PROTOKÓŁ nr 131/2005

z posiedzenia Zarządu Powiatu Kluczborskiego

w dniu 21 grudnia 2005 r.

 

Posiedzenie Zarządu otworzył Starosta – Stanisław Rakoczy. W posiedzeniu uczestniczyło trzech członków Zarządu. Ponadto udział wzięli: Skarbnik Powiatu, Sekretarz Powiatu, Naczelnik Wydziału Organizacyjnego, Naczelnik Wydziału Edukacji oraz Audytor Wewnętrzny.

 

Porządek posiedzenia:

  1. Otwarcie posiedzenia.
  2. Sprawy oświaty:
  1. wniosek Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Kluczborku w sprawie wyrażenia zgody na pracę w przerwie świątecznej oraz w okresie ferii zimowych;
  2. materiały dot. planowanego naboru na rok szkolny 2006/2007;
  3. informacja na temat służb bhp oraz wypadków uczniów w szkołach i placówkach oświatowych;
  4. wniosek Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku w sprawie zapewnienia i przyznania środków finansowych na wykonanie pracowni komputerowej;
  5. wniosek Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku w sprawie zatrudnienia na 0,5 etatu kierowcy w Pracowni Ćwiczeń Praktycznych;
  6. aneks nr 3 do arkusza organizacji Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku;
  7. projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały nr 73/222/2004 Zarządu Powiatu w Kluczborku z dnia 17 sierpnia 2004 r. w sprawie powierzenia zadań nauczycielom – doradcom metodycznym;
  1. Sprawy finansowe:
  1. projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu po stronie wydatków;
  2. projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu po stronie wydatków;
  3. rozliczenie dotacji celowej przez Wołczyński Ośrodek Kultury otrzymanej dla Zespołu Pieśni i Tańca “Modrzewiacy”;
  4. autopoprawka Zarządu Powiatu do projektu budżetu powiatu na 2006 rok;

     

  5. wniosek Komendy Powiatowej Policji w Kluczborku w sprawie rozważenia możliwości zakupu i przekazania dla nich projektora cyfrowego;
  1. Zapoznanie z planem audytu wewnętrznego na 2006 rok.
  2. Informacja Wydziału Współpracy Europejskiej, Kultury, Sportu i Turystyki dot. istniejących możliwości ubiegania się o dofinansowanie realizacji zadań inwestycyjnych i remontowych ze środków pomocowych Unii Europejskiej.
  3. Opinie: Wydziału Komunikacji i Transportu oraz Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku dot. wniosku mieszkańców Kluczborka, Ligoty Zameckiej i Ligoty Górnej w sprawie poprawy warunków bezpiecznego przejścia ulicami Klasztorną i Kujakowicką w Kluczborku.
  4. Wniosek Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku w sprawie wydłużenia terminu opracowania powiatowego programu działań na rzecz osób niepełnosprawnych.
  5. Protokół z kontroli problemowej Domu Pomocy Społecznej w Gierałcicach.
  6. Projekt uchwały w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie Powiatu Kluczborskiego w 2006 r.
  7. Zatwierdzenie materiałów na sesję Rady Powiatu.
  8. Ustalenie sposobu realizacji uchwał Rady Powiatu z dnia 01 grudnia 2005 r.
  9. Wolne wnioski.

Do punktu 1 porządku

 

Porządek posiedzenia został przyjęty przez obecnych członków Zarządu.

Protokół z posiedzenia Zarządu, który odbył się w dniu 14 grudnia 2005 r. został również przyjęty.

Do punktu 2 porządku

Starosta przedstawił następujące sprawy:

  1. wniosek Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Kluczborku w sprawie

    wyrażenia zgody na pracę w przerwie świątecznej oraz w okresie ferii zimowych; Naczelnik

    Wydziału Edukacji wyjaśniła, że zgodnie z Rozporządzeniem MENiS z dnia 07.03.2005 r.

    w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej

     

    przez rodziców za pobyt dzieci w tych placówkach, za zgodą organu prowadzącego, specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy może prowadzić działalność w okresie zimowej i wiosennej przerwy świątecznej oraz w okresie ferii zimowych. W chwili obecnej – kontynuowała Pani Krzysztowczyk, w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Kluczborku przebywa 6 wychowanków a przebywają oni tam na mocy postanowienia Sądu i mimo że dyrekcja czyni wszelkie starania, aby dzieci w okresie przerwy świątecznej i ferii zimowych mogły przebywać w domach rodzinnych lub w innych placówkach, to nie ma pewności czy wszystkie dzieci w tym okresie znajdą się poza ośrodkiem i dlatego dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Kluczborku zwraca się z prośbą o wyrażenie zgody na prowadzenie działalności w okresie ferii zimowych i przerwy świątecznej w nagłych przypadkach tzn. w wypadku nie znalezienia przez dyrekcje miejsca w innym ośrodku lub w domu rodzinnym. Starosta jak i pozostali członkowie Zarządu Powiatu po wysłuchaniu wypowiedzi Naczelnik Wydziału Edukacji stwierdzili, że jeżeli taka jest potrzeba aby w tym wolnym czasie Ośrodek w Kluczborku pracował, to oni na to wyrażają zgodę. Następnie Pani Krzysztowczyk dodała, że do sądu zostały już skierowane przez dyrektora Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Kluczborku wnioski, aby te dzieci, które przebywają tam z postanowienia sądu, a które nie powinny być już w tym ośrodku, aby została dokonana zmiana postanowienia jednak to trochę trwa ale proponuje, aby w przyszłości, jeżeli takie dziecko zostaje na czas wolny w Ośrodku, aby było umieszczone na te kilka dni np. w Domu Dziecka. Członkowie Zarządu Powiatu po dyskusji również i z tą propozycją zgodzili się jednogłośnie tak więc, reasumując, Zarząd Powiatu jednogłośnie wyraził zgodę na pracę

    Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Kluczborku w czasie przerwy świątecznej oraz w okresie ferii zimowych. Jednocześnie Zarząd Powiatu również jednogłośnie wyraził zgodę na to, aby w przyszłości, wychowankowie, którzy przebywają w Ośrodku na mocy postanowienia sądowego i nie mają możliwości spędzenia czasu wolnego poza Ośrodkiem, byli umieszczani na ten czas w Powiatowym Zespole Socjalizacyjno-Interwencyjnym “Nasz Dom” Bogacica – Bąków;

  2. materiały dot. planowanego naboru na rok szkolny 2006/2007; Naczelnik Wydziału

    Edukacji omówiła następujące materiały dot. planowanego naboru na rok szkolny 2006/2007: ustalone przez dyrektorów szkół propozycje kształcenia w liceach profilowanych i zawodów w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe, zestawienie proponowanych typów szkół

    i liczby oddziałów i uczniów oraz materiał dot. przewidywanej liczby klas pierwszych szkół ponadgimnazjalnych i szkół policealnych opracowany przez Wydział Edukacji. Jeśli chodzi

    o proponowane kierunki kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych – kontynuowała Pani Krzysztowczyk, powinny być one zgodne z preferencjami absolwentów gimnazjów w danym powiecie ale przede wszystkim z tendencjami rynku pracy a tendencje te należy rozpatrywać w oparciu o lokalny rynek pracy jak i ogólne tendencje panujące na rynku krajowym i według badań przeprowadzonych przez Rządowe Centrum Studiów Strategicznych, przyrost zapotrzebowania na pracowników do 2010 roku wystąpi w następujących podgrupach: agenci biur pomagających w prowadzeniu biznesu; techniczny personel obsługi komputerów; operatorzy sprzętu optycznego i elektronicznego; fizycy, chemicy, pokrewni; gospodarze budynków, zmywacze szyb i podobni; informatycy; sekretarki i operatorzy maszyn biurowych; specjaliści nauk społecznych; pracownicy usług ochrony; pracownicy ds. finansowych i statystycznych; specjaliści ds. biznesu; kierownicy małych i średnich zakładów pracy; sprzedawcy i demonstratorzy; robotnicy budowlani robót wykończeniowych; pracownicy obrotu pieniężnego; kierowcy pojazdów silnikowych jak również pracownicy ds. finansowych i handlowych. Wytyczne dla tworzenia nowych kierunków kształcenia zgodnych z popytem na poszczególne grupy zawodów – nadal kontynuowała Pani Naczelnik, są zdiagnozowane przez Rządowe Centrum Studiów Strategicznych obszary intensywnego powstawania nowych zawodów a które przedstawiają się następująco: informatyka, telekomunikacja i technologie informacyjne; biotechnologia i jej zastosowania; ochrona środowiska; obsługa procesów integracji regionalnej; elektroniczne operacje finansowe, bankowość i handel; ochrona zdrowia, edukacja prozdrowotna, domowa opieka medyczna; informacja i kultura popularna oraz edukacja. W ramach w/w obszarów, zdaniem Pani Krzysztowczyk, mieszczą się zaproponowane przez Powiatowy Urząd Pracy w Kluczborku zawody, na które aktualnie występuje popyt na rynku pracy oraz tzw. zawody “przyszłości” i podobnie jak w roku poprzednim, wśród zawodów deficytowych wymieniono pracowników związanych z opieką nad ludźmi starszymi a także fizjoterapeutów, rehabilitantów i dietetyków; nie maleje również zapotrzebowanie na informatyków a głównie na analityków

