Protokół Nr 35/2005

 

ze wspólnego posiedzenia Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego

oraz Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w dniu 22 września 2005 r.

Przewodniczyli Przewodniczący Komisji – Andrzej Jung i Mariusz Pieńkowski.

Lista obecności w załączeniu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Piotr Pośpiech – Skarbnik Powiatu,

2.Mieczysław Zaleciński – Naczelnik Wydziału Ochrony i Promocji Zdrowia

Starostwa Powiatowego w Kluczborku.

 

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 27.09.2005 r.

3.Analiza sprawozdania Zarządu Powiatu z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego

za I półrocze 2005 r.

4.Wolne wnioski.

5.Zamknięcie posiedzenia.

Ad.1.

Wspólne posiedzenie komisji otworzył Przewodniczący Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego. Przewodniczący powitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia. Do przedstawionego porządku nie wniesiono uwag jednogłośnie

go zatwierdzając.

Ad.2.

Członkowie obu komisji zapoznali się z materiałami przygotowanymi na kolejną sesję Rady Powiatu w dniu 27 września 2005 r. Materiały powyższe zawierają następujące projekty uchwał w sprawach:

-zmiany uchwały Nr XXV/177/2004 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia

budżetu powiatu kluczborskiego na 2005 rok,

-zmiany planu finansowego Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym

i Kartograficznym,

-zatwierdzenia sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki

Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku za okres od 01 stycznia 2005 r. do 19 maja 2005 r.

-zmiany uchwały Nr XXVI/192/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 28 lutego 2005 r.

w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji

Osób Niepełnosprawnych na 2005 rok.,

-likwidacji szkół wchodzących w skład Zespołu Szkół Licealno-Zawodowych
w Polanowicach,

-likwidacji szkół wchodzących w skład Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych – RCKU

w Bogdańczowicach,

-likwidacji szkoły wchodzącej w skład Zespołu Szkół Licealno-Technicznych w Kluczborku,

-likwidacji szkoły ponadpodstawowej w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – CKU
w Kluczborku,

-przekształcenia Policealnej szkoły Zawodowej , wchodzącej w skład Zespołu Szkół

Licealno-Technicznych w Kluczborku,

-przekształcenia Policealnej Szkoły dla Dorosłych , wchodzącej w skład Zespołu Szkół

Ponadgimnazjalnych – RCKU w Bogdańczowicach ,

-przekształcenia Policealnej Szkoły Zawodowej dla Dorosłych, wchodzącej w skład Zespołu

Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – CKU w Kluczborku

-założenia publicznej szkoły policealnej i włączenia jej do Zespołu Szkół

Ponadgimnazjlnych Nr 1 im.Marii Skłodowskiej – Curie w Kluczborku,

-zmiany Uchwały Nr XXIX/219/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 8 lipca 2005
w sprawie nadania regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów dla uczniów szkół

ponadgomnazjalnych w powiecie kluczborskim w roku szkolnym 2005/2006,

-zmiany Uchwały Nr XXIX/220/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 8 lipca 2005

w sprawie nadania regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów z powiatu

kluczborskiego w roku akademickim 2005/2006.

Do materiałów członkowie komisji nie wnieśli zapytań.

Kolejno przystąpiono do zapoznania się ze sprawozdaniem Zarządu Powiatu w Kluczborku

za okres od 28.06.2005 r. do 31.08.2005 r.

Radny Józef Woźny odnosząc się do posiedzenia Zarządu z dnia 31.08.2005 r. zapytał

w sprawie jakiej drogi została podjęta uchwała.

Radna Otylia Skoczylas wyjaśniła, że jest to uchwała wyrażająca opinię o przebiegu drogi ekspresowej S11 Poznań-Ostrów Wlkp-Kluczbork. Ponadto radna poinformowała, że droga

ta miałaby biec obrzeżami Byczyny wzdłuż torów kolejowych.

Droga w pewnym odcinku jak poinformowała radna miałaby przebiegać przez obszar, gdzie znajduje się kilka budynków mieszkalnych. Mieszkańcy tych budynków po ich wyburzeniu mieliby w zamian otrzymać ekwiwalent lub też działki na budowę nowego budynku.

