Protokół Nr XXV/2004 z sesji Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 29 grudnia 2004r.
Protokół Nr XXV/2004
z sesji Rady Powiatu w Kluczborku
w dniu 29 grudnia 2004r.
XXV sesję Rady Powiatu w Kluczborku otworzył o godzinie 1200 Przewodniczący Rady – Maciej Mularczyk i powitał wszystkich radnych oraz pozostałych zebranych. Następnie udzielił głosu Sołtysowi Wsi Kujakowice Wielkie w Gminie Kluczbork, który
w imieniu mieszkańców wsi oraz Rady Sołeckiej podziękował Przewodniczącemu Rady Powiatu i wszystkim radnym, a także Staroście Kluczborskiemu za wykonanie ulicy
i chodnika w 2004r. w Kujakowicach Wielkich. Ponadto złożył wszystkim zebranym życzenia noworoczne.
Kolejno Przewodniczący Rady stwierdził, że obrady w dniu dzisiejszym oraz podejmowane uchwały będą prawomocne, gdyż na ogólną liczbę 19 radnych obecnych
jest 16. W dalszych obradach uczestniczyło 17 radnych.
Następnie Przewodniczący Rady przedstawił zebranym proponowany porządek
sesji w dniu dzisiejszym. Zaproponował ponadto, aby na wniosek Zarządu Powiatu
do porządku sesji dodatkowo wprowadzić:
1.autopoprawkę Nr 1 Zarządu Powiatu w Kluczborku z dnia 22 grudnia 2004r. do projektu
budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2005r. /do pkt. 3b/,
2.projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planu Powiatowego Funduszu Gospodarki
Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym /jako pkt 3h/,
3.projekt uchwały w sprawie przyjęcia do wykonywania niektórych zadań związanych
z przeprowadzeniem poboru w 2005r. /jako pkt 3i/.
Kolejno głos zabrał Starosta Kluczborski i wyjaśnił, że powyższe materiały zostały przygotowane przez Zarząd już po dostarczeniu radnym materiałów na dzisiejszą sesję. Powiedział również, że Zarząd Powiatu na posiedzeniu w dniu dzisiejszym przygotował autopoprawkę Nr 2 do projektu budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2005r. i wnosi do Rady
o jej wprowadzenie w pkt 3b porządku. Starosta wyjaśnił, że autopoprawka powyższa dotyczy zwiększenia dochodów i wydatków przeznaczonych na stypendia dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych i studentów z terenu naszego powiatu.
Innych uwag do porządku nie wniesiono. W związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie porządek sesji wraz z proponowanymi przez Zarząd zmianami.
W głosowaniu udział wzięło 16 radnych, którzy jednogłośnie, 16 głosami za, przyjęli następujący porządek XXV sesji Rady Powiatu w Kluczborku:
1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:
a/ otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,
b/ zatwierdzenie porządku obrad,
c/ zatwierdzenie protokołu z XXIV sesji.
2.Interpelacje i zapytania radnych.
3.Podjęcie uchwał w sprawach:
a/ zmian w budżecie Powiatu Kluczborskiego uchwalonego na 2004r.,
b/ uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2005 rok:
-odczytanie projektu uchwały budżetowej,
-odczytanie opinii składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu
o projekcie uchwały budżetowej,
-odczytanie opinii i wniosków komisji przez jej przewodniczących lub zastępców,
-odczytanie stanowiska Zarządu Powiatu do opinii i wniosków poszczególnych
komisji,
-dyskusja nad wszystkimi nie uzgodnionymi wnioskami komisji, głosowanie
każdego wniosku osobno,
-głosowanie całej uchwały budżetowej,
c/ uchwalenia “Programu współpracy Powiatu Kluczborskiego z organizacjami
pozarządowymi w 2005r.”,
d/ określenia zasad gospodarowania nieruchomościami powiatowymi,
e/ założenia liceum ogólnokształcącego,
f/ założenia uzupełniającego liceum ogólnokształcącego,
g/ zmieniająca uchwałę Nr XVII/114/2004 Rady Powiatu w Kluczborku
z dnia 30 marca 2004r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków
Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2004r.,
h/ zatwierdzenia planu Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym
i Kartograficznym,
i/ przyjęcia do wykonywania niektórych zadań związanych z przeprowadzeniem
poboru w 2005r.
4.Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych.
5.Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu.
6.Wolne wnioski i zapytania.
7.Zamknięcie obrad.
Kolejno przystąpiono do zatwierdzenia protokołu z XXIV sesji Rady Powiatu, która odbyła się w dniu 2 grudnia 2004r. Do protokołu radni nie wnieśli uwag, w związku z czym Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie. W obecności 16 radnych, 16 głosami za, Rada Powiatu jednogłośnie zatwierdziła protokół z XXIV sesji.
Do punktu 2 porządku obrad
Wiceprzewodniczący Rady – radny Piotr Wiecha poprosił uczestniczącą w sesji Panią Prezes Powiatowego Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku o przedstawienie krótkiej informacji
na temat działalności naszego szpitala w 2004r. roku w nowej strukturze spółki. Radny wyjaśnił, że dlatego wnosi o powyższą informację, ponieważ od czasu przeprowadzenia referendum powiatowego temat ten jest pomijany na sesjach. Zdaniem radnego należy przekazywać poprzez media informacje naszym mieszkańcom jak szpital funkcjonuje.
Innych zapytań i interpelacji radni nie wnieśli.
