Protokół Nr 22/2005

z posiedzenia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego

w dniu 25 lutego 2005r.

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Mariusz Pieńkowski.

Lista obecności w załączeniu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Mieczysław Czapliński – Wicestarosta Kluczborski,

2.Piotr Pośpiech – Skarbnik Powiatu,

3.Jolanta Krzysztowczyk – Naczelnik Wydziału Edukacji,

4.Tomasz Białaszczyk – Naczelnik Wydziału rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa.

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 28.02.2005r.

3.Plan pracy komisji na I półrocze 2005r.

4.Wolne wnioski.

5.zamknięcie posiedzenia.

Ad.1.

Posiedzenie komisji otworzył Przewodniczący Komisji, który przywitał członków komisji oraz pozostałe przybyłe osoby. Przewodniczący przedstawił zebranym porządek dzisiejszego posiedzenia. Do przedstawionego porządku nie wniesiono uwag jednogłośnie go zatwierdzając.

Ad.2.

Członkowie komisji analizowali materiały przygotowane na najbliższą sesję Rady Powiatu
w dniu 28 lutego 2005r.

Materiały te zawierają projekty uchwał w następujących sprawach:

-ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w jednostkach oświatowych

powiatu kluczborskiego na rok 2005,

-nadania pierwszego Statutu I Liceum Ogólnokształcącemu dla dorosłych w Kluczborku,

-nadania pierwszego Statutu I Liceum Ogólnokształcącemu Uzupełniającemu dla dorosłych
w Kluczborku,

-nadania pierwszego Statutu Technikum Uzupełniającemu nr 1 dla dorosłych w Kluczborku,

-uchwalenia ,,Planu rozwoju lokalnego powiatu kluczborskiego”,

-przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej,

-powierzenia Gminie Kluczbork zadań przewidzianych dla Powiatowej Biblioteki publicznej

powiatu kluczborskiego,

-określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób

Niepełnosprawnych na 2005r.,

-warunków częściowego lub całkowitego zwalniania z opłaty za pobyt dziecka lub osoby

pełnoletniej w placówce opiekuńczo-wychowawczej,

-zbycia za obniżoną cenę nieruchomości stanowiących własność powiatu kluczborskiego,

-wyrażenia opinii do projektu uchwały Sejmiku Województwa Opolskiego dotyczącego

likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Ośrodków

Rehabilitacji Leczniczej z siedzibą w Suchym Borze,

-ustalenia wynagrodzenia Przewodniczącemu Zarządu Powiatu w Kluczborku,

-przyjęcia programu pt.,, Program Ochrony Środowiska dla powiatu kluczborskiego na lata

2004-2007 z perspektywą do 2011r. wraz z Planem Gospodarki Odpadami w powiecie

kluczborskim”.

Materiały zawierają również stanowisko Rady Powiatu w sprawie zakazu stosowania do upraw oraz ochrony obszaru powiatu kluczborskiego przed napływem organizmów zmodyfikowanych genetycznie /GMO/, sprawozdanie z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku za rok 2004, sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu za okres od 15.12.2004r do 08.02.2005r.

Na wstępie Przewodniczący Komisji poprosił Panią Naczelnik Wydziału Edukacji
o szczegółowe omówienie projektu uchwały w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w jednostkach oświatowych powiatu kluczborskiego na rok 2005.

Pani Naczelnik wyjaśniła, że w dniu 31 sierpnia 2004r.weszła w życie ustawa o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz o zmianie niektórych innych ustaw, która nakłada na organy prowadzące obowiązek corocznego uchwalania regulaminu wynagradzania nauczycieli.
W związku z powyższym został przygotowany projekt regulaminu.

Organy prowadzące, uwzględniając przewidywaną strukturę zatrudnienia, określają

corocznie dla nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego m.in.: wysokość

stawek dodatków /motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy/ oraz szczegółowe

warunki ich przyznawania , szczegółowe warunki obliczania i wypłacania wynagrodzenia
za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw, wysokość i warunki

przyznawania i wypłacania nagród i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy,
z wyłączeniem świadczeń socjalnych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych
i dodatków socjalnych, w taki sposób, aby średnie wynagrodzenia nauczycieli odpowiadały

na obszarze działania danej jednostki samorządu terytorialnego co najmniej średnim

wynagrodzeniom nauczycieli.

