PROTOKÓŁ nr 110/2005

z posiedzenia Zarządu Powiatu Kluczborskiego

w dniu 14 czerwca 2005 r.

 

 

Posiedzenie Zarządu otworzył Starosta – Stanisław Rakoczy. W posiedzeniu uczestniczyło trzech członków Zarządu. Ponadto udział wzięli: Skarbnik Powiatu, Sekretarz Powiatu, Pani Mirosława Pyclik – Główny specjalista w Wydziale Edukacji oraz Naczelnik Wydziału Organizacyjnego.

 

Porządek posiedzenia:

 

  1. Otwarcie posiedzenia.
  2. Prezentacje firm brokerskich.
  3. Sprawy oświaty:
  1. wniosek Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku w sprawie zwiększenia liczby etatów pracowników administracji i obsługi;
  2. udzielenia opinii w sprawie przyznania dodatków motywacyjnego i funkcyjnego dla dyrektorów szkół i placówek oświatowych;
  3. aneks nr 8 do arkusza organizacji Zespołu Szkół Licealno-Zawodowych w Polanowicach na rok szkolny 2004 / 2005.
  1. Projekt uchwały w sprawie powołania dyrektora Powiatowego Zespołu Socjalizacyjno-Interwencyjnego “Nasz Dom” Bogacica – Bąków.
  2. Wniosek Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku w sprawie dofinansowania kosztów związanych z usuwaniem szkód spowodowanych wichurą jaka przeszła w nocy z 23 na 24 maja 2005 r.
  3. Zapoznanie z odpowiedzią na pismo PKP PLK S.A. Oddział Regionalny we Wrocławiu dotyczącym likwidacji linii kolejowych Kuniów-Smardy oraz Ligota Dolna-Gotartów.
  4. Wniosek Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku w sprawie przyznania dodatku motywacyjnego dla Pani Doroty Papierkowskiej, dyrektora Domu Dziecka w Bogacicy.

     

     

     

  5. Wniosek Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku w sprawie uchylenia uchwały nr 91/264/01 Zarządu Powiatu w Kluczborku z dnia 22.01.2001 r. w sprawie ustalenia szczegółowych zasad i kryteriów oraz wysokości dodatku motywacyjnego dla dyrektorów placówek opiekuńczo-wychowawczych.
  6. Aneks do porozumienia Nr 7 / 2004 z Powiatem Strzeleckim w sprawie ponoszenia wydatków na utrzymanie dzieci w placówce opiekuńczo-wychowawczej.
  7. Projekt uchwały w sprawie uzgodnienia projektu decyzji o warunkach zabudowy.
  8. Wolne wnioski.

 

Do punktu 1 porządku

 

Porządek posiedzenia został przyjęty przez obecnych członków Zarządu.

Protokół z posiedzenia Zarządu, który odbył się w dniu 08 czerwca 2005 r. został również przyjęty.

Do punktu 2 porządku

 

Sekretarz Powiatu na wstępie wyjaśnił zebranym, że na niniejsze posiedzenie Zarządu Powiatu zaproszonych zostało 5 firm brokerskich w celu przedstawienia przez nich swoich ofert z zakresu ubezpieczeń zarówno majątkowych jak i osobowych. Po wysłuchaniu wszystkich prezentacji, Zarząd Powiatu podejmie decyzję o wyborze jednej z nich. Jako pierwsza zaprezentowała się firma “Eurobroker” Sp. z o. o. z/s w Opolu. Jej przedstawiciel, prezes - Pan Mieczysław Grześkowicz swoją wypowiedź rozpoczął od stwierdzenia, że Kancelaria Brokerska “Eurobroker” oferuje pomoc w zakresie doboru “dobrych” ubezpieczeń spośród wielu istniejących na rynku, gdyż jak wiadomo, na rynku ubezpieczeniowym w chwili obecnej działają aż 34 zakłady ubezpieczeniowe. Następnie Pan Grześkowicz zacytował ustawę o pośrednictwie ubezpieczeniowym, która mówi między innymi o tym, że praca brokera polega na doprowadzeniu do zawarcia umowy ubezpieczenia, wykonywania czynności przygotowawczych potrzebnych do zawarcia umowy ubezpieczenia oraz w uczestniczenia w zarządzaniu tym programem ubezpieczeniowym jak również w sprawach o odszkodowania. Pan Grześkowicz zaproponował, aby Starostwo objęło

