Protokół Nr 21/2004

z posiedzenia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego

w dniu 21 grudnia 2004r.

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Mariusz Pieńkowski.

Lista obecności w załączeniu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Mieczysław Czapliński – Wicestarosta Kluczborski,

2.Piotr Pośpiech – Skarbnik Powiatu,

3.Przewodniczący poszczególnych komisji Rady Powiatu w Kluczborku.

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Analiza i opiniowanie projektu budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2005r.

3.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 29.12.2004r.

4.Wolne wnioski.

Ad.1.

Posiedzenie komisji otworzył Przewodniczący Komisji, który przywitał wszystkich zebranych i przedstawił proponowany porządek posiedzenia. Przewodniczący poinformował, że do porządku zostanie wprowadzony dodatkowy punkt przedstawiający prognozę spłaty zadłużenia likwidowanego SPZOZ-u w Kluczborku przez Powiat Kluczborski, który omówi szczegółowo Skarbnik Powiatu.
Członkowie komisji do przedstawionego porządku wraz z dodatkowym punktem nie wnieśli uwag jednogłośnie go zatwierdzając.

Ad.2.

Członkowie komisji analizowali projekt przygotowanej uchwały budżetowej na 2005r.wraz
z załącznikami.

Powyższy projekt uchwały zawiera m.in.:

dochody i wydatki powiatu, dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej, wysokość rezerwy ogólnej i celowej, przychody z tytułu sprzedaży obligacji komunalnych, rozchody, które przeznaczone zostają na spłatę kredytów długoterminowych zaciągniętych na rynku krajowym, plan przychodów i wydatków gospodarstwa pomocniczego, plan przychodów i wydatków środków specjalnych, wykaz inwestycji realizowanych w roku budżetowym, wysokość nakładów inwestycyjnych na poszczególne zadania, wykaz zadań remontowych realizowanych w roku budżetowym oraz wysokość nakładów na poszczególne zadania, wykaz wieloletnich zadań inwestycyjnych oraz wysokość nakładów niezbędnych na realizację przedmiotowych zadań, plan finansowy Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, ustalenie dotacji celowych dla jednostek realizujących zadania powiatu na podstawie porozumień, wielkość dotacji celowych dla szkół niepublicznych posiadających uprawnienia szkół publicznych
z terenu Powiatu Kluczborskiego.

Ponadto Zarząd Powiatu został upoważniony do dokonywania przeniesień planowanych wydatków w budżecie powiatu w ramach działów pomiędzy rozdziałami i paragrafami klasyfikacji budżetowej, maksymalna wysokość pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciągniętych przez Zarząd Powiatu w roku budżetowym nie może przekroczyć kwoty 3.000.000,-zł oraz Zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania do kwoty w/w, Zarząd Powiatu może w roku budżetowym samodzielnie udzielać pożyczek, poręczeń i gwarancji do sumy 1.000.000,-zł, łączna kwota poręczeń i gwarancji nie może przekroczyć sumy 4.400.000,-zł, Zarząd Powiatu upoważnia się do lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach w bankach nie wykonujących bankowej obsługi powiatu.

Projekt budżetu zawiera również szczegółową informację opisową oraz wykaz mienia Starostwa Powiatowego w Kluczborku i mienia Powiatu Kluczborskiego.

Przewodniczący Komisji zaproponował, aby przejść do dyskusji nad projektem budżetu na 2005 rok, gdyż wszyscy radni mieli już okazję zapoznać się z nim na poszczególnych posiedzeniach komisji.

Skarbnik Powiatu poinformował, że w 2005 roku dochody naszego budżetu planuje się wykonać na poziomie 41.245.288,-zł, natomiast wydatki na poziomie 48.522.156,-zł. Skarbnik stwierdził, że wydatki w przyszłym roku będą znacząco wyższe niż w roku 2004. Wynika to z wysokiego deficytu budżetowego, który zakłada się na poziomie 7.276.868,-zł.

Skarbnik stwierdził ponadto, że dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej są coraz to niższe, gdyż otrzymujemy coraz mniej dotacji celowych.