Do punktu 3a porządku obrad
Kolejnym punktem obrad był projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Kluczborskiego uchwalonego na 2004r. W uzasadnieniu do tego projektu Skarbnik wyjaśnił, że zmiany w budżecie polegają na jego zwiększeniu o kwotę 129.965,-zł., co jest wynikiem:
-wypracowania dochodów własnych z tytułu opłat komunikacyjnych /85.000,-zł./, które
planuje się przeznaczyć na pokrycie wydatków bieżących Starostwa,
-wypracowania dochodów przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Bogdańczowicach
/19.000,-zł./ i Zespół Szkół Licealno-Zawodowych w Polanowicach /6.000,-zł./, które
planuje się przeznaczyć na potrzeby własne tych jednostek, zgodnie z ich wnioskami,
-refundacji z Powiatowego Urzędu Pracy w Kluczborku z tytułu zatrudnienia osób w ramach
aktywnych form przeciwdziałania bezrobociu /4.165,-zł./, którą wprowadza się do budżetu
Domu Dziecka w Bąkowie na wniosek tej jednostki,
-wypracowania dochodów przez Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Kluczborku
/15.800,-zł./, które planuje się przeznaczyć na wydatki bieżące jednostki.
Ponadto projekt proponowanej uchwały zawiera:
-zmiany w planie inwestycji na 2004r. /dot. Komendy Powiatowej Państwowej Straży
Pożarnej w Kluczborku/,
-przeniesienie środków między działami klasyfikacji budżetowej /dot. Specjalnego Ośrodka
Szkolno-Wychowawczego w Kluczborku/,
-aktualizację planu środków specjalnych,
-udzielenie dotacji celowej dla rodziny zastępczej w Powiecie Wieruszowkim, w której
umieszczono dzieci z terenu Powiatu Kluczborskiego,
-wprowadzenie dodatkowego zadania do wykazu zadań remontowych /dot. Domu Pomocy
Społecznej w Kluczborku/.
Do powyższego projektu radni nie wnieśli zapytań, w związku z czym Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. W obecności 17 radnych, 16 głosami za, przy braku głosów
przeciw i przy 1 głosie wstrzymującym się, Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr XXV/176/2004 i przyjęła proponowane zmiany w budżecie na 2004r.
Do punktu 3b porządku obrad
Przewodniczący Rady przedstawił zebranym podpunkty porządku sesji dotyczące uchwalenia budżetu na 2005r. Następnie głos zabrał Skarbnik Powiatu i odczytał zasadniczą część projektu uchwały budżetowej, która zawiera 24 § i została zaopiniowana przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Opolu. Kolejno, zgodnie z przyjętą procedurą uchwalania budżetu, Skarbnik odczytał uchwałę Nr 507/2004 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu z dnia 14 grudnia 2004r. w sprawie opinii o przedłożonym przez Zarząd Powiatu Kluczborskiego projekcie budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2005r. Skład Orzekający zaopiniował z zastrzeżeniami przedłożony projekt budżetu, nie stwierdzając jednak naruszenia obowiązujących przepisów prawnych. Zastrzeżenia dotyczą zapisu mówiącego o upoważnieniu Zarządu Powiatu do zaciągania pożyczek i kredytów krótkoterminowych. Zdaniem Regionalnej Izby Obrachunkowej należało by ograniczyć
te upoważnienia i dokonać stosownej korekty powyższego zapisu. Zastrzeżenia organu nadzoru dotyczyły ponadto wielkości planowanych spłat zadłużenia. Skład Orzekający
w swojej opinii zwrócił też uwagę na tendencję wzrostową zobowiązań naszego powiatu,
co powinno być w 2005r. w szczególnym zainteresowaniu Zarządu Powiatu.
W toku dalszych obrad przewodniczący poszczególnych komisji odczytywali kolejno opinie projektu budżetu na 2005r., które opracowano na grudniowych posiedzeniach.
Opinie te odczytywali:
1.Radny Józef Woźny – Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki,
Rodziny i Patologii,
2.Radny Wiktor Naumik – Wiceprzewodniczący Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa
Publicznego,
3.Radny Władysław Zawadzki – Przewodniczący Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony
Środowiska,
4.Radny Mariusz Pieńkowski – Przewodniczący Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego. Członkowie poszczególnych komisji zaopiniowali projekt budżetu pozytywnie, ujmując
w nich jednak swoje uwagi. Opinie powyższe znajdują się w aktach komisji.
Kolejno głos zabrał Starosta Kluczborski i powiedział, że do projektu budżetu nie wpłynęły żadne wnioski komisji, dlatego też Zarząd Powiatu nie przedstawi swojego stanowiska w tej sprawie. Starosta poprosił jedynie Skarbnika Powiatu o omówienie dwóch zgłoszonych przez Zarząd Powiatu autopoprawek do projektu budżetu.
Skarbnik Powiatu powiedział, że w trakcie prac komisji nad projektem budżetu, Zarząd Powiatu przygotował do tego projektu dwie autopoprawki. Autopoprawka Nr 1 z dnia
22 grudnia br. spowodowana jest w części zastrzeżeniem Regionalnej Izby Obrachunkowej, dotyczącym wielkości planowanych spłat. Skład Orzekający RIO stwierdził, że jeśli chodzi
o wielkości kwotowe zapisane w wydatkach i rozchodach budżetu, to mieszczą się one
w ramach ograniczenia ustawowego, wynikającego z artykułu 113 ustawy o finansach publicznych. Natomiast, gdyby Zarząd Powiatu w trakcie roku budżetowego w stopniu maksymalnym korzystał ze wszystkich swoich uprawnień do zaciągania zobowiązań, mogło by to spowodować przekroczenie ograniczenia ustawowego. W związku z powyższym
w autopoprawce Nr 1 Zarząd Powiatu proponuje Radzie ograniczenie swoich uprawnień
i następujące zmiany zapisów w uchwale budżetowej:
1.w § 18 - maksymalna wysokość pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciągniętych
przez Zarząd Powiatu w roku budżetowym nie może przekroczyć kwoty 2.000.000,-zł.