ubezpieczeniem siebie jak również jednostki mu podległe jako jeden kompleks ubezpieczeniowy i wtedy broker zbierze wszystkie dane niezbędne do ubezpieczenia jednostek nam podległych a polega to na tym, że niektóre firmy brokerskie wymagają np. informacji o ryzykach ubezpieczeniowych, informacji o tym, co już istnieje, oczekują konkretnych propozycji natomiast firma “Eurobroker” robi to w ten sposób, że kontaktuje się bezpośrednio z jednostkami, które mają zostać objęte ubezpieczeniem np. szkoły, szpitale i w tych jednostkach zbiera informacje w ten sposób, że przegląda lub otrzymuje kserokopie polis ponieważ polisy, które są obecnie zawarte, one są o różnym charakterze, o różnych ryzykach ubezpieczeniowych, o różnych składkach, o różnym zasięgu ubezpieczenia i dlatego też, broker kontaktuje się bezpośrednio z jednostkami aby uzyskać szczegółowe informacje potrzebne do przygotowania konkretnej oceny tego co jest, następnie oceniają dane ubezpieczenia, konsultują się cały czas z dyrektorami tych jednostek aby zebrać jak najbardziej szczegółowe informacje oraz prowadzą uzgodnienia gdyż często bywa tak, że niektóre ubezpieczenia są przeszacowane a wiadomo że z tym wiąże się wysokość składki ubezpieczeniowej i po zebraniu tych informacji przygotowują dla Starostwa audyt tego co jest, oceniają jak wygląda obecna sytuacja z propozycjami, że co w których jednostkach ubezpieczyć i Starostwo otrzymując tego typu informacje ma do wyboru albo przygotowanie przez firmę brokerską Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia do przeprowadzenia przetargu i można przeprowadzić przetarg wyłaniając dany zakład ubezpieczeniowy, który zaoferuje najkorzystniejsze warunki lub firma brokerska mając konkretne informacje o tym co jest i co potrzeba, występuje do wybranych zakładów ubezpieczeniowych i oczekuje od nich konkretnych ofert, które następnie są przedstawiane Starostwu, wcześniej firma brokerska negocjuje cenę tego ubezpieczenia. Jeżeli ubezpieczeniem miałyby być objęte wszystkie jednostki podległe razem plus Starostwo, to składka ubezpieczeniowa jest o około 20-30% niższa niż obecnie. W końcowym etapie, jednostki, które mają zostać objęte ubezpieczeniem, za pośrednictwem brokera podpisują umowy ubezpieczenia czyli one będą dalej rozliczały się finansowo tak jak dotychczas z tym że firma Eurobroker proponuje również, aby doprowadzić do wyrównania terminów opłat składek tak aby we wszystkich jednostkach łącznie ze Starostwem datą ubezpieczenia był jeden dzień w roku ewentualnie dwa. Jest to wygodne ponieważ “nie uciekają” żadne ubezpieczenia a rozkładając składkę na raty (liczba rat jest do negocjacji) doprowadza się do tego, że nie ma później tego problemu, że jakieś ubezpieczenie nie dotrzymało określonego terminu bo oni nadzorują tego typu ubezpieczenia łącznie z zakładem ubezpieczeniowym, który ubezpiecza za ich pośrednictwem. Na koniec

Pan Grześkowicz dodał, że w razie wystąpienia szkody, jeżeli są komplikacje z wypłatą odszkodowania, broker reprezentuje daną jednostkę przed zakładem ubezpieczeniowym do czasu wyjaśnienia wszelkich wątpliwości łącznie ze wstawieniem się przed sądem jeśli zajdzie taka konieczność. Reasumując, na zakończenie swojej wypowiedzi Pan Grześkowicz przedstawił zebranym raz jeszcze korzyści jakie można odnieść korzystając z usług w/w formy a mianowicie: fachowe doradztwo ubezpieczeniowe, dbanie o pełny zakres ubezpieczenia według potrzeb, możliwość wyboru dogodnych terminów opłaty składki ubezpieczeniowej, udzielanie pomocy przy likwidacji szkód oraz niższa niż obecna składka ubezpieczeniowa oraz to, że usługa brokera jest całkowicie bezpłatna gdyż jest on wynagradzany przez zakład ubezpieczeniowy, który zostanie wyłoniony do ubezpieczenia danych obiektów.

Jako następna zaprezentowała się Kancelaria Brokerska “Supra Brokers” działająca na rynku od 1998 roku i posiadająca swoją centralę we Wrocławiu a działająca na terenie całego kraju gdyż posiada swoje oddziały w Warszawie, Gdańsku i Krakowie. Od początku swojej działalności firma ta obejmuje “opieką” klientów na terenie całego kraju i specjalizuje się w obsłudze podmiotów publicznych. 90% ich klientów stanowią jednostki sektora publicznego, obsługują w tej chwili około 300 klientów instytucjonarnych a pierwszą grupą klientów do których w/w firma dotarła to jednostki służby zdrowia, szpitale i przez to osiągnęli pozycję wiodącego brokera “medycznego” na rynku gdyż obsługują około 180 szpitali na terenie całego kraju. Firma Supra Brokers zdaniem jej przedstawiciela uzyskała taką pozycję na rynku m. in. dzięki zaangażowanemu podejściu jej pracowników do swoich zadań, przestrzeganie etyki zawodowej, profesjonalizm, dbałość o interesy klienta a wyrazem dążeń do dbałości o interesy klienta, dążenie do doskonałości w prowadzeniu ich usługi -wyrazem tego jest posiadanie przez nich jako jednej z niewielu kancelarii brokerskich w kraju - systemu zarządzania jakością, który został wprowadzony w ubiegłym roku i jego posiadanie jest potwierdzone certyfikatem ISO 912000 a to świadczy o tym, że firma jest usystematyzowana, uporządkowana i posiada wystandaryzowane metody działania, jest organizacją samoucząca się, samodoskonalącą się. Firma zarządzana jest w sposób nowoczesny, działa poprzez cele, ma określoną wizję, misję firmy i we współpracy z takimi jednostkami jak powiaty, chcą wprowadzać do elementów zarządzania ryzykiem to nowoczesne zarządzanie, aby korzystający z ich usług, mieli nowoczesne podejście do spraw zabezpieczenia interesów powiatu a mowa o powiatach gdyż drugą grupą docelową jeśli chodzi o klientów w/w firmy są jednostki samorządowe. Na dzień dzisiejszy firma ta

