Protokół Nr 30/2005

 

z posiedzenia Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego

w dniu 24 lutego 2005r.

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Andrzej Jung.

Lista obecności w załączeniu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Mieczysław Czapliński – Wicestarosta Kluczborski,

2.Jolanta Krzysztowczyk – Naczelnik Wydziału Edukacji,

3.Mieczysław Zaleciński – Naczelnik Wydziału Ochrony i Promocji Zdrowia.

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 28.02.2005r.

3.Plan pracy komisji na I półrocze 2005r.

4. Wolne wnioski.

5.Zamknięcie posiedzenia.

Ad.1.

Wiceprzewodniczący Komisji Zdrowia otworzył posiedzenie komisji, powitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek obrad w dniu dzisiejszym. Radni nie wnieśli uwag

do proponowanego porządku i jednogłośnie go przyjęli.

Ad.2.

Członkowie komisji analizowali materiały przygotowane na najbliższą sesję Rady Powiatu
w Kluczborku, która odbędzie się w dniu 28 lutego 2005r.

W materiałach tych znajdują się projekty uchwał w następujących sprawach:

-ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w jednostkach oświatowych

powiatu kluczborskiego na rok 2005.

Wiceprzewodniczący Komisji poprosił Panią Naczelnik Wydziału Edukacji o zabranie głosu w powyższej sprawie.

Pani Naczelnik wyjaśniła, że w dniu 31 sierpnia 2004r.weszła w życie ustawa o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz o zmianie niektórych innych ustaw, która nakłada na organy prowadzące obowiązek corocznego uchwalania regulaminu wynagradzania nauczycieli.
W związku z powyższym został przygotowany projekt regulaminu.

Organy prowadzące, uwzględniając przewidywaną strukturę zatrudnienia, określają

corocznie dla nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego m.in.: wysokość

stawek dodatków /motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy/ oraz szczegółowe

warunki ich przyznawania , szczegółowe warunki obliczania i wypłacania wynagrodzenia za

godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw, wysokość i warunki

przyznawania i wypłacania nagród i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy,
z wyłączeniem świadczeń socjalnych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych
i dodatków socjalnych, w taki sposób, aby średnie wynagrodzenia nauczycieli odpowiadały

na obszarze działania danej jednostki samorządu terytorialnego co najmniej średnim

wynagrodzeniom nauczycieli.

W związku z tym , że Regulamin podlega uzgodnieniom ze związkami zawodowymi

zrzeszającymi nauczycieli, Zarząd Powiatu w Kluczborku przeprowadził procedurę

uzgadniającą z przedstawicielami czterech związków zawodowych.

16 listopada 2004r. po raz pierwszy został przesłany pierwszy projekt tegoż Regulaminu do

Związków Zawodowych celem zaopiniowania na piśmie. Z tego wywiązał się jedynie ZNP, który przedłożył opinię.

Po odbytych spotkaniach podpisano protokół rozbieżności, gdyż nie zostały uzgodnione wszystkie sporne punkty.

Spór dotyczy m.in.: wysokości dodatku za wychowawstwo klasy, wysokości dodatku za

warunki pracy. Dodatek za uciążliwe warunki pracy wypłacany jest w dwóch placówkach:

SOSW i w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. W placówkach w/w żądania

związkowców były bardzo wysokie i przewyższały możliwości finansowe budżetu powiatu
i planów finansowych poszczególnych jednostek. W punktach nieuzgodnionych Zarząd

Powiatu wniósł swoje zapisy.

Wicestarosta odnosząc się do powyższej sprawy stwierdził, że zaciągano również opinii
z innych powiatów i okazało się, że w naszym powiecie stawki są stosunkowo wysokie, gdyż inne powiaty mają znacznie niższe.

Radny Wiktor Naumik zapytał w jaki sposób ustosunkowała się do powyższego projektu Komisja Oświaty.

Pani Naczelnik wyjaśniła, że komisja przegłosowała projekt 4 głosami za, przy jednym głosie przeciw.

Radny Maciej Mularczyk poprosił o wyjaśnienie jaką kwotę Starostwo Powiatowe musiałoby ponieść jeśli Zarząd Powiatu przestałby na propozycje Związków Zawodowych.

