PROTOKÓŁ nr 113/2005

z posiedzenia Zarządu Powiatu Kluczborskiego

w dniu 21 lipca 2005r.

 

 

Posiedzenie Zarządu otworzył Wicestarosta – Mieczysław Czapliński. W posiedzeniu uczestniczyło dwóch członków Zarządu. Ponadto udział wziął: Skarbnik Powiatu.

 

Porządek posiedzenia:

 

  1. Otwarcie posiedzenia.
  2. Sprawy finansowe:
  1. projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu po stronie dochodów i wydatków,
  2. projekt uchwały w sprawie przeniesienia środków z rezerwy ogólnej budżetu,
  3. wniosek Zespołu Szkół Ponadgimnazjanych Nr 1 w Kluczborku w sprawie zwiększenia planu dochodów i wydatków budżetowych na 2005 rok,
  4. wniosek wydziału finansowego w sprawie podjęcia decyzji dot. dalszych prac związanych z podpisaniem umowy emisyjnej i gwarancyjnej:
  • raport firmy GALILEO ADVISORY & FINANCE,
  • oferta na emisję obligacji złożona przez NORDEA BANK POLSKA.
  1. Aneks Nr 2/2005 do porozumienia z dn. 02/02.2005r. zawartego pomiędzy Powiatem Kluczborskim a Powiatem Namysłowskim w sprawie ponoszenia wydatków na utrzymanie dzieci w placówce opiekuńczo-wychowawczej.
  2. Porozumienie pomiędzy Powiatem Kluczborskim a Miastem Opole w sprawie ponoszenia wydatków na utrzymanie dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej.
  3. Wniosek Pana Ryszarda Raźniak, zam. Smardy Górne w sprawie wyrażenia zgody na demontaż i pozyskanie siatki ogrodzeniowej po byłej bazie Linopłytu w Smardach Górnych.
  4. Wniosek lek. med. Tomasza Kuprianowicza w sprawie umorzenia czynszu za dzierżawę pomieszczeń i sprzętu rtg za miesiąc lipiec.
  5. Ustalenie sposobu realizacji uchwał Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 08.07.2005r.
  6. Wolne wnioski.
  7. Zamknięcie obrad.

Do punktu 1 porządku

 

Porządek posiedzenia został przyjęty przez obecnych członków Zarządu.

Protokół z posiedzenia Zarządu, które odbyło się w dniu 12 lipca 2005r. został również przyjęty.

Do punktu 2 porządku

Skarbnik omówił następujące sprawy:

  1. projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu po stronie dochodów

    i wydatków. Zmiana dotyczy wprowadzenia dotacji na kwotę 21.832,00 zł. Są to środki z budżetu państwa przeznaczone na pomoc dla repatriantów: rodziny Kotwickich, którzy osiedlili się na terenie gminy Byczyna w miejscowości Nasale.

    Środki przeznacza się na pokrycie kosztów przejazdu – 2.507,76 zł, zagospodarowanie i bieżące utrzymanie – 19.323,60 zł.

    Wicestarosta poddał pod głosowanie projekt uchwały.

    Zarząd Powiatu jednogłośnie podjął uchwałę w sprawie zmian w budżecie powiatu po stronie dochodów i wydatków.

  2. projekt uchwały w sprawie przeniesienia środków z rezerwy ogólnej budżetu.

    Projekt uchwały jest to sprawa związana z uruchomieniem żywienia dla Szpitala w Pracowni Ćwiczeń Praktycznych, funkcjonującej w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku. Na ten cel została przeznaczona łącznie kwota 245.000,00 zł. Po zakończeniu remontu pomieszczeń pracowni nastąpił pierwszy odbiór dokonany przez Sanepid. W czasie pierwszej wizyty stwierdzono konieczność wykonania jeszcze paru niezbędnych prac: urządzenie zmywaka przy ziemiu do brudnych naczyń, wyłożenie korytarza łatwo zmywalną wykładziną, założenie oświetleń w pomieszczeniach magazynowych. Prace te zostały oczywiście wykonane, aby jak najszybciej uruchomić działalność.

    Łączny koszt wykonanych prac wyniósł około 13.000,00 zł. W związku z tym, że wydatki nie były planowane a okazały się konieczne do poniesienia zwiększenie planu finansowego szkoły w oparciu o środki rezerwy ogólnej budżetu jest celowe.

    Wicestarosta poddał projekt uchwały pod głosowanie.

