Protokół Nr XXIV/2004

z sesji Rady Powiatu w Kluczborku

z dnia 2 grudnia 2004r.

 

XXIV sesję Rady Powiatu w Kluczborku otworzył o godz.1300 Przewodniczący Rady – Maciej Mularczyk. Przewodniczący przywitał wszystkich radnych oraz pozostałych zebranych. Na wstępie Przewodniczący poprosił, aby minutą ciszy wszyscy uczcili śmierć Władysława Kaczora radnego Rady Miejskiej w Kluczborku.
Kolejno Przewodniczący stwierdził, że obrady i podejmowane uchwały w dniu dzisiejszym będą prawomocne, gdyż obecnych jest na sali 17 z 19 radnych.

W trakcie dalszych obrad obecnych było już 18 radnych.

Przewodniczący Rady przedstawił zebranym porządek obrad w dniu dzisiejszym,
a następnie udzielił głosu Panu Staroście Kluczborskiemu, który zaproponował, aby do porządku obrad w pkt.3 został wprowadzony dodatkowy projekt uchwały w sprawie przejęcia zadania z zakresu administracji rządowej jako pkt.3c.

Jak wyjaśnił Starosta celem powyższej uchwały jest umożliwienie współpracy pomiędzy Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji a Powiatem w zakresie weryfikacji danych
z informatycznej bazy danych gromadzonych przez Starostę /§ 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003r. w sprawie szczegółowych czynności organów
w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdów do ruchu oraz wzorów dokumentów
w tych sprawach w procesie rejestracji pojazdów na użytek Centralnej Ewidencji Pojazdów prowadzonej przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji /ustawa z dnia 20 czerwca 1997r.- Prawo o ruchu drogowym/. Starosta wyjaśnił również, że konwersja i weryfikacja danych posłuży poprawie jakości danych gromadzonych w Centralnej Ewidencji Pojazdów. Dbałość o jakość danych ewidencyjnych jest zadaniem własnym Ministra.

Akta pojazdów znajdują się w Starostwie dlatego też ich weryfikacja możliwa jest wyłącznie przez Starostę.

Innych propozycji w sprawie zmian w porządku obrad radni nie wnieśli.

W związku z tym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie proponowany porządek sesji z uwzględnieniem powyższej propozycji Starosty.

W głosowaniu udział wzięło 17 radnych, którzy jednogłośnie, 17 głosami za, przyjęli następujący porządek XXIV sesji Rady Powiatu w Kluczborku:

 

1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:

a/otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,

b/zatwierdzenie porządku obrad,

c/zatwierdzenie protokołu z XXIII sesji.

2.Interpelacje i zapytania radnych.

3.podjęcie uchwał w sprawach:

a/zmian w budżecie Powiatu Kluczborskiego uchwalonego na 2004 rok,

b/zmiany uchwały Nr XVII/114/2004 rady Powiatu w Kluczborku z dnia 30 marca 2004r.
w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu

Rehabilitacyjnego Osób Niepełnosprawnych na 2004r.

4.Rozliczenie kosztów dotyczących przeprowadzenia referendum lokalnego w sprawie

odwołania Rady powiatu Kluczborskiego przed upływem kadencji, ogłoszonego na dzień

5 września 2004r.

5.Informacja dotycząca oświadczeń majątkowych za 2003r.

6.Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych.

7.Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu.

8.Wolne wnioski.

9.Zamknięcie obrad.

Kolejno przystąpiono do zatwierdzenia protokołu z XXIII z dnia 28 października 2004r. Do protokołów nie wniesiono uwag i zapytań. W związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie. W obecności 16 radnych, 15 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym się, Rada Powiatu zatwierdziła
protokół z XXIII.

Do punktu 2 porządku obrad

Radni nie wnieśli żadnych interpelacji i zapytań.

Do punktu 3 a porządku obrad

Przewodniczący Rady przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Kluczborskiego uchwalonego na 2004 rok.

W związku z tym, że do powyższego projektu została przygotowana autopoprawka

Przewodniczący Rady poprosił Starostę Kluczborskiego o przedstawienie zmian jakie powyższa autopoprawka wprowadza do w/w projektu uchwały.

Starosta poinformował, że autopoprawka dotyczy zmniejszenia dochodów i wydatków budżetu w następujących działach i rozdziałach:

-dział 803 szkolnictwo wyższe, rozdział 80309 – pomoc materialna dla studentów
o kwotę 43.000,-zł,,

-dział 854 edukacyjna opieka wychowawcza, rozdział 85415 – pomoc materialna dla uczniów

o kwotę 66.600,-zł.

