Protokół Nr XXXIII/2005

z sesji Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu 1 grudnia 2005r.

 

Sesję o godzinie 1200 otworzył Przewodniczący Rady Powiatu w Kluczborku – Maciej Mularczyk. Powitał wszystkich zebranych i stwierdził, że obrady w dniu dzisiejszym oraz podejmowane uchwały będą prawomocne, ponieważ na ogólną liczbę 19 radnych obecnych jest 18. W dalszej części obrad uczestniczyli wszyscy radni.

Kolejno Przewodniczący przedstawił zebranym proponowany porządek obrad w dniu dzisiejszym. Do przedstawionego porządku radni nie wnieśli uwag, w związku z czym Przewodniczący poddał go pod głosowanie. W głosowaniu udział wzięło 18 radnych, którzy jednogłośnie przyjęli następujący porządek XXXIII sesji:

1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:

a/ otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,

b/ zatwierdzenie porządku obrad,

c/ zatwierdzenie protokołu z XXXII sesji.

2.Interpelacje i zapytania radnych.

3.Podjęcie uchwał w sprawach:

a/ zmiany uchwały Nr XXV/177/2004 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia

budżetu powiatu kluczborskiego na 2005 rok,

b/ ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w jednostkach

oświatowych powiatu kluczborskiego na rok 2006,

c/ wysokości oraz szczegółowych zasad przyznawania i wypłacania nauczycielskiego

dodatku mieszkaniowego dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych
przez powiat kluczborski,

d/ ustalenia zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć

nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach

roku szkolnego, zatrudnionych w szkołach lub placówkach, dla których organem

prowadzącym jest powiat kluczborski.

4.Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych.

5.Przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu.

6.Wolne wnioski i zapytania.

7.Zamknięcie obrad.

Następnie przystąpiono do zatwierdzenia protokołu z XXXII sesji Rady Powiatu, która odbyła się w dniu 10 listopada 2005r. Do protokołu radni nie wnieśli uwag i w drodze głosowania, w obecności 18 radnych, 16 głosami za, przy braku głosów przeciw i 2 głosach wstrzymujących się, zatwierdzili protokół z poprzedniej sesji.

Do punktu 2 porządku obrad

Radna Irena Kielar poruszyła sprawę dotyczącą niewłaściwego zachowania Ordynatora Oddziału Chirurgicznego Szpitala Powiatowego w Kluczborku, co zgłosiła w swojej interpelacji na poprzedniej sesji. Radna powiedziała, że co prawda w naszym szpitalu poprawiła się jakość opieki medycznej oraz posiłków dla pacjentów, ale w dalszym ciągu

jest zła opinia jeśli chodzi o Ordynatora Oddziału Chirurgicznego. Zdaniem radnej należy zająć się tą sprawą i zmienić obecną sytuację. Ponadto radna powiedziała, że brak jest odpowiedzi ze Starostwa na niektóre pisma naszych lekarzy.

Kolejno radna Kielar powiedziała, że podobna sytuacja jest z pismami z naszych szkół.

Do radnej dochodzą bowiem sygnały, że nie otrzymują one odpowiedzi na wszystkie swoje pisma. Następnie radna zwróciła się do Skarbnika Powiatu z prośbą, aby w przyszłorocznym budżecie powiatu uwzględnić wymianę okien w Zespole Szkół Licealno-Technicznym

w Kluczborku. Radna zapytała również, dlaczego na sesje nie są zapraszani dyrektorzy naszych szkół, jeśli omawiane są sprawy oświatowe. Zdaniem radnej Przewodniczący Rady powinien ich zapraszać.

Następnie głos zabrał radny Władysław Zawadzki i zwrócił się z prośbą do Zarządu Powiatu o uwzględnienie w budżecie 2006r. budowę chodnika przy drodze Kochłowice-Biskupice

na terenie Gminy Byczyna. Radny dodał, że dokumentacja na to zadanie jest już sporządzona, a Gmina Byczyna posiada część środków finansowych.

Innych zapytań radni nie wnieśli.

Do punktu 3a porządku obrad

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały

Nr XXV/177/2004 Rady Powiatu w Kluczborku o uchwaleniu budżetu powiatu kluczborskiego na 2005r. W uzasadnieniu do projektu uchwały Skarbnik Powiatu wyjaśnił,

że proponowane zmiany wynikają z wniosków złożonych przez jednostki organizacyjne powiatu. Ogólnie projekt uchwały zakłada:

-zwiększenie dochodów i wydatków budżetu o ogólną kwotę 360.034,-zł.,

-zmiany w planie wydatków inwestycyjnych na 2005r.,

-zmiany w wykazie zadań remontowych realizowanych w 2005r.,

-przesunięcie środków finansowych między działami klasyfikacji budżetowej.

Do projektu radni nie wnieśli zapytań, w związku z czym Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. W obecności 18 radnych, 17 głosami za, przy braku głosów przeciw

i przy 1 głosie wstrzymującym się, Rada Powiatu przyjęła proponowane zmiany w budżecie podejmując w tej sprawie uchwałę Nr XXXIII/240/2005.