    systemów komputerowych z kolei wśród zawodów ekonomicznych wymienia się doradców

     

    podatkowych, doradców funduszy emerytalnych oraz w związku z otwarciem się polskich firm na rynki zagraniczne - specjalistów do spraw eksportu. Analogicznie do roku

    poprzedniego, istnieje ciągła potrzeba kształcenia w zawodach związanych z wizażem, fryzjerstwem i kosmetyką natomiast wśród zawodów przyszłości wymienia się pracowników obsługujących sektor usług turystycznych czyli hotelarzy i travel menedżerów a także istnieje konieczność ciągłego doskonalenia się i kształcenia na szkoleniowców i trenerów jak również przyszłość mają zawody związane z mediami i kulturą. Następnie Naczelnik Wydziału Edukacji powiedziała, że jeśli chodzi o przewidywaną liczbę klas pierwszych szkół ponadgimnazjalnych i szkół policealnych w roku szkolnym 2006 / 2007, zostanie utworzonych 30 oddziałów dla 978 uczniów. Na podsumowanie swojej wypowiedzi Pani Krzysztowczyk powiedziała, że jej zdaniem konieczne są do podjęcia następujące działania: wydanie Informatora o szkołach ponadgimnazjalnych Powiatu Kluczborskiego z podziałem na szkoły dla młodzieży i osobno – szkoły dla dorosłych jak również zorganizowanie kolejnej Giełdy Edukacyjnej dla gimnazjalistów w dniach 10 – 11 – 12 kwietnia 2006 roku w Zespole Szkół Licealno -Technicznych w Kluczborku; rozpoznawanie potrzeb lokalnego rynku pracy we współpracy z Powiatowym Urzędem Pracy, Cechem Rzemiosł Różnych, z przedsiębiorcami i dyrektorami szkół powiatu kluczborskiego; kontynuowanie badań dotyczących aspiracji gimnazjalistów i ich rodziców w celu dostosowania oferty szkolnictwa do ich preferencji; tworzenie Szkolnych Ośrodków Kariery i zatrudnianie profesjonalnej kadry doradców zawodowych gdyż to zdaniem Pani Naczelnik nie tylko pomaga w indywidualnym planowaniu rozwoju zawodowego ale także przygotowuje przyszłych pracowników do mobilności zawodowej a dodatkowo zadaniem doradcy jest przekonanie przyszłego absolwenta, aby w swoich decyzjach dotyczących wyboru drogi zawodowej nie kierował się tylko kategoriami lokalnego rynku pracy ale także tendencjami na krajowym i globalnym rynku pracy; podejmowanie skutecznych działań dotyczących współpracy szkół i zakładów pracy w zakresie praktycznej nauki zawodu; współpracowanie z pracodawcami przy definiowaniu standardów kwalifikacji zawodowych i opracowywaniu programów nauczania jak również współpracowanie międzynarodowe w zakresie wymiany uczniów poprzez uczestnictwo szkół w projektach i programach międzynarodowych. Członkowie Zarządu Powiatu po wysłuchaniu wypowiedzi Pani Krzysztowczyk i po długiej dyskusji postanowili

    przyjąć wszystkie wnioski i uzgodnienia zawarte w w/w materiałach i postanowili o ich przesłaniu do szkół i Komisji Oświaty (...) Rady Powiatu w Kluczborku a także przesłaniu zestawienia o planowanym naborze do Opolskiego Kuratora Oświaty natomiast jeśli chodzi

    o dodatkowe zatrudnianie szkolnych doradców zawodowych jak również tworzenie szkolnych ośrodków kariery, mimo że są one niezbędne w każdej szkole, jednak zdaniem Skarbnika

    może to odbywać się tylko przy pomocy środków zewnętrznych gdyż niesie to za sobą wysokie koszty i nie będziemy w stanie finansowo temu sprostać z czym członkowie Zarządu Powiatu jednogłośnie zgodzili się. Reasumując, jeszcze po długiej dyskusji Zarząd Powiatu przyjął powyższe materiały tj.: ustalone przez dyrektorów szkół propozycje kształcenia w liceach profilowanych i zawodów w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe, zestawienie proponowanych typów szkół i liczby oddziałów i uczniów oraz materiał dot. przewidywanej liczby klas pierwszych szkół ponadgimnazjalnych i szkół policealnych opracowany przez Wydział Edukacji. Jednocześnie Zarząd Powiatu przyjął wnioski i uzgodnienia zawarte w w/w materiałach i postanowił o ich przesłaniu do szkół i Komisji Oświaty (...) Rady Powiatu w Kluczborku a także przesłaniu zestawienia o planowanym naborze do Opolskiego Kuratora Oświaty. Równocześnie Zarząd Powiatu nie wyraził zgody na dodatkowe zatrudnianie szkolnych doradców zawodowych. Tworzenie szkolnych ośrodków kariery może odbywać się tylko przy pomocy środków zewnętrznych.

  3. informacja na temat służb bhp oraz wypadków uczniów w szkołach i placówkach

oświatowych; Pani Jolanta Krzysztowczyk wyjaśniła zebranym, że jak wynika z dokonanej analizy sprawozdań z wypadków uczniów za okres od 1 września do 9 grudnia 2005 r. w zespołach szkół i placówkach naszego powiatu, ogólna liczba wypadków jaka miała miejsce w w/w okresie wynosi 7, w tym ciężkich – 1 a 6 to inne urazy. Najczęstszym miejscem wypadku – kontynuowała Pani Naczelnik, jest sala gimnastyczna, boisko, plac gier i zabaw a także ulica czy droga natomiast przyczynę stanowią głównie uderzenia przypadkowe i nieuwaga. Dla porównania – nadal kontynuowała Pani Krzysztowczyk, w roku szkolnym 2003 / 2004 miały miejsce 43 wypadki w tym 4 ciężkie a w roku szkolnym 2004 / 2005 – 9, stanowiące tylko urazy bez ciężkich przypadków. Następnie Pani Krzysztowczyk powiedziała, że zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach, dyrektor szkoły powinien o każdym wypadku, który miał miejsce w szkole lub na zajęciach organizowanych przez szkołę, niezwłocznie

powiadomić m.in. organ prowadzący a o wypadku śmiertelnym, ciężkim i zbiorowym również prokuratora i kuratora oświaty a tak zdaniem Pani Naczelnik się nie dzieje oprócz Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Kluczborku, który najpoważniej podchodzi do powyższego zagadnienia i zgodnie z rozporządzeniem informuje organ prowadzący

o każdym wypadku zaistniałym w szkole, przygotowane zestawienia są sporządzane bardzo dokładnie i mają odzwierciedlenie w rejestrze wypadków prowadzonym w szkole. Pani