Dotacje te w 2005 roku wyniosą 3.426.531,-zł. Rezerwę ogólną na 2005 rok proponuje się ustalić na poziomie 150.000,-zł, a celową na 38.142,-zł.

Następnie Skarbnik wyjaśnił, że spłatę zadłużenia likwidowanego SPZOZ-u rozłożono na lata 2004-2007. Jako źródło finansowania przedmiotowej spłaty zadłużenia przyjęto wyłącznie przychody z emisji obligacji komunalnych oraz dochody własne powiatu.
W 2005 roku planuje się uzyskać przychody ze sprzedaży obligacji komunalnych
w wysokości 8.300.000,-zł. Druga emisja obligacji komunalnych została określona na poziomie 14.300.000,-zł, zaś ich wykup ma nastąpić po 5 do 10 lat. Pozwoli to pozyskanie środków do budżetu przeznaczonych na spłatę zadłużenia likwidowanego SPZOZ oraz pokrycie jego ujemnego wyniku finansowego. Obligacje te powinny być emitowane w latach 2005-2007, a wykup winien następować od roku 2010 do roku 2015.

Ponadto Skarbnik poinformował, że rezerwę ogólną na 2005 rok planuje się ustalić na poziomie 150.000,-zł, a celową w wysokości 38.142,-zł. Rezerwa ogólna jest niestety niewielka jak wyjaśnił Skarbnik ze względu na brak środków, natomiast rezerwa celowa jest nieco większa.

Kolejno Skarbnik nawiązał do części budżetu, która wiąże się z oświatą i stwierdził, że jest to dział bardzo kosztowny. Zmniejszona została już wielkość środków na szkoły wiejskie
i zawodowe, a pomimo tego jest ciężko. Skarbnik poinformował, że łączna wielkość środków finansowych na zadania związane z oświatą w 2005r.stanowi kwotę 20.575.145,-zł czyli 49,88% ogółu dochodów budżetu naszego powiatu. Na w/w kwotę składa się m.in:

część oświatowa subwencji ogólnej – 19.244.216,-zł oraz dochody własne i otrzymane dotacje celowe – 1.330.929,-zł. W dziale oświata zdaniem Skarbnika występuje duży brak finansowy pomimo dokonanych już wcześniej oszczędności.

Radny Piotr Wiecha zabierając głos stwierdził, że sporządzenie budżetu jest rzeczą niełatwą. Radny uważa, że dobrze się stało, że w § 18 projektu uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2005 rok dana jest możliwość ewentualnego zaciągania przez Zarząd Powiatu pożyczek i kredytów krótkoterminowych, gdyż jego zdaniem z takiego kredytu w przyszłym roku trzeba będzie skorzystać.

Radny poprosił o wyjaśnienie jak przedstawia się plan sprzedaży i jego realizacja w roku 2004.

Skarbnik wyjaśnił, że plan zakładał sprzedaż na poziomie 2.000.000,-zł, a jeśli chodzi
o realizację wyniosła ona 400.000,-zł. Na ten fakt zdaniem Skarbnika złożyło się kilka spraw takich jak np. zmiana ustawy o gospodarce nieruchomościami, która wydłużyła terminy
procedury sprzedaży w związku z czym pomimo podjętych wcześniej uchwał o woli zbycia niektórych nieruchomości ich procedura nie zakończyła się z końcem roku.

Drugą sprawą jaka miała wpływ na realizację sprzedaży była sprzedaż działek w Bogacicy, gdzie stwierdzone zostały ewidentne błędy ze strony Gminy jeśli chodzi o plan zagospodarowania przestrzennego. Ponadto zdaniem Skarbnika nie zbycie nieruchomości nie świadczy o tym, że tych nieruchomości nie będzie się zbywać w nadchodzącym roku.

Kolejno Starosta zabierając głos stwierdził, że jeśli chodzi o sprzedaż mienia nie można niczego zagwarantować, ale patrząc na sprzedaż mienia wartość jego jest znacznie większa.

W najbliższym czasie przewidziane są do sprzedaży m.in.: nieruchomość w Żabieńcu, pozostałe działki w Bogacicy, obiekt szpitala były Oddział Wewnętrzny oraz działki
w Smardach.

