PROTOKÓŁ nr 93/2005

z posiedzenia Zarządu Powiatu Kluczborskiego

w dniu 17 stycznia 2005 r.

Posiedzenie Zarządu otworzył Starosta – Stanisław Rakoczy. W posiedzeniu uczestniczyło czterech członków Zarządu. Ponadto udział wzięli: Sekretarz Powiatu, Skarbnik Powiatu oraz Pan Adam Radom - audytor wewnętrzny.

 

Porządek posiedzenia:

 

1. Otwarcie posiedzenia.

  1. Sprawy oświaty:
  1. propozycje dotyczące reorganizacji sieci szkół w powiecie kluczborskim;
  2. aneks nr 5 do arkusza organizacji ZSL-Z w Polanowicach na rok szkolny 2004 / 2005;
  3. wniosek Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Kluczborku w sprawie dofinansowania konkursów organizowanych przez w/w ośrodek;
  4. projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały nr 73/222/2004 Zarządu Powiatu w Kluczborku z dnia 17 sierpnia 2004 r. w sprawie powierzenia zadań nauczycielom – doradcom metodycznym;
  1. Sprawy finansowe:
  1. projekt uchwały w sprawie upoważnienia kierowników jednostek organizacyjnych powiatu kluczborskiego do dokonywania przeniesień w planie wydatków;
  2. projekt uchwały w sprawie uchwalenia harmonogramu realizacji dochodów i wydatków budżetu powiatu kluczborskiego w 2005 roku;
  3. projekt uchwały w sprawie uchwalenia układu wykonawczego budżetu powiatu kluczborskiego na 2005 rok;
  4. wniosek Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kluczborku w sprawie zwiększenia planu na bieżący rok budżetowy;
  5. wniosek Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – CKU w Kluczborku w sprawie ponownej analizy średnich wynagrodzeń dla pracowników administracji i obsługi zatrudnionych w szkole;
  6. wniosek ZSL-T w Kluczborku w sprawie w sprawie dofinansowania brakującej kwoty na płace dla pracowników administracji i obsługi;
  7. wniosek ZSP Nr 1 w Kluczborku w sprawie zwiększenia budżetu jednostki;

     

  8. wniosek Urzędu Miejskiego w Wołczynie dot. rozliczenia z wykonania przyznanej dotacji zgodnie z umową Nr FN.I-PP/305/6/2004 z dnia 29 czerwca 2004 r.;
  9. wniosek Urzędu Miejskiego w Wołczynie dot. rozliczenia z wykonania przyznanej dotacji zgodnie z umową Nr FN.I-PP/305/3/2004 z dnia 16 lutego 2004 r.;
  10. wniosek Urzędu Miejskiego w Wołczynie dot. rozliczenia z wykonania przyznanej dotacji zgodnie z umową Nr FN.I-PP/305/5/2004 z dnia 29 czerwca 2004 r.;
  11. wniosek Urzędu Miejskiego w Wołczynie dot. rozliczenia z wykonania przyznanej dotacji zgodnie z umową Nr FN.I-PP/305/7/2004 z dnia 29 czerwca 2004 r.;
  12. informacja Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kluczborku dot. wykorzystania środków finansowych zgodnie z porozumieniem zawartym pomiędzy Gminą Byczyna a Starostwem Powiatowym w Kluczborku w sprawie dofinansowania kosztów dzierżawy dystrybutora do wody pitnej;
  13. informacja Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kluczborku dot. przekazania środków finansowych zgodnie z porozumieniem zawartym pomiędzy Gminą Kluczbork a Starostwem Powiatowym w Kluczborku w sprawie realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;
  14. wniosek o ustalenie planu kontroli finansowej na 2005 rok w powiecie kluczborskim;
  15. protokół z kontroli finansowej przeprowadzonej w Domu Dziecka w Bogacicy.
  1. Projekt porozumienia z Powiatem Częstochowskim w sprawie ponoszenia wydatków za pobyt dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych na terenie Powiatu Częstochowskiego.
  2. Pismo Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Opolu informujące o wynikach kontroli obiektów o podstawowym znaczeniu dla terenu powiatu kluczborskiego.
  3. Wniosek Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – CKU w Kluczborku w sprawie wyrażenia zgody ma wynajem 2 pomieszczeń w Pracowni Ćwiczeń Praktycznych na okres 10 lat.
  4. Program działania Stowarzyszenia Rozwoju i Odnowy Wsi Bąków na lata 2005-2006.
  5. Informacja Starostwa Powiatowego w Opolu w sprawie ponoszenia przez powiat kluczborski miesięcznych kosztów utrzymania dziecka w Domu Dziecka w Tarnowie Opolskim.
  6. Projekt uchwały w sprawie uzgodnienia projektu decyzji o warunkach zabudowy.
  7. Zatwierdzenie materiałów na sesję Rady Powiatu w Kluczborku.
  8. Ustalenie sposobu realizacji uchwał Rady Powiatu z dnia 29 grudnia 2004 r.
  9. Wolne wnioski.

Do punktu 1 porządku

 

Starosta otworzył niniejsze posiedzenie Zarządu Powiatu.

Porządek posiedzenia został przyjęty przez obecnych członków Zarządu.