Do punktu 3b porządku obrad

Kolejnym punktem obrad był projekt uchwały w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w jednostkach oświatowych powiatu kluczborskiego na rok 2006. W uzasadnieniu do tego projektu Naczelnik Wydziału Edukacji wyjaśniła, że zgodnie

z ustawowymi zapisami Rada Powiatu ma obowiązek corocznie uchwalać regulamin wynagradzania nauczycieli, w którym szczegółowo określi:

-wysokość stawek dodatków /motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy/

oraz szczegółowe warunki ich przyznawania,

-szczegółowe warunki obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe

i godziny doraźnych zastępstw,

-wysokość i warunki przyznawania i wypłacania nagród i innych świadczeń wynikających
ze stosunku pracy /z wyłączeniem świadczeń i dodatków socjalnych/.

Ponadto Pani Naczelnik wyjaśniła, że w związku z ustawową koniecznością uzgodnienia projektu tego regulaminu ze związkami zawodowymi nauczycieli, Zarząd Powiatu przeprowadził procedurę uzgadniającą z czterema takimi związkami. Związki te pisemnie zaopiniowały przesłany im projekt i wniosły swoje poprawki. Zarząd Powiatu wprowadził

w projekcie zmiany i na posiedzeniu w dniu 21 listopada 2005r. uzgodnił z przedstawicielami związków ostateczną treść niniejszego regulaminu, którą przekazano radnym.

Do projektu regulaminu radni nie wnieśli zapytań. W obecności 18 radnych przystąpiono
do głosowania. Rada Powiatu 16 głosami za, przy braku głosów przeciw i przy 2 głosach wstrzymujących się podjęła uchwałę Nr XXXIII/241/2005 ustalając regulamin wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w jednostkach oświatowych powiatu kluczborskiego na rok 2006.

Do punktu 3c porządku obrad

Przewodniczący Rady przedstawił następnie projekt uchwały w sprawie wysokości oraz szczegółowych zasad przyznawania i wypłacania nauczycielskiego dodatku mieszkaniowego dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez powiat kluczborski. Naczelnik Wydziału Edukacji w uzasadnieniu do niniejszego projektu wyjaśniła, że dodatek ten przysługuje zgodnie z Kartą Nauczyciela nauczycielom zatrudnionym na terenie wiejskim.

W naszym powiecie dotyczy to nauczycieli zatrudnionych w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych – Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego w Bogdańczowicach.

Do projektu radni nie wnieśli zapytań, w związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. W obecności 18 radnych, Rada Powiatu 18 głosami za, jednogłośnie podjęła kolejną uchwałę Nr XXXIII/242/2005 w przedmiotowej sprawie.

Do punktu 3d porządku obrad

Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie ustalenia zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli,

dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego, zatrudnionych w szkołach lub placówkach, dla których organem prowadzącym jest powiat kluczborski. Uzasadnienie do projektu sporządziła podobnie jak w dwóch poprzednich projektach uchwał Naczelnik Wydziału Edukacji. Wyjaśniła, że zmiana dotychczasowej uchwały spowodowana jest tym, iż jej zapisy były zbyt szczegółowe i sprawiały problem

w ich zastosowaniu w jednostkach naszego powiatu, co stwierdzono w trakcie prowadzonego w szkołach i placówkach audytu. Do niniejszego projektu dołączono również pismo Opolskiego Kuratora Oświaty, informujące o braku zastrzeżeń Kuratora do przedłożonego

mu projektu uchwały.

Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu. W obecności 19 radnych przystąpiono

do głosowania. Rada Powiatu jednogłośnie, 19 głosami za, podjęła w przedmiotowej sprawie uchwałę Nr XXXIII/243/2005.

Do punktu 4 porządku obrad

Kolejno głos zabrał Starosta Kluczborski i odpowiadając radnej Irenie Kielar wyjaśnił,

że w dniu dzisiejszym odbędzie się posiedzenie Rady Nadzorczej Powiatowego Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku i tam przekaże uwagi radnej.

Następnie Skarbnik Powiatu powiedział, że jeśli chodzi o budżet powiatu na rok 2006 to radni będą w najbliższym czasie pracować nad jego projektem w trakcie posiedzeń komisji i wtedy mogą zgłaszać swoje propozycje, które mogą być podstawą do wniesienia zmian w obecnym projekcie budżetu. Wtedy można zastanowić się nad uwzględnieniem w budżecie zadań remontowych w placówkach oświatowych albo na drogach powiatowych w Gminie Byczyna, co zgłaszali w punkcie 2 obrad radna Kielar i radny Zawadzki. Skarbnik dodał, że jeżeli chodzi o zadania remontowe to w przyszłorocznym budżecie zaplanowano ich 22, przeznaczając na ten cel kwotę prawie 2 mln. zł. Z tego 16 zadań dotyczy naszych szkół

i placówek oświatowych, a w samym Zespole Szkół Licealno-Techniczych 3 zadania:
-końcowy etap remontu sali gimnastycznej /wymiana parkietu i instalacji co/ na kwotę

około 78 tys.zł.,

-wymiana podłóg w 4 salach lekcyjnych na kwotę około 10 tys.zł.,

-remont-malowanie 5 sal lekcyjnych na kwotę 22 tys.zł.