Naczelnik Wydziału Edukacji na koniec dodała, że po sporządzeniu analizy sprawozdań z wypadków uczniów w szkołach i placówkach oświatowych powiatu kluczborskiego wysnuła następujące wnioski: należy przeprowadzić we wszystkich szkołach i placówkach kontrole dotyczące rzetelności wypełniania sprawozdawczości w sprawie wypadków uczniów w porównaniu z rejestrem wypadków prowadzonym w szkole, stosować przepisy rozporządzenia MENiS w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach przez dyrektorów szkół i placówek oświatowych w tym zawiadamiania organu prowadzącego o każdym wypadku zaistniałym w szkole, tworzenia służb bhp i opracowania zakresu obowiązków tych służb zgodnie ze zmianami rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy oraz Kodeksem pracy a ponadto w Wojewódzkim Ośrodku Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku należy zatrudnić pracownika służby bhp lub powierzyć wykonywanie zadań służby pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy ale z odpowiednim przygotowaniem. Ponadto – nadal kontynuowała Pani Krzysztowczyk, należy zobowiązać dyrektorów wszystkich szkół i placówek do poważnego traktowania spraw bhp w swoich szkołach i placówkach, do systematycznego sprawdzania zgłoszeń nauczycieli o wypadkach jak również do zobligowania nauczycieli do zgłaszania dyrektorowi wszystkich zaistniałych zdarzeń w szkole i placówce a wypadki ciężkie powinny być zgłaszane również do Opolskiego Kuratora Oświaty i do prokuratury i należy zwrócić szczególną uwagę na bezpieczeństwo uczniów podczas zajęć wychowania fizycznego gdyż największa liczba wypadków uczniów ma miejsce właśnie na tych zajęciach. Na koniec Naczelnik zasugerowała, aby pomyśleć o zakupie dla Wydziału Edukacji oprogramowania komputerów WINDOWS XP aby mogli oni analizować dane zawarte w sprawozdaniach Systemu Informacji Oświatowej gdyż od roku szkolnego 2004 / 2005, sprawozdania o wypadkach są zawarte w sprawozdaniu SIO (System Informacji Oświatowej), którego dane nie są dla Wydziału Edukacji dostępne właśnie ze względu na brak tego oprogramowania. Starosta po wysłuchaniu wypowiedzi Naczelnik stwierdził, że jeżeli taka sytuacja ma miejsce tzn. dyrektorzy szkół i placówek nie zgłaszają do

organu prowadzącego zaistniałe wypadki uczniów, to należy to natychmiast na nich wymóc i uprzedzić ich, że każdy nie zgłoszony przypadek dot. wypadków uczniów w Zespołach Szkół i placówkach, będzie skutkował karą regulaminową dla dyrektora danej szkoły czy placówki, w której zaistniało dane zdarzenie i to należy przekazać im na najbliższej naradzie

dyrektorów. Członkowie Zarządu również byli tego samego zdania co Starosta i jednogłośnie zgodzili się z jego zdaniem przyjmując jednocześnie uwagi i wnioski dotyczące służb bhp

i przestrzegania przepisów w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy w szkołach i placówkach Powiatu Kluczborskiego i postanowili o ich przekazaniu dyrektorom szkół i placówek. Reasumując, Zarząd Powiatu po zapoznaniu się z powyższą informacją jednogłośnie przyjął uwagi i wnioski w niej zawarte i postanowił o ich przekazaniu dyrektorom szkół i placówek. Jednocześnie Zarząd Powiatu postanowił o przekazaniu dyrektorom szkół i placówek na najbliższej naradzie dyrektorów, że każdy nie zgłoszony przypadek dot. wypadków uczniów w Zespołach Szkół i placówkach, będzie skutkował karą regulaminową dla dyrektora danej szkoły czy placówki, w której zaistniało dane zdarzenie;

d) wniosek Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku w sprawie zapewnienia i przyznania środków finansowych na wykonanie pracowni komputerowej; Starosta powiedział, że w związku z przyznaniem nowej pracowni komputerowej uzyskanej zgodnie z projektem Ministerstwa Edukacji Narodowej – “Pracownie komputerowe dla szkół – edycja 2005”, wnioskodawca zwraca się z prośbą o przyznanie środków finansowych na wykonanie i zorganizowanie pracowni komputerowej a przewidywane koszty to 17.500 zł. i kwota ta obejmować będzie zakup materiałów do wykonania instalacji elektrycznej, zakup krzeseł z regulacja wysokości, zakup biurek przystosowanych do pracy przy komputerze, zakup oświetlenia pracowni, wykonanie prac malarsko-budowlanych oraz zakup żaluzji przeciwsłonecznych. Następnie Starosta przedstawił zebranym opinie Wydziału Edukacji dotycząca powyższej sprawy, który to Wydział pisze, że co roku szkoły ponadgimnazjalne i placówki oświatowe mogą przystąpić do projektu “Pracownie komputerowe dla szkół – edycja 20904, 2005” oraz “Internetowe centra informacji multimedialnej w bibliotekach szkolnych i pedagogicznych – wyposażenie bibliotek szkolnych”. W roku2004 dofinansowanie do przygotowania pomieszczeń dla pracowni komputerowej otrzymał Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych – RCKU w Bogdańczowicach natomiast w roku bieżącym żadna szkoła nie otrzymała w/w dofinansowania. Następnie Starosta stwierdził, że jeżeli taka pracownia została dla Ośrodka

przyznana, to Ośrodek powinien wykonać ją w ramach własnych środków z czym Skarbnik oraz pozostali członkowie Zarządu powiatu jednogłośnie zgodzili się i stwierdzili, że nie może być tak, że do każdego zakupu czy inwestycji trzeba szkołom czy placówkom oświatowym dokładać pieniędzy. W związku z powyższym, po jeszcze krótkiej dyskusji Zarząd Powiatu postanowił, że wykonanie pracowni komputerowej powinno zostać

dokonane w ramach własnych środków Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku;

e) wniosek Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku w sprawie zatrudnienia

na 0,5 etatu kierowcy w Pracowni Ćwiczeń Praktycznych; Starosta wyjaśnił zebranym, że dodatkowe zatrudnienie nastąpiłoby od 1 stycznia 2006 roku a jako uzasadnieniem tej prośmy jest to, że Pracownia wykonuje dodatkowo nowe zadania a mianowicie obsługę wyżywienia w dwóch punktach szpitalnych w Kluczborku i Wołczynie i są umową zobligowani do sporządzania i dostarczania posiłków codziennie i w tym też celu zostało zatrudnionych dwóch kierowców: jeden na pełny etat a drugi na 0,5 etatu jednak w trakcie prowadzenia nowego zadania okazało się, że występuje brak 0,5 etatu kierowcy i ci co są zatrudnieni, pracowali często w godzinach nadliczbowych i dlatego przyznanie dodatkowego 0,5 etatu kierowcy pozwoli rozwiązać konieczność zatrudnienie w/w pracowników w godzinach nadliczbowych. Skarbnik stwierdził, że jak wynika z wniosku dyrektora Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1, faktycznie jest konieczność zwiększenia zatrudnienia o 0,5 etatu kierowcy i można na to wyrazić zgodę ale jednocześnie można zasugerować dyrektorowi, aby starał się o pomoc jeśli chodzi o zatrudnienie dodatkowego pracownika w Powiatowym Urzędzie Pracy w Kluczborku czyli o środki z zewnątrz. Wicestarosta dodał, że również jego zdaniem należy wyrazić zgodę na to zwiększenie zatrudnienia w Pracowni Ćwiczeń Praktycznych gdyż szkoła wie co robi i na pewno decyzja ta została dobrze przez szkołę przemyślana i rozważona. Starosta jak i pozostali członkowie Zarządu Powiatu jednogłośnie zgodzili się również na dodatkowe zatrudnienie kierowcy a w trakcie dalszej dyskusji postanowili, aby koszty związane z powyższą decyzją zostały pokryte ze środków własnych przyznanych na 2006 rok, bez konieczności uzupełniania ich w trakcie roku budżetowego. Reasumując, Zarząd Powiatu jednogłośnie wyraził zgodę na dodatkowe

zatrudnienie na 0,5 etatu kierowcy w Pracowni Ćwiczeń Praktycznych od 1 stycznia 2006 r. Jednocześnie Zarząd Powiatu postanowił, że wydatki, które wiążą się z powyższą decyzją mają zostać pokryte ze środków własnych przyznanych na 2006 rok, bez konieczności uzupełniania ich w trakcie roku budżetowego. Ponadto Zarząd Powiatu zasugerował, aby

Szkoła starała się o pomoc jeśli chodzi o zatrudnienie dodatkowego pracownika w Powiatowym Urzędzie Pracy w Kluczborku;

f) aneks nr 3 do arkusza organizacji Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia

