Protokół Nr XXIII/2004

z sesji Rady Powiatu w Kluczborku

z dnia 28 października 2004r.

 

 

XXIII sesję Rady Powiatu w Kluczborku otworzył o godz. 1200 Przewodniczący

Rady – Maciej Mularczyk. Powitał wszystkich radnych oraz pozostałych zebranych,

a następnie stwierdził, że obrady i podejmowane w dniu dzisiejszym uchwały będą prawomocne, gdyż obecnych jest 16 z 19 radnych. W trakcie dalszych obrad obecnych
było już 18 radnych.

Przewodniczący Rady przedstawił kolejno porządek obrad w dniu dzisiejszym,
a następnie udzielił głosu Staroście Kluczborskiemu. Starosta wystąpił z propozycją,
aby wycofać z pkt. 3 porządku projekty następujących uchwał:

1.w sprawie wyrażenia zgody na dzierżawę na okres 10 lat pomieszczeń pracowni RTG
wraz z wyposażeniem,

2.zmieniającą uchwałę Nr XV/96/2000 z dnia 24 lutego 2000r. w sprawie określania zasad

gospodarowania nieruchomościami powiatowymi.

Starosta zaproponował, aby Rada wyraziła w dniu dzisiejszym jedynie swoją opinię

do pierwszego projektu, tym bardziej, że na posiedzeniach komisji projekt ten był szczegółowo omawiany. Starosta wyjaśnił, że wskutek orzecznictwa NSA nadzór prawny Wojewody Opolskiego określił, że do właściwości Rady Powiatu nie należy wiążące wyrażanie zgody w sprawie konkretnych nieruchomości lecz określenie ich zasad. Podjęcie dwóch powyższych uchwał leży więc w kompetencjach Zarządu, a nie Rady Powiatu. Starosta powiedział, że będzie przygotowany projekt uchwały dotyczący zasad gospodarowania nieruchomościami powiatowymi, w której precyzyjnie będzie określone jakie są kompetencje Rady, a jakie Zarządu.

Kolejno Starosta zaproponował, aby również w pkt. 3 porządku dzisiejszej sesji zmienić kolejność podejmowania uchwał, tzn. jako pierwszą podjąć uchwałę w sprawie zmian
w budżecie Powiatu Kluczborskiego uchwalonego na 2004 rok, a dopiero po niej uchwałę

w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego. Starosta wyjaśnił, że właśnie w takiej kolejności uchwały te powinny zostać podjęte.

Innych propozycji zmian porządku radni nie wnieśli. W związku z tym Przewodniczący

Rady poddał pod głosowanie proponowany porządek sesji z uwzględnieniem powyższych propozycji Starosty. W głosowaniu udział wzięło 17 radnych, którzy jednogłośnie,

17 głosami za, przyjęli następujący porządek XXIII sesji Rady Powiatu w Kluczborku:

1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:

a/ otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,

b/ zatwierdzenie porządku obrad,

c/ zatwierdzenie protokołów z XXI i XXII sesji.

2.Interpelacje i zapytania radnych.

3.Podjęcie uchwał w sprawach:

a/ zmian w budżecie Powiatu Kluczborskiego uchwalonego na 2004 rok,

b/ zaciągnięcia kredytu długoterminowego,

c/ ustalenia zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć

nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach

roku szkolnego,

d/ zmiany uchwały Nr XIX/144/2004 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 24 czerwca

2004r. w sprawie tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć nauczycieli

nie wymienionych w art. 42 ust.3 ustawy Karta Nauczyciela, zatrudnionych w pełnym

wymiarze zajęć,

e/ zmiany uchwały Nr VI/47/2003 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 28 kwietnia 2003r.
w sprawie udzielania zniżek i określania ich rozmiaru nauczycielom, którym powierzono

stanowiska kierownicze w szkołach i placówkach oraz zasad zwalniania od obowiązku

realizacji tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych,

wychowawczych i opiekuńczych,

f/ wyrażenia opinii do projektu uchwały Sejmiku Województwa Opolskiego dotyczącego

przekształcenia Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej

Wojewódzkiego Ośrodka Terapii Uzależnienia i Współuzależnienia w Opolu.

