PROTOKÓŁ nr 117/2005

z posiedzenia Zarządu Powiatu Kluczborskiego

w dniu 24 sierpnia 2005 r.

 

 

 

Posiedzenie Zarządu otworzył Starosta – Stanisław Rakoczy. W posiedzeniu uczestniczyło dwóch członków Zarządu. Ponadto udział wzięli: Sekretarz Powiatu, Skarbnik Powiatu, Naczelnik Wydziału Edukacji, Pan Adam Radom-Audytor Wewnętrzny oraz Naczelnik Wydziału Organizacyjnego.

 

 

Porządek posiedzenia:

 

 

  1. Otwarcie posiedzenia.
  2. Sprawy oświaty:
  1. udzielenia opinii w sprawie przyznania dodatku funkcyjnego dla dyrektorów szkół i placówek oświatowych na okres: 01.09.2005 r. do 31.12.2005 r.;
  2. aneks nr 1 do arkusza organizacji Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Kluczborku;
  1. Wniosek Burmistrza Miasta Kluczbork w sprawie partycypowania w kosztach wykonania

    audytu energetycznego budynku urzędu;

  2. Wniosek Dyrektora Zespołu Szkół Licealno-Zawodowych w Polanowicach w sprawie rozstrzygnięcia spraw wymienionych we wniosku.
  3. Zapoznanie ze sprawozdaniem z zadania audytowego nr 1/2005.
  4. Przyjęcie protokółu z kontroli procedur i 5% wydatków: Powiatowy Urząd Pracy w Kluczborku; Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku; Zarząd Dróg Powiatowych w Kluczborku.
  5. Zapoznanie z odpowiedzią Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku na wniosek Sołectwa wsi Ligota Dolna w sprawie wykonania w 2006 roku chodnika wzdłuż drogi powiatowej w Ligocie Dolnej.
  6. Aneks nr 2 do umowy z dnia 20.12.2004 r. zawartej z Powiatem Tomaszowskim w sprawie ponoszenia wydatków na utrzymanie dziecka przebywającego w placówce opiekuńczo-wychowawczej w Tomaszowie Mazowieckim.
  7. Zatwierdzenie materiałów na sesję Rady Powiatu w Kluczborku.
  8. Ustalenie sposobu realizacji uchwał Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 12 sierpnia 2005 r.
  9. Wolne wnioski.

Do punktu 1 porządku

 

Porządek posiedzenia został przyjęty przez obecnych członków Zarządu.

Protokół z posiedzenia Zarządu, które odbyło się w dniu 27 maja 2005 r. został również przyjęty.

Do punktu 2 porządku

Starosta przedstawił zebranym następujące sprawy:

  1. udzielenia opinii w sprawie przyznania dodatku funkcyjnego dla dyrektorów szkół

i placówek oświatowych na okres: 01.09.2005 r. do 31.12.2005 r.; Starosta przypomniał zebranym, że zgodnie z paragrafem 10 ust. 2 uchwały Nr XXVI/185/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 28 lutego 2005 r. w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w jednostkach oświatowych powiatu kluczborskiego na rok 2005 – wysokość dodatku funkcyjnego dla dyrektorów szkół i placówek ustala i przyznaje Starosta Kluczborski na pisemny wniosek Naczelnika Wydziału Edukacji Starostwa Powiatowego w Kluczborku, po uzyskaniu pozytywnej opinii Zarządu Powiatu. W związku z powyższym – kontynuował Starosta, Naczelnik Wydziału Edukacji przedstawia następujące propozycje co do wysokości dodatku funkcyjnego dla dyrektorów poszczególnych szkół i placówek oświatowych powiatu kluczborskiego a mianowicie: Pan Mariusz Kaczmarski, dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku – 50%; Pan Władysław Paszko, dyrektor Zespołu Szkół Licealno - Technicznych w Kluczborku – 45%; Pan Wojciech Wolarczyk, dyrektor Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku – 45%; Pan Paweł Cieplik, dyrektor Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 - CKU w Kluczborku – 45%; Pan Jan Sadowski, dyrektor Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych – RCKU w Bogdańczowicach – 30%; Pani Grażyna Cisowska, dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Kluczborku – 40%; Pan Tadeusz Michałkiewicz, dyrektor Młodzieżowego Domu Kultury w Kluczborku – 25%; Pani Danuta Woźniak – Ryńca, dyrektor Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Kluczborku – 25%; Pan Wiesław Solarewicz, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku – 30% oraz Pani Anna Dzierżan, dyrektor Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Kluczborku – 20%. Starosta dodał, że jest to dodatek funkcyjny i jego wysokość zależy od wielkości placówki i na to szczególnie należy zwrócić uwagę przy ustalaniu jego wysokości i dlatego też poprosił Panią Naczelnik Wydziału Edukacji o przedstawienie wyników naboru na rok szkolny 2005 / 2006 . Pani Krzysztowczyk stwierdziła, że nabór jeszcze się nie zakończył, gdyż od 22 do 31 sierpnia jest przeprowadzana druga tura naboru natomiast jak wynika z informacji uzyskanej po zakończeniu pierwszego naboru, w ZSP – RCKU w Bogdańczowicach zostanie utworzona jedna klasa Technikum młodzieżowego ponadto zostanie jeszcze utworzona klasa dla dorosłych oraz policealna ale to, ile ich będzie, okaże się dopiero po zakończeniu drugiego naboru, wstępnie planowane jest utworzenie 11 oddziałów wraz ze szkołami dla dorosłych; do ZSL-Z w Polanowicach zgłosiło się ogółem 78 uczniów, w ZSO w Kluczborku – 23 oddziały plus 12 oddziałów gimnazjum czyli w sumie 35 oddziałów; w ZSL-T w Kluczborku – razem ze szkołą policealną – 22 oddziały; ZSP Nr 1 w Kluczborku – 27 oddziałów; ZSP Nr 2 – CKU w Kluczborku – 30 oddziałów (ze szkołami policealnymi, technikum dla dorosłych). Łącznie do szkół przyjęto razem ze szkołą w Polanowicach 998 uczniów, utworzonoby 34 oddziały i dla Liceów Ogólnokształcących tj. 35-37%, Liceum Profilowane – 20,74%, Technikum – 25-27%, Zasadnicze Szkoły Zawodowe – 16,63%. Można zauważyć wyraźny spadek naboru do Liceum Profilowanego ale na korzyść techników, spada również nabór do zasadniczych szkół zawodowych. Naczelnik Wydziału Edukacji stwierdziła, że patrząc na te dane z naboru, zaproponowała w/w wysokości dodatków funkcyjnych dla dyrektorów poszczególnych szkół i placówek.

