Protokół Nr XXXI/2005

z sesji Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu 27 września 2005 r.

 

 

 

Sesję o godzinie 1200 otworzył Przewodniczący Rady Powiatu w Kluczborku

-Maciej Mularczyk. Przewodniczący powitał wszystkich zebranych i stwierdził, że obrady
w dniu dzisiejszym oraz podejmowane uchwały będą prawomocne, gdyż na ogólna liczbę

19 radnych obecnych jest 15 radnych. W dalszej części obrad uczestniczyło 18 radnych.

Przewodniczący Rady przywitał również gości z Powiatu Partnerskiego Brzeżany

-Jarosława Marszutkę – Wicestarostę, naczelnika Wydziału Ekonomicznego,

-Andrzeja Ostrowskiego – przedsiębiorcę, tłumacza języka angielskiego, w przyszłości Naczelnika Wydziału integracji europejskiej goszczących na dzisiejszej sesji.

Kolejno Przewodniczący przedstawił porządek obrad w dniu dzisiejszym.

Do przedstawionego porządku radni nie wnieśli uwag, w związku z czym Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych, którzy jednogłośnie przyjęli następujący porządek XXXI sesji:

1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:

a/ otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,

b/ zatwierdzenie porządku obrad,

c/ zatwierdzenie protokołów z XXIX i XXX sesji.

2.Interpelacje i zapytania radnych.

3.Podjęcie uchwał w sprawach:

a/ zmiany uchwały Nr XXV/177/2004 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia

budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2005 rok,

b/ zmiany planu finansowego Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i

Kartograficznym,

c/ zatwierdzenia sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki

Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku za okres od 01 stycznia 2005 r. do 19 maja 2005 r.,

d/ zmiany Uchwały Nr XXVI/192/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 28 lutego 2005 r.

w sprawie określenia zadań do realizacji ze Środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji

Osób Niepełnosprawnych na 2005 rok,

e/ likwidacji szkół wchodzących w skład Zespołu Szkół Licealno-Zawodowych
w Polanowicach,

f/ likwidacji szkół wchodzących w skład Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych – RCKU

w Bogdańczowicach,

g/ likwidacji szkoły wchodzącej w skład Zespołu Szkół Licealno-Technicznych
w Kluczborku,

h/ likwidacji szkoły ponadpodstawowej w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2- CKU

w Kluczborku,

i/ przekształcenia Policealnej Szkoły Zawodowej, wchodzącej w skład Zespołu Szkół

Licealno-Technicznych w Kluczborku,

j/ przekształcenia Policealnej Szkoły dla Dorosłych, wchodzącej w skład Zespołu Szkół

Ponadgimnazjalnych – RCKU w Bogdańczowicach,

k/ przekształcenia Policealnej Szkoły Zawodowej dla Dorosłych, wchodzącej w skład

Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – CKU w Kluczborku,

l/ założenia publicznej szkoły policealnej i włączenia jej do Zespołu Szkół

Ponadgimnazjalnych Nr 1 im.Marii Skłodowskiej-Curie w Kluczborku,

ł/ zmiany Uchwały Nr XXIX/219/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 8 lipca 2005 r.

w sprawie nadania regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów dla uczniów

szkół ponadgimnazjalnych w powiecie kluczborskim w roku szkolnym 2005/2006,

m/ zmiany Uchwały Nr XXIX/220/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 8 lipca 2005 r.

w sprawie nadania regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów dla studentów

z powiatu kluczborskiego w roku akademickim 2005/2006.

4.Rozpatrzenie sprawozdania Zarządu Powiatu z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego
za I półrocze 2005 r.

5.Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych.

6.Przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu.

7.Wolne wnioski i zapytania.

8.Zamknięcie obrad.

Następnie przystąpiono do zatwierdzenia protokołów z XXIX i XXX sesji Rady Powiatu, które odbyły się w dniu 8 lipca 2005 r. oraz 12 sierpnia 2005 r. Do protokołów

radni nie wnieśli uwag i w drodze głosowania , w obecności 15 radnych, 13 głosami za, przy 2 głosach wstrzymujących się i braku głosów przeciw radni zatwierdzili protokoły z w/w sesji.

