Protokół Nr 33/2005

 

ze wspólnego posiedzenia Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego

oraz Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w dniu 28 kwietnia 2005r.

Przewodniczyli Przewodniczący Komisji – Andrzej Jung i Mariusz Pieńkowski.

Listy obecności w załączeniu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Stanisław Rakoczy – Starosta Kluczborski,

2.Piotr Pośpiech – Skarbnik Powiatu,

3.Mieczysław Zaleciński – Naczelnik Wydziału Ochrony i Promocji Zdrowia

Starostwa Powiatowego,

4.Renata Jażdż-Zaleska – Prezes Powiatowego Centrum Zdrowia S.A w Kluczborku,

5.Józef Maciołek – Wiceprezes Powiatowego Centrum Zdrowia w Kluczborku.

Tematyka posiedzenia: Sytuacja ekonomiczno-finansowa PCZ S.A w Kluczborku
za rok 2004.

Wspólne posiedzenie komisji otworzył Przewodniczący Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego Mariusz Pieńkowski, który przywitał wszystkich zebranych i przedstawił temat dzisiejszego posiedzenia.

Kolejno głos zabrał Przewodniczący Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego, który poprosił zaproszoną na posiedzenie Panią Prezes PCZ S.A w Kluczborku o przybliżenie sytuacji ekonomiczno-finansowej spółki, gdyż radni nie posiadają takich informacji.

Zdaniem Przewodniczącego taka sytuacja nie pozwoliła Radzie przyjąć przedstawionego wcześniej projektu stanowiska w sprawie wniesienia aportu rzeczowego i podwyższenia kapitału zakładowego spółki Powiatowe Centrum Zdrowia S.A w Kluczborku, gdyż radni posiadali za mało wiedzy na temat sytuacji finansowej w/w spółki.

Przewodniczący udzielił głosu Pani Prezes PCZ, która poinformowała, że zakończone zostało w miesiącu marcu badanie przeprowadzone przez Agencję Biegłych Rewidentów ,,Badex”
w Opolu sprawozdania finansowego. Jest to dokument, który nie może na razie być przekazany do wiadomości w formie pisemnej, gdyż w pierwszej kolejności zgodnie
z prawem musi być zatwierdzony przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy.
Jak poinformowała Pani Prezes Walne Zgromadzenie odbędzie się 12 maja o godz.1500
i dopiero te dokumenty po zatwierdzeniu będą opublikowane w Monitorze Sądowym
i Gospodarczym i będą mogły być udostępnione do wglądu publicznego.

Pani Prezes ponadto poinformowała, że w dniu dzisiejszym zostanie przedstawiona prezentacja multimedialna, która została również zaprezentowana w dniu 18 kwietnia 2005r. na konferencji, w której wzięły udział osoby i instytucje blisko współpracujące z PCZ
w Kluczborku np.NFZ, przedstawiciele Pani Wojewody, przedstawiciel Urzędu Marszałkowskiego, szefowie Izb Pielęgniarskich, Lekarskich, Ordynatorzy, kadra kierownicza oraz część radnych.

Pani Prezes odczytała także opinię i raport z badania sprawozdania finansowego za okres
od 27.11.2003r. do 31.12.2004r. przeprowadzona przez niezależnego rewidenta księgowego
z firmy ,,Badex”. Zadaniem rewidenta było zbadanie i wyrażenie opinii o rzetelności,
prawidłowości i jasności sprawozdania finansowego oraz prawidłowości ksiąg rachunkowych stanowiących podstawę jego sporządzenia.

W wydanej opinii stwierdzono, że sprawozdanie finansowe przedstawia rzetelnie i jasno wszystkie informacje istotne dla oceny sytuacji majątkowej i finansowej badanej jednostki na dzień 31.12.2004r. jak też jej wyniku finansowego za rok obrotowy od 1.01.2004r-31.12.2004r. Sprawozdanie zostało sporządzone we wszystkich istotnych aspektach zgodnie
z określonymi zasadami polityki rachunkowości oraz na podstawie prawidłowo prowadzonych ksiąg rachunkowych. Jest ono zgodne z wpływającymi na treść sprawozdania finansowego przepisami prawa i postanowieniami statutu spółki. Sprawozdanie z działalności jednostki jest kompletne w rozumieniu art.49 ustawy o rachunkowości, a zawarte w nim informacje pochodzące z badanego sprawozdania finansowego są z nimi zgodne.

Pani Prezes wyjaśniła, że w pozostałej części tego dokumentu opisane są wszystkie zdarzenia jakie zaistniały w urządzeniach księgowych spółki za 9 miesięcy 2004r. oraz od 27.11.2003r.

Kolejno Pani Prezes stwierdziła, że chciałaby przedstawić prezentację na temat tego wszystkiego co miało miejsce w roku 2003, 2004 kiedy były podejmowane bardzo odpowiedzialne decyzje.

Całą prezentację Pani Prezes zaczęła od informacji, że wszystkie kłopoty zaczęły się od momentu wejścia w życie ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym w dniu 1.01.1999r kiedy samorządy powiatowe otrzymały szpitale powiatowe wraz z jego majątkiem.