Radny Piotr Wiecha poprosił o wyjaśnienie dlaczego łączna kwota poręczeń i gwarancji wynosi 4.400.000,-zł. Skarbnik odpowiadając na zapytanie radnego poinformował,
że SPZOZ-owi pozostało do spłaty kredytu 4.305.150,-zł, a art.52 ustawy o finansach publicznych mówi, że uchwała budżetowa musi określać łączną kwotę poręczeń i gwarancji.

Zdaniem radnego zobowiązanie w/w jest znacznym obciążeniem dla naszego budżetu.

Następnie Skarbnik odczytał opinię Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej

w Opolu z dnia 14 grudnia 2004r.dotyczącą przedłożonego przez Zarząd Powiatu Kluczborskiego projektu budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2005r.

Powyższy projekt budżetu Skład Orzekający RIO zaopiniował z zastrzeżeniami bez naruszenia obowiązujących przepisów prawa.

Zdaniem Skarbnika Skład Orzekający RIO podliczył kwoty wynikające z naszych wydatków
i rozchodów w danym roku i przyjął, że jeżeli Zarząd Powiatu skorzystałby ze swoich uprawnień zapisanych w uchwale do zaciągnięcia kredytów krótkoterminowych, pożyczek
i poręczeń to łącznie w trakcie roku mogłoby to wynieść 32% planowanych dochodów budżetu powiatu. W związku z powyższym Skład Orzekający zalecił umieszczenie korekt kwot w § 18, 20, 21, by łączna kwota przypadających do spłaty w danym roku budżetowym rat kredytów i pożyczek oraz potencjalnych spłat kwot wynikających z udzielonych przez jednostki samorządu terytorialnego poręczeń wraz z należnymi w danym roku odsetkami od tych kredytów i pożyczek oraz należnych odsetek i dyskonta, a także przypadających
w danym roku budżetowym wykupów papierów wartościowych emitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego nie przekroczyła 15% planowanych na dany rok budżetowy dochodów jednostki samorządu terytorialnego. Regionalna Izba Obrachunkowa zwróciła również uwagę na tendencję wzrostową zadłużenia Powiatu Kluczborskiego i zaleciła,
aby fakt ten został przez Zarząd Powiatu szczególnie wzięty pod uwagę.

Skarbnik odnosząc się do powyższego stwierdził, że w projekcie budżetu na przyszły rok zakładano pozyskanie środków z emisji obligacji, a następnie spłacenie nimi na sumę 4.305.150,-zł poręczenia. Poręczenie to nie będzie musiało być przez nas spłacone jako przez powiat, a obciążenia z tym związane zostaną rozłożone w inny sposób. Tym samym zdaniem Skarbnika można będzie uzyskać efekt w postaci zmniejszenia długu szpitala.
Dodatkowo w dziale 851 została zaplanowana kwota 2.000.000,-zł na spłatę zobowiązań likwidowanego SPZOZ, chcąc tym samym uregulować zobowiązania pracownicze SPZOZ.

Według Skarbnika działanie takie jest jak najbardziej poprawne, gdyż miałoby to stanowić pierwszy element spłaty wszystkich zobowiązań, które po SPZOZ pozostały.

Kolejno głos zabrał radny Piotr Wiecha, który zapytał czy kredyt jaki został poręczony przez Powiat jest kredytem wymagalnym i na ile lat został on zaciągnięty.

Skarbnik wyjaśniając stwierdził, że umowa kredytowa jest umową trójstronną, tym samym Powiat obowiązuje ten sam harmonogram co kredytobiorcę. Bank nie może zmienić harmonogramu w przypadku uchylania się kredytobiorcy od spłaty. W przypadku, gdy kredytobiorca nie spłacił raty kapitałowo-odsetkowej bank powiadamia poręczyciela, który
w ciągu trzech dni musi dokonać spłaty. Skarbnik poinformował również, że kredyt został zaciągnięty do 2011 roku i Powiat systematycznie spłaca raty za SPZOZ.

Skarbnik stwierdził, że planuje się jak najszybszą spłatę kredytu, gdyż jest to bardzo drogi kredyt i dla budżetu stanowi duże obciążenie.

