PROTOKÓŁ nr 101/2005

z posiedzenia Zarządu Powiatu Kluczborskiego

w dniu 22 marca 2005 r.

 

 

 

Posiedzenie Zarządu otworzył Starosta Kluczborski – Stanisław Rakoczy. W posiedzeniu uczestniczyło trzech członków Zarządu. Ponadto udział wzięli: Skarbnik Powiatu, Sekretarz Powiatu, Naczelnik Wydziału Edukacji.

 

Porządek posiedzenia:

 

 

  1. Otwarcie posiedzenia.
  2. Sprawy oświaty:
  1. aneks nr 4 do arkusza organizacji Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku na rok szkolny 2004 / 2005;
  2. aneks nr 6 do arkusza organizacji Zespołu Szkół Licealno-Zawodowych w Polanowicach na rok szkolny 2004 / 2005;
  3. analiza wypłaty wynagrodzeń nauczycieli i pracowników administracji i obsługi za miesiące styczeń i luty 2005 r.;
  4. zestawienie godzin tzw. “do dyspozycji dyrektora” na wybrane zajęcia edukacyjne w trzyletnim cyklu kształcenia w rozbiciu na poszczególne szkoły;
  5. analiza ankiet skierowanych do gimnazjalistów w powiecie kluczborskim dot. preferencji w wyborze szkoły ponadgimnazjalnej w roku szkolnym 2005 / 2006;
  6. projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr 32/77/2003 Zarządu Powiatu w Kluczborku z dnia 19 sierpnia 2003 r. w sprawie powierzenia zadań nauczyciela – doradcy metodycznego matematyki i chemii;
  7. udzielenia opinii w sprawie przyznania dodatków motywacyjnego i funkcyjnego dla dyrektorów szkół i placówek oświatowych.

3.        Sprawy finansowe:

  1. wniosek Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – CKU w Kluczborku w sprawie sfinansowania wycinki drzew rosnących na terenie posesji w/w szkoły;
  2. wniosek Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – CKU w Kluczborku w sprawie zwiększenia planu finansowego wydatków budżetowych na rok 2005;
  3. wniosek Rady Sołeckiej Ligoty Dolnej w sprawie ujęcia w planie budżetowym wykonania chodnika na ulicy Wołczyńskiej w Ligocie Dolnej;
  4. wniosek Publicznego Przedszkola Nr 5 w Kluczborku w sprawie wsparcia finansowego V Wojewódzkiego Festiwalu Przedszkolnych Talentów Muzycznych;
  5. wniosek Publicznej Szkoły Podstawowej w Byczynie w sprawie objęcia patronatem i wsparcia finansowego organizacji II Powiatowego Konkursu “Moja pasja to scena”;
  6. ponowna analiza podziału środków na wynagrodzenia pracowników administracji i obsługi zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych powiatu kluczborskiego;
  7. pismo Ministerstwa Finansów dot. subwencji ogólnej na rok 2005;
  8. informacja Opolskiego Urzędu Wojewódzkiego o ostatecznych kwotach dotacji na zadania realizowane przez samorząd oraz kwotach dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zleconych ustawami;
  9. informacja Opolskiego Urzędu Wojewódzkiego dot. zwiększenia dotacji celowej na pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej w rozdziale - pomoc dla repatriantów;
  10. wniosek Domu Pomocy Społecznej w Kluczborku w sprawie pomocy w pozyskaniu środków na zakup kuchni gazowej;
  11. wniosek Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kluczborku dot. projektu budżetu w/w placówki na 2005 rok;
  12. wniosek Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych – RCKU w Bogdańczowicach w sprawie zwiększenia planu dochodów i wydatków;
  13. wniosek Zespołu Szkół Licealno-Technicznych w Kluczborku w sprawie zwiększenia środków finansowych na wydatki rzeczowe dla w/w szkoły.

4.         Protokół z kontroli przeprowadzonej w Wojewódzkim Zakładzie Doskonalenia Zawodowego w Opolu z siedzibą w Kluczborku.

  1. Sprawy Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku:
  1. porozumienie z Miastem Opole dotyczące kosztów utrzymania dziecka pochodzącego z Powiatu Kluczborskiego a przebywającego w Pogotowiu Opiekuńczym w Opolu;
  2. porozumienie z Miastem Opole dotyczące kosztów utrzymania dziecka pochodzącego z Powiatu Kluczborskiego a przebywającego w Pogotowiu Opiekuńczym w Opolu;
  3. porozumienie dot. umieszczenia dziecka z terenu Powiatu Raciborskiego w rodzinie zastępczej zamieszkałej na terenie Powiatu Kluczborskiego;

     

     

  4. wniosek o zatwierdzenie harmonogramu działań naprawczych Domów Pomocy Społecznej w Gierałcicach i Kluczborku.
  1. Wniosek Wydziału Gospodarki Mieniem Powiatu dot. podjęcia decyzji w sprawie nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkiem byłego oddziału wewnętrznego oraz nieruchomości z budynkiem byłej pralni.
  2. Sprawozdanie z wykonania zadań z zakresu administracji rządowej i związane z tym gospodarowanie środkami Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym za rok 2004.
  3. Zatwierdzenie materiałów na sesję Rady Powiatu.
  4. Wolne wnioski.

Do punktu 1 porządku

 

Porządek posiedzenia został przyjęty przez obecnych członków Zarządu.

Protokół z posiedzenia Zarządu, które odbyło się w dniu 08 marca 2005 r. został również przyjęty.

 

Do punktu 2 porządku

Starosta przedstawił zebranym następujące sprawy:

a) aneks nr 4 do arkusza organizacji Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku na rok szkolny 2004 / 2005; Starosta zapoznał zebranych z opinią Wydziału Edukacji Starostwa Powiatowego w Kluczborku na temat przyczyny zmiany liczby zatwierdzonych godzin a mianowicie: powodem wzrostu tygodniowej liczby godzin o 10 jest wprowadzenie nauczania indywidualnego w gimnazjum. Zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami z organem prowadzącym, dyrektor szkoły przydzielił minimalną liczbę godzin określoną w rozporządzeniu w sprawie sposobu i trybu organizowania nauczania indywidualnego. W związku z tym, że nikt z obecnych nie wniósł żadnych uwag do niniejszego aneksu, Starosta zaproponował aby zatwierdzić aneks nr 4 do arkusza organizacji Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku na rok szkolny 2004 / 2005. Zarząd Powiatu jednogłośnie zatwierdził powyższy aneks i upoważnił Starostę do jego podpisania.

  1. aneks nr 6 do arkusza organizacji Zespołu Szkół Licealno-Zawodowych w Polanowicach

    na rok szkolny 2004 / 2005; Starosta zapoznał zebranych z opinią Wydziału Edukacji Starostwa Powiatowego w Kluczborku na temat przyczyny zmiany liczby zatwierdzonych godzin a mianowicie: zmiana w liczbie godzin powoduje odejście nauczyciela na emeryturę – z 15 godzin, których nauczał pozostało 9,6 tygodniowo natomiast pozostałe 5,4 godzin, nie wymagają kontynuowania bowiem uczniowie uzyskali prawo jazdy poza szkołą. W związku z tym, że nikt z obecnych nie wniósł żadnych uwag do niniejszego aneksu, Starosta zaproponował aby zatwierdzić aneks nr 6 do arkusza organizacji Zespołu Szkół Licealno-Zawodowych w Polanowicach na rok szkolny 2004 / 2005. Zarząd Powiatu jednogłośnie zatwierdził powyższy aneks i upoważnił Starostę do jego podpisania.