    Zarząd Powiatu jednogłośnie podjął uchwałę w sprawie przeniesienia środków z rezerwy ogólnej.

  3. wniosek Zespołu Szkół Zawodowych Nr 1 w Kluczborku w sprawie zwiększenia

planu dochodów i wydatków budżetowych na 2005 rok. Ten wniosek leży w kompetencjach Rady Powiatu w Kluczborku, ponieważ polega na wprowadzeniu do planu dochodów i wydatków środków, które Pracownia Ćwiczeń Praktycznych ma wypracować.

Cała kalkulacja (dochodów) była robiona na żywienie 100 osób w Szpitalu na 1 dzień.

Cena za 1 obiad wynosi 10,57 zł. Rocznie dochód może wynieść około 380.520,00 zł.

W bieżący roku działalność rozpocznie się dopiero od miesiąca sierpnia, a w budżecie szkoły już są zaplanowane dochody z tego tytułu na kwotę 50.000,00 zł. Po wyliczeniach, zwiększenie tego dochodu na poziomie 107.200,00 zł jest bezpieczna wysokością.

Plan na pracownię byłby 157.200,00 zł. Wpływy z usług były by przeznaczone na następujące wydatki:

Dz. 801 – rozdział 80130 (szkoły zawodowe)

  • wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń – 32.320, 00 zł
  • zakup materiałów i wyposażenie do produkcji – 45.915,00 zł

Natomiast w drugim rozdziale 80123 (licea profilowane):

  • wynagrodzenia osobowe pracowników – 13.850,00 zł
  • zakup materiałów i wyposażenia – 5.674,00 zł.

Na najbliższej sesji Rady Powiatu w Kluczborku można by wprowadzić tą korektę planu.

Szkoła informuje również, że zwiększenie planowanych dochodów budżetowych o kwotę 107.200,00 zł nastąpi w wyniku podjęcia produkcji wyżywienia w Pracowni Ćwiczeń Praktycznych na rzecz szpitala powiatowego w Kluczborku. Natomiast zwiększenie planu wydatków o tą sama kwotę tj. 107.200,00 zł jest konsekwencją zwiększenia planowania wykonania dochodów budżetowych w jednostce. Konieczne jest zatrudnienie dodatkowo dwóch pracowników od 16.05.2005r. i sześciu pracowników od 15.07.2005r. w Pracowni Ćwiczeń Praktycznych niezbędnych do realizacji dodatkowego zadania.

Zarząd Powiatu pozytywnie zaopiniował wniosek Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku w sprawie zwiększenia planu dochodów i wydatków. Zlecono skarbnikowi Powiatu ujęcie przedmiotowego wniosku w projekcie uchwały Rady Powiatu w sprawie zmian w budżecie powiatu.

  1. Skarbnik omówił raport firmy GALILEO ADVISORY & FINANCE, której

zlecono udzielenie pomocy w pozyskaniu agenta emisji. W ramach przeprowadzonych rozmów w celu realizacji przyjętego zlecenia podzielono proces wyszukania instytucji finansowych, które zorganizują emisję obligacji dla powiatu kluczborskiego na dwa etapy.

W pierwszym etapie rozesłano do wszystkich instytucji finansowych świadczących usługi w zakresie organizacji emisji obligacji zapytanie dotyczące zainteresowania przygotowaniem oferty w zakresie organizacji emisji. Zapytanie zostało wysłane do siedemnastu instytucji finansowych. W drugim etapie udostępniono kopie dokumentów finansowych powiatu instytucjom finansowym wstępnie zainteresowanym organizacjom emisji obligacji w celu umożliwienia dokonania analizy kredytowych oraz przygotowania wiążących w tym zakresie organizacji emisji obligacji. Poniżej zostały przedstawione wyniki rozmów ze wszystkimi instytucjami finansowymi: Bank Bize, BGZ, Bank Gospodarstwa Krajowego, Bank Ochrony Środowiska, Bank Millenium, PKO S.A., Bank Zachodni, ING Bank Śląski, Nordea Bank Polska jest to bank, który wyraził wstępne zainteresowanie przygotowaniem oferty.

Na podstawie otrzymanej dokumentacji finansowej powiatu Bank dokonał analizy kredytowej. W trakcie przeprowadzonej analizy oraz konkretnego procesu decyzyjnego Bank przygotował ofertę organizacji emisji obligacji będącą wiążącym zobowiązaniem banku do przygotowania przeprowadzenia oraz zapewnienia powodzenia emisji obligacji dla powiatu.