Zawodowego w Kluczborku; Naczelnik Wydziału Edukacji powiedziała, że przyczyną zmiany liczby zatwierdzonych godzin jest to, ze w organizacji roku szkolnego 2005 / 2006

zaplanowany został 1 turnus w zawodzie murarz klasa III z 36 uczniami. Na ten kurs dodatkowo przyjechało 9 uczniów wiec ogółem liczba uczniów wynosi 45 i w trosce

o zabezpieczenie właściwych warunków pracy i bhp, Wojewódzki Ośrodek Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku prosi o wyrażenie zgody na podział tego kursu i utworzenie dodatkowej grupy – dodatkowego turnusu w tym zawodzie od dnia 05.12 br. z liczba godzin 102 na kursie a 34 godzin tygodniowo co spowoduje zwiększenie przeciętnej średniej rocznej o 2,55 godzin tygodniowo. Członkowie Zarządu Powiatu po wysłuchaniu wypowiedzi Naczelnik Wydziału Edukacji stwierdzili, że nie mają nic przeciwko utworzeniu dodatkowego turnusu – kursu w zawodzie murarza ale ma to zostać sfinansowane z własnych środków Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku. W związku z tym, że nie było więcej uwag do powyższego aneksu, Starosta poddał go pod głosowanie. Zarząd Powiatu jednogłośnie zatwierdził aneks nr 3 do arkusza organizacji Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego

w Kluczborku na rok szkolny 2005 / 2006 uwarunkowując swoją decyzję tym, że koszty związane z utworzeniem dodatkowego turnusu – kursu w zawodzie murarza mają zostać sfinansowane z własnych środków. Zarząd Powiatu upoważnił Starostę do podpisania powyższego aneksu;

g) projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały nr 73/222/2004 Zarządu Powiatu

w Kluczborku z dnia 17 sierpnia 2004 r. w sprawie powierzenia zadań nauczycielom – doradcom metodycznym; Pani Krzysztowczyk powiedziała, że zmiany powyższej uchwały dokonuje się na wniosek dyrektora Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Kluczborku a zmiana dotyczy określenia zakresu zadań doradcy metodycznemu – Pani Elżbiecie Szaran – zamiast edukacja europejska wprowadza się zapis “edukacja humanitarna”. W związku z tym, ze członkowie Zarządu Powiatu nie wnieśli do powyższego projektu uchwały żadnych uwag, Starosta poddał go pod głosowanie. Zarząd Powiatu jednogłośnie podjął uchwałę w sprawie zmiany uchwały nr 73/222/2004 Zarządu Powiatu w Kluczborku z dnia 17 sierpnia 2004 r. w sprawie powierzenia zadań nauczycielom – doradcom metodycznym.

Do punktu 3 porządku

Skarbnik omówił następujące sprawy:

  1. projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu po stronie wydatków; Skarbnik

    wyjaśnił, że zmiany zawarte w niniejszej uchwale dotyczą przesunięcia środków między rozdziałami klasyfikacji budżetowej a zmiany te dokonywane są na podstawie wniosku Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Kluczborku z dnia 15 grudnia br. i dotyczą środków finansowych w wysokości 42.267,00 zł.: z rozdziału 80102 – szkoły podstawowe specjalne przenosi się do rozdziału 80111 – gimnazja specjalne kwotę 37.267,00 zł. i do rozdziału 80134 – szkoły zawodowe specjalne kwotę 5.000 zł. Całość zmian dotyczy wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń wpłacanych w w/w jednostce i służy dostosowaniu planu finansowego do aktualnie ponoszonych wydatków. W związku z tym, że członkowie Zarządu Powiatu nie wnieśli do powyższego projektu uchwały żadnych uwag, Starosta poddał go pod głosowanie. Zarząd Powiatu jednogłośnie podjął uchwałę w sprawie zmian w budżecie powiatu po stronie wydatków;

  2. projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu po stronie wydatków; Pan Piotr

    Pośpiech powiedział, że przesunięcie między paragrafami wydatkowymi klasyfikacji budżetowej wprowadzane jest na wniosek Powiatowego Zespołu Socjalizacyjno-Interwencyjnego “Nasz dom” Bogacica – Bąków z dnia 12 grudnia br. Dokonanie opisanych w niniejszej uchwale korekt zdaniem Skarbnika nie powoduje zmiany ogólnej kwoty wydatków placówki planowanych na 2005 rok a powyższe służy dostosowaniu planu do aktualnie ponoszonych wydatków. Dodatkowym powodem wprowadzenia powyższych zmian – kontynuował Skarbnik, jest błędne określenia przeznaczenie uzyskanych dochodów w planie wydatków we wniosku z dnia 07.11.2005 r. a mianowicie w tym wniosku jednostka wnioskowała o zwiększenie dochodów i wydatków w ramach przekazanych przez nich do tut. Starostwa wpływów z usług oraz wymienionych refundacji z PFRON i Powiatowego Urzędu Pracy w Kluczborku. Otrzymane środki jednostka zaplanowała przeznaczyć w części na zakup żywności a kwotę 45.824,00 zł. na wynagrodzenie osobowe pracowników zatrudnionych w jednostce na podstawie skierowania przez Powiatowy Urząd Pracy w Kluczborku jednak we wniosku tym błędnie wskazano paragraf wydatku, w którym miało nastąpić zwiększenie – jest paragraf 4210 a winien być paragraf 4010 i w związku z tym, zostały zwiększone wydatki w paragrafie 4210 – zakup materiałów i wyposażenia i jednostka prosi o przeniesienie środków finansowych między paragrafami i tego też ta uchwała dotyczy.

    W związku z tym, że Zarząd Powiatu nie wniósł do powyższego projektu uchwały żadnych uwag, Starosta poddał go pod głosowanie. Zarząd Powiatu jednogłośnie podjął uchwałę w sprawie zmian w budżecie powiatu po stronie wydatków;

     

  3. rozliczenie przez Wołczyński Ośrodek Kultury wykorzystania dotacji celowej

    przeznaczonej na dofinansowanie bieżącej działalności artystycznej Zespołu Pieśni i Tańca “Modrzewiacy” w Wołczynie; Skarbnik powiedział, że powyższa dotacja w wysokości 4.500,00 zł. a przekazana zgodnie z Uchwałą Rady Powiatu Nr XXV/177/2004 z dnia 29 grudnia 2004 r., została wykorzystana w całości na bieżącą działalność artystyczną Zespołu czyli zgodnie z przeznaczeniem. Zarząd Powiatu po zapoznaniu się, przyjął rozliczenie

    dotacji celowej w wysokości 4.500,00 zł. przeznaczonej na dofinansowanie bieżącej działalności artystycznej Zespołu Pieśni i Tańca “Modrzewiacy” w Wołczynie;

  4. autopoprawka Zarządu Powiatu do projektu budżetu powiatu na 2006 rok; Skarbnik na

    wstępie zapoznał zebranych z opiniami Komisji Rady Powiatu w sprawie projektu budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2006 rok tj. Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska, Komisji Oświaty, Kultury, Sportu , Turystyki, Rodziny i Patologii, Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego oraz Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego. Wszystkie te opinie są pozytywne jeśli chodzi o projekt budżetu powiatu na 2006 rok i przy okazji Skarbnik nadmienił, że wpłynęła już również opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej dotycząca projektu budżetu powiatu na 2006 rok i jest również pozytywna. Pomimo tego, że opinie Komisji Rady Powiatu są pozytywne – kontynuował Pan Piotr Pośpiech, to jednocześnie zawierają one pewne wnioski – propozycje, które członkowie Komisji a między innymi Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska oraz Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego (która przychyla się do wniosku powyższej Komisji) - proponują ująć w budżecie powiatu na 2006 rok pewne zadania a dotyczą one budowy chodnika w m. Biskupice – Kochłowice na terenie Gminy Byczyna oraz budowę chodnika przy ulicy Byczyńskiej w Wołczynie (do cmentarza). Ponadto Komisja Budżetu i Rozwoju Gospodarczego wnioskuje o zwiększenie środków finansowych na remonty dróg powiatowych oraz zwiększenie wydatków inwestycyjnych z przeznaczeniem na zakup koparko-ładowarki dla Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku z kolei Komisja Oświaty, Kultury, Sportu , Turystyki, Rodziny i Patologii przy okazji wyrażenia swojej opinii na temat projektu budżetu na 2006 rok wnioskuje o to, aby w związku ze zmniejszaniem się z roku na rok liczby uczniów na terenie naszego powiatu co skutkuje stałym zmniejszaniem się części oświatowej subwencji ogólnej i nie pozwala na zaplanowanie i przekazanie odpowiednich

    środków istniejącym jednostkom oświatowym, środki te ich zdaniem należałoby przeznaczyć na wyposażenie sal lekcyjnych w nowoczesne środki dydaktyczne a biblioteki w najnowsze

     

    pozycje wydawnicze. Wracając do wniosków Komisji dotyczących budowy chodnika w m. Biskupice – Kochłowice oraz budowy chodnika przy ulicy Byczyńskiej w Wołczynie