Zdaniem Wicestarosty w tym przypadku chodzi o dwie placówki SOSW i PPP, gdyż w nich pracownicy otrzymują dodatek za trudne warunki pracy. W tych przypadkach do SOSW trzeba by było dołożyć kwotę 120.000,-zł do płac nie licząc pochodnych , a do PPP około 33.000,-zł. Propozycja Zarządu Powiatu jak stwierdził Wicestarosta i tak przewiduje dodatkowe przeznaczenie do SOSW 53.000,-zł.

Kolejno Przewodniczący Komisji poprosił o wyjaśnienie czy o procentowym dodatku dla nauczyciela decyduje Dyrektor danej placówki.

Pani Naczelnik Wydziału Edukacji wyjaśniła, że w rozporządzeniu zapisane jest za co przysługuje nauczycielowi dodatek motywacyjny. Dodatek przysługuje jak wyjaśniła Pani Naczelnik za dodatkową działalność powyżej standardów. W uchwale są opracowane kryteria za co nauczyciel może taki dodatek otrzymać.

Przewodniczący Komisji poprosił również o wyjaśnienie co dzieje się w przypadku, gdy wszystkie środki na dodatek motywacyjny nie zostaną wydatkowane.

Pani Naczelnik wyjaśniła, że nie jest to kwota, która w zasadzie nie zostaje, gdyż są sytuacje kiedy nauczyciel może pójść np. na urlop na poratowanie zdrowia i dyrekcja musi zapewnić zastępstwo, a wynagrodzenia są w jednej puli. Innych zapytań nie zgłoszono.

W związku z powyższym Wiceprzewodniczący Komisji poddał powyższy projekt uchwały pod głosowanie. W wyniku głosowania za przyjęciem opowiedziało się 4 radnych, wstrzymało się dwóch, nie stwierdzono głosów przeciw.

Wiceprzewodniczący przekazał dalsze prowadzenie komisji Przewodniczącemu Komisji Andrzejowi Jungowi.

Kolejnymi przygotowanymi projektami uchwał z jakimi zapoznali się członkowie są trzy projekty w sprawie nadania Statutu:

-I Liceum Ogólnokształcącemu dla dorosłych w Kluczborku, I Liceum Ogólnokształcącemu

uzupełniającemu dla dorosłych w Kluczborku oraz technikum Uzupełniającemu nr 1 dla

dorosłych w Kluczborku.
Nadanie w/w statutów nowo utworzonym publicznym szkołom,

zgodnie z art.58 ust.6 ustawy o systemie oświaty należy do kompetencji Rady Powiatu.

Powyższe projekty zostały przez członków komisji przegłosowane jednogłośnie 6 głosami za.

Członkowie komisji poddali również analizie pozostałe materiały przygotowane na sesję.

Materiały te zawierają projekty uchwał w sprawach:

-uchwalenia ,,Planu rozwoju lokalnego powiatu kluczborskiego”.

Plan rozwoju lokalnego powiatu kluczborskiego jest dokumentem planowania strategicznego i jest ściśle związany ze strategią rozwoju powiatu i strategią rozwoju województwa opolskiego oraz Narodowym Planem Rozwoju.

Plan powyższy wyznacza kierunki rozwoju powiatu i zapewnia koncentrację środków na realizację strategicznych działań samorządu lokalnego.

Plan zawiera listę zadań, na finansowanie których będzie można się ubiegać o środki ze strukturalnych funduszy unijnych. Plan stanowi obligatoryjny załącznik wniosków
o dofinansowanie realizacji tych inwestycji.

Ponadto plan zawiera:

-obszar i czas realizacji Planu Rozwoju Lokalnego,

-aktualną sytuację społeczno-gospodarczą powiatu kluczborskiego,

-kierunki rozwoju powiatu i związane z tym zadania służące poprawie sytuacji
w powiecie kluczborskim,

-realizację zadań i projektów,

-powiązanie projektów z innymi działaniami realizowanymi na terenie powiatu,

-oczekiwane wskaźniki osiągnięć planu,

-plan finansowy na lata 2004-2011,

-system wdrażania,

-sposoby monitorowania, oceny i komunikacji społecznej.