Poinformowała, że działalność medyczna prowadzona przez SPZOZ w Kluczborku
w 1999r. była bardzo rozległa i obejmowała: lecznictwo stacjonarne z oddziałem wewnętrznym z pododdziałem udarowym i kardiologicznym, oddział pediatryczny, ginekologiczno-położniczy, oddział noworodkowy, laryngologiczny, chirurgii ogólnej
i urazowej.

Podstawowa opieka zdrowotna stanowiła bardzo duży obszar działalności: leczenie specjalistyczne /poradnie/, transport medyczny, pomoc doraźna, ZOL w Wołczynie, obszar stomatologii, protetyki i rehabilitacja.

Pani Prezes zaprezentowała również wartości kontraktów w latach 1999-2003, które sukcesywnie spadały:

1999-18.391,36,-zł

2000-12.223,54,-zł

2001-12.211,60,-zł

2002- 9.392,51,-zł

  1. 9.313,02,-zł

W 2004 roku nastąpiło również zmniejszenie kontraktu.

Taka sytuacja jak wyjaśniła Pani Prezes była związana z powstaniem POZ-ów, sprywatyzowaniem się podstawowej opieki zdrowotnej, lecznictwa specjalistycznego, rehabilitacji, pielęgniarstwa środowiskowego, stomatologów i protetyków.

Pani Prezes stwierdziła także, że w 2000 roku, gdy weszła w życie ustawa o tzw.,,203” zaczął się duży bałagan.

Wykonanie kontraktu w roku 1999r. było niższe niż wartość zakontraktowana. Stało się tak dlatego z tego względu, że Kasy Chorych nie wiedziały jak wysoko można kontraktować
i wszystko odbywało się na zasadzie ,,prób i błędów”. W roku 2000 wykonanie było również nieco mniejsze, kontrakt był wyższy, w 2001 była podobna sytuacja, ewidentna zmiana nastąpiła w roku 2002, gdzie wykonanie było w 100% w stosunku do zakontraktowanych usług, w 2003 roku to wykonanie było mniejsze ponieważ w tym roku zaczęły się bardzo duże problemy natury finansowej, gdzie zaczęło brakować środków finansowych na zakup leków itp.

Kolejno zaprezentowano jak przedstawiały się przychody i koszty w latach 2001-2003 oraz należności i zobowiązania. Zobowiązania zaczęły rosnąć z momentem wychodzenia specjalistyki i POZ z SPZOZ-u. Nie było w tym czasie żadnych zapasów, zaczyna się problem z leczeniem pacjentów. Kolejno rok 2003r. był najbardziej krytycznym rokiem.

Skarbnik nawiązując do wypowiedzi Pani Prezes stwierdził, że rok 2002 jak 2003. W roku 2002 SPZOZ otrzymał duży zastrzyk finansowy w postaci pożyczki w kwocie 3 mln zł oraz poręczonego przez powiat kredytu /4.800.000,-zł/., co pozwoliło w roku 2002 SPZOZ-owi wyjść na krótko z ciężkiej sytuacji.

Pani Prezes kolejno poinformowała jak przedstawiają się zobowiązania wobec pracowników
z tytułu ustawy ,,203” w poszczególnych latach:

-2001r. –1.400.245,18,-zł / w tym ZUS, pochodne /,

-2002r. – 2.154.406,58-zł.

Ponadto Pani Prezes stwierdziła, że pomimo pożyczki na częściową realizację zobowiązań
z tytułu ,,203” nie wszyscy pracownicy mogli otrzymać i zaczęli je egzekwować poprzez komorników. W wyniku takiego postępowania koszty egzekucji wyniosły:

2001r. - 113.000,-zł,

2002r - 155.000,-zł,

2003r. - 91.000,-zł,

są to kwoty bez naliczanych odsetek.

Na skutek wprowadzenia tejże ustawy zaczęła pogłębiać się zapaść finansowa, brak środków na leczenie pacjentów, na zakup leków i usług medycznych, brak środków na wynagrodzenia dla pracowników, pozwy sądowe w celu egzekucji praw, wzrost kosztów egzekucji sądowych i komorniczych w latach 2001-2003.

Następnie przedstawiono zobrazowanie kosztów w przychodach w SPZOZ w Kluczborku
w latach 2001-2003. W tym czasie koszty wynagrodzenia stanowią bardzo wysoki procent
w stosunku do przychodów. Na taką sytuację zdaniem Pani Prezes złożył się m.in.: przerost zatrudnienia w SPZOZ-ie i stąd koszty zatrudnienia, podwójne umowy o pracę lekarzy pracujących w szpitalu i pogotowiu ratunkowym, podwójnie płacone urlopy, dni wolne od pracy itp. W taki właśnie sposób jak określiła Pani Prezes wyglądała sytuacja w w/w latach.

Następnie w czerwcu 2002 roku Rada Powiatu podjęła uchwałę i zatwierdziła pierwszy program restrukturyzacji.