Radny Piotr Wiecha zapytał dlaczego w roku 2005 planuje się całkowitą spłatę w/w kredytu.

Skarbnik odpowiadając na zapytanie radnego poinformował, że planuje się zadłużenie
z tytułu kredytu zamienić na obligacje, nie obciążać się w każdym roku spłatą z tytułu tego kredytu. Skarbnik zaproponował, że można by spłacić połowę zadłużenia w Nordea Bank Polska S.A, a pozostałą część z kwoty zaplanowanej z 4.300.000,-zł na przyszły rok przeznaczyć na spłatę innych droższych zobowiązań.

W związku z tym, że RIO wniosło zastrzeżenia trzeba się zastanowić nad innym rozwiązaniem. Skarbnik stwierdził, że można by z 4.300.000,-zł, które są przeznaczone na spłatę w/w kredytu połowę przesunąć na spłatę innych zobowiązań, wówczas spłaty naszych zobowiązań znacznie się obniżą i nie sięgniemy powyżej 15% planowanych dochodów.

Skarbnik poinformował, że przez Zarząd Powiatu rozpatrzona zostanie także kwestia obniżenia kwot dotyczących maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych dotyczących udzielania poręczeń i pożyczek oraz obniżenia kwoty łącznych gwarancji i poręczeń. Jak wyjaśnił kwoty te znalazły się w projekcie budżetu zwyczajowo, gdyż w poprzednich latach były one na takim samym poziomie, natomiast zdaniem Skarbnika nic nie stoi na przeszkodzie by je obniżyć i pokazać w uchwale budżetowej, że Powiat nie spłaca więcej niż 15% dozwolone przepisami prawa.

Ponadto zdaniem Skarbnika w przyszłorocznym budżecie powinno się zaplanować środki na spłatę zadłużenia, rozważyć źródła finansowania spłaty, a jednocześnie widzieć perspektywę spłaty długu do roku 2007, czyli do momentu zakończenia likwidacji SPZOZ.

Skarbnik poinformował zebranych, że w związku z powyższym do projektu budżetu zostanie przygotowana autopoprawka Zarządu Powiatu, którą radni otrzymają na 7 dni przed planowaną sesją Rady Powiatu.

Kolejno głos zabrał Starosta, który nawiązując do dyskusji stwierdził, że Zarząd Powiatu przyjmując projekt budżetu w szczególności jeśli chodzi o zadłużenie SPZOZ kierował się nie tylko aspektem ekonomicznym, ale również społecznym. Starosta wyjaśnił, że pierwszą grupą, która zostanie zaspokojona po wyemitowaniu obligacji będą pracownicy SPZOZ.

Emisja obligacji zdaniem Starosty stanowi jedyną szansę na to by pracownicy SPZOZ otrzymali zaległe należności.

Następnie głos w dyskusji zabrał radny Leszek Krzyżanowski, który poprosił o wyjaśnienie
w ciągu ilu lat zostanie obniżone obciążenie budżetu powiatu, w ilu procentach wyemitowane obligacje zostaną wydane na zapłatę zaległych zobowiązań dla pielęgniarek, a w ilu procentach zostaną przeznaczone na inwestycje, które mogłyby przynieść zysk.

Skarbnik odpowiadając na zapytania radnego poinformował, że obligacje w całości zostaną przeznaczone na spłatę zaległych należności dla pracowników SPZOZ.

Skarbnik stwierdził również, że w przyszłym roku jest szansa na uzyskanie z budżetu państwa pożyczki dla naszego szpitala. Nowa ustawa zdrowotna zawiera projekt udzielania takich pożyczek dla zadłużonych zakładów opieki zdrowotnej. Oprocentowanie ich ma się wahać na poziomie 6% w skali roku, a zakłady, które przeprowadziły restrukturyzację mogą liczyć na jej częściowe umorzenie. Skarbnik dodał także, że możliwe jest również zwiększanie kapitału akcyjnego PCZ S.A, a następnie korzystne sprzedanie części akcji. Uzyskane w ten sposób środki można by było przeznaczyć na spłatę zadłużenia SPZOZ.