 

Do punktu 2 porządku

Starosta przedstawił zebranym następujące sprawy:

a) propozycje dotyczące reorganizacji sieci szkół w powiecie kluczborskim; niniejsze propozycje zostały opracowane przez Wydział Edukacji Starostwa Powiatowego w Kluczborku, w związku ze znacznym spadkiem liczby urodzonych dzieci, co jednocześnie powoduje zmniejszenie liczby uczniów i oddziałów w szkołach ponadgimnazjalnych. Następnie Starosta przedstawił zebranym 3 warianty – propozycje do rozważenia, dotyczące reorganizacji sieci szkół w powiecie kluczborskim. Wariant I to wyłączenie CKU i RCKU z zespołów szkół i zlokalizowanie jednego CKU w Bogdańczowicach ze wszystkimi szkołami dla dorosłych; wariant II to pozostawienie wszystkich rozpoczętych cyklów kształcenia we wszystkich typach szkól ponadgimnazjalnych młodzieżowych i policealnych młodzieżowych do wygaśnięcia w ZSP w Bogdańczowicach oraz utworzenie jednego Centrum Kształcenia Ustawicznego w Bogdańczowicach ze wszystkimi szkołami dla dorosłych lub pozostawienie CKU w ZSP Nr 2 w Kluczborku z filią w Bogdańczowicach oraz wariant III – likwidacja ZSP – RCKU w Bogdańczowicach i przejęcie wszystkich typów szkół przez zespoły szkół w Kluczborku. Zarząd Powiatu rozważył dokładnie wszystkie warianty. Skarbnik zaproponował, aby nie likwidować szkoły ale połączyć dwie szkoły w jeden zespół i po prostu robić jeden nabór. Pani Irena Kielar stwierdziła, że to by trzeba było wszystko dokładnie opracować odnośnie liczby uczniów, co z nauczycielami itd. Skarbnik dodał, że najpierw należy pomyśleć, z którą szkołą połączyć bo jeżeli chodzi np. o część uczniów klas młodzieżowych, to oni odpowiadają profilom kształcenia ZSP Nr 1 w Kluczborku, dorośli z kolei pozostaliby w Bogdańczowicach, a pozostałych uczniów z klas młodzieżowych przenieść do ZSP Nr 2 w Kluczborku. To jest już ostatni moment na podjęcie tej decyzji –

stwierdził Skarbnik, bo za rok będzie już za późno. Pani Irena Kielar powiedziała, że dobrze by było spotkać się z dyrekcją szkoły w Bogdańczowicach, nauczycielami, porozmawiać z nimi, jak oni to widzą, może mają jakieś swoje pomysły. Wicestarosta poparł zdanie Pani Kielar a mianowicie, aby porozmawiać z dyrekcją szkoły, więc można by ich poprosić na posiedzenie Zarządu Powiatu i przedstawić im sprawę w ten sposób, że nie ma odwrotu od tej decyzji a oni powinni pomoc nam podjąć decyzję. Starosta dodał, że Zarząd Powiatu powinien przygotować się do tego spotkania poprzez zapoznanie się dokładnie z liczbą uczniów w danej klasie, liczbą nauczycieli, który nauczyciel jakiego przedmiotu uczy, który może w najbliższym czasie przejść na emeryturę itd. Wicestarosta poruszył jeszcze sprawę internatu przy szkole w Bogdańczowicach, co dalej z nim zrobić. Jeżeli dzieci przejdą do szkół w Kluczborku to co z tymi, którzy dojeżdżają do szkoły z daleka i muszą mieszkać w internacie. Pani Kielar stwierdziła, że uczniowie mogą przejść do WODiDZ w Kluczborku. Skarbnik stwierdził, że obecnie przed Zarządem Powiatu stoi trudna decyzja, bo trzeba zdecydować się na któryś z powyższych wariantów, jeżeli miałoby to być rzeczywiście połączenie, to z którą szkołą a następnie pozostaje problem zatrudnienia kadry kierowniczej z Bogdańczowic. Następnie Starosta zapytał zebranych co zrobić z internatem szkoły w Polanowicach i że w tej sprawie również należałoby spotkać się z dyrektorem w/w szkoły i porozmawiać o tym. Zarząd Powiatu zaproponował, aby albo go sprzedać albo wynająć pomieszczenia w nim jako mieszkania. Reasumując, Zarząd Powiatu wstępnie postanowił o połączeniu Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Bogdańczowicach jako placówki z Zespołem Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – CKU w Kluczborku z przeniesieniem klas według poszczególnych profili do szkół w Kluczborku. Zarząd Powiatu postanowił w powyższej sprawie zaprosić na posiedzenie Zarządu Powiatu w dniu 21 stycznia 2005 r. dyrektora Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych – RCKU w Bogdańczowicach a także dyrektora Zespołu Szkół Licealno-Zawodowych w Polanowicach na ten sam dzień w sprawie internatu przy ZSL-Z w Polanowicach.

Jednocześnie, Zarząd Powiatu zlecił Pani Naczelnik Wydziału Edukacji Starostwa Powiatowego w Kluczborku przygotowanie na dzień 20 stycznia br. następujących informacji: wykaz wszystkich nauczycieli zatrudnionych w ZSP – RCKU w Bogdańczowicach (z wyszczególnieniem, który nauczyciel jakiego przedmiotu uczy), w jakim wymiarze czasu jest zatrudniony poszczególny nauczyciel, który z nauczycieli może w najbliższym czasie przejść na emeryturę, wykaz wszystkich pracowników administracji i obsługi oraz informacji o ilości uczniów w poszczególnych klasach.

b) aneks nr 5 do arkusza organizacji ZSL-Z w Polanowicach na rok szkolny 2004 / 2005; Starosta przedstawił zebranym opinię do niniejszego aneksu, przygotowaną przez Wydział Edukacji Starostwa Powiatowego w Kluczborku, w której to opinii wydział pisze, ze zmiana zatwierdzonej liczby godzin spowodowana jest wprowadzeniem zajęć wyrównawczych dla maturzystów a wynika to z potrzeb edukacyjnych. Zaplanowane 2 godziny tygodniowo nie mają wpływu na ogólną liczbę godzin, zwiększają natomiast liczbę godzin ponadwymiarowych. W związku z tym, ze nikt z obecnych nie miał żadnych uwag do niniejszego aneksu, Starosta zaproponował, aby go zatwierdzić. Zarząd Powiatu jednogłośnie zatwierdził aneks nr 5 do arkusza organizacji ZSL-Z w Polanowicach na rok szkolny 2004 / 2005 i upoważnił Starostę do jego podpisania.