Radna wyjaśniła także, że Burmistrz Byczyny zastrzegł, że dopóki mieszkańcy nie wyrażą pełnej zgody na wyburzenie budynków nie można podjąć jakiejkolwiek decyzji.

W przypadku nie podjęcia budowy w/w drogi województwo opolskie nie otrzyma już żadnych środków na budowę trasy szybkiego ruchu, gdyż są to pieniądze unijne.

Innych zapytań do materiałów na sesję nie wniesiono. Przewodniczący Komisji Budżetu
i Rozwoju Gospodarczego poddał je pod głosowanie każdej komisji osobno.

Do głosowania przystąpiła Komisja Budżetu. Za przyjęciem materiałów głosowało
5 członków komisji, wstrzymał się 1, nie stwierdzono głosów przeciw. Kolejno do głosowania przystąpiła Komisja Zdrowia, w której za przyjęciem materiałów głosowało
5 członków komisji, wstrzymał się również 1, nie stwierdzono głosów przeciw.

Ad.3.

Członkowie komisji zapoznali się z przygotowaną informacją Zarządu Powiatu z przebiegu wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2005 roku.

Przewodniczący poprosił Skarbnika o zabranie głosu i omówienie w/w informacji.

Skarbnik wyjaśnił, że powyższy dokument jest dokumentem bardzo ważnym, gdyż podlega ocenie organu Nadzoru i Kontroli, który ma przedstawić w miarę kompetentną, przejrzystą
i rzetelną informację na temat tego, co przez okres sprawozdawczy działo się w budżecie
.

Skarbnik stwierdził, że w tym roku spotkanie jest nieco później z tego też względu w informacji zostały także przedstawione zdarzenia, które miały miejsce w miesiącu lipcu

i sierpniu.

Ponadto Skarbnik poinformował członków obu komisji, że w dniu 21 września br. wpłynęła opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu. Opinia ta jest opinią pozytywną.

Omawiając informację o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze 2005 r. Skarbnik stwierdził, że w budżecie po jego uchwaleniu wprowadzonych zostało kilka zmian w wyniku czego budżet powiatu kluczborskiego na dzień 30 czerwca 2005 roku, zamyka się następującymi kwotami:

-plan dochodów 42.506.349,-zł,

-plan wydatków 50.177.329,-zł,

-plan przychodów 8.733.300,-zł,

-plan rozchodów 1.062.320,-zł.

Planowany deficyt budżetowy na koniec okresu sprawozdawczego wynosi – 7.670.980,-zł.

Skarbnik wyjaśnił, że w okresie sprawozdawczym uzyskano dochody w wysokości 23.223.831,-zł, co stanowi 54,64% założonego planu.

Zestawienie w/w dochodów uwzględnia m.in:

-wypracowanie przez jednostki budżetowe powiatu dochody własne,

-niższe od zakładanego wykonanie dochodów z tytułu 10,25% udziału w podatku

dochodowym od osób fizycznych. Na plan w kwocie 4.107.764,-zł dochody wykonano
w wysokości 1.757.724,-zł co stanowi 42,79%,

-niższe od zakładanego wykonanie dochodów z tytułu 1,40% udziału w podatku

dochodowym od osób prawnych. Dochody na plan 120.000,-zł zostały wykonane

w wysokości 44,573,-zł, co stanowi 37,14%,

-niższe od zakładanego wykonanie dochodów z tytułu sprzedaży mienia powiatu.

Wykonanie jak określił Skarbnik nie jest zadowalające ponieważ plan określony na koniec

okresu sprawozdawczego jest planem po korekcie i wynosi 1.660.392. Wykonanie jest na

poziomie 27.482,-zł, zaś wskaźnik wykonania dochodów ze sprzedaży mienia powiatu

wynosi 1,66%,

-wyższe od zakładanego jest wykonanie dochodów z tytułu opłat komunikacyjnych. Plan

wynosi 1.500.000,-zł natomiast wykonanie wyniosło 1.126.469,-zł, co stanowi 75,10%

założonego planu.