Na wstępie należy podkreślić, iż w toku przeprowadzonych rozmów z instytucjami finansowymi powtarzały się wątpliwości dotyczące celu emisji oraz wysokiego zadłużenia powiatu. Celem emisji obligacji jest sukcesywna spłata zadłużenia likwidowanego SPZOZ ZOZ w Kluczborku. Wraz z podjęciem decyzji o likwidacji SPZOZ ZOZ powiat przejął na siebie ambitne zadanie spłaty zobowiązań likwidowanego Szpitala co powoduje wzrost zadłużenia powiatu. W związku z faktem iż instytucje finansowe analizują zdolność kredytową emitenta poprzez analizę wskaźnikową wysoki poziom wskaźnika wynikającego z art. 113 i 114 ustawy o finansach publicznych powodował negatywną ocenę sytuacji finansowej powiatu skutkującą brakiem złożenia przez instytucje finansowe ofert dotyczących przygotowania oraz przeprowadzenia emisji. Dodatkowo należy stwierdzić iż wszelkie projekty finansowe związane ze służbą zdrowia w Polsce spotykają się ze zdecydowaną niechęcią instytucji finansowych. W efekcie prowadzonych rozmów negatywnie wypowiedziało się 14 spośród 17 instytucji finansowych. W ostatecznej fazie rozmów brały udział tylko 3 banki: Bank Bize S.A., Bank Gospodarstwa Krajowego oraz Nordea Bank Polska. Do dnia przygotowania niniejszego raportu GALILEO otrzymało tylko jedną wiążącą ofertę organizacji emisji obligacji dla powiatu. Dwie instytucje finansowe Bank Bize S.A. oraz Bank Gospodarstwa Krajowego podtrzymują zainteresowanie przygotowaniem oferty warunkują to jedynie otrzymaniem dodatkowych dokumentów przede wszystkim pozytywnej opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej dotyczącej możliwości wykupu emitowanych obligacji. W tym miejscu należy podkreślić iż uzyskanie przedmiotowej opinii nie gwarantuje złożenia oferty przez Bank Bize oraz Bank Gospodarstwa Krajowego. Na podstawie posiadanego doświadczenia można stwierdzić z dużym prawdopodobieństwem, że banki z uwagi na cel emisji oraz wysokie zadłużenie powiatu miałyby trudności z pozyskaniem pozytywnej decyzji wewnętrznych komitetów kredytowych. W związku z powyższym rekomenduje się nawiązanie współpracy w zakresie organizacji przygotowania i finansowania dla powiatu formy emisji obligacji z Bankiem Nordea Bank Polska.

Następnie Skarbnik omówił ofertę na emisję obligacji złożoną przez Nordea Bank Polska już po negocjacjach. Bank zobowiązuje się do: przeprowadzenia emisji niezabezpieczonych, do gwarantowania i uplasowania. Nominał jednej obligacji 100.000,00 zł, termin wykupu maksymalnie 9 lat, cel emisji: środki z emisji zostały przeznaczone na finansowanie wydatków, cena obligacji jest równa cenie nominalnej, gwarancja: Bank podejmie się gwarantowania uplasowania emisji na podanych w ofercie warunkach poprzez objęcie na własny rachunek wszystkich obligacji po cenie emisyjnej równej wartości nominalnej obligacji z zastrzeżeniem wskazanym w warunkach dodatkowych. Termin uruchomienia realizacji zamówienia: szybkość wprowadzenia emisji danej serii po podpisaniu umowy do otrzymania środków finansowych to 7 dni roboczych w szczególnych przypadkach okres ten może ulec skróceniu. Warunek dodatkowy: Bank podejmie się organizacji emisji obligacji oraz zagwarantuje dojście emisji do skutku poprzez objęcie na własny rachunek wszystkich obligacji pod warunkiem spłaty w całości w pierwszej kolejności z emitowanych obligacji zobowiązań SPZOZ ZOZ w Kluczborku w Nordea Banku, które na dzień 05.07.2005r. wynoszą 3.990.138,00 zł.

Zarząd Powiatu po szczegółowej analizie raportu firmy GALILEO ADVISORY& FINANCE oraz szczegółowej analizie oferty na emisje obligacji złożonej przez NORDEA BANK POLSKA postanowił przyjąć ofertę wraz z warunkiem dodatkowym. Zarząd Powiatu zobowiązał Starostę oraz Wicestarostę do podjęcia działań zmierzających do podpisania umowy z Nordea Bank Polska. Zarząd Powiatu zlecił Skarbnikowi przekazanie stanowiska Zarządu Powiatu do Nordea Bank Polska.