  1. wniosek Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Kluczborku w sprawie

    dofinansowania konkursów organizowanych przez w/w ośrodek; Starosta wyjaśnił zebranym, że Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku, w okresie luty – marzec 2005 r. ma zamiar zorganizować 7 konkursów dla 99 uczestników z różnych poziomów kształcenia. Powyższe środki czyli kwotę 105 zł. ośrodek chce przeznaczyć na poczęstunek dla 21 osób ze szkół powiatu kluczborskiego. Pani Irena Kielar dodała, że są to olimpiady z różnych przedmiotów i obejmują wszystkie szkoły w tym szkoły powiatu kluczborskiego. Skarbnik zaproponował, aby Zarząd Powiatu przyznał ośrodkowi kwotę 105 zł. w ramach budżetu Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Kluczborku ponieważ według tego co zaczynamy liczyć – stwierdził Skarbnik, środki z dotacji będą wyższe niż założone w budżecie chociażby o Olesno, także w trakcie roku będziemy na pewno mieć jedno lub dwa zwiększenia ich planu finansowego i im wystarczy. Ponadto, na początku zostało dołożone w budżecie do PODN ponad 90.000 zł. Zarząd Powiatu jednogłośnie zgodził się z propozycją Skarbnika w związku z tym postanowiono, aby PODN w Kluczborku dofinansował powyższe konkursy z własnych środków.

  2. projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały nr 73/222/2004 Zarządu Powiatu

w Kluczborku z dnia 17 sierpnia 2004 r. w sprawie powierzenia zadań nauczycielom – doradcom metodycznym; Starosta wyjaśnił, że w związku z podpisaniem porozumień w sprawie organizacji doskonalenia zawodowego i doradztwa metodycznego dla nauczycieli z nowymi organami prowadzącymi szkoły na terenie powiatów: namysłowskiego i oleskiego, zasadne jest zapewnienie nauczycielom odpowiedniej pomocy metodycznej. Zmiany zawarte w niniejszej uchwale – kontynuował Starosta, wynikają z objęcia przez Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Kluczborku kolejnych placówek szkolnych, a zatem proponuje

się powierzenia dla Pana J. Ziółkowskiego i p. E. Szaran na zasadzie dodatkowej umowy o pracę w Powiatowym Ośrodku Doskonalenia nauczycieli w Kluczborku. W związku z tym, że nikt z zebranych nie miał żadnych uwag do niniejszego projektu uchwały, Starosta poddał go pod głosowanie. Zarząd Powiatu jednogłośnie podjął uchwałę w sprawie zmiany uchwały nr 73/222/2004 Zarządu Powiatu w Kluczborku z dnia 17 sierpnia 2004 r. w sprawie powierzenia zadań nauczycielom – doradcom metodycznym.

 

Do punktu 3 porządku

 

Skarbnik omówił następujące sprawy:

  1. projekt uchwały w sprawie upoważnienia kierowników jednostek organizacyjnych

    powiatu kluczborskiego do dokonywania przeniesień w planie wydatków; Skarbnik powiedział, że na podstawie § 18 uchwały budżetowej prosi on o pozwolenie kierownikom jednostek organizacyjnych powiatu kluczborskiego na przenoszenie środków finansowych w planie wydatków między paragrafami w obrębie jednego rozdziału klasyfikacji budżetowej z zastrzeżeniem zmian powodujących zwiększenie planowanych wydatków na wynagrodzenia osobowe pracowników oraz zmian powodujących zwiększenie lub zmniejszenie wydatków majątkowych. Ponadto – dodał Skarbnik, tutaj nastąpiła mała zmiana, otóż kierownicy o dokonanych przeniesieniach informują Skarbnika Powiatu Kluczborskiego a nie jak dotychczas Zarząd Powiatu. W związku z tym, że nikt z zebranych nie miał żadnych uwag do niniejszego projektu uchwały, Starosta poddał go pod głosowanie. Zarząd Powiatu jednogłośnie podjął uchwałę w sprawie upoważnienia kierowników jednostek organizacyjnych powiatu kluczborskiego do dokonywania przeniesień w planie wydatków.

  2. projekt uchwały w sprawie uchwalenia harmonogramu realizacji dochodów i wydatków

    budżetu powiatu kluczborskiego w 2005 roku; Skarbnik wyjaśnił zebranym, że jest to rzecz, która wynika z przepisów ustawy o Finansach Publicznych i na mocy tej uchwały ustala się harmonogram realizacji dochodów i wydatków budżetu powiatu kluczborskiego na rok 2005. W związku z tym, że nikt z zebranych nie miał żadnych uwag do niniejszego projektu uchwały, Starosta poddał go pod głosowanie. Zarząd Powiatu jednogłośnie podjął uchwałę w sprawie uchwalenia harmonogramu realizacji dochodów i wydatków budżetu powiatu kluczborskiego w 2005 roku.