Kolejno nawiązując do wypowiedzi Pani Prezes głos zabrał Naczelnik Wydziału Promocji
i Ochrony Zdrowia, który poinformował, że proces restrukturyzacji rozpoczął się w zasadzie w 1999 roku od pierwszej sesji tematycznej poświęconej ochronie zdrowia.

W roku 2001 i 2002 zostały przyjęte programy restrukturyzacji.

Kolejno Pani Prezes przedstawiła wszystkie procesy jakie miały miejsce:

-16 październik 2003r. podjęcie uchwały o powołaniu spółki,

-19 listopad 2003r. podjęcie uchwały w sprawie likwidacji SPZOZ w Kluczborku,

-27 listopad 2003r. podjęcie uchwały w sprawie wniesienia wkładów oraz objęcia akcji spółki

akcyjnej, pn. Powiatowe Centrum Zdrowia S.A w Kluczborku,

-8 grudnia 2003r. złożenie wniosku rejestracyjnego,

-26 lutego 2004r. zarejestrowanie spółki,

-27 marzec 2004r. wpisanie NZOZ-u do rejestru Wojewody,

-6 kwietnia 2004r. podpisanie z NFZ umów na świadczenie usług medycznych,

-10 kwietnia 2004r. rozpoczęcie działalności.

Pani Prezes stwierdziła, że z momentem rozpoczęcia działalności wszyscy byli pełni obaw czy wszystko się powiedzie. Zdaniem Pani Prezes trzeba było postępować zgodnie
z programem, planem finansowym i projektem, który przegotowała Pani Doktor Barbara Skop Prezes Rady Nadzorczej PCZ S.A w Kluczborku i uważać, aby nie dopuścić do zniweczenia wszystkiego tego co do tej pory dokonano.

Następnie został przez Panią Prezes przedstawiony pierwszy rok działalności spółki.

Pani Prezes poinformowała, że schemat organizacyjny NZOZ – Szpital Powiatowy
w Kluczborku różni się w znacznym stopniu od schematu organizacyjnego SPZOZ.

Stanowisk administracyjnych jest w nim znacznie mniej. Połączone zostały oddziały ginekologiczno-położniczo-noworodkowy.

Pani Prezes stwierdziła także, że ze względu na to, że NFZ wydzielił szpitale preferencyjne do prowadzenia działalności neurologicznych, kardiologicznych, weszły w życie programy wojewódzkie neurologiczne i programy kardiologiczne, stworzono w Wojewódzkim Centrum Medycznym Centrum Kardiologii Inwazyjnej oraz zabezpieczono bardzo wysoki kontrakt dla zabezpieczenia wszystkich pacjentów z województwa opolskiego na neurologii w Opolu.
W związku z tym NFZ odniósł się bardzo wyraziście do tego, że szpitale powiatowe mają służyć dla zabezpieczenia pacjenta, dla zdiagnozowania wstępnego i przekwalifikowania go do leczenia specjalistycznego w wydzielonych szpitalach.

Do spółki wpłynęło także pismo jak stwierdziła Pani Prezes określające wyraźnie jakich procedur nie można wykonywać w szpitalach powiatowych na Oddziale Internistycznym
w całym województwie. Do nich należą m.in.: procedury diabetologiczne, neurologiczne, endokrynologiczne, kardiologiczne.

Lekarze w powyższej sprawie postanowili zaprotestować przeciwko decyzjom NFZ, gdyż zdaniem Pani Prezes jest niewyobrażalne by pacjent docierający do izby przyjęć np.
z niewyrównanym poziomem cukru i zgodnie z tym co żąda NFZ szpital powiatowy musi go przekazać na własny koszt na Oddział Diabetologiczny do Opola lub według ustalonego wykazu szpitali.

Pani Prezes poinformowała, że w związku z powyższym nie zostały jeszcze podpisane aneksy do umów z NFZ, gdyż uważa, że jest to nie zgodne z tym jaki kontrakt szpitale powiatowe podpisały.

Pani Prezes przedstawiła także jak wyglądało zatrudnienie lekarzy w SPZOZ, a jak wygląda ono obecnie w spółce. Porównując wyniosło ono SPZOZ - 41,60, PCZ – 41,20, pielęgniarki
i położne /SPZOZ/- 147, PCZ – 90. Administracja została także pomniejszona, co miało związek ze skomputeryzowaniem czynności administracyjnych / zakupiono serwer, programy, komputery/. Ponadto zmniejszono pozostały personel pracowniczy tj. apteka /SPZOZ/-77 osób, w spółce-64, administracja /SPZOZ/-86, spółka – 9 osób.

Pani Prezes przedstawiła również analizę porównawczą udziału kosztów w przychodach na podstawie danych w SPZOZ i PCZ. Wynagrodzenia w spółce w stosunku do kosztów wynoszą 48,5%, zaś w SPZOZ one wynosiły ponad 90%.

Przedstawiono także porównanie wskaźników rentowności i płynności środków obrotowych, wyniki finansowe za 2004 rok, które są bardzo dobre.