/dotychczas planowano kwotę 3.000.000,-zł./,
2.w § 20 – Zarząd Powiatu może w roku budżetowym samodzielnie udzielać pożyczek,
poręczeń i gwarancji do sumy 100.000,-zł. /dotychczas planowano kwotę 1.000.000,-zł./, 3.w § 21 – łączna kwota poręczeń i gwarancji nie może przekroczyć sumy 100.000,-zł.
/dotychczas planowano kwotę 4.400.000,-zł./.
Skarbnik powiedział, że autopoprawka Nr 1 dotyczy również:
1.zmiany wysokości środków finansowych przeznaczonych na przeprowadzenie poboru
do wojska w 2005r., co wynika z informacji Opolskiego Urzędu Wojewódzkiego. Ogólna
kwota dotacji na ten cel zapisana w dziale 750 - administracja publiczna, rozdział 750045 –
komisje poborowe, pozostaje na tym samym poziomie tzn. 29.000,-zł. Zmiany zapisów
dotyczą jedynie § 2110 /zwiększenie dotacji z 10.000,-zł. do 15.000,-zł./ i § 2120
/zmniejszenie dotacji z 19.000,-zł. do 14.000,-zł./.
2.przesunięcia środków finansowych po stronie wydatków między działami w kwocie
2.249.800,-zł. z działu 757-obsługa długu publicznego do działu 851-ochrona zdrowia
tj. ze spłaty poręczenia na spłatę zobowiązań likwidowanego SPZOZ w Kluczborku.
Wcześniejszy zapis projektu zakładał spłatę całości zadłużenia wobec Nordea Bank
Polska S.A. z tytułu poręczenia kredytu zaciągniętego przez SPZOZ. Skarbnik wyjaśnił,
że w konsekwencji przesunięcia tych środków efekt uzyskany w 2005r., jeśli chodzi
o zmniejszenie zadłużenia likwidowanego SPZOZ, będzie taki sam. Przesunięcie
w/w kwoty obniża natomiast wielkość spłat zadłużenia powiatu w 2005r. Tym samym
sprawia, że nawet przy maksymalnym wykorzystaniu upoważnień Zarządu nie będzie
sytuacji takiej, gdzie ograniczenie ustawowe byłoby naruszone.
3.przesunięcia kwoty 10.393,-zł. z działu 854-edukacyjna opieka wychowawcza do działu
801-oświata i wychowanie. Środki te w ramach dokształcania i doskonalenia nauczycieli
nie zmieniły swojego przeznaczenia, a jedynie zostały sklasyfikowane zgodnie z typami
szkół. Zmiana ta jest więc jedynie zmianą porządkującą.
4.przesunięcia wydatków na wieloletnie zadanie inwestycyjne, polegające na uzbrojeniu
działek budowlanych w miejscowości Bogacica. Skarbnik wyjaśnił, że w 2004r. wydatki
na to zadanie były wyższe o 9.431,-zł. niż zakładano i należy tę kwotę ująć w projekcie
budżetu na 2005r.
Kolejno Skarbnik wyjaśnił, że autopoprawka Nr 2 Zarządu Powiatu z dnia dzisiejszego
czyli 29.12.2004r. dotyczy stypendiów dla studentów i dla uczniów naszych szkół ponadgimnazjalnych, które wypłacane będą w 2005r. Zmiana w projekcie budżetu powiatu na 2005r. polega na zwiększeniu dochodów i wydatków budżetowych o kwotę 438.400,-zł.,
z czego kwota 172.000,-zł. zostanie przeznaczona na pomoc materialną dla studentów,
a kwota 266.400,-zł. na pomoc materialną dla uczniów. Środki powyższe pochodzą z budżetu państwa oraz z Unii Europejskiej i są one przyznane Powiatowi Kluczborskiemu na rok szkolny i akademicki 2004/2005.
Skarbnik powiedział następnie, że jeżeli radni nie zgłoszą już żadnych swoich wniosków
do omawianego obecnie projektu uchwały budżetowej to należy uznać, że głosowanie
nad uchwałą budżetową na 2005r. będzie dotyczyło głosowania nad uchwałą uwzględniającą obydwie autopoprawki Zarządu.
Kolejno głos zabrał radny Adam Martyniszyn i powiedział, że z dzisiejszych wypowiedzi dotyczących budżetu oraz opinii komisji wynika, że jest wszystko bardzo dobrze. Zdaniem radnego problemem jest jednak sprawa spłaty zadłużenia SPZOZ i konsekwencje podjęcia dzisiejszej uchwały budżetowej dotyczą kolejnych lat. Radny wyraził swoje obawy,
czy nie będzie miało to negatywnego wpływu na realizację inwestycji powiatowych
w przyszłości i na zatrzymanie się rozwoju powiatu. Zdaniem radnego inne powiaty mogą być wtedy w wiele lepszej sytuacji niż nasz powiat, bo będą mieć mniejsze zadłużenia.
O głos poprosił następnie Starosta Kluczborski i powiedział, że radny Martyniszyn
nie postawił jednak żadnego wniosku co do przyszłorocznego budżetu. Wszyscy radni dobrze wiedzą, że budżet na 2005r., podobnie jak te z lat poprzednich, jest bardzo trudny i wymaga dużej dyscypliny finansowej. Starosta przypomniał, że jest przecież opracowana prognoza spłaty zadłużenia likwidowanego SPZOZ, z którą radni zapoznali się szczegółowo
na ostatnim posiedzeniu Komisji Budżetu. Radny Martyniszyn również. Zdaniem Starosty radny Martyniszyn dlatego to wszystko teraz powtórzył, bo na sesji obecna jest Pani redaktor z “Kulis Powiatu”.