  3. projekt uchwały w sprawie uchwalenia układu wykonawczego budżetu powiatu

kluczborskiego na 2005 rok; Skarbnik wyjaśnił zebranym, że na mocy tej uchwały uchwala się układ wykonawczy budżetu powiatu kluczborskiego na 2005 rok. W związku z tym, że nikt z zebranych nie miał żadnych uwag do niniejszego projektu uchwały, Starosta poddał go pod głosowanie. Zarząd Powiatu jednogłośnie podjął uchwałę w sprawie uchwalenia układu wykonawczego budżetu powiatu kluczborskiego na 2005 rok .

d) wniosek Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kluczborku w sprawie zwiększenia planu na bieżący rok budżetowy; Skarbnik stwierdził, że to pismo jak i kolejne w porządku niniejszego protokołu, są reakcją jednostek na uchwalony budżet. Poradnia pisze, że w ich ocenie, dostali oni zbyt małe środki na bieżące funkcjonowanie jednostki oraz to, że przyznana kwota jest mniejsza w porównaniu do roku 2004 o 25.900,00 zł. co skutkuje całkowitym brakiem środków na zakup materiałów i wyposażenia, pomoc zdrowotną dla nauczycieli i świadczenia bhp, delegacje służbowe, zakup pomocy dydaktycznych w tym testów diagnostycznych, które są niezbędne do codziennej pracy pracowników merytorycznych, a których nie można powielać ze względu na prawa autorskie oraz w pełni nie zabezpiecza pozostałych usług tj. brakuje 3601,00 zł. Skarbnik stwierdził, że poradnia musi na bieżąco przeprowadzać diagnozy tym bardziej, że coraz więcej rodziców i dzieci zwraca się o tego rodzaju diagnozy. Po tym badaniu, dokument ten idzie praktycznie za dzieckiem już do końca życia i decyduje o jego przyszłości dlatego te badania są tak ważne i muszą być przeprowadzane. Po dyskusji, Zarząd Powiatu jednogłośnie postanowił, aby w/w placówka realizowała na bieżąco zakupy niezbędnych pomocy naukowo – dydaktycznych, natomiast po analizie budżetu za I półrocze br. Zarząd Powiatu podejmie stosowne decyzje.

  1. wniosek Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – CKU w Kluczborku w sprawie

ponownej analizy średnich wynagrodzeń dla pracowników administracji i obsługi zatrudnionych w szkole; wniosek ten Skarbnik postanowił omówić łącznie z kolejnymi dwoma podpunktami niniejszego protokółu a mianowicie: podpunktem “f” – wnioskiem ZSL-T w Kluczborku w sprawie w sprawie dofinansowania brakującej kwoty na płace dla pracowników administracji i obsługi oraz podpunktem “g” - wnioskiem ZSP Nr 1 w Kluczborku w sprawie zwiększenia budżetu jednostki. Skarbnik stwierdził, że te trzy wnioski dotyczą tego samego tzn. placówki piszą, że zabraknie im środków na wynagrodzenia dla pracowników administracji i obsługi w związku z czym proszą o jej uzupełnienie. Skarbnik powiedział, że na razie na pewno nic nie będziemy im zwiększać bo średnie zostały ustalone i przyjęte uchwałą Zarządu Powiatu – 1823 zł. Skarbnik zaproponował, aby odpisać

w/w jednostkom, że tak to zostało przyjęte i Zarząd Powiatu nie będzie się z tego wycofywać ale może przy okazji np. narady z dyrektorami szkół, poprosić ich i informację, jaka kwota średniej kalkulacyjnej na etat byłaby wystarczająca a na dzień dzisiejszy odpisać im, że taka kwota obowiązuje i nie zmienimy tego, przynajmniej na razie. Reasumując, Zarząd Powiatu

zapoznał się z powyższymi wnioskami jednak nie podjął żadnych decyzji w kwestii zmiany wysokości planu. Jednocześnie, Zarząd Powiatu zlecił Skarbnikowi uzyskanie informacji od szkół a mianowicie, jaka kwota średniej kalkulacyjnej na etat byłaby wystarczająca, aby zabezpieczyć płace pracowników administracji i obsługi.

  1. wniosek Urzędu Miejskiego w Wołczynie dot. rozliczenia z wykonania przyznanej dotacji

    zgodnie z umową Nr FN.I-PP/305/6/2004 z dnia 29 czerwca 2004 r.; Skarbnik wyjaśnił zebranym, że uchwałą rady Powiatu z dnia 24 czerwca 2004 r. została przyznana dotacja w kwocie 25.000 zł. na zadanie: “Rozbudowę wysypiska odpadów stałych wraz z zakładem przetwarzania odpadów komunalnych w Wierzbicy Górnej”. Zobowiązano gminę do wykorzystania dotacji zgodnie z przeznaczeniem do 31 grudnia 2004 r. i przedstawienia rozliczenia Zarządowi Powiatu z tej dotacji w takim samym terminie. 31 grudnia 2004 r. wpłynęło rozliczenie a więc w terminie i środki zostały wydatkowane na studium wykonalności tego zadania, przyznana dotacja wynosiła 25.000 zł., przekazane i wykorzystane środki – 20.130 zł. Zarząd Powiatu jednogłośnie przyjął powyższe rozliczenie dotacji.

