego informując, że wszelkie pozwolenia są dostępne

w Wydziale Budownictwa i poprosił radnego o przyjście po sesji i takie dokumenty zostaną mu udostępnione. Pan Starosta ponadto stwierdził, że na kolejne zapytania radnego w sprawie pracowników Wydziału Komunikacji udzieli odpowiedzi na piśmie, gdyż dotyczą one spraw personalnych.

Pani Olga Lewicka-Gawle udzieliła odpowiedzi radnemu Leszkowi Krzyżanowskiemu na jego zapytanie dotyczące zajmowania przez nią dwóch stanowisk jednocześnie : jako Likwidatora SPZOZ w Kluczborku oraz Radcy Prawnego w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie. Pani Gawle poinformowała, że od 2001 roku jest pracownikiem na cząstkowym etacie w PCPR w Kluczborku, natomiast w 2003 roku została powołana przez Zarząd Powiatu na stanowisko Likwidatora SPZOZ w Kluczborku. Ponadto wyjaśniła, że dopuszczalna jest praca Radcy Prawnego w kilku podmiotach, natomiast jako likwidator pracuje bez względu na uprawnienia. Pani Gawle stwierdziła także, że jeśli nie ma zarzutów merytorycznych do jej pracy zaczynają się zastrzeżenia osobiste.

Do punktu 5 porządku obrad

Kolejnym punktem obrad było sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 21.11.2005 r. do 30.11.2005 r. w w/w okresie sprawozdawczym Zarząd Powiatu odbył 2 posiedzenia, podjął 8 uchwał oraz szereg decyzji i rozstrzygnięć. Do powyższego sprawozdania nie zgłoszono żadnych zapytań. Przewodniczący Rady poddał je pod głosowanie. W obecności 19 radnych, za przyjęciem sprawozdania głosowało 17 radnych, wstrzymało się 2, nie stwierdzono głosów przeciw.

Do punktu 6 porządku obrad

W dalszej części obrad o udzielenie głosu poprosił radny Piotr Gruss, który zaapelował, aby Rada Powiatu przyłączyła się do obchodów 100-rocznicy śmierci Ks.J.Dzierżona.

Zdaniem radnego był to człowiek wybitny, zasłużony dla ziemi kluczborskiej.

Kolejno głos zabrał Pan Starosta, który stwierdził, że jest bardzo zadowolony z tego, że temat ten został poruszony, gdyż sam został powołany przez Burmistrza do Kapituły. Jak wyjaśnił Wydział Promocji Starostwa Powiatowego również przygotowuje się do niniejszych obchodów.

Następnie radny Leszek Krzyżanowski nawiązał ponownie do wypowiedzi Pan Olgi Lewickiej-Gawle, że z jego strony nie są to zarzuty personalne lecz jest to związane jedynie
z sytuacją, która miała miejsce rok temu. Zdaniem radnego sprawa ta dotyczyła jednego

z urzędników, któremu zarzucano, iż pracuje w dwóch jednostkach. Radny stwierdził,
że powyższa sytuacja jest podobną, zdaje sobie także sprawę, że prawo na to pozwala lecz uważa, że powinno się trzymać pewnych reguł. Radny jak stwierdził nie chciałby, aby znowu źle pisano o naszym powiecie z tego powodu.

Na zakończenie obrad Przewodniczący Rady w związku ze zbliżającymi się świętami Bożego Narodzenia złożył wszystkim obecnym życzenia.

Innych spraw nie poruszano.

Do punktu 7 porządku obrad

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady podziękował wszystkim za udział i zamknął o godzinie 1520 dzisiejsze obrady.

Na tym protokół zakończono.

 

Przewodniczący Rady

Maciej Mularczyk