4.Informacja Zarządu Powiatu dotycząca sprawozdania Likwidatora SPZOZ ZOZ

w Kluczborku z prowadzonej działalności w zakresie zbywania majątku trwałego w 2003r.

5.Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych.

6.Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu.

7.Wolne wnioski i zapytania.

8.Zamknięcie obrad.

 

Kolejno przystąpiono do zatwierdzenia protokołów: z XXI sesji z dnia 23.09.2004r.
i z XXII nadzwyczajnej sesji z dnia 14.10.2004r. Do protokołów nie wniesiono uwag ani zapytań, w związku z czym Przewodniczący Rady poddał ich zatwierdzenie pod głosowanie.

W obecności 17 radnych, 15 głosami za, przy braku głosów przeciw i przy 2 głosach wstrzymujących się, Rada Powiatu zatwierdziła obydwa protokoły.

Do punktu 2 porządku obrad

Radni nie wnieśli żadnych interpelacji i zapytań.

Do punktu 3a porządku obrad

Przewodniczący Rady przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Kluczborskiego uchwalonego na 2004r. W przedmiotowym projekcie uchwały zawarte są następujące propozycje zmian w budżecie powiatu:

1.zwiększenie deficytu budżetowego o kwotę 3.400.000,- złotych, co spowodowane jest

brakiem wykonania dochodów ze sprzedaży mienia, koniecznością zapłacenia przez powiat

zobowiązań SPZOZ ZOZ w likwidacji w Kluczborku wobec ECO S.A. w Opolu, a także

brakami finansowymi w oświacie i pomocy społecznej,

2.zmiany w budżecie na podstawie wniosków jednostek organizacyjnych powiatu,

zgłoszonych do Zarządu Powiatu w Kluczborku,

3.wprowadzenie zadania inwestycyjnego /zakup środka trwałego w Domu Pomocy

Społecznej w Kluczborku/,

4.zmiany w wykazie zadań remontowych na 2004r. realizowanych przez Zarząd Dróg

Powiatowych w Kluczborku,

5.przeniesienie środków finansowych pomiędzy działami klasyfikacji budżetowej /dotyczy

działów - oświata i wychowanie oraz edukacyjna opieka wychowawcza/.

Do przedstawionego projektu uchwały radni nie wnieśli zapytań. W związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie, w którym uczestniczyło 18 radnych.

Rada Powiatu 16 głosami za, przy braku głosów przeciw i przy 2 głosach wstrzymujących się podjęła uchwałę Nr XXIII/167/2004 przyjmując wyżej proponowane zmiany w budżecie.

Do punktu 3b porządku obrad

Kolejnym punktem obrad był projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego. W projekcie tym proponuje się zaciągnięcie przez Radę Powiatu

w Kluczborku kredytu długoterminowego w kwocie 3.400.000,- zł. i przeznaczenie
go na sfinansowanie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach budżetu Powiatu Kluczborskiego uchwalonego na 2004r. Okres spłaty tego kredytu wyniesie 5 lat. W uzasadnieniu do uchwały Skarbnik Powiatu wyjaśnił, że konieczność zaciągnięcia kredytu wynika z następujących faktów:

1.zmniejszenia dochodów ze sprzedaży mienia powiatu – brak kwoty 1.490.000,-zł.,

2.konieczności zapłacenia zobowiązań SPZOZ ZOZ w likwidacji w Kluczborku wobec firmy

ECO S.A. w Opolu w kwocie 1.047.163,-zł. /jest to konsekwencja podjętej przez Radę

Powiatu uchwały Nr XVIII/129/2004 z dnia 29.04.2004r./,

3.braku finansowego wykazanego w dziale pomoc społeczna na kwotę 300.913,-zł. /brak

w całości dotyczy świadczeń wypłacanych rodzinom zastępczym/,

4.braku finansowego wykazanego w dziale oświata i wychowanie na kwotę 561.924,-zł.