obsługuje około kilkadziesiąt powiatów i gmin w całej Polsce, a pod koniec bieżącego roku liczba ta zdecydowanie zwiększy się i tak np. firma Supra Brokers obsługuje Powiat Dzierżoniowski, Powiat Wolsztynski, Międzychodzki, Dąbrowski, Chrzanowski, Rybnicki, Wałbrzyski, Gminę Jaworzno, Kamienna Góra itd. i efekty ich pracy są tam widoczne. Firma ta może zaoferować nam przede wszystkim wiedzę dotyczącą sposobu zabezpieczenia interesów powiatu jako całości, poza tym wnioski, które zostałyby wspólnie wyciągnięte co do przyszłej koncepcji na temat zarządzania ryzykiem w powiecie ponieważ powiat czy jednostkę samorządową traktujemy jaką złożone przedsiębiorstwo gospodarcze o różnorodnej działalności w wielu sferach funkcjonowania w związku z tym należy tutaj bardzo dokładnie i szczegółowo przygotować koncepcję zarządzania ryzykiem czyli zabezpieczenia poprzez umowy ubezpieczenia bo to jest 90% zarządzania ryzykiem, w tej chwili przystosowując także do możliwości finansowych powiatu i jego jednostek organizacyjnych należy opracować najlepszy plan ochrony, wystandaryzować procedury dla wszystkich jednostek, opracować spójną koncepcję - to wszystko niesie ze sobą dwa główne elementy, które będą bardzo jasno widoczne: po pierwsze – redukcja kosztów ubezpieczenia – ze względu na efekt skali, dostosowanie, zracjonalizowanie tych wydatków na ubezpieczenia aby płacić tylko za tę ochronę, która jest nam potrzebna a nie za tę, która nie jest potrzebna a to często się zdarza; poza tym wykorzystanie ich doświadczenia, pozycji na rynku gdzie wiedza kto jakie możliwości daje; po drugie – pełna ochrona ubezpieczeniowa udoskonalanie, poczucie zwiększonego bezpieczeństwa ponieważ pewność i jakość tej ochrony będzie przez w/w firmę sprawdzana i kontrolowana i ubezpieczenia te mają być zbliżone w sposób idealny do naszych potrzeb i możliwości. Dodatkowo, jest to firma, która dba o klienta w sposób nieco szerszy niż tylko zarządzanie ryzykiem ale również pomaga w prowadzeniu nowoczesnej technologii. Reasumując, jest to firma prężna, rozwijająca się, szukająca nowych elementów z którymi mogą do klientów “przyjść” aby zapewnić mu bardziej kompleksową obsługę dotyczącą kilku wzajemnie powiązanych elementów, rodzajów działalności. Ponadto, firma ta w przypadku jej wyboru, zobowiązuje się do przygotowania Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia i w zależności od decyzji naszej również przeprowadzenie przetargu. Następnie Starosta zapytał przedstawiciela firmy “Supra Brokers” o to, ile procentowo zaoferują zniżki przy kompleksowym ubezpieczeniu na co pytany odpowiedział, że na tę chwilę nie podejmie się deklaracji konkretnej wysokości zniżki bo nie wie jaki jest stan zabezpieczeń, rodzaj polis i ich jakość natomiast z doświadczenia obsługi tego typu podmiotów kompleksowo - około 25%.

Kolejną firmą oferującą swoje usługi z zakresu ubezpieczeń była Kancelaria Brokerska “Inter Broker” Sp. z o. o. z Torunia. Jej przedstawiciel, Pan Wojciech Szlaszyński na wstępie oznajmił, że reprezentuje brokera z grupy Mentor, aktualnie największego brokera z kapitałem polskim jaki funkcjonuje na naszym rynku. Inter Broker jest spółką – kontynuował jej przedstawiciel, która w ramach grupy specjalizuje się w obsłudze jednostek samorządu terytorialnego i podmiotów, które podlegają pod ustawę o zamówieniach publicznych. Spółka ta funkcjonuje od 1998 roku czyli ma już siedmioletnie doświadczenie w funkcjonowaniu na rynku, obejmuje ponad 100 jednostek samorządu terytorialnego oraz ponad 200 podmiotów, które podlegają pod ustawę o zamówieniach publicznych. Spółka Inter Broker zdaniem Pana Szlaszyńskiego, jest w stanie zaoferować Starostwu Powiatowemu w Kluczborku bardzo ciekawe rozwiązania jeśli chodzi o ubezpieczenia tym bardziej że specyfika naszej działalności wymaga nieco innego podejścia niż brokerzy standardowo podchodzą do tradycyjnych podmiotów gospodarczych. Polega to na tym, że firma ta wyposaży nas w “narzędzia”, które pozwolą nam wdrożyć nowoczesną politykę ubezpieczeniową to jest jakby pierwszy podstawowy element, jeżeli wybierzemy zakres programowy czyli przedmiot i zakres poszczególnych ryzyk, będą oni chcieli pomóc nam wdrożyć te ubezpieczenia zgodnie z ustawą – Prawo zamówień publicznych. Wdrożenie programu rozpoczyna standardowy serwis, który w/w firma prowadzi tzn. nadzór nad wszelkimi czynnościami, które związane są z ubezpieczeniami, przede wszystkim likwidacją szkód. Na dzień dzisiejszy spółka Inter Broker jest bardzo silną stroną do rozmów z ubezpieczycielami, dlatego element likwidacji szkód jest dla nich bardzo bliski ponieważ rocznie likwidują ponad 6.000 szkód czyli codziennie około kilkunastu. Jest to bardzo silny element a dla ubezpieczycieli tak naprawdę ważne są wszelkie rozwiązania prawne, które zostaną wdrożone przed zawarciem ubezpieczenia. W całym procesie jeśli chodzi o zawarcie umowy ubezpieczeniowej można wyróżnić trzy elementy: po pierwsze: firma ta przygotuje nas do wyboru zakresu i przedmiotu ubezpieczenia jak również przygotuje na naszą rzecz audyt ubezpieczeniowy czyli dokona oceny aktualnie funkcjonujących naszych ubezpieczeń wraz z jednostkami organizacyjnymi. Audyt, oprócz tego że zawiera nasze rozwiązania z ich zaletami ale również i wadami, w drugiej części zawiera modelowe rozwiązanie jakie dziś sprawdza się u ich kilkuset klientów; jest to doskonały element porównawczy tym bardziej, że poparty jest tzw. średnią przetargową czyli elementy ich programu łatwo jest porównać także cenowo z rozwiązaniami, które my posiadamy i na podstawie audytu w przyszłości można przygotować się do wydatków ubezpieczeniowych a z drugiej strony