Zmiany te wynikają z informacji Urzędu Marszałkowskiego w Opolu dotyczących wysokości środków przeznaczonych na wypłaty stypendiów dla uczniów i studentów z Powiatu Kluczborskiego w 2004 roku.

Do powyższego projektu uchwały łącznie z przedłożoną przez Skarbnika autopoprawką nie wniesiono zapytań.

W związku z tym Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie.

W obecności 17 radnych, za przyjęciem głosowało 17 radnych, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się. W drodze głosowania Rada Powiatu podjęła uchwałę
Nr XXIV/173/2004 w sprawie zmian w budżecie Powiatu Kluczborskiego uchwalonego

na 2004r.

Do punktu 3 b porządku obrad

Kolejnym punktem obrad był projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XVII/114/2004 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 30 marca 2004r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2004 rok.

Powyższy projekt uchwały został przygotowany w związku z większym niż przewidywano zapotrzebowaniem na dofinansowanie do przedmiotów ortopedycznych ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. W tej sprawie wpłynęło wiele wniosków, które z powodu braku środków nie mogłyby być zrealizowane, natomiast środki w programie likwidacji barier architektonicznych nie zostaną do końca wykorzystane.

Przeniesienie środków jest w pełni uzasadnione ze względu na społeczne potrzeby osób niepełnosprawnych i może go dokonać Rada Powiatu.

Do powyższego projektu nie wniesiono zapytań. W związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie, w którym uczestniczyło 18 radnych.

Rada Powiatu 18 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się, podjęła uchwałę Nr XXIV/174/2004 w przedmiotowej sprawie.

Do punktu 3 c porządku obrad

Następnym punktem obrad był projekt uchwały w sprawie przejęcia zadania z zakresu administracji rządowej. Projekt uchwały ma na celu umożliwienie współpracy pomiędzy Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji, a Powiatem w zakresie weryfikacji danych gromadzonych przez Starostę na podstawie rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia
27 września 2003r. /§3/ w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdów do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach w procesie rejestracji pojazdów na użytek Centralnej Ewidencji Pojazdów prowadzonej przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na podstawie ustawy – Prawo o ruchu drogowym.

Niniejsza weryfikacja danych posłużyć ma poprawie jakości danych gromadzonych
w Centralnej Ewidencji Pojazdów. Dbałość o jakość danych ewidencyjnych jest zadaniem własnym Ministra.

Dokonywanie w/w weryfikacji w związku z tym, że akta pojazdów znajdują się w Starostwie możliwe jest wyłącznie przez Starostę.

Radny Adam Martyniszyn odnosząc się do powyższego projektu uchwały zapytał czy
w związku z zapisem w § 8 porozumienia mówiącym o tym, że ,,porozumienie zostaje zawarte na okres od dnia 1 lipca 2004r. do dnia 31 grudnia 2005r.” nie można by umieścić zapisu mówiącego o dalszej możliwości kontynuacji zadania po określonym wyżej czasie.

I czy jest w tej sprawie wymóg, który ściśle określa termin.

Na zapytanie radnego odpowiedzi udzielił Starosta, który poinformował, że system ten został wprowadzony na terenie całej Polski i nie wyobraża sobie, aby było to wycofane za jakiś czas również ze względu na koszty jakie musiały być dodatkowo przeznaczone na jego uruchomienie.
Starosta wyjaśnił, że określenie na okres 1 roku jest jak najbardziej słuszne, gdyż może w tej sprawie się jeszcze wiele zmienić.

Ponadto Starosta stwierdził, że nie chciałby zapisu zmieniać ze względu na fakt,
iż najprawdopodobniej Powiat skieruje sprawę do Sądu odnośnie wysokości poniesionych kosztów wprowadzenia tegoż systemu.

Innych zapytań nie wniesiono, w związku z czym Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. W obecności 18 radnych , za przyjęciem głosowało 18, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się. W wyniku głosowania Rada Powiatu podjęła uchwałę
Nr XXIII/175/2004 w sprawie przejęcia zadania z zakresu administracji rządowej.