/brak wynika przede wszystkim z licznych awansów zawodowych nauczycieli, urlopów
dla poratowania zdrowia, odpraw wypłaconych nauczycielom odchodzącym
na emeryturę, indywidualnych toków nauczania dla uczniów pozostających w domu,

konieczności wyrównań nauczycielom odpłatności za godziny ponadwymiarowe w okresie

wrzesień 2003r. – kwiecień 2004r. oraz uzyskania w 2004r. niższych niż zakładano

oszczędności z tytułu ograniczenia w zatrudnieniu administracji i obsługi/.

Do przedmiotowego projektu radni nie wnieśli zapytań. W związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie, w którym uczestniczyło 18 radnych. Rada Powiatu 16 głosami za, przy 2 głosach przeciw i przy braku głosów wstrzymujących się, podjęła uchwałę Nr XXIII/168/2004 w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego.

Do punktu 3c porządku obrad

Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie ustalenia zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli,

dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego.
W uzasadnieniu do projektu Naczelnik Wydziału Edukacji wyjaśniła, że przyjęcie tej uchwały w nowym brzmieniu jest konieczne ze względu na zmiany przepisów prawa oświatowego oraz nie ujęciu w poprzed
niej uchwale wychowawców realizujących zajęcia

w domach pomocy społecznej.

Do projektu nie wniesiono zapytań, w związku z czym Przewodniczący Rady poddał

projekt pod głosowanie. W głosowaniu udział wzięło 18 radnych, z czego 16 głosowało

za, a 2 wstrzymało się od głosu. Nie stwierdzono głosów przeciw. W wyniku głosowania Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr XXIII/169/2004 ustalając zasady rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego.

Do punktu 3d porządku obrad

Następnym punktem obrad był projekt uchwały zmieniający uchwałę Nr XIX/144/2004 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 24 czerwca 2004r. w sprawie tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć nauczycieli nie wymienionych w art. 42 ust.3 ustawy Karta Nauczyciela, zatrudnionych w pełnym wymiarze zajęć. W uzasadnieniu do projektu uchwały Naczelnik Wydziału Edukacji wyjaśniła, że propozycja zmiany w w/w uchwale wynika ze zmian wprowadzonych w ustawie Karta Nauczyciela oraz w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie kwalifikacji nauczycieli. Proponowane zmiany zostały pozytywnie zaopiniowane przez Zarząd Oddziału Związku Nauczycielstwa Polskiego

w Kluczborku. Zastrzeżeń nie wniósł również Opolski Kurator Oświaty.

Radni nie wnieśli zapytań do przedmiotowego projektu, w związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. W obecności 18 radnych, 17 głosami za, przy braku głosów przeciw i przy 1 głosie wstrzymującym się, Rada Powiatu podjęła kolejną uchwałę – Nr XXIII/170/2004 w powyższej sprawie.

Do punktu 3e porządku obrad

Przewodniczący Rady przedstawił kolejny projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały
Nr VI/47/2003 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 28 kwietnia 2003r. w sprawie udzielania zniżek i określania ich rozmiaru nauczycielom, którym powierzono stanowiska kierownicze

w szkołach i placówkach oraz zasad zwalniania od obowiązku realizacji tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

Naczelnik Wydziału Edukacji wyjaśniła w uzasadnieniu, że w związku z wyłączeniem Ośrodka Dokształcania Zawodowego z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2
w Kluczborku i utworzenia z niego odrębnej, samodzielnej jednostki pod nazwą Wojewódzki Ośrodek Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego, konieczne jest ustalenie zniżki zajęć dydaktycznych dla dyrektora tej placówki. Proponuje się określenie zniżki na poziomie takim, jak dla dyrektorów CKU i CKP.

Do powyższego projektu uchwały radni nie wnieśli zapytań. Przewodniczący Rady

poddał kolejno go pod głosowanie. W obecności 18 radnych, 17 głosami za, przy braku głosów przeciw i przy 1 głosie wstrzymującym się, Rada Powiatu podjęła uchwałę
Nr XXIII/171/2004 w w/w sprawie.