Wicestarosta przedstawiając powyższy dokument stwierdził, że jest to dokument, który powiat musi posiadać chcąc ubiegać się o środki z Unii Europejskiej. Może on w ciągu kolejnych lat ulegać zmianom, gdyż niektóre zadania z tego planu mogą zostać usunięte lub dodane. Plan zawiera zadania inwestycyjne na 2005 i 2006 rok oraz strategię planu inwestycyjnego na lata 2007-2013. Wicestarosta poinformował, że do planu wkradło się kilka błędów, które zostaną skorygowane.

Radny Piotr Wiecha odnosząc się do powyższego planu stwierdził, że również zauważył
w planie drobne błędy takie jak np.: nieistniejąca już Opolska Fabryka Mebli oraz Fashion Polska. Ponadto radny uważa, że do planu powinny być wpisane dodatkowo boiska sportowe oraz Klub Sportowy Karate, który jest prestiżowy dla naszego powiatu.

Kolejno głos zabrał radny Adam Martyniszyn, który stwierdził, że plan ten zostaje przyjęty na mocy uchwały i wszystko co jest w nim zawarte będzie obowiązywało i powinno być realizowane.

Radny zapytał czy umieszczona w Planie Rozwoju Lokalnego Izba Przyjęć o standardzie Szpitalnego Oddziału Ratunkowego wyznaczona w Wojewódzkim Planie Zabezpieczenia Medycznych Działań Ratowniczych na rok 2004 będzie realizowana.

Radny zapytał również czy powyższy plan był analizowany z planami rozwoju poszczególnych gmin, gdyż nie ma zdaniem radnego ujętego w nim zbiornika małej retencji, a w Kluczborku planowana jest jego realizacja.

Wicestarosta wyjaśnił, że jeżeli są jakieś uwagi do Planu to prosi o ich zgłaszanie i będą one systematycznie nanoszone.

Radny Adam Martyniszyn w związku z powyższym stwierdził, że w Plan Rozwoju powinien być uzupełniony m.in. o następujące kwestie:

-budowę obwodnicy na zachodnich rubieżach miasta Kluczborka i Wołczyna,

-budowę zbiornika małej retencji w Kluczborku i Wierzchy-Krężel,

-szersze rozwinięcie pojęcia gospodarki odpadami.

Radny Adam Martyniszyn nawiązując do w/w zbiorników małej retencji poinformował,
że przez Biuro Projektów ,,Promel” został opracowany dla rolnictwa opolskiego wykaz zbiorników małej retencji. Zdaniem radnego jest to sprawa bardzo przyszłościowa.

W planie zostały ujęte zbiorniki w Kluczborku oraz Wierzchy-Krężel.

Zdaniem radnego zbiorniki powyższe powinny być umieszczone w Planie Rozwoju, gdyż pojawiają się coraz to większe możliwości korzystania ze środków Unii Europejskiej.

Radny ponadto uważa, że w przypadku zbiornika Wierzchy-Krężel należałoby się zwrócić
do władz Wołczyna, aby inwestycję tą szczegółowo przeanalizować.

Wicestarosta odnosząc się do powyższej wypowiedzi stwierdził, że zadania te leżą ściśle
w gestii Gminy.

W związku z brakiem zapytań Przewodniczący Komisji poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu brało udział 6 członków komisji, którzy jednogłośnie opowiedzieli się za jego przyjęciem.

Następnymi analizowanymi projektami uchwał były:

-projekt w sprawie przejęcia zadań z zakresu administracji rządowej. Projekt ten został przygotowany po raz drugi w związku z rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Opolskiego dotyczącym stwierdzenia nieważności uchwały Rady Powiatu w Kluczborku
Nr XXIV/175/2004 z dnia 2 grudnia 2004r. w powyższej sprawie. Projekt uchwały został przygotowany już z uwzględnieniem poprawki dotyczącej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego przedmiotowego porozumienia. Podstawa prawna uchwały pozostaje bez zmian z uwagi na jej zgodność z przepisami prawa, ponieważ błędnie została zinterpretowana przez organ nadzorczy. Uchwała ta umożliwi współpracę pomiędzy Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji, a Powiatem w zakresie weryfikacji danych z informatycznej bazy danych gromadzonych przez Starostę / § 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003r./ w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdów do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach w procesie rejestracji pojazdów na użytek Centralnej Ewidencji Pojazdów prowadzonej przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Konwersja i weryfikacja danych ma posłużyć m.in. poprawie jakości danych gromadzonych w CEP.

