PROTOKÓŁ nr 87/2004

z posiedzenia Zarządu Powiatu Kluczborskiego

w dniu 06 grudnia 2004 r.

 

 

Posiedzenie Zarządu otworzył Starosta – Stanisław Rakoczy. W posiedzeniu uczestniczyło trzech członków Zarządu. Ponadto udział wzięli: Sekretarz Powiatu, Skarbnik Powiatu oraz Naczelnik Wydziału Edukacji.

 

 

Porządek posiedzenia:

 

  1. Otwarcie posiedzenia.
  2. Wybór wariantu naboru do klas pierwszych w roku szkolnym 2005 / 2006.
  3. Sprawy finansowe:
  1. wniosek Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych – RCKU w Bogdańczowicach w sprawie anulowania zaległości w dochodach budżetowych;
  2. wniosek Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych – RCKU w Bogdańczowicach w sprawie ponownej analizy budżetu w/w szkoły;
  3. wniosek Wojewódzkiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Łosiowie w sprawie udzielenia pomocy finansowej przez uwzględnienie w budżecie na rok 2005 działalności klubów 4H;
  4. Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia – udzielenie i obsługa kredytu długoterminowego;
  5. projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu po stronie wydatków.
  1. Projekt uchwały w sprawie powierzenia pełnienia obowiązków dyrektora Domu Dziecka w Bąkowie.
  2. Aneks do umowy dot. dofinansowania monitoringu zanieczyszczenia powietrza w powiecie kluczborskim.
  3. Projekt uchwały w sprawie uzgodnienia projektu decyzji o warunkach zabudowy.
  4. Wolne wnioski.

 

 

 

 

Do punktu 1 porządku

 

Porządek posiedzenia został przyjęty przez obecnych członków Zarządu.

Protokół z posiedzenia Zarządu, które odbyło się w dniu 24 listopada 2004 r. został również przyjęty.

 

Do punktu 2 porządku

 

Starosta przedstawił zebranym sprawę naboru do szkół ponadgimnazjalnych w roku szkolnym 2005 / 2006. Na wstępie Starosta stwierdził, że w związku z pismem Opolskiego Kuratora Oświaty z dnia 22 listopada 2004 r. w sprawie przesłania propozycji kształcenia w nowym roku szkolnym w szkołach publicznych i niepublicznych ponadgimnazjalnych, szkołach średnich dla dorosłych na podbudowie szkoły zasadniczej oraz szkołach policealnych, potrzebnej do opracowania kolejnej edycji Informatora województwa opolskiego na rok szkolny 2005 / 2006 niezbędna jest decyzja Zarządu Powiatu dot. liczby oddziałów i sposobu naboru w szkołach naszego powiatu. Ponadto, dodał Starosta, zgodnie z danymi o demografii na terenie naszego powiatu, liczba uczniów rocznika 1989 czyli uczniów obecnej klasy trzecie gimnazjum, powinna wynosić 1192 a to znaczy, że liczba oddziałów klas pierwszych szkół ponadgimnazjalnych mogłaby wynieść – 39. Według danych uzyskanych z gimnazjów naszego powiatu przez Wydział Edukacji Starostwa Powiatowego w Kluczborku wynika, że liczba uczniów w klasach trzecich wynosi 1048 a to oznacza, że liczba oddziałów wyniesie 35 a odliczając uczniów w szkołach niepublicznych, liczba oddziałów wyniesie 34 czyli na poziomie roku bieżącego. W związku z powyższym – kontynuował Starosta, Wydział Edukacji opracował dwa warianty naboru do klas pierwszych w roku szkolnym 2005 / 2006 do wyboru i zatwierdzenia przez Zarząd Powiatu a mianowicie: wariant I – ZSO w Kluczborku – 8 oddziałów plus 4 oddziały gimnazjum; ZSL-T w Kluczborku – 6 oddziałów; ZSP Nr 1 w Kluczborku – 7 oddziałów; ZSP Nr 2 – CKU w Kluczborku – 7 oddziałów; ZSL-Z w Polanowicach – 3 oddziały; ZSP – RCKU w Bogdańczowicach – 3 oddziały. Natomiast jeśli chodzi o wariant II naboru do szkół ponadgimnazjalnych w roku szkolnym 2005 / 2006, Wydział Edukacji zaproponował, aby każda szkoła dokonała naboru według zasady “wolnego rynku” czyli bez określenia przez

 