Zarząd Powiatu po wysłuchaniu wypowiedzi Naczelnika Wydziału Edukacji i po dyskusji, jednogłośnie pozytywnie zaopiniował następujące wysokości dodatku funkcyjnego dla dyrektorów poszczególnych szkół i placówek oświatowych na okres od 01.09.2005 r. do 31.12.2005 r.:

  • Pan Mariusz Kaczmarski, dyrektor ZSO w Kluczborku – 50%;
  • Pan Władysław Paszko, dyrektor ZSL-T w Kluczborku – 43%;
  • Pan Wojciech Wolarczyk, dyrektor ZSP Nr 1 w Kluczborku – 45%;
  • Pan Paweł Cieplik, dyrektor ZSP Nr 2 - CKU w Kluczborku – 45%;
  • Pan Jan Sadowski, dyrektor ZSP – RCKU w Bogdańczowicach – 35%;
  • Pani Grażyna Cisowska, dyrektor SOSW w Kluczborku – 40%;
  • Pan Tadeusz Michałkiewicz, dyrektor MDK w Kluczborku – 25%;
  • Pani Danuta Woźniak – Ryńca, dyrektor PP-P w Kluczborku – 25%;
  • Pan Wiesław Solarewicz, dyrektor WODiDZ w Kluczborku – 30%;
  • Pani Anna Dzierżan, dyrektor PODN w Kluczborku – 20%.
  1. aneks nr 1 do arkusza organizacji Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej

w Kluczborku na rok szkolny 2005 / 2006; Naczelnik Wydziału Edukacji wyjaśniła, że aneks ten wprowadza następujące zmiany: zwiększenie etatu referenta z 1 do 1 etatu oraz zwiększenie liczby godzin ponadwymiarowych z 5 do 25 godzin tygodniowo. Analiza finansowa przeprowadzona przez dyrektora placówki wskazuje – kontynuowała Pani Krzysztowczyk, że istnieje możliwość wprowadzenia powyższych zmian, bowiem placówka dysponuje niezbędnymi do tego środkami. Jednocześnie – nadal kontynuowała Pani Krzysztowczyk, mając na uwadze słowa dyrektora nt. problemów związanych z długotrwałym oczekiwaniem na logoterapię, w przyszłości należałoby zastanowić się nad zasadnością przyznawania 25 godzin nadliczbowych pedagogom i psychologom a lepiej zatrudnić drugiego logopedę na cały etat i tym samym zmniejszyć liczbę godzin ponadwymiarowych innym pracownikom pedagogicznym. Starosta zapytał Panią Krzysztowczyk, jaką kwotę można zaoszczędzić nie przyznając tych godzin ani nie zwiększając etatu referenta, na co pytana odpowiedziała, że około 12.000 zł. Starosta stwierdził, że może zamiast “na siłę” wydawać te pieniądze, przeznaczyć je na coś, co jest naprawdę konieczne np. jako pomoc dla Zespołu Szkół Licealno-Technicznych w Kluczborku. Skarbnik jak i członkowie Zarządu Powiatu poparli propozycję Starosty uzasadniając to występującym obecnie deficycie w budżecie jeśli chodzi o oświatę. Reasumując, Zarząd Powiatu nie wyraził zgody na wprowadzenie w/w zmian do arkusza organizacji Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kluczborku ze względu na występujący obecnie deficyt w budżecie jeśli chodzi o oświatę. Jednocześnie, Zarząd Powiatu postanowił o przeniesieniu oszczędności Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kluczborku do budżetu Powiatu na zadania oświatowe.

Zarząd Powiatu zlecił Skarbnikowi Powiatu oraz Naczelnikowi Wydziału Edukacji udzielenie odpowiedzi wnioskodawcy.