Struktura kosztów w PCZ przedstawia się następująco:

-zużycie materiałów i energii –17,06%,

-amortyzacja – 2,87%,

-usługi obce – 28,8%,

-podatki i opłaty – 35,46%,

-wynagrodzenia – 41,98%,

-ubezpieczenia społeczne – 8,90%,

-pozostałe koszty – 0,44%.

Przychody i koszty PCZ za 2004r. – 687.22 – zysk netto,

Pani Prezes przedstawiła jak przedstawiają się należności i zobowiązania.
Poinformowała także, że Zarząd Spółki podjął decyzję, aby nie gromadzić jakichkolwiek zapasów, gdyż dostawy są codziennie.

Pani Prezes wyjaśniła także, że wykazane zobowiązania w kwocie 1.042.059,-zł są tak duże, gdyż spółka w wyniku przetargu ma podpisane bardzo korzystne umowy z dostawcami. Niektóre faktury są wystawiane po otrzymaniu towaru dopiero za 60 dni.

W ciągu pięciu miesięcy od momentu rozpoczęcia działalności spółki wdrożony został system premiowania i wynagradzania najlepszych pracowników spółki.

W roku 2004 przeznaczono na ten cel 96.623.58,-zł.

Ponadto Pani Prezes poinformowała zebranych o tym skąd wzięły się oszczędności w spółce. Wyjaśniła, że wyeliminowane zostały ze struktury szpitala działy kosztotwórcze tj:

-transport medyczny,

-usługi gastronomiczne,

-usługi RTG,

-laboratorium,

-anestozjologię,

-dyżury lekarskie.

Obniżono koszty stałe poprzez ograniczenie działalności spółki do czterech budynków przy jednoczesnym prowadzeniu wszystkich oddziałów przewidzianych dla szpitala powiatowego.

Oddano także całość zarządzania oddziałem ordynatorowi, który miał podejmować decyzje
o personelu medycznym, wdrażaniu nowych procedur. Zwiększony został zakres odpowiedzialności Zarządu Spółki, ordynatorów, pielęgniarek oddziałowych, dyrektora finansowego i innych kierowników. Na sytuację taką miała wpływ również komputeryzacja szpitala, utworzenie stanowiska ds. kontrolingu i monitoringu, budżetowanie kosztów działalności medycznej oraz ścisłe rozliczanie.

Przedstawione i zaprezentowane Przez Panią prezes zostały także poszczególne oddziały:

Oddział Dziecięcy – pracuje na nim wykwalifikowany personel lekarski i pielęgniarski. Oddział posiada 18 łóżek. Sprzęt jest nowoczesny. Znajduje się tam nowoczesne USG
/Dar Orkiestry Świątecznej Pomocy/ do którego dokupiona została głowica do badania serca. Na oddziale możliwy jest całodobowy pobyt rodzica z dzieckiem, który jest bezpłatny.
Sale chorych są kolorowe i zadbane, dzieci mają kącik komputerowy, świetlicę.
Wymienione zostały na nowe wszystkie łóżka na poszczególnych salach chorych.

Oddział Laryngologiczny – na oddziale zatrudnionych jest 3 lekarzy, przelotowość pacjentów jest bardzo duża. Oddział dysponuje 15 łóżkami. Dysponuje nowoczesnym sprzętem diagnostycznym i operacyjnym.

Pani Prezes poinformowała, że w chwili obecnej zaistniał na w/w oddziale duży problem
z tego względu, iż wszystkie Poradnie Laryngologiczne zostały zamknięte, a pacjenci trafiają ze skierowaniem na izbę przyjęć w/w oddziału.
W związku z powyższym spółka zwróciła się do NFZ z zapytaniem, kto za przyjęcia tych pacjentów zapłaci i dlaczego NFZ wyraził zgodę na zamknięcie wszystkich gabinetów laryngologicznych. Zdaniem Pani Prezes taka sytuacja ma miejsce każdego miesiąca, gdyż mają one małe kontrakty.

Taka sytuacja nie może istnieć jak stwierdziła Pani Prezes przez dłuższy czas, gdyż jest to zbyt kosztowne dla danego oddziału. Pani Prezes poinformowała, że podczas planowania budżetu każdy z ordynatorów wie ile środków może przeznaczyć na leki, posiłki itp.

Oddział Ginekologiczno-Położniczy – od 1 stycznia 2005r. na oddziale jest możliwość przeprowadzenia bezpłatnego porodu w znieczuleniu. Ponadto znajduje się tam sala do porodów rodzinnych, szkoła rodzenia. Przeprowadzana jest pełna diagnostyka USG i KTG, pełny zakres operacji ginekologicznych przy zastosowaniu współczesnych metod jak np. laparoskopową i histeroskopową. Stosowana jest także diagnostyka doplerowska.

Oddział Noworodkowy – ordynator oddziału posiada specjalizację z neonatologii, wiele kursów do USG. Wykonuje także USG przezciemiączkowe, bioder. W najbliższym czasie planuje się uruchomienie poradni neonatologicznej po to by badanie bioder u niemowląt można było wykonać na miejscu. Oddział wyposażony jest w niezbędny nowoczesny sprzęt.