Zarząd Powiatu liczby oddziałów w poszczególnych zespołach szkół, należy tylko określić liczbę uczniów w poszczególnym oddziale. Skarbnik stwierdził, że wybierając wariant II, nie trzeba będzie nic liczyć ani analizować bo w ubiegłych latach, gdy prowadzony był nabór sterowany to efekt był taki, że klasy są często kilkunastu osobowe a to z kolei tworzy nam potężne koszty. Starosta dodał, że jego zdaniem wybór wariantu II jest również dobrym rozwiązaniem, ale decydując się na ten wariant, decydujemy się pośrednio na to, że szkoły w Bogdańczowicach u nas nie będzie. Ponadto Pani Jolanta Krzysztowczyk dodała, że proponuje również, aby tworzyć szkoły dla dorosłych w systemie wieczorowym a nie w systemie zaocznym, gdyż zakładana w projektach naliczania subwencji waga słuchaczy szkół dla dorosłych w systemie wieczorowym jest wyższa a jeden z projektów przedstawiony przez Związek Powiatów Polskich określa te wagi następująco: uczniowie szkół dla dorosłych w trybie wieczorowym – 0,6 a w trybie zaocznym – 0,28, oraz to, aby przy przyjmowaniu uczniów do szkół, przestrzegać rygorystycznie ilości punktów, jaką dany uczeń uzyskał. Następnie Starosta poddał pod głosowanie wariant I oraz wariant II naboru do szkół ponadgimnazjalnych powiatu kluczborskiego w roku szkolnym 2005 / 2006. Zarząd Powiatu jednogłośnie postanowił o wyborze wariantu II naboru do szkół ponadgimnazjalnych w roku szkolnym 2005 / 2006 tzn. że każda szkoła dokona naboru wg zasady “wolnego rynku” czyli bez określenia przez Zarząd Powiatu liczby oddziałów w poszczególnych zespołach szkół. Ponadto Zarząd Powiatu jednogłośnie postanowił, aby liczba uczniów w oddziale wynosiła co najmniej 30, aby przy przyjmowaniu uczniów do poszczególnych typów szkół, rygorystycznie przestrzegać ilości punktów, jaką dany uczeń uzyskał oraz to, aby tworzyć szkoły dla dorosłych w systemie wieczorowym a nie w systemie zaocznym.

Do punktu 3 porządku

Starosta zapoznał zebranych z następującymi sprawami finansowymi:

a) wniosek Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych – RCKU w Bogdańczowicach w sprawie anulowania zaległości w dochodach budżetowych wynikającej z nieuregulowania przez Przedsiebiorstwo REM Usługi Remontowo-Budowlane z Gniezna należności za wynajem pokoi w internacie. Skarbnik wyjaśnił zebranym, że Sąd Rejonowy w Kluczborku zasądził na rzecz w/w szkoły kwotę 2714,92 zł. a ponieważ dłużnik nie wywiązał się ze zobowiązania, sprawa została przekazana do komornika w Gnieżnie, który to komornik wyegzekwował

kwotę 628,92 zł. natomiast pozostała kwota czyli 2086 zł. okazała się niemożliwa do odzyskania dlatego też komornik umorzył sprawę uzasadniając swą decyzję tym, że wierzyciel nie wskazał mienia, z którego może być prowadzona egzekucja. Skarbnik stwierdził, że w tej chwili w gestii szkoły jest uzyskanie informacji np. ze Starostwa Powiatowego w Gnieżnie o majątku dłużnika, gdyż to, że firma ta nie wskazała mienia, z którego mogłaby być prowadzona egzekucja, nie jest podstawą do umorzenia powyższej zaległości dlatego też Skarbnik zaproponował, aby na dzień dzisiejszy Zarząd Powiatu nie umarzał kwoty 2086 zł. i zobowiązał ZSP – RCKU w Bogdańczowicach do uzyskania informacji o majątku dłużnika i wskazanie go komornikowi w celu wyegzekwowania należnej w/w szkole kwoty. Zarząd Powiatu jednogłośnie zgodził się z propozycją takiego rozstrzygnięcia powyższej sprawy w związku z tym postanowiono jak wyżej.

