PROTOKÓŁ nr 89/2004

z posiedzenia Zarządu Powiatu Kluczborskiego

w dniu 22 grudnia 2004 r.

 

 

 

Posiedzenie Zarządu otworzył Starosta – Stanisław Rakoczy. W posiedzeniu uczestniczyło czterech członków Zarządu. Ponadto udział wzięli: Skarbnik Powiatu oraz Naczelnik Wydziału Edukacji.

 

 

Porządek posiedzenia:

 

  1. Otwarcie posiedzenia.
  2. Sprawy oświaty:
  1. informacja o kosztach poniesionych podczas realizacji zadań związanych z wypłatą stypendium dla studentów na rok akademicki 2004 / 2005;
  2. przebieg i organizacja uzgodnień treści Regulaminu wynagradzania nauczycieli ze związkami zawodowymi zrzeszającymi nauczycieli;
  3. aneks nr 3 do arkusza organizacji Młodzieżowego Domu Kultury w Kluczborku na rok szkolny 2004 / 2005;
  4. aneks nr 4 do arkusza organizacji Zespołu Szkół Licealno-Zawodowych w Polanowicach na rok szkolny 2004 / 2005;
  5. wstępne propozycje dyrektorów szkół dot. planowanego naboru do szkół ponadgimnazjalnych i policealnych nowego typu.
  1. Sprawa budynku prosektorium oraz magazynu TR – Kluczbork, ul. M.C. Skłodowskiej 23.
  2. Sprawa przekazania archiwum medycznego SP ZOZ w Kluczborku w likwidacji.
  3. Zatwierdzenie materiałów na sesję Rady Powiatu.
  4. Wolne wnioski.

 

 

 

 

 

 

Do punktu 1 porządku

 

Porządek posiedzenia został przyjęty przez obecnych członków Zarządu.

Protokół z posiedzenia Zarządu, które odbyło się w dniu 15 grudnia 2004 r. został również przyjęty.

Do punktu 2 porządku

 

Starosta przedstawił zebranym następujące sprawy:

a) informacja o kosztach poniesionych podczas realizacji zadań związanych z wypłatą stypendium na rok akademicki 2004 / 2005. Naczelnik Wydziału Edukacji Starostwa Powiatowego w Kluczborku – Pani Jolanta Krzysztowczyk wyjaśniła zebranym, że koszt m. in. papieru do ksera, kopert oraz znaczków na listy ogółem wyniósł 4.679,00 zł. W koszty te nie zostały wliczone następujące rzeczy: toner do ksera i drukarki, energia elektryczna, koszt rozmów telefonicznych oraz praca trzech osób. W związku z tym, że nikt z obecnych nie miał żadnych uwag co do powyższej informacji, Starosta zaproponował, aby przyjąć informację o kosztach poniesionych podczas realizacji zadań związanych z wypłatą stypendium na rok akademicki 2004 / 2005 co też jednogłośnie uczyniono. b) organizacja i przebieg uzgodnień treści Regulaminu wynagradzania nauczycieli ze związkami zawodowymi zrzeszającymi nauczycieli. Pani Jolanta Krzysztowczyk wyjaśniła zebranym, że uzgodnienie treści projektu uchwały Rady Powiatu w sprawie Regulaminu wynagradzania nauczycieli należy do kompetencji Zarządu Powiatu. W związku z powyższym – kontynuowała Pani Krzysztowczyk, prosi ona o wyznaczenie terminu wspólnego posiedzenia Zarządu Powiatu i związków zawodowych, na którym nastąpi uzgodnienie Regulaminu wynagradzania nauczycieli na 2005 rok. Ponadto, Pani Naczelnik Wydziału Edukacji zaproponowała, aby to posiedzenie odbyło się do 21 stycznia 2005 r., poprosiła również członków Zarządu Powiatu o ustalenie liczby osób z poszczególnych związków zawodowych, jaka ma wziąć udział w tym spotkaniu a także uzgodnienie priorytetów płacowych dla nauczycieli na 2005 rok. Pani Krzysztowczyk wyjaśniła zebranym, że jeśli chodzi o priorytety płacowe to karta wyraźnie mówi, co wchodzi w skład wynagrodzenia nauczycieli, nigdy nie jest tak, że na wszystko wystarcza w 100% więc Pani Naczelnik poprosiła Zarząd Powiatu, aby na spotkaniu uzgodnił ze związkami priorytety, tzn.

