Protokół Nr 26/2004

 

z wyjazdowego posiedzenia Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego

w dniu 21 października 2004r.

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Andrzej Jung.

Lista obecności w załączeniu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Mieczysław Zaleciński – Naczelnik Wydziału Ochrony i Promocji Zdrowia

Starostwa Powiatowego w Kluczborku,

2.Józef Maciołek – Wiceprezes PCZ S.A w Kluczborku,

3.Irena Surma – Kierownik ZOL w Wołczynie,

4.Janusz Lubczyński – Lekarz ZOL w Wołczynie,

5.Alicja Szczygieł – Pielęgniarka Oddziałowa w ZOL w Wołczynie.

 

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Wizytacja obiektu ZOZ w Wołczynie /funkcjonowanie, bieżące problemy/.

3.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 28.10.2004r.

4.Wolne wnioski.

Ad.1.

Przewodniczący Komisji przywitał wszystkich zebranych i przedstawił proponowany porządek dzisiejszego posiedzenia. Członkowie komisji nie wnieśli uwag do porządku jednogłośnie go zatwierdzając.

Ad.2.

Członkowie komisji udali się na teren Zakładu Opiekuńczo – Leczniczego w Wołczynie.

Wszystkich zebranych przywitała Kierownik ZOL-u Pani Irena Surma.

Pani Kierownik poinformowała, że obecnie w Zakładzie Opiekuńczo-Leczniczym

w Wołczynie przebywa 33 pacjentów. W ZOL-u zatrudnionych jest:

-10 Pielęgniarek,

-1 Pielęgniarka Oddziałowa,

-1 Rehabilitant,

-1 Lekarz Medycyny.

Pani Kierownik ponadto poinformowała, że średni okres pobytu pacjenta w zakładzie wynosi od 3-6 miesięcy. Bywają również przypadki, że pacjenci posiadają decyzję na pobyt stały.
Takich pacjentów przebywających w zakładzie jest na dzień dzisiejszy 12. Decyzja ta została wydana jeszcze na starych zasadach.

W powyższej sprawie głos zabrał Naczelnik Wydziału Ochrony i Promocji Zdrowia, który poinformował, że rozporządzenie dotyczące trybu kierowania i funkcjonowania ZOL-u się nie zmieniło. Zmieniły się natomiast zasady wprowadzone przez Kasę Chorych, kontynuowane przez NFZ. W dalszym ciągu funkcjonuje to, że dokumentację jaka wpływa do ZOL-u od pacjenta lub jego rodziny opiniuje lekarz na pobyt stały lub czasowy. Narodowy Fundusz

w zeszłym roku wprowadził aneksy do obowiązujących umów i wprowadził zapisy
o czasowym pobycie chorego od 3-6 miesięcy. Jeżeli zaś pacjent wymaga dalszej hospitalizacji to NFZ wyraża swoją opinię na temat czy akceptuje decyzję o jego dalszym pobycie czy też nie.

Jak poinformował Naczelnik zamierzenia są takie, aby ZOL nie stał się placówką, gdzie wszyscy mają pozwolenie na pobyt stały. W takim wypadku osoby oczekujące na miejsce
w ZOL-u nie miałyby szans się do niego dostać. Są przypadki zdaniem Naczelnika, że osoba przebywająca w zakładzie nie ma możliwości powrotu, gdyż nie posiada rodziny.

Radny Maciej Mularczyk zapytał jak przedstawia się odpłatność za pobyt pacjenta w ZOL-u.

Pani Kierownik wyjaśniła, że odpłatność wynosi 70% , 30% pozostaje dla pacjenta.

Przewodniczący Komisji zapytał jak długi jest czas oczekiwania na miejsce.

Pielęgniarka Oddziałowa wyjaśniła, że na dzień dzisiejszy są 33 łóżka oraz dodatkowa tzw.,,dostawka”, która jest przeważnie wolna.

Naczelnik Wydziału Ochrony i Promocji Zdrowia poinformował również, że Pani Kierownik utrzymuje kontakt z innymi ZOL-ami na Opolszczyźnie i jeśli u nas nie ma miejsca to pacjent za zgodą rodziny zostaje skierowany do innej placówki.

Kolejno głos zabrał Wiceprezes PCZ S.A, który stwierdził, że w najbliższym czasie ma wejść ustawa, która mówi o tym, że każda gmina będzie musiała decydować o tym, gdzie pacjent będzie leczony.

Kolejno głos zabrał radny Adam Martyniszyn, który stwierdził, że część działek wokół terenu ZOL-u przejęła Gmina Wołczyn i wymagają one utrzymania w czystości. Zdaniem radnego stanowi to duży problem, gdyż pracownicy ZOL-u nie są w stanie się tym problemem zając. Do tej pory zajmowały się tym osoby pracujące w kuchni i pracownicy techniczni.