W związku z tym , że Regulamin podlega uzgodnieniom ze związkami zawodowymi

zrzeszającymi nauczycieli, Zarząd Powiatu w Kluczborku przeprowadził procedurę

uzgadniającą z przedstawicielami czterech związków zawodowych.

16 listopada 2004r. po raz pierwszy został przesłany pierwszy projekt tegoż Regulaminu do

Związków Zawodowych celem zaopiniowania na piśmie. Z tego zadania wywiązał się jedynie ZNP, który przedłożył opinię.

Po odbytych spotkaniach podpisano protokół rozbieżności, gdyż nie zostały uzgodnione wszystkie sporne punkty.

Spór dotyczy m.in.: wysokości dodatku za wychowawstwo klasy, wysokości dodatku za

warunki pracy. Dodatek za uciążliwe warunki pracy wypłacany jest w dwóch placówkach:

SOSW i w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. W placówkach w/w żądania

związkowców były bardzo wysokie i przewyższały możliwości finansowe budżetu powiatu
i planów finansowych poszczególnych jednostek. W punktach nieuzgodnionych Zarząd

Powiatu wniósł swoje zapisy.

Starosta odnosząc się do powyższej sprawy stwierdził, że w innych powiatach stawki są znacznie niższe niż w naszym dlatego nauczyciele nie powinni być niezadowoleni.

Pani Naczelnik Wydziału Edukacji wyjaśniła dodatkowo, że w rozporządzeniu zapisane jest za co przysługuje nauczycielowi dodatek motywacyjny. Dodatek przysługuje jak wyjaśniła Pani Naczelnik za dodatkową działalność powyżej standardów. W uchwale są opracowane kryteria za co nauczyciel może taki dodatek otrzymać.

Radny Piotr Wiecha odnosząc się do powyższego projektu zapytał czy te kwoty jakie otrzymują nauczyciele są dla nich rzeczywiście za niskie.

Starosta wyjaśnił, że niezadowolenie jest szczególnie w dwóch placówkach SOSW i PPP, gdyż w nich pracownicy otrzymują dodatek za trudne warunki pracy. W tych przypadkach do SOSW trzeba by było dołożyć kwotę 120.000,-zł do płac nie licząc pochodnych. Natomiast do PPP około 33.000,-zł. Propozycja Zarządu Powiatu i tak przewiduje dodatkowe przeznaczenie do SOSW 53.000,-zł. Pan Starosta stwierdził, że nie może dochodzić do takich sytuacji, że jedna ze stron zgadza się w poszczególnych punktach, a druga nie zgadza się
w żadnych propozycjach wysuniętych ze strony powiatu. W takich przypadkach powinien być osiągnięty pewien kompromis.

Kolejno głos zabrał radny Leszek Krzyżanowski, który zapytał czy w naszych szkołach powoływane są zespoły takie jak np.: przyrodnicze, geograficzne itp., w których nauczyciele przygotowują jakiś program i później sporządzane są na tej podstawie protokoły i konspekty.

Pani Naczelnik Wydziału Edukacji wyjaśniła, że w szkołach średnich takie zespoły nazywają się zespołami przedmiotowymi i za tą pracę nie otrzymują dodatkowego wynagrodzenia lecz może to być zawarte w dodatku motywacyjnym.

Starosta wyjaśnił, że w szkołach średnich nazywa się to opiekun stażu.

Radny zapytał także co stanie się w wypadku jeśli Rada Powiatu przyjmie w/w regulamin,

a Związki Zawodowe odwołają się do Kolegium Odwoławczego.

Skarbnik wyjaśnił, że mogą oni zastosować tryb przewidziany w art.87 ustawy o samorządzie powiatowym, czyli wezwać Radę Powiatu do usunięcia nieprawidłowości jeżeli zostaną one faktycznie stwierdzone w uchwale. Jeżeli Rada Powiatu do tego wezwania się nie zastosuje to po upływie 30 dni jakie przysługują Nadzorowi Prawnemu Wojewody mogą nauczyciele zaskarżyć uchwałę do Sądu Administracyjnego.