Innych uwag do projektu budżetu powiatu na 2005r. nie wniesiono. W związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt budżetu z uwzględnieniem dwóch przedstawionych Radzie autopoprawek Zarządu. W obecności 16 radnych, 15 głosami za, przy 1 głosie przeciw i braku głosów wstrzymujących się, Rada Powiatu podjęła uchwałę
Nr XXV/177/2004 uchwalając budżet Powiatu Kluczborskiego na 2005r.
Kolejno Przewodniczący Rady ogłosił przerwę w obradach od godz.1255 do godz. 1305 .
Po wznowieniu obrad głos zabrał Starosta Kluczborski, który podziękował za wynik głosowania nad budżetem powiatu na 2005r. Starosta zapewnił zebranych, że wszyscy radni wiedzą co przyjęcie tej uchwały niesie za sobą i co to oznacza. Zdaniem Starosty warto jednak realizować kolejne działania Rady, ponieważ zapewniają one dalsze funkcjonowanie powiatu i jego jednostek, a także szpitala. Powiat nauczył się też utrzymywania dyscypliny budżetowej i cały czas trzyma się tego. Przyjęcie dzisiejszej uchwały budżetowej wraz
z autopoprawkami /szczególnie Nr 1/ oznacza też, że zlikwidowano zastrzeżenia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu względem budżetu. Starosta powiedział, że najważniejsze
jest jednak podjęcie ciężaru spłaty zobowiązań SPZOZ przez powiat i jest ono potwierdzeniem wiarygodności działań oraz zamierzeń Rady Powiatu. Oznacza to,
że w 2005r., z chwilą wyemitowania obligacji, wszyscy byli pracownicy naszego SPZOZ otrzymają zaległe wynagrodzenia i wszystkie należne im świadczenia. Rada Powiatu wywiąże się tym samym ze swoich wcześniejszych deklaracji. Zdaniem Starosty, gdyby nie podjęto decyzji o likwidacji SPZOZ i utworzeniu PCZ S.A., pracownicy zakładu nie otrzymali by tych świadczeń. Starosta powiedział również, że skutkiem tego budżetu, w roku przyszłym zadłużenie SPZOZ w likwidacji zmaleje o 9,5 mln. zł. Powiat nasz stanie się wtedy wiarygodny dla wierzycieli. Starosta dodał, że mogą wystąpić w międzyczasie jakieś zagrożenia, ale nikt nie może tego przewidzieć. Mogą też jednak wystąpić zdarzenia pozytywne, np. powiat nasz powinien wygrać proces o tzw. “ustawę 203”, być może skorzystamy też z planowanej ustawy o pomocy publicznej dla jednostek służby zdrowia.
Zarząd Powiatu nauczony jednak doświadczeniem, nie wziął pod uwagę takich rzeczy
przy planowaniu budżetu, ponieważ niejednokrotnie już decyzje odgórne nie były
dla powiatów korzystne. Na zakończenie swojej wypowiedzi Starosta powiedział,
że zakładamy spłatę zadłużenia SPZOZ wyłącznie w oparciu o budżet powiatu, a wszystko
co się zdarzy na nasz plus tylko nam pomoże. Starosta chciał by, aby tak się stało,
ale powiat jest przygotowany na najgorszy wariant, czyli bez wsparcia dodatkowego i pokaże, że nie ucieka od problemu finansowego.
Do punktu 3c porządku obrad
Kolejnym punktem obrad był projekt uchwały w sprawie uchwalenia “Programu współpracy Powiatu Kluczborskiego z organizacjami pozarządowymi w 2005r.” W uzasadnieniu
do projektu tej uchwały Naczelnik Wydziału Współpracy Europejskiej, Kultury, Sportu
i Turystyki Starostwa Powiatowego w Kluczborku wyjaśnił, że od 1 czerwca 2004r. jednostki samorządu terytorialnego mogą powierzać swoje zadania i udzielać dotacji na finansowanie ich wykonania organizacjom pozarządowym na podstawie ustawy o pożytku publicznym
i o wolontariacie. Rada Powiatu podejmując proponowaną uchwałę, deklaruje wolę kształtowania współpracy z organizacjami pozarządowymi na zasadzie partnerstwa i wyraża intencję realizacji swoich zadań ustawowych współdziałając z nimi. Program powyższy został opracowany w celu sprecyzowania zakresu współdziałania i określenia jego celów, formy
i zakresu współpracy organów samorządowych powiatu z organizacjami pozarządowymi.
Kolejno głos zabrała radna Irena Kielar. Powiedziała, że jest to bardzo ciekawy program,
a następnie zapytała kto w powiecie będzie odpowiedzialny za jego realizację.
Starosta odpowiedział, że będzie to przypisane Wydziałowi Współpracy Europejskiej, Kultury, Sportu i Turystyki Starostwa Powiatowego w Kluczborku, a w razie potrzeby pomagać będą inne wydziały Starostwa.
Innych zapytań do przedmiotowego projektu radni nie wnieśli, w związku z czym Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie. W obecności 16 radnych, Rada Powiatu
16 głosami za, przy braku głosów przeciw i głosów wstrzymujących się, jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXV/178/2004 uchwalając “Program współpracy Powiatu Kluczborskiego
z organizacjami pozarządowymi w 2005 roku.”