Pan Wiceprezes PCZ S.A wyjaśnił, że w najbliższym czasie ma do tych celów być przeznaczony i zatrudniony żołnierz ze służby zastępczej, który zajmie się utrzymaniem porządków wokół ZOL-u.

Ponadto zdaniem radnego w ZOL-u, gdyby istniało 40 łóżek problem miejsc najprawdopodobniej byłby rozwiązany lecz nie jest wiadome czy NFZ to zakontraktuje.

Wiceprezes PCZ poinformował, że były takie próby już podejmowane, ale NFZ nie zatwierdził kontraktu.

Radny stwierdził także, że powinno się wziąć pod uwagę takie rozwiązanie, aby na Oddziale Wewnętrznym stworzyć oprócz łóżek ostrych około 13 łóżek tzw. przewlekłych.

Wiceprezes wyjaśnił, że taka opcja brana jest pod uwagę i w momencie przejścia do budynku nowej chirurgii taki podział będzie dokonany. Na jednym piętrze będzie szybka diagnostyka
z gabinetami diagnostycznymi, a na drugim będą właśnie w/w przypadki wymagające dłuższego leczenia.

Radny Adam Martyniszyn poinformował, że jest gro lekarzy, którzy na terenie powiatu chcą utworzyć miejsca opieki hospicyjnej tylko brakuje im lokum oraz wsparcia ze strony samorządów gminnych i powiatowych na utrzymanie bieżącej działalności. Taka inicjatywa zdaniem radnego jest bardzo potrzebna, gdyż niejednokrotnie sami lekarze szukają po całym województwie zakładu hospicyjnego, by móc w nim umieścić swojego pacjenta.

Pan Naczelnik wyjaśnił, że takie lokum już jest, lecz problem tkwi w tym, że płatnik musi się wypowiedzieć w tej kwestii. Płatnikiem w tym wypadku jest NFZ, który wypowiedział się w prasie, że ilość łóżek hospicyjnych biorąc pod uwagę populację jest wystarczająca.

Radny Adam Martyniszyn stwierdził również, że inicjatywa powinna być zauważona, bo być może w przyszłości znajdzie się inna perspektywa finansowania i będzie można w/w kwestię zrealizować. Jak stwierdził radny w chwili obecnej spotyka się także z innym problemem, jakim jest szukanie miejsca dla swoich pacjentów, aby moc ich umieścić w szpitalu.

Zdaniem radnego nie było tego kiedyś w zakresie czynności lekarza kierującego.

Kolejno członkowie komisji udali się na wizytację obiektu ZOL. Zapoznali się m.in.
z pomieszczeniami, w których przebywają pacjenci, salą rehabilitacyjną /sala posiada nowe wyposażenie, które jest w stałym użytkowaniu/, łazienką z nowoczesną wanną
z hydromasażem, gabinetem zabiegowym, dyżurką pielęgniarską. Pacjenci posiadają
na każdym z piętrze salę telewizyjną. Ponadto w w/w budynku znajduje się funkcjonująca Poradnia dla kobiet. Sale pacjentów, korytarze, łazienki są odnowione, czyste, pomalowane. Ogólny wewnętrzny wizerunek obiektu jest bardzo pozytywny. Pracujący personel według członków komisji jest bardzo oddany swojej pracy , opieka nad pacjentami jest bardzo dobra.. Członkowie komisji po przejściu na zewnątrz obiektu stwierdzili, że obiekt wymaga zewnętrznego remontu w szczególności otynkowania, a cały teren wokół niego uprzątnięcia. Ponadto radny Adam Martyniszyn stwierdził, że działki przylegające do budynku ZOL powinny być również uporządkowane. Pozostali członkowie komisji poparli inicjatywę w/w radnego.

Członkowie komisji po wizycie odnieśli bardzo pozytywne wrażenie. Na zakończenie posiedzenia Przewodniczący Komisji podziękował Pani Kierownik za udzielenie informacji na temat funkcjonowania ZOL-u.

Ad.3.

Członkowie komisji przystąpili do omówienia materiałów przygotowanych na najbliższą sesję Rady Powiatu w dniu 28 października 2004r.