Pan Starosta zabierając głos poinformował, że spotkał się ze stwierdzeniem ze strony Związków Zawodowych, iż w pierwszej kolejności powinny być ustalane stawki, a następnie budżet. Starosta stwierdził, że nie jest możliwe w listopadzie wyliczenie kwoty jaka miałaby przypadać na oświatę. Zdaniem Starosty cały czas trzeba pamiętać o naszym budżecie, gdyż nie ma możliwości dołożenia do oświaty z innych źródeł.

Radny Adam Martyniszyn zabierając głos w dyskusji stwierdził, że w zasadzie spór o dodatek za uciążliwe i trudne warunki pracy dotyczy wąskiej grupy nauczycieli /PPP oraz SOSW/.

Pani Naczelnik Wydziały Edukacji wyjaśniła, że sprawa dotyczy około 70 osób.

Ponadto Pani Naczelnik stwierdziła, że jeżeli doszłoby do zwiększenia dodatku to muszą być to środki z dochodów własnych jednostki samorządu. Takie zwiększenie nie może wynikać
z tego, że środki zostaną komuś zabrane. Ustawa mówi o tym, że środki muszą pochodzić wyłącznie z dochodów własnych. Pani Naczelnik wyjaśniła ponadto, że musi być również zapewniona jakaś rezerwa środków w przypadku urlopów na poratowanie zdrowia, macierzyńskich, chorobowego itp.

Starosta wyjaśnił także, że układając budżet oświaty i poszczególnych placówek dołożono 65.000,-zł.

Radny Adam Martyniszyn zapytał czy kuratorium zapewnia środki dla nauczycieli, którzy sprawdzają prace z próbnych matur.

Pani Naczelnik wyjaśniła, że nauczyciele mają to zawarte w dodatku motywacyjnym.

Radny Adam Martyniszyn zabierając ponownie głos stwierdził, że w związku z wejściem Polski do Unii Europejskiej i tym samym otwarciem granic można zaobserwować, iż gro wyszkolonych osób, które ukończyły szkoły zasadnicze zawodowe i nabyły jakiś zawód wyjechało do pracy za granicę. Izby rzemieślnicze zdaniem radnego określają, że jest duże zapotrzebowanie na specjalistów takich jak: hydraulików, ślusarzy, tokarzy itp. Przykładowo ,,Famak” pomimo kłopotów obecnie potrzebuje specjalistów, gdyż dużo ludzi wyjechało poszukując lepszych możliwości zarobkowania. Wytworzy się zdaniem radnego taka potrzeba, że na naszej bazie powiatowej sieci szkół zawodowych będzie potrzeba wytworzenia nowych oddziałów, które będą przygotowywały do konkretnych zawodów. Dojdzie do tego, że będzie duże zapotrzebowanie na zawody, które będą dostosowane do rynku pracy. Na dzień dzisiejszy jak stwierdził radny nie ma takiego profilowania. Od kilku lat zmniejsza się ilość oddziałów typowo zawodowych. Na ten fakt zwróciła również uwagę zdaniem radnego Izba Rzemieślnicza. Ponadto radny stwierdził, że zmienia się również tendencja profilowania szkół o przygotowaniach zawodowych rolniczych. Jak poinformował radny dyrektywa Unii Europejskiej wymaga od wszystkich, którzy chcą zająć się pracą na roli odpowiednich kwalifikacji, które będą udokumentowane. Umożliwi to prowadzenie małotowarowego przedsiębiorstwa, jakim jest gospodarstwo rolne. Radny uważa, że za jakiś czas w związku z tym będzie ponownie nawrót do kształcenia rolniczego. Osoby takie będą mogły starać się o środki unijne.

Pani Naczelnik zabierając głos w dyskusji stwierdziła, że jest zasadnicze niezrozumienie pomiędzy przedsiębiorcami i szkołami. Jak wyjaśniła Pani Naczelnik szkoła opiera się na określonych zasadach prawnych. Dla szkoły jest obligatoryjne rozporządzenie o klasyfikacji zawodów. Szkoła nie może otworzyć zawodu niezgodnego z klasyfikacją zawodową.

Zdaniem Pani Naczelnik uważa, że w kształcenie w konkretnych zawodach muszą wejść zakłady pracy, rzemieślnicy. Pozwoli to na uzyskanie pracownika z odpowiednim wykształceniem.