Do projektu nie wniesiono uwag. Przewodniczący Komisji poddał go pod głosowanie.

W wyniku głosowania za projektem głosowało 6 członków komisji, nie stwierdzono głosów wstrzymujących się oraz przeciw,

-projekt uchwały w sprawie powierzenia Gminie Kluczbork zadań przewidzianych dla Powiatowej Biblioteki Publicznej Powiatu Kluczborskiego.

Zapis art.19 ust.3 ustawy o bibliotekach nakłada na samorząd powiatowy zadanie polegające na prowadzeniu co najmniej jednej biblioteki publicznej mieszczącej się na terenie powiatu. Zadanie to jest obligatoryjne i powiat musi to realizować. W tym samym przepisie ustawodawca dopuścił możliwość realizacji zadania powiatu przez bibliotekę wojewódzką lub gminną mającą swoją siedzibę na terenie powiatu. W takim przypadku konieczne jest zawarcie porozumienia między jednostkami samorządu terytorialnego. Powiat kluczborski od 2000 roku realizuje przedmiotowe zadanie na podstawie porozumień zawartych co roku
z Gminą Kluczbork i Miejską i Gminną Biblioteką w Kluczborku. Aby móc realizować zadanie w pełni zachodzi konieczność zawarcia porozumienia na czas nieokreślony
i uregulowanie zasad współpracy na stałe, określając jednocześnie wielkość środków niezbędnych na wykonanie zadania. Stwierdzone zostało, że pełną gwarancję prawidłowej realizacji zadań daje Miejska i Gminna Biblioteka Publiczna w Kluczborku, stąd propozycja przekazania prowadzenia tego zadania na stałe dla Gminy Kluczbork.

Radny Adam Martyniszyn zabierając głos w sprawie powyższego projektu stwierdził,
że jest pełen uznania dla osób, które doprowadziły do przekazania budynku po byłej Przychodni Kolejowej na cały kompleks bibliotek jaki ma tam być umiejscowiony.

Innych zapytań nie zgłoszono. Projekt został poddany pod głosowanie. W wyniku głosowania za przyjęciem projektu głosowało jednogłośnie 6 członków komisji.

Następnymi projektami omówionymi przez członków komisji były projekty w sprawie:

-określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób

Niepełnosprawnych na 2005 rok. projekt uchwały został przygotowany w związku z tym, że w lutym br. Zarząd Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych dokonał podziału środków przewidzianych planem finansowym PFRON na 2005r. w części przelewy redystrybucyjne, przeznaczonych na realizację zadań na rzecz osób niepełnosprawnych należących do kompetencji samorządów powiatowych na podstawie przepisów ustawy /27 sierpnia 1997r./ o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych w zakresie zgodnym ze zmianami wprowadzonymi ustawą z dnia 19 grudnia 2003r. o zmianie cytowanej ustawy /Dz.U. Nr 228, poz.2262/ Podział środków został dokonany na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia
13 maja 2003r. w sprawie przekazywania środków PFRON samorządom wojewódzkim
i powiatowym.

W związku z tym, że do projektu nie zgłoszono żadnych zapytań Przewodniczący Komisji poddał projekt pod głosowanie. Za projektem jednogłośnie głosowało 6 członków komisji,

- projekt w sprawie warunków częściowego lub całkowitego zwalniania z opłaty za pobyt dziecka lub osoby pełnoletniej w placówce opiekuńczo-wychowawczej.