Zapoznano się z projektami uchwał w następujących sprawach:

-zaciągnięcia kredytu długoterminowego,

-zmian w budżecie Powiatu Kluczborskiego uchwalonego na 2004 rok,

-ustalenia zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć

nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku

szkolnego,

-zmiany uchwały Nr XIX/144/2004 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 24czerwca 2004r.
w sprawie tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć nauczycieli nie wymienionych

w art.42 ust.3 ustawy Karty Nauczyciela, zatrudnionych w pełnym wymiarze zajęć,

-zmiany uchwały nr VI/47/2003 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 28.04.2003r. w sprawie

udzielania zniżek i określania ich rozmiaru nauczycielom, którym powierzono stanowiska

kierownicze w szkołach i placówkach oraz zasad zwalniania od obowiązku realizacji

tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych

i opiekuńczych,

-wyrażenia zgody na dzierżawę na okres 10 lat pomieszczeń pracowni RTG wraz
z wyposażeniem,

-zmiany uchwały Nr XV/96/00 z dnia 24 lutego 2000 roku, w sprawie określania zasad

gospodarowania nieruchomościami powiatowymi,

-wyrażenia opinii do projektu uchwały Sejmiku Województwa Opolskiego dotyczącego

przekształcenia Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Wojewódzkiego Ośrodka Terapii Uzależnienia i Współuzależnienia w Opolu.

W związku z projektem uchwały w sprawie dzierżawy na okres 10 lat pomieszczeń
i pracowni RTG wraz z wyposażeniem Przewodniczący Komisji poprosił o wyjaśnienie czy powyższa pracownia RTG nadal pozostanie.

Na pytanie radnego odpowiedzi udzielił Naczelnik Wydziału Ochrony i Promocji Zdrowia, który wyjaśnił, że w związku z koniecznością obniżenia kosztów działalności Pracowni RTG postanowiono w/w Pracownię wydzierżawić. Z ekonomicznego punktu widzenia takie rozwiązanie będzie korzystne dla Powiatowego Centrum Zdrowia S.A w Kluczborku.

Do wydzierżawienia zgłosił się prywatny podmiot według , którego koszty eksploatacji mieszczących się tam urządzeń są wysokie i aby ta działalność była opłacalna, winny być one rozłożone na co najmniej 10 lat. Stąd też wzięła się propozycja zawarcia umowy dzierżawy na w/w okres.

Pan Naczelnik Wydziału Ochrony i Promocji Zdrowia omówił również projekt uchwały
w sprawie wyrażenia opinii do projektu uchwały Sejmiku Województwa Opolskiego dotyczącego przekształcenia SPZOZ Wojewódzkiego Ośrodka Terapii Uzależnienia

i Współuzależnienia w Opolu. Celem połączenia w/w Ośrodka i SPZOZ Ośrodka Leczenia Odwykowego w Woskowicach Małych jest wprowadzenie wspólnej administracji obsługi logistycznej. Zdaniem Naczelnika takie połączenie nie wpłynie na pogorszenie obsługi pacjentów i nie spowoduje ograniczenia udzielanych świadczeń. Ta forma przekształcenia ma stworzyć najdogodniejsze warunki organizacyjno-prawne związane z płynnym przejściem do funkcjonowania nowej jednostki po przekształceniu. Restrukturyzacja ponadto ma stworzyć warunki do racjonalizacji wydatkowania środków finansowych ponoszonych obecnie na utrzymanie dwóch jednostek.

Do innych projektów uchwał nie wniesiono zapytań.

Członkowie komisji zapoznali się także ze sprawozdaniem z działalności Zarządu Powiatu
za okres od 14.09.2004r. do 14.10.2004r. Do sprawozdania nie wniesiono zapytań.

Analizie poddano również informację Zarządu Powiatu w Kluczborku dotyczącą sprawozdania Likwidatora SPZOZ ZOZ w Kluczborku z prowadzonej działalności

w zakresie zbywania majątku trwałego w 2003 roku.

Powyższa informacja zawiera m.in.:

-sprawozdanie Likwidatora SPZOZ ZOZ w Kluczborku z prowadzonej działalności
w zakresie gospodarowania ruchomościami stanowiącymi majątek trwały w 2003r.
wraz z opinią Rady Społecznej SPZOZ ZOZ w Kluczborku,

-sprawozdanie Likwidatora SPZOZ ZOZ w Kluczborku z prowadzonej działalności
w zakresie zbywania majątku trwałego w 2003r. wraz z pozytywną opinią Rady Społecznej

SPZOZ ZOZ w Kluczborku,

-rozstrzygnięcie Zarządu Powiatu w Kluczborku z dnia 31 sierpnia 2004 roku.

Pan Naczelnik ponadto wyjaśnił, że w sprawozdaniu z prowadzonej działalności w zakresie gospodarowania ruchomościami stanowiącymi majątek trwały znajduje się wykaz środków trwałych przyjętych w użytkowanie w 2003r./wartości niematerialne i prawne, środki trwałe/.

W sprawozdaniu zawarty jest także szczegółowy wykaz zbytych środków trwałych w 2003r.