Do punktu 2 porządku obrad

 

Radny Leszek Krzyżanowski stwierdził, że na posiedzeniach komisji była mowa
o zaoszczędzonych przez PCZ S.A w Kluczborku środkach finansowych, które jak go poinformowano najpierw zostały przeznaczone na ocieplenie budynku Oddziału Chirurgicznego, zaś na kolejnej sesji dowiedział się, że zostały one przeznaczone na jakieś konto.

Radny poinformował, że w tej sprawie jest duże niezrozumienie, gdyż wcześniej była mowa

o przeznaczeniu tych środków na remont szpitala, a teraz niestety mówi się o przeznaczeniu ich na inny cel.

W związku z powyższym radny Leszek Krzyżanowski poprosił o wyjaśnienie mu na piśmie następujących spraw:

-jaka kwota została zaoszczędzona przez Powiatowe Centrum Zdrowia S.A w Kluczborku,

-na jaki cel została ona przeznaczona,

-z jakiej puli przeznaczono środki finansowe na termo-modernizację oraz remont Oddziału

Chirurgicznego Szpitala Powiatowego w Kluczborku.

 

Do punktu 3 a porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały
Nr XXV/177/2004 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu powiatu kluczborskiego na 2005 rok. Zmiana uchwały wprowadzona jest ze względu na wnioski kierowane przez jednostki organizacyjne powiatu. Na szczególną uwagę zasługuje fakt wprowadzenia do budżetu dochodów związanych z drugim projektem stypendialnym, który będzie realizowany w roku szkolnym i akademickim2005/2006. W związku z powyższym dochody i wydatki budżetu na rok 2005 wzrosną o następujące kwoty:

-dział 803-szkolnictwo wyższe – 100.125,-zł

-dział 854-edukacyjna opieka wychowawcza – 297.360,-zł.

W latach 2005/2006 przewiduje się także pozyskanie środków z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa w wysokości 1.043.804,-zł, z czego na pomoc dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych przeznaczona jest kwota 743.400,-zł, a na pomoc studentom

300.404,-zł. Istotną zmianę stanowi zwiększenie planu o kwotę 107.200,-zł, co ma związek

z umową pomiędzy kluczborskim szpitalem, a ZSP Nr 1 w Kluczborku w zakresie dostaw żywności do szpitala. Umowa ta została wprowadzona od sierpnia i pozwoli do końca roku budżetowego na pozyskanie dochodów z tego tytułu na kwotę 157.000,-zł.

Pozostałe zmiany wynikają z konieczności dostosowania budżetu do aktualnej realizacji planu dochodów i wydatków.

Ponadto projekt uchwały zawiera zmiany w planie wydatków inwestycyjnych realizowanych przez powiat w bieżącym roku budżetowym, przeniesienie środków między działami klasyfikacji budżetowej.

Do projektu nie zgłoszono zapytań w związku z czym Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie. W obecności 18 radnych, za przyjęciem głosowało 17 radnych, wstrzymał się 1, nie stwierdzono głosów przeciw. Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr XXXI/224/2005 Rady Powiatu w Kluczborku w przedmiotowej sprawie.

 

Do punktu 3 b porządku obrad

 

Następnym projektem uchwały z jakim zapoznali się radni był projekt w sprawie zmiany planu finansowego Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym

i Kartograficznym. Zmiany powyższe wynikają z różnicy między planowanym stanem funduszu na koniec roku, a stanem faktycznym. Przedkładając do zatwierdzenia plan Funduszu na sesji w dniu 20 grudnia 2005 r. stan środków na początek roku wykazany został w kwocie 70.000,-zł, zgodnie z planem przekazanym Głównemu Geodecie Kraju.

Jednakże faktyczne środki pozostałe na r-ku funduszu, stanowiące bilans otwarcia roku 2005 wynosiły – 52.812,-zł. Do projektu nie zgłoszono zapytań. Przewodniczący poddał go pod głosowanie. W obecności 18 radnych, za przyjęciem głosowało jednogłośnie 18 radnych

i Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr XXXI/225/2005 w w/w sprawie.