Skarbnik przedstawił zebranym na dzisiejszym posiedzeniu komisji przygotowane materiały dotyczące prognozy spłaty zadłużenia likwidowanego SPZOZ w Kluczborku przez Powiat Kluczborski.

Materiały powyższe zawierają m.in.:
-stan zobowiązań SPZOZ w Kluczborku w likwidacji,

-stan zadłużenia SPZOZ w likwidacji w kwotach głównych na dzień 31.12.2004r.,

-spłatę zadłużenia likwidowanego SPZOZ-u,

-informacje finansowe,

-prognozy finansowe na lata 2004-2011,

-przychody i rozchody w latach 2004-2011,

-wskaźniki zadłużenia w latach 2004-2011,

-zobowiązania finansowe powiatu kluczborskiego.

Skarbnik poinformował, że przy sporządzaniu powyższego materiału opierał się na protokole
z kontroli problemowej jaka została przeprowadzona w Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku w likwidacji. Zakres kontroli obejmował: szczegółowe ustalenie zobowiązań SPZOZ w likwidacji wobec pracowników, dostawców, kontrahentów, zobowiązań publiczno-prawnych, z tytułu kredytów i pożyczek oraz pozostałych do 31 marca 2004r. na podstawie dokumentacji i ewidencji księgowej.

Głównym celem przeprowadzonej kontroli było ustalenie rzeczywistych zobowiązań SPZOZ w likwidacji według stanu na dzień 31.03.2004r. . W związku z tym dokonano podziału zobowiązań ze względu na ich rodzaj:

1.Zobowiązania wobec pracowników:

-wynagrodzenia i ich pochodne,

-z ustawy ,,203”,

-z tytułu odpraw,

-delegacje,

-odsetki,

-zajęcia komornicze.

2.Zobowiązania wobec zakładowego funduszu świadczeń socjalnych,

3.Zobowiązania publiczno-prawne,

4.Zobowiązania wobec dostawców i kontrahentów wraz z zajęciami komorniczymi
i odsetkami.

5.Zobowiązania z tytułu kredytów i pożyczek wraz z odsetkami.

6.Pozostałe zobowiązania.

Skarbnik poinformował zebranych, że zobowiązania SPZOZ w likwidacji według stanu na dzień 31.03.2004r. ustalone na podstawie ewidencji księgowej wynoszą 20.893.106,21,-zł.

Składają się na to następujące kwoty:

-zobowiązania z tytułu wynagrodzeń /bez odsetek/ - 1.927.607,31,-zł /9,23%
wszystkich zobowiązań/,

-zobowiązania z tytułu świadczeń socjalnych – 417.793,02,-zł /2,00%
wszystkich zobowiązań/,

-zobowiązania publiczno-prawne /bez odsetek/ - 4.952.179,45,-zł /23,70%
wszystkich zobowiązań,

-zobowiązania wobec kontrahentów i dostawców /bez odsetek/ - 4.687.005,82,-zł
/22,43% wszystkich zobowiązań/

-zobowiązania z tytułu kredytów, pożyczek /bez odsetek – 7.633.33,90,-zł

/36,54% wszystkich zobowiązań/,

-pozostałe zobowiązania – 181.637,07,-zł /0,87% wszystkich zobowiązań/,

-wszystkie odsetki – 1.093.549,64% /5,23% wszystkich zobowiązań/.

Ponadto Skarbnik poinformował, że dla potrzeb opracowania przyjęte zostały kwoty główne zobowiązań ponieważ tylko te kwoty wpływają na wielkość długu publicznego ustalonego
w odniesieniu do ograniczeń ustawowych, wynikających z art.114 ustawy o finansach publicznych /60% planowanych dochodów budżetowych/. Kwoty odsetek naliczanych od zobowiązań mogą podlegać umorzeniu w części lub całości w zależności od terminów
i sposobu zapłaty kwot głównych.