 

 

 

Do punktu 3 porządku

Wicestarosta zapoznał zebranych z wnioskiem Powiatowego Centrum Pomocy

Rodzinie w Kluczborku. Wniosek dotyczy aneksu Nr 2/2005 do porozumienia z dnia 02.02.2005r. zawartego pomiędzy Powiatem Kluczborskim a Powiatem Namysłowskim w sprawie ponoszenia wydatków na utrzymanie dzieci w placówce opiekuńczo-wychowawczej.

Wicestarosta wyjaśnił, że Aneks wprowadza zmianę w paragrafie 1 pkt. 1 zawartego porozumienia i dotyczy zmiany liczby dzieci finansowanych przez Powiat Kluczborski.

Porozumienie zostało zawarte z tytułu utrzymania w Domu Dziecka w Namysłowie dwojga dzieci: Daniela Marczyńskiego i Przemysława Marczyńskiego przez Powiat Kluczborski. Jednakże z dniem 30.06.2005r. w Domu Dziecka w Namysłowie ustał pobyt jednego z dzieci: Daniela Marczyńskiego.

Żaden z członków Zarządu nie wniósł uwag do przedstawionego Aneksu.

Zarząd Powiatu zatwierdził Aneks Nr 2/2005 do porozumienia z dn. 02.02.2005r zawartego pomiędzy Powiatem Kluczborskim a Powiatem Namysłowskim w sprawie ponoszenia wydatków na utrzymanie dzieci w placówce opiekuńczo-wychowawczej.

Zarząd upoważnił Starostę oraz Wicestarostę do podpisania aneksu.

 

Do punktu 4 porządku

Wicestarosta przedstawił porozumienie, które ma zostać zawarte pomiędzy Powiatem Kluczborskim a Miastem Opole w sprawie ponoszenia wydatków na utrzymanie dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej. Porozumienie dotyczy ponoszenia kosztów utrzymania dziecka pochodzącego z Powiatu Kluczbork: Marcina Mizernego przebywającego w Pogotowiu Opiekuńczym w Opolu. Średni miesięczny koszt utrzymania dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej ustala co roku Prezydent Miasta Opola i ogłasza w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego. Na 2005 rok średni miesięczny koszt utrzymania dziecka w Pogotowiu Opiekuńczym w Opolu wynosi 2.588,13 zł.

Zarząd Powiatu postanowił o podpisaniu porozumienia z Miastem Opole w sprawie ponoszenia wydatków na utrzymanie dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej pochodzącego z powiatu Kluczborku : Marcina Mizernego.

Upoważniono Starostę oraz Wicestarostę do podpisania porozumienia.

Do punktu 5 porządku

 

Wicestarosta przedstawił wniosek (omawiany już wcześniej na posiedzeniu Zarządu Powiatu w dn. 12.07.2005r.) Pana Ryszarda Raźniak w sprawie wyrażenia zgody na demontaż i pozyskanie siatki ogrodzeniowej po byłej bazie Linopłytu w Smardach Górnych.

Wicestarosta zapoznał członków Zarządu również z opinią do przedmiotowego wniosku przygotowaną przez Naczelnika Wydziału Gospodarki Mieniem Powiatu z której wynika, że ogrodzenie jest zdekompletowane i zniszczone. Siatka jest mocno zardzewiała i w niektórych miejscach pozrywana. Ponadto Naczelnik Wydziału proponuje usunięcie siatki wraz z betonowymi słupkami.

Zarząd Powiatu wyraził zgodę na demontaż siatki ogrodzeniowej po byłej bazie Linopłytu w Smardach Górnych. Zlecono Naczelnikowi Wydziału Gospodarki Mieniem Powiatu nadzorowanie demontażu siatki przez Pana Ryszarda Raźniak, ze względu na to że teren ma pozostać uporządkowany.

Zarząd Powiatu ustalił, że demontaż siatki ma zostać przeprowadzony w ciągu 1 miesiąca.

 

Do punktu 6 porządku

 

Wicestarosta zapoznał zebranych z wnioskiem lek. med. Tomasza Kuprianowicza W związku z przeniesieniem pracowni RTG ze starego budynku szpitalnego do nowych pomieszczeń szpitalnych Pan Kuprianowicz wnioskuje o umorzenie czynszu za dzierżawę pomieszczeń i sprzę rtg za miesiąc lipiec w wysokości 2000,00 zł. Prosbę motywuje tym, że w miesiącu lipcu 2005r. nie można było wykonać pełnego zakresu badań radiologicznych. Również część pomieszczeń będących przedmiotem dzierżawy została zagospodarowana przez Powiatowe Centrum Zdrowia.