  2. analiza wypłaty wynagrodzeń nauczycieli i pracowników administracji i obsługi za

    miesiące styczeń i luty 2005 r.; Pani Jolanta Krzysztowczyk, Naczelnik Wydziału Edukacji wyjaśniła zebranym, że niniejsza analiza obejmuje wynagrodzenia, które zostały wypłacone w miesiącu styczniu i lutym br. bez “13”, bez pochodnych oraz bez podwyżek oraz druga z tabel, która sporządzona została na podstawie sprawozdań finansowych. Należy zwrócić uwagę – kontynuowała Pani Krzysztowczyk, że wszystko co jest powyżej 16% stanowi zagrożenie dla wykonania budżetu jeśli chodzi o wynagrodzenia, PODN będzie miał jeszcze uzupełniony budżet ponieważ nie są jeszcze wpisane dochody z porozumień natomiast pozostałe nie mają innych dochodów poza tym co mają. Starosta stwierdził, że należałoby wystosować pismo do tych kierowników jednostek, gdzie są przekroczenia aby w/w uzasadnili zaistniałą sytuację i jednocześnie zapowiedzieć im, że gdy powtórzy się to również przy kolejnej analizie wypłat wynagrodzeń, zostanie cofnięty dodatek motywacyjny a z chwilą przekroczenia budżetu na koniec roku, Zarząd Powiatu skieruje zainteresowanego do Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych bo jeżeli zdaniem Starosty tego nie zrobi się to taka sytuacja będzie trwała cały czas. Skarbnik stwierdził, że takie stanowisko jest w pełni zasadne ale jego zdaniem rozmowa czy nawet pisemne wystąpienie nie przyniesie takiego efektu jaki może przynieść konsekwencja w działaniu i nie uleganie im pod różnymi naciskami z ich strony, że np. nie mają “za co żyć” to należy im zaraz dodać dodatkowe środki. Starosta dodał, że jedno jest pewne na tę chwilę, że na pewno placówki te nie dostaną nic ponad subwencję a placówki, które przekroczyły 16% jeśli chodzi o wykonanie planu finansowego to PODN oraz ZSP – RCKU. Reasumując, Zarząd Powiatu przyjął powyższą analizę. Ponadto, w związku z wysokim wykonaniem przez niektóre jednostki planu

     

    finansowego w części – wynagrodzenia oraz wykonanie wydatków bieżących, Zarząd Powiatu postanowił aby Naczelnik Wydziału Edukacji, wspólnie ze Skarbnikiem Powiatu wystosowali

    do dyrektorów tych jednostek, w których występuje wysokie wykonanie wydatków bieżących pismo, aby w/w pisemnie wyjaśnili przyczynę tego stanu z jednoczesnym zwróceniem uwagi, że nie będzie możliwości przekazania im dodatkowych środków natomiast jeśli chodzi o wynagrodzenia, dyrektorzy jednostek powinni dostosować wysokość dodatków do możliwości finansowych swojej placówki. Jednocześnie Zarząd Powiatu zlecił Skarbnikowi Powiatu oraz Naczelnikowi Wydziału Edukacji prowadzenie na bieżąco monitoringu wypłaty wynagrodzeń nauczycieli i pracowników administracji i obsługi w szkołach i placówkach oświatowych Powiatu Kluczborskiego.

  3. zestawienie godzin tzw. “do dyspozycji dyrektora” na wybrane zajęcia edukacyjne

    w trzyletnim cyklu kształcenia w rozbiciu na poszczególne szkoły; Pani Jolanta Krzysztowczyk wyjaśniła zebranym, że w ramowych planach nauczania na podstawie których robi się szkolne plany nauczania, w poszczególnych typach szkół są tzw. godziny do dyspozycji dyrektora i rozporządzenie mówi na co one mogą być przeznaczone. Nie ma obligatoryjnego przymusu, że muszą one zostać wszystkie wykorzystane. W ramowych planach nauczania LO liczba godzin wynosi 4, w LP natomiast 5 w trzyletnim cyklu kształcenia. W związku z powyższym wysłane zostały do dyrektorów szkół pisma z zapytaniem, jak w/w godziny zostały zrealizowane. Analizując to zestawienie – kontynuowała pani Krzysztowczyk, widać, że niektóre szkoły wykorzystały 100% godzin do dyspozycji dyrektora a niektóre mniej. W tej chwili niektóre szkoły dodatkowe godziny tzw. do dyspozycji dyrektora uruchamiają w celu przygotowania klas trzecich do matury. Pani Irena Kielar stwierdziła, że jej zdaniem dyrektor powinien uzasadniać konieczność przydzielania dodatkowych godzin. Zarząd Powiatu przyjął powyższe zestawienie. Ponadto, Zarząd Powiatu zlecił Naczelnikowi Wydziału Edukacji przygotowanie pisma do dyrektorów szkół z prośbą o uzasadnianie przez nich niezbędności przydzielania w/w godzin, nie przydzielać np. dodatkowo do przedmiotów, które i tak już są rozszerzone.

  4. analiza ankiet skierowanych do gimnazjalistów w powiecie kluczborskim dot. preferencji

    w wyborze szkoły ponadgimnazjalnej w roku szkolnym 2005 / 2006; Powyższa ankieta przeprowadzona była wśród gimnazjalistów powiatu kluczborskiego i wynika z niej, że największą popularnością wśród gimnazjalistów cieszy się ZSO w Kluczborku, następnie ZSL-T w Kluczborku, ZSP Nr 1 w Kluczborku natomiast najmniejszą popularnością cieszy

     

    się ZSP – RCKU w Bogdańczowicach. Następnie Pani Krzysztowczyk przedstawiła zebranym wnioski końcowe a mianowicie: nadal pracować w szkołach nad zmianą profili, zawodów, dostosować kierunki kształcenia do wyborów uczniów, do potrzeb lokalnego rynku pracy a nie do kwalifikacji kadry kierowniczej; w ramach prowadzonej orientacji zawodowej przez pracowników PP-P, zwracać szczególną uwagę na przybliżanie nowych profili i zawodów; pozyskać wykwalifikowanych szkolnych doradców zawodowych i zatrudnić ich w szkołach; nawiązać ścisłe kontakty z pracodawcami; prowadzić efektywną kampanię w gimnazjach, organizować spotkania z gimnazjalistami w szkołach, promować swoje szkoły i placówki nie tylko w powiecie kluczborskim ale również poza terenem powiatu a także w najbliższym czasie podjąć prace nad reorganizacją sieci szkół w powiecie ze względu na wkraczający do szkół ponadgimnazjalnych niż demograficzny i ograniczone możliwości finansowe powiatu. Ponadto, Pani Krzysztowczyk dodała, że przy strategii powiatowej, dobrze by było odejść od wyższej szkoły zawodowej a skupić się na szkołach policealnych. Starosta dodał, że najważniejsza jest oferta i dotarcie z nią do uczniów. Reasumując, Zarząd powiatu przyjął powyższą informację wraz z w/w wnioskami.

  5. projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr 32/77/2003 Zarządu Powiatu

    w Kluczborku z dnia 19 sierpnia 2003 r. w sprawie powierzenia zadań nauczyciela – doradcy metodycznego matematyki i chemii Pani Ewie Sygulla od dnia 01 września 2003 r. do 31 sierpnia 2006 r. W związku z tym, ze nikt z zebranych nie wniósł żadnych uwag do niniejszej uchwały, Starosta poddał ją pod głosowanie. Zarząd Powiatu jednogłośnie przyjął powyższą uchwałę.

  6. udzielenia opinii w sprawie przyznania dodatków motywacyjnych i funkcyjnych dla

dyrektorów szkół i placówek oświatowych; Pani Krzysztowczyk wyjaśniła zebranym, że poprzedni dodatek przyznany był na okres od 01.09.2004 r. do 31.12.2004 r. natomiast procentowe zmniejszenie wysokości dodatków motywacyjnych wynika ze zmniejszonego procentu odpisu na ten dodatek w regulaminie wynagradzania. Jeśli chodzi o dodatek funkcyjny, ustala się go uwzględniając wielkość szkoły, liczbę uczniów i oddziałów, strukturę organizacyjną. Następnie Starosta poprosił Panią Krzysztowczyk oraz Skarbnika Powiatu o przedstawienie swojej opinii i wyrażenie zdania na temat propozycji wysokości powyższych dodatków dla dyrektorów poszczególnych szkół. Po dyskusji Zarząd Powiatu jednogłośnie postanowił (za wyjątkiem wysokości dodatku motywacyjnego dla Pani Danuty Woźniak-Ryńcy, dyr. PP-P w Kluczborku, gdzie Pani Irena Kielar wstrzymała się od głosu)

 

o przyznaniu dodatków motywacyjnych dla dyrektorów szkół i placówek oświatowych

powiatu kluczborskiego na okres od 1 stycznia 2005 r. do 31 sierpnia 2005 r. w następującej wysokości:

  • Pan Mariusz Kaczmarski, dyrektor ZSO w Kluczborku – 15%;
  • Pan Władysław Paszko, dyrektor ZSL-T w Kluczborku – 17%;
  • Pan Wojciech Wolarczyk, dyrektor ZSP Nr 1 w Kluczborku – 17%;
  • Pan Paweł Cieplik, dyrektor ZSP Nr 2 – CKU w Kluczborku – 15%;
  • Pan Jan Sadowski, dyrektor ZSP – RCKU w Bogdańczowicach – 10%;
  • Pani Ewa Guznowska-Wolnik, dyrektor ZSL-Z w Polanowicach – 15%;
  • Pani Grażyna Cisowska, dyrektor SOSW w Kluczborku – 17%;
  • Pan Tadeusz Michałkiewicz, dyrektor MDK w Kluczborku – 17%;
  • Pani Danuta Woźniak-Ryńca, dyrektor PP-P w Kluczborku – 10%;
  • Pan Wiesław Solarewicz, dyrektor WODiDZ w Kluczborku – 18%;
  • Pani Anna Dzierżan, dyrektor PODN w Kluczborku – 17%.