Oddział Wewnętrzny – oddział posiada nowoczesny sprzęt do prób wysiłkowych, pracownię gastroskowową. Prowadzone są kompleksowe konsultacje przez specjalistów neurologii, laryngologii, chirurgii, kardiologii, pulmonologii. Pani Prezes poinformowała, że na oddział trafiają ludzie bardzo ciężko chorzy, którzy wymagają wszechstronnej diagnostyki, gdyż nie było w naszym powiecie prowadzonej profilaktyki.

Oddział Chirurgiczny – przy oddziale działa poradnia chirurgii urazowej oraz chirurgii ogólnej. Przeprowadzane są konsultacje z zakresu onkologii chirurgicznej i chirurgii dziecięcej. Zaplanowane zostały na najbliższe dni pierwsze operacje laparoskopowe.
Oddział nie generuje strat w związku z tym pracownicy mogą otrzymać premie uznaniowe.

Pacjenci na oddziale przebywają krótko. Sale chorych zostały wyremontowane.

Zakład Opiekuńczo-Leczniczy – jest to zakład stacjonarny udzielający całodobowe świadczenia zdrowotne, obejmujące swoim zakresem leczenie, pielęgnację i rehabilitację. Pani Kierownik ZOL-u doskonale radzi sobie zdaniem Pani Prezes z prowadzeniem zakładu.

W ZOL-u jak poinformowała Pani Prezes powinny znaleźć się jeszcze dodatkowe miejsca
dla pacjentów finansowane przez NFZ. Po ostatnio przeprowadzonej kontroli przez SANEPID został wydany nakaz na wykonanie remontu poradni ginekologicznej.

Pracownia RTG – stanowi ją zespół trzy osobowy. Zatrudnieni są lekarze z tytułem doktora nauk medycznych. Pracownia czynna jest do godz.1800 , a później na wezwanie.

Laboratorium analityczne – prowadzi je firma z zewnątrz. Posiada ono bardzo wysokiej klasy aparaturę diagnostyczną, badania na tzw.,,cito” wykonywane są w ciągu 15 min. Zatrudnionych jest 4 mgr, 9 techników. Jakość badań potwierdzona jest w Polskiej międzynarodowej Kontroli Jakości.

Nowy Oddział Chirurgiczny – inwestycja rozpoczęta w 1995r.

1999r. – stan surowy otwarty,

2000r. – powiat przystępuje do realizacji inwestycji,

Wartość rynkowa inwestycji wynosi około 10.500.000,-zł.

Wartość inwestycji Starostwa Powiatowego w Kluczborku wynosi 6.200.000,-zł.

Został zakupiony sprzęt / pierwsze wyposażenie / na wartość 940.000,-zł, w tym dofinansowanie od Pani Wojewody wynoszące 450.000,-zł.

Ponadto Pani Prezes poinformowała, że w roku 2004 zaczęto dokonywać zakupów specjalistycznych sprzętów tj.: laparoskop, histeroskop, wiertarka laryngologiczna, mikroskop laryngologiczny, zgrzewarka do folii, przenośny ssak, głowicę ginekologiczną do aparatu USG, głowicę kardiologiczną .W najbliższym czasie będzie zakupiony aparat do korekcji kości nosa, sinusoskopy. Wartość zakupionego sprzętu przez spółkę wynosi – 320.000,-zł.

Pani Prezes ponadto oświadczyła, że Zarząd Spółki cieszy się z tego, że jest dobrze
i wszystko się udało, pracownicy widzą, że ich sytuacja polepsza się.

Mimo wszystko Pani Prezes uważa, iż nie powinno się popadać w zachwyt, że jest dobrze,
że się dobrze współpracuje ze wszystkimi. Są sytuacje, które są kadrowymi sprawami wewnątrz spółki, a wychodzą poza nią. Takie działania w znacznym stopniu dezorganizują pracę pozostałych osób.

Pan Wicestarosta odnosząc się do wypowiedzi Pani Prezes stwierdził, że są lekarze
z POZ-ów, którzy wmawiają pacjentom fakt, iż w Kluczborku nie ma szpitala i celowo kierują ich do innych szpitali z ewidentnym wskazaniem w skierowaniu na odpowiedni szpital.

Pani Prezes poinformowała, że duży problem stanowi Oddział Internistyczny, który jest zawsze przepełniony i nie wykonuje się na nim diagnostyki internistycznej.

Radny Andrzej Jung nawiązując do w/w wypowiedzi stwierdził, że wykonywanie diagnostyki nie jest możliwe, gdyż jest na tym oddziale za mało łóżek.

Pani Prezes ponadto stwierdziła, że na Oddziale Wewnętrznym od 2 maja br. jest przyjęty nowy ordynator, doktor J.Osmólski na dzień dzisiejszy otrzymał dodatkowo 20 dni urlopu na dokończenie specjalizacji. Później będzie pełnił funkcję p.o Kierownika Działu Diagnostyki bez zmiany wynagrodzenia. Tam będzie odbywała się diagnostyka kardiologiczna, gastroentorologiczna, endoskopowa.