W związku z ustawą z dnia 12 marca 2004r.o pomocy społecznej Rada Powiatu jest zobowiązana do określenia w drodze uchwały, warunków częściowego lub całkowitego zwalniania z opłat za pobyt dziecka lub osoby pełnoletniej w placówce opiekuńczo-wychowawczej. Opłatę za pobyt dziecka lub osoby pełnoletniej w placówce opiekuńczo-wychowawczej ponoszą, do wysokości średniego miesięcznego kosztu utrzymania, rodzice dziecka, osoba pełnoletnia lub jej rodzice, a także opiekunowie prawni lub kuratorzy
w przypadku, gdy mają do dyspozycji dochody dziecka z uwzględnieniem, że opłaty ponoszone przez opiekunów prawnych, kuratorów lub osoby pełnoletnie nie mogą być wyższe niż 50% kwoty stanowiącej dochód dziecka lub osoby pełnoletniej.
Średni miesięczny koszt utrzymania w placówce opiekuńczo-wychowawczej stanowi kwotę rocznych wydatków na działalność placówki wynikającą z utrzymania mieszkańców placówki z roku poprzedniego, bez wydatków inwestycyjnych, powiększoną
o prognozowany średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem, przyjęty w ustawie budżetowej na dany rok kalendarzowy podzieloną przez liczbę miejsc
w placówce i przez liczbę 12. Takie zasady ponoszenia kosztów wielokrotnie przekraczają dochody rodziny oraz dochody dziecka lub osoby pełnoletniej przebywającej w placówce.

Mając więc na uwadze zapisy ustawy oraz potrzeby rodzin objętych pomocą społeczną konieczne jest określenie zasad warunkujących częściowe lub całkowite zwolnienie z opłat. Uchwała uwzględnia podane kwotowo w ustawie o pomocy społecznej kryteria dochodowe osoby samotnie gospodarującej, kryteria dochodowe na osobę w rodzinie oraz inne trudne sytuacje rodzinne. Takie częściowe lub całkowite zwolnienie z ponoszenia kosztów pobytu w placówce opiekuńczo-wychowawczej następuje w formie decyzji Starosty wydawanej na wniosek lub z urzędu.

Powyższy projekt również został przegłosowany przez radnych jednogłośnie 6 głosami za,

-zbycia za obniżoną cenę nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego.

W powyższym projekcie przeznacza się do zbycia gminie Wołczyn dwie działki, które są własnością Powiatu Kluczborskiego. Zgodnie z art.14 punkt 5 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami, zawarcie umów w sprawach sprzedaży nieruchomości pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego za cenę niższą niż ich wartość rynkowa wymaga wyrażenia zgody przez Radę Powiatu. W związku z powyższym został przygotowany w/w projekt uchwały.

W sprawie powyższego projektu uchwały głos zabrał Wicestarosta, który wyjaśnił,
że działki te Powiat Kluczborski przeznaczył dla Gminy Wołczyn w zamian za podatek od nieruchomości. Było już w tej sprawie podjętych kilka prób przekazania.

W pierwszej wersji miały być one przekazane Gminie Wołczyn w formie darowizny, lecz okazało się, że jest to zbyt skomplikowane prawnie, aby to przeprowadzić. Postanowiono je więc sprzedać za przysłowiową złotówkę. Niestety w tym wypadku również napotkano na problem. W momencie sprzedaży za przysłowiową złotówkę okazało się, że powinny te działki mieć ustaloną jakąś wartość. Ustalono więc cenę w wysokości 1.000,-zł.

Wicestarosta poinformował, że cena jest niska więc w takim wypadku musi Rada Powiatu dodatkowo wyrazić zgodę na zbycie działek.

Radny Adam Martyniszyn odnosząc się do powyższej wypowiedzi poprosił o wyjaśnienie jaka kwota podatku została umorzona.

Wicestarosta wyjaśnił, że kwota ta wynosi około 300.000,-zł, a ponadto Gmina Wołczyn otrzymała również w zamian za podatek Ośrodek Zdrowia w Wierzbicy.

Innych zapytań do powyższego projektu nie wniesiono.

W związku z powyższym Przewodniczący komisji poddał projekt pod głosowanie.
W drodze głosowania za przyjęciem projektu głosowało 6 członków komisji, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się.

Następnie członkowie komisji analizowali projekt w sprawie wyrażenia opinii do projektu uchwały Sejmiku Województwa Opolskiego dotyczącego likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Ośrodków Rehabilitacji Leczniczej
z siedzibą w Suchym Borze.