Do punktu 3 porządku

Przewodniczący Zarządu przedstawił wniosek Burmistrza Miasta Kluczbork w sprawie partycypowania w kosztach wykonania audytu energetycznego budynku urzędu; Starosta wyjaśnił, że w związku z zamiarem składania projektu przez Gminę Kluczbork na termomodernizację obiektów użyteczności publicznej do programu “Mechanizm Finansowy Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004-2009” konieczne jest wykonanie takiego audytu energetycznego, który stanowi załącznik do projektu. Ponadto – kontynuował Starosta, Burmistrz do swojego wniosku załączył kopię oferty firmy “Troy”, która zobowiązuje się do wykonania przedmiotowego audytu za kwotę 11.800,00 zł. netto i Gmina proponuje, aby podział kosztów za wykonanie dokumentu nastąpił w proporcjach: 40 do 60 czyli tak, jak wszystkie inne opłaty dokonywane za użytkowanie i eksploatację budynku urzędu. Następnie Starosta zapoznał zebranych z proponowanym zakresem opracowania, który obejmuje: obliczenie strat cieplnych poszczególnych sekcji budynku, obliczenie zapotrzebowania na ciepło do celów podgrzania ciepłej wody użytkowej, analizę instalacji wewnętrznej centralnego ogrzewania, ocenę stanu technicznego budynku, wskazanie rodzaju prac termomodernizacyjnych, obliczenie czasu zwrotu nakładów na poszczególne prace z uzyskanych oszczędności w cieple, przedstawienie wariantów realizacji, przedstawienie harmonogramu realizacji poszczególnych prac, wskazania inwestora w zakresie przedstawionych prac oraz określenie wielkości środków finansowych niezbędnych do realizacji poszczególnych prac oraz wskazanie potencjalnych źródeł ich pozyskania. Skarbnik powiedział, że dla nas stanowić to będzie duży problem finansowy gdyż za sam audyt będziemy musieli zapłacić 5.758 zł. brutto a tych pieniędzy nie mamy. Starosta dodał, że kosztorys takiego rozwiązania czyli termomodernizacji budynku będzie kosztował około dwóch-trzech milionów, nawet odliczając wszelkie dofinansowania jakie można na ten cel pozyskać to i tak pozostaje do zapłacenia ogromna kwota. Po dyskusji Starosta zapytał zebranych, czy nie możnaby za wykonanie tego zadania zapłacić ze środków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W związku z tym, że nikt z zebranych nie posiadał takiej wiedzy, postanowiono odłożyć podjęcie decyzji w powyższej sprawie na następne posiedzenie a do tego czasu sprawdzić tę kwestię. Reasumujac, Zarząd Powiatu po zapoznaniu się z powyższym wnioskiem jednogłośnie postanowił o podjęciu decyzji w przedmiotowej sprawie na następnym posiedzeniu.

Do punktu 4 porządku

Starosta zapoznał zebranych z wnioskiem Dyrektora Zespołu Szkół Licealno-Zawodowych w Polanowicach w sprawie rozstrzygnięcia następujących spraw:

1) wypłaty nagrody jubileuszowej dla dyrektora ZSL-Z w Polanowicach; Starosta stwierdził,

nagroda ta była zaplanowana do wypłaty w budżecie Zespołu Szkół Licealno-Zawodowych w Polanowicach. Powiat przekazuje środki Zespołowi Szkół Licealno-Zawodowych w Polanowicach do wysokości 8/12 a pozostałą kwotę 4/12 -Zespół otrzyma od Gminy Byczyna gdyż środki te będą przekazywane z Powiatu do Gminy zgodnie z zawartym porozumieniem a więc nie ma problemu jeśli chodzi o wypłatę nagrody jubileuszowej dla Dyrektora Zespołu Szkół Licealno-Zawodowych w Polanowicach;

2) wypłacenia ekwiwalentu za niewykorzystany urlop głównej księgowej Pani Henryce

Paczyńskiej; Naczelnik Wydziału Organizacyjnego stwierdziła, że jeżeli dyrektor szkoły robi jakieś ruchy kadrowe to musi się liczyć z konsekwencjami finansowymi tych ruchów w ramach posiadanych środków. Starosta z kolei dodał, że Powiat przekazuje całą jednostkę organizacyjną wraz ze wszystkimi pracownikami Gminie Byczyna i wszelkie ruchy kadrowe jakie poczyni dyrektor, muszą być realizowane w ramach posiadanych środków a w przypadku zmian organizacyjnych dokonanych po 31.08.2005 r. w uzgodnieniu z nowym organem prowadzącym, należy wyjaśniać w Gminie Byczyna;

3) zatrudnienia na 1 etatu Pani Jadwigi Pełka prowadzącej sprawy mieszkaniowe osiedla; Starosta stwierdził, że w zwiazku z wygaszeniem trwałego Zarządu i przekazaniem do Gminy Byczyna tylko mienia niezbędnego dla szkoły, zadania te pozostaną w Starostwie w Wydziale Gospodarki Mieniem Powiatu, jednocześnie należy zobowiązac jednego z pracowników Wydziału Gospodarki Mieniem Powiatu aby ten, jeden dzień w tygodniu był osobiście w Polanowicach na osiedlu jak również, należy podać lokatorom telefony kontaktowe do Wydziału aby mogli oni w kazdej chwili zgłosić zaistniałe problemy natomiast pracownik szkoly w niej pozostanie;

4) sposobu przekazania majątku środków trwałych będących w ewidencji szkoły: budynki mieszkalne, budynek gospodarczy, zewnętrzna sieć wodno-kanalizacyjna oraz zewnętrzna sieć elektryczna; Zarząd Powiatu podjął decyzję o wygaszeniu trwałego Zarządu dla Zespołu Szkół Licealno-Zawodowych w Polanowicach na wszystkie obiekty. Ponadto, Skarb
nik zaproponował, aby zlecić Naczelnikowi Wydziału Gospodarki Mieniem Powiatu sprawdzenie, czyją własność stanowią zewnętrzne sieci tzn. do którego momentu sieć elektryczna jest własnością zakładu energetycznego a do którego własnością powiatu. Następnie Skarbnik zasugerował, aby Zarząd Powiatu określił termin, w jakim należy udzielić odpowiedzi dyrektorowi Zespołu Szkół Licealno-Zawodowych w Polanowicach a należy to jak najszybciej uczynić gdyż sprawa jest pilna.