Do punktu 3d porządku obrad
Przewodniczący Rady przedstawił zebranym następny projekt uchwały - w sprawie określenia zasad gospodarowania nieruchomościami powiatowymi. W uzasadnieniu do uchwały Naczelnik Wydziału Gospodarki Mieniem Powiatu wyjaśnił, że niniejszy projekt został przygotowany w związku z wprowadzeniem zmian mających na celu korzystniejszą sprzedaż lokali mieszkalnych dla najemców w ramach prawa pierwokupu oraz koniecznością wprowadzenia zapisu o publikacji tej uchwały. Projekt niniejszy jest ujednoliceniem
dwóch poprzednich uchwał Rady Powiatu – Nr XV/96/2000 z dnia 24.02.2000r.
i Nr XXXVIII/293/2002 z dnia 28.06.2002r., które obecnie tracą swoją moc.
Do niniejszego projektu uchwały radni nie wnieśli zapytań, w związku z czym Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. W obecności 16 radnych, 16 głosami za, przy braku głosów przeciw i głosów wstrzymujących się, Rada Powiatu jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXV/179/2004 w sprawie określenia zasad gospodarowania nieruchomościami powiatowymi.
Do punktów 3e i 3f porządku obrad
Kolejnymi punktami obrad były projekty uchwał: w sprawie założenia liceum ogólnokształcącego dla dorosłych oraz założenia uzupełniającego liceum ogólnokształcącego dla dorosłych. W uzasadnieniach do powyższych projektów uchwał, Naczelnik Wydziału Edukacji wyjaśniła, że projekty niniejsze dotyczą Zespołu Szkół Ogólnokształcących
w Kluczborku i przygotowano je na wniosek Dyrekcji jednostki. Podjęcie proponowanych uchwał umożliwi kontynuację nauki uczniom, którzy ukończyli gimnazjum, a nie podjęli nauki z szkole ponadgimnazjalnej oraz tym, którzy ukończyli jedynie zasadniczą szkołę zawodową i mają ukończone 18 lat. Obydwie szkoły zostaną włączone w skład Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku z dniem 1 września 2005r., a nauka w nich odbywać się będzie w systemie stacjonarnym, wieczorowym.
Do projektów nie wniesiono zapytań. Przewodniczący Rady w związku z powyższym
poddał kolejno projekty pod głosowanie. W dwóch odrębnych głosowaniach, w obecności
17 radnych, 17 głosami za, przy braku głosów przeciw i głosów wstrzymujących się,
Rada Powiatu podjęła jednogłośnie uchwały w powyższych sprawach – Nr XXV/180/2004
i Nr XXV/181/2004.
Do punktu 3g porządku obrad
Przewodniczący Rady przedstawił zebranym następny projekt uchwały - w sprawie zmiany uchwały Nr XVII/114/2004 z dnia 30 marca 2004r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2004r. Propozycja kolejnej zmiany w/w uchwały wynika z większego niż przewidywano zapotrzebowania na dofinansowanie do przedmiotów ortopedycznych dla osób niepełnosprawnych. Zmiana powyższa podyktowana jest również potrzebą maksymalnego wykorzystania przyznanych środków finansowych na realizację zadań w 2004r.
Radna Irena Kielar zapytała czy placówki z naszego powiatu, realizujące program w szkołach
i przedszkolach integracyjnych, zgłaszają się do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie
o dofinansowanie w zakresie sportu, kultury, itp.
Na zapytanie radnej odpowiedzi udzieliła Dyrektor Centrum. Powiedziała, że placówki mogły składać wnioski na dofinansowanie do sportu, kultury i rekreacji do końca listopada ubiegłego roku. Zainteresowane jednostki złożyły takie wnioski i w 2005r., z chwilą otrzymania środków, zostaną one podzielone i rozdysponowane tym jednostkom.
Innych zapytań do projektu nie wniesiono. Przewodniczący poddał projekt pod głosowanie,
w którym uczestniczyło 17 radnych. Rada Powiatu 17 głosami za, przy braku głosów przeciw
i głosów wstrzymujących się, jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXV/182/2004 w powyższej sprawie.
Do punktu 3h porządku obrad
Kolejnym punktem obrad był projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planu Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym. Skarbnik Powiatu
w uzasadnieniu do powyższego projektu wyjaśnił, że środki funduszu należy traktować
jako wyłączone z gospodarki finansowej powiatu, pozostające w dyspozycji Starosty
z zachowaniem kontroli sprawowanej przez Radę Powiatu.
Do niniejszego projektu radni nie wnieśli swoich uwag, w związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie. W obecności 17 radnych, 16 głosami za, przy braku głosów przeciw i przy 1 głosie wstrzymującym się, Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr XXV/183/2004 przyjmując plan przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym na 2005r.
Do punktu 3i porządku obrad
Przewodniczący Rady przedstawił zebranym ostatni już projekt uchwały – w sprawie przyjęcia do wykonywania niektórych zadań związanych z przeprowadzeniem poboru
w 2005r. Inspektor ds. wojskowych i stowarzyszeń wyjaśnił w uzasadnieniu do projektu,
że przeprowadzenie poboru wojskowego w 2005r. nastąpi jak co roku na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy Powiatem Kluczborskim, a Wojewodą Opolskim.
Na wykonanie tego zadania powiat otrzyma z budżetu państwa dotację celową.
Do projektu nie wniesiono zapytań. Kolejno Przewodniczący Rady poddał projekt
pod głosowanie, w którym uczestniczyło 17 radnych. Jednogłośnie, 17 głosami za,
przy braku głosów przeciw i głosów wstrzymujących się, Rada Powiatu podjęła uchwałę
Nr XXV/184/2004 w sprawie przyjęcia do wykonywania niektórych zadań związanych
z przeprowadzeniem poboru w 2005r.