Radny Piotr Wiecha po przedstawionej prezentacji stwierdził, że jego zdaniem została ona przedstawiona bardzo przejrzyście, wynik finansowy jest bardzo dobry.

Z powyższej prezentacji zdaniem radnego wynika, ze podmiot znajduje się w dobrej kondycji finansowej.

Radny Wiktor Naumik poprosił Panią Prezes o informację w jakim stopniu jest wykorzystywany nowo zakupiony sprzęt.

Pani Prezes wyjaśniła, że jeśli chodzi o laparoskop to do wykonywania tego typu operacji lekarze muszą mieć odpowiednie przygotowanie. Ponadto pielęgniarki instrumentariuszki także muszą być przeszkolone. Sprzęt zakupiony na laryngologię na drugi dzień był już
w użytkowaniu.

Radny Leszek Krzyżanowski zapytał czy wiertarka laryngologiczna i mikroskop zostały zakupione w ramach SPZOZ.

Pan Wiceprezes wyjaśnił, że przez jakiś czas mikroskop był pożyczony lecz został on oddany.

Kolejno głos zabrał Przewodniczący Rady, który poinformował, że miał zaszczyt brać udział w konferencji zorganizowanej przez PCZ S.A w Kluczborku z okazji I rocznicy funkcjonowania spółki i jego zdaniem działania zmierzają w dobrym kierunku.
Pracownicy otrzymują na czas wypłatę, odprowadzane są składki ZUS, dokonuje się zakupu nowoczesnej aparatury dla podwyższenia standardu szpitala. Przewodniczący uważa także,
że w takich działaniach najważniejszy jest pacjent i człowiek.

Kolejno głos zabrał radny Adam Martyniszyn, który odniósł się do informacji dotyczącej wartości kontraktu i zapytał jaka kwota została przeznaczona na leczenie stacjonarne na
rok 2004. Radny zapytała także ile wynosi kontrakt na rok 2005.

Pani Prezes wyjaśniła, że ogólnie wynosi ta kwota 8.500.000,-zł, nie może natomiast dokładnie określić kwoty przeznaczonej jedynie na leczenie stacjonarne.

Ponadto Wiceprezes poinformował, że NFZ przyjmował w założeniach wartość wykonanego kontraktu jako początek rozmów na nowy kontrakt. NFZ uważał, że jeżeli kontrakt był zrealizowany w jakimś dziale, śledząc to można było wywnioskować w jakich procedurach oddział jest najlepszy. Tam gdzie występowało nadwykonanie kontrakt był ucinany.

Radny Adam Martyniszyn zwrócił także uwagę na sprawę zatrudnienia w SPZOZ i PCZ. Radny uważa, że jeśli chodzi o grupy zawodowe to w SPZOZ na płace przeznaczane zostało 92%, a w PCZ 44%. Zdaniem radnego udział w płacach zmniejszył się o 50%, zaś w strukturze zatrudnienia lekarzy mniej jest o 0,4 etatu, pielęgniarek 0,58 etatów, personel techniczny, apteka i RUM 13,5 etatu mniej. Jednocześnie zmniejszona została cała administracja o 70%. Zdaniem radnego w zasadzie oszczędności uzyskano jedynie poprzez zmniejszenie grupy administracyjnej, a nie w grupie lekarskiej. Takie działania są zdaniem radnego bardzo medialne. Radny Adam Martyniszyn stwierdził ponadto, że cieszy go fakt,
iż 320.000,-zł zostało zagospodarowanych przez PCZ na zakup sprzętu.

Następnie głos zabrał Skarbnik , który stwierdził, że powinno się docenić ciężką pracę osób pracujących w spółce. Należy także zwrócić uwagę na fakt jaki miał miejsce wcześniej, gdy Zarząd Spółki zwrócił się z wnioskiem do Rady Powiatu o przekazanie sprzętu ruchomego
i nieruchomego po to tylko, żeby ratować pieniądze, które musiały być oddane do Urzędu Skarbowego /156.000,-zł/. Zdaniem Skarbnika odrzucenie wyżej wspomnianego wniosku Zarządu Spółki jest działaniem nieprawidłowym i należy do tego powrócić, gdyż jest szansa na pozyskanie środków, które można by przeznaczyć na remonty budynków itp.

Skarbnik poinformował także, że na powiecie ciąży duża odpowiedzialność za zadłużenie pozostające po likwidowanym SPZOZ-e. W tym zadłużeniu znajduje się także pożyczka udzielona w 2002r. Zdaniem Skarbnika znajdujący się we wniosku PCZ sprzęt ruchomy jest przedmiotem umowy przewłaszczenia zawartej pomiędzy SPZOZ i Powiatem Kluczborskim
i jest to zabezpieczenie udzielonej pożyczki. Skarbnik uważa również, że nie ma żadnego problemu z dokonaniem wyceny tego sprzętu wg wartości określonej przez rzeczoznawcę, wykonać swoje prawa wynikające z umowy przewłaszczenia i jako powiat stać się właścicielem tych ruchomości po czym zdaniem skarbnika powinny być one przekazane spółce na własność podnosząc jednocześnie kapitał akcyjny i obejmując nowo wyemitowane akcje serii B, lecz tą decyzję pozostawi Radzie Powiatu. Wypełniony zostanie tym samym zdaniem Skarbnika jeden z najważniejszych elementów uchwały budżetowej i planu spłaty, który został przez Radę zaakceptowany. Wyeliminowane byłoby zagrożenie, które zostało również zauważone przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Opolu w swojej opinii.