Reasumując, po dyskusji, Zarząd Powiatu w w/w kwestiach podjął następujące rozstrzygnięcia:

Ad.1) wypłata nagrody jubileuszowej dla dyrektora ZSL-Z w Polanowicach przypada na dzień 31 sierpnia br. i ZSL-Z Polanowice winien ja wypłacić. Nagroda ta była zaplanowana do wypłaty w budżecie Zespołu. Powiat przekazuje środki ZSL-Z do wysokości 8/12 a pozostałą kwotę 4/12 Zespół otrzyma od Gminy Byczyna (środki te będą przekazywane z Powiatu do Gminy zgodnie z porozumieniem). W związku z powyższym nie ma problemu wypłaty nagrody jubileuszowej;

Ad.2) Powiat przekazuje całą jednostkę organizacyjną wraz ze wszystkimi pracownikami. Ruchy kadrowe jakie poczyni dyrektor, muszą być realizowane w ramach posiadanych środków. W przypadku zmian organizacyjnych dokonanych po 31.08.2005 r. w uzgodnieniu z nowym organem prowadzącym, należy wyjaśniać w Gminie Byczyna;

Ad.3) Zarząd Powiatu zlecił Naczelnikowi Wydziału Gospodarki Mieniem Powiatu przyjęcie do swojego wydziału prowadzenie spraw mieszkaniowych naszych lokali i jednoczesne zobowiązanie jednego z pracowników wydziału aby ten, jeden dzień w tygodniu był osobiście w Polanowicach na osiedlu. Należy również podać lokatorom telefony kontaktowe aby mogli w każdej chwili zgłosić zaistniałe problemy;

Ad.4) Zarząd Powiatu podjął decyzję o wygaszeniu trwałego Zarządu dla Zespołu Szkół Licealno-Zawodowych w Polanowicach na wszystkie obiekty. Ponadto, zlecono Naczelnikowi Wydziału Gospodarki Mieniem Powiatu sprawdzenie, czyją własność stanowią zewnętrzne sieci tzn. do którego momentu sieć elektryczna jest własnością zakładu energetycznego a do którego własnością powiatu.

Jednocześnie, Zarząd Powiatu zlecił udzielenie odpowiedzi dyrektorowi Zespołu Szkół Licealno-Zawodowych w Polanowicach na powyższe kwestie Skarbnikowi Powiatu, Wydziałowi Gospodarki Mieniem Powiatu oraz Wydziałowi Edukacji do dnia 26.08.2005 r.

Do punktu 5 porządku

Pan Adam Radom, Audytor Wewnętrzny Starostwa Powiatowego w Kluczborku zapoznał zebranych ze sprawozdaniem z zadania audytowego nr 1/2005