Następnie Zarząd Powiatu postanowił jednogłośnie o przyznaniu dodatków funkcyjnych dla dyrektorów szkół i placówek oświatowych powiatu kluczborskiego na okres od 1 stycznia 2005 r. do 31 sierpnia 2005 r. w następującej wysokości:

  • Pan Mariusz Kaczmarski, dyrektor ZSO w Kluczborku – 50%;
  • Pan Władysław Paszko, dyrektor ZSL-T w Kluczborku – 42%;
  • Pan Wojciech Wolarczyk, dyrektor ZSP Nr 1 w Kluczborku – 45%;
  • Pan Paweł Cieplik, dyrektor ZSP Nr 2 – CKU w Kluczborku – 45%;
  • Pan Jan Sadowski, dyrektor ZSP – RCKU w Bogdańczowicach – 30%;
  • Pani Ewa Guznowska-Wolnik, dyrektor ZSL-Z w Polanowicach – 30%;
  • Pani Grażyna Cisowska, dyrektor SOSW w Kluczborku – 35%;
  • Pan Tadeusz Michałkiewicz, dyrektor MDK w Kluczborku – 25%;
  • Pani Danuta Woźniak-Ryńca, dyrektor PP-P w Kluczborku – 25%;
  • Pan Wiesław Solarewicz, dyrektor WODiDZ w Kluczborku – 30%;
  • Pani Anna Dzierżan, dyrektor PODN w Kluczborku – 20%.

 

 

 

Do punktu 3 porządku

Starosta przedstawił następujące sprawy:

a) wniosek Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – CKU w Kluczborku w sprawie sfinansowania wycinki drzew rosnących na terenie posesji w/w szkoły lub zwiększenia planu finansowego na w/w cel; Starosta wyjaśnił, że dyrektor w/w szkoły swój wniosek uzasadnia tym, że po dokonaniu oględzin drzew stwierdzono, że stanowią one zagrożenie

bezpieczeństwa dla sąsiedniego budynku i otoczenia i dlatego część z nich należy ściąć a z części drzew należy usunąć suche gałęzie. W związku z tym, dyrektor pisze we wniosku– kontynuował Starosta, że szkoła w roku bieżącym otrzymała mało środków na bieżące funkcjonowanie jednostki w związku z czym, nie ma środków na finansowanie dodatkowych zadań nie ujętych w planie. Zarząd Powiatu po krótkiej dyskusji doszedł jednogłośnie do wniosku, że szkoła powyższe zadanie powinna wykonać w ramach własnych środków w związku z tym, wniosek ZSP – Nr w Kluczborku zaopiniowano negatywnie.

  1. wniosek Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – CKU w Kluczborku w sprawie

    zwiększenia planu finansowego wydatków budżetowych na rok 2005 o kwotę 15.000,00 zł.; Skarbnik wyjaśnił zebranym, że powyższe środki zostaną przeznaczone na finansowanie kursów w ramach Centrum Kształcenia Ustawicznego a środki otrzymane z odpłatności za kursy będą przekazywane na dochody budżetowe powiatu. Dyrektor nie oczekuje jakiegoś stałego wsparcia – kontynuował Skarbnik bo te kursy mają przynieść dochód natomiast aby zorganizować kurs, potrzebne są jakieś środki. Potrzebna kwota szacowana jest na 15.000 zł. w związku z czym szkoła planuje uruchomienie następujących 4 kursów: informatycznych, eksploatacji urządzeń elektrycznych, kurs pedagogiczny dla instruktorów praktycznej nauki zawodu oraz operator wózków widłowych. Koszt ich przeprowadzenia to 12.082,15 zł. łącznie z opłaceniem wykładowcy, ZUS-u, eksploatacji i sal. Następnie Skarbnik zapytał członków Zarządu Powiatu, czy przychylą się do powyższej prośby i dodał, że byłaby to okazja aby ten rozdział z powrotem w tej szkole zafunkcjonował czyli Centrum Kształcenia Ustawicznego. Zarząd Powiatu po krótkiej dyskusji pozytywnie zaopiniował powyższy wniosek i postanowił o otwarciu w budżecie powiatu i planie finansowym Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – CKU w Kluczborku rozdziału CKU i wprowadzeniu środków na ten rozdział.

  2. wniosek Rady Sołeckiej Ligoty Dolnej w sprawie ujęcia w planie budżetowym wykonania

    chodnika na ulicy Wołczyńskiej w Ligocie Dolnej; Starosta wyjaśnił zebranym, że jest to kolejne pismo Rady Sołeckiej w Ligocie Dolnej w tej sprawie. Ponadto - kontynuował

    Starosta, wnioskodawcy piszą, że Urząd Gminy Kluczbork w bieżącym roku wykona chodnik z kostki brukowej zakupionej ze środków sołectwa na odcinku będącym w zarządzaniu gminy i koszt wykonania tego zadania jest o wiele niższy niż koszt jaki przedstawił im Zarząd Dróg Powiatowych. Starosta stwierdził, że w miejscu gdzie planowane jest wykonanie przez powiat chodnika, rosną drzewa więc należałoby je najpierw wyciąć, wykarczować pnie, zrobić podbudowę i możliwe, że Zarząd Dróg Powiatowych te wszystkie koszty wliczył do

    kosztorysu, który następnie przedstawił Radzie Sołeckiej i dlatego koszty te wyszły tak wysokie. Starosta dodał, że należałoby przede wszystkim sprawdzić w gminie, w jaki sposób ma ona zamiar to wykonać, w jakiej technologii, na jakim odcinku i czy faktycznie wykona i wytłumaczyć pisemnie radzie sołeckiej, że w przypadku dalszego ciągu chodnika, należy wykonać szereg kosztownych prac i wszystkie je wymienić łącznie z kosztami. Skarbnik dodał, że można również poprosić osobę uprawnioną do wykonania fachowego kosztorysu przedmiotowego zadania i jeszcze raz przesłać Radzie Sołeckiej. Ponadto – dodał Starosta, można obiecać radzie, że jeżeli pojawią się takie możliwości finansowe, które pozwolą na sfinansowanie przedmiotowego zadania, Zarząd Powiatu zastanowi się nad “umieszczeniem” tego zadania w planie budżetowym. Członkowie Zarządu Powiatu jednogłośnie zgodzili się z podanymi przez Starostę i Skarbnika propozycjami co do sposobu rozstrzygnięcia powyższej sprawy a mianowicie: reasumując, Zarząd Powiatu po zapoznaniu się z powyższym wnioskiem zlecił Panu dokonanie rozpoznania w Urzędzie Gminy Kluczbork sprawy zamiaru wykonania przez w/w chodnika w Ligocie Dolnej a mianowicie: na jakim odcinku Gmina wykona chodnik, w jakiej technologii i czy faktycznie zadanie to wykona tak niskim kosztem oraz ustalenie, dlaczego koszt tego zadania jest tak niski. Jednocześnie, Zarząd Powiatu zlecił Panu sporządzenie kosztorysu przedmiotowego zadania w rozbiciu na poszczególne etapy i koszty prac a następnie tak sporządzony kosztorys, podpisany przez osobę uprawnioną do sporządzania tego typu kosztorysów należy przesłać Radzie Sołeckiej. Zarząd Powiatu postanowił również, że jeżeli pojawią się takie możliwości finansowe, które pozwolą na sfinansowanie przedmiotowego zadania, Zarząd Powiatu zastanowi się nad “umieszczeniem” tego zadania w planie budżetowym.