 

Do punktu 3 c porządku obrad

 

Radni zapoznali się z następnym przedstawionym przez Przewodniczącego Rady projektem uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku za okres od 01 stycznia 2005 r. do 19 maja 2005 r. Przedłożony projekt ma związek z ogłoszonym wyrokiem NSA z 19 maja 2005 r., który oddalił skargę kasacyjną Rady Powiatu w Kluczborku od WSA w Opolu z dnia 19 lipca 2004 r. w sprawie skargi grupy osób na uchwałę Rady Powiatu w Kluczborku Nr XII/83/2003 z dnia 19 listopada 2003 r. w sprawie likwidacji SPZOZ ZOZ w Kluczborku.

Zgodnie z przepisem art.52 ust 1 ustawy o rachunkowości z dnia 19 września 1994r.

SPZOZ ZOZ w Kluczborku przedkłada organowi założycielskiemu sprawozdanie finansowe jednostki za w/w okres, które powinno być poddane analizie przez organ założycielski według Rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru nad samodzielnymi publicznymi zakładami opieki zdrowotnej i nad jednostkami transportu sanitarnego i uchwały Rady Powiatu Nr XX/134/2000 z dnia 31 sierpnia 2000 r. , a następnie poddane procedurze zatwierdzenia poprzez podjęcie w/w uchwały.

Przedłożone sprawozdanie finansowe SPZOZ ZOZ w Kluczborku obejmuje m.in.:

-bilans jednostki,

-rachunek zysków i strat,

-informację dodatkową do sprawozdania.

Radni nie zgłosili do projektu żadnych uwag i zapytań. Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie radnych. W wyniku głosowania w obecności 18 radnych, za przyjęciem głosowało 16 radnych, wstrzymało się 2, nie stwierdzono głosów przeciw.

W związku z powyższym Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr XXXI/226/2005 w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku za okres od 01 stycznia 2005 r. do 19 maja 2005 r.

 

Do punktu 3 d porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił kolejny projekt uchwały dotyczący zmiany Uchwały
Nr XXVI/192/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 28 lutego 2005 r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2005 rok.

Zmiany, które wprowadza w/w uchwała zostały podyktowane otrzymaniem dodatkowych środków finansowych z PFRON do wykorzystania w br. Dzięki tym środkom gro osób, które złożyło wnioski o dofinansowanie będzie mogło z niego skorzystać.

Nie zgłoszono do projektu uwag i zapytań. Projekt został poddany przez Przewodniczącego Rady pod głosowanie radnych w wyniku, którego za przyjęciem opowiedziało się jednogłośnie 18 radnych, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się.

W drodze głosowania Rada Powiatu w Kluczborku podjęła kolejną uchwałę
Nr XXXI/227/2005 w przedmiotowej sprawie.

 

Do punktu 3 e, f, g, h porządku obrad

 

Kolejnymi projektami uchwał jakie zostały przedstawione przez Przewodniczącego Rady Powiatu były uchwały w następujących sprawach:

-likwidacji szkół wchodzących w skład Zespołu Szkół Licealno-Zawodowych

w Polanowicach,

-likwidacji szkół wchodzących w skład Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych – RCKU
w Bogdańczowicach,

-likwidacji szkoły wchodzącej w skład Zespołu Szkół Licealno – Technicznych

w Kluczborku,

-likwidacji szkoły ponadpodstawowej w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – CKU
w Kluczborku.

Wszystkie powyższe likwidowane szkoły są szkołami starego typu, czyli szkołami ponadpodstawowymi, które już nie funkcjonują w systemie oświaty, w związku ze zmianami związanymi z reformą oświaty. Ich likwidacja wynika z zakończenia procesu kształcenia w tych szkołach. W ich miejsce zostały powołane nowe typy szkół ponadgimnazjalnych.

Do projektów uchwał nie wniesiono zapytań.

W drodze głosowania radni podjęli następujące uchwały:

-uchwałę Nr XXXI/228/2005 w sprawie likwidacji szkół wchodzących w skład Zespołu Szkół

Licealno-Zawodowych w Polanowicach /głosowanie: za – 16 radnych, wstrzymujących się 2,

nie stwierdzono głosów przeciw/,

-uchwałę Nr XXXI/229/2005 w sprawie likwidacji szkół wchodzących w skład Zespołu Szkół

Ponadgimnazjalnych –RCKU w Bogdańczowicach /głosowanie: za – 16 radnych,

wstrzymujących się 2, nie stwierdzono głosów przeciw/,

-uchwałę Nr XXXI/230/2005 w sprawie likwidacji szkoły wchodzącej w skład Zespołu Szkół

Licealno-Technicznych w Kluczborku /głosowanie: za – 17 radnych, wstrzymujących się 1,

nie stwierdzono głosów przeciw,

-uchwałę Nr XXXI/231/2005 w sprawie likwidacji szkoły ponadpodstawowej w Zespole

Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 –CKU w Kluczborku / głosowanie: za – 17 radnych,

wstrzymujących się 1, nie stwierdzono głosów przeciw/.