dotyczącego dochodów własnych gromadzonych przez jednostki organizacyjne, przeprowadzonego w Domu Pomocy Społecznej w Gierałcicach, Domu Pomocy Społecznej w Kluczborku, Wojewódzkim Ośrodku Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku raz w Zespole Szkół Licealno-Zawodowych w Polanowicach. Pan Adam Radom na wstępie wyjaśnił, że audyt, po kolejnej analizie ryzyka, został przeprowadzony w jednostkach, które gromadzą najwyższe dochody własne. Celem zadania audytowego było dokonanie oceny organizacji systemu i dostarczenie kierownictwu jednostki racjonalnego zapewnienia, że przyjęte w jednostce procedury i wewnętrzne rozwiązania są zgodne z przepisami, funkcjonujący system kontroli wewnętrznej gwarantuje zgodny z zasadami i prawidłowo zorganizowany sposób postępowania w sprawach dotyczących planowania i realizacji wpływów z dochodów własnych oraz to, że ustanowione mechanizmy systemu kontroli w zakresie pozyskiwania dochodów są skuteczne i przestrzegane. Zakres przedmiotowy zadania audytowego – kontynuował Pan Radom, obejmował system gromadzenia dochodów własnych jednostki oraz sprawdzenie przyjętych w formie dokumentu rozwiązań wewnętrznych definiujących zasady funkcjonowania systemu planowania i uzyskiwania dochodów w jednostce oraz ich pozyskiwanie zgodne z przepisami prawa. Jeśli chodzi o Domy Pomocy Społecznej – kontynuował pan Adam Radom, to najważniejsze dochody jakie są tam gromadzone pochodzą z odpłatności za pobyt mieszkańców i ze zwrotów za zakupione lekarstwa. Ponadto – nadal kontynuował Audytor, w tych jednostkach można stwierdzić dalekie zaawansowanie w prowadzeniu niezbędnej dokumentacji jaką posiadają one w zakresie procedur i procesów i dokumentacja ta jest prowadzona prawidłowo, wszelkie procedury są opracowane i przyjęte zarządzeniami, wszystkie procesy realizowane są zgodnie z wymaganymi procedurami a więc nie ma w tym zakresie większych uchybień natomiast są uchybienia związane z zakresem czynności pracowników gdyż są one “stare” a w niektórych przypadkach wręcz skopiowane z podręcznika i taki przypadek stwierdzono w Domu Pomocy Społecznej w Kluczborku - te zakresy czynności nie odzwierciedlają faktycznie wykonywanych zadań przez pracowników. Największym jednak problemem jaki został stwierdzony podczas realizacji zadania audytowego – nadal kontynuował Pan Adam Radom, nie związanym z działaniami jednostki ani organu nadzorującego, jest współpraca Domów Pomocy Społecznej z Zakładami Ubezpieczeń Społecznych a właściwie jej brak a powodem tego jest brak spójności i kompatybilności w ustawach o pomocy społecznej i ustawie o świadczeniach emerytalnych i rentowych a mianowicie: w ustawie o pomocy społecznej jest zapisane, że wysokość odpłatności za pobyt osoby w domu pomocy społecznej nie może być większa niż 70% otrzymywanych przez mieszkańca świadczeń natomiast ustawa o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych mówi, że wysokość potrąceń jaka przekazywana jest do Domów Pomocy Społecznej, nie może przekraczać 65% miesięcznego świadczenia. W związku z powyższym, Dom Pomocy Społecznej mając naliczone 70% odpłatności, taką informację wraz z decyzją przesyła do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych a więc ZUS ma już informację jaka to jest kwota i jaką ma potrącić ze świadczenia osoby umieszczonej w Domu Pomocy Społecznej ale mimo tego nie uwzględnia tej informacji tylko nalicza 65% świadczenia brutto i w tym momencie następuje rozbieżność matematyczna między kwotą naliczoną na podstawie ustawy o pomocy społecznej a kwotą potrącenia przekazaną do Domów Pomocy Społecznej a więc – zdaniem pana Radoma, brakuje tu woli współpracy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z Domami Pomocy Społecznej a pieniądze te czyli ta różnica musi zostać oddana i pracownicy socjalni zamiast zajmować się swoimi ustawowymi zadaniami to dokonują ogromnych działań związanych z rozliczaniem tych środków przekazywanych na dochody własne przez Zakłady Ubezpieczeń Społecznych. W tym momencie głos zabrał Starosta, który zaproponował, aby zasygnalizować ten problem na posiedzeniu Zarządu Związku Powiatów Polskich na co Członkowie Zarządu Powiatu jednogłośnie wyrazili zgodę w związku z powyższym, zlecono Panu Radomowi przygotowanie takiego wystąpienia w imieniu Starosty jako członka Zarządu Związku Powiatów Polskich. Kolejnym problemem występującym w Domu Pomocy Społecznej zarówno w Gierałcicach jak i w Kluczborku – nadal kontynuował Audytor - a problemem związanym z opłatami za pobyt, jest podproces umieszczenia w domu pomocy oparty na nowych zasadach prawnych a mianowicie: organem kierującym jest wójt, burmistrz, prezydent, który ponosi odpowiedzialność za odpłatność do pełnej wysokości utrzymania mieszkańca. Jest ona pomniejszona o ustawową część świadczenia jakie otrzymuje kierowany i ewentualnie wpłatę od rodziny. Decyzje o umieszczeniu w Domu Pomocy Społecznej na podstawie decyzji wójta, burmistrza, prezydenta wydaje w imieniu Starosty - Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie. Na mocy powyższych dokumentów, następuje umieszczenie osoby w Domu Pomocy Społecznej. Kwota jaka wynika z otrzymywanych świadczeń przez mieszkańca, przekazuje bezpośrednio na konto Domu Pomocy Społecznej organ udzielający świadczenia a pozostałość gmina. Z podstaw prawnych i decyzji, które stanowią jedyne dokumenty, nie wynika na jakich zasadach i w jakich terminach mają być przekazywane na dochód jednostki środki gminne i dlatego też, pan Adam Radom zasugerował, aby uregulować to dodatkowym dokumentem np. porozumieniem pomiędzy gminą a Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku jako jednostką upoważnioną do realizacji tych zadań. W związku w powyższym, Zarząd Powiatu jednogłośnie postanowił zobowiązać Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku jako jednostkę odpowiedzialną do przygotowania stosownego porozumienia z gminami w celu unormowania zasad przekazywania powyższych środków. Jeżeli chodzi o Wojewódzki Ośrodek Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego – kontynuował Audytor, występuje tam również poważny problem a mianowicie: jest to specyficzna jednostka, która gromadzi bardzo wysokie dochody ale realizuje zadania oświatowo-edukacyjne gdzie nie pobiera tam edukacji prawie żaden uczeń z naszego powiatu i zdaniem Audytora, jednostka ta właściwie powinna utrzymać się z subwencji na internat i z własnych dochodów. Skarbnik dodał, że na tę chwilę jesteśmy przed pracami nad projektem budżetu na przyszły rok i Zarząd Powiatu może podjąć takie rozstrzygnięcie jako wskazówkę do budżetu a mianowicie, że w przyszłym roku jednostka ta ma utrzymać się z subwencji na internat i planowanych dochodów własnych. Należy zauważyć – dodał Pan Radom, że jest tam 7 rodzajów dochodów z różnych branż na które wpływ ma w prawie całkowicie dyrektor ośrodka i on decyduje o wysokościach tych dochodów i ustala je. Zarząd Powiatu jednogłośnie postanowił, że przy planowaniu budżetu na 2006 rok dla Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku, uwzględni wyłącznie środki na wydatki z subwencji na internat i planowanych dochodów własnych. Ostatnią jednostką, w której przeprowadzono audyt jest Zespół Szkół Licealno-Zawodowych w Polanowicach której to jednostki dochody własne stanowią przede wszystkim środki uzyskiwane z tytułu odpłatności za korzystanie przez odbiorców zewnętrznych z oczyszczalni ścieków, odpłatności za przeprowadzane badania pojazdów na stacji diagnostycznej, zakwaterowania i wyżywienia uczniów w internacie, wynajmu pomieszczeń i organizacji imprez oraz czynszów za wynajmowane pomieszczenia na mieszkania. W jednostce tej, w celu właściwej realizacji procesu pobierania i gromadzenia dochodów własnych wskazane jest: uzupełnienie treści procedur związanych z gromadzonymi dochodami szczególnie w zakresie czynności windykacyjnych, opracowanie instrukcji obiegu i kontroli dokumentów finansowo-ksiegowych z uwzględnieniem standardów, przestrzeganie przyjętych procedur w procesie realizacji pobierania i gromadzenia dochodów, przestrzeganie procedury planowania dochodów oraz wzmocnienie funkcji kontrolnych na etapie ustalania wysokości odpłatności za świadczone usługi.