  3. wniosek Publicznego Przedszkola Nr 5 w Kluczborku w sprawie wsparcia finansowego

    V Wojewódzkiego Festiwalu Przedszkolnych Talentów Muzycznych “Śpiewam, tańczę, gram, choć niewiele latek mam”; Starosta wyjaśnił zebranym, że powyższy festiwal ma odbyć się 14 maja 2005 r. na terenie sali OSiR przy szkole podstawowej Nr 1 w Kluczborku. Następnie Starosta stwierdził, że finansowanie przedszkoli publicznych należy do zadań

    gminy więc nie widzi obowiązku udzielenia w/w pomocy. Skarbnik dodał, że nie ma nad czym się zastanawiać i udzielić zainteresowanym odpowiedzi i najlepiej jak zrobi to Wydział Współpracy Europejskiej, Kultury, Sportu i Turystyki Starostwa Powiatowego w Kluczborku. Zarząd Powiatu jednogłośnie zgodził się ze zdaniem Starosty oraz Skarbnika Powiatu w związku z tym postanowiono jak wyżej.

  4. wniosek Publicznej Szkoły Podstawowej w Byczynie w sprawie objęcia patronatem

    i wsparcia finansowego w kwocie 200 zł. organizacji II Powiatowego Konkursu “Moja pasja to scena”; Konkurs odbędzie się w miesiącu maju 2005 r. w publicznej Szkole Podstawowej w Byczynie a ponowne przeprowadzenie takiego konkursu poparte zostało celowością jego organizacji. Starosta powiedział, że jak pamięta z ubiegłego roku, konkurs ten był bardzo dobrze przygotowany i cieszył się dużą popularnością i dlatego proponuje przeznaczyć kwotę 200 zł. na organizację powyższego konkursu również i tym roku. Zarząd Powiatu jednogłośnie pozytywnie zaopiniował powyższy wniosek.

  5. ponowna analiza podziału środków na wynagrodzenia pracowników administracji

    i obsługi zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych powiatu kluczborskiego; Skarbnik wyjaśnił, że sprawa wynika z problemu ze średnimi jakie przyjęto do planowania budżetu na rok bieżący dla administracji i obsługi w szkołach i placówkach oświatowych powiatu kluczborskiego. W tej sprawie były pisma ze szkół kierowane również do wiadomości związków zawodowych, związki w tej sprawie przygotowały również swoje wystąpienie i w wyniku tego, Zarząd Powiatu zobowiązał Skarbnika Powiatu do przygotowania informacji w tym zakresie oraz ponownego przeanalizowania tych średnich. W wyniku swoich prac, Skarbnik opracował zestawienie średnich wynagrodzeń pracowników administracji i obsługi zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych powiatu kluczborskiego, które szczegółowo przedstawił członkom Zarządu Powiatu. Chodzi o to – kontynuował Skarbnik, aby oddzielić płace administracji od obsługi i zlikwidować w ten sposób wszelkie niejasności i rozbieżności z tym związane. Średnie wykazane w zestawieniu zawierają premię w wysokości 20%. Jak wynika z obliczeń, koszty wynagrodzeń w ujęciu rocznym będą stanowiły kwotę 216.131,07 x 13 miesięcy co daje 2.809.703,91 zł.; środki zabezpieczone w budżecie powiatu wynoszą 2.695.760,00 zł. co daje różnicę 113.943,91 zł. Wyliczono kwotę na etat kalkulacyjny taki jaki mamy w budżecie 1823 zł. Kwota to została pomnożona przez ilość etatów i 13 miesięcy co ma służyć zabezpieczeniu środków na dodatkowe wynagrodzenie roczne. W celu dokonania korekty wyliczeń sporządzono to zestawienie na podstawie którego należy wyliczyć średnią kwotę na etat pracownika

    administracyjnego oraz średnią kwotę na etat pracownika obsługi. Według danych przekazanych ponownie przez jednostki – kontynuował Skarbnik, dokonano odpowiednich wyliczeń: kwotę 20.670 zł. podzielono przez 11 jednostek daje średnią 1.879 zł. i to jest stan na grudzień 2004 r. jako średnia we wszystkich jednostkach. Do tego dodajemy 3% wzrost wynagrodzeń założony na rok 2005 i to daje następnie średnią kwotę 1.935,37 zł. plus 20% pochodne pracodawcy to daje nam średnią kwotę 2.322 zł. na każdego pracownika

    administracji na etat. Następnie ten sam mechanizm zastosowano jeśli chodzi o obsługę i średnia według stanu na grudzień 2004 r. - 1.216 zł. plus 3% podwyżki i 20% pochodnych pracodawcy tj. 1503 zł. jako średnia dla wszystkich pracowników obsługi. Jak policzymy w każdej jednostce – kontynuował Skarbnik, to co wynika z nowej propozycji i to co jednostki mają w budżecie to wychodzi niektóre jednostki mają nadwyżkę (ZSL-Z w Polanowicach, SOSW w Kluczborku oraz ZSP – RCKU w Bogdańczowicach) natomiast w pozostałych jednostkach powstaje mniejszy lub większy brak. Różnica między dotychczasowym planem wydatków na wynagrodzenia administracji i obsługi, który wynosił 2.695,760 zł. a nową propozycją wynoszącą 2.734,194 zł. zamyka się kwotą braku 38.434 zł. po rozliczeniu braków i nadwyżek. Skarbnik stwierdził, że nie jest to “porażający” brak a warto te zasadę wprowadzić w życie, ponadto Zarząd Powiatu powinien podjąć decyzję co zrobić z nadwyżkami, które powstały w tych trzech szkołach. Nie można ich zdaniem Skarbnika zostawić na płacach jeżeli chcemy mieć “zdrowy” układ co do średnich więc można na następnym posiedzeniu Zarządu Powiatu uchwałą “zabrać” te środki i przeznaczyć na coś innego lub również uchwałą Zarządu Powiatu przenieść je z płac na “rzeczówkę”. Starosta stwierdził, że można przenieść je na wydatki rzeczowe bo w tych jednostkach niejednokrotnie środki na wydatki rzeczowe są niskie. Po krótkiej dyskusji Zarząd Powiatu jednogłośnie przyjął wstępny materiał do opracowania uchwały Zarządu Powiatu w sprawie wysokości wynagrodzeń (średnio na etat) pracowników administracji i obsługi w jednostkach oświatowych powiatu kluczborskiego z podziałem na wynagrodzenia pracowników administracji i obsługi. Ponadto Zarząd Powiatu postanowił wykazane nadwyżki w ZSL-Z w Polanowicach, SOSW w Kluczborku oraz w ZSP – RCKU w Bogdańczowicach pozostawić w budżetach w/w szkół przesuwając je na wydatki rzeczowe. W związku z powyższym, Zarząd Powiatu zlecił Panu przygotowanie na następne posiedzenie Zarządu Powiatu odpowiedniego projektu uchwały.

  6. pismo Ministerstwa Finansów dot. ostatecznej wielkości subwencji ogólnej na rok 2005;

     

    Skarbnik wyjaśnił, że z niniejszego pisma wynika, że prognozowane wpływy z udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych będą wyższe o 27.326 zł. natomiast część oświatowa subwencji ogólnej z budżetu państwa w stosunku do projektu jest wyższa o 1.118, 129 zł. Następnie subwencja równoważąca jest wyższa o 2.310 zł. a pozostałe wielkości pozostają bez zmian. Zarząd Powiatu zapoznał się z powyższą informacją.

    Wniosek należy zapisać w projekcie uchwały Rady Powiatu w sprawie zmian w budżecie powiatu kluczborskiego uchwalonego na 2005 rok.

    h) informacja Opolskiego Urzędu Wojewódzkiego o ostatecznych kwotach dotacji na zadania realizowane przez samorząd oraz kwotach dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zleconych ustawami; Skarbnik powiedział, że “zabrano” nam 1.000 zł. z dotacji dla nadzoru budowlanego i to wymaga korekty w budżecie natomiast KP PSP otrzymała 50.000 zł. na zadanie inwestycyjne – wykonanie placu manewrowego. Zarząd Powiatu zapoznał się z powyższą informacją. Wniosek należy zapisać w projekcie uchwały Rady Powiatu w sprawie zmian w budżecie powiatu kluczborskiego uchwalonego na 2005 rok.