Do punktu 4 porządku obrad
Na zapytanie Wiceprzewodniczącego Rady – radnego Piotra Wiechy wniesione w punkcie
2 porządku obrad i dotyczące funkcjonowania Szpitala Powiatowego, odpowiedzi udzieliła Pani Prezes Powiatowego Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku. Powiedziała, że jej zdaniem kondycja spółki jest dobra, ale do zrobienia jest jeszcze wiele. Następnie przedstawiła informację co zrobiono od dnia rozpoczęcia działalności spółki czyli od 10 kwietnia 2004r. Od tego dnia ordynatorzy oddziałów oprócz odpowiedzialności medycznej związanej
z pacjentem stali się odpowiedzialni za finanse oddziału, którym zarządzają. Zrozumienie
tej odpowiedzialności i ogólnych zasad funkcjonowania spółki przez personel medyczny można ocenić na obecną chwilę na około 95%. W miesiącu wrześniu wypłacono pracownikom spółki pierwsze premie uznaniowe /w wysokości od 1% do 20%
od wynagrodzenia zasadniczego/ za pozytywne wyniki. Premie te przyznawane są jednak tylko wtedy, gdy dany oddział nie ma straty w miesiącu rozliczeniowym. Prezes PCZ S.A. dodała, że zatrudniając pracowników ustalono stawki wynagrodzeń, które związane były
ze stażem pracy i które funkcjonują do dnia dzisiejszego. W spółce pracuje obecnie 203 osoby i taki stan utrzyma się do dnia 7.01.2005r. W dniu tym kończy się bowiem realizacja projektu, który był podpisany w ramach porozumienia z Powiatowym Urzędem Pracy w Kluczborku. Wśród pracowników spółki 40% osób zatrudnionych jest w ramach tego programu i po jego zakończeniu zostaną pracownikami spółki.
Kolejno Pani Prezes powiedziała, że w miesiącu wrześniu 2004r. Zarząd spółki podjął decyzję o zakupie sprzętu diagnostycznego - endoskopowego na oddział ginekologiczny
i chirurgiczny tj. laparoskopu wraz osprzętem oraz histeroskopu. Oprócz tego zdecydowano
o zakupie wiertarki dla oddziału laryngologicznego i mikroskopu z torem wizyjnym, a także mniejszego sprzętu tj. ssaki elektryczne i próżniowe oraz sondy do diagnostyki ultrasonograficznej. Koszt zakupu w/w sprzętu wyniesie 320.000,-zł. Środki na ten cel pochodzą z oszczędności, które spółka wypracowała od początku jej funkcjonowania.
Pani Prezes poinformowała zebranych, że odbył się już przetarg na zakup tego sprzętu
i jego dostawa nastąpi do dnia 10.01.2005r. Zarząd spółki podjął również decyzję
o przeprowadzeniu kapitalnego remontu jednego piętra tzw. “starej chirurgii”.
Następnie Pani Prezes powiedziała, że ogólny kontrakt z NFZ na 2004r. zostanie wypracowany w 100%. Niektóre oddziały wypracowały go już ponad limit, natomiast oddziałem, który wokół siebie skupił zdecydowanie więcej pacjentów, bo około 30%
niż w SPZOZ, jest oddział ginekologiczno-położniczo-noworodkowy. Oddział laryngologiczny wypracowuje kontrakt na poziomie roku ubiegłego. Na oddziale chirurgicznym udało się skompletować taki zespół lekarzy, który zadowoli naszych pacjentów. Jest tam zatrudniony, oprócz znanego już ordynatora, chirurg dziecięcy
ze specjalizacją z chirurgii dziecięcej i onkologii dla dorosłych oraz posiadający doktorat. Został też zatrudniony chirurg ze specjalizacją ortopedii. Zdaniem Pani Prezes zespół ten jest wyspecjalizowany, ale do pracy potrzebuje jednak dobrego sprzętu. Dlatego też dokonano zakupu sprzętu specjalistycznego, a teraz konieczna jest jak najszybsza jego dostawa,
aby procedury medyczne na tym sprzęcie były wykonywane już w miesiącu styczniu 2005r. Zarząd spółki boryka się jednak z doborem kadry internistycznej naszego szpitala, ale być może uda się to załatwić do końca stycznia 2005r.
Jeśli chodzi o funkcjonowanie Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego w Wołczynie to Pani
Prezes powiedziała, że z tą placówką nie ma generalnie żadnych problemów. Są tam zakontraktowane 32 łóżka, nie udało się jednak zakontraktować łóżek psychiatrycznych, ponieważ byłaby wtedy konieczność zatrudnienia dodatkowej, licznej kadry medycznej. Kontrakt tego zakładu na 2005r. jest o 18% wyższy niż był w 2004r. Zakontraktowane
na 2005r, są również wszystkie poradnie, które były objęte kontraktem w roku bieżącym. Narodowy Fundusz Zdrowia zakontraktował również spółce poradnię leczenia bólu. Bardzo dobrze udało się zakontraktować procedury medyczne na oddziale chirurgicznym. Został też zmodernizowany cały obiekt apteki szpitalnej i obecnie funkcjonuje ona jako dział farmacji szpitalnej. Przeniesiono tam również całą pralnię szpitalną, aby obniżyć koszty stałe.
Działalność spółki prowadzona jest obecnie w 3, a nie jak do niedawna w 11 obiektach.