zdecydować się na zakres ubezpieczeń. W praktyce firma ta proponuje zawsze bardzo szeroki zakres szczególnie jeśli chodzi o odpowiedzialność cywilną dlatego że jest to rzecz, która w niedługim czasie będzie bardzo ważna dla samorządów gdyż świadomość prawna społeczeństwa rośnie i pojawia się coraz więcej roszczeń klientów. Nad dzień dzisiejszy firma ta posiada bardzo szeroko rozbudowany element odpowiedzialności cywilnej, posiadają szerokie rozwiązania pozwalające np. scalić takie ubezpieczenia do jednej polisy przez co zminimalizować wydatek powiatu a ochroną objąć wszystkie jednostki organizacyjne. Ponadto, ponad standardowo, firma ta wdraża szczególne rozwiązania takie jak się w samorządach pojawiają czyli odpowiedzialność za drogi, za rzeczy porzucone na drogach, za zieleń, także szkoły i oświata - to jest pewnego rodzaju specyfika. Audyt w tej części staje się naszą własnością jeżeli będziemy chcieli z niego skorzystać, możemy wybrać z niego dobrowolne elementy czy rozwiązania, które dla nas są korzystne. Jeżeli taki program wybierzemy, to “stary” system ubezpieczeniowy i ten “nowy”, będą funkcjonowały równolegle tzn. że “stare” polisy w żadnym momencie nie zostaną rozwiązane a dopiero po wygaśnięciu ten przedmiot ubezpieczenia dojdzie do nowego programu i to daje to, że w pierwszym roku mamy bardzo płynne przechodzenie starego systemu ubezpieczeniowego do nowego rozwiązania natomiast nie mamy podwójnego ubezpieczenia dlatego że przewidują oni klauzulę: w pierwszym roku ubezpieczyciel, który wygra postępowanie przetargowe czy zostanie ubezpieczycielem w programie, pomniejszy składkę proporcjonalnie o tyle, o ile funkcjonują jeszcze “stare” polisy czyli jest to doskonały element łączenia tych dwóch systemów działalności. Po dokonaniu takiego wyboru, firma ta gwarantuje przygotowanie pełnej dokumentacji w postaci projektu specyfikacji, propozycji rozwiązania co powinno być warunkami wymaganymi, preferowanymi. Jeżeli przyjmiemy te dokumenty spółka ta chce, aby w drodze przetargu wyłoniliśmy jednego ubezpieczyciela na cały program a ktoś z pracowników w/w spółki będzie albo biegłym w komisji lub członkiem komisji. Po zakończonym przetargu, całość wdrożenia programu “spada” na w/w firmą. Obligują się oni wprowadzić procedury obiegu dokumentów i likwidacji szkód dla wszystkich naszych jednostek. Dyrektorzy naszych jednostek czy inne osoby wskazane do tego, zostaną pisemnie poinstruowane o tym, co należy robić, jak należy postępować w przypadku szkód. Wszystkie szkody trafiają do firmy brokerskiej, ona je weryfikuje, jeżeli jest spór z ubezpieczycielem jeśli chodzi o wypłatę odszkodowania to oni również przygotowują opinie prawne, merytoryczne, jeżeli jest potrzeba rozmowy z centralą to oni w naszym imieniu to robią a są oni ogromnym partnerem dla towarzystw ponieważ rocznie lokują w towarzystwach

ubezpieczeniowych ponad 185.000.000 zł. składki i to jest ten potencjał, który daje im przewagę nad pojedynczymi brokerami czy brokerami, którzy mają krótką historię działalności i nie mają żadnego potencjału rozmów z towarzystwami. Powyższe elementy są wykonywane w tzw. standardowym serwisie tzn. że oprócz wydatku ubezpieczeniowego, nic nas to nie kosztuje. Ponadto, jeżeli po audycie dojdziemy do wniosku, że aktualne rozwiązania są dobre i tak naprawdę broker nie przyczynia się do żadnego polepszenia, usprawnienia tego funkcjonowania to w umowie będzie zawarty zapis mówiący o tym, że Starostwo może odstąpić od umowy bez podawania przyczyn i z tego tytułu nie poniesie żadnych kosztów tyle tylko, że tych rozwiązań programowych nie będzie można nigdzie wykorzystać gdyż zostaną one zastrzeżone prawami autorskimi. Ponadto, firma ta posiada certyfikat ISO, współpracuje z 80 brokerami zagranicznymi, został również otwarty dział pozyskiwania funduszy strukturalnych a ich klienci będą mieli dodatkowe zniżki jeżeli będą chcieli z tego korzystać. Firma ta rozwija się bardzo mocno dlatego wszelkie nowe rozwiązania finansowe ich klienci otrzymują za każdym razem jako pierwsi. Następnie Starosta zapytał przedstawiciela firmy Inter Broker, na jaki spadek wysokości składki ubezpieczeniowej Starostwo Powiatowe w Kluczborku może liczyć przy objęciu ubezpieczeniem wszystkich jednostek organizacyjnych powiatu kluczborskiego. Zapytany odpowiedział, że to zależy od tego w głównej mierze, co Starostwo posiada na dziś, jaki jest stan ale około 25% na pewno jednak to dokładnie będzie wiadomo dopiero po przeprowadzeniu audytu.

Następnie głos zabrał przedstawiciel Kancelarii Brokerów Ubezpieczeniowych “Marschall” z Opola. Wieloletnia praca tej spółki zaowocowała pozyskaniem około 100 klientów, obecnie spółka działa na terenie 8 województw. Osoby wchodzące w skład zarządu spółki posiadają wyższe wykształcenia techniczne i prawnicze co pozwala im na interdyscyplinarne podejście do problematyki ochrony działalności samorządów. Innowacyjność w zakresie tego czym firma ta zajmuje się polega na tym, że są oni autorami umowy ubezpieczenia jednostki samorządowej tzn. że umowa ta jest dostosowana do szczególnego zakresu odpowiedzialności powiatu i jego działalności. Umowa ta powinna być skonstruowana w taki sposób, by uwzględniała to, że funkcjonujemy jako jednostka samorządowa a nie podmiot komercyjny i to ma dla spółki ogromne znaczenie gdyż wtedy ta umowa autorska jest dostosowana do naszych potrzeb gdyż uwzględnia ten szczególny charakter naszej działalności. W ramach tej umowy opracowane zostały również umowy ubezpieczenia osób pełniących samorządowe funkcje publiczne i prawdopodobnie jako pierwsi w kraju opracowali serwis internetowy,