Zarząd Powiatu nie wyraził zgody na umorzenie czynszu za dzierżawę pomieszczeń i sprzętu rtg za miesiąc lipiec w wysokości 2000 zł, ponieważ ustalona kwota czynszu jest stosunkowo niska i została już raz obniżona. Obecnie Zarząd nie widzi potrzeby obniżenia lub umorzenia kwoty czynszu. Do sprawy dzierżawy pomieszczeń i sprzętu Zarząd wróci ponownie po oddaniu do użytku nowego obiektu Szpitala w Kluczborku.

Do punktu 7 porządku

 

Wicestarosta wraz z członkami Zarządu ustalił sposób realizacji uchwał Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 08 lipca 2005r.:

  • uchwała w sprawie zmiany uchwały Nr XXV/177/2004 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu powiatu kluczborskiego na 2005 rok, postanowiono o przekazaniu uchwały Skarbnikowi Powiatu,
  • uchwała w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania w tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego, postanowiono o przekazaniu uchwały Naczelnikowi Wydziału Organizacyjnego
  • uchwała zmieniająca uchwałę Nr XXVI/192/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dn. 28.02.2005r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, postanowiono o przekazaniu uchwały Skarbnikowi Powiatu oraz dyrektorowi Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku,
  • uchwała w sprawie częściowego lub całkowitego zwalniania z opłaty za pobyt dziecka lub osoby pełnoletniej w placówce opiekuńczo-wychowawczej, postanowiono o przekazaniu uchwały Dyrektorowi Powiatowego Centrum Pomocy rodzinie w Kluczborku,
  • uchwała w sprawie warunków częściowego lub całkowitego zwalniania rodziców z opłaty za pobyt dziecka w rodzinie zastępczej, postanowiono o przekazaniu uchwały Dyrektorowi Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku,
  • uchwała w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Kluczborku, postanowiono o przekazaniu uchwały Naczelnikowi Wydziału Ochrony i Promocji Zdrowia,
  • uchwała w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku za 2003 rok, postanowiono o przekazaniu uchwały Naczelnikowi wydziału Ochrony i Promocji Zdrowia,
  • uchwała w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku za 2004 rok, postanowiono o przekazaniu uchwały Naczelnikowi Wydziału Ochrony i Promocji Zdrowia,
  • uchwała w sprawie przekazania zadania własnego Powiatu Kluczborskiego tj. prowadzenie Zespołu Szkół Licealno-Zawodowych w Polanowicach Gminie Byczyna z dniem 01.09.2005r., postanowiono o przekazaniu uchwały Naczelnikowi Wydziału Edukacji, Naczelnikowi Wydziału Organizacyjnego oraz Skarbnikowi Powiatu,
  • uchwała w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu powiatu dla szkół niepublicznych posiadających uprawnienia szkół publicznych, postanowiono o przekazaniu uchwały Skarbnikowi Powiatu oraz Naczelnikowi Wydziału Edukacji,
  • uchwała w sprawie nadania regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych w powiecie kluczborskim w roku szkolnym 2005/2006, postanowiono o przekazaniu uchwały Skarbnikowi Powiatu oraz Naczelnikowi Wydziału Edukacji,
  • uchwała w sprawie nadania regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów dla studentów z powiatu kluczborskiego w roku akademickim 2005/2006, postanowiono o przekazaniu uchwały Skarbnikowi Powiatu oraz Naczelnikowi Wydziału Edukacji,
  • uchwała w sprawie nadania statutu nowo utworzonej szkole ponadgimnazjalnej, postanowiono o przekazaniu uchwały Naczelnikowi Wydziału Edukacji.

Do punktu 8 porządku

 

Wicestarosta zapytał zebranych czy ktoś ma wolny wniosek, jednak nikt wniosku nie zgłosił.

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia, Wicestarosta zamknął posiedzenie Zarządu Powiatu. Na tym protokół zakończono.

Protokołowała

Tatiana Wollna Zarząd Powiatu

 

1. Stanisław Rakoczy ...............................................

2. Mieczysław Czapliński ...............................................

3. Otylia Skoczylas .................................................

5. Stanisław Stenzel ................................................