Po wysłuchaniu wypowiedzi Pani Naczelnik Wydziału Edukacji radny Adam Martyniszyn stwierdził, że w najbliższym czasie trzeba będzie dopasować szkolenia do potrzeb rynku.

Pan Starosta zabierając głos poinformował, że nie może dochodzić do sytuacji, że dana osoba skończyła szkołę zawodowa w konkretnym zawodzi i będzie go wykonywała już zawsze.
Tworzone są w tym kierunku Centra Kształcenia Ustawicznego, by w/w osoba mogła się

w miarę potrzeb przekwalifikować. Pan Starosta stwierdził również, że Dyrekcja z CKU przy ul. Byczyńskiej w chwili obecnej jest w kontakcie z kierownictwem ,,Famaku” i będą uruchamiane kursy dokształcające spawaczy. Nadzór i instruktaż nad uczącymi będą sprawowali pracownicy ,,Famaku”.

Radny Piotr Wiecha poprosił o wyjaśnienie czy organizowane kursy są odpłatne.

Pani Naczelnik Edukacji wyjaśniła, że kursy są jedynie odpłatne w przypadku zgłoszenia się na taki kurs osoby pracującej.

Pan Starosta dodatkowo wyjaśnił, że są organizowane kursy przez PUP, które są finansowane przez pracodawcę oraz z funduszu pracy.

Innych zapytań do powyższego projektu uchwały członkowie komisji nie wnieśli.

Kolejnym projektem uchwały jaki analizowali członkowie komisji był projekt w sprawie uchwalenia ,,Planu rozwoju lokalnego powiatu kluczborskiego”.

Powyższy plan rozwoju lokalnego powiatu kluczborskiego jest dokumentem planowania strategicznego, ściśle związanym ze strategią rozwoju powiatu i strategią rozwoju województwa opolskiego oraz Narodowym Planem Rozwoju.

Plan ten wyznacza kierunki rozwoju powiatu i zapewnia koncentrację środków na realizację strategicznych działań samorządu lokalnego.

Obejmuje on między innymi:

-analizę i diagnozę obecnej sytuacji,

-kierunki rozwoju lokalnego,

-opis planowanych zadań inwestycyjnych na lata 2005-2006, 2007-2013,

-plan finansowy na lata 2004-2011.

Plan również zawiera listę zadań, na finansowanie których będzie się można ubiegać o środki ze strukturalnych funduszy unijnych. Plan jest więc obligatoryjnym załącznikiem wniosków
o dofinansowanie realizacji tych inwestycji.

Radny Piotr Wiecha na wstępie zabierając głos stwierdził, że w powyższym planie jest wiele zastrzeżeń, które z pewnością zostaną poprawione.

Wypowiedź radnego poparł Pan Starosta, który potwierdził, że rzeczywiście było kilka usterek w powyższym planie, ale zostaną one w najbliższym czasie poprawione. Ponadto Starosta poinformował, że plan ten może ulegać ciągłym modyfikacjom. Został on opracowany z tego względu, że z takim dokumentem można starać się o środki z Unii Europejskiej. Przewodniczący Komisji odnosząc się do powyższego planu stwierdził,
że warto by było w planie umieścić informację na temat gospodarstw agroturystycznych oraz wołczyńskich solanek. Są to rzeczy, które w jakiś sposób promowałyby również nasz powiat.

Kolejno głos zabrał radny Adam Martyniszyn, który poinformował, że na wcześniejszym posiedzeniu Komisji Zdrowia również było przedstawionych kilka propozycji do w/w planu.

Starosta nawiązując do dyskusji poinformował, że należy pamiętać przy tym programie
o tym, że program dotyczy realizacji zadań powiatu. Gmina Wołczyn będzie także sporządzać taki plan. Starosta ponadto stwierdził, że propozycje takie mogą być wpisane do naszego planu, ale nie może z nich wynikać, że powiat będzie realizował daną inwestycję. Starosta także poinformował zebranych, że jeśli chodzi o gospodarstwa agroturystyczne to nasz powiat jest w czołówce. Zaangażowanie powiatu w tej dziedzinie jest znaczące. Dowodem tego jest fakt, że do naszej organizacji turystycznej przystąpił powiat oleski, który wyraził chęć współpracy.