Ponadto Skarbnik poinformował, że przychody powiatu kluczborskiego na 2005 rok wg.

stanu na dzień 30.06.2005 roku wynosiły;

-plan 8.733.300,-zł

-wykonanie 2.433.300,-zł.

Na kwotę przychodów składają się przychody z emisji obligacji komunalnych powiatu kluczborskiego w wysokości 8.300.000,-zł /w tym: 2 mln w ramach pierwszej emisji

oraz 6,3 mln w ramach drugiej emisji/.

Kwota 433.300,-zł stanowi przychody rozliczeń wolnych środków pozostających na rachunku budżetu powiatu na dzień 31.12.2004 roku. Przychody z emisji zostały wykonane na wartość 2.000.000,-zł .

Jeśli chodzi o wykonanie planu wydatków i rozchodów budżetowych w I półroczu 2005 roku Skarbnik wyjaśnił, że plan wydatków budżetu Powiatu Kluczborskiego zakładał wg. stanu na dzień 30.06.2005 r. kwotę 50.177.329,-zł, co w porównaniu do planu przyjętego uchwałą

Nr XXV/177/2004 w wysokości 48.960.556,-zł daje wzrost o kwotę 1.216.773,-zł.

Wzrost ten wynika z otrzymanych w trakcie okresu sprawozdawczego subwencji, dotacji celowych oraz uzyskanych dodatkowych dochodów własnych, co umożliwiło wprowadzenie zmian w uchwale budżetowej. Faktyczne zdaniem Skarbnika wykonanie wydatków budżetowych zamknęło się na dzień 30.06.2005 r. kwotą 22.915.738,-zł, co w ujęciu procentowym stanowi 45,67% wykonania planu wydatków.

Skarbnik poinformował członków obu komisji, że zgodnie z zapisami uchwały budżetowej przystąpiono do II emisji obligacji komunalnych powiatu kluczborskiego na łączną kwotę 14.300.000,-zł z czego przychody zaplanowane na rok 2005 , pochodzące z emisji serii

A,B i C wyniosą 6.300.000,-zł. Największe zainteresowanie w temacie emisji obligacji wyraził Nordea Bank Polska S.A., który najszybciej przeprowadził procedury decyzyjne związane z oceną ryzyka kredytowego i uzyskaniem zgody władz Banku na emisję.

W/w Bank jako pierwszy złożył wiążącą ofertę emisji obligacji komunalnych.

Skarbnik wyjaśnił, że w okresie pierwszego półrocza br. dokonano spłaty rat kapitałowo-odsetkowych na rzecz Nordea Bank Polska S.A w ramach udzielonego poręczenia.

Spłacone raty kapitałowe wyniosły 315.012,-zł zaś raty odsetkowe to kwota 199.548.77,-zł.

W miesiącu sierpniu dokonano spłaty przedmiotowego kredytu na sumę w kwocie głównej 3.690.138,-zł. W omawianym okresie powiat kluczborski dokonał spłaty odsetek i należności ubocznych na rzecz ECO, której strona jest również SPZOZ

Skarbnik omawiając powyższą informację o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze
2005 r. stwierdził, że największy niepokój budzi sprzedaż mienia. Zdaniem Skarbnika jest

to bardzo ciężka sytuacja. Ogłoszono kilka przetargów lecz niestety nie było chętnych.

Radny Andrzej Jung zapytał czy RIO zwróciło uwagę na coś uwagę. Skarbnik wyjaśnił,
że Regionalna Izba Obrachunkowa w naszym wypadku zawsze zwraca uwagę na nasze zadłużenie.

Radny Zdzisław Pelc zapytał Skarbnika czy w takim przypadku, aby zamknąć budżet

na koniec roku będzie potrzeba zaciągnięcia kolejnego kredytu.

Skarbnik wyjaśnił, że jeśli nic się nie zmieni w kwestii sprzedaży mienia to na koniec roku trzeba będzie zaciągnąć taki kredyt. Skarbnik uważa, także, że w znacznym stopniu należy ograniczyć wszelkie wydatki, gdyż sytuacja jest bardzo ciężka.