czy dajemy większe dodatki funkcyjne, motywacyjne czy dodatki za pracę w trudnych warunkach – ustalenie ze związkami, co jest w naszym powiecie priorytetem, jakie dodatki. Wicestarosta stwierdził, że jeśli chodzi o ustalenie priorytetów płacowych, proponuje on nie robić tego na niniejszym posiedzeniu Zarządu Powiatu tylko aby na następne posiedzenie, Pani Naczelnik Wydziału Edukacji przygotowała warianty dot. podziału środków na

wynagrodzenia nauczycieli ze szczególnym uwzględnieniem zasad i wysokości dodatków ustalanych przez organ prowadzący.

Reasumując, Zarząd Powiatu wyznaczył termin wspólnego posiedzenia Zarządu Powiatu w Kluczborku i związków zawodowych, na którym nastąpi uzgodnienie Regulaminu wynagradzania nauczycieli na rok 2005 - na dzień 11 stycznia 2005 r. na godz. 9°°. Ponadto Zarząd Powiatu postanowił, aby na powyższe posiedzenie zaprosić maksymalnie 2 osoby z każdego związku zawodowego oraz radcę prawnego – Pana Dariusza Kraśnickiego.

Jednocześnie, Zarząd Powiatu zlecił Pani Naczelnik Wydział Edukacji przygotowanie wariantów dot. podziału środków na wynagrodzenia nauczycieli ze szczególnym uwzględnieniem zasad i wysokości dodatków ustalanych przez organ prowadzący oraz przedłożenia na posiedzenie Zarządu Powiatu.

c) aneks nr 3 do arkusza organizacji Młodzieżowego Domu Kultury w Kluczborku na rok szkolny 2004 / 2005. Starosta przypomniał zebranym, że w/w aneks był już omawiany na poprzednim posiedzeniu Zarządu Powiatu kiedy to nie został zatwierdzony z tego względu, że Zarząd Powiatu nie wyraził zgody na zwiększenie liczby godzin poprzez uruchomienie nowej stałej formy zajęć – historia sztuki. Pani Jolanta Krzysztowczyk wyjaśniła, że zgodnie z ostatnim rozstrzygnięciem, gdzie postanowiono o zmniejszeniu liczby godzin w tych formach zajęć, którymi jest mniejsze zainteresowanie, to trzeba by je wziąć od osób, które są na pełnym etatach a biorąc te godziny z pełnego etatu to trzeba by zmienić ich warunki pracy, natomiast te wyżej wspomniane dwie godziny nie powodują żadnych “zawirowań” w jednostce, to są dwie godziny uruchomiane na konkretny cel i nie powodują żadnych skutków finansowych bo dyrektor np. obniży komuś dodatek motywacyjny lub nie przyzna go i te środki przeznaczy na te dwie dodatkowe godziny zajęć. Starosta stwierdził, że jeżeli nie wywołuje to żadnych skutków finansowych to proponuje zatwierdzić niniejszy aneks co spotkało się z ogólną aprobatą ze strony pozostałych członków Zarządu Powiatu w związku z tym, jednogłośnie zatwierdzono aneks nr 3 do arkusza organizacji Młodzieżowego Domu

 

 

Kultury w Kluczborku na rok szkolny 2004 / 2005 i upoważniono Starostę do jego podpisania.

d) aneks nr 4 do arkusza organizacji Zespołu Szkół Licealno-Zawodowych w Polanowicach na rok szkolny 2004 / 2005. Starosta wyjaśnił zebranym, że zmiana liczby zatwierdzonych godzin wynika z długotrwałej choroby jednego z nauczycieli, którego godziny rozdzielono pomiędzy trzech nauczycieli – łącznie 26 godzin. W rezultacie, ogólna liczba godzin