Kolejno Przewodniczący Komisji udzielił głosu radnemu Adamowi Martyniszynowi, który nawiązując do przygotowanego projektu stanowiska Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie zakazu stosowania do upraw oraz ochrony obszaru Powiatu Kluczborskiego przed napływem organizmów zmodyfikowanych genetycznie /GMO/ stwierdził, że ta inicjatywa jest bardzo ważna również dla gospodarstw agroturystycznych. Zdaniem radnego projekt przygotowanego stanowiska może być niewystarczający i warto by było obrać inną formę wyrażenia sprzeciwu. Radny uważa, że uprawa przez rolników roślin modyfikowanych genetycznie nie będzie sprzyjała rozwojowi agroturystyki na naszym terenie.

Starosta odnosząc się do wypowiedzi w/w radnego poinformował, że do Powiatu z apelem

o udzielenie poparcia w w/w kwestii wystąpiła grupa gospodarstw ekologicznych z okolic Kluczborka, działająca w strukturach Kluczborsko-Oleskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej oraz Opolskiego Stowarzyszenia Integracji Lokalnej, członkowie Stowarzyszenia producentów Żywności Metodami Ekologicznymi EKOLAND. Działania te mają na celu ogłoszenie obszaru powiatu kluczborskiego terenem wolnym od upraw roślin modyfikowanych genetycznie. Członkowie grupy gospodarstw stwierdzają, że zanieczyszczenie organizmów roślinnych przez zmodyfikowany materiał genetyczny pozbawia ich w sposób bezpośredni możliwości rozwoju ekologicznych i agroturystycznych gospodarstw rolnych nastawionych na produkcję żywności metodami tradycyjnymi.

Wicestarosta zabierając głos wyjaśnił także, że podobnej streści również została podjęta uchwała w Gminie Kluczbork. Uchwała ta także ma jedynie charakter intencyjny, gdyż na inne ruchy potrzebne są odpowiednie przepisy prawne.

Następnie głos zabrał radny Adam Martyniszyn, który stwierdził, że w powyższym programie jest wiele inwestycji, które dotyczą współfinansowania powiatowego czego przykładem są zdaniem radnego drogi, przepusty itp. Radny uważa jednak, że należałoby w nim wspomnieć również o budowie obwodnicy Wołczyn – Kluczbork.

Kolejno Przewodniczący udzielił głosu radnemu Leszkowi Krzyżanowskiemu, który zapytał czy prawdą jest, że pojawił się inwestor z Holandii, który chciałby wybudować na terenie Kluczborka przetwórnię odpadów /pirolizację/.

Starosta wyjaśnił, że nie jest mu nic wiadomo na ten temat, ale jeśli jest coś takiego miałoby miejsce to trzeba być bardzo ostrożnym, gdyż wymagane są do spełnienia określone wymogi. Wszystkie normy obowiązujące w polskim prawie muszą być kategorycznie spełnione.

Radny Adam Martyniszyn poprosił o wyjaśnienie czy są jeszcze jakieś plany odnośnie gospodarki odpadami.

Wicestarosta wyjaśnił, że zawarty w materiałach projekt planu gospodarki odpadami

dla powiatu kluczborskiego jest krótkim streszczeniem, a obszerna wersja znajduje się
w Wydziale Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska u Naczelnika Wydziału.
Ponadto Starosta poinformował, że na sesji będzie gościł autor w/w planu i jeśli będą jakiekolwiek zapytania będzie można je zgłosić na sesji. Radny poprosił o zaproszenie na posiedzenie komisji Naczelnika Wydziału Rolnictwa celem szerszego omówienia w/w materiału.

Radny Adam Martyniszyn poinformował, że na posiedzeniu Komisji Zdrowia zaproponował, aby w planie rozwoju lokalnego powiatu kluczborskiego został umieszczony zbiornik małej retencji w okolicy Wierzchy-Krężel, gdyż to podniosłoby walory agroturystyczne powiatu.

Kolejno radny Leszek Krzyżanowski stwierdził, że w Kluczborku pojawił się przedsiębiorca
z Byczyny, który chciałby doinwestować nasz basen.