Skarbnik poinformował członków obu komisji, że jest realna szansa sprzedaży 19 lokali mieszkalnych w Polanowicach. Na dzień dzisiejszy nad wykupem jednego z w/w lokali zastanawia się jeszcze jedna osoba. W tym przypadku udałoby się pozyskać zdaniem Skarbnika już jakieś środki finansowe. Ponadto Skarbnik poinformował, że w Bogacicy jest do sprzedaży 19 działek, z których 3 są już przeznaczone do zbycia.

Utrudnienie w ich sprzedaży stanowi podjęta przez Gminę Kluczbork uchwała w sprawie zagospodarowania przestrzennego. W całej procedurze przygotowania działek do sprzedaży właśnie Gmina nie uwzględniła stanowiska geologicznego na terenie w/w połaci.

Kolejno radny Piotr Wiecha odnosząc się do informacji o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze oraz tabeli przedstawiającej harmonogram spłat zobowiązań finansowych Powiatu Kluczborskiego w latach 2005-2015 oraz wysokości zadłużenia poprosił o wyjaśnienie w jakich walutach zostały zaciągnięte wyszczególnione
w tabeli kredyty.

Skarbnik wyjaśnił, że wszystkie kredyty zostały zaciągnięte w złotówkach. Jeden z kredytów zaciągnięty w Banku Millenium S A był na samym początku zaciągnięty w euro lecz został przewalutowany na złotówki.

Radny zapytał także czy wyszczególnione w tabeli 3.690.138 pozostaje do spłaty na ten rok.

Skarbnik odpowiadając na zapytanie radnego stwierdził, że kwota ta została już spłacona
i zostało to wyszczególnione w części opisowej sprawozdania w rozdziale 851.

Ponadto Skarbnik poinformował, że realizując program spłaty zadłużenia SPZOZ-u trzeba wziąć pod uwagę budżet powiatu. Zadłużenie wynikające z poręczenia obciąża powiatowi wskaźniki. Dlatego też zdaniem Skarbnika w pierwszej kolejności powinno być spłacone zadłużenie z tytułu poręczenia, gdyż był to najdroższy kredyt.

Po emisji obligacji 5 sierpnia została spłacona kwota 3.690.138,-zł.

Kolejno Przewodniczący Komisji Zdrowia zapytał na jakim etapie są obecnie spłaty zobowiązań dla pracowników SPZOZ. Skarbnik poinformował, że podczas naliczania zobowiązań wystąpiło mnóstwo trudności. Szczególnie dotyczy to ustawowego dodatku ,,203”, gdyż w/w dodatek należał się pracownikowi co miesiąc. Jego wielkość z roku na rok ulegała zmianie, pracownicy między czasie prowadzili bardzo aktywnie postępowania przed Sądem Pracy i postępowania egzekucyjne. Niejednokrotnie były wnoszone do Sądu zbiorowe pozwy. Ponadto prowadzone były egzekucje komornicze.

Skarbnik stwierdził, że pomimo wszystkich trudności w dniu 20 września 2005 r. została wypłacona cześć odpraw dla 97 osób. Są to osoby, które podały swoje aktualne rachunki bankowe. Cała pozostała grupa otrzymała tą należność przekazami pocztowymi w dniu
21 września 2005 r. Łączna kwota wypłat wyniosła jak poinformował Skarbnik 860.000,-zł.

Radny Andrzej Jung zapytał czy osoby, które przeszły do PCZ S.A w Kluczborku otrzymały także odprawy. Skarbnik wyjaśnił, że te osoby będą miały wypłacone jedynie ,,203”.

Przewodniczący Rady zapytał Skarbnika jaką kwotę stanowi ,,203” . Skarbnik poinformował, że jest to łącznie 680.000,-zł.

Radny Maciej Mularczyk zaproponował, aby Skarbnik przygotował na Radę Powiatu informację o wysokości kwoty dodatku ustawowego,,203” i ekwiwalentu dla pracowników SPZOZ oraz obecnie zatrudnionych w PCZ S.A .