Do punktu 3f porządku obrad

Kolejno zebrani zapoznali się z projektem uchwały w sprawie wyrażenia opinii do projektu uchwały Sejmiku Województwa Opolskiego dotyczącego przekształcenia Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Wojewódzkiego Ośrodka Terapii Uzależnienia

i Współuzależnienia w Opolu. W uzasadnieniu do projektu Naczelnik Wydziału Ochrony

i Promocji Zdrowia wyjaśnił, że Zarząd Województwa Opolskiego zwrócił się do Rady Powiatu w Kluczborku z prośbą o zaopiniowanie projektu uchwały, dotyczącej połączenia Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Wojewódzkiego Ośrodka Terapii Uzależnienia i Współuzależnienia w Opolu oraz Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Ośrodka Leczenia Odwykowego w Woskowicach Małych. Celem połączenia jest wprowadzenie wspólnej administracji i obsługi logistycznej. Połączenie w/w jednostek nie wpłynie na pogorszenie obsługi pacjentów, nie spowoduje ograniczenia ilości udzielanych świadczeń oraz utrudnień w pracy wśród zatrudnionego personelu.

Radni nie wnieśli zastrzeżeń do projektu, w związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. W obecności 18 radnych, Rada Powiatu 18 głosami za, jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXIII/172/2004 opiniując pozytywnie projekt uchwały Sejmiku Województwa Opolskiego w powyższej sprawie.

W związku z przyjętą wcześniej propozycją Starosty Kluczborskiego, Przewodniczący Rady wniósł o zaopiniowanie wycofanego z porządku projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dzierżawę na okres 10 lat pomieszczeń pracowni RTG wraz z wyposażeniem. Radni nie wnieśli zapytań, w związku z powyższym przystąpiono do głosowania w sprawie pozytywnego zaopiniowania projektu powyższej uchwały. W obecności 18 radnych, Rada Powiatu jednogłośnie, 18 głosami za, pozytywnie go zaopiniowała.

Do punktu 4 porządku obrad

Przewodniczący Rady przedstawił zebranym informację Zarządu Powiatu w Kluczborku dotyczącą sprawozdania Likwidatora SPZOZ ZOZ w Kluczborku z prowadzonej działalności w zakresie:
1.gospodarowania ruchomościami stanowiącymi majątek trwały w 2003r. wraz

z pozytywną opinią Rady Społecznej SPZOZ ZOZ w Kluczborku,

2.zbywania majątku trwałego w 2003r. wraz z pozytywną opinią Rady Społecznej

SPZOZ ZOZ w Kluczborku,

3.wydzierżawiania lub wynajmowania majątku trwałego w 2003r.

Załączono też rozstrzygnięcie Zarządu Powiatu w Kluczborku o przyjęciu w/w sprawozdań.

Do powyższej informacji nie wniesiono zapytań. W drodze głosowania, w obecności

18 radnych, 16 głosami za, przy braku głosów przeciw i przy 2 głosach wstrzymujących się, Rada Powiatu przyjęła powyższą informację Zarządu Powiatu.

Do punktu 5 porządku obrad

W związku z brakiem interpelacji i zapytań radnych nie udzielano na nie odpowiedzi.

Do punktu 6 porządku obrad

Kolejnym punktem obrad było sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 14.09.2004r. do 14.10.2004r. Do sprawozdania radni nie wnieśli zapytań.
W drodze głosowania, 16 głosami za, przy braku głosów przeciw i przy 2 głosach wstrzymujących się, Rada Pow
iatu przyjęła sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu

za w/w okres sprawozdawczy.

Do punktu 7 porządku obrad

Radna Irena Kielar poinformowała zebranych, że otrzymała pisemną odpowiedź
na interpelację dotyczącą zabezpieczenia budynku po byłym Przedszkolu Nr 2

przy ul. Waryńskiego w Kluczborku. W prasie lokalnej ukazał się artykuł na ten temat

i całą sprawą zainteresowało się wiele osób. Zainteresowano się także interpelacją radnej

w sprawie zwalczania wulgaryzmu głównie wśród młodzieży. Radna powiedziała, że jest usatysfakcjonowana ogólnym zainteresowaniem interpelacjami zgłaszanymi przez radnych. Kolejno głos zabrał Przewodniczący Rady i poinformował zebranych, że w dniu 5 listopada br. odbędą się kolejne rozprawy w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Opolu dotyczące skarg Pana Henryka Fraszka przeciwko Radzie Powiatu. Rozprawy te dotyczą skargi na uchwałę Nr XI/84/2003 z dnia 16.10.2003r. w sprawie utworzenia spółki akcyjnej oraz skargi na uchwałę Nr XIII/86/2003 z dnia 27.11.2003r. w sprawie określenia zasad wniesienia wkładów i objęcia akcji spółki akcyjnej pn. Powiatowe Centrum Zdrowia S.A.