Następnym rozmówcą był Starosta, który nawiązując do wypowiedzi radnego Adama Martyniszyna poinformował, że zbiorników małej retencji nie można budować w nieckach.

Zbiorniki małej retencji zdaniem Starosty muszą gromadzić czystą wodę i z tego względu muszą być ,,wynoszone”. Starosta wyjaśnił również, że w/w dokument nie jest przyjęty raz na zawsze i będzie ulegał zmianom i nowelizacjom, gdyż są rzeczy, które nie można przewidzieć.

Następnie Przewodniczący Komisji udzielił głosu Naczelnikowi Wydziału Rolnictwa
i poprosił o bliższe przedstawienie przygotowanego projektu uchwały w sprawie przyjęcia programu pt.:,,Program Ochrony Środowiska dla Powiatu Kluczborskiego na lata 2004-2007” z Perspektywą do 2011r. wraz z Planem Gospodarki odpadami w Powiecie Kluczborskim”.

Naczelnik wyjaśnił, że Plan Ochrony Środowiska jest tworzony na podstawie ustawy – Prawo Ochrony Środowiska, a Plan Gospodarki Odpadami na podstawie ustawy o odpadach.

Plan Gospodarki Odpadami stanowi element składowy ogólnego Planu Ochrony Środowiska.

Są to dokumenty strategiczne dla Powiatu Kluczborskiego, ponieważ określają one plan rozwoju w zakresie środowiskowej gospodarki odpadami do 2011r.

Naczelnik wyjaśnił również, że głównym elementem jeśli chodzi o Plan Gospodarki Odpadami to jest składowisko odpadów i zakład zagospodarowania odpadów w powiecie kluczborskim, które będą stanowiły element ponadgminny inwestycji. Jak wyjaśnił Naczelnik początkowo zapis w planie odnośnie zakładu zagospodarowania i składowiska mowił o tym, że będzie się to rozwijało w Wierzbicy górnej. Jednak ze względu na stanowisko Urzędu Marszałkowskiego trzeba było nanieść wpisy, że będzie się to rozwijało w Wierzbicy
bądź w Kluczborku.

Naczelnik ponadto poinformował, że w materiałach przedstawione jest streszczenie Planu Gospodarki Odpadami. Powyższy plan przyjmując założenia Krajowego Planu Gospodarki Odpadami i Planu Gospodarki Odpadami dla województwa opolskiego zawiera:

-opis aktualnego stanu i analizę gospodarki odpadami w tym źródła wytwarzania, rodzaje

i ilość odpadów oraz ich aktualną gospodarkę w zakresie zbiórki, transportu, odzysku
i unieszkodliwiania,

-prognozę zmian w zakresie gospodarki odpadami,

-założone cele i kierunki działań przyjętego systemu gospodarki odpadami, w tym cele strategiczne, cele krótkoterminowe i długoterminowe i plan działań w zakresie gospodarki odpadami,

-harmonogram realizacji działań w zakresie gospodarki odpadami, jednostki odpowiedzialne za ich realizację oraz szacunkowe koszty,

-wnioski z analizy oddziaływania projektu planu na środowisko,

-sposób monitoringu i oceny wdrażania planu.

Naczelnik poinformował, że dane zawarte w w/w streszczeniu wynikają ze wszystkich zezwoleń, które do tej pory zostały wydane przez Gminę i przez powiat dla wszystkich podmiotów, które działają na terenie Powiatu Kluczborskiego. Naczelnik stwierdził także,
że ten strumień odpadów, który wynika z tego opracowania on jest zdeterminowany przez
te pozwolenia, które były wydane. Na tej podstawie została stworzona konstrukcja tych inwestycji jeśli chodzi o ochronę środowiska, a głównie o gospodarkę odpadami.

Kolejno głos zabrał radny Adam Martyniszyn, który zapytał czy temat lokalizacji były prowadzone jakiekolwiek rozmowy pomiędzy gminami, gdyż zdaniem radnego Urząd Marszałkowski wskazał na Kluczbork. Naczelnik wyjaśnił, że Urząd Marszałkowski nie wskazywał konkretnie na Kluczbork. W rozumieniu Urzędu Marszałkowskiego jest to Powiat.