b) wniosek Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych – RCKU w Bogdańczowicach w sprawie ponownej analizy budżetu w/w szkoły na rok 2005 z uwzględnieniem następujących wniosków: wymiany zniszczonych tapczanów i szaf ubraniowych w internacie szkoły, remontu dachu w budynku szkoły oraz niedoszacowania funduszu plac dla nauczycieli zatrudnionych w ZSP – RCKU w Bogdańczowicach. Starosta przedstawił zebranym opinię Wydziału Edukacji w sprawie rzekomego niedoszacowania funduszu płac dla nauczycieli zatrudnionych w ZSP – RCKU w Bogdańczowicach, który to wydział wniosek dyrektora w powyższej sprawie uważa za niezasadny, gdyż na ostatniej naradzie dyrektorów – stwierdziła Pani Krzysztowczyk, omówiono, w jaki sposób należy kontrolować wydatki na wynagrodzenia nauczycieli i pracowników administracji i obsługi podając jednocześnie podstawy prawne, wyliczenia symulacyjne na poszczególne jednostki oraz wzór tabeli do monitoringu wydatków na wynagrodzenia natomiast co do dodatków dla opiekuna stażu w powyższej szkole – kontynuowała Pani Krzysztowczyk, z zestawienia przez nich przesłanego wynika, że w przyszłym roku postępowanie na wyższy stopień awansu zawodowego będzie miało miejsce tylko w stosunku do dwóch nauczycieli na stopień nauczyciela dyplomowanego a to oznacza, że w tym roku nie będzie opiekunów stażu gdyż dla nauczycieli mianowanych nie przydziela się opiekuna stażu. Następnie Starosta stwierdził, że jeśli chodzi o wymianę uszkodzonych i zniszczonych mebli w pokojach internatu szkoły, to on proponuje, aby szkoła zakupiła je ze swoich środków zaplanowanych na wydatki rzeczowe.

Reasumując, Zarząd Powiatu jednogłośnie postanowił, aby szkoła wymieniła zniszczone tapczany i szafy ubraniowe w pokojach w internacie szkoły oraz dokonała remontu dachu

budynku szkoły w ramach własnych środków zaplanowanych na wydatki rzeczowe natomiast jeśli chodzi o sprawę niedoszacowania funduszu płac dla nauczycieli, Zarząd Powiatu zlecił Pani Naczelnik Wydziału Edukacji udzielenie odpowiedzi dyrektorowi w/w szkoły zgodnie z opinią przygotowaną na posiedzenie Zarządu Powiatu.

c) wniosek Wojewódzkiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Łosiowie w sprawie pomocy finansowej poprzez uwzględnienie w budżecie na 2005 rok działalności klubów 4H. Starosta wyjaśnił zebranym, że od kilku lat WODR w Łosiowie koordynuje działalność klubów 4H z województwa opolskiego organizując spotkania szkoleniowe, edukacyjne dla dzieci i młodzieży, wyjazdy na krajowe zjazdy klubów 4 H a także zloty klubów. Podczas takich zlotów czy spotkań – kontynuował Starosta, kluby 4 H przedstawiają swoje programy na tematy związane np. z UE, ekologią, ochroną środowiska naturalnego na wsi i kształtowaniem krajobrazu. Ewentualna otrzymana pomoc finansowa miałaby umożliwić prowadzenie jak i zakładanie nowych klubów oraz organizowanie potrzebnych spotkań, wyjazdów dzieci i młodzieży. Starosta stwierdził, że termin składania wniosków do budżetu na 2005 rok upłynął 15 września br. a więc nie ma możliwości ujęcia powyższego wniosku w projekcie przyszłorocznego budżetu poza tym, ze względu na brak środków w budżecie, proponuje on negatywnie zaopiniować powyższy wniosek. Takie rozwiązanie powyższej sprawy spotkało się z ogólną aprobatą ze strony pozostałych członków Zarządu Powiatu w związku z tym, postanowiono jak wyżej.

d) Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia w negocjacji bez ogłoszenia o wartości szacunkowej powyżej 60.000 euro na udzielenie i obsługę kredytu długoterminowego. Skarbnik powiedział, że jest to kredyt długoterminowy w kwocie 3.400.000 zł. co do którego Rada Powiatu podjęła uchwałę, prowadzony w trybie nowym wprowadzonym do ustawy czyli w trybie negocjacji bez ogłoszenia o wartości powyżej 60.000 euro. Zgodnie z wcześniejszą uchwałą Zarządu Powiatu o powołaniu komisji przetargowej przeprowadzono takie czynności jak: uzyskano zgodę prezesa Urzędu Zamówień Publicznych na zastosowanie tego trybu, następnie zaproszono do negocjacji 7 banków, gdyż ustawa mówi, że nie mniej niż 5 w tym trybie, są to banki lokalne i banki, które współpracują z powiatem tj. Bank Spółdzielczy, PKO BP, Bank Zachodni WBK, Nordea Bank z Wrocławia, Bank Przemysłowo-Handlowy z Opola, Bank Millenium z Opola i Bank Ochrony Środowiska z Opola. 29 listopada odbyły się negocjacje, na nasze zaproszenie odpowiedziały 3 banki: PKO BP, Bank Spółdzielczy z Wołczyna i Bank Ochrony Środowiska. Te negocjacje – kontynuował Skarbnik, pokazały nam, że te trzy banki są zainteresowane, określiliśmy wstępne warunki udzielenia i obsługi