w Kluczborku. W związku z powyższym Przewodniczący Rady wniósł o udzielenie pełnomocnictwa Panu Dariuszowi Kraśnickiemu - radcy prawnemu Starostwa Powiatowego, aby mógł prowadzić powyższe sprawy w sądzie. Na poprzednich posiedzeniach sądu sprawy

te prowadziła Pani Stanisława Tyszecka – również radca prawny Starostwa, ale dlatego,

że Pan Dariusz Kraśnicki przebywał wtedy na urlopie wypoczynkowym. Radni
nie wnieśli żadnych uwag, w związku z powyższym poddano pod głosowanie wniosek Przewodniczącego. W obecności 18 radnych, 16 głosami za, przy braku głosów przeciw

i przy 2 głosach wstrzymujących się, Rada Powiatu udzieliła pełnomocnictwa Panu Dariuszowi Kraśnickiemu do prowadzenia w/w spraw w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Opolu.

Kolejno głos zabrał radny Leszek Krzyżanowski i zapytał Przewodniczącego Rady

czy otrzymał on pismo od Wojewody Opolskiego dotyczące zapytania Pana Henryka Fraszka w sprawie sprzedaży budynku Oddziału Wewnętrznego naszego szpitala. Radny powiedział, że Pani Wojewoda wszczęła postępowanie o stwierdzenie nieważności uchwały dotyczącej sprzedaży tego budynku wraz z mieniem i dodał, że zainteresowanym może udostępnić kopię pisma w tej sprawie. Radny Krzyżanowski powiedział, że jest to kolejna uchwała Rady Powiatu, która najprawdopodobniej będzie przez Wojewodę unieważniona i zdaniem radnego Rada idzie niebezpieczną drogą, bo jak widać nie jest ona do końca zgodna z prawem.

Przewodniczący Rady powiedział, że nie otrzymał od Wojewody pisma w tej sprawie.

Kolejno radny Krzyżanowski przedstawił zebranym dwa artykuły prasowe, które ukazały się
w “Rzeczypospolitej” i dotyczyły szpitali w Polsce: “Nieudana ucieczka w spółkę” z września br. oraz “Szpitalne długi spłaci Starosta” z października br. Radny stwierdził, że z artykułów powyższych wynika, iż likwidacja SPZOZ jest pomysłem nie trafionym, ponieważ i tak jego zadłużenie przejdzie na konto Starostwa. Przekształcenie SPZOZ w spółkę jest również pomysłem nie trafionym, ponieważ zobowiązania finansowe naszego SPZOPZ przechodzą albo na spółkę albo na budżet naszego powiatu. Radny zapytał czy Powiat Kluczborski jest
w stanie uregulować wszystkie zadłużenia, uwzględniając fakt, że jego budżet jest już obciążony w 40%. Na zapytanie radnego Krzyżanowskiego, Skarbnik potwierdził, że takie jest obciążenie budżetu, uwzględniając zaciągnięcie kredytu, na który Rada zezwoliła w dniu dzisiejszym. Zdaniem radnego Leszka Krzyżanowskiego powiat nasz nie poradzi sobie finansowo z tym problemem. Radny dodał, że poruszył całą sprawę dlatego, iż nie tak dawno zarzucano grupie inicjatywnej ds. referendum powiatowego, że pisze nieprawdę w swoich ulotkach i że dąży jedynie do władzy i do kariery. A teraz okazuje się – między innymi dzięki w/w artykułom prasowym, że grupa ta miała rację pisząc, że likwidacja SPZOZ była niewłaściwą decyzją. Mają bowiem miejsce odwołania do sądów i do Trybunału Konstytucyjnego, gdzie udaje się niektórym udowodnić, że to co zrobiono w Kluczborku
jest nie zgodne z prawem.