Jak poinformował Pan Naczelnik takie sprawozdanie jest składane przez Likwidatora raz w roku do Zarządu Powiatu. Ponadto Pan Naczelnik wyjaśnił, że wykazane w sprawozdaniu budynki zostały przekazane do Powiatu. Jeśli chodzi o sprzęt to został on również przewłaszczony przez Powiat. Część tego sprzętu jest wydzierżawiana przez Likwidatora SPZOZ dla PCZ S.A w Kluczborku.

Radny Adam Martyniszn poprosił o wyjaśnienie co oznacza zapis ,,do zwrotu” w kolumnie przy wykazie sprzętu medycznego /pozycje od 182-204/.

Pan Naczelnik wyjaśnił radnemu, że jest to sprzęt, który jest w użytkowaniu PCZ i został on pozyskany w ramach środków Ministra Zdrowia oraz z Banku Światowego.

Innych zapytań do materiałów nie wniesiono.

Ad.4.

Kolejno głos zabrał Wiceprezes PCZ S.A w Kluczborku, który przedstawił kilka informacji dotyczących funkcjonowania spółki PCZ S.A.

W szpitalu został zatrudniony Chirurg Dziecięcy, który także posiada specjalizację
z onkologii. Oprócz tego zatrudniony jest lekarz onkolog, który przyjmuje dwa razy
w miesiącu. Jest także nowy lekarz laryngolog /lekarz wojskowy/. Będzie on pełnił dyżury
na Oddziale Laryngologicznym i przyjmował w Poradni Laryngologicznej oraz na Oddziale Ginekologicznym lekarz ginekolog.

Ponadto Pan Wiceprezes poinformował, że planuje się w najbliższym czasie uruchomić Poradnię Leczenia Bólu oraz Konsultacyjnej Poradni Onkologicznej. Jest to jednak zależne od NFZ.

Również w planach jest zakup głowicy do badania przepływu serca /UKG/.

Badania te będą przeprowadzane w ramach działania Poradni Kardiologicznej, w której będzie zatrudniony kończący w najbliższym czasie specjalizację Pan dr A.Krzemiński.

Radny Maciej Mularczyk zapytał czy prawdą jest, że na Oddziale Wewnętrznym występują braki w kadrze lekarskiej.

Pan Wiceprezes poinformował, że spółka chce zatrudnić nowych lekarzy. W tym celu jak stwierdził Pan Wiceprezes organizowane jest spotkanie integracyjne z lekarzami z POZ-ów
i NZOZ-ów z całego Powiatu Kluczborskiego. Spotkanie to ma na celu omówienie bieżących problemów w pracy lekarzy oraz ewentualne ich pozyskanie do pracy na oddziałach szpitala.

Według Pana Wiceprezesa taka współpraca lekarzy zarówno z POZ-ów jak i z NZOZ-ów jest bardzo ważna.

Powyższą wypowiedź poparł także Naczelnik Wydziału Ochrony i Promocji Zdrowia, który stwierdził, że lekarze muszą dojść do wspólnego kompromisu i pomagać sobie wzajemnie.

Nie może być tak, że ościenne szpitale takie jak Olesno będą na takiej sytuacji jaka istnieje
u nas korzystać.

Zdaniem radnego Wiktora Naumika dobrze się stało, że nie odwołano Rady Powiatu i nie wszedł Zarząd Komisaryczny, gdyż w takim wypadku w ciągu dwóch lat nie byłoby szpitala, a kontrakt przejęłoby Olesno.

Radny Adam Martyniszyn kolejno zabierając głos stwierdził, że z kontraktem ortopedycznym nie jest taka prosta sprawa, gdyż w przypadku jak jest jeden lekarz ortopeda to nigdy ten kontrakt nie będzie dobry. Zdaniem radnego musi być zespół lekarzy ortopedów, aby taki kontrakt można było uzyskać .

Radny uważa także, że wszyscy lekarze POZ-ów są zainteresowani współpracą, aby jak najwięcej usług wysoko specjalistycznych było wykonywanych na terenie powiatu. Tak samo zdaniem radnego w miejscach oddziałów położniczych powinny powstawać takie oddziały jak: chirurgia onkologiczna, kostna, twarda, ortopedyczna itp.

Zdaniem Wiceprezesa powinny być ciągle prowadzone rozmowy z lekarzami.

Radny Adam Martyniszyn poinformował również zebranych, że bardzo potrzebną inicjatywą jest hospicjum w Byczynie. Zdaniem radnego jest to sprawa godna zauważenia i ważna dla Powiatu Kluczborskiego.

Innych spraw nie poruszano. W związku z powyższym Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za udział i zamknął wyjazdowe posiedzenie w dniu dzisiejszym.

Na tym protokół zakończono.

Przewodniczący Komisji

Andrzej Jung