Skarbnik również wyjaśnił, że od kwot zobowiązań wykazanych powyżej zostały odjęte kwoty:

-417.793,-zł – zobowiązania wobec Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych SPZOZ
z uwagi na likwidację zakładu,

-50.410,-zł – zobowiązania z tytułu podatku od nieruchomości należnego Gminie Kluczbork
i Gminie Wołczyn, jako zobowiązania możliwego do umorzenia,

-1.047.163,-zł – kwota główna zobowiązań wobec ECO S.A, która zgodnie z uchwałą
Rady Powiatu w Kluczborku podlega spłacie w 2004 roku,

-27.837,-zł – kwota spłaconego w 2004 roku zobowiązania wobec Nordea Bank Polska S.A,

który to bank skupił wierzytelność wobec SPZOZ w Kluczborku,

-197.940,-zł wielkość spłaty dokonanej przez powiat jako poręczenia kredytu zaciągniętego

przez SPZOZ w okresie od sporządzenia protokołu z kontroli do końca 2004 roku,

-296.910,-zł – kwota spłaconego przez powiat kredytu do Nordea Bank Polska S.A wykazana

jako zobowiązanie SPZOZ wobec powiatu kluczborskiego.

W związku z powyższym Skarbnik wyjaśnił, że zobowiązania po odjęciu powyższych kwot wyniosą:

-wynagrodzenia -1.927.607,31,-zł,

-ZFŚS – 0,

-publiczno-prawne – 4.901.769,45,-zł,

-dostawcy i kontrahenci – 3.612.005,82,-zł,

-kredyty, pożyczki – 7.138.483,90,-zł,

-pozostałe zobowiązania – 181.637,07,-zł.

Łącznie daje to kwotę 17.761.503,55,-zł.

Ponadto Skarbnik stwierdził, że według stanu na dzień 31.12.2004 roku kwota
7.138.483,90,-zł składa się z kredytu zaciągniętego przez SPZOZ, a poręczonego przez powiat w wysokości 4.305,150,-zł oraz pożyczki udzielonej przez powiat SPZOZ-owi
w wysokości 2.833.333,90,-zł. W związku z tym zdaniem Skarbnika opisane zadłużenie jest w pełni kontrolowane przez powiat kluczborski. Kwota wynikająca z udzielonego poręczenia /4.305.150,-zł/ jest wykazywana w stanie zobowiązań powiatu od momentu udzielenia poręczenia. Kwota zadłużenia wynikającego z udzielonej pożyczki /2.833.33,90,-zł/, po przejęciu pozostałej części przewłaszczonego majątku ruchomego SPZOZ może zostać umorzona. O tym jak poinformował Skarbnik decyzję podejmie Rada Powiatu.

W związku z powyższym po odliczeniu powyższych kwot kredytu i pożyczki stan zadłużenia SPZOZ w likwidacji wynosi 10.623.019,65,-zł. Kwota ta będzie wymagała zapłaty wprost wierzycielom SPZOZ przez powiat kluczborski lub Likwidatora.

Powyższe materiały wraz ze szczegółowym opisem znajdują się w aktach komisji teczka
nr RP/K.Budż-0058/2/2004.

Kolejno głos zabrał Starosta, który poinformował, że opracowana symulacja spłaty w/w zadłużenia została sporządzona przez Skarbnika wyłącznie w oparciu o możliwości budżetowe powiatu. Jest jednak szansa, że w ciągu spłaty uda się pozyskać jeszcze z innych źródeł środki, które pomogą nam w szybszym spłaceniu zadłużenia SPZOZ.

Skarbnik stwierdził, że budżet w związku z tą sytuacją będzie wymagał bardzo dużej karności w jego realizacji.

Radny Adam Martyniszyn odnosząc się do materiałów przedstawionych przez Skarbnika stwierdził, że w związku z tą sytuacją nie można w najbliższym czasie przeprowadzać żadnych większych inwestycji, gdyż nie ma na nie środków.

Radny Leszek Krzyżanowski zapytał czy nie można by poczynić starań, aby pozyskać
do naszego szpitala Szpitalny Oddział Ratunkowy.

Zdaniem radnego pozyskanie go pozwoli na uzyskanie dochodów z jego funkcjonowania.