Skarbnik uważa także, że jeśli zdaniem radnych nie jest to jeszcze dobry moment na to, by decydować o nieruchomościach i majątku nieruchomym nie powinno się zamykać drogi jeśli chodzi o uregulowania spraw związanych z majątkiem ruchomym. Skutkuje to w sposób negatywny również dla powiatu ponieważ powiat utrzymuje istniejące zadłużenie SPZOZ-u, od którego trzeba naliczać odsetki, wykazywane jest ono w sprawozdawczości jako potencjalne zadłużenie, które kiedyś przejmie powiat. Ta sprawa jak określił Skarbnik wymaga natychmiastowego uregulowania. Skarbnik uważa, że należałoby jak najszybciej osiągnąć następujące efekty:

-zmniejszenie zadłużenia SPZOZ-u,

-wyeliminowanie należności,

-podnieść kapitał akcyjny spółki przekazując jej majątek, pozwalając jednocześnie
na naliczanie amortyzacji od tego majątku, którego staliby się właścicielem.

Ponadto Skarbnik stwierdził odnosząc się do mającej odbyć się w dniu 19 maja 2005r. rozprawy w sprawie złożonej przez powiat skargi kasacyjnej na skargę Pana Henryka Fraszka i innych dot. likwidacji SPZOZ w Kluczborku , że nasze prawa jako powiatu wynikające
z umowy przewłaszczenia cywilno-prawnej zawartej pomiędzy powiatem i SPZOZ nie mają żadnego związku jeśli chodzi o umowę przewłaszczenia. Zaspokojenie się z tego majątku
i stanie się właścicielem tego majątku przez powiat jest naszym prawem, które wynika
z obowiązujących przepisów. Skarbnik uważa także, że niezależnie jaki wyrok orzeknie Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w kontekście tych spraw związanych
z majątkiem ruchomym stanowiącym przedmiot przewłaszczenia nie będzie miało to na cokolwiek wpływu.

Następnie głos zabrał radny Leszek Krzyżanowski, który stwierdził uzupełniając wypowiedź Skarbnika, że na decyzję radnych w sprawie wycofania z porządku obrad stanowiska
w sprawie wniesienia aportu rzeczowego i podwyższenia kapitału zakładowego spółki Powiatowe Centrum Zdrowia S.A w Kluczborku wpływ miały dwie sprawy:

-że radni otrzymali w materiałach w/w projekt stanowiska nie wiedząc nic o sytuacji spółki.
-wyrok Sądu Administracyjnego, w którym jest zapis mówiący o tym, że Sąd Administracyjny swoim wyrokiem nakazał, że Rada Powiatu nie może sprzętu SPZOZ-u przekazywać, sprzedawać itp.

Sprawa stanowiska omawiana była jak stwierdził radny na posiedzeniu Komisji Budżetu
i Rozwoju Gospodarczego i właśnie na nim na wniosek radnego Wiktora Naumika zostało
ono odrzucone. Zdaniem radnego zabrakło tych informacji, które zostały dzisiaj przekazane.

Radny uważa, że jest to wina osób przygotowujących materiały na sesję, gdyż nie zostały one skonsultowane z Radą Powiatu. Są to zdaniem radnego sprawy bardzo poważne i wszyscy powinni posiadać kompletną wiedzę, która w dniu dzisiejszym została zaprezentowana przez Panią Prezes PCZ S.A oraz przekazana po posiedzeniu Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy. Dopiero wtedy jak uważa radny można będzie podjąć odpowiednie decyzje.

Przewodniczący Komisji zabierając głos zwrócił się do Pana Starosty i zapytał dlaczego na początku tworzenia spółki nie przekazano spółce budynków.

Starosta wyjaśnił, że w momencie, gdy spółka rozpoczynała swoją działalność nie było takiej wiedzy jaka jest obecnie. Ponadto Starosta uważa, że zawsze było jakieś ryzyko i każdy się tego obawiał i nie chciał ryzykować większego majątku. Starosta wyjaśnił również, że to co orzeknie NSA nie zmienia naszego prawa w tym punkcie i to co wspomniał w/w radny , że my nie mamy prawa przekazać majątku SPZOZ-u. Powiat go nie przekazuje, gdyż powiat przekazuje swój majątek, przewłaszcza i przejmuje na własność w zamian za umorzenie pożyczki i trzeba to zrozumieć zdaniem Starosty.