Ogólnie w tej jednostce na zadania remontowe przeznaczona zostanie kwota ponad
100 tys.zł. Zdaniem Skarbnika wymiana okien w tej szkole jest pilna, ale zadanie to możemy

w przyszłości wykonać ze środków unijnych w ramach tzw. termomodernizacji i zadanie
to może objąć również inne jednostki. Kolejno Skarbnik powiedział, że jeśli chodzi o zadania remontowe na naszych drogach to w projekcie budżetu nie ma zaplanowanej budowy chodnika na drodze Kochłowice-Biskupice, ponieważ jest bardzo duże zapotrzebowanie

na większe i pilniejsze zadania związane ze złym stanem technicznym mostów, przepustów

i wiaduktów na terenie naszego powiatu. Konieczny jest np. remont wiaduktu na trasie Ciecierzyn-Gołkowice w Gminie Byczyna, ponieważ tą drogą dojeżdża się do gminnego wysypiska śmieci, a zamknięcie tego wiaduktu spowodowało by kilometrowe objazdy. Zarząd Powiatu zaplanował na to zadanie kwotę 320 tys.zł.

Skarbnik dodał, że zmiany w budżecie są jednak możliwe i to Rada Powiatu będzie decydować o jego ostatecznym kształcie.

Kolejno Naczelnik Wydziału Edukacji wyjaśniła radnej Irenie Kielar, że cała dokumentacja dotycząca oświaty naszego powiatu znajduje się w wydziale i jest do dyspozycji radnej. Można sprawdzić czy faktycznie nie udzielono odpowiedzi na jakieś pisma ze szkół.

Następnie Przewodniczący Rady zapewnił radną Kielar, że jeśli w przyszłości będą na sesjach omawiane sprawy oświatowe to dyrektorzy naszych szkół i placówek oświatowych będą otrzymywać zaproszenia na sesje.

Do punktu 5 porządku obrad

Kolejnym punktem obrad było sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu za okres
od dnia 31.10.2005r. do dnia 14.11.2005r. i w tym czasie odbył 3 posiedzenia.

Radny Adam Martyniszyn zapytał czy jest już ktoś zainteresowany kupnem nieruchomości,
o których mowa w uchwale podjętej przez Zarząd Powiatu w dniu 14 listopada 2005r. Chodzi tu między innymi o nieruchomości w Wołczynie, Żabieńcu i w Kluczborku.

Starosta odpowiedział radnemu, że jest dość duże zainteresowanie tymi nieruchomości,

ale potencjalnego nabywcy jeszcze nie ma.

Innych zapytań nie wniesiono. Przewodniczący Rady poddał sprawozdanie pod głosowanie. W obecności 19 radnych, Rada Powiatu 17 głosami za, przy braku głosów przeciw i przy 2 głosach wstrzymujących się, przyjęła sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu za w/w okres sprawozdawczy.

Do punktu 6 porządku obrad

Radna Irena Kielar zapytała czy wszystkie nasze gminy starały się o środki finansowe

z Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska na 2006r.

Skarbnik odpowiedział, że w projekcie budżetu z powyższego funduszu zaplanowane są na 2006r. jedynie dotacje dla Gminy Byczyna. Gmina Lasowice Wielkie nie złożyła wniosku

o takie środki, a Gmina Wołczyn otrzymała je w poprzednich latach. Natomiast Gmina Kluczbork zwracała się do powiatu w trakcie bieżącego roku o dofinansowanie zadania polegającego na likwidacji mogielnika w Bogdańczowicach. Jest to jednak bardzo trudne zadanie i wymaga ogromnego nakładu finansowego. Zarząd Powiatu nie wpisał tego zadania na 2006r., ale prowadzone już były w tym temacie wstępne rozmowy z Burmistrzem Miasta Kluczborka.

Starosta dodał, że termin likwidacji mogielników wyznaczono ustawowo do 2012 roku.

Powiedział, że obecnie zadanie to jest zarówno dla powiatu jak i dla gminy zadaniem zbyt drogim i niebezpiecznym dla środowiska, ale w najbliższych latach trzeba będzie jednak wspólnie przygotować się do realizacji tego przedsięwzięcia.

Innych spraw nie poruszano.

Do punktu 7 porządku obrad

W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący Rady podziękował wszystkim zebranym za udział w obradach i o godzinie 12 30 zamknął XXXIII sesję Rady Powiatu

w Kluczborku. Na tym protokół zakończono.

 

 

Przewodniczący Rady

Maciej Mularczyk