Kolejno Pani Prezes PCZ S.A. powiedziała, że obecnie trwa praca nad budżetem spółki
na 2005r. Wyjaśniła, że po wyrażeniu opinii przez ordynatorów na temat wcześniej otrzymanych propozycji budżetów swoich oddziałów, Zarząd spółki weryfikuje te budżety
i każdy ordynator dostaje konkretny już budżet na 2005r. dla swojego oddziału. Zdaniem Pani Prezes budżet 2005r. nie będzie gorszy od budżetu spółki w 2004r.
Następnie Pani Prezes poinformowała zebranych, że od początku działalności spółki
nie wpłynęła żadna skarga na pracę personelu medycznego od pacjentów przebywających
w naszym szpitalu. Liczne kontrole przeprowadzone w spółce nie zakwestionowały też żadnej procedury medycznej.
Na zakończenie swojej wypowiedzi Pani Prezes podziękowała Radzie Powiatu za okazaną dotychczas pomoc spółce. Złożyła również wszystkim zebranym życzenia noworoczne.
Następnie głos zabrał Starosta Kluczborski i dodał, że w związku z rozstrzygnięciem przetargu na dostawę i montaż sprzętu na tzw. pierwsze wyposażenie nowej chirurgii, sprzęt ten jest już w naszym szpitalu i obecnie trwa jego montaż. Potrwa on do końca stycznia 2005r. Pozostałe wyposażenie, dzięki zapobiegliwości Zarządu spółki jest już dawno zgromadzone. Starosta powiedział, że do końca I półrocza 2005r. zakłada się otwarcie
i uruchomienie nowego budynku szpitala. Kończąc swoją wypowiedź dodał, że ma dużą satysfakcję z tego, że nasz szpital coraz lepiej funkcjonuje, czego wyrazem są częste podziękowania od pacjentów.
Radny Wiktor Naumik zapytał czy jest szansa na zawarcie przez spółkę kontraktu na usługi ortopedyczne. Zdaniem radnego ortopedia w naszym szpitalu jest potrzebna i na pewno byłaby w całości wykorzystana.
Przewodniczący Rady poinformował zebranych, że odpowiedzi na powyższe pytanie radnego udzieli Pani Prezes PCZ w punkcie 6 porządku obrad tj. wolne wnioski i zapytania.
Do punktu 5 porządku obrad
Kolejnym punktem obrad było sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu za okres
od 24.11.2004r. do 6.12.2004r., w którym Zarząd odbył 2 posiedzenia.
Radny Adam Martyniszyn poprosił o szersze wyjaśnienie zapisu w w/w sprawozdaniu,
który mówi o “przyjęciu i zaakceptowaniu przez Zarząd Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia w negocjacji bez ogłoszenia o wartości szacunkowej powyżej 60.000 euro – udzielenie i obsługa kredytu długoterminowego”.
Skarbnik Powiatu wyjaśnił, że sprawa ta dotyczy zatwierdzania Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia w postępowaniu przetargowym na udzielenie i obsługę kredytu długoterminowego, o zaciągnięciu którego Rada Powiatu zadecydowała w dniu 28.10.2004r. Procedura została przeprowadzona z zastosowaniem trybu negocjacji bez ogłoszenia,
na co uzyskano zgodę Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Do negocjacji zaproszonych zostało 7 banków, z których udział wzięło tylko 3, a ofertę złożyły jedynie 2 banki. Najtańszą ofertę złożył Bank Ochrony Środowiska Oddział w Opolu i w tym banku został zaciągnięty przez powiat kredyt. Umowę z tym bankiem podpisano w dniu 22.12.2004r., a od dnia 27.12.2004r. środki finansowe znalazły się na rachunku budżetu. Skarbnik dodał, że oferta Banku Ochrony Środowiska była najatrakcyjniejsza. Bank zaproponował 0,2% jednorazowej prowizji przygotowawczej oraz marżę bankową na poziomie 0,36 punktu procentowego
oraz wibor 1-miesięczny. Na takich warunkach powiat zaciągnął kredyt z przeznaczeniem
na spłatę zadłużenia likwidowanego SPZOZ wobec ECO w Opolu.
Innych zapytań do sprawozdania radni nie wnieśli, w związku z czym Przewodniczący Rady poddał sprawozdanie pod głosowanie. W obecności 17 radnych, 16 głosami za, przy braku głosów przeciw i przy 1 głosie wstrzymującym się, Rada Powiatu przyjęła sprawozdanie
z działalności Zarządu za okres od 24.11.2004r. do 6.12.2004r.
Do punktu 6 porządku obrad
Przewodniczący Rady poprosił Panią Prezes PCZ S.A. w Kluczborku o udzielenie odpowiedzi na zapytanie radnego Wiktora Naumika dotyczące możliwości zakontraktowania procedur ortopedycznych w naszym szpitalu.