    Skarbnik powiedział, że zwrócił się już do Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku aby ci wyrazili swoją opinię w tej sprawie i na niniejsze posiedzenie Zarządu taka opinia została przedłożona którą następnie Starosta przedstawił członkom Zarządu Powiatu a mówi ona tak, że zdaniem Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku, budowa w/w chodników jest ważnym zadaniem czego wyrazem jest usytuowanie tych zadań w “Planie Rozwoju Lokalnego na lata 2004 – 2006 i 2007 – 2013” jednak w obecnej sytuacji, gdy środki na utrzymanie infrastruktury drogowej są znacznie ograniczone, należy koncentrować się na utrzymaniu dobrego stanu technicznego na istniejących już obiektach budowlanych, ponadto nadmieniają że stan techniczny nawierzchni dróg jest zły a spowodowane to jest długimi okresami eksploatacji dróg między odnowami nawierzchni, największym problemem w chwili obecnej jest zły stan techniczny obiektów mostowych i dlatego ich zdaniem, angażowanie środków w nowe inwestycje będzie skutkowało brakiem funduszy na remont istniejącej infrastruktury drogowej i koniecznością wprowadzenia ograniczeń, wyłączeniem dla ruchu odcinków dróg powiatowych i w tym roku został wyłączony już dla ruchu kołowego wiadukt w ciągu ulicy Karola Miarki w Kluczborku, którego stan techniczny uniemożliwia przeprowadzenie remontu i w 2006 roku zostanie rozebrany a takich przypadków w ciągu roku może być więcej bo wiele jest takich mostów i wiaduktów na terenie naszego Powiatu, które wymagają pilnego remontu. W związku z powyższym, zdaniem Zarządy Dróg Powiatowych w Kluczborku – kontynuował Starosta, rozbudowa istniejącej infrastruktury drogowej w sytuacji, gdy brakuje środków na bieżące remonty i naprawy będzie skutkowała powstaniem nieodwracalnych zmian w obiektach budowlanych, których naprawa z każdym rokiem znacznie wzrasta a po pewnym okresie stanie się niemożliwa i dlatego, że zadaniem Zarządu Dróg Powiatowych jest utrzymanie ruchu na zarządzanej sieci drogowej, dlatego w pierwszej kolejności muszą remontować istniejącą infrastrukturę drogową w celu niedopuszczenia do zamykania odcinków dróg powiatowych. Członkowie Zarządu Powiatu po wysłuchaniu powyższej opinii jednogłośnie stwierdzili, że zgadzają się z nią a Wicestarosta dodał, że proponuje, aby zaprosić dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku na posiedzenie Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska aby ten,

     

     

     

    przedstawił tę opinię jej członkom co spotkało się z ogólną aprobatą ze strony pozostałych członków Zarządu Powiatu. Następnie głos zabrał Starosta, który stwierdził, że ze względów formalnych, że w/w Komisje nie wskazały źródła finansowego, z którego powyższe zadania mają zostać sfinansowane, Zarząd Powiatu nie może ujmować ich w budżecie powiatu na 2006 rok i tym samym zaproponował, aby przychylić się do opinii Zarządu Dróg

    Powiatowych w Kluczborku dotyczącej tej sprawy tzn. aby w pierwszej kolejności remontować istniejącą infrastrukturę drogową w celu niedopuszczenia do zamykania odcinków dróg powiatowych a ponadto Starosta dodał, że w razie pojawienia się wolnych środków w budżecie, powyższy wniosek Komisji zostanie ponownie rozpatrzony z czym członkowie Zarządu powiatu jednogłośnie zgodzili się co jest jednoznaczne z postanowieniem o nie wprowadzaniu powyższych propozycji – wniosków jako autopoprawki do projektu budżetu powiatu na 2006 rok.

    Następnie Skarbnik przedstawił kolejne wnioski, co do których Zarząd Powiatu miał podjąć decyzję o ich ewentualnym o wprowadzeniu do projektu budżetu na 2006 rok jako autopoprawkę i tak:

    - wniosek Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej dot. wprowadzenia nowych źródeł dochodów polegających na tym, że 7% z I limitu środków Funduszu Pracy ma być przeznaczone do budżetu powiatu na finansowanie kosztów wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń pracowników PUP – dochód do budżetu w wysokości 176.000,00 zł. - Zarząd Powiatu jednogłośnie postanowił o wprowadzeniu powyższej kwoty jako autopoprawkę do projektu budżetu powiatu na 2006 rok;

    - wniosek Urzędu Miejskiego w Kluczborku dot. dotacji na 2006 rok dla Gimnazjum Nr 1 – kwota 34.122,00 zł., dotacja dla Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku na ośrodek interwencji kryzysowej – kwota 12.000,00 zł., dotacja dla Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kluczborku – 6.000,00 zł. - Zarząd Powiatu jednogłośnie postanowił o wprowadzeniu powyższych kwot dotacji jako autopoprawkę do projektu budżetu powiatu na 2006 rok;

    - wniosek Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku dot. środków na rodziny zastępcze – zmiana po stronie dochodowej na kwotę 44.739,60 zł., po stronie wydatkowej – 39.887,50 zł. - Zarząd Powiatu również jednogłośnie postanowił o wprowadzeniu powyższych kwot jako autopoprawkę do projektu budżetu powiatu na 2006 rok;

    - wniosek Urzędu Miejskiego w Wołczynie – zmiana w planie Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na kwotę 15.000,00 zł. która zostanie

    przeznaczona na zakup pojemników do selektywnej zbiorki odpadów - Zarząd Powiatu jednogłośnie postanowił o wprowadzeniu powyższej kwoty jako autopoprawkę do projektu budżetu powiatu na 2006 rok;

    - wniosek Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku – propozycja zmiany zadania remontowego – Skarbnik wyjaśnił, że powyższa zmiana dotyczy wykreślenia z projektu

    budżetu zadania - remont przepustu w Świniarach Małych a wprowadzenie - remont mostu w Wąsicach z zapisem kwoty 150.000,00 zł. która to kwota będzie się składała z wykreślonego zadania w Świniarach Małych – 140.000,00 zł. oraz z remontu 3 mostów w Wierzchach – 10.000,00 zł.; kolejna propozycja zmiany to to – kontynuował Skarbnik, aby zsumować środki przeznaczone na rozbiórkę wiaduktu na ul. Karola Miarki w Kluczborku – 350.000,00 zł. oraz środki przeznaczone na opracowanie projektu budowlanego na jego przebudowę – 40.000,00 zł., “wyjąć” z remontów i wprowadzić do inwestycji na 2006 rok i jednocześnie wprowadzić do projektu budżetu wieloletnie zadanie inwestycyjne i pokazać w 2006 roku - 390.000,00 zł., w 2007 roku – 1.300.000,00 zł. na budowę nowego wiaduktu i dać tym samym sobie czas na opracowanie dokumentacji do końca czerwca 2006 roku i złożeniu jej do norweskiego mechanizmu finansowego – członkowie Zarządu Powiatu jednogłośnie postanowili o wprowadzeniu powyższych zmian jako autopoprawkę do projektu budżetu powiatu na 2006 rok. Ponadto Skarbnik zaproponował, aby wprowadzić autopoprawką do budżetu powiatu na 2006 rok w planie rozchodów i wydatków koszty spłaty zaciągniętego kredytu z czym Zarząd Powiatu jednogłośnie zgodził się.