kredytu i ustaliliśmy z bankami terminy możliwe do realizacji, następnie wzięliśmy pod uwagę uwagi banków co do naszych dokumentów i została przygotowana Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia dla tego kredytu i rozesłana do tych trzech zainteresowanych banków w formie zaproszenia do złożenia ofert. Termin złożenia oferty został wyznaczony na 14 grudnia br. Wówczas komisja po ich otwarciu rozpatrzy je i wyliczy zgodnie z kryteriami oceny i wybierze najtańszą ofertę. Od momentu zawiadomienia wszystkich uczestników postępowania mamy 7 dni do zawarcia umowy, w ten sposób środki mogłyby być do dyspozycji powiatu 27 grudnia 2004 r. Kryteria oceny – nadal kontynuował Skarbnik, zostały podzielone podobnie jak w poprzednim przetargu tzn. 20% ceny to prowizja za udzielenie kredytu a 80% ceny to oprocentowanie. Ze wstępnych warunków jakie w czasie negocjacji podawały banki wyglądało to dość dobrze jeśli chodzi o marżę bankową i oprocentowanie choć ostatecznie będziemy znali te ceny dopiero po złożeniu ofert a ponieważ kredyt jest zaciągany przez powiat, w związku z czym, Zarząd Powiatu jest uprawnionym organem do podejmowania decyzji w tym przedmiocie stąd Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia została mu przedłożona do zapoznania i zaakceptowania – zakończył swoją wypowiedź Skarbnik. W związku z tym, że nikt z zebranych nie miał żadnych uwag co do powyższej kwestii, Zarząd Powiatu jednogłośnie przyjął i zaakceptował Specyfikację Istotnych Warunków Zamówienia w negocjacji bez ogłoszenia o wartości szacunkowej powyżej 60.000 euro.

e) projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu po stronie wydatków. Skarbnik wyjaśnił zebranym, że niniejszy projekt uchwały dotyczy przesunięć między rozdziałami co zgodnie z § 16 uchwały budżetowej leży w kompetencji Zarządu Powiatu. W tym projekcie uchwały zostały zapisane dwa rodzaje zmian a mianowicie: pierwsze - na wniosek Zespołu Szkół Licealno-Technicznych w Kluczborku przesuwa się kwotę 38.000 zł. z rozdziału szkoły zawodowe do rozdziału licea ogólnokształcące (w obu przypadkach są to wydatki na wynagrodzenia); drugie – przesunięcie kwoty 3.000 zł. w dziale pomoc społeczna z domu pomocy społecznej do ośrodka interwencji kryzysowej. Taki ruch jest spowodowany koniecznością zapłacenia wszystkich kosztów ośrodka interwencji kryzysowej, który PCPR w Kluczborku prowadzi. Następnie Starosta poddał pod głosowanie projekt niniejszej uchwały, którą członkowie Zarządu Powiatu jednogłośnie podjęli.

 

 

 

Do punktu 4 porządku

Przewodniczący Zarządu Powiatu przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie powierzenia obowiązków dyrektora Domu Dziecka w Bąkowie. Starosta wyjaśnił zebranym, że na mocy tej uchwały, powierza się z dniem 10 grudnia 2004 r. pełnienie obowiązków dyrektora Domu Dziecka w Bąkowie Pani Barbarze Ilkowiec do czasu zatrudnienia dyrektora Domu Dziecka. W związku z tym, że nikt z zebranych nie miał żadnych uwag co do projektu niniejszej uchwały, Starosta poddał go pod głosowanie. Zarząd Powiatu jednogłośnie podjął uchwałę w sprawie powierzenia obowiązków dyrektora Domu Dziecka w Bąkowie.