Do punktu 3 i, j, k porządku obrad

 

Radnym zostały przedstawione przez Przewodniczącego Rady następne projekty uchwał związane z oświatą. Projekty dotyczą:

-przekształcenia Policealnej Szkoły Zawodowej, wchodzącej w skład Zespołu Szkół
Licealno – Technicznych w Kluczborku,

-przekształcenia Policealnej Szkoły Zawodowej dla Dorosłych, wchodzącej w skład Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – CKU w Kluczborku,

-przekształcenia Policealnej Szkoły dla Dorosłych, wchodzącej w skład Zespołu Szkół

Ponadgimnazjalnych – RCKU w Bogdańczowicach.

Projekty te zostały przygotowane w związku z tym, że przepisy ustawy o systemie oświaty, oraz przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego obligują organ prowadzący do przekształcenia dotychczasowych szkół policealnych – ponadpodstawowych w szkoły policealne – ponadgimnazjalne. Ze względu na to, że przekształcenie szkół traktowane jest jak zakładanie nowych typów szkół stąd konieczne jest nadanie aktu przekształcenia

i pierwszego statutu.

Radni do powyższych projektów nie wnieśli żadnych uwag.

W związku z powyższym Rada Powiatu w drodze głosowania każdej uchwały osobno

18 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się podjęła uchwały:

-Nr XXXI/232/2005 w sprawie przekształcenia Policealnej Szkoły Zawodowej wchodzącej

w skład Zespołu Szkół Licealno-Technicznych w Kluczborku,

-Nr XXXI/233/2005 w sprawie przekształcenia Policealnej Szkoły dla Dorosłych, wchodzącej

w skład Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych – RCKU w Bogdańczowicach

-Nr XXXI/234/2005 w sprawie przekształcenia Policealnej Szkoły Zawodowej dla Dorosłych, wchodzącej w skład Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 –CKU w Kluczborku.

 

Do punktu 3 l porządku obrad

 

Przewodniczący Rady zapoznał zebranych z przygotowanym projektem uchwały w sprawie

-założenia publicznej szkoły policealnej i włączenia jej do Zespołu Szkół

Ponadgimnazjalnych Nr 1 im.Marii Skłodowskiej – Curie w Kluczborku,

Założenie powyższej szkoły policealnej daje szansę na zdobycie kwalifikacji zawodowych dla tej części młodzieży, która nie podejmuje nauki w szkołach wyższych, nie zdała egzaminu maturalnego.

Założenie szkoły poszerzy ofertę edukacyjną Powiatu Kluczborskiego w zakresie szkolnictwa ponadgimnazjalnego oraz pozwoli na lepsze wykorzystanie obiektu szkolnego.

Do projektu nie wniesiono zapytań. Przewodniczący Rady poddał projekt powyższej uchwały pod głosowanie radnych. W wyniku głosowania Rada Powiatu jednogłośnie 18 głosami za, przy braku głosów wstrzymujących się i przeciw podjęła uchwałę Nr XXXI/235/2005
w sprawie założenia publicznej szkoły Policealnej i włączenia jej do Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 im.Marii Skłodowskiej – Curie w Kluczborku.

Do punktu 3 ł, m porządku obrad

 

W dalszej części obrad radni zapoznali się z projektami uchwał w sprawie:

-zmiany Uchwały Nr XXIX/219/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 8 lipca 2005 r.

w sprawie nadania regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów dla uczniów szkół

ponadgimnazjalnych w powiecie kluczborskim w roku szkolnym 2005/2006,

-zmiany Uchwały Nr XXIX/220/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 8 lipca 2005 r.
w sprawie nadania regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów dla studentów

z powiatu kluczborskiego w roku akademickim 2005/2006.