  7. informacja Opolskiego Urzędu Wojewódzkiego dot. zwiększenia dotacji celowej na

    pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej w rozdziale - pomoc dla repatriantów; Skarbnik wyjaśnił, że została zwiększona dotacja celowa w dziale 853 – pozostałe zadania

    w zakresie polityki społecznej w rozdziale 85334 – pomoc dla repatriantów § 2110 – dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez powiat o kwotę 18.911 zł. Powyższe środki – kontynuował Skarbnik, pochodzące z rezerwy celowej budżetu państwa na 2005 rok przeznaczone są na sfinansowanie wynagrodzeń dla repatriantów, którzy zostali zatrudnieni w ramach aktywizacji zawodowej i w związku z tym, dysponentem tych środków będzie Powiatowy Urząd Pracy a ponieważ ten rozdział – pomoc dla repatriantów nie występował u nas w budżecie, to musi się taki znaleźć i w projekcie uchwały Rady Powiatu będzie miał miejsce taki zapis. Zarząd Powiatu zapoznał się z powyższą informacją. Wniosek należy zapisać w projekcie uchwały Rady Powiatu w sprawie zmian w budżecie powiatu kluczborskiego uchwalonego na 2005 rok.

  8. wniosek Domu Pomocy Społecznej w Kluczborku w sprawie pomocy w pozyskaniu

    środków na zakup kuchni gazowej; Skarbnik powiedział, że chodzi o kwotę 5.856 zł. Jak wynika z protokołu kontroli, stara kuchnia jest zniszczona, poza tym, uległa awarii i nie

     

    nadaje się do dalszej eksploatacji i zagraża bezpieczeństwu, koszt naprawy przewyższa

    wartość kuchenki. Skarbnik stwierdził, że jest zasadność i konieczność dokonania tego zakupu. Podobnego zdania byli wszyscy członkowie Zarządu Powiatu w związku z powyższym Zarząd Powiatu jednogłośnie pozytywnie zaopiniował wniosek Domu Pomocy Społecznej w Kluczborku i postanowił o przyznaniu kwoty 5.900 zł. na zakup przedmiotowej kuchni gazowej.

  9. wniosek Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kluczborku dot. projektu budżetu w/w

    placówki na 2005 rok; Skarbnik przypomniał zebranym, że powyższy wniosek był już raz rozpatrywany na posiedzeniu Zarząd Powiatu a chodzi o braki w ich “rzeczówce”, które jak pisze Pani Dyrektor utrudniają a wręcz uniemożliwiają działalność statutową jednostki gdyż brakuje środków na zakup druków do opinii. To są rzeczy, które są om potrzebne – kontynuował Skarbnik natomiast wcześniejsze rozstrzygniecie Zarządu Powiatu było takie, że na tę chwilę brak jest środków finansowych i postaramy się w trakcie roku budżetowego to skorygować. W tej chwili otrzymaliśmy więcej środków z Ministerstwa więc można przekazać placówce dodatkowe środki. Pani Irena Kielar powiedziała, że trzeba dać skoro jest taka potrzeba. Starosta stwierdził, że skoro placówka chce 25.900 zł. to można przekazać im 25.000 zł. Propozycja ta, aby zwiększyć budżet PP-P w Kluczborku o 25.000 zł. spotkała się z jednogłośną aprobatą ze strony pozostałych członków zarządu Powiatu w związku z tym postanowiono jak wyżej.

  10. wniosek Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych – RCKU w Bogdańczowicach w sprawie

    zwiększenia planu dochodów i wydatków; Skarbnik powiedział, że szkoła w dalszym ciągu zatrudnia 4 osoby z Powiatowego Urzędu Pracy w ramach robót publicznych i w związku tym, urząd pracy będzie refundował tych pracowników na kwotę 24.126 zł. i te osoby są zatrudnione od lutego do sierpnia br. Szkoła wypłaca tym osobom wynagrodzenia a następnie urząd pracy zwraca te środki. Zarząd Powiatu po krótkiej dyskusji jednogłośnie pozytywnie zaopiniował powyższy wniosek.

  11. wniosek Zespołu Szkół Licealno-Technicznych w Kluczborku w sprawie zwiększenia

środków finansowych na wydatki rzeczowe dla w/w szkoły. Starosta wyjaśnił zebranym, że dyrektor w swoim wniosku prosi o zwiększenie środków finansowych na wydatki rzeczowe o kwotę 45.000 zł. a uzasadnione to jest zeszłorocznymi wydatkami oraz “nową maturą”. Między innymi właśnie nowa matura powoduje wzrost wydatków gdyż są to duże koszty wynikające z zadań narzuconych szkole przez MEN a nie uwzględnionych w planach

 

finansowych szkoły. Na te koszty składają się miedzy innymi koszty eksploatacji

kserokopiarek, zakup sprzętu audio do odtwarzania tekstów z płyt CD w czasie matur, zakup słowników ortograficznych oraz poprawnej polszczyzny, zakup zegarów oraz inne związane tylko z przeprowadzeniem nowej matury. Skarbnik stwierdził, że na pewno nie zwiększymy tych pieniędzy bo ich po prostu nie mamy natomiast jeśli chodzi o przeprowadzenie nowych matur, jest faktycznie duży problem bo rozmawiał z dyrektorami szkół oraz z księgowymi na naradzie i wie, że jest spory problem z zakupem niezbędnych pomocy naukowych. Skarbnik stwierdził, że po zastanowieniu się nad tą sprawą proponuje, aby przeznaczyć na zakup pomocy naukowych w związku z nową maturą kwotę 6.000 zł. każdej szkole, w której będą przeprowadzane nowe matury. Mamy takich szkół 6 więc będzie to kwota 36.000 zł. Pani Irena Kielar stwierdziła, że przyznanie każdej szkole środków w jednakowej wysokości jest niesprawiedliwe bo w jednej szkole jest 30 maturzystów a w drugiej np. 250 i to też należy wziąć pod uwagę. Starosta powiedział, że w tym przypadku nie ma to znaczenia bo taki sam sprzęt jest potrzebny niezależnie od liczby maturzystów. Zarząd Powiatu po krótkiej dyskusji postanowił, że nie zwiększy ZSL-T w Kluczborku środki finansowe na wydatki rzeczowe o kwotę 45.000 zł. Ponadto, Zarząd Powiatu postanowił o przekazaniu 6.000 zł. dla każdej ze szkół, w której będą przeprowadzane nowe matury.

 

Do punktu 4 porządku

Starosta przedstawił zebranym protokół z kontroli przeprowadzonej w Wojewódzkim Zakładzie Doskonalenia Zawodowego w Opolu z siedzibą w Kluczborku w dniach od 02.03.2005 r. do 03.03.2005 r. przez pana Adama Radoma – Audytora wewnętrznego Starostwa Powiatowego w Kluczborku oraz Panią Annę Matuszewską – podinspektora w Wydziale Edukacji Starostwa Powiatowego w Kluczborku. Pan Adam Radom poproszony o omówienie niniejszego protokółu powiedział, że chodziło głównie o rozbieżności dotyczące sprawozdań nadsyłanych z powyższej szkoły a stanem faktycznym jaki panował w szkole. Dyrektor w/w szkoły, Pan Ryszard Dziubandowski jak przyjął sobie jakiś stan uczniów, to później już go cały czas przepisywał a forma rozliczania jest taka, że dla nas jest to bardzo istotna liczba, gdyż na podstawie tego są korygowane ryczałtowe transze dotacji i tutaj Pan Radom stwierdził, że nie wnioskował o jakieś dramatyczne czy daleko idące konsekwencje