Pan Starosta odnosząc się do powyższej dyskusji stwierdził, że stanowisko Urzędu Marszałkowskiego było takie, że wysypisko ma się znajdować w Powiecie Kluczborskim,
a Gmina Wołczyn ma dojść do porozumienia z Gminą Kluczbork. Problem zdaniem Starosty pojawia się z
awsze jak składowisko zostaje wypełnione i trzeba coś z nim zrobić.
Wiadome jest, że trzeba je rekultywować. Nikt jak stwierdził Starosta do końca nie wie jaki wpływ na środowisko za kilka lat będą miały składowane w nim odpady.

Ponadto zdaniem Starosty dlatego strategia jest taka, żeby ograniczyć te składowiska do jak najmniejszej ilości.

Radny Adam Martyniszyn uważa, że trzeba będzie utworzyć bazę nie tylko wysypiskową, gdyż część odpadów będzie odzyskiwanych, co jest bardzo opłacalne.

Radny poprosił także o wyjaśnienie czy w tym projekcie uwzględniony jest obszar o tzw. ,,zaostrzonym rygorze” czystości ekologicznej np. pod kątem rozwoju agroturystyki.

Naczelnik Wydziału Rolnictwa wyjaśnił, że Gmina Wołczyn /Wierzbica/ jako Zakład Gospodarki Komunalnej na dzień dzisiejszy posiada pozwolenie budowlane na rozszerzenie tych kwater. To pozwolenie budowlane obejmuje kwatery oraz Zakład Segregacji Odpadów czyli przetwarzanie tych odpadów.

Radny zapytał również jak przedstawia się sprawa oczyszczalni ścieków i kanalizacji.

Naczelnik wyjaśnił także, że w zasadzie każda Gmina posiada oczyszczalnię ścieków, które jedynie są modernizowane. Nowych oczyszczalni się nie buduje. Ponadto Naczelnik stwierdził, że oczyszczalnie i kanalizacja dotyczy Gmin jako zadanie własne.

Naczelnik odpowiadając na wcześniejsze zapytanie radnego w sprawie obszaru o zaostrzonym rygorze poinformował, że przepisy ochrony środowiska i ustawy o ochronie przyrody wyraźnie mówią, że na terenach na których są wydzielone parki krajobrazowe, rezerwaty przyrody, czy też strefy ochrony ogólnie nie wolno robić np. lokalizacji uciążliwych zakładów przemysłowych, wysypisk śmieci itp.

Radny zapytał również czy na terenie powiatu wyznaczona została strefa, gdzie walory sprzyjają działalności agroturystycznej. Naczelnik wyjaśnił, że są wydzielone poszczególne gospodarstwa agroturystyczne.

Następnie radny powracając do przygotowanych materiałów na sesję w dniu 28.02 2005r. stwierdził, że na dzisiejsze posiedzenie komisji miała być przygotowana informacja na temat projektu uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Przewodniczącemu Zarządu Powiatu
w Kluczborku.

Skarbnik odpowiadając na w/w zapytanie wyjaśnił, że intencja tej podwyżki jest taka, aby zrekompensować Panu Staroście brak 13-tki. Ogólne zasadnicze wynagrodzenie w wyniku tej podwyżki wzrośnie o około 540.00,-zł a łącznie z pochodnymi od wynagrodzenia wynosić będzie ono wynosić w przybliżeniu 640.00,-zł brutto. Kwota ta jak wyjaśnił Skarbnik pomnożona przez dwanaście miesięcy daje kwotę zbliżona do przysługującej dawniej trzynastki.

Innych zapytań nie zgłoszono.

W związku z powyższym Przewodniczący Komisji poddał całość materiałów pod głosowanie.

W wyniku głosowania za przyjęciem materiałów głosowało 7 radnych, wstrzymał się 1, nie stwierdzono głosów przeciw.

Ad.4.

Na zakończenie posiedzenia Przewodniczący Komisji poprosił zebranych, aby do dnia
15 marca przygotowali i złożyli w Biurze Rady swoje propozycje do planu pracy komisji
na I półrocze 2005r.

Ad.5.

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za udział i zamknął posiedzenie w dniu dzisiejszym.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

Przewodniczący Komisji

Mariusz Pieńkowski