    Reasumując, Zarząd Powiatu zapoznał się z opiniami Komisji Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie projektu budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2006 rok tj. Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska, Komisji Oświaty, Kultury, Sportu , Turystyki, Rodziny i Patologii, Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego oraz Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego jak również zapoznał się z ich wnioskami – propozycjami dot. ujęcia w budżecie powiatu na 2006 rok dodatkowych zadań m.in. budowę chodnika w m. Biskupice – Kochłowice na terenie Gminy Byczyna oraz budowę chodnika przy ulicy Byczyńskiej w Wołczynie (do cmentarza) jednak ze względów formalnych, że w/w Komisje nie wskazały źródła finansowego, z którego powyższe zadania mają zostać sfinansowane, Zarząd Powiatu jednogłośnie postanowił o nie ujmowaniu ich w budżecie powiatu na 2006 rok i tym samym przychylił się do opinii Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku dot. tej sprawy, którego zdaniem, w pierwszej kolejności należy remontować istniejącą infrastrukturę drogową w celu

     

    niedopuszczenia do zamykania odcinków dróg powiatowych. W związku z powyższym,

    Zarząd Powiatu zaproponował, aby dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku wziął udział w kolejnym posiedzeniu Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska i przedstawił jej członkom swoją opinię mówiącą o tym, że rozbudowa istniejącej infrastruktury drogowej w sytuacji, gdy brakuje środków na bieżące remonty i naprawy będzie skutkowało powstaniem nieodwracalnych zmian w obiektach już istniejących. Jednocześnie

    Zarząd Powiatu postanowił, że w razie pojawienia się wolnych środków w budżecie, powyższy wniosek Komisji zostanie ponownie rozpatrzony. Jednocześnie Zarząd Powiatu jednogłośnie postanowił o wprowadzeniu do projektu budżetu na 2006 rok jako autopoprawkę następujące elementy:

    - wniosek Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej dot. wprowadzenia nowych źródeł dochodów polegających na tym, że 7% z I limitu środków Funduszu Pracy ma być przeznaczone do budżetu powiatu na finansowanie kosztów wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń pracowników PUP – dochód do budżetu w wysokości 176.000,00 zł.;

    - wniosek Urzędu Miejskiego w Kluczborku dot. dotacji na 2006 rok dla Gimnazjum Nr 1 – kwota 34.122,00 zł., dotacja dla Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku na ośrodek interwencji kryzysowej – kwota 12.000,00 zł., dotacja dla Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kluczborku – 6.000,00 zł.;

    - wniosek Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku dot. środków na rodziny zastępcze – zmiana po stronie dochodowej na kwotę 44.739,60 zł., po stronie wydatkowej – 39.887,50 zł.;

    - wniosek Urzędu Miejskiego w Wołczynie – zmiana w planie Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na kwotę 15.000,00 zł. która zostanie przeznaczona na zakup pojemników do selektywnej zbiorki odpadów;

    - wniosek Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku – propozycja zmiany zadania remontowego: wykreślenie z projektu budżetu zadania - remont przepustu w Świniarach Małych a wprowadzenie - remont mostu w Wąsicach z zapisem kwoty 150.000,00 zł. która to kwota będzie się składała z wykreślonego zadania w Świniarach Małych – 140.000,00 zł. oraz z remontu 3 mostów w Wierzchach – 10.000,00 zł.; kolejna propozycja zmiany to to, aby zsumować środki przeznaczone na rozbiórkę wiaduktu na ul. Karola Miarki w Kluczborku – 350.000,00 zł. oraz środki przeznaczone na opracowanie projektu budowlanego na jego przebudowę – 40.000,00 zł., “wyjąć” z remontów i wprowadzić do inwestycji na 2006 rok

     

    i jednocześnie wprowadzić do projektu budżetu wieloletnie zadanie inwestycyjne i pokazać

    w 2006 roku - 390.000,00 zł., w 2007 roku – 1.300.000,00 zł. na budowę nowego wiaduktu i dać tym samym sobie czas na opracowanie dokumentacji do końca czerwca 2006 roku i złożeniu jej do norweskiego mechanizmu finansowego.

    Ponadto, Zarząd Powiatu postanowił o wprowadzeniu autopoprawką do budżetu powiatu na 2006 rok koszty spłaty zaciągniętego kredytu. Jednocześnie Zarząd Powiatu postanowił

    o skierowaniu autopoprawki Zarządu Powiatu do budżetu powiatu kluczborskiego na 2006 rok na najbliższą sesję Rady Powiatu w Kluczborku.

  5. wniosek Komendy Powiatowej Policji w Kluczborku w sprawie rozważenia możliwości

zakupu i przekazania dla nich projektora cyfrowego; Przewodniczący Zarządu Powiatu powiedział, że wnioskodawca czyli Komendant Powiatowy Policji w Kluczborku swój wniosek uzasadnia tym, że w związku z przekazaniem przez Stowarzyszenie Ziemi Kluczborskiej “Bezpieczne Miasto” komputera osobistego dla kluczborskich policjantów, prosi on o rozważenie możliwości zakupu i przekazania im projektora cyfrowego, który w połączeniu z posiadanym komputerem osobistym umożliwiłby nowoczesne prowadzenie szkoleń na spotkaniach z młodzieżą szkolną, w zakładach pracy czy też szkoleń zawodowych policjantów a w ramach środków wnioskodawcy nie ma możliwości dokonania takiego zakupu. Starosta stwierdził, że sprzęt ten na pewno jest Komendzie Policji bardzo potrzebny bo będzie to czymś w rodzaju narzędzia pracy jednak koszt jego zakupu jest dość wysoki a kolei Sekretarz dodał, że taki sprzęt posiadają niektóre nasze szkoły i można zaproponować Komendzie Powiatowej Policji, aby szkolenia do przeprowadzania których niezbędny jest projektor cyfrowy, przeprowadzali je w tych szkołach z czym członkowie Zarządu Powiatu jednogłośnie zgodzili się. Reasumując, Zarząd Powiatu negatywnie zaopiniował powyższy wniosek. Jednocześnie Zarząd Powiatu postanowił, że jeśli chodzi o szkolenia dla młodzieży do przeprowadzania których niezbędny jest w/w sprzęt, to Komenda może je przeprowadzać w szkołach lub placówkach posiadających już projektor cyfrowy np. w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku, Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych – RCKU w Bogdańczowicach czy Wojewódzkim Ośrodku Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku i tym samym Zarząd Powiatu zobowiązuje dyrektorów szkół do udostępniania Komendzie Policji w/w sprzętu do szkolenia młodzieży natomiast w przypadku szkolenia policjantów, Zarząd Powiatu zobowiązuje dyrektorów w/w placówek do bezpłatnego udostępniania Komendzie Powiatowej Policji w Kluczborku sprzętu oraz sali na czas szkoleń.

Do punktu 4 porządku

Pan Adam Radom, Audytor Wewnętrzny przedstawił zebranym plan audytu wewnętrznego na 2006 rok. Na wstępie powiedział, że zgodnie z wymogiem ustawowym taki

plan corocznie musi zostać przygotowany, plan - który będzie wskazywał obszary do audytowania w danym roku budżetowym. Niniejszy plan audytu – kontynuował Pan Radom, zawiera m. in. informacje o jednostce sektora finansów publicznych istotne dla przeprowadzenia audytu wewnętrznego, analizę ryzyka , zadania audytowe do przeprowadzenia w roku 2006 i w latach następnych oraz organizację pracy komórki audytu wewnętrznego. Jeśli chodzi o zakres tematyczny zadania audytowego, obejmować on będzie następujące tematy: planowanie i sprzedaż gruntów oraz pozostałych nieruchomości, realizacja likwidacji SP ZOZ, realizacja projektu z EFS – stypendia i jego rozliczenie oraz audyt sprawdzający – planowanie i realizacja wpływów z dochodów własnych. Planowane obszary do realizacji zadań audytowych w kolejnych latach to: ustalanie wartości zamówienia, trybu postępowania i przygotowania SIWZ, przeprowadzanie postępowania przetargowego i wybór wykonawcy, planowanie przychodów i wydatków Państwowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym (w związku z pismem Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego informującym o tym, że w czasie kontroli NIK w zakresie wykonania planu finansowego Państwowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym w niektórych Starostwach stwierdzono wiele uchybień), inwentaryzacja majątku, przygotowywanie projektów zadań realizowanych ze środków unijnych oraz spłata kredytów i pożyczek. Zarząd Powiatu po zapoznaniu się z powyższym planem nie wniósł do niego żadnych uwag w związku z czym, Starosta poddał go pod głosowanie. Zarząd Powiatu jednogłośnie, przyjął plan audytu wewnętrznego na 2006 rok.