 

ale tę procedurę należy jak najszybciej “wyprostować” gdyż temat kontroli nie dotyczył sfery finansowej tylko sprawozdawczości i dlatego nie chciał przekraczać zakresu kontroli bo to jest odrębna sprawa. Należy przede wszystkim popracować nad uchwałą Rady Powiatu

w sprawie określenia szczegółowych zasad udzielania dotacji z budżetu powiatu dla szkół niepublicznych posiadających uprawnienia szkoły publicznej i wprowadzić w niej pewne zmiany a mianowicie: rozliczenie otrzymanych dotacji powinno być przekazywane Zarządowi Powiatu a nie jak dotychczas Starostwu Powiatowemu, poza tym, sprawa przekazywania szkołom niepublicznym dotacji winna być pilotowana na mocy tej uchwały od początku do końca przez Wydział Edukacji, który powinien przyjąć np. kwartalny okres rozliczeniowy na podstawie informacji uzyskanych z w/w szkół o ilości uczniów, następnie te informacje przekazać do Wydziału Finansowego w/m. aby następną transzę po okresie rozliczeniowym

zwiększyć lub zmniejszyć o określoną kwotę w stosunku do ryczałtu w zależności od zmniejszenia lub zwiększenia się liczby uczniów. Powyższą zmianę powinien przygotować Wydział Edukacji Starostwa Powiatowego w Kluczborku. Jeśli chodzi o wnioski pokontrolne – kontynuował Pan Adam Radom, to przede wszystkim to, że nie wszystkie informacje przekazywane Zarządowi Powiatu w Kluczborku dotyczące liczebności uczniów są zgodne ze stanem rzeczywistym. Ponadto, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego ustala tryb udzielania i rozliczania dotacji uwzględniając w szczególności podstawę obliczania dotacji i zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji. W świetle stwierdzonych rozbieżności dotyczących liczby uczniów za poszczególne okresy rozliczeniowe, szkoła powinna rzetelniej przekazywać informacje Zarządowi Powiatu dotyczące rozliczania dotacji, w szczególności należy przekazywać rzetelne informacje w sprawozdaniu S-07 na dzień 30 września, gdyż tam podana liczba uczniów jest uwzględniana przy naliczaniu subwencji oświatowej dla jednostki samorządu terytorialnego. Po krótkiej dyskusji Zarząd Powiatu przyjął wnioski jako zalecenia pokontrolne.

Reasumując, Zarząd Powiatu po zapoznaniu się z powyższym protokółem przyjął wnioski jako zalecenia pokontrolne. Ponadto, w związku ze stwierdzeniem znacznej rotacji uczniów i rozbieżności w otrzymywanych informacjach w tym zakresie z WZDZ, Zarząd Powiatu zlecił Naczelnikowi Wydziału Edukacji przygotowanie projektu zmian do uchwały Rady Powiatu Nr XXV/175/2001 z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie określenia szczegółowych zasad udzielania dotacji z budżetu powiatu dla szkół niepublicznych posiadających uprawnienia szkoły publicznej oraz opracowanie procedury rozliczania dotacji uwzględniając:

 

rozliczenie otrzymanych dotacji powinno być przekazywane Zarządowi Powiatu a nie jak dotychczas Starostwu Powiatowemu, poza tym, sprawa przekazywania szkołom niepublicznym dotacji winna być pilotowana na mocy tej uchwały od początku do końca przez Wydział Edukacji, który powinien przyjąć np. kwartalny okres rozliczeniowy na

podstawie informacji uzyskanych z w/w szkół o ilości uczniów, następnie te informacje przekazać do Wydziału Finansowego w/m. aby następną transzę po okresie rozliczeniowym zwiększyć lub zmniejszyć o określoną kwotę w stosunku do ryczałtu w zależności od zmniejszenia lub zwiększenia się liczby uczniów.

 

Do punktu 5 porządku

 

Przewodniczący Zarządu Powiatu przedstawił zebranym następujące sprawy Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku:

a) porozumienie z Miastem Opole dot. ponoszenia kosztów utrzymania dziecka pochodzącego z Powiatu Kluczborskiego (Krystiana Kowalczyka) a przebywającego w Pogotowiu Opiekuńczym w Opolu; Starosta powiedział, że na mocy niniejszego porozumienia Powiat Kluczborski zobowiązuje się do ponoszenia wydatków na utrzymanie dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej. Zarząd Powiatu jednogłośnie przyjął porozumienie z Miastem Opole dot. kosztów utrzymania dziecka pochodzącego z Powiatu Kluczborskiego a przebywającego w Pogotowiu Opiekuńczym w Opolu; Zarząd Powiatu upoważnił Starostę oraz Pana Stanisława Stenzla – członka Zarządu Powiatu do podpisania powyższego porozumienia;

b) porozumienie z Miastem Opole dot. ponoszenia kosztów utrzymania dziecka pochodzącego z Powiatu Kluczborskiego (Marcina Czekaj) a przebywającego w Pogotowiu Opiekuńczym w Opolu; Starosta powiedział, że na mocy niniejszego porozumienia Powiat Kluczborski zobowiązuje się do ponoszenia wydatków na utrzymanie dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej.Zarząd Powiatu jednogłośnie przyjął porozumienie z Miastem Opole dot. kosztów utrzymania dziecka pochodzącego z Powiatu Kluczborskiego a przebywającego w Pogotowiu Opiekuńczym w Opolu; Zarząd Powiatu upoważnił Starostę oraz Pana Stanisława Stenzla – członka Zarządu Powiatu do podpisania powyższego porozumienia;

c) porozumienie z Powiatem Raciborskim dot. ponoszenia wydatków za pobyt dziecka pochodzącego z terenu Powiatu Raciborskiego a umieszczonego w rodzinie zastępczej zamieszkałej na terenie Powiatu Kluczborskiego oraz do wglądu – poprawione porozumienie również z Powiatem Raciborskim zawarte w dniu 27 stycznia 2005 r. Starosta powiedział, że na mocy niniejszego porozumienia Powiat Raciborski poniesie wydatki na utrzymanie dziecka

w łącznej kwocie świadczeń przysługujących rodzinie zastępczej. Zarząd Powiatu jednogłośnie przyjął porozumienie z Powiatem Raciborskim dot. ponoszenia wydatków za pobyt dziecka pochodzącego z terenu Powiatu Raciborskiego a umieszczonego w rodzinie zastępczej zamieszkałej na terenie Powiatu Kluczborskiego. Zarząd Powiatu upoważnił Starostę oraz Pana Stanisława Stenzla – członka Zarządu Powiatu do podpisania powyższego porozumienia; Zarząd Powiatu zapoznał się również z poprawionym porozumieniem z Powiatem Raciborskim zawartym w dniu 27 stycznia 2005 r.

d) harmonogram działań naprawczych Domów Pomocy Społecznej w Gierałcicach i Kluczborku. Starosta wyjaśnił, że w nawiązaniu do rozstrzygnięć Zarządu Powiatu z dnia 16.02.2005 r. w sprawie dokonania ustaleń z dyrektorami Domów Pomocy Społecznej w Kluczborku i w Gierałcicach dotyczących przeanalizowania harmonogramów działań naprawczych – PCPR w Kluczborku przedkłada harmonogramy z naniesionymi poprawkami celem ponownego rozpatrzenia i zatwierdzenia. Po krótkiej dyskusji i zapoznaniu się z powyższym harmonogramem , Zarząd Powiatu jednogłośnie zatwierdził harmonogram działań naprawczych Domów Pomocy Społecznej w Gierałcicach i Kluczborku i przyjął do realizacji zadania przewidziane w planach naprawczych w ramach środków budżetowych przewidzianych dla jednostek na lata 2005 i 2006.

 

Do punktu 6 porządku

Przewodniczący Zarządu Powiatu zapoznał zebranych z wnioskiem Wydziału Gospodarki Mieniem Powiatu Starostwa Powiatowego w Kluczborku w sprawie podjęcia decyzji co do dwóch nieruchomości położonych w Kluczborku, na które nie znaleziono nabywcy w drodze przetargu. Na dzień 10.03.2005 r. ogłoszony był I przetarg na zbycie nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkiem byłego oddziału wewnętrznego oraz ogłoszone negocjacje cenowe na nieruchomość gruntową zabudowaną budynkiem byłej

 

pralni. Na w/w przetarg nikt nie wpłacił wadium – kontynuował Starosta, na negocjacje zgłosił się Pan J. Kluczyński lecz nieruchomości nie nabył. Po krótkiej dyskusji, Zarząd Powiatu jednogłośnie postanowił o ogłoszeniu II przetargu na zbycie nieruchomości zabudowanej budynkiem byłego oddziału wewnętrznego z obniżeniem ceny z 1.156,000 zł. do 999.999 zł. Jednocześnie, Zarząd Powiatu postanowił, aby ogłoszenie o sprzedaży powyższej nieruchomości zamieścić w prasie ogólnopolskiej a także należy skontaktować się

z powiatem Bad Dürkheim i poprosić o zamieszczenie ogłoszenia również u nich. Jeśli chodzi o nieruchomość gruntową z budynkiem byłej pralni, Zarząd Powiatu jednogłośnie postanowił o ogłoszeniu I przetargu na zbycie przedmiotowej nieruchomości z równoczesnym obniżeniem ceny ze 168.050 zł. do 119.000 zł.