Starosta stwierdził, że nie chce wracać absolutnie do SPZOZ-ów, gdzie ciągle były kłopoty, gdyż brakowało cały czas środków finansowych. Zdaniem Starosty po roku działalności
PCZ-u trzeba odpowiedzieć sobie czy nadal chce się zmierzać tą drogą. Starosta uważa, że pow
inno się w końcu zaniechać ciągłych ataków w kierunku szpitala, gdyż ciężko było do tego co jest obecnie.

Starosta poinformował również, że z momentem oddania nowego budynku chirurgii trzeba remontować pozostałe budynki. PCZ nie będzie tego wykonywał, gdyż nie jest ich właścicielem i będą one niszczały bo powiatu nie stać na przeznaczenie środków na ich odnawianie.

W dalszym ciągu dyskusji Pani Prezes odpowiedziała na zapytanie radnego Adama Martyniszyna w sprawie wartości kontraktu na rok 2005. Kontrakt ten wynosi 8.272.132,-zł

/ szpital, przychodnie i ZOL /, rok 2004 okres 9 miesięcy – 5.602.709,-zł.

Pani Prezes poinformowała zebranych, że PCZ bierze udział w programie profilaktycznym jako jeden z niewielu szpitali /profilaktyka raka szyjki macicy/. Ponadto PCZ kończy opracowywanie specyfikacji do istotnych warunków dotyczących przetargu na żywienie szpitala. Umowa dobiega końca 31 lipca 2005. Będzie na pewno zmieniony dostawca posiłków.

Radny Leszek Krzyżanowski odnosząc się do powyższej wypowiedzi zapytał czy w związku z remontem stołówki Warsztatów Szkolnych ZSP Nr 1 będzie możliwość, aby właśnie ta stołówka świadczyła w/w usługi dla szpitala i czy będzie to zawarte w specyfikacji.

Radny stwierdził, że prawo zamówień publicznych pozwala na to, żeby w istotnych warunkach zamówień zawrzeć takie punkty, aby grono pozostałych oferentów przystępujących do przetargu nie było poszkodowane, a jednocześnie wygrałaby firma
z naszego powiatu. Radny uważa również, że oferent powinien pochodzić z naszego powiatu.

Pani Prezes wyjaśniła, że ustawa o zamówieniach publicznych bardzo wyraźnie precyzuje elementy, które mogą być zawarte w takim dokumencie.

Jak stwierdziła Pani Prezes odbyły się już wstępne rozmowy z Dyrekcją ZSP Nr 1 w w/w kwestii i myśli, że wszystko zakończone zostanie pomyślnie.

Kolejno głos zabrał radny Adam Martyniszyn, który zapytał ile wynosi kontrakt na 2005r. na lecznictwo zamknięte oraz czy w związku z podziałem Oddziału Wewnętrznego diagnostyka będzie prowadzona w ramach kontraktu na Oddział Wewnętrzny.

Pani Prezes wyjaśniła, że na lecznictwo zamknięte przypada 7.212.183,-zł. Jeśli chodzi
o drugie zapytanie radnego Pani Prezes stwierdziła, że w warunkach szczegółowych dotyczących kontraktów na Oddział Internistyczny jest wyraźny zapis, który zobowiązuje każdy szpital do tego, aby z wartości zakontraktowanego kontraktu realizować 20% środków finansowych na diagnostykę internistyczną.

Wiceprezes nawiązując do dyskusji poinformował, że diagnostykę można przeprowadzać
w obecnej chwili jedynie poprzez oddział i nie ma osobnego kontraktu na pracownię diagnostyczną. Być może w roku 2006r. będzie taka możliwość i wtedy PCZ wystąpi
o kontrakt. Do tej pory nie było środków finansowych na zakup potrzebnego do uruchomienia sprzętu.

Przewodniczący Komisji Zdrowia udzielił głosu radnej Otylii Skoczylas, która stwierdziła, aby na majowej sesji Rady Powiatu przekazane zostały budynki dla PCZ S.A w Kluczborku.

Następnie Pani Prezes poinformowała zebranych, że w spółce użytkowany jest sprzęt medyczny, który nadaje się do użytkowania. Od 1 lipca 2005r. ma wejść w życie ustawa, która nakłada duży reżim sanitarno-epidemiologiczny związany z tym, że każdy sprzęt medyczny musi posiadać certyfikat użytkowania o określonym terminie. Takie certyfikaty nie były wykonywane z tego względu, że są to bardzo drogie procedury. Spółka musi zadbać teraz, aby każdy aparat posiadał taki certyfikat ze względu na bezpieczeństwo pacjentów.

Innych spraw nie poruszano.

Przewodniczący Komisji Zdrowia i Komisji Budżetu podziękowali za przedstawienie obszernej prezentacji.

W związku z wyczerpanie porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji zamknęli posiedzenie w dniu dzisiejszym.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

Przewodniczący Komisji Zdrowia                                        Przewodniczący Komisji Budżetu

i Bezpieczeństwa Publicznego                                             i Rozwoju Gospodarczego

Andrzej Jung                                                                      Mariusz Pieńkowski