który jest skierowany do jednostek samorządowych a podejmuje on problem ochrony działalności jednostki samorządowej. Jeśli chodzi o koncepcję współpracy z naszym powiatem – kontynuował przedstawiciel firmy Marschall, w swojej ofercie zaproponowali oni nam przeprowadzenie audytu ubezpieczeniowego i dzięki niemu można dowiedzieć się, ile tak naprawdę wydaje się w skali powiatu na ubezpieczenia, jaki jest stan ubezpieczenia jednostek powiatu a dzięki współpracy z w/w spółką, można dowiedzieć się jak efektywnie wydać pieniądze, które i tak są wydawane przez powiat na ubezpieczenia. Zakres ubezpieczenia oparty jest o autorską umowę ubezpieczenia i jest on dostosowany do tego szczególnego zakresu naszej odpowiedzialności. Zawarcie umów przewidywane jest w jednym postępowaniu dla wszystkich jednostek przy czym każda jednostka będzie miała swoje indywidualne warunki dostosowane do zakresu jej działania. Spółka zobowiązuje się również do opracowania Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, która zawiera szczegółowy system oceny ofert a polega to na tym, że nie stosuje ona jedynego kryterium jak to zazwyczaj w przetargach się robi jakim jest cena tylko starają się wyważyć warunki ubezpieczenia w stosunku do ceny za to ubezpieczenie. Posiadana wiedza i doświadczenie pozwalają w/w firmie na sprawne przeprowadzenie tego postępowania gdyż posiadają wieloletnie doświadczenie w zakresie prowadzenia tego typu postępowań. Jeśli chodzi o schemat współpracy od strony formalno-prawnej: broker działa jako pełnomocnik do przeprowadzenia zamówienia publicznego zgodnie z ustawą – Prawo zamówień publicznych i w takim charakterze też działa. Mogą też działać w charakterze biegłego rzeczoznawcy jako ciało doradcze powołane przez zamawiającego. Najważniejszą rzeczą na jaką należy zwrócić uwagę we współpracy pomiędzy brokerem a jednostką samorządu terytorialnego jest to, jak przebiega likwidacja szkód. Dzięki wieloletniej współpracy ze swoimi klientami, firma ta opracowała i wdrożyła procedury likwidacji szkód, które są uzgodnione z zakładami ubezpieczeń, które powodują, że likwidacja szkód w jednostkach samorządowych przebiega sprawnie i znacznie szybciej niż by to miało miejsce gdybyśmy byli zdani tylko na własne siły w tym względzie. O jakości tych procedur świadczy również to, że przez wiele lat są one kontynuowane w kolejnych umowach ubezpieczenia i mimo wypłat odszkodowań znacznie przekraczających wartość składki z danych umów ubezpieczeniowych. Reasumując, korzyści jakie płyną ze współpracy z Marschall Kancelarii Brokerów Ubezpieczeniowych to: przejmują oni odpowiedzialność za stan ubezpieczeń do wysokości 6.500.000 zł. gdyż tyle wynosi suma gwarancyjna w ubezpieczeniu OC i do tej wysokości firma ponosi pełną odpowiedzialność za stan ubezpieczeń swoich klientów;. kolejną korzyścią jaką można uzyskać ze współpracy

z w/w spółką to oszczędność czasu gdyż angażują oni swoich klientów tylko w minimalnym zakresie koniecznym do przeprowadzenia postępowania na ubezpieczenie powiatu;. odległość siedziby spółki od Kluczborka powoduje to, że audyt może zostać przeprowadzony sprawnie nie angażując nadmiernie czasu i uwagi klienta; zapewniają zsynchronizowanie przeprowadzenia tego procesu; oszczędność pieniędzy gdyż istnieje możliwość efektywniejszego wydatkowania pieniędzy na ubezpieczenia, które i tak są wydatkowane. Efektywność ta polega na tym, że za obecną składkę otrzymujemy większy zakres ubezpieczenia lub doprowadzamy do sytuacji takiej, że pozostawiamy stan ubezpieczenia taki jaki on jest i dokonujemy na skutek scalenia ubezpieczeń obniżenie kosztów ubezpieczenia. Jako ostatnia ofertę swoich usług zaprezentowała Spółka z o.o. z Torunia, firma Maximus Broker. Jest to dość specyficzny broker ubezpieczeniowy ponieważ skupił się on wyłącznie na jednostkach samorządowych. Proponuje on wprowadzenie w życie pewnego hurtowego podejścia do tematu ubezpieczenia a chodzi o to, aby w jednym momencie zorganizować przetarg na ubezpieczenie całego majątku powiatu zarówno starostwa jak i wszystkich jednostek organizacyjnych. Pomysł ten narodził się głównie z przyczyn finansowych bo ich doświadczenie pokazuje, że jeżeli podejdziemy w sposób hurtowy do tego tematu i skorzystamy z efektu skali to przede wszystkim osiągniemy obniżenie kosztów ubezpieczenia. Obniżenie to związane jest nie tylko z efektem skali ale także z wprowadzeniem pewnych rozwiązań, które te koszty jeszcze dodatkowo minimalizują a chodzi o ubezpieczenia zawierane na zasadzie ubezpieczeń wspólnych np. jeśli chodzi o kradzież, wiadomo, że w jednym momencie nie będzie kradzieży we wszystkich jednostkach dlatego proponują aby zawarta została tylko jedna polisa ubezpieczeniowa od kradzieży i jest to wprowadzane we wszystkich powiatach które współpracują z w/w firmą i w przypadku tego ubezpieczenia koszty spadają nawet o 75-85%; polisa jest jedna, suma ubezpieczenia na takiej polisie to nie jest wartość wszystkich narażonych na kradzież sprzętów. Podobnie w przypadku ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej - w tym przypadku jedna polisa może chronić wszystkich. Obniżenie kosztów ubezpieczenia jest podstawową sprawą ale nie jedyny aspekt finansowy takiego przetargu, są jeszcze dwa: możliwość otrzymania funduszu prewencyjnego od firmy ubezpieczeniowej, która zostanie wybrana w przetargu; są to pieniądze na zwiększenie bezpieczeństwa w powiecie, pieniądze te pochodzą z umiejętnego opracowania Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia; w przypadku niedużej szkodliwości, po skończonym okresie ubezpieczeniowym, część składki (około 10-15%) wraca do powiatu jako niewykorzystane środki na odszkodowania i one również pochodzą z umiejętnej