  2. wniosek Urzędu Miejskiego w Wołczynie dot. rozliczenia z wykonania przyznanej dotacji

    zgodnie z umową Nr FN.I-PP/305/3/2004 z dnia 16 lutego 2004 roku;. Skarbnik wyjaśnił, zebranym, że uchwałą budżetową, w zeszłym roku przyznano gminie dotację celową w wysokości 45.000 zł. na wykonanie koniecznego etapu rekultywacji istniejącego składowiska odpadów komunalnych w Wierzbicy Górnej w ramach jego rozbudowy. Cała ta kwota została wydatkowana przez gminę na wykonanie prac związanych z mechaniczną rekultywacją składowiska odpadów komunalnych w Wierzbicy Górnej i wykonanie pasa zieleni izolującej wzdłuż południowej granicy składowiska odpadów. W załączeniu gmina przesyła rozliczenie tej dotacji z zachowaniem terminów wynikających z porozumienia oraz w załączeniu przesyła kserokopie faktur związanych z wykonanymi pracami na taką wartość.

    Zarząd Powiatu jednogłośnie przyjął powyższe rozliczenie dotacji.

  3. wniosek Urzędu Miejskiego w Wołczynie dot. rozliczenia z wykonania przyznanej dotacji

    zgodnie z umową Nr FN.I-PP/305/5/2004 z dnia 29 czerwca 2004 roku; Skarbnik wyjaśnił zebranym, że uchwałą rady Powiatu z dnia 24 czerwca 2004 r. przyznano dotację

    w wysokości 55.000 zł. przeznaczonej na wykonanie studium wykonalności dla zadania

    inwestycyjnego pn. “Kanalizacja wsi Gierałcice wraz z rurociągiem tłocznym i przyłączem Domu Pomocy Społecznej w Gierałcicach do sieci oczyszczalni ścieków w Wołczynie”. Terminy rozliczenia były identyczne jak poprzednio czyli 31 grudnia 2004 r., gmina Wołczyn wykorzystała w roku ubiegłym 12.846,60 zł. i tak też wygląda rozliczenie przedłożone przez gminę razem z załączoną fakturą za studium wykonalności dla projektu budowy kanalizacji sanitarnej w Gierałcicach. Zarząd Powiatu jednogłośnie przyjął powyższe rozliczenie.

  4. wniosek Urzędu Miejskiego w Wołczynie dot. rozliczenia z wykonania przyznanej dotacji

    zgodnie z umową Nr FN.I-PP/305/7/2004 z dnia 29 czerwca 2004 r.; Skarbnik wyjaśnił zebranym, że uchwałą Rady Powiatu z dnia 24 czerwca 2004 r. udzielono gminie Wołczyn dotacje celową w kwocie 20.000 zł. na zadanie: wykonanie studium wykonalności dla zadania inwestycyjnego pn. “Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w Wierzbicy Górnej – etap II”. Gmina przedkłada rozliczenie tego zadania w terminie zgodnym z zapisami umowy i z kwoty 20.000 zł. przeznaczonej w formie dotacji wykorzystano 10.980,00 zł. Zarząd Powiatu jednogłośnie przyjął powyższe rozliczenie.

  5. informacja Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kluczborku dot. wykorzystania

    środków finansowych zgodnie z porozumieniem zawartym pomiędzy Gminą Byczyna a Powiatem Kluczborskim w sprawie dofinansowania kosztów dzierżawy dystrybutora do wody pitnej; Skarbnik powiedział, że dyrektor poradni informuje, że przekazano kwotę w wysokości 360,00 zł. Kwota ta został wprowadzona do budżetu, zgodnie z warunkami porozumienia, poradnia przygotowała i przekazała informację o rozliczeniu do Urzędu Miejskiego w Byczynie oraz Zarządowi Powiatu do wiadomości. Powyższą kwotę poradnia przeznaczyła na zapłatę jednorazowej kaucji za dzierżawę dozownika, podajnika na jednorazowe kubki i butli na wodę; dzierżawę dozownika za m.-c XII 2004 r. oraz zakup wody źródlanej oraz kubków plastikowych. Skarbnik stwierdził, że poradnia wydała tę kwotą zgodnie z warunkami umowy. Zarząd Powiatu przyjął powyższą informację.

  6. informacja Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kluczborku dot. przekazania

środków finansowych zgodnie z porozumieniem zawartym pomiędzy Gminą Kluczbork a Starostwem Powiatowym w Kluczborku w sprawie realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych; Skarbnik wyjaśnił zebranym, że przekazaną kwotę w wysokości 5.000 zł. wykorzystano na realizację zajęć terapeutycznych z dziećmi wychowującymi się w rodzinach dotkniętych problemem alkoholowym. Zarząd Powiatu przyjął powyższą informację.

n) wniosek o ustalenie planu kontroli finansowej na 2005 rok w powiecie kluczborskim; Pan

Adam Radom, audytor wewnętrzny Starostwa Powiatowego w Kluczborku powiedział, że jest to wykonane w innym ujęciu niż w latach ubiegłych gdyż musimy dokonać kontroli procedur, kontroli finansowej i 5% wydatków w każdej podległej jednostce i nie można tego robić w strukturze 5% budżetu powiatu ale co najmniej 5% wydatków danej jednostki i w tej propozycji planu finansowego Pan Radom zapisał te 5% kontroli wydatków i procedur bez konkretnych haseł czy jakiś zadań kontrolnych bo to jego zdaniem powinno być ustalane na bieżąco według potrzeb przy realizacji budżetu. Ponadto ujęte zostały dwie kontrole problemowe: zgodnie z rozstrzygnięciem Zarządu Powiatu kontrola gospodarowania Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych w podległych placówkach oświatowych oraz kontrola problemowa w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku dot. dysponowania środkami przeznaczonymi na rodziny zastępcze i likwidację barier architektonicznych i komunikacyjnych dla osób niepełnosprawnych; cztery kontrole sprawdzające – w Domach Pomocy Społecznej w Gierałcicach i w Kluczborku oraz w Domach Dziecka w Bąkowie i w Bogacicy. Zarząd Powiatu jednogłośnie przyjął zaproponowany plan kontroli finansowej w powiecie kluczborskim na 2005 rok.

o) protokół z kontroli finansowej przeprowadzonej w Domu Dziecka w Bogacicy.