 

Do punktu 7 porządku

Starosta zapoznał zebranych ze sprawozdaniem z wykonania zadań z zakresu administracji rządowej i związane z tym gospodarowanie środkami Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym za 2004 rok. Skarbnik powiedział, że wspólnie z Panem Rafałem Gajkiem, Naczelnikiem Wydziału Geodezji, Kartografii, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami Starostwa Powiatowego w Kluczborku, Geodetą Powiatowym uzgodnili taki sposób złożenia sprawozdania, który rozpisuje poszczególne grupy wydatków – zarówno przychody jak i wydatki natomiast rolą Zarządu Powiatu jeśli chodzi o to sprawozdanie jest to, aby włączyć je do sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2004 rok lub przedłożyć je osobno Radzie Powiatu. Zarząd Powiatu jednogłośnie przyjął powyższe sprawozdanie.

Do punktu 8 porządku

Starosta przedstawił zebranym następujące materiały na sesję Rady Powiatu w Kluczborku:

- projekt uchwały w sprawie przystąpienia Powiatu Kluczborskiego do realizacji projektu pt. “Wzmocnienie instytucjonalne sieci Powiatowych Centrów Informacji Europejskiej

 

i Gospodarczej w województwie opolskim” w ramach kontraktu wojewódzkiego 2005/2006 oraz zasad jego finansowania; Starosta wyjaśnił, że na posiedzeniu Przedstawicieli Centrów Informacji Europejskiej i gospodarczej w dniu 15.03.2005 r., przyjęte zostały wstępne uzgodnienia co do realizacji wspólnego dla dziewięciu powiatów projektu pt. “Wzmocnienie instytucjonalne sieci Powiatowych Centrów Informacji Europejskiej i Gospodarczej w województwie opolskim”. Podstawowym argumentem skłaniającym do przeprowadzenia takiej inicjatywy okazała się możliwość pozyskania środków finansowych na doposażenie jednostek PCIEG z Kontraktu Wojewódzkiego. Dom Europejski przy Fundacji Rozwoju

Śląska Opolskiego oraz Wspierania Inicjatyw Lokalnych, podejmując się roli lidera projektu, zwrócił się z wnioskiem o formalna zgodę na przystąpienie powiatu kluczborskiego do w/w inicjatywy na zasadzie umowy partnerskiej a także o zabezpieczenie określonych środków finansowych na mocy uchwały rady Powiatu.

  • projekt uchwały w sprawie przekształcenia Domu Dziecka w Bąkowie i Domu Dziecka

w Bogacicy w jedną placówkę wielofunkcyjną – Powiatowy Zespół Socjalizacyjno-Interwencyjny “Nasz Dom” Bogacica-Bąków;

  • projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXV/177/2004 Rady Powiatu

w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu powiatu kluczborskiego na 2005 rok -

Skarbnik wyjaśnił, że cała uchwała zawiera zmiany porządkujące nasz budżet i wprowadza te elementy, o których była mowa wcześniej. Następnie Skarbnik omówił kolejno załączniki do niniejszej uchwały a mianowicie: załącznik nr 1 dotyczący zmian w planie dochodów budżetu powiatu – kolumna 4, zwiększenia dochodów – dział 754 – Bezpieczeństwo Publiczne i Ochrona Przeciwpożarowa: 50.000 zł. z dotacji KP PSP w Kluczborku, 1.535 zł. z likwidacji środka specjalnego (środki specjalne mogą działać do 31 marca br.); dział 756 – Dochody od osób prawnych, fizycznych i od innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej: zwiększenie o 27.326 zł. zgodnie z decyzją Ministra; dział 758 – Różne rozliczenia: zwiększenie o 1.118.129 zł. z subwencji oświatowej, która do nas dotarła i 2.310 zł. z części równoważącej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego czyli łącznie na plus 1.120.439 zł.; dział 801 – Oświata i wychowanie: łączne zwiększenie o 55.638 zł. a bierze się to z Liceum ogólnokształcące – 31.000 zł. (z likwidacji środka specjalnego, który służył do egzaminów eksternistycznych-środki te wracają z powrotem do budżetu, nie będą prowadzone przez środek specjalny), szkoły zawodowe – 24.126 zł. (ZSP – RCKU w Bogdańczowicach) i 532 zł. saldo ich środka specjalnego, który

 

wpłynie do budżetu – łącznie 24.658 zł.; dział 852 – Pomoc społeczna: zwiększenie dotacji dla rodzin zastępczych o 9.726 zł. (dotacja z Raciborza, ponieważ dziecko z terenu Powiatu Raciborskiego zostało umieszczone w rodzinie zastępczej na terenie Powiatu Kluczborskiego); dział 853 – Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej: pomoc dla repatriantów – zwiększenie o 18.911 zł.; łączna kwota zwiększenia dochodów to 1.283,575 zł.; następnie założeniem Skarbnika było, aby urealnić plan dochodów w maksymalnym stopniu i tak: zmniejszenie o 1.000 zł. w nadzorze budowlanym (decyzja Wojewody), następnie o 80.000 zł. – podatek od osób prawnych, wpływy ze sprzedaży – 439.608 zł. różne rozliczenia – o 1.000 zł.; jeśli chodzi o zał. nr 2 dot. zmian w planie

wydatków budżetu powiatu, dział 600 – Transport i łączność: zwiększenie o 400.000 zł. na drogi publiczne powiatowe, wydatki bieżące (decyzja i jednogłośna akceptacja Zarządu Powiatu); jeśli chodzi o dział Różne rozliczenia - rezerwa ogólna, Skarbnik zaproponował, że w związku z tym, że mamy bardzo małą rezerwę ogólną (150.000 zł. zapisane w budżecie) zwiększyć ją do 400.000 zł. (decyzja i jednogłośna akceptacja Zarządu Powiatu); Oświata i wychowanie – wpisane zostały korekty związane z administracją i obsługą dopasowane odpowiednio do klasyfikacji, oprócz tego – kontynuował Skarbnik, w oświacie są pieniądze

z wniosku z ZSP – RCKU w Bogdańczowicach, pieniądze, które pozostają po środkach specjalnych i pieniądze dla ZSP Nr 2- CKU w Kluczborku na uruchomienie kursów, po 6.000 zł. dla 6 szkół na przeprowadzenie nowych matur, następnie “ogólniak” – konieczność zapłacenia 26.841,70 zł. za wymianę rynien na części budynku wraz z ich podłączeniem do kolektora deszczowego i Skarbnik poprosił Zarząd Powiatu o decyzję, czy środki zapisane w projekcie dać mu dodatkowo czy nie dawać tych pieniędzy a skorygować jego plan remontów. Zarząd Powiatu postanowił przekazać szkole powyższą kwotę (26.842 zł.). Następnie - Pomoc społeczna – po zinwentaryzowaniu porozumień jakie mamy na umieszczenia dzieci w Domach Dziecka według informacji PCPR wychodzi nam, że brakuje nam już 59.292 zł. natomiast te kwoty, które mamy zapisane w budżecie jako dotacje od innych samorządów nie pokrywają wydatków a zadanie to musimy realizować; pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej – kwota 18.911 zł. jako pomoc dla repatriantów; rodziny zastępcze – dotacja od innych samorządów – 9.726 zł. i edukacyjna opieka wychowawcza: poradnia, MDK, internaty w zakresie braków administracji i obsługi i poradnia-“rzeczówka” – 25.000 zł. - dochody wzrastają o 1.057,079 zł. Następnie Skarbnik omówił załącznik nr 3 – zmiany w planach przychodów i rozchodów; Skarbnik wyjaśnił,

 