Do punktu 5 porządku

Starosta zapoznał zebranych z aneksem do zawartej w dniu 20 kwietnia 2004 r. umowy z Wojewódzkim Inspektorem Ochrony Środowiska w Opolu na wykonanie badania stanu środowiska w powiecie kluczborskim obejmujące badanie jakości powietrza atmosferycznego metodą pasywną. Zarząd Powiatu po zapoznaniu się z powyższym aneksem, jednogłośnie postanowił o jego podpisaniu i upoważnił do tego Starostę oraz Wicestarostę.

 

Do punktu 6 porządku

Starosta przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie uzgodnienia projektu decyzji nr GM-7331-54/04 o warunkach zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalnego jednorodzinnego z garażem i zbiornikiem na ścieki bytowe, położonej na działce nr 276 k.m. 4 we wsi Smardy Górne, gm. Kluczbork. W związku z tym, że nikt z zebranych nie wniósł żadnych co do projektu niniejszej uchwały, Starosta poddał go pod głosowanie. Zarząd Powiatu jednogłośnie podjął uchwałę w sprawie uzgodnienia projektu decyzji nr GM-7331-54/04 o warunkach zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalnego jednorodzinnego z garażem i zbiornikiem na ścieki bytowe, położonej na działce nr 276 k.m. 4 we wsi Smardy Górne, gm. Kluczbork.

 

 

Do punktu 7 porządku

a) Starosta przedstawił zebranym aneks nr 3 do arkusza organizacji Zespołu Szkół Licealno-Zawodowych w Polanowicach na rok szkolny 2004 / 2005 oraz opinię Wydziału Edukacji do niniejszego aneksu. W/w wydział w swojej opinii pisze, że zmiany w aneksie uwzględniają objecie nauczaniem indywidualnym jednej uczennicy zgodnie z rozporządzeniem MENiS z dnia 29 stycznia 2003 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży; przydzielono minimalną tygodniową liczbę godzin tj. 12 które to godziny te rozdzielono pomiędzy 5 nauczycieli. Ogólna liczba godzin nauczycieli do zatwierdzenia (bez godzin dyrektorskich) to 614. Zarząd Powiatu jednogłośnie zatwierdził aneks nr 3 do arkusza organizacji Zespołu Szkół Licealno-Zawodowych w Polanowicach na rok szkolny 2004 / 2005 i upoważnił Starostę do jego podpisania.

b) Zarząd Powiatu zapoznał się z wnioskiem Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych – RCKU w Bogdańczowicach w sprawie wyrażenia zgody na otwarcie z dniem 01.09.2005 r. Policealnej Szkoły Zawodowej. Starosta wyjaśnił zebranym, że szkoła ta miałaby kształcić w systemie stacjonarnym i zaocznym, w zawodach nadających kwalifikacje do prowadzenia gospodarstwa rolnego a mianowicie: technik rolnik, technik ogrodnik oraz technik ekonomista o specjalności rachunkowość i rynek rolny. Starosta stwierdził, że dyrektor swoją prośbę uzasadnia tym, iż ma zapewnioną bazę dydaktyczną do nauczania w tych zawodach jak również wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną ale zdaniem Starosty o tym wszyscy wiedzą a dyrektor powinien był napisać np. jakie jest zainteresowanie taką szkołą. Pani Jolanta Krzysztowczyk dodała, że “stare” szkoły są do wygaszenia dlatego musi być powołana nowa szkoła. Starosta stwierdził, że proponuje wyrazić zgodę na utworzenie niniejszej szkoły policealnej gdyż to nas nic nie kosztuje a może warto spróbować i zobaczyć jaki będzie nabór. Członkowie Zarządu Powiatu zgodzili się z propozycją Starosty w związku z tym jednogłośnie wyrażono zgodę na otwarcie z dniem 01.09.2005 r. Policealnej Szkoły Zawodowej kształcącej w w/w zawodach i zlecono Naczelnikowi Wydziału Edukacji przygotowanie projektu uchwały Rady Powiatu w sprawie utworzenia Policealnej Szkoły Zawodowej.

 

 

 

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia, Starosta zamknął posiedzenie Zarządu Powiatu. Na tym protokół zakończono.

 

 

Protokołowała

Danuta Oziembłowska Zarząd Powiatu

1. Stanisław Rakoczy ...............................................

2. Mieczysław Czapliński .............................................

3. Irena Kielar ...............................................

4. Otylia Skoczylas ...............................................

.............................

5. Stanisław Stenzel ...............................................