Pan Starosta odpowiadając na zapytanie radnego stwierdził, że aby występować o pewne rzeczy potrzebna jest do tego rękojmia. Ponadto wysiłek jaki ponosi Starostwo w związku
z kontynuacją budowy oddziału chirurgicznego Powiatowego Szpitala w Kluczborku jest dość duży. Po zakończeniu powyższej inwestycji będzie można jak wyjaśnił Starosta wystąpić do NFZ-u o renegocjację kontraktu. Ponadto Pan Starosta stwierdził, że może to
być po oddaniu nowego oddziału, gdyż zmienia się struktura oddziałów, ilość łóżek, standard.

Starosta stwierdził również, że w żadnym szpitalu nie ma zespołu SOR-owskiego, który byłby osobnym zespołem. W naszym planie zabezpieczenia medycznego województwa opolskiego

znajduje się izba przyjęć w standardzie Szpitalnego Oddziału Ratunkowego.

Kolejno głos zabrała radna Otylia Skoczylas, która stwierdziła, że prasa powinna podać
do wiadomości, iż Oleski SOR funkcjonuje na dwa powiaty kluczborski i oleski.

Starosta poinformował także, że aby SOR miał rację bytu potrzebna jest stacja dializ,
OIOM z pięcioma łóżkami itp.

Radny Adam Martyniszyn nawiązując do dyskusji stwierdził, że przy skomasowaniu kosztów oddziałowych oraz oddziałów w jednym budynku, przy dobrze bilansującym się każdym oddziale można by utworzyć mały SOR z izbą intensywnego nadzoru anestezjologicznego.
W tym przypadku zdaniem radnego każdy z oddziałów musiałby partycypować w kosztach dofinansowania SOR-u. Radny uważa, że taki SOR miałby rację bytu i byłoby to korzystne.

Radny Leszek Krzyżanowski poinformował, że bardzo ważne jest w tym wszystkim dobro pacjenta, by nie dochodziło do sytuacji, że wzywane pogotowie mylnie dociera do miejsca wypadku, gdyż dyspozytor przyjmując zlecenie może nie znać terenu, gdzie doszło do kolizji. Takie sytuacje zwiększają ryzyko nie dotarcia karetki w odpowiednim czasie do pacjenta.

Członkowie komisji stwierdzili, że dobrze by było, aby cała baza Pogotowia Ratunkowego znajdowała się przy Straży Pożarnej.

Starosta poinformował, że były takie plany. Można również zdaniem Starosty Pogotowie Ratunkowe umiejscowić przy szpitalu, gdzie każdy wyjazd mógłby być koordynowany.

Radny Adam Martyniszyn stwierdził, że z jego analizy finansowej wynika, iż gdyby Pogotowie Ratunkowe było osobnym elementem to byłoby ono instytucją dochodową.

Natomiast zdaniem Przewodniczącego Komisji Zdrowia Spółka PCZ S.A powinna walczyć
o to by Pogotowie znajdowało się przy szpitalu.

Pan Starosta poinformował również, że w przyszłości zostaną jedynie nieliczne szpitale, które będą wykonywały specjalistyczne procedury ponad standard.

Członkowie komisji nie wnieśli więcej zapytań.

W związku z powyższym Przewodniczący Komisji poddał projekt budżetu na 2005 rok pod głosowanie. W obecności 7 członków komisji za przyjęciem projektu głosowało 5 członków, wstrzymało się 2, nie stwierdzono głosów przeciw. Komisja większością głosów zaopiniowała pozytywnie projekt budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2005 rok.

Ad.3.

Członkowie komisji zapoznali się z pozostałymi materiałami przygotowanymi na najbliższą sesję Rady Powiatu w dniu 29 grudnia 2004r.

Powyższe materiały zawierają projekty uchwał w następujących sprawach:

-zmian w budżecie Powiatu Kluczborskiego uchwalonego na 2004 rok,

-uchwalenia ,,Programu współpracy powiatu kluczborskiego z organizacjami pozarządowymi

w 2005 roku”,

-określenia zasad gospodarowania nieruchomościami powiatowymi,

-założenia liceum ogólnokształcącego,

-założenia uzupełniającego liceum ogólnokształcącego,

-zmiany uchwały Nr XVII/114/2004 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 30 marca 2004r.
w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji

Osób Niepełnosprawnych na 2004 rok. Członkowie komisji zapoznali się również ze sprawozdaniem z działalności Zarządu Powiatu za okres od 24.11.2004 do 06.12.2004r.