nauczycielskich nie ulega zmianie, zmianie ulegają jedynie godziny: w wymiarze obowiązkowym, ponadwymiarowym oraz osób niepełnozatrudnionych. W związku z tym, że nikt z obecnych nie wniósł żadnych uwag do niniejszego aneksu, Zarząd Powiatu jednogłośnie postanowił o zatwierdzeniu aneksu nr 4 do arkusza organizacji Zespołu Szkół Licealno-Zawodowych w Polanowicach na rok szkolny 2004 / 2005 i upoważnił Starostę do jego podpisania. e) wstępne propozycje dyrektorów szkół dot. planowanego naboru do szkół ponadgimnazjalnych i policealnych nowego typu. Pani Jolanta Krzysztowczyk wyjaśniła zebranym, że w związku z koniecznością przesłania do Kuratorium Oświaty planowanego naboru do szkół ponadgimnazjalnych i policealnych nowego typu, które będą umieszczone w informatorze wojewódzkim na rok szkolny 2005 / 2006, dyrektorzy poszczególnych szkół zaplanowali następującą liczbę oddziałów: ZSP Nr 1 w Kluczborku – 9 oddziałów młodzieżowych; ZSP Nr 2 – CKU w Kluczborku – 9 oddziałów szkół młodzieżowych; ZSL-T w Kluczborku – 7 oddziałów szkół młodzieżowych; ZSP – RCKU w Bogdańczowicach – 5 oddziałów szkół młodzieżowych; ZSL-Z w Polanowicach – 5 oddziałów szkół młodzieżowych; ZSO w Kluczborku – 8 oddziałów szkół młodzieżowych. Na koniec Pani Naczelnik Wydziału Edukacji dodała, że zaplanowano 43 oddziały szkół młodzieżowych z 1285 uczniami tzn. że zaplanowano o 9 oddziałów więcej, niż wynika to z liczby uczniów klas trzecich gimnazjalnych, która faktycznie wynosi 1030. Ponadto, zaplanowano 12 oddziałów szkół policealnych dla młodzieży dla 360 uczniów i 1 oddział liceum uzupełniającego dla młodzieży dla 30 uczniów a jeśli chodzi o szkoły dla dorosłych, zaplanowano 16 oddziałów dla 485 uczniów. Zarząd Powiatu jednogłośnie przyjął wstępne propozycje dyrektorów szkół dot. planowanego naboru do szkół ponadgimnazjalnych i policealnych nowego typu i zlecił Wydziałowi Edukacji przesłanie tych propozycji do Kuratorium Oświaty w Opolu w celu zamieszczenia ich w informatorze wojewódzkim na rok szkolny 2005 / 2006.

 

Do punktu 3 porządku

Wicestarosta przedstawił zebranym sprawę nieruchomości powiatu będących w użytkowaniu przez Powiatowe Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku.

Wicestarosta wyjaśnił, że podpisana została już wcześniej z Powiatowym Centrum

Zdrowia S.A. w Kluczborku umowa, w której jest wyszczególnione, jakie nieruchomości mają oni w swoim władaniu a mianowicie: laryngologię, ginekologię, chirurgię, internę, aptekę, wszystkie budynki a ostatnio “daliśmy” im jeszcze budynek administracyjny, który chcą nam w tej chwili oddać – stwierdził Wicestarosta. Mamy jeszcze budynek prosektorium oraz magazyn TR i w związku z tym, Wicestarosta zaproponował, aby nie przyjmować z powrotem od spółki budynku administracyjnego a dołożyć im jeszcze budynek prosektorium oraz magazyn TR i skończą się wtedy problemy kto, za co i ile ma płacić jeśli chodzi o media. W tej chwili jest tylko kwestia aneksowania umowy, na mocy której przekazaliśmy budynek administracji i dopisaćdo umowy budynek prosektorium oraz magazyn TR.

Zarząd Powiatu jednogłośnie postanowił z dniem 01 stycznia 2005 r. przekazać Powiatowemu Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku budynek prosektorium oraz magazyn TR znajdujące się w Kluczborku, ul. M.C. Skłodowskiej 23.

Jednocześnie, Zarząd Powiatu zobowiązał Wydział Ochrony i Promocji Zdrowia do przygotowania aneksu do umowy zawartej w dniu 01 września 2004 r. dot. najmu kompleksu budynków, których właścicielem jest Powiat Kluczborski.