Do punktu 4 porządku obrad

Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił zebranym następny punkt dzisiejszego porządku obrad, którym jest informacja Skarbnika dotycząca rozliczenia kosztów przeprowadzenia referendum lokalnego w sprawie odwołania Rady Powiatu Kluczborskiego przed upływem kadencji, ogłoszonego na dzień 5 września 2004 roku.

Na koszty przygotowania i przeprowadzenia referendum lokalnego na terenie Powiatu Kluczborskiego wydatkowano łącznie 92.276.97,-zł . Plan wydatków zakładał
kwotę 92.624,-zł. Do informacji nie wniesiono zapytań i uwag.
W związku z tym Przewodniczący Rady poddał ją pod głosowanie. W obecności 18 radnych, za przyjęciem głosowało 18, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się.

Rada Powiatu przyjęła jednogłośnie informację przygotowaną przez Skarbnika Powiatu.

Do punktu 5 porządku obrad

Przewodniczący Rady zapoznał wszystkich z kolejnym punktem porządku obrad.
Punkt ten stanowi informacja dotycząca oświadczeń majątkowych radnych za rok 2003.

Informacje powyższe wpłynęły od podmiotów dokonujących analizy oświadczeń majątkowych radnych, kierowników jednostek organizacyjnych powiatu oraz osób wydających decyzje administracyjne w imieniu Starosty Kluczborskiego.
W materiałach znajduje się: informacja Wojewody Opolskiego, Przewodniczącego Rady Powiatu w Kluczborku, Starosty Kluczborskiego, a także Naczelnika Urzędu Skarbowego
w Kluczborku i Naczelnika Urzędu Skarbowego w Namysłowie.

Radni do informacji nie wnieśli zapytań, w związku z czym Przewodniczący Rady poddał ją pod głosowanie w wyniku, którego Rada Powiatu 18 głosami za, przy braku głosów przeciw
i wstrzymujących przyjęła informację dotyczącą oświadczeń majątkowych.

Do punktu 6 porządku obrad

W związku z brakiem interpelacji i zapytań radnych nie udzielano odpowiedzi.

Do punktu 7 porządku obrad

Kolejnym punktem obrad było sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 20.10.2004r. do 19.11.2004r. Do sprawozdania radni nie wnieśli zapytań.

W drodze głosowania, w obecności 18 radnych, 16 głosami za, przy braku głosów przeciw,
2 głosach wstrzymujących się Rada Powiatu przyjęła sprawozdanie Zarządu Powiatu za w/w okres sprawozdawczy.

Do punktu 8 porządku obrad

Przewodniczący Rady poinformował wszystkich radnych, że został przygotowany projekt stanowiska Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie zamiaru likwidacji Oddziału Celnego
w Kluczborku. Powyższe stanowisko zostało odczytane przez Przewodniczącego Rady.

W projekcie stanowiska Rada Powiatu stanowczo protestuje przed powyższą likwidacją,
gdyż jest to jedyna placówka usytuowana w pobliżu trzech powiatów i je obsługującą.

Ponadto jej zlikwidowanie także zmniejszy spadek konkurencyjności i atrakcyjności gospodarczej trzech powiatów dla ewentualnych, przyszłych inwestorów na tym terenie.

Radny Leszek Krzyżanowski odnosząc się do powyższego stanowiska zapytał czy nie warto by było umieścić w stanowisku zapisu mówiącego o tym, że koszty utrzymania Oddziału Celnego mogłyby być pokryte przez samorządy, a Urząd Celny będzie jedynie partycypował w pokryciu wypłat.

Pan Starosta odpowiadając na zapytanie radnego stwierdził, że dobrze się stało, że w/w radny o tym wspomniał. Wraz ze Starostami Powiatów oleskiego i namysłowskiego w tej sprawie zostało wystosowane pismo, w którym samorządy zadeklarowały pokrycie kosztów czynszu.

Innych zapytań do stanowiska nie wniesiono w związku z czym Przewodniczący Rady poddał je pod głosowanie. W obecności 18 radnych, za głosowało 18, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się.

Następnie Pan Starosta odczytał kolejne przygotowane stanowisko Rady Powiatu
w Kluczborsku w sprawie wydarzeń na Ukrainie.

Pan Starosta zabierając głos poinformował, że wydarzenia jakie mają miejsce nie są nam obojętne ze względu na współpracę z naszym partnerskim Powiatem Brzeżany.