Reasumując, Zarząd Powiatu po zapoznaniu się z powyższymi sprawozdaniami postanowił, że w związku z niespójnościami przepisów prawa a mianowicie ustawą o pomocy społecznej gdzie określone jest, że wysokość odpłatności za pobyt w Domach Pomocy Społecznej nie może być większa niż 70% otrzymywanych przez mieszkańca świadczeń a ustawą o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych która mówi, że wysokość potrąceń jaka przekazywana jest do Domów Pomocy Społecznej, nie może przekraczać 65% miesięcznego świadczenia i w związku z wynikającymi z tego faktu utrudnieniami organizacyjnymi dotyczącymi rozliczeń środków otrzymywanych na dochody, Zarząd Powiatu postanowił skierować powyższy problem do przedyskutowania i przeanalizowania na posiedzeniu Zarządu Związku Powiatów Polskich. Ponadto, w związku z brakiem unormowań prawnych dotyczących sposobu przekazywania środków przez gminy na dochody Domów Pomocy Społecznej z tytułu umieszczenia mieszkańca (brak określenia terminu regulowania należności), postanowiono zobowiązać Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku jako jednostkę odpowiedzialną do przygotowania stosownego porozumienia z gminami w celu unormowania zasad przekazywania powyższych środków. W świetle kolejnych ustaleń audytu postanowiono, że przy planowaniu budżetu na 2006 rok dla Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku, należy uwzględnić wyłącznie środki na wydatki z subwencji na internat i planowanych dochodów własnych.

Do punktu 6 porządku

Pan Adam Radom omówił protokóły z kontroli procedur i 5% wydatków przeprowadzonych w Powiatowym Urzędzie Pracy w Kluczborku, Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku oraz Zarządzie Dróg Powiatowych w Kluczborku. Jeśli chodzi o Powiatowy Urząd Pracy – kontynuował Pan Radom, to po tej kontroli można stwierdzić, że realizacja powierzonych mu zadań przy wykorzystaniu przydzielonych środków dokonywana jest racjonalnie i zasadnie z zachowaniem celowości, gospodarności i oszczędności. Stan faktyczny realizacji wydatków w zakresie odprowadzania składek na ubezpieczenie zdrowotne spełnia obowiązujące w tym zakresie wymogi wynikające z zapisów ustawy o finansach publicznych. Jednostka ta posiada pisemne procedury spełniające standardy kontroli i silne jej mechanizmy szczególnie w zakresie kontroli prewencyjnej. Jedynym zaleceniem, jaki nasuwa się po tej kontroli w Powiatowym Urzędzie Pracy w Kluczborku jest zalecenie dokonania zmiany Regulaminu Organizacyjnego na taki, który będzie zgodny z aktualnie obowiązującym prawem. Jeśli chodzi o Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku – nadal kontynuował Pan Radom, stwierdzono tam następujące nieprawidłowości: proces obsługi rodzin zastępczych jest wykonywany przez jednego pracownika co potwierdzają dokumenty gromadzone w postępowaniu, przygotowywane decyzje i sporządzane listy płac. Jest to co prawda zgodne z przyjętymi procedurami lecz takie rozwiązanie przy braku podziału obowiązków nie uwzględnia silnych i skutecznych mechanizmów kontroli, jedynie pod względem formalno-rachunkowym prowadzona jest kontrola przez główną księgową. Ponadto, listy wypłat będące dokumentem do ewidencji wydatków na rodziny zastępcze powinny być bardziej precyzyjne i zawierać kompletne, niezbędne informacje a tak w liście tej wskazana jest tylko osoba sporządzająca a nie ma podpisu osoby zatwierdzającej do wypłaty; wydawane decyzje przyznające pomoc pieniężną w swojej treści określają podstawę prawną, kwotę pomocy i sposób jej ustalenia oraz podają przepisy prawne określające zasady ustalania wysokości pomocy jednak w poddanemu kontroli postępowaniu, wydana decyzja zawiera niewłaściwą podstawę prawną jak również nieprawidłowa podstawa prawna została użyta w treści uzasadnienia do decyzji; stwierdzono również niewłaściwe użycie pieczęci na decyzji – nagłówkowej i podpisowej. W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami przy realizacjami procesu obsługi rodzin zastępczych i związanych z tym wydatkami, w celu usprawnienia wykonywania tego zadania należałoby zdaniem Audytora m. in. dokonać niezbędnych zmian w regulaminie Organizacyjnym, który będzie spełniał obowiązujące wymogi, przeanalizować strukturę organizacyjną jednostki i zakresy czynności w celu wprowadzenia do procesu obsługi rodzin zastępczych skutecznych czynności kontrolnych i wszystkich wymogów wynikających ze standardów kontroli finansowej, dokonać zmian w instrukcji obiegu kontroli dokumentów finansowo-księgowych oraz w zakładowym planie kont i uzupełnić o brakujące ustalenia, w związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami w treści kontrolowanej decyzji dokonać sprawdzenia wcześniej już wydanych i w razie potrzeby wszcząć czynności w celu usunięcia ewentualnych błędów a także wprowadzić do realizacji system kontroli wewnętrznej wykonywania przez pracowników powierzonych zadań. Ostatnią kontrolowaną jednostką był Zarząd Dróg Powiatowych w Kluczborku, gdzie zdaniem Audytora Wewnętrznego, jednostka ta realizując powierzone zadania przy wykorzystaniu przydzielonych środków robi to zasadnie, z zachowaniem celowości i gospodarności. Stan faktyczny realizacji wydatków w zakresie zakupu materiałów i wyposażenia spełnia obowiązujące w tym zakresie wymogi. Jednostka ta posiada pisemne procedury jednak nie wszystkie zgodne z obecnie przyjętymi standardami kontroli finansowej a dotyczy to przede wszystkim braku pisemnej procedury przebiegu procesu wraz z określeniem odpowiedzialności podziału obowiązków i kontroli prewencyjnej. W celu usprawnienia realizacji procesu zakupu materiałów i związanych z tym wydatkami należałoby dokonać niezbędnych zmian w Regulaminie Organizacyjnym, który będzie spełniał obowiązujące wymogi, przyjąć Zarządzeniem Dyrektora opracowaną procedurę realizacji procesu zakupu materiałów i wyposażenia oraz dostosować zakresy czynności pracowników do stanu faktycznego realizowanych zadań oraz udzielić im pisemnych upoważnień – zakończył Pan Radom.