Radny Leszek Krzyżanowski zwrócił się następnie do obecnego na sesji Pana Jacka Placetego – redaktora “Kuriera Kluczborskiego” i powiedział, że kilka razy publicznie “naigrywał się” on z radnego. Pan Krzyżanowski powiedział, że jego zdaniem dziennikarz powinien pisać fakty i w miarę obiektywnie powinien wypowiadać się o rzeczywistości, która go otacza. Radny stwierdził, że jeśli chce się kogoś negatywnie opisać na łamach prasy to należy samemu być w porządku. Dodał, że jeżeli redaktor chce pisać coś na jego temat to powinien robić to rzetelnie, a zdaniem radnego Pan Placety “balansuje na krawędzi prawa”. Radny ostrzegł redaktora, że w przypadku powtórzenia się takiej sytuacji skieruje sprawę na drogę sądową.

Kolejno głos zabrał Starosta Kluczborski i wyjaśnił radnemu Krzyżanowskiemu, że wszczęcie postępowania przez Wojewodę Opolskiego dotyczy tego samego powodu, z jakiego w dniu dzisiejszym Rada wycofała z porządku projekty uchwał dotyczące sprzedaży mienia powiatu. Jest to bowiem kompetencja Zarządu, a nie Rady Powiatu. Nawiązując do artykułów przedstawionych przez radnego, Starosta powiedział, że artykuł w prasie dotyczy indywidualnej sprawy i jednej osoby. Nie jest on wykładnią do podejmowania przez sądy wyroków w innych sprawach. Każda taka sprawa, jeśli trafi do sądu – będzie rozpatrywana indywidualnie. Starosta ponadto powiedział, że ustawa o zakładach opieki zdrowotnej cały czas wyraźnie mówiła, że organ założycielski po skończeniu likwidacji przejmuje ich zadłużenie. Natomiast kilka powiatów wniosło do Sądu Najwyższego sprzeciw w celu podważenia niektórych artykułów w/w ustawy, tak, aby mówiły, że to nie powiaty,

a państwo ma podnieść konsekwencje. Sąd jednak nie przyjął tego i nic w ustawie
nie zmieniło się, o czym wszyscy wiemy.

Następnie głos zabrał Wiceprzewodniczący Rady – radny Piotr Wiecha i zapytał radnego Krzyżanowskiego co miały wnieść przedstawione przez niego dzisiaj artykuły oraz co radny chciał prze to udowodnić. Zdaniem radnego nic nowego artykuły te nie wnoszą i są ogólnie znane.

Kolejno Wicestarosta Kluczborski powiedział, że zawsze stał na stanowisku, że spółka,

której 100% kapitału jest własnością powiatu, jest spółką użyteczności publicznej

i ma charakter publiczny. Niektórzy twierdzili jednak, że spółka ta ma charakter niepubliczny,
a nawet prywatny, co nie jest prawdą. Wicestarosta dodał, że bardzo się cieszy, iż w artykule “Nieudana ucieczka w spółkę” ktoś w końcu napisał, że spółka taka jak nasza jest zakładem publicznym.

Radny Leszek Krzyżanowski powiedział, że pamięta jak Starosta i większość radnych przekonywali wszystkich, że likwidacja SPZOZ i utworzenie spółki akcyjnej spowoduje to,

że nie będziemy musieli spłacać zadłużenia SPZOZ. Zdaniem radnego czas jednak pokaże czy uda się powiatowi uporać z tym problemem. Kolejno radny dodał, że głównie po to wystąpił na dzisiejszej sesji, aby poinformować wszystkich o wszczęciu postępowania przez Wojewodę o stwierdzeni nieważności naszej uchwały. Radny powiedział, że gdyby uchwała nasza była zgodna z prawem to nie wszczęto by postępowania o jej unieważnienie. Radny Krzyżanowski na koniec swojej wypowiedzi dodał, że za los kluczborskiej służby zdrowia odpowiadają wszyscy radni i być może kiedyś odpowiedzą za to przed sądem.

Kolejno radny Piotr Wiecha stwierdził