Do punktu 5 porządku

Starosta zapoznał zebranych z informacją Wydziału Współpracy Europejskiej, Kultury, Sportu i Turystyki dotyczącą istniejących możliwości ubiegania się o dofinansowanie realizacji zadań inwestycyjnych i remontowych ze środków pomocowych Unii Europejskiej w 2006 roku zawartych w budżecie powiatu kluczborskiego na 2006 rok. Jak wynika

 

z informacji Naczelnika w/w Wydziału – kontynuował Starosta, zgodnie z “Wytycznymi dla beneficjentów Kontraktu dla Województwa na lata 2005 – 2006”, jest możliwe ubieganie się o dofinansowanie inwestycji i modernizacji obiektów zapisanych w budżecie powiatu na 2006 rok w ramach komponentu Programu Rozwoju Województwa Opolskiego na lata 2005 – 2006

finansowanych ze środków budżetu państwa a do opracowania są możliwe następujące projekty: zakup i montaż dźwigu osobowo-towarowego w Domu Pomocy Społecznej w Gierałcicach – 250.000,00 zł.; podniesienie jakości infrastruktury dydaktycznej w zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Kluczborku – 69.000,00 zł.; modernizacja sal lekcyjnych w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku – 80.000,00 zł.; unowocześnienie bazy dydaktyczno-oświatowej w zespole Szkół Licealno-Technicznych w Kluczborku – 110.000,00 zł. Ponadto Starosta dodał, że istnieje ograniczenie ilości składanych projektów przez beneficjentów czyli jednostkę samorządu terytorialnego gdyż jeden beneficjent będzie mógł złożyć jeden wniosek do danego działania w danym naborze a oznacza to, że do konkursu należy wybrać najlepiej przygotowany pod względem dokumentacji oraz dobrze uzasadniony projekt. Członkowie Zarządu Powiatu zapoznali się z powyższą informacją i postanowili o podjęciu decyzji w sprawie, który wniosek złożyć do konkursu na kolejnym posiedzeniu.

Do punktu 6 porządku

Przewodniczący Zarządu Powiatu przedstawił opinie: Wydziału Komunikacji i Transportu oraz Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku dot. wniosku mieszkańców Kluczborka, Ligoty Zameckiej i Ligoty Górnej w sprawie poprawy warunków bezpiecznego przejścia ulicami Klasztorną i Kujakowicką w Kluczborku a następnie przypomniał, że wniosek ten był rozpatrywany na jednym z poprzednich posiedzeń i wtedy to Zarząd Powiatu postanowił, aby w/w czyli Wydział Komunikacji i Transportu w/m. oraz Zarząd Dróg Powiatowych w Kluczborku przygotowali opinie dotyczące przedmiotowej sprawy. Jak wynika z opinii Wydziału Komunikacji i Transportu – kontynuował Starosta, w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu w w/w rejonie należałoby rozważyć możliwość wprowadzenia ruchu jednokierunkowego na ulicy Klasztornej przynajmniej w części gdzie występuje przewężenie jezdni, na ulicach: Klasztornej i Kujakowickiej poprawić równość poprzeczną i podłużną nawierzchni jezdni oraz wykonać kanalizacje deszczową, na ulicy Kujakowickiej przedłużyć

 

chodnik do skrzyżowania z ulica Klasztorną natomiast w perspektywie, zaplanować modernizację ulicy Klasztornej z uwzględnieniem poszerzenia jezdni oraz budowę chodnika na odcinku od Klasztoru do skrzyżowania z ulicą Kujakowicką z kolei Zarząd Dróg Powiatowych w Kluczborku w swojej opinii podaje dokładne parametry techniczne ulic: Klasztornej oraz Kujakowickiej a ponadto proponuje, że w celu poprawy warunków

bezpieczeństwa ruchu na tych ulicach można dokonać poprzez: budowę chodnika przy lewej krawędzi jezdni ulicy Kujakowickiej i w obrębie skrzyżowania z ulicą Klasztorną oraz przy lewej krawędzi jezdni ulicy Klasztornej, wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na ulicy Klasztornej a ponadto Zarząd Dróg Powiatowych proponuje, aby w ramach środków przeznaczonych na utrzymanie dróg powiatowych wykonać studnie ściekowe wraz z kanalizacją odprowadzającą wodę z obrębu skrzyżowania ulic Klasztornej i Kujakowickiej. Następnie członkowie Zarządu Powiatu długo dyskutowali i rozważali wszystkie propozycje zarówno Wydziału Komunikacji i Transportu jak i Zarządu dróg Powiatowych i doszli do wniosku, że najlepszym rozwiązaniem będzie na tę chwilę wprowadzenie ruchu jednokierunkowego tzn. z ulicy Jagiellońskiej na osiedle natomiast w celu poprawy odprowadzania wód opadowych z w/w ulic, należy wykonać studnie ściekowe wraz z kanalizacją odprowadzającą z nich wodę gdyż w tej chwili, ze względu na brak środków, nie możliwości wykonania tam chodnika ale w razie pojawienia się jakiś wolnych środków, wniosek ten będzie brany jeszcze pod uwagę. Reasumując, Zarząd Powiatu po zapoznaniu się

z powyższymi opiniami przychylił się do propozycji wprowadzenia na ulicy Klasztornej ruchu jednokierunkowego (z ulicy Jagiellońskiej na osiedle) jak również do propozycji Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku dot. wykonania studni ściekowych wraz z kanalizacją odprowadzającą wodę z obrębu skrzyżowania ulic Kujakowickiej i Klasztornej, natomiast co do budowy chodnika na w/w ulicach, Zarząd Powiatu ze względu na brak środków na tę chwilę nie podjął decyzji ale wniosek ten będzie jeszcze brany pod uwagę w terminie późniejszym. Ponadto Zarząd Powiat zlecił Naczelnikowi Wydziału Komunikacji i Transportu oraz Dyrektorowi Zarządu dróg Powiatowych w Kluczborku udzielenie odpowiedzi wnioskodawcom, w której to odpowiedzi należy ująć wyjaśnienia takie jak w powyższych opiniach a przede wszystkim poinformować wnioskodawców o parametrach technicznych w/w dróg.

 

 

 

Do punktu 7 porządku

Starosta przedstawił wniosek Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku w sprawie wydłużenia terminu opracowania powiatowego programu działań na rzecz osób niepełnosprawnych do dnia 31 stycznia 2006 r. Starosta przypomniał zebranym, że na posiedzeniu w dniu 21 listopada br. rozpatrywany był wniosek Wydziału Edukacji w/m. w sprawie opracowania przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku

powiatowego programu działań na rzecz osób niepełnosprawnych niezbędnego do ubiegania się m. in. przez Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Kluczborku o dodatkowe środki na wyposażenie bazy dydaktycznej i rehabilitacyjnej z programu pn. “Edukacja – program pomocy w dostępie do nauki dzieci i młodzieży niepełnosprawnych” i wtedy to zobowiązano właśnie Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku oraz Pełnomocnika ds. Mienia i Opieki Społecznej do opracowania takiego programu do dnia 15 grudnia br. jednak na niniejsze posiedzenie Zarządu Powiatu dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku złożyła pismo z prośbą o wydłużenie tego terminu, gdyż ze względu na to, że ma to być program powiatowy, nie jest możliwe aby jeden podmiot sprostał temu zadaniu a pozytywne efekty mogą przynieść jedynie kompleksowe przedsięwzięcia, które będą prowadzone w oparciu o współpracę wielu instytucji i organizacji w tym pozarządowych, które zostały powołane do pracy na rzecz osób niepełnosprawnych. Program ten – kontynuował Starosta, obejmować będzie działania na przełomie lat: 2006 – 2010 w związku z powyższym poprosili oni o współudział różne organizacje, stowarzyszenia i instytucje z terenu powiatu i o przedstawienie zaplanowanych przez nich działań w terminie do 09 grudnia br. jednak ze względu na to, ze nie wszystkie zachowają podanego terminu, zwracają się z prośbą o przedłużenie terminu opracowania powiatowego programu działań na rzecz osób niepełnosprawnych – do dnia 31 stycznia 2006 roku. Członkowie Zarządu Powiatu długo zastanawiali się i rozważali tę sprawę i doszli do wniosku, że wyrażą zgodę na przedłużenie terminu ale ewentualnie do dnia 25 stycznia 2006 roku, zyskując na czasie przynajmniej ten jeden tydzień czasu. Jeszcze po chwili dyskusji Zarząd Powiatu jednogłośnie postanowił o wydłużenia Powiatowemu Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku terminu opracowania powiatowego programu działań na rzecz osób niepełnosprawnych do dnia 25 stycznia 2006 r.