Pan Adam Radom na wstępie powiedział, że niniejsza kontrola przeprowadzona została w dniach od 08.12.2004 r. do dnia 30.12.2004 r. a głównym tematem jej była racjonalność i zasadność ponoszonych wydatków związanych z działalnością placówki za rok 2003 i I półrocze 2004 roku. Jeśli chodzi o uchybienia stwierdzone podczas tej kontroli w Domu Dziecka w Bogacicy – kontynuował Pan Radom, to są to uchybienia głównie w zakresie ewidencji księgowej, gospodarki kasowej, określenia procedur i sprawowania nadzoru administracyjno – organizacyjnego i w tym zakresie placówka musi dokonać zmian a także uaktualnić i dostosować do obowiązującego prawa dokumenty wewnętrzne związane z zarządzeniem jednostką, usprawnić funkcjonowanie kontroli wewnętrznej, która jest nieodzownym elementem efektywnego sprawowania funkcji kierowniczej i zarządzania ryzykiem. W jednostce stwierdzono również brak śledzenia na bieżąco zmian przepisów prawnych np. w regulaminie wynagradzania pracowników administracji i obsługi dyrektor powołuje się na rozporządzenie Ministra Edukacji sprzed 8 lat a więc w świetle jakiś spraw spornych dyrektor nie ma narzędzia do “obrony”. Pani Irena Kielar stwierdziła, że to wynika z tego, że ci pracownicy nie mają organizowanych takich spotkań jak np. dyrektorzy naszych

szkół, w którym uczestniczyłby Skarbnik, audytor wewnętrzny, mają tylko Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie i ewentualnie Urząd Wojewódzki i praktycznie nie mają żadnej merytorycznej pomocy w takich sprawach. Pan Adam Radom powiedział, że jeżeli ktoś decyduje się zostać kierownikiem jednostki to jest świadomy tego, jakie będą ciążyć na nim obowiązki i odpowiedzialność, on nie zostaje dyrektorem tylko do realizacji zadań merytorycznych za które odpowiada ale również to co jest z tym związane a więc: finanse, organizacja, administracja, prawo itd. Starosta dodał, że w nawiązaniu do tego co powiedziała Pani Kielar, od pewnego czasu zauważył on zupełny brak nadzoru ze strony Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie nad podległymi mu jednostkami bo takie same sygnały docierają również do niego ze strony Domów Pomocy Społecznej i dlatego to zdaniem Starosty należałoby zmienić. Pan Radom kontynuując stwierdził, że poważnym błędem w jednostce jest również sposób wypłaty kieszonkowego dla wychowanków a mianowicie wychowawca pobierał z kasy pieniądze na podstawie “kasa wyda” i tym momencie kończył się bieg tych pieniędzy, zabrakło tutaj tego elementu dostarczenia pieniędzy do dziecka i w świetle ewidencji księgowej wyglądało to tak, jak gdyby tymi pieniędzmi cały czas dysponował wychowawca. Jeżeli chodzi natomiast o rozliczanie kasy, to brak chronologii, raporty kasowe były sporządzane tylko na dzień zrobienia zestawienia a najpoważniejszym uchybieniem zdaniem Pana Radoma były przekroczenia w planie wydatków – księgowa sporządzała zarządzenia tylko na koniec miesiąca. Ponadto, zdaniem Pana Radoma, wydatki w placówce są dokonywane racjonalnie i zasadnie z zachowaniem celowości, gospodarności i oszczędności, kierownictwo i personel placówki dokonuje wielu działań zmierzających do poprawy świadczonych usług dla wychowanków przy zachowaniu poziomu przyznanych środków, z dużym zaangażowaniem pozyskuje się sponsorów i darczyńców oraz środki pozabudżetowe. Na koniec Pan Adam Radom przedstawił zebranym propozycje wniosków pokontrolnych a mianowicie: dokonać zmian regulaminów wewnętrznych, które będą zgodne z aktualnie obowiązującym prawem podejmując w tym celu stosowne zarządzenia, zapisów w księgach rachunkowych dokonywać rzetelnie i zgodnie z ustaleniami zawartymi w ustawie o rachunkowości na podstawie otrzymywanych dokumentów, dokumenty księgowe wprowadzać do ewidencji z zachowaniem chronologii i potwierdzać daty ich otrzymania, zawierane umowy o pracę i angaże powinny być sporządzane na podstawie obowiązujących form prawnych i regulacji, na bieżąco powinny być analizowane i monitorowane ponoszone wydatki na premie dla pracowników, w gospodarce kasowej przestrzegać zapisów

w instrukcji, uregulować prawne aspekty związane z ewidencją środka specjalnego, usprawnić funkcjonowanie kontroli wewnętrznej oraz przestrzegać zasad wydatkowania środków publicznych zgodnie z planem finansowym oraz w zakresie upoważnień. Pan Adam Radom przedstawił zebranym również propozycję wystąpienia pokontrolnego z narzuconymi terminami wykonania zaleceń zawartych we wnioskach pokontrolnych. Zarząd Powiatu, po zapoznaniu się z treścią powyższego protokółu jednogłośnie postanowił przyjąć wnioski jako zalecenia pokontrolne. Ponadto, w związku ze stwierdzonymi przekroczeniami w planie wydatków, Zarząd Powiatu jednogłośnie postanowił zawiadomić rzecznika dyscypliny finansów publicznych I instancji przy Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Opolu o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych.