 

Do punktu 4 porządku

 

Wicestarosta zapoznał zebranych ze sprawą archiwum medycznego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku w likwidacji, które znajduje się w budynku byłej Przychodni Rejonowej w Kluczborku, ul. M.C. Skłodowskiej 15. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia, w razie likwidacji zakładu dokumentacja archiwalna jest przekazywana do archiwum zakładu lub innego podmiotu wskazanego w rejestrze oraz

 

 

jeżeli zadania zlikwidowanego zakładu przejmuje inny zakład, to on przejmuje dokumentację bieżącą i archiwalną zlikwidowanego zakładu czyli w tym przypadku – Powiatowe Centrum Zdrowia S. A. w Kluczborku. Wicestarosta stwierdził, że spółka co prawda nie ma miejsca na

całość dokumentacji, ale są na rynku takie podmioty, które zabierają dokumentacje do siebie i przechowują ją, więc można z nimi zawrzeć umowę i oni zajmą się tym. Reasumując, w związku ze sprzedażą budynku byłej Przychodni Rejonowej w Kluczborku, ul. M.C. Skłodowskiej 15, w której obecnie mieści się archiwum medyczne SP ZOZ w Kluczborku w likwidacji, Zarząd Powiatu widzi konieczność niezwłocznego jego przejęcia od SP ZOZ w Kluczborku w likwidacji oraz jego prowadzenia przez Powiatowe Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku.

Do punktu 5 porządku

 

Starosta przedstawił zebranym następujące materiały na sesję Rady Powiatu:

  • projekt uchwały w sprawie przyjęcia do wykonania niektórych zadań związanych z przeprowadzeniem poboru;
  • projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planu Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym – Skarbnik przypomniał zebranym, że plan Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska był do końca 2003 r. elementem naszej uchwały budżetowej natomiast nowe przepisy (art. 41 ustawy Prawo Geodezyjne i kartograficzne) mówią, że niniejszy plan należy z uchwały budżetowej wyłączyć i zatwierdzać go odrębną uchwałą. Ma to związek z następującą sprawą – kontynuował Skarbnik, a mianowicie z tym, że ten fundusz jest funduszem centralnym a ponieważ jest to element gospodarki finansowej, który w naszym powiecie występuje, jest to plan uchwalany na rok 2005. Jeśli chodzi o zapisy kwotowe w planie funduszu, to nasze możliwości w tym zakresie są teraz ograniczone gdyż pierwszy projekt funduszu przesyła się do Głównego Geodety Kraju za pośrednictwem Urzędu Marszałkowskiego, który robi tzw. zbiorówkę. Uzgodnione z Głównym Geodetą Kraju Plany funduszy w zasadzie stają się obowiązujące. Podlegają co prawda uchwaleniu przez Radę Powiatu ale to uzgodnienie jest dla nas wiążące, nie możemy dokonywać zmian a jeśli, to muszą one później przejść tę samą procedurę uzgodnienia z Głównym Geodetą Kraju. Te wielkości, które mamy w planie zapisane wynikają z wykonania planu funduszu za rok ubiegły

(2004), oparte są na realnych wpływach dochodów własnych czyli z usług jakie wykonuje Powiatowy Ośrodek w zakresie wydawania map, wykonywania tych wszystkich czynności w ewidencji gruntów i zaplanowane są wydatki jakie musimy ponosić. Ośrodek jak i nasz Wydział Geodezji mogą się wspierać tymi środkami w ramach kosztów funkcjonowania

i stad też przy wydatnej pomocy funduszu, udało się szereg rzeczy w zakresie remontu dokonać. Dodatkowo z tego funduszu wykonujemy kolejne elementy mapy numerycznej na terenie powiatu, dlatego dość pokaźna kwota 352.000 zł. w ponad 80% zostanie wydatkowana właśnie na ten cel. Ponadto 10% naszych dochodów musimy odprowadzić na Wojewódzki Fundusz Geodezyjny i Centralny Fundusz Geodezyjny i to odpowiednio wynosi po 44.000 zł.;

  • autopoprawka Nr 1 Zarządu Powiatu z dnia 22.12.2004 roku wprowadzona do projektu

budżetu powiatu kluczborskiego na 2005 rok. Skarbnik wyjaśnił zebranym, że niniejsza