Pani Prezes wyjaśniła, że pomimo starań Zarządu spółki nie ma szans na samą ortopedię
w naszym szpitalu. Jest jednak szansa, aby w przyszłości zakontraktować chirurgię urazową. Pani Prezes wyjaśniła, że w miesiącu wrześniu br. wystąpiła do Wojewódzkiego Konsultanta
ds. Ortopedii i Traumatologii z prośbą o przyjazd do Kluczborka i dokonanie oględzin nowego obiektu oraz stwierdzenie, czy ewentualnie po jego oddaniu do użytku będzie można ubiegać się o ortopedię. 12 października 2004r. odbyło się to spotkanie, ale Konsultant Wojewódzki wyraźnie się określił, że będziemy się mogli starać jedynie o chirurgię urazową, gdzie można będzie wykonywać część zabiegów ortopedycznych. Nie wyrazi on jednak zgody na samodzielny oddział ortopedyczny, dlatego, że przy takim oddziale musi być oddział intensywnej opieki medycznej, którego w Kluczborku nie ma. Oddziału intensywnej opieki medycznej nie zakontraktuje nam jednak Narodowy Fundusz Zdrowia, ponieważ taki oddział i dializa jest w niedalekim Oleśnie, co w zupełności zabezpiecza potrzeby
obu powiatów. Pani Prezes zapewniła, że po oddaniu do użytku nowego obiektu, będzie
w dalszym ciągu czynić wszelkie starania o pozyskanie kontraktu na chirurgię urazową
z możliwością przeprowadzania zabiegów ortopedycznych. Tym bardziej, że mamy zatrudnionych już dwóch chirurgów z II stopniem specjalizacji ortopedycznej. Pani Prezes dodała, że zawarty już kontrakt na chirurgię jest duży, bo wynosi on 19 tys. punktów miesięcznie /kiedyś było tylko 8 tys./, więc prawdopodobnie można by w ramach tej ilości punktów wykonywać procedury ortopedyczne. Konieczna jest jednak zgoda na ich wykonywanie.
Radny Adam Martyniszyn zapytał kolejno czy są już jakieś plany dotyczące Powiatowego Wysypiska Śmieci.
Na zapytanie radnego odpowiedzi udzielił Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa. Wyjaśnił, że Powiatowe Wysypisko Śmieci jest obecnie na etapie projektowania jako rozszerzenie istniejącego już wysypiska w Wierzbicy Górnej. Projekt tego wysypiska jest ujęty w projekcie Powiatowego Planu Gospodarki Odpadami, który w styczniu 2005r. będzie przedstawiony Radzie Powiatu do akceptacji.
Starosta Kluczborski dodał, że gospodarka odpadami jest zadaniem własnym każdej gminy,
a powiat ma za zadanie wskazać wysypisko wiodące na swoim terenie.
Kolejno Przewodniczący Rady udzielił głosu Burmistrzowi Miasta Wołczyna, który w swojej wypowiedzi poruszył sprawę budżetu na 2005r. Powiedział, że bardzo ważną rzeczą w 2005r. jest kontynuacja współpracy samorządu powiatowego i Gminy Wołczyn we wszystkich dziedzinach. Samorząd Gminy Wołczyn w dalszym ciągu będzie też czynił wszelkie starania, aby w Wołczynie utworzyć szkołę średnią. Burmistrz powiedział również, że Gmina Wołczyn bardzo dużo zrobiła w ciągu ostatnich dwóch lat, ale część mieszkańców tego nie dostrzega,
a nawet negatywnie ocenia. Zwrócił się kolejno do radnego Martyniszyna, który jest mieszkańcem Gminy Wołczyn i uczestniczył w ostatniej sesji Rady Miejskiej. Burmistrz powiedział, że radny wypowiadał się na sesji w Wołczynie na temat biedy panującej
w gminie, na temat bezrobocia oraz to, że trzeba coś z tym zrobić. Zdaniem Burmistrza
publicznie mówi się tylko o tym, że jest źle i trzeba to zmienić, a nie mówi się o tym
co zrobiono. Następnie Burmistrz zapytał radnego, co zrobiła w powyższych sprawach poprzednia rada z Wołczyna, w której radnym był Pan Martyniszyn. Na koniec swojej wypowiedzi Burmistrz podziękował Radzie Powiatu oraz jednostkom organizacyjnym powiatu za współpracę z Gminą Wołczyn, a także za pomoc i wspieranie samorządu gminnego. Złożył również wszystkim zebranym życzenia noworoczne.
Następnie o głos poprosił radny Adam Martyniszyn. Powiedział, że na ostatniej sesji
Rady Miejskiej w Wołczynie była mowa, że gmina ta staje się “gminą ludzi nieobecnych”,
co oznacza, że wszyscy młodzi ludzie z niej wyjeżdżają. Wtedy padły zapytania co w tej sprawie robi Rada Powiatu i Powiatowy Urząd Pracy, na co radny odpowiedział, że musimy wspólnymi siłami coś z tym zrobić i współpracować przy tworzeniu nowych miejsc pracy. Radny Adam Martyniszyn na zakończenie swojej wypowiedzi złożył zebranym życzenia noworoczne.
Innych zapytań radni nie wnosili.
Przewodniczący Rady w związku ze zbliżającym się Nowym Rokiem 2005 złożył życzenia noworoczne wszystkim zebranym. Następnie podziękował za współpracę w 2004r. Staroście Kluczborskiemu, Zarządowi Powiatu, Naczelnikom poszczególnych wydziałów Starostwa, kierownikom jednostek organizacyjnych powiatu oraz Skarbnikowi Powiatu, Sekretarzowi Powiatu, a także pracownicom Biura Rady.
Kolejno o głos poprosił Starosta Kluczborski i również złożył wszystkim zebranym życzenia noworoczne i w imieniu Zarządu Powiatu podziękował wszystkim za współpracę w 2004r.
Do punktu 7 porządku obrad
W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący Rady podziękował wszystkim zebranym za udział w obradach i o godzinie 1400 zamknął XXV sesję Rady Powiatu
w Kluczborku. Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Rady
Maciej Mularczyk
Załączniki (1) | Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Strzelczyk Joanna |
Data wprowadzenia: | 2005-05-23 10:51:23 |
Opublikował: | Piekiełek Jan |
Data publikacji: | 2005-07-28 10:06:49 |
Ostatnia zmiana: | 2013-04-25 11:30:31 |
Ilość wyświetleń: | 2001 |