Konieczność zmiany niektórych zapisów we wcześniej podjętych uchwałach w przedmiotowych sprawach podyktowana została wejściem w życie nowego Rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 2 czerwca 2005 roku w sprawie sposobu i trybu postępowania w sprawach o świadczenia rodzinne. Zmianie uległy także przepisy ustawy

z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych.

Radni nie wnieśli do projektów uchwał żadnych uwag i zapytań.

Rada Powiatu w drodze głosowania 18 głosami za, przy braku głosów wstrzymujących się

i przeciw podjęła uchwały Nr XXXI/236/2005 oraz XXXI/237/2005 w przedmiotowych sprawach.

Do punktu 4 porządku obrad

 

Przewodniczący Rady zapoznał wszystkich z informacją o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2005 roku.

Kolejno Przewodniczący Rady oddał głos Skarbnikowi, który odczytał zebranym pozytywną opinię Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu /Uchwała

Nr 378/2005 z dnia 19 września 2005 r. odnoszącą się do informacji Zarządu Powiatu

o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2005 r. Opinia powyższa znajduje się w aktach Komisji Rewizyjnej teczka Nr RP/K.Rew-0058/14/2005.

Do przedstawionej informacji radni nie wnieśli żadnych zapytań w związku z czym Przewodniczący Rady poddał ją pod głosowanie radnych. W drodze głosowania za przyjęciem informacji głosowało 16 radnych, przeciw było 2, nie stwierdzono głosów wstrzymujących się.

 

Do punktu 5 porządku obrad

 

Przewodniczący Rady udzielił głosu Panu Staroście, który poinformował radnego Leszka Krzyżanowskiego, że na jego interpelację zostanie udzielona pisemna odpowiedź.

 

Do punktu 6 porządku obrad

 

Kolejnym punktem obrad było sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 28.06.2005 r. do 31.08.2005 r. Zarząd w w/w okresie sprawozdawczym odbył
8 posiedzeń, na których podjęto 27 uchwał, szereg decyzji i rozstrzygnięć.

Radna Irena Kielar zapytała dlaczego w sprawozdaniu Zarządu Powiatu z dnia 28 czerwca 2005 roku pkt.9 –zaopiniowano negatywnie wniosek Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Kluczborku w sprawie wprowadzenia kwoty 13.500,-zł na zadania remontowo-modernizacyjne – budowa podjazdu do pomieszczeń rewalidacji indywidualnych w budynku szkoły.

Pan Starosta odpowiadając na zapytanie radnej poinformował, że Zarząd Powiatu postanowił, iż w związku z wystąpieniem do PEFRON o ośrodki na w/w zadanie na dzień dzisiejszy nie wprowadzać na to zadanie kwoty 13.500,-zł, czyli kwoty pozostałej po modernizacji sali gimnastycznej, natomiast wprowadzić do budżetu planu remontów zabezpieczenia na kwotę przekraczającą 7.000,-zł, gdyż szkoła w poprzednim wniosku wniosła o wprowadzenie dochodów na kwotę 79.700,-zł łącznie i wydatków poszczególnych rozdziałów i w ramach ich dochodów zapisać tę kwotę na budowę podjazdu do pomieszczeń rewalidacji indywidualnych w budynku szkoły i jednocześnie ,,pokazać” powyższe zadanie jako kolejne zadanie remontowe.

Kolejno radna odnosząc się do posiedzenia Zarządu Powiatu z dnia 24 sierpnia 2005 r. zapytała dlaczego nie zatwierdzono aneksu do arkusza organizacji Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kluczborku na rok szkolny 2005/2006 mającego wprowadzić następujące zmiany : zwiększenie etatu referenta z 1 do 1 etatu oraz zwiększenie liczby godzin ponadwymiarowych z 5 do 25 godzin tygodniowo; jednocześnie postanowiono o przeniesieniu oszczędności z Poradni do budżetu powiatu na zadania oświatowe.

Radna zapytała ponadto czy w związku z tym, że w Poradni nastąpiła awaria będzie można te zaoszczędzone środki na jej usunięcie przeznaczyć.

Na zapytanie radnej odpowiedzi udzielił Skarbnik Powiatu, który wyjaśnił, że jest to kwota na poziomie 11.500,-zł i rozstrzygnięcie Zarządu Powiatu było takie jak wyżej. Wcześniej również został złożony wniosek Dyrektora Zespołu Szkół Licealno-Technicznych

w Kluczborku, gdzie sytuacja w zakresie zakupu energii cieplnej jest bardzo trudna.

W projekcie uchwały w sprawie zmian w budżecie tej zmiany nie wprowadzono z uwagi na to, że ponowny wniosek dotyczący tej kwoty wpłynie w związku z awarią, która wystąpiła
w pomieszczeniu przy ul.Jagiellońskiej 1 /zalanie/. Zdaniem Skarbnika rozstrzygnięcie Zarządu Powiatu jest wiążące i on sam nie może rozstrzygnąć tej sprawy. Jego zdaniem trzeba będzie ponownie rozpatrzyć, czy środki te zabrać, czy też w ramach tej kwoty przeprowadzić remont w niezbędnym zakresie, aby sale przywrócić do stanu używalności.

Następnie radna poprosiła o wyjaśnienie zapisu w sprawozdaniu z Zarządu Powiatu z dnia 31 sierpnia 2005 r. w sprawie podjęcia uchwały dotyczącej wyrażenia opinii o przebiegu drogi ekspresowej S11 Poznań-Ostrów Wlk.- Kluczbork.

Pan Starosta wyjaśnił radnej Irenie Kielar, że budowa tej drogi planowana jest w roku 2015

i jest to jedynie wyrażenie opinii w w/w temacie

Radna Irena Kielar zapytała również odnosząc się do powyższego sprawozdania dlaczego został negatywnie zaopiniowany wniosek Burmistrza Miasta Kluczbork w sprawie partycypowania w kosztach wykonania audytu energetycznego budynku urzędu.

Pan Starosta udzielając radnej odpowiedzi wyjaśnił, że na w/w audyt potrzebne są duże środki finansowe, które trzeba gdzieś znaleźć. Zdaniem Starosty, gdyby te środki można było przeznaczyć z Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska to byłoby to wykonane w roku bieżącym. Natomiast wydatek ten jak określił Pan Starosta nie był planowany. Wniosek wpłynął dopiero teraz w związku z czym jest trudno znaleźć pieniądze w innych paragrafach, aby wprowadzić to do zadania pt.,, audyt energetyczny”. Z tego też względu zostało to przesunięte do przyszłego roku.

Innych zapytań nie zgłoszono.
W związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu za okres od 28.06.2005 do 31.08.2005r. pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 16 radnych wstrzymało się 2, nie stwierdzono głosów przeciw.

 

Do punktu 7 porządku obrad

 

Radna Irena Kielar poprosiła o informację ilu radnych przeznaczyło ze swoich diet jakąś kwotę pieniężną na dofinansowanie wypoczynku letniego dla dzieci z biednych rodzin lub na pomoc dla dzieci przebywających w Domach Dziecka.

Radna poinformowała, że ona ze swojej strony taką pomoc ofiarowała.

Przewodniczący Rady zwracając się do radnej wyjaśnił, że takie druki są dostępne w Biurze Rady. Skarbnik zabierając głos w tej sprawie stwierdził, że przeznaczanie takich środków na pomoc jest indywidualną sprawą każdej osoby. Do tej pory trzy osoby zadeklarowały się potrącenia 5% z należnej im diety.

Skarbnik poinformował również, że w powyższej sprawie rozmawiał z kilkoma osobami, które miały zarzuty do pewnej organizacji, która niezbyt solidnie wywiązała się z poprzednich darowizn radnych dlatego też efekt tej pomocy jest taki a nie inny.

Kolejno Przewodniczący Rady udzielił głosu radnemu Leszkowi Krzyżanowskiemu, który stwierdził, że jest mnóstwo organizacji pozarządowych na terenie naszego powiatu.
Jedną z nich jest ZHR, która zdaniem radnego należy do najlepszych i najmodniejszych.

Radny stwierdził, że ze swojej strony wspiera on ZHR oraz Towarzystwo Przyjaciół Dzieci, które organizuje wyjazdy dla dzieci nie tylko z powiatu kluczborskiego, ale także spoza niego. Zdaniem radnego trzeba to wziąć pod uwagę, gdyż nie każdy kto pomaga wpisał się na listę.

Następnie głos zabrał Wiceprzewodniczący Rady – Piotr Gruss, który stwierdził, że jego zdaniem takie informacje nie powinny być przedstawiane dla prasy, gdyż jest wielu radnych, którzy w razie takiej akcji pomagają dzieciom oraz młodzieży i nie afiszują się z tym.

Przewodniczący Rady kolejno poprosił Skarbnika o przedstawienie informacji w sprawie zaległych wypłat z tytułu ,,203” dla pracowników SPZOZ w Kluczborku.

Skarbnik wyjaśnił, że w pierwszej kolejności zostały wypłacone byłym pracownikom odprawy wraz z ustawowymi odsetkami w łącznej kwocie 837.000,-zł. Część tych należności była przelewana na konta osób indywidualnych, a cześć przekazami tak jak pracownicy sobie życzyli. W tej chwili wyliczenia jakie są przygotowane dotyczą kwot wynikających
z ekwiwalentu za niewykorzystany urlopy i jest to kwota przekraczająca 212.772,-zł

oraz zobowiązań z tytułu dodatku ustawowego ,,203”. Łączny koszt wypłaty tego świadczenia wraz z odsetkami wynosi 424.015,-zł.

Wszyscy pracownicy, którym w/w świadczenie się należy zostali pisemnie powiadomieni
o naliczonych kwotach łącznie z prośbą o potwierdzenie tych kwot, czy też ich weryfikację.

Jak wyjaśnił Skarbnik planuje się, ażeby zobowiązania z tytułu ekwiwalentu za urlop i ,,203” zostały wypłacone do 24 października br.

Tym samym zostałyby spłacone w całości wszystkie zobowiązania pracownicze.

Ponadto Skarbnik poinformował, że sposób naliczania wszystkim pracownikom należnych kwot, a w szczególności dodatku ,,203” jest procesem ogromnie złożonym, ponieważ

wielkość tych zobowiązań z miesiąca na miesiąc się zwiększała. Poza tym pracownicy wykazywali się wielką aktywnością w zakresie pozwów w Sądzie Pracy i w zakresie egzekucji komorniczej, co jeszcze bardziej skomplikowało naliczenie tych środków i ich wypłatę.

Skarbnik wyjaśnił również zebranym, że w sprawozdaniach z wykonania budżetu jakie otrzymali radni , zwłaszcza w informacji opisowej będzie zawsze znajdowała się informacja dotycząca spraw związanych ze spłatą zobowiązań po likwidowanym SPZOZ-ie, podobnie jak w projekcie budżetu na przyszły rok.

O głos w dyskusji poprosił radny Leszek Krzyżanowski, który stwierdził, że nie chciał poruszać tej sprawy, ale skoro sugestia była taka, że te wyżej wspomniane wypłaty nie były mechanizmem przedwyborczym, to radny nie zgadza się z tą kwestią, bo jego wrażenie jest zupełnie inne. Radny uważa, że jego zdaniem pieniądze, które dostali pracownicy SPZOZ-u dostali z obligacji emitowanych przez powiat. Radny stwierdził, że w związku z powyższym życzy powodzenia wszystkim zebranym radnym przy nowym roku budżetowym z tym obciążeniem zadłużenia jakie jest obecnie, ustawą o finansach publicznych oraz zatwierdzeniem uchwały budżetowej w RIO. Zdaniem radnego czas pokaże jak to będzie,

a wtedy oceni się zebranych za podejmowane decyzje.

Następnie radny poprosił o wyjaśnienie:

-kto odpowie za to co się stało z odsetkami naliczonymi i wypłatami tych odsetek w związku z tym, że np.: ktoś nie dostał odprawy pieniężnej, bądź odszkodowania. Zdaniem radnego my jako powiat w ramach obligacji wypłaciliśmy pracownikom odsetki.

Radny stwierdził, że wiadome mu jest, iż ustawa o finansach publicznych obecnie nie pozwala na zakwalifikowanie takich funduszy jako np.: paragraf –kary, czy też odsetki.
W związku z tym radny chciałby usłyszeć od Skarbnika wyjaśnienie jak te wypłaty zostały zakwalifikowane.

Radny zapytał także kto odpowie za to, że pracownicy byli zwalniani, nie były wypłacane na bieżąco odprawy dla pracowników, a teraz powiat musi ponosić konsekwencje finansowe.

Przewodniczący w w/w kwestii udzielił głosu Skarbnikowi, który wyjaśnił, że całość kwot wypłacana byłym pracownikom jako zobowiązania wynikające z rozwiązanego stosunku pracy. W budżecie zakwalifikowana jako pokrycie ujemnego wyniku finansowego SPZOZ

i jest to jedyna możliwość jaką dopuszcza przepis i ustawa o finansach publicznych oraz rozporządzenie w sprawie klasyfikacji budżetowej. Zastosowanie znajduje tutaj także przepis ustawy o SPZOZ-ach, który mówi, że po zakończeniu likwidacji należności i zobowiązania zlikwidowanego SPZOZ-u stają się należnościami i zobowiązaniami organu założycielskiego, a w tym przypadku powiatu.

Natomiast zdaniem Skarbnika przepisy, o których wspomniał radny Leszek Krzyżanowski jeśli chodzi o ustawę o finansach publicznych i ponoszenie wydatków z budżetu państwa za odsetki, kary itp. dotyczą zobowiązań, które zaciągnął powiat. Zdaniem Skarbnika w tym przypadku powiat nie zaciągnął tych zobowiązań. Powiat podjął działania mające na celu zahamowanie narastania odsetek i zaspokojenia wierzycieli w jak najszybszym możliwym czasie.

Zdaniem Skarbnika spłata zobowiązań może tylko pomóc, gdyż kwoty wynikające z odsetek będą niższe. Skarbnik poinformował, że cześć wierzycieli zrezygnowała z należnych im odsetek oraz wszelkich kosztów ubocznych.

Ponadto Skarbnik odpowiadając na dalszą cześć zapytania radnego stwierdził, że za zwalnianie i nie wypłacanie zapewne nikt nie odpowie, gdyż była taka, a nie inna sytuacja
w ochronie zdrowia.

Radny Leszek Krzyżanowski zabierając ponownie głos stwierdził, że cieszy się z faktu,
iż wierzyciele zrezygnowali z wypłaty odsetek o czym była mowa na komisjach.

Prawda jest jednak taka jego zdaniem, że jeśli kierownik lub dyrektor danej jednostki zwalnia pracownika to powinien mieć zabezpieczone środki na odprawy itp. Nie może zdaniem radnego dochodzić do takich sytuacji, że pracownik zostaje zwolniony, nie ma środków na odprawę, a odsetki piętrzące się powodują to, że z wyemitowanych obligacji musimy to teraz pokryć.

Radny nie zgadza się także z faktem, że nikt nie będzie pociągnięty do odpowiedzialności.

Jego zdaniem ludzie, którzy zwalniali niezgodnie z kodeksem prawa pracy powinni za to ponieść konsekwencje. Jak poinformował radny Pan Starosta zatrudniał poprzedniego Dyrektora SPZOZ i zgodnie z kodeksem pracy powinien wobec niego wyciągnąć konsekwencje być może finansowe lub upomnienia z wpisem do jego akt osobowych.

Nie może być tak, że Dyrektor został zwolniony, podjął nową pracę w Oleśnie i nikt nie został pociągnięty do odpowiedzialności. Zdaniem radnego finanse publiczne są nasze

i naszych podatników i my musimy teraz płacić za błędy kogoś, kto brał ogromne pieniądze.

Przewodniczący Rady udzielił kolejno głosu Panu Burmistrzowi Miasta Byczyna, który zwrócił się z prośbą do pana Starosty o ustosunkowanie się do składanego przez niego wniosku w sprawie przejęcia nieodpłatnie budynku szkoły w Polanowicach oraz budynków warsztatowych przez Gminę Byczyna. Rada Gminy Byczyna planuje w w/w budynki zainwestować dość duże środki, lecz budynki nie należą do nich. Budynki te na dzień dzisiejszy nie spełniają warunków sanitarnych i wymagają dużych remontów.

W związku z tym Rada Gminy nie chciałaby inwestować w obiekty nie należące do niej.

Przewodniczący Rady poinformował, że jeśli pan Burmistrz złoży dziś taki wniosek to

w pierwszej kolejności zostanie on rozpatrzony przez Zarząd Powiatu, a następnie Radę Powiatu.

Innych spraw nie poruszano.

 

Do punktu 8 porządku obrad

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady podziękował wszystkim za udział i zamknął o godzinie 1320 XXXI sesję Rady Powiatu w Kluczborku.

Na tym protokół zakończono.

 

Przewodniczący Rady

Maciej Mularczyk