Przyczyną likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Ośrodków Rehabilitacji Leczniczej z siedzibą w Suchym Borze jest ciągłe narastanie zaległości finansowych jednostki, trudności w utrzymaniu płynności finansowej oraz ciągle rosnących kosztów utrzymania . Likwidacja nie wpłynie negatywnie na proces udzielania świadczeń medycznych, gdyż jego działalność została przejęta przez utworzony NZOZ.

Ponadto Województwo Opolskie pozostaje właścicielem nieruchomości i nadal ma wpływ na kształtowanie polityki gospodarowania nieruchomościami nowopowstałej jednostki
w zakresie obowiązujących przepisów prawa.

Do powyższego projektu nie wniesiono zapytań w związku z czym Przewodniczący Komisji poddał go pod głosowanie. W drodze głosowania za przyjęciem projektu opowiedziało się
5 radnych, wstrzymał się 1, nie stwierdzono głosów przeciw,

Kolejno omawiano projekt uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Przewodniczącemu Zarządu Powiatu w Kluczborku.

Radny Maciej Mularczyk, a zarazem Przewodniczący Rady stwierdził, że powyższy projekt uchwały został przygotowany w związku z tym, że od 2000 roku pomimo kilku podwyżek wynagrodzenie Starosty nie ulegało zmianie pomimo kilku podwyżek w tym czasie dla pracowników w sferze budżetowej. Ponadto należy podkreślić, że zgodnie z art.20 ust.5 ustawy z dnia 22 marca 1990r. o pracownikach samorządowych /Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz.1593 z późn. zmianami/ Staroście nie przysługują żadne nagrody, z wyjątkiem nagrody jubileuszowej. Także nowelizacja ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej z dnia 4 marca 2004r. wprowadziła zmianę pozbawiającą Starosty tzw.13-nastki za 2004r. w 50%, a od roku 2005 w 100%.

Ponadto radny wyjaśnił, że od 2000r. znacznie wzrosły zadania powiatu i odpowiedzialność Przewodniczącego Zarządu za ich realizację.

Radny Adam Martyniszyn poprosił o wyjaśnienie ile ta kwota będzie wynosiła wraz
z pochodnymi i czy będzie ona rekompensowała dotychczasową 13-tkę.

Wicestarosta stwierdził, że w związku z tym, iż Skarbnik nie jest obecny na posiedzeniu komisji sprawa ta zostanie wyjaśniona na posiedzeniu Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w dniu 25 lutego.

Innych zapytań nie zgłoszono w związku z tym Przewodniczący Komisji poddał projekt pod głosowanie. W wyniku głosowania za przyjęciem projektu głosowało 5 członków komisji, 1 się wstrzymał, nie stwierdzono głosów przeciw.

Następnie członkowie komisji analizowali projekt uchwały w sprawie przyjęcia programu pt,, Program Ochrony Środowiska dla Powiatu Kluczborskiego na lata 2004-2007
z perspektywą do 2011r. wraz z Planem Gospodarki Odpadami w Powiecie Kluczborskim”.

Przedmiotowy Plan i Program sporządza Zarząd Powiatu w Kluczborku zgodnie
z nałożonym obowiązkiem przez ustawę z dnia 27 kwietnia 2001r. o odpadach.

Powyższy plan gospodarki odpadami dla powiatu kluczborskiego przyjmując założenia Krajowego Planu Gospodarki Odpadami i Planu Gospodarki Odpadami dla województwa opolskiego zawiera m.in.:

-opis aktualnego stanu i analizę gospodarki odpadami, w tym źródła wytwarzania, rodzaje
i ilość odpadów oraz ich aktualną gospodarkę w zakresie zbiórki, transportu, odzysku
i unieszkodliwiania,

-prognozę zmian w zakresie gospodarki odpadami,

-założone cele i kierunki działań przyjętego systemu gospodarki odpadami, w tym cele strategiczne, cele krótkoterminowe i długoterminowe i plan działań w zakresie gospodarki odpadami,

-harmonogram realizacji działań w zakresie gospodarki odpadami, jednostki odpowiedzialne za ich realizację oraz szacunkowe koszty,

-wnioski z analizy oddziaływania projektu planu na środowisko,

-sposób monitoringu i oceny wdrażania planu.