Radny Piotr Wiecha poprosił o informację czy w/w zobowiązanie zostanie spłacone w roku bieżącym. Skarbnik wyjaśnił, że plany są takie aby zostało to spłacone w roku 2005.

Zdaniem Skarbnika największe trudności formalno-prawne nastręcza spłata zobowiązań publiczno-prawnych, gdzie nie można oprzeć się o przepisy kodeksu cywilnego jak w przypadku wierzycieli cywilno-prawnych i pracowników, którzy są wierzycielem cywilno-prawnym. Były już w tej kwestii przeprowadzone rozmowy z Urzędem Skarbowym oraz Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Jak wyjaśnił zebranym Skarbnik w w/w przypadku można liczyć na dwa rozwiązania:

-przeniesienie zobowiązania na zasadzie przepisów ordynacji podatkowej do czego ZUS

ma prawo z jednoczesnym zawarciem układu.

Czyli gdyby w roku przyszłym zostały wyemitowane obligacje na kwotę 4.000.000,-zł to można by połowę z tej kwoty zapłacić ZUS –owi na podstawie decyzji o przeniesieniu odpowiedzialności i na pozostałą kwotę zawrzeć układ do 72 miesięcy spłaty.

Innym rozwiązaniem byłoby zawarcie układu, który pozwalałby na zapłacenie pozostałej kwoty w 2007 roku. W tym przypadku pozostaliby jedynie wierzyciele cywilno-prawni.

Innych zapytań nie zgłoszono. W związku z powyższym Przewodniczący Komisji Budżetu

i Rozwoju Gospodarczego poddał informację o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2005 r. pod głosowanie. Do głosowania przystąpiła Komisja Budżetu. Za przyjęciem głosowało 6 członków komisji, wstrzymał się 1, nie stwierdzono głosów przeciw. Kolejno głosowała Komisja Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego.

Za przyjęciem głosowało 5 członków komisji, wstrzymał się 1, nie stwierdzono głosów przeciw.

Ad.4.

Radny Piotr Wiecha zapytał czy prawdą jest, że do Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego wpłynęło pismo lekarza chirurga z tutejszego szpitala.

Przewodniczący Komisji wyjaśnił, że takie pismo wpłynęło na jego ręce /pismo znajduje się w aktach Komisji Zdrowia teczka nr RP/K.Zdr-0058/9/2005/. Przewodniczący odczytał zebranym w/w pismo. Członkowie komisji po wysłuchaniu treści pisma stwierdzili, że ich zdaniem z treści nie wynika, że lekarz zatrudniony oczekuje odpowiedzi. W piśmie naświetlone są jedynie problemy jakie istnieją w miejscu pracy oraz pokazana jest przez lekarza niekompetencja ordynatora. Przewodniczący Komisji Zdrowia stwierdził także,

że Rada Powiatu czy też Komisja nie jest kompetentna do rozstrzygania tego typu sporów.

Do tego jak wyjaśnił Przewodniczący Komisji Zdrowia są Sądy Lekarskie.

Radny Maciej Mularczyk poinformował zebranych, iż uważa, że sprawa jest zakończona, gdyż w/w lekarz chirurg złożył wymówienie z pracy.
Przewodniczący Komisji Zdrowia poinformował, że obecnie na Oddziale Chirurgicznym zostanie zatrudnionych dwóch lekarzy chirurgów.

Radny Adam Martyniszyn poprosił na zakończenie posiedzenia o to, aby do najbliższej sesji została przygotowana informacja dotycząca obecnego etapu prac związanych z budową obwodnicy Kuniów-Gotartów.

Innych spraw nie poruszano.

Ad.5.

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji podziękowali
za udział wszystkim członkom komisji oraz zaproszonym gościom i zamknęli posiedzenie

w dniu dzisiejszym.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

  Przewodniczący Komisji                                                         Przewodniczący Komisji

Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego                                      Budżetu i Rozwoju Gospodarczego

  Andrzej Jung                                                                       Mariusz Pieńkowski