Zdaniem Starosty Brzeżany i pozostała część Ukrainy walczą o demokrację, sprawiedliwość, możliwość wyrażania własnych opinii i podejmowanie suwerennych decyzji dlatego stanowisko jest jak najbardziej zasadne i powinniśmy wyrazić swoje poparcie w tej sprawie. Po podjęciu przez Radę stanowisko to zostanie przesłane faksem do partnerskiego Powiatu Brzeżany. Oba stanowiska znajdują się w aktach Rady Powiatu – teczka
nr RP-0041/XXIV/2004.

Do stanowiska radni nie wnieśli zapytań. Przewodniczący Rady w obecności 18 radnych poddał je pod głosowanie. Za przyjęciem opowiedziało się 17 radnych, 1 był przeciw,
nie stwierdzono głosów wstrzymujących się.

Ponownie głos zabrał Pan Starosta, który poinformował, że w związku ze zmianą przepisów /art.23 ust 3 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r./ dotyczących promocji zatrudnienia i ich funkcjach w rynku pracy Starosta powołuje członków Powiatowej Rady Zatrudnienia spośród osób działających na terenie powiatu, reprezentatywnych związków zawodowych, reprezentatywnych organizacji pracodawców, jednostek samorządu terytorialnego itp.

Dotychczas przepisy określały, że Przewodniczącym Powiatowej Rady Zatrudnienia z urzędu był Starosta.
Natomiast nowe rozporządzenie z dnia 6 października br. w sprawie Rad Zatrudnienia określa, że Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego wybiera się spośród członków tejże
Rady. Rada Zatrudnienia staje się organem opiniodawczym w spawach polityki rynku pracy. Starosta powołuje Radę, ale nie wchodzi w jej skład i tym samym nie może być Przewodniczącym.

Starosta stwierdził, że w związku z powyższym, iż zostaje on wyłączony ze składu Rady Zatrudnienia wskazane jest, by Rada Powiatu desygnowała dwóch przedstawicieli w osobach. Starosta zaproponował dwóch kandydatów: Pana Jana Piekiełka oraz Pani Marii Herbeć.

Do powyższych kandydatur nie wniesiono uwag i zastrzeżeń.

W związku z tym Przewodniczący Rady poddał kandydatury wysunięte przez Pana

Starostę pod głosowanie.

W drodze głosowania za głosowało 17 radnych, wstrzymał się 1 radny, nie stwierdzono głosów przeciw.

Kolejno głos zabrała radna Irena Kielar, która zapytała czy w związku ze zbliżającymi się
Mokołajkami w tym roku również przeznaczone będą środki na prezenty dla dzieci z domów Dziecka w Bogacicy i Bąkowie. Radna poinformowała, że w poprzedniej kadencji Pan Starosta, Zarząd Powiatu i Komisja Oświaty zawsze pamiętała o tych dzieciach.
Na ten cel były zbierane środki i radna wraz z radną Janiną Derdak-Ciołek dokonywały zakupów dla tych dzieci. Zdaniem radnej w tym roku wszyscy powinni również zadbać o to,
by dzieciom z Domów Dziecka można było wręczyć symboliczną paczkę.

Starosta odnosząc się do wypowiedzi radnej Ireny Kielar stwierdził, że nie wyobraża sobie sytuacji, aby paczek dla wychowanków Domów Dziecka w tym roku miało nie być i jeśli, któryś radnych chciałby jakąkolwiek kwotę przekazać na ten cel to oczywiści jest to mile widziane.

Radna poruszyła również sprawę pojawiających się na chodnikach otworów, które najprawdopodobniej jak stwierdziła radna nie zostały zabezpieczone przez TPSA.

Według radnej stwarzają one duże niebezpieczeństwo dla przechodniów i dzieci.

Radna podziękowała także wszystkim tym, którzy zabezpieczyli byłe Przedszkole Nr 2 przy ul.Waryńskiego po złożonej przez radną interpelacji.

Przewodniczący Rady udzielił głosu radnemu Leszkowi Krzyżanowskiemu, który stwierdził, że chciałby zająć stanowisko nawiązujące do poprzednich sesji, na których wypowiadał się
w sprawie sprzedaży naszego Szpitala Wewnętrznego. Radny poinformował, że na sesji
z przed miesiąca ostrzegał, iż istnieje ewentualność uchylenia przez Wojewodę Opolskiego podjętej przez Radę Powiatu na sesji w dniu 23 września 2004r. uchwały Nr XXI/156/2004
w sprawie sprzedaży budynku szpitala. Jak stwierdził radny padały wtedy w jego kierunku różne opinie i spostrzeżenia jeśli chodzi o jego wypowiedź w powyższej sprawie.
Radny poinformował zebranych, że Pani Wojewoda przysłała do niego odpowiedź na temat podjętej uchwały, w której informuje radnego, że uznana została ona za niezgodną z prawem
i z powodu istniejącego naruszenia prawa została uchylona.