Do powyższego projektu nie zgłoszono zapytań przyjmując go 5 głosami za,
1 wstrzymującym się i brakiem głosów przeciw.

Członkowie komisji zapoznali się również z przygotowanym przez Wydział Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa stanowiskiem w sprawie zakazu stosowania do upraw oraz ochrony obszaru Powiatu Kluczborskiego przed napływem organizmów zmodyfikowanych genetycznie /GMO/. Projekt powyższego stanowiska przygotowany został w trosce
o zdrowie mieszkańców oraz dalszy rozwój rolnictwa ekologicznego i tradycyjnego.

Ma on służyć ochronie obszaru Powiatu Kluczborskiego przed napływem produktów, roślin, żywności oraz uprawą roślin genetycznie modyfikowanych.

W powyższej sprawie zwróciła się do Powiatu grupa gospodarstw ekologicznych
i agroturystycznych z okolic Kluczborka działająca w strukturach Kluczborsko-Oleskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej. Apel w/w grupy ma na celu udzielenie poparcia działań zmierzających do ogłoszenia obszaru Powiatu Kluczborskiego terenem wolnym od upraw roślin modyfikowanych genetycznie.

Radny Adam Martyniszyn odnosząc się do powyższego stanowiska poinformował, że sprawa w/w jest bardzo ważna i ma nadzieję, że inne powiaty również podejmą takie stanowiska. Zdaniem radnego powinna być w tym celu podjęta uchwała, gdyż byłyby wtedy większe możliwości egzekwowania.

Radny stwierdził również, że na terenie powiatu nikt nie ma wpisanego w zakres kontroli lub monitoringu sprawdzania materiału siewnego, jest to sprawa bardzo ważna.

Innych zapytań nie wniesiono. Przewodniczący Komisji poddał stanowisko pod głosowanie.

W obecności 6 członków komisji w głosowaniu udział wzięło 5, którzy jednogłośnie głosowali za jego przyjęciem.

Analizie poddano również sprawozdanie z działalności komisji Bezpieczeństwa i Porządku.

oraz sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 15.12.2004r. do 08.02.2005r.

Do powyższych sprawozdań nie wniesiono zapytań

Ad.3.

Przewodniczący Komisji poprosił, aby członkowie komisji na kolejne spotkanie przygotowali swoje propozycje do planu pracy komisji na I półrocze 2005 roku.

Ad.4.

Przewodniczący przedstawił zebranym pismo /nr PCZNZOZ-R/V/382/2005 z dnia 15.02.2005r./ jakie wpłynęło do wiadomości Komisji Zdrowia od Pani Prezes Zarządu

PCZ S.A w Kluczborku. Pismo powyższe znajduje się w aktach komisji teczka
nr RP/K.Zdr-0058/7/2005 i stanowi odpowiedź na pismo Przewodniczącej Delegatury Izb Lekarskich w Kluczborku z dnia 2.02.2005r, które otrzymała również do wiadomości Komisja Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego /teczka akt j.w/.

Radny Adam Martyniszyn nawiązując do powyższego pisma stwierdził, że odpowiedź
z PCZ-u zawiera mnóstwo spraw związanych z finansami, a na posiedzeniu komisji mowa była jedynie o problemach kadrowych występujących w Spółce. Zdaniem radnego sprawa
ta wynikła dlatego, że pracownikom trudno było rozmawiać na płaszczyźnie Zarząd
i pracownicy. Spotkanie było zdaniem radnego potrzebne, gdyż rozwiązanych zostało kilka problemów i komisja w tym spotkaniu spełniła pewną rolę.

Radny Wiktor Naumik poinformował, że na posiedzeniu komisji była mowa o finansach, gdyż poruszona została sprawa przeniesienia kontraktu do Szpitala w Oleśnie. W piśmie lekarzy POZ-ów było zaznaczone, że jeśli cała sytuacja konfliktowa nie zostanie rozwiązana to będą oni wnioskować o zwiększenie kontraktu w Szpitalu w Oleśnie, gdyż tam będą kierowani nasi pacjenci.