Do powyższych materiałów nie wniesiono uwag i zapytań.
Ponadto Pan Starosta poinformował zebranych, że do projektu budżetu powiatu kluczborskiego na 2005 rok zostanie przygotowana przez Zarząd Powiatu autopoprawka.

Zmiany zawarte w autopoprawce dotyczą m.in.:
-przesunięcia kwoty 2.249.800,-zł z działu 757-obsługa długu publicznego do działu 851-ochrona zdrowia. Środki te zostaną przeznaczone na spłatę zadłużenia likwidowanego SPZOZ w Kluczborku,
-przesunięcia kwoty 10.393,-zł z działu 854-edukacyjna opieka wychowawcza do działu 801-oświata i wychowanie,
-ograniczenia upoważnień Zarządu Powiatu do zaciągania pożyczek, kredytów krótkoterminowych,
-udzielania samodzielnie pożyczek, poręczeń i gwarancji,

-zastąpienia kwoty poręczeń i gwarancji /4.400.000,-zł/ kwotą 100.00,-zł.

Ponadto Starosta poinformował, że radnym zostaną przedłożone jeszcze dodatkowe projekty uchwał.

Projekty te dotyczą: zatwierdzenia planu Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym, przyjęcia do wykonywania zadań związanych
z przeprowadzeniem poboru w 2005 roku,

W związku z brakiem uwag do powyższych materiałów Przewodniczący Komisji poddał całość materiałów pod głosowanie. W wyniku głosowania w obecności 7 członków komisji
za przyjęciem głosowało 6 członków komisji, wstrzymał się jeden, nie stwierdzono głosów przeciw.

Ad.4.

Radny Leszek Krzyżanowski poruszył temat związany z ciągłym ograniczaniem przez Polskie Koleje Państwowe ruchu pociągów. Radny stwierdził, że po godzinie 1900 są duże problemy z połączeniami z innymi miejscowościami.

Starosta odpowiadając na zapytanie radnego stwierdził, że PKP ciągle likwiduje połączenia
ze względu na coraz większe problemy finansowe.

Radny Adam Martyniszyn zabierając głos poinformował, że warto porozmawiać na temat trakcji obwodnicy dla Kluczborka po dawnym kolejowym torowisku.

Starosta odnosząc się do wypowiedzi radnego stwierdził, że w dniu 15 grudnia 2004r. podjęta została przez Zarząd Powiatu uchwała o przejęciu linii od Kuniowa, przez Smardy, L.Dolną
i Gotartów. Były już prowadzone rozmowy z Burmistrzem Kluczborka, który przeznaczy środki w przyszłym roku na projekt pierwszego etapu od przejazdu w Kraskowie do L.Dolnej.

Ponadto Starosta poinformował, że dzięki w/w obwodnicy m.in. osiedle znajdujące się za torami miałoby bezkolizyjne połączenie. Zdaniem Starosty kolejno trzeba będzie pomyśleć nad etapem połączenia odcinka od L.Dolnej z obwodnicą Poznań – Katowice.

Również zdaniem Starosty zanim dojdzie do uruchomienia obwodnicy trzeba wykonać wiele prac, które wiążą się z jej poszerzeniem, gdyż obecne torowisko jest za wąskie oraz zrobieniem nasypu na odcinku około 700 metrów.



Duży problem stanowią także słupy trakcyjne, które są bardzo mocno przytwierdzone do gruntu. Radny Adam Martyniszyn nawiązując do powyższej wypowiedzi Pana Starosty stwierdził, że jego zdaniem jest to jedyny moment, aby przejąć obwodnicę, gdyż jest to wydzielony trakt przez osiedla i jeżeli się tego nie wykorzysta to będzie to stanowiło duży problem dla mieszkańców. Radny uważa, że obwodnica stanowi priorytetową inwestycję
i należy się tym tematem zająć.

Innych spraw nie poruszano. Przewodniczący Komisji w związku ze zbliżającymi się świętami Bożego Narodzenia złożył wszystkim obecnym życzenia i zamknął posiedzenie
w dniu dzisiejszym.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

Przewodniczący Komisji

Mariusz Pieńkowski