że w ubiegłym roku po zamknięciu roku budżetowego wyszło, że wolnych środków pozostało nam 433,300 zł. i chciałby wprowadzić je do budżetu, czyli zwiększenie przychodów – przychody z tytułu innych rozliczeń krajowych +433,300 zł., zwiększenie rozchodów – spłaty otrzymanych krajowych pożyczek i kredytów +39.188 zł. (wyliczenie spłaty w BOŚ); następnie zał. nr 4 – zmiana w planie wydatków inwestycyjnych: KP PSP w Kluczborku – 50.000 zł. na wykonanie placu manewrowego, ZSO w Kluczborku – 9.450 zł. na zakup sprzętu do monitoringu budynku szkoły oraz DPS w Kluczborku – 5.900 zł. na zakup kuchni gazowej; załącznik nr 5 – zmiany w wykazie zadań remontowych realizowanych w 2005 roku: ZSO w Kluczborku – wymiana rynien na części budynku wraz z ich podłączeniem do kolektora deszczowego – 26.842 zł.; załącznik nr 6 – aktualny wykaz kwot dotacji celowych

dla jednostek realizujących zadania powiatu na mocy porozumień w 2005 roku: są to dotacje celowe przeznaczone na utrzymanie dzieci w Domach Dziecka oraz w pogotowiu opiekuńczym z powiatów: kłobuckiego, jaworskiego, tomaszowskiego, namysłowskiego, oleśnickiego oraz opolskiego na łączną kwotę 223.287 zł.; załącznik nr 7 – zmiany w planie przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na 2005 rok, Skarbnik stwierdził, że głównym powodem korekty planu tego funduszu jest znane saldo środków na koniec roku gdyż w założeniach było inne (3.207 zł.) w związku

z tym, że gmina Wołczyn nie wykorzystała wszystkich środków z dotacji, zostało na rachunku 42.253 zł. i kolejna zmiana jeśli chodzi o wydatki bieżące – 1800 zł. na zakup i montaż instalacji gazowej do samochodu będącego własnością Starostwa Powiatowego w Kluczborku. Ostatnia omówiona przez Skarbnika sprawa dotyczy zakresu zadań i kwot dotacji udzielonych z budżetu powiatu dla szkół niepublicznych posiadających uprawnienia szkół publicznych, funkcjonujących na terenie Powiatu Kluczborskiego. Szkoły niepubliczne mają pretensje, że wielkości zapisane w budżecie nie odpowiadają ilości ich uczniów, przysyłają nam sprawozdania i rzeczywiście wielkości te się zmieniły. Aby precyzyjnie tę kwotę na dotacje wyliczyć, potrzebny jest standard A, którego nadal nie otrzymaliśmy nawet jeżeli Skarbnik chciałby policzyć według standardu A, podanego prze ZPP a w rzeczywistości będzie on inny, to trzeba będzie od nowa korygować. Skarbnik stwierdził, że można przekazać powyższym szkołom informację, że nie mamy metryczki i pokazać, na podstawie czego dokonano wyliczeń.

  • stanowisko Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie wniesienia aportu rzeczowego

 

 

i podwyższenia kapitału zakładowego spółki Powiatowe Centrum Zdrowia S.A.

w Kluczborku – na wniosek Powiatowego Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku w sprawie zapoznania się z wnioskiem Zarządu Spółki w sprawie propozycji

podwyższenia kapitału zakładowego przez Walne Zgromadzenie Wspólników.

Podwyższenie kapitału zakładowego Spółki nastąpiłoby poprzez wniesienie aportem

budynków i sprzętu medycznego. Starosta wyjaśnił, że spółka ma pieniądze i chce je

pomnożyć przez ubieganie się o środki unijne natomiast nie może prowadzić inwestycji na

nie swoim majątku. Należy najpierw wycenić obiekty, zrobić audyt tej wyceny i to

wszystko spółka pokryje.

  • sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu za okres od 16.02.2005 r. do 08.03.2005 r.

Powyższe projekty uchwał oraz stanowiska zatwierdzono jako materiały na sesję Rady Powiatu w dniu 31 marca 2005 r. Zatwierdzono również sprawozdanie z działalności Zarządu

Powiatu za okres od 16.02.2005 r. do 08.03.2005 r. Nie zatwierdzono natomiast uchwały Rady Powiatu w sprawie warunków częściowego lub całkowitego zwalniania z opłaty za pobyt dziecka lub osoby pełnoletniej w placówce opiekuńczo – wychowawczej, gdyż treść zapisów § 1 – 3 stanowią powielenie zapisów ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.

 

Do punktu 9 porządku

Starosta przedstawił zebranym następujące sprawy:

a) Zarząd Powiatu upoważnił Starostę oraz Panią Irenę Kielar - członka Zarządu Powiatu do zawarcia aneksów do umów kredytowych z bankiem Millenium oddział w Opolu oraz Bankiem Przemysłowo-Handlowym oddział w Gliwicach. Aneksy dotyczą zawieszenia spłaty rat kapitałowych na okres 6 miesięcy – lipiec-grudzień 2005.

b) uchwała Nr 1/03/2005 Kapituły ds. oceniania Animatorów Kultury Powiatu Kluczborskiego z dnia 07.03.2005 r. w sprawie wnioskowania o przyznaniu Nagrody Starosty Animatorom Kultury w dziedzinie twórczości artystycznej w 2005 r. Starosta wyjaśnił, że w/w Kapituła na posiedzeniu w dniu 07.03.2005 r. po zapoznaniu się ze złożonymi wnioskami dotyczącymi działalności artystycznej i twórczej oraz upowszechniania i ochrony kultury i sztuki, wytypowała do Nagrody Starosty Panią Lidię Irenę Węglarz oraz Pana Henryka Barcz. Zarząd Powiatu jednogłośnie przyjął powyższe kandydatury do nagrody

Starosty. Niniejsze nagrody zostaną wręczone w dniu 3 maja 2005 r. podczas uroczystości rocznicowych w Kluczborku.

c) wniosek Wydziału Edukacji Starostwa Powiatowego w Kluczborku w sprawie

doposażenia szkół i placówek w nowoczesny sprzęt technodydaktyczny do przeprowadzania zewnętrznych egzaminów zawodowych. Starosta wyjaśnił, że w związku z realizacją projektu “Wyposażenie centrów kształcenia praktycznego, centrów kształcenia ustawicznego oraz wybranych szkół zawodowych w specjalistyczne stanowiska do przeprowadzania zewnętrznych egzaminów zawodowych” przygotowanego przez MENiS w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz z budżetu państwa, Wydział Edukacji zwraca się z prośbą o wyznaczenie szkoły/placówki lub szkół/placówek, w stosunku do których organ prowadzący zobowiązuje się zapewnić spełnienie określonych warunków i będzie skłonny podpisać zobowiązanie w sprawie doposażenia w sprzęt technodydaktyczny na zasadach ustalonych przez MENiS. Warunki wymagane przez MENiS w stosunku do szkoły/placówki kandydującej do doposażenia to: szkoła/placówka musi utrzymać status ośrodka egzaminacyjnego przez okres co najmniej 5 lat po zakończeniu projektu, musi zabezpieczyć

miejsce na zainstalowanie sprzętu i środki na jego eksploatację oraz zapewnić, że będzie wykorzystywać zakupiony przez MENiS sprzęt zgodnie z założeniami projektu. Zarząd Powiatu po krótkiej dyskusji postanowił jednogłośnie o wytypowaniu następujących szkół, co do których będzie skłonny podpisać zobowiązanie w sprawie doposażenia w sprzęt technodydaktyczny: Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku, zawód – kucharz małej gastronomii oraz Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych – RCKU w Bogdańczowicach, zawód – ogrodnik.

d) Sekretarz Powiatu przedstawił zebranym projekt umowy ze Śląskim Przedsiębiorstwem Techniczno-Budowlanym w Kluczborku sp. z o.o. Na mocy niniejszej umowy w/w przedsiębiorstwo zobowiązuje się do wykonania zadania pn. “Roboty budowlane w budynku Oddziału Zabiegowego Szpitala w Kluczborku” zgodnie ze złożoną ofertą przetargową i uzgodnionym zakresem robót. Przedmiotem umowy są roboty budowlane obejmujące wykonanie robót remontowo-przystosowawczo-budowlanych i wykończeniowych a także robót instalacji wod.-kan., wentylacji c.w. i elektrycznej, wykonanie tynków barytowych w RTG, wykonanie tynków zewnętrznych i malowania elewacji budynku Oddziału Zabiegowego Szpitala w Kluczborku, dostawa i montaż bram wjazdowych dla karetek

 

z automatyką. Zarząd Powiatu postanowił o podpisaniu powyższej umowy i upoważnił do tego Starostę oraz Pana Stanisława Stenzla – członka Zarządu Powiatu.

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia, Starosta zamknął posiedzenie Zarządu Powiatu.

Na tym protokół zakończono.

 

 

Protokołowała

Danuta Oziembłowska Zarząd Powiatu

1. Stanisław Rakoczy ...............................................

.............................

2. Mieczysław Czapliński .............................................

3. Irena Kielar ...............................................

4. Otylia Skoczylas ...............................................

5. Stanisław Stenzel ...............................................