Radny Wiktor Naumik zapytał radnego Adama Martyniszyna czy podpisując się pod powyższym pismem zapoznał się z ostatnim zdaniem, które właśnie mówi o wnioskowaniu o większy kontrakt dla Oleskiego Szpitala. Zdaniem radnego w/w radny powinien się zastanowić w czyim interesie występuje, czy lokalnej służby zdrowia, czy też oleskiej.

Ponadto radny uważa, że takie działania komitetu referendalnego szkodzą w dużej mierze naszemu szpitalowi. Radny stwierdził także, że takie postępowanie ma również swoje odzwierciedlenie w mediach, a szczególnie w gazecie ,,Kulisy Powiatu”.

Zdaniem radnego lekarze powinni wykazać się solidarnością i dojść do porozumienia.

Radny Adam Martyniszyn zabierając głos stwierdził, że w jego odczuciu w powyższym piśmie ostatnie zdanie zostało sformułowane niefortunnie.

Przewodniczący Komisji po wysłuchaniu powyższych wypowiedzi stwierdził,
że najważniejszą sprawą jest to, aby Oddział Chirurgiczny i Wewnętrzny miał zabezpieczenie lekarskie i pacjenci mieli dobrą opiekę lekarską.

Przewodniczący Komisji ponadto poinformował, że boli go fakt, iż przyczyna spotkania były prośby lekarzy, część lekarzy nie zastanawiało się nad tym co podpisują, a później podczas dyskusji zaczęli się wycofywać.

Kolejno głos zabrał Wicestarosta, który stwierdził, że na posiedzeniu komisji padały ostre słowa odnośnie przetargu na anestezjologów do naszego szpitala. W związku z tym, że postawione zostały przez dr Obasiego zarzuty odnośnie przeprowadzenia przetargu zażądano wyjaśnienia Komisji Przetargowej w tej sprawie. Z powyższego wyjaśnienia wynika, że pierwsza oferta na przetarg została złożona przez Opole, a dopiero jako drugi ofertę złożył
dr Obasi w związku z tym nie było możliwości jakiegokolwiek wglądu do jego oferty przez postronne osoby.

Przewodniczący Komisji zabierając głos poinformował zebranych, że w telewizji kablowej ukazało się ogłoszenie, iż przez Likwidatora SPZOZ wydawane są historie choroby pacjentów z byłego Ośrodka Zdrowia przy ul.Skłodowskiej. Przewodniczący Komisji stwierdził, że najprawdopodobniej odbywa się to nieprawnie, gdyż jego zdaniem pacjenci nie mogą sami pobierać dokumentacji lecz jedynie mogą to zrobić lekarze.
Ponadto dokumentacja taka zdaniem Przewodniczącego przechowywana powinna być przez 30 lat w zakładzie pracy, a w przypadku jego likwidacji zakładu musi być zapewnione archiwum. Naczelnik Wydziału Ochrony i Promocji Zdrowia wyjaśnił, że zgodnie z przepisami ustawy o opiece zdrowotnej jest napisane, że ustawa zabrania przekazania dokumentacji medycznej jeżeli zakład funkcjonuje. SPZOZ jest obecnie w likwidacji
i dokumentację może przejąć podmiot likwidowanego zakładu opieki zdrowotnej, który przejmuje jego działalność.

Naczelnik Wydziału Zdrowia stwierdził, że przy wydawaniu kartotek powinna być wystawiona pisemna zgoda lekarza przejmującego w/w dokumentację.

Radny Adam Martyniszyn stwierdził, że wszystkie historie choroby powinny być zebrane
w jedno miejsce i powinny być dostępne dla członków rodziny. Ponadto radny stwierdził,
że na wcześniejszych komisjach była mowa o tym, że w przypadku likwidacji SPZOZ-u cała dokumentacja będzie przeniesiona i zastanawiano się wtedy na Komisji Zdrowia nad lokum archiwum. Zdaniem radnego takie zapewnienia były ze strony Pani Likwidator.

W związku z powyższym Przewodniczący Komisji zaproponował, aby Komisji Zdrowia wystąpiła z pismem do Pani Likwidator SPZOZ o wyjaśnienie sprawy.

Innych spraw nie poruszano.

Ad.5.

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za udział i zamknął posiedzenie w dniu dzisiejszym.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

Przewodniczący Komisji

Andrzej Jung