autopoprawka wynika z trzech rzeczy a mianowicie: opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej po projekcie budżetu; drugi element tj. to, że w ramach tych dotacji celowych z budżetu państwa na przyszły rok otrzymujemy 29.000 zł. na przeprowadzenie poboru w 2005 roku z tym że ten pobór od lat finansowany jest z dwóch rodzajów dotacji – dotacji celowej z budżetu państwa na zadania z zakresu administracji rządowej a druga też jest z budżetu państwa, ale otrzymywana na podstawie porozumienia pomiędzy samorządem a administracją rządową na wykonanie tego zadania. Te dwie kwoty są ruchome, w każdym roku inaczej się “układają”. Według informacji do projektu otrzymaliśmy następujące kwoty: dotacja z budżetu państwa – 10.000 zł., dotacja na podstawie porozumień – 19.000 zł. czyli łącznie 29.000 zł. Jak się okazało, przy rozpisywaniu tych kwot na poszczególne powiaty zaszła pomyłka nie co do ogólnej kwoty ale co do paragrafu. Po otrzymaniu wykazu dotacji okazało się, że dotacja centralna tj. 15.000 zł. natomiast dotacja na podstawie porozumień – 14.000 zł.; trzeci element, który został w autopoprawce został ujęty dotyczy środków na doskonalenie i dokształcanie nauczycieli, które w łącznej kwocie stanowią 1% wydatków na wynagrodzenia nauczycieli czyli te 127.000 zł. Te środki w projekcie Skarbnik podzielił na poszczególne szkoły natomiast po szczegółowym rozliczeniu powyższej kwoty wyniknął taki element: w ramach tych pieniędzy są finansowane również wynagrodzenia dla nauczycieli - doradców metodycznych, którzy są zatrudnieni w danych szkołach tj. 25.430 zł. Nauczyciele ci są zatrudnieni tylko w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku, ZSP Nr 1 w Kluczborku, ZSL-T w Kluczborku oraz ZSL-Z w Polanowicach a zatem z ogólnej kwoty, którą przeznaczamy na dokształcanie i doskonalenie zawodowe nauczycieli ta kwota

 

odpowiednio wynosi: ZSO – 7.400 zł.; dla ZSP Nr 1- 7.400 zł.; dla ZSL-T – 5.315 zł.; dla

ZSL-Z w Polanowicach – 5.315 zł. Ta kwota powinna do tych szkół zostać przypisana, natomiast pozostała kwota rozpisana na pozostałe szkoły. W związku z tym, w stosunku do projektu nastąpiło przesunięcie z działu edukacyjna opieka wychowawcza z rozdziału dokształcanie i doskonalenie nauczycieli – 10.393 zł. do oświaty i wychowania do rozdziału

dokształcanie i doskonalenie nauczycieli. Jeśli chodzi o ustawowy próg 15% wydatków, które powiat może ponieść w związku ze spłatą i obsługą zadłużenia w roku budżetowym, Regionalna Izba Obrachunkowa wyliczyła nam w ten sposób, że chcemy łącznie przeznaczyć 6.094,237 zł. na spłatę i obsługę zadłużenia a dodatkowo Zarząd posiadał upoważnienie wynikające z projektu do zaciągania krótkoterminowych kredytów na 3.000,000 zł., do udzielania pożyczek i poręczeń – 1.000,000 zł. i łączna kwota udzielonych poręczeń

i pożyczek nie może przekroczyć 4.400,000 zł. więc oni zsumowali to w taki sposób: do kwoty 6.094,237 zł. dodano 3.000,000 zł. oraz 1.000,000 zł. i z tych 4.400,000 zł.

doliczono 3.400,000 zł (ponieważ jest upoważnienie na 1.000,000 zł. do wykonywania pożyczek i poręczeń doliczono 3.400,000 zł. czyli różnicę) co daje łącznie 13.494,000 zł. co w odniesieniu do planowanych dochodów – 41.245,288 zł. daje 32,7% zatem kwota spłat określona w projekcie budżetu może przekroczyć 32%. Następnie Skarbnik przedstawił po kolei zmiany, jakie zostały wprowadzone w poszczególnych paragrafach oraz w poszczególnych załącznikach do uchwały budżetowej.

Zarząd Powiatu jednogłośnie zatwierdził powyższe projekty uchwały Rady Powiatu oraz autopoprawkę Nr 1 do projektu budżetu powiatu kluczborskiego na 2005 rok jako materiały na sesje Rady Powiatu w dniu 29 grudnia 2004 r.

Do punktu 6 porządku

 

Brak wolnych wniosków.

 

 

 

 

 

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia, Starosta zamknął posiedzenie Zarządu Powiatu. Na tym protokół zakończono.

 

 

Protokołowała

Danuta Oziembłowska Zarząd Powiatu

1. Stanisław Rakoczy ...............................................

2. Mieczysław Czapliński .............................................

3. Irena Kielar ...............................................

4. Otylia Skoczylas ...............................................

5. Stanisław Stenzel ...............................................