 

 

Do punktu 8 porządku

Starosta przedstawił zebranym protokół z kontroli problemowej Domu Pomocy Społecznej w Gierałcicach przeprowadzonej od 25.10.2005 r. do 25.11.2005 r. która to kontrola obejmowała zakres stopnia realizacji programu naprawczego w latach 2004 – 2005. W wyniku tej kontroli – kontynuował Starosta, stwierdzono, że w 2004 roku, z powodu niedoboru środków finansowych nie zrealizowano zadań na kwotę 174.000,00 zł. ujętych w harmonogramie działań naprawczych natomiast w 2005 roku, według stanu na dzień 31.10

br. do zrealizowania pozostały zadania na kwotę 41.800,00 zł. Ponadto, zarówno w roku 2004 jak i 2005, nie zrealizowano zadania dotyczącego zwiększenia zatrudnienia w dziale terapeutyczno-opiekuńczym do wymaganego wskaźnika określonego w rozporządzeniu z dnia 19 października 2005 roku w sprawie domów pomocy społecznej. Jednocześnie – nadal kontynuował Starosta, w wyniku tej kontroli stwierdzono, że pomimo realizacji programu naprawczego od 2000 roku, Dom Pomocy Społecznej w Gierałcicach do dnia kontroli nie osiągnął standardu zgodnego z wyżej wymienionym rozporządzeniem a do osiągnięcia pełnego standardu niezbędne jest między innymi: zwiększenie zatrudnienia w dziale terapeutyczno-opiekuńczym, instalacja windy dla osób niepełnosprawnych, instalacja systemu przyzywowego oraz dalsza poprawa warunków mieszkaniowych i sanitarnych mieszkańców Domu Pomocy Społecznej.

Zarząd Powiatu zapoznał się z powyższym protokołem.

Do punktu 9 porządku

Przewodniczący Zarządu Powiatu przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie Powiatu Kluczborskiego w 2006 r. a następnie wyjaśnił, że taka konieczność tzn. ustalania przez Zarząd Powiatu rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych oraz planu dyżurów w porze nocnej, niedziele i święta i dni wolne od pracy wynika z ustawy – Prawo farmaceutyczne. Powyższy rozkład pracy aptek – kontynuował Starosta, został pozytywnie zaopiniowany przez burmistrzów gmin i wójta z terenu powiatu kluczborskiego oraz Opolską Okręgową Izbę Aptekarską w Opolu. Członkowie zarządu powiatu zapoznali się z powyższym rozkładem godzin pracy aptek na terenie Powiatu Kluczborskiego w 2006 roku i nie wnieśli do niego żadnych uwag,

 

w związku z tym, Starosta poddał go pod głosowanie. Zarząd Powiatu jednogłośnie podjął uchwałę w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie Powiatu Kluczborskiego w 2006 r. i jednocześnie postanowił o jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego.

Do punktu 10 porządku

Starosta przedstawił następujące projekty uchwał Rady Powiatu w Kluczborku:

  • projekt uchwały w sprawie tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć

niektórych nauczycieli oraz zasad zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć w kształceniu zaocznym i w systemie kształcenia na odległość – Naczelnik Wydziału Edukacji wyjaśniła, że zmiana funkcjonującej dotychczas uchwały jest konieczna ze względu na uszczegółowienie zapisów dotyczących tygodniowego wymiaru zajęć nauczycieli w szkołach ponadgimnazjalnych zaocznych dla dorosłych gdyż przepisy dotychczasowe traktowały różnie nauczycieli zatrudnionych w szkołach dziennych dla młodzieży i w szkołach dla dorosłych (np. ustalanie wymiaru godzin za nadzorowanie egzaminów pisemnych i przeprowadzanie egzaminów ustnych a także ustalenie obowiązkowego wymiaru zajęć dla nauczycieli prowadzących zajęcia z przedmiotów o różnym wymiarze zajęć);

  • projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planu Powiatowego Funduszu Gospodarki

Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym; Skarbnik powiedział, że powyższa uchwała zawiera projekt planu finansowego Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym na 2006 rok a wielkości finansowe w nim zawarte odpowiadają wielkościom przekazanym Głównemu Geodecie Kraju zgodnie z obowiązkiem wynikającym z zasad opracowywania centralnego planu tego funduszu;

  • projekt uchwały w sprawie wyboru banku wykonującego bankową obsługę budżetu

Powiatu Kluczborskiego - Skarbnik wyjaśnił, że w związku z tym, że z dniem 31 grudnia 2005 roku wygasa umowa zawarta pomiędzy Zarządem Powiatu Kluczborskiego a dyrekcją banku Powszechna Kasa Oszczędności – Bank Polski S.A. oddział w Kluczborku dotycząca obsługi bankowej budżetu powiatu, jednostka samorządu terytorialnego jest zobowiązana do dokonania wyboru banku wykonującego bankową obsługę budżetu powiatu w trybie określonym w przepisach – Prawo zamówień publicznych.

 

 

W związku z powyższym – kontynuował Skarbnik, została przygotowana Specyfikacja Istotnych Warunków zamówienia i ogłoszony przetarg na zamówienie nie przekraczające wartości 60.000 EURO i w wyniku przeprowadzonego postępowania przetargowego i wyliczenia wartości punktowych przez komisję przetargową, wyłoniono najkorzystniejszą dla zamawiającego ofertę, która została złożona przez Bank Spółdzielczy w Wołczynie. Na podstawie przeprowadzonego postępowania przetargowego oraz przedłożonej uchwały (po jej podjęciu), zostanie zawarta umowa na bankową obsługę budżetu powiatu na okres 5 lat.

Zarząd Powiatu jednogłośnie zatwierdził powyższe projekty uchwał Rady Powiatu i postanowił o ich skierowaniu na najbliższą sesję Rady Powiatu w Kluczborku. Ponadto, Zarząd Powiatu również jednogłośnie zatwierdził sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 07.12.2005 r. do 14.12.2005 r.

Do punktu 11 porządku

Przewodniczący Zarządu Powiatu przedstawił następujące uchwały Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 01.12.2005 r. w celu ustalenia sposobu ich realizacji:

  • uchwała w sprawie zmiany uchwały Nr XXV/177/2004 Rady Powiatu w Kluczborku

w sprawie uchwalenia budżetu powiatu kluczborskiego na 2005 rok – Zarząd Powiatu postanowił o przekazaniu powyższej uchwały Skarbnikowi Powiatu;

  • uchwała w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych

w jednostkach oświatowych powiatu kluczborskiego na rok 2006 - Zarząd Powiatu postanowił o przekazaniu powyższej uchwały do Wydziału Edukacji oraz Skarbnikowi Powiatu;

  • uchwała w sprawie wysokości oraz szczegółowych zasad przyznawania i wypłacania

nauczycielskiego dodatku mieszkaniowego dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez Powiat Kluczborski - Zarząd Powiatu postanowił o przekazaniu powyższej uchwały do Wydziału Edukacji;

- uchwała w sprawie ustalenia zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego, zatrudnionych w szkołach lub placówkach, dla których organem prowadzącym jest Powiat Kluczborski - Zarząd Powiatu postanowił o przekazaniu powyższej uchwały do Wydziału Edukacji;

Do punktu 12 porządku

Starosta przedstawił zebranym projekt umowy z Powiatowym Centrum Zdrowia S.A. N ZOZ Szpital Powiatowy w Kluczborku o dostarczenie wody i odprowadzenie ścieków i wyjaśnił, że umowa ta określa warunki dostawy wody z urządzeń zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków do kanalizacji oraz zasady rozliczania należności za świadczenia

będące jej przedmiotem w odniesieniu do następującego obiektu: magazyn TR – Kluczbork, ulica M.C. Skłodowskiej 23. Na mocy powyższej umowy – kontynuował Starosta, rozliczenie należności przysługujących Usługodawcy czyli Powiatowemu Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku od Usługobiorcy czyli Powiatu Kluczborskiego za spełnienie świadczenia będzie następować według następujących zasad: ilość zużytej wody i ilość odprowadzanych

ścieków zostaje ustalona na podstawie uzgodnień między stronami umowy i wynosi 3mł miesięcznie, rozliczenie będzie odbywać się na podstawie miesięcznych faktur VAT a do rozliczania należności Usługodawca będzie stosował stawki analogiczne jak Hydrokom Kluczbork do jego obciążania. W związku z tym, że nikt z obecnych nie wniósł żadnych uwag do powyższego projektu umowy, Starosta poddał go pod głosowanie. Zarząd Powiatu jednogłośnie przyjął powyższy projekt umowy i postanowił o jego podpisaniu jednocześnie upoważniając do jego podpisania Starostę oraz Wicestarostę.

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia, Starosta zamknął posiedzenie Zarządu Powiatu. Na tym protokół zakończono.

Protokołowała

Danuta Oziembłowska Zarząd Powiatu

1. Stanisław Rakoczy ...............................................

2. Mieczysław Czapliński .............................................

3. Otylia Skoczylas ...............................................

4. Stanisław Stenzel ...........................................