konstrukcji specyfikacji bo to jest całą podstawą. Do specyfikacji wprowadzane są klauzule, które poprawiają standardowe warunki ubezpieczenia. Klauzule brokerskie to zapisy, które eliminują niekorzystne zapisy ogólnych warunków ubezpieczenia. Nawet w dobrych firmach warunki te są niekorzystne i w przypadku szkody, są problemy z wypłatą odszkodowania bo wprowadzają np. zapis, który mówi że przy szkodzie potrącają zużycie techniczne. Do specyfikacji wprowadzane jest klauzula automatycznego pokrycia, są to bardzo wygodne zapisy, które zapewniają ochronę ubezpieczeniową dla majątku nowozakupionego i majątek taki, jeżeli nie przekracza pewnej określonej wartości (około 10%) jest ubezpieczony gratis. Jeżeli wartość sprzętu lub innego wyposażenia zostanie przekroczona to wtedy płaci się za nadwyżkę ale dopiero po skończonym okresie ubezpieczenia a więc jest to coś w rodzaju akredytowania nas przez firmę ubezpieczeniową. Ponadto, w czasie roku ubezpieczeniowego nie ma żadnych ruchów w ubezpieczeniach, program skonstruowany dla nas jest tzw. programem bezobsługowym, ogólne warunki są w taki sposób zmodyfikowane, że “płyną” swoim życiem, to co jest nowego wchodzi automatycznie, to co wychodzi z masy majątkowej jest rozliczane, jest rozliczana składka za niewykorzystane ubezpieczenie ale tym zajmuje się broker, nikt ze Starostwa nie musi tego “pilnować”. Istnieje również możliwość poprawienia oferty firmy, której posiadamy, poprawienia ponieważ firma brokerska wynegocjuje ją “wyżej” niż na tę chwilę posiadamy a więc można zyskać poprawę merytorycznych warunków ubezpieczenia, dochodzą również nowe świadczenia, wyłączenie pewnych rozwiązań, które są nieprzydatne dla poszczególnych osób i z tych ubezpieczeń możemy wynegocjować fundusz prewencyjny na zwiększenie ubezpieczeń zdrowotnych dla pracowników. Reasumując, firma Maximus Broker oferuje nam sprawdzone rozwiązania, jasno określone procedury postępowania, cała procedura przetargowa od momentu podjęcia przez nas decyzji kończy się po okresie około 6-8 tygodni, już po kilku dniach spółka jest w stanie przedstawić nam kompletną dokumentację przetargową, specyfikację wraz z symulacją kosztów i materiały te są przedstawiane w takiej formie, abyśmy mogli podjąć decyzję odnośnie ogłoszenia przetargu i wybrać któryś z wariantów, jeżeli nie, to na tym kończy się nasza współpraca i nie poniesiemy za to żadnych kosztów.

Po wysłuchaniu wszystkich prezentacji, Zarząd Powiatu podjął dyskusję nad tym, którą z firm brokerskich wybrać. Po zastanowieniu się i ponownym rozważeniu wszystkich korzyści jakie dana firma brokerska może nam zaoferować w zakresie ubezpieczeń, Zarząd Powiatu jednogłośnie postanowił o wyborze firmy Maximus Broker Sp. z o. o. z Torunia. Jednocześnie Zarząd Powiatu postanowił o zawarciu umowy ubezpieczenia na okres 3 lat.

Do punktu 3 porządku

Starosta przedstawił zebranym następujące sprawy:

  1. wniosek Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego

    w Kluczborku w sprawie zwiększenia liczby etatów pracowników administracji i obsługi; Pani Mirosława Pyclik wyjaśniła zebranym, że zgodnie z zatwierdzonym arkuszem organizacji Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego

    w Kluczborku na rok szkolny 2005/2006, liczba etatów pracowników niepedagogicznych wynosi 14 tj. 5 etatów pracowników administracji i 9 etatów pracowników obsługi. W dniu 7 oraz 8 czerwca br. dyrektor w/w ośrodka zwrócił się z prośbą o zwiększenie o 1 etat pracownika administracji i o 0,25 etatu pracownika obsługi. Dyrektor ośrodka swoją prośbę uzasadnia tym, że jeżeli chodzi o dodatkowy etat pracownika administracji to jest on zdaniem dyrektora niezbędny i konieczny do prawidłowego funkcjonowania ośrodka natomiast 0,25 etatu pracownika obsługi umotywowane zostało przez dyrektora tym, że aktualnie są dwa etaty sprzątaczki a przy takim stanie zatrudnienia bardzo trudno jest utrzymać odpowiedni stan czystości i porządku i dlatego wnioskują o zwiększenie o 0,25 etatu jednej z pracownic zatrudnionej dotychczas na stanowisku praczko-sprzątaczki w wymiarze 0,75 etatu. Skarbnik dodał, że rozmawiał na tan temat z dyrektorem ośrodka i uzasadniał on swój wniosek m. in. tym, że kursy jakie młodzież odbywa w zakresie praktycznej nauki zawodu uległy skróceniu z 6-8 tygodni do 4 tygodni, chętnych jest bardzo dużo a ilość dokumentacji do przygotowania jest taka sama tylko że dla większej liczby osób i dlatego chce on stworzyć stanowisko - coś w rodzaju sekretariatu dla uczniów aby te sprawy były tam załatwiane. Jeśli chodzi o etat dla sprzątaczek – kontynuował Skarbnik, to też jest uzasadniona prośba bo obiekt, jego powierzchnia do sprzątania jest faktycznie duża i za mało jest tych osób. Ponadto, dodatkowy etat byłby finansowany częściowo z opłat koordynacyjnych wnoszonych przez współpracujące z ośrodkiem placówki jednak wszystko zależy od liczby kursantów na rok szkolny 2005 / 2006. Następnie Skarbnik zaproponował, aby wstrzymać się jednak z podjęciem decyzji w powyższej sprawie do czasu zakończenia naboru na rok szkolny 2005 / 2006 i jeżeli nabór będzie taki jak ośrodek zakłada w arkuszu organizacyjnym to proponuje przychylić się do prośby dyrektora. Członkowie Zarządu Powiatu po wysłuchaniu wypowiedzi Skarbnika Powiatu jednogłośnie zgodzili się z podanymi przez niego propozycjami co do sposobu rozstrzygnięcia przedmiotowego wniosku tzn. postanowiono o wstrzymaniu się z podjęciem decyzji do czasu zakończenia naboru na rok szkolny 2005 / 2006 tj. do września br. i jeżeli

     

    nabór będzie taki jak zakłada się w arkuszu organizacyjnym to Zarząd Powiatu postanowił, że przychyli się do prośby dyrektora.

  2. udzielenia opinii w sprawie przyznania dodatków dla dyrektorów szkół i placówek

    oświatowych: motywacyjnego – na okres 3 miesięcy tj. od 01.07.2005 r. do 30.09.2005 r. oraz funkcyjnego na okres 2 miesięcy tj. od 01.07.2005 r. do 31.08.2005 r.; Zarząd Powiatu wstępnie zapoznał się z propozycjami co do wysokości dodatków: motywacyjnego i funkcyjnego dla dyrektorów poszczególnych szkół i placówek oświatowych powiatu kluczborskiego jednak ostateczna decyzję w tej sprawie Zarząd Powiatu jednogłośnie postanowił, że podejmie na następnym posiedzeniu.

  3. aneks nr 8 do arkusza organizacji Zespołu Szkół Licealno-Zawodowych w Polanowicach

na rok szkolny 2004 / 2005; Pani Pyclik wyjaśniła zebranym, że niniejszy aneks dotyczy kontynuacji nauczania indywidualnego zatwierdzonego w aneksie nr 7. W związku z tym, że nikt z zebranych nie wniósł żadnych uwag do niniejszego aneksu, Starosta zaproponował aby go zatwierdzić. Zarząd Powiatu jednogłośnie zatwierdził aneks nr 8 do arkusza organizacji Zespołu Szkół Licealno-Zawodowych w Polanowicach na rok szkolny 2004 / 2005.

Do punktu 4 porządku

Starosta przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie powołania dyrektora Powiatowego Zespołu Socjalizacyjno-Interwencyjnego “Nasz dom” Bogacica – Bąków. Starosta powiedział, że na mocy niniejszej uchwały powołuje się z dniem 1 lipca 2005 r. Panią Dorotę Papierkowską na stanowisko dyrektora w/w zespołu i jednocześnie upoważnia się go do podpisania z Panią Dorotą Papierkowską umowy o pracę. W związku z tym, że nikt z zebranych nie wniósł żadnych uwag do w/w projektu uchwały, Starosta poddał go pod głosowanie. Zarząd Powiatu jednogłośnie podjął uchwałę w sprawie powołania dyrektora Powiatowego Zespołu Socjalizacyjno-Interwencyjnego “Nasz dom” Bogacica – Bąków.

 

Do punktu 5 porządku

Przewodniczący Zarządu Powiatu przedstawił zebranym wniosek Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku w sprawie dofinansowania w kwocie 31.496,00 zł. z tytułu szkód

spowodowanych wichurą, która przeszła w nocy z 23 na 24 maja 2005 r. przez tereny gmin: Byczyna i Wołczyn. Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku swoją prośbę uzasadnia poniesieniem wysokich kosztów w związku z usuwaniem połamanych i przewróconych w czasie wichury drzew. Koszty te nie uwzględniają jeszcze drzew pochylonych i uszkodzonych w mniejszym stopniu ale które w najbliższym czasie trzeba będzie usunąć gdyż na dzień dzisiejszy jest już kilkadziesiąt zgłoszeń o tym, że drzewa te stanowią zagrożenie dla użytkowników dróg i mieszkańców posesji sąsiadujących z drogami powiatowymi. Wicerstarosta stwierdził, że tej wichury nikt nie mógł przewidzieć i koszty z tym związane faktycznie są wysokie ale przecież coś takiego zdarza się praktycznie każdego roku i Zarząd Dróg Powiatowych ma zaplanowane w budżecie na ten cel jakieś środki i dlatego Wicestarosta zaproponował, że jeżeli wniosek ten zostanie przez pozostałych członków Zarządu Powiatu zaopiniowany pozytywnie, to aby nie dawać im całej wnioskowanej kwoty tylko jakąś jej część np. 20.000 zł. Skarbnik dodał, że jest to jego zdaniem wystarczająca kwota i zaproponował, aby udzielić jej ze środków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Po krótkiej dyskusji Zarząd Powiatu jednogłośnie postanowił o udzieleniu Zarządowi Dróg Powiatowych w Kluczborku dofinansowania w kwocie 20.000 zł. ze środków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

 