Do punktu 4 porządku

Przewodniczący Zarządu przedstawił zebranym projekt porozumienia z Powiatem Częstochowskim w sprawie ponoszenia wydatków za pobyt dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych na terenie Powiatu Częstochowskiego. Na mocy tego porozumienia – kontynuował Starosta, powiat kluczborski jako właściwy ze względu na miejsce zamieszkania dzieci przed umieszczeniem w rodzinie zastępczej poniesie wydatki na utrzymanie tych dzieci w łącznej kwocie świadczeń przysługujących rodzinie zastępczej. Zarząd Powiatu jednogłośnie przyjął powyższe porozumienie i upoważnił Starostę oraz Wicestarostę do jego podpisania.

Do punktu 5 porządku

Starosta przedstawił zebranym pismo Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Opolu informujące o wynikach kontroli obiektów o podstawowym znaczeniu dla terenu powiatu kluczborskiego. Jak wynika z niniejszego pisma – kontynuował Starosta, kontrolą tą objęte zostały obiekty zaopatrzenia ludności w wodę do spożycia – wodociąg miejski w Kluczborku, wodociąg miejski w Byczynie, wodociąg miejski w Wołczynie, wodociąg wiejski w Chocianowicach, oraz obiekty służby zdrowia – Powiatowe Centrum Zdrowia S.A. NZOZ Szpital Powiatowy w Kluczborku. Zarząd Powiatu zapoznał się z powyższą informacją.

Do punktu 6 porządku

Starosta zapoznał zebranych z wnioskiem Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – CKU w Kluczborku w sprawie wyrażenia zgody ma wynajem 2 pomieszczeń w Pracowni Ćwiczeń Praktycznych na okres 10 lat. Po uzyskaniu pełniejszych informacji na powyższy temat a mianowicie tego, że szkoła chce udostępnić niniejsze pomieszczenia dla firmy Badera, nikt z zebranych nie wniósł żadnych uwag do niniejszego wniosku, Zarząd Powiatu jednogłośnie pozytywnie zaopiniował powyższy wniosek i jednocześnie zlecił Naczelnikowi Wydziału Gospodarki Mieniem Powiatu Starostwa Powiatowego w Kluczborku przygotowanie stosownego projektu uchwały.

 

Do punktu 7 porządku

Starosta przedstawił zebranym program działania Stowarzyszenia Rozwoju i Odnowy Wsi Bąków na lata 2005-2006. W tym to programie ujęte zostało m. in. zadanie: wykonanie chodnika wzdłuż ulicy Wolności od skrzyżowania z ulicami Braci Bassy i Szkolną do budynku szkoły Podstawowej w Bąkowie. W realizacji powyższego zadania stowarzyszenie liczy na współpracę ze strony Starostwa Powiatowego w Kluczborku. Starostwa stwierdził, że jest to trudna sprawa bo koszt niniejszego zadania jest wysoki. Ponadto nie wiadomo, czy droga, wzdłuż której ma być wykonany chodnik, jest drogą powiatową w związku z tym, Starosta zaproponował, aby Zarząd Dróg Powiatowych w Kluczborku wspólnie z Pełnomocnikiem ds. Mienia i Opieki Społecznej ustalili, czy droga, wzdłuż której ma być wykonany chodnik jest drogą powiatową. Zarząd Powiatu jednogłośnie zgodził się z propozycją Starosty w związku z tym postanowiono jak wyżej.

 

Do punktu 8 porządku

Przewodniczący Zarządu przedstawił zebranym informację ze Starostwa Powiatowego w Opolu w sprawie ponoszenia przez powiat kluczborski miesięcznych kosztów utrzymania dziecka w Domu Dziecka w Tarnowie Opolskim. Starosta wyjaśnił, że jest to odpowiedź na pismo Starostwa Powiatowego w Kluczborku w sprawie ponoszenia przez powiat kluczborski

miesięcznych kosztów utrzymania dziecka tylko w kwocie 1.673 zł. i na to Starostwo w Opolu nie chce się zgodzić. W związku z powyższym – kontynuował Starosta, w przypadku nie podpisania umowy z ustalonym miesięcznym kosztem utrzymania dziecka w Domu Dziecka w Tarnowie Opolskim w wysokości 1.723,00 zł., powiat kluczborski będzie zobowiązany zapewnić w/w dziecku opiekę na terenie swojego lub innego powiatu. W związku z tym – stwierdził Starosta, że w naszych Domach Dziecka, na terenie naszego powiatu nie ma wolnego miejsca a więc należy zlecić Powiatowemu Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku przygotowanie stosownego projektu porozumienia dot. powyższej sprawy. Członkowie Zarządu Powiatu jednogłośnie zgodzili się z propozycją Starosty w związku z tym postanowiono jak wyżej.

Do punktu 9 porządku

Wicestarosta przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie uzgodnienia projektu decyzji o warunkach zabudowy dla inwestycji polegającej na dobudowie do istniejącego budynku mieszkalnego nr 77 na działce ewidencyjnej nr 856/243 k.m. 1 – ganku wraz z przebudową dachu w celu adaptacji poddasza na lokale mieszkalne oraz budowie dwustanowiskowego garażu na samochody osobowe na działce ewidencyjnej nr 855/243 k.m. 1 w miejscowości Szum, gm. Wołczyn. W związku z tym, że nikt z zebranych nie wniósł żadnych uwag do projektu niniejszej uchwały, Wicestarosta poddał go pod głosowanie. Zarząd Powiatu jednogłośnie podjął powyższą uchwałę.