Zarząd Powiatu po zapoznaniu się z powyższymi protokółami i po dyskusji - przyjął je. Jednocześnie, Zarząd Powiatu przyjął wnioski jako zalecenia pokontrolne.

Do punktu 7 porządku

Przewodniczący Zarządu zapoznał zebranych z odpowiedzią Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku na wniosek Sołectwa wsi Ligota Dolna w sprawie wykonania w 2006 roku chodnika wzdłuż drogi powiatowej Nr 1319 O w Ligocie Dolnej. Jak pisze dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w swoim piśmie – kontynuował Starosta, w roku bieżącym na w/w odcinku drogi zostanie wykonane odmulenie rowów przydrożnych co zapewni prawidłowe odprowadzanie wód opadowych z pasa drogowego i zabezpieczy przed wiosennym występowaniem podtopień posesji natomiast jeśli chodzi o przedmiotową budową chodnika, będzie ona mogła być planowana dopiero po wyremontowaniu bądź udrożnieniu wszystkich przepustów pod wjazdami na posesje, których obecny stan uniemożliwia prawidłowy przepływ wód opadowych. Z kolei w 2006 roku najpilniejszym zadaniem inwestycyjnym będzie remont wiaduktu w ciągu ulicy Kołłątaja w Kluczborku, którego stan jest wręcz katastrofalny i stwarza on zagrożenie dla użytkowników drogi. Wobec powyższego, z powodu niskich nakładów finansowych na utrzymanie dróg, na tę chwilę, Zarząd Dróg Powiatowych w Kluczborku nie jest w stanie zaplanować na 2006 rok budowy chodnika w Ligocie Dolnej. Na koniec Starosta dodał, że pismo o takiej treści zostało przesłane przez Zarząd Dróg Powiatowych w Kluczborku do Sołectwa wsi Ligota Dolna jako odpowiedź na ich wcześniejsze pismo dotyczące powyższej sprawy.

Zarząd Powiatu zapoznał się z powyższą odpowiedzią.

Do punktu 8 porządku

Starosta przedstawił zebranym aneks nr 2 do umowy z dnia 20.12.2004 r. zawartej z Powiatem Tomaszowskim w sprawie ponoszenia wydatków na utrzymanie dziecka – Damiana Dybowskiego, przebywającego w Domu Dziecka w Tomaszowie Mazowieckim. Starosta wyjaśnił, że przedmiotowy aneks wprowadza zmianę w paragrafie 3 zawartej umowy i dotyczy sposobu i terminu dokonywania płatności za pobyt dziecka w Domu Dziecka w Tomaszowie Mazowieckim – do 15-go dnia miesiąca za dany miesiąc, płatne przelewem na rachunek. W związku z tym, że nikt z zebranych nie wniósł żadnych uwag do powyższego aneksu, Starosta zaproponował aby go przyjąć.