Do punktu 6 porządku

Starosta przedstawił zebranym odpowiedź na pismo Polskich Kolei Państwowych Polskie Linie Kolejowe S.A. Oddział Regionalny we Wrocławiu z dnia 31 marca 2005 r. informujące o tym, że potwierdziła się deficytowość - brak pokrycia kosztów udostępnienia infrastruktury kolejowej wpływami za jej udostępnienie - linii kolejowych Kuniów-Smardy oraz Ligota Dolna-Gotartów. W związku z powyższym, Polskie Koleje Państwowe PLK S.A. Oddział Regionalny we Wrocławiu informują nas o zamiarze likwidacji w/w linii kolejowych i proszą o przekazanie im naszego stanowiska w powyższej sprawie. Z kolei Wydział Gospodarki Mieniem Powiatu przygotował na powyższe pismo odpowiedź – podtrzymanie stanowiska co do likwidacji powyższych linii kolejowych w związku z zamiarem wykorzystania ich do wykonania inwestycji infrastrukturalnej – drogi powiatowej. Po dyskusji, Zarząd Powiatu zlecił Naczelnikowi Wydziału Gospodarki Mieniem Powiatu

zorganizowanie spotkania z Oddziałem Regionalnym Polskich Kolei Państwowych PLK S.A. we Wrocławiu. Jednocześnie postanowiono, że spotkanie to może zostać zorganizowane zarówno w Kluczborku jak i we Wrocławiu.

Do punktu 7 porządku

Starosta przedstawił zebranym wniosek Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku w sprawie przyznania dodatku motywacyjnego dla Pani Doroty Papierkowskiej, dyrektora Domu Dziecka w Bogacicy na okres od 01.04.2005 r. do 30.06.2005 r. w wysokości 30%. Zarząd Powiatu po krótkiej dyskusji postanowił pozytywnie zaopiniować wniosek Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku i przyznać Pani Dorocie Papierkowskiej dodatek motywacyjny w wysokości 30% na okres od 01.04.2005 r. do 30.06.2005 r.

Do punktu 8 porządku

Przewodniczący Zarządu Powiatu przedstawił wniosek Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku w sprawie uchylenia uchwały nr 91/264/01 Zarządu Powiatu w Kluczborku z dnia 22.01.2001 r. w sprawie ustalenia szczegółowych zasad i kryteriów oraz wysokości dodatku motywacyjnego dla dyrektorów placówek opiekuńczo-wychowawczych. Starosta dodał, że w związku z wejściem w życie uchwały Nr XXVI/185/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 28 lutego 2005 r. w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w jednostkach oświatowych powiatu kluczborskiego na rok 2005, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku wnioskuje o uchylenie uchwały wymienionej w sentencji. Członkowie Zarządu Powiatu zastanawiali się czy w/w uchwała posiada na dzień dzisiejszy moc prawną bo jeżeli tak, to należałoby zlecić Powiatowemu Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku przygotowanie projektu uchwały mówiącego o tym, że traci moc uchwała nr 91/264/01 Zarządu Powiatu w Kluczborku z dnia 22.01.2001 r. w sprawie ustalenia szczegółowych zasad i kryteriów oraz wysokości dodatku motywacyjnego dla dyrektorów placówek opiekuńczo-wychowawczych natomiast w przeciwnym przypadku tzn. gdy uchwała ta nie posiada na dzień dzisiejszy mocy prawnej to jednocześnie staje się ona bezprzedmiotowa. Starosta zaproponował, aby w związku z tym, zlecić Radcy Prawnemu przygotowanie opinii prawnej w powyższej sprawie na co członkowie Zarządu Powiatu

jednogłośnie zgodzili się więc postanowiono jw. tzn. zlecono Radcy Prawnemu przygotowanie opinii czy w/w uchwała posiada na dzień dzisiejszy moc prawną.

Do punktu 9 porządku

Przewodniczący Zarządu Powiatu przedstawił zebranym aneks do porozumienia nr 7 / 2004 zawartego z Powiatem Strzeleckim w sprawie ponoszenia wydatków na utrzymanie dzieci w Domu Dziecka w Bogacicy. Starosta wyjaśnił, że niniejszy aneks wprowadza zmianę w paragrafie 3 zawartego porozumienia i dotyczy sposobu dokonywania płatności na podstawie noty obciążeniowej. Skarbnik stwierdził, że w Biuletynie Informacyjnym Nr 1 Regionalnej Izby obrachunkowej w Opolu zamieszczona została informacja mówiąca o tym, że rozliczenie to traktowane jest jako “zwykła” dotacja z budżetu a zatem podstawę do ponoszenia wydatków w tym przypadku nie może stanowić nota obciążeniowa. W związku z tym, Zarząd Powiatu jednogłośnie zlecił Skarbnikowi uzgodnienie z dyrektorem Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku zmiany porozumienia mówiące o tym, że podstawę do ponoszenia wydatków na utrzymanie dziecka stanowić będzie nota obciążeniowa gdyż nota obciążeniowa jest niezgodna z ustawą o rachunkowości.

Do punktu 10 porządku

Starosta przedstawił projekt uchwały w sprawie uzgodnienia projektu decyzji nr GK-7331/16/05 o warunkach zabudowy dla inwestycji polegającej na przebudowie i zmianie sposobu użytkowania budynku stodoły na warsztat stolarski na działce ewidencyjnej nr 66, k.m. 7 w miejscowości Gronowice, Gmina Lasowice Wielkie. W związku z tym, że nikt z zebranych nie wniósł żadnych uwag do projektu niniejszej uchwały, Starosta poddał go pod głosowanie. Zarząd Powiatu jednogłośnie podjął powyższą uchwałę.

 

 

 

 

Do punktu 11 porządku

 

Brak wolnych wniosków.

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia, Starosta zamknął posiedzenie Zarządu Powiatu. Na tym protokół zakończono.

 

 

Protokołowała

Danuta Oziembłowska Zarząd Powiatu

1. Stanisław Rakoczy ...............................................

2. Mieczysław Czapliński .............................................

3. Otylia Skoczylas ...............................................

4. Stanisław Stenzel ...........................................