Do punktu 10 porządku

Wicestarosta przedstawił zebranym następujące projekty uchwał Rady Powiatu:

  • w sprawie nadania pierwszego Statutu I Liceum Ogólnokształcącemu Uzupełniającego dla dorosłych w Kluczborku;
  • w sprawie nadania pierwszego Statutu I Liceum Ogólnokształcącemu dla dorosłych w Kluczborku;
  • w sprawie nadania pierwszego Statutu Technikum Uzupełniającemu nr 1 dla dorosłych w Kluczborku;

 

 

  • w sprawie wyrażenia opinii do projektu uchwały Sejmiku Województwa Opolskiego dotyczącego likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Ośrodków Rehabilitacji Leczniczej z siedzibą w Suchym Borze;
  • w sprawie warunków częściowego lub całkowitego zwalniania z opłaty za pobyt dziecka lub osoby pełnoletniej w placówce opiekuńczo-wychowawczej;
  • w sprawie zbycia za obniżoną cenę nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego;
  • w sprawie przyjęcia programu pt. “Program Ochrony Środowiska dla Powiatu Kluczborskiego na lata 2004 – 2007 z perspektywą do 2011 r. wraz z Planem Gospodarki Odpadami w Powiecie Kluczborskim”.

Zarząd Powiatu jednogłośnie zatwierdził powyższe projekty uchwał Rady Powiatu jako materiały na najbliższą sesję Rady Powiatu.

 

Do punktu 11 porządku

Wicestarosta przedstawił zebranym następujące uchwały Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 29 grudnia 2004 roku w celu ustalenia sposobu ich realizacji:

  • w sprawie zmian w budżecie Powiatu Kluczborskiego uchwalonego na 2004 rok –postanowiono o przekazaniu niniejszej uchwały Skarbnikowi Powiatu;
  • w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2005 rok – postanowiono o przekazaniu niniejszej uchwały Skarbnikowi Powiatu;
  • w sprawie uchwalenia “Programu współpracy powiatu kluczborskiego z organizacjami pozarządowymi w 2005 roku” – postanowiono o przekazaniu niniejszej uchwały do Wydziału Współpracy Europejskiej, Kultury, Sportu i Turystyki Starostwa Powiatowego

w Kluczborku oraz Skarbnikowi Powiatu;

  • w sprawie określenia zasad gospodarowania nieruchomościami powiatowymi – postanowiono o przekazaniu niniejszej uchwały do Wydziału Gospodarki Mieniem Powiatu Starostwa Powiatowego w Kluczborku, Skarbnikowi Powiatu oraz Radcy Prawnemu;
  • w sprawie założenia liceum ogólnokształcącego – postanowiono o przekazaniu niniejszej uchwały do Wydziału Edukacji Starostwa Powiatowego w Kluczborku;

 

  • w sprawie założenia uzupełniającego liceum ogólnokształcącego – postanowiono o przekazaniu niniejszej uchwały do Wydziału Edukacji Starostwa Powiatowego w Kluczborku;
  • zmieniająca Uchwałę Nr XVII/114/2004 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 30 marca 2004 r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2004 rok – postanowiono o przekazaniu niniejszej uchwały do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku oraz Skarbnikowi Powiatu;
  • zatwierdzenia Planu Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym - postanowiono o przekazaniu niniejszej uchwały Skarbnikowi Powiatu oraz do Wydziału Geodezji, Kartografii, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami Starostwa Powiatowego w Kluczborku;
  • w sprawie przyjęcia do wykonywania niektórych zadań związanych z przeprowadzeniem poboru w 2005 roku – postanowiono o przekazaniu niniejszej uchwały do Wydziału Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Kluczborku oraz dla Samodzielnego stanowiska ds. wojskowych i stowarzyszeń.

 

Do punktu 12 porządku

Starosta przedstawił zebranym ponownie wniosek Związku Kombatantów Rzeczypospolitej Polskiej i Byłych Więźniów Politycznych, Zarząd Miejsko-Gminny w Kluczborku w sprawie ufundowania okolicznościowej tablicy pamiątkowej upamiętniającej 60 rocznicę zakończenia II wojny światowej. Starosta przypomniał zebranym, że całkowity koszt to 5.500 zł. w tym wykonanie modelu – 3.000 zł. Na jednym z wcześniejszych posiedzeń, Zarząd Powiatu zaopiniował negatywnie niniejszy wniosek jednak na dzień dzisiejszy sytuacja zmieniła się nieco – stwierdził Starosta, gdyż Urząd Miejski w Kluczborski postanowił przeznaczyć na ten cel kwotę 2.000 zł. a związek oczekuje od nas kwoty 1.000 zł. Zarząd Powiatu po krótkiej dyskusji, jednogłośnie postanowił pozytywnie zaopiniować powyższy wniosek i przeznaczyć kwotę 1.000 zł. na dofinansowanie wykonania okolicznościowej tablicy pamiątkowej upamiętniającej 60 rocznicę zakończenia II wojny światowej, ze środków przeznaczonych na kulturę.

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia, Starosta zamknął posiedzenie Zarządu Powiatu. Na tym protokół zakończono.

 

 

Protokołowała

Danuta Oziembłowska Zarząd Powiatu

1. Stanisław Rakoczy ...............................................

2. Mieczysław Czapliński .............................................

3. Irena Kielar ...............................................

4. Otylia Skoczylas ...............................................

5. Stanisław Stenzel ...............................................