Radny tym samym stwierdził, że z jego strony było w tej sprawie wiele wątpliwości, które poniekąd się sprawdziły po otrzymaniu pisma od Pani Wojewody.

Radny uważa, że pokazuje to jaka jakość jest stanowiona przy ustalaniu prawa miejscowego.

Szczęściem zdaniem radnego jest fakt, że uchylona uchwała nie ma żadnych konsekwencji prawnych, natomiast jest to trzecia uchwała, która została uchylona przez Nadzór Prawny Wojewody. Według radnego powinno to dać Radzie Powiatu dużo do myślenia.

Pan Starosta nawiązując do wypowiedzi radnego stwierdził, że na ostatniej sesji wyjaśnił
w/w radnemu, że powodem takiej sytuacji jest fakt, iż zmieniły się zasady gospodarowania mieniem określonym w ustawie. To co do tej pory było kompetencją Rady Powiatu stało się kompetencją Zarządu Powiatu. Zdaniem Starosty sprawa została ,,przedobrzona”, gdyż tą uchwałę miał podjąć Zarząd Powiatu, a podjęła ją Rada. Na dzień dzisiejszy uchwała została już ponownie podjęta przez Zarząd Powiatu tym razem zgodnie z prawem.
Starosta poprosił o interpretację prawną w tej sprawie Radcę Prawnego.

Radca Prawny wyjaśnił, że Sąd Wojewódzki we Wrocławiu wydał orzeczenie, z którego treści wynikało, że Rada Powiatu jest władna do ustalenia zasad gospodarowania nieruchomościami. Dotychczas było to robione w inny sposób tzn., że w sytuacji, gdy Rada Powiatu podjęła uchwałę w zakresie ustalenia zasad gospodarki to w indywidualnych przypadkach przy sprzedaży organem władnym do wyrażenia zgody na zbycie był Zarząd Powiatu. Było to do tej pory jak stwierdził Radca Prawny na takiej zasadzie, że Rada Powiatu podejmowała uchwałę.

Zdaniem Radcy Prawnego trudne jest to do określenia na dzień dzisiejszy, ponieważ Nadzór Prawny Wojewody przez kilka lat świadomy tego, że z przepisów ustawy wynika, iż zasady ustala Rada Powiatu, a do kompetencji stanowiących Zarządu Powiatu zgodnie z art.32 należy podejmowanie uchwał w sprawach indywidualnych.
Po wejściu w życie orzeczenia stan prawny uległ na tyle zmianie, że Nadzór Prawny Wojewody zaczął inaczej na ten fakt reagować.

Na zakończenie obrad Pan Starosta jako Prezes Stowarzyszenia Dobroczynnego ,,Samarytanin” poinformował, że jak co roku w okresie świątecznym organizowane
są wigilie dla osób samotnych, ubogich i bezdomnych. Taka wigilia ma odbyć się
w Wojewódzkim Ośrodku Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku
w związku z tym jak co roku zbierane są na ten cel środki m.in. w formie cegiełek, które można nabyć na dzisiejszej sesji. Cegiełki dostępne są w kwocie 5,00,- zł jedna.
Pan Starosta stwierdził, że dzięki pomocy gro w/w osób będzie mogło poczuć nastrój wigilijnego wieczoru. Starosta z góry podziękował za wszelkie datki w imieniu osób potrzebujących.

Kolejno głos zabrał Przewodniczący Rady, który w związku ze zbliżającymi się świętami Bożego Narodzenia złożył na ręce wszystkich obecnym i ich rodzin życzenia świąteczne.

Na zakończenie obrad radna Irena Kielar jeszcze raz zaapelowała o datki na paczki dla Dzieci z Domów Dziecka.

Innych spraw nie poruszano.

Do punktu 9 porządku obrad

W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący Rady podziękował wszystkim zebranym za udział w obradach i o godzinie 1340 zamknął XXIV sesję Rady Powiatu

w Kluczborku. Na tym protokół zakończono.

 

Przewodniczący Rady

Maciej Mularczyk