Zarząd Powiatu jednogłośnie przyjął aneks nr 2 do umowy z dnia 20.12.2004 r. zawartej z Powiatem Tomaszowskim w sprawie ponoszenia wydatków na utrzymanie dziecka – Damiana Dybowskiego przebywającego w Domu Dziecka w Tomaszowie Mazowieckim i postanowił o jego podpisaniu. Jednocześnie, Zarząd Powiatu upoważnił do podpisania powyższego aneksu Starostę oraz Wicestarostę.

Do punktu 9 porządku

Przewodniczący Zarządu przedstawił następujące projekty uchwał Rady Powiatu:

  • projekt uchwały w sprawie likwidacji szkół wchodzących w skład Zespołu Szkół Licealno-Zawodowych w Polanowicach;
  • projekt uchwały w sprawie likwidacji szkół wchodzących w skład Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych – RCKU w Bogdańczowicach;
  • projekt uchwały w sprawie likwidacji szkoły wchodzącej w skład Zespołu Szkół Licealno-Technicznych w Kluczborku;
  • projekt uchwały w sprawie likwidacji szkoły ponadpodstawowej w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – CKU w Kluczborku;
  • projekt uchwały w sprawie przekształcenia Policealnej Szkoły Zawodowej wchodzącej w skład Zespołu Szkół Licealno-Technicznych w Kluczborku;
  • projekt uchwały w sprawie przekształcenia Policealnej Szkoły dla Dorosłych wchodzącej w skład Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych – RCKU w Bogdańczowicach;
  • projekt uchwały w sprawie przekształcenia Policealnej Szkoły Zawodowej dla Dorosłych wchodzącej w skład Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – CKU w Kluczborku;
  • projekt uchwały w sprawie założenia szkoły policealnej i włączenia jej do Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 im. Marii Skłodowskiej – Curie w Kluczborku;
  • projekt uchwały zmieniający uchwałę Nr XXIX/219/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 08 lipca 2005 w sprawie nadania regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych w powiecie kluczborskim w roku szkolnym 2005 / 2006;
  • projekt uchwały zmieniający uchwałę Nr XXIX/220/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 08 lipca 2005 w sprawie nadania regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów dla studentów z powiatu kluczborskiego w roku akademickim 2005 / 2006;

Zarząd Powiatu po zapoznaniu się z powyższymi projektami uchwał, jednogłośnie zatwierdził je jako materiały na najbliższą sesję Rady Powiatu w Kluczborku.

Do punktu 10 porządku

Starosta przedstawił następujące uchwały Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 12 sierpnia 2005 r. w celu ustalenia sposobu ich realizacji:

  • uchwała w sprawie opinii do projektu programu restrukturyzacyjnego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku – Zarząd Powiatu postanowił o przekazaniu niniejszej uchwały do Wydziału Ochrony i Promocji Zdrowia;
  • uchwała w sprawie wyrażenia zgody na dofinansowanie przedsięwzięcia p.n. remont sali gimnastycznej SOSW w Kluczborku i zabezpieczenia przyznanych środków w ramach Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej - Zarząd Powiatu postanowił o przekazaniu niniejszej uchwały do Wydziału Edukacji.

Do punktu 11 porządku

Naczelnik Wydziału Edukacji poruszyła sprawę Zasadniczej Szkoły Zawodowej dwuletniej w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku, gdzie jest 16 uczniów chcących kształcić się w zawodzie - sprzedawca natomiast w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – CKU jest 15 takich uczniów. W związku z tym, Pani Krzysztowczyk zaproponowała, aby Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – CKU w Kluczborku zrezygnował z klasy sprzedawców i “przekazał” tych uczniów do Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku, aby została utworzona jedna klasa sprzedawców a nie zdaniem Pani Krzysztowczyk drogie klasy wielozawodowe czy dwuzawodowe. Ponadto, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – CKU w Kluczborku nie ma dobrze przygotowanej kadry pedagogicznej do kształcenia przedmiotów zawodowych właśnie w kierunku - sprzedawca. Dotychczas, w przypadku klasy wielozawodowej, uczniowie uczęszczali na te “przedmioty” do Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku ale po co podwajać koszty, bo przecież ośrodkowi trzeba za to kształcenie zapłacić. Skarbnik dodał, że jego zdaniem, przeniesienie uczniów z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – CKU w Kluczborku z klasy – sprzedawca do Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku byłoby najlepszym rozwiązaniem bo będzie jedna klasa a ponadto, dodatkowym argumentem jest brak odpowiedniej kadry w Zespole Szkół Ponadgimnzjalncyh Nr 2 – CKU w Kluczborku. Starosta jak i pozostali członkowie Zarządu Powiatu, po wysłuchaniu wypowiedzi Pani Krzysztowczyk stwierdzili, że z każdego punktu widzenia: ze względu na jakość kształcenia, koszty itd. przeniesienie uczniów z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – CKU w Kluczborku z klasy – sprzedawca do Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku będzie najlepszym rozwiązaniem. Reasumując, Zarząd Powiatu jednogłośnie postanowił o przeniesieniu uczniów z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – CKU w Kluczborku z klasy – sprzedawca do Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku do klasy o tym samym zawodzie tj. sprzedawca.

 

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia, Starosta zamknął posiedzenie Zarządu Powiatu.

Na tym protokół zakończono.

 

 

Protokołowała

Danuta Oziembłowska Zarząd Powiatu

1. Stanisław Rakoczy ...............................................

-----------------------

2. Mieczysław Czapliński .............................................

3. Otylia Skoczylas ...............................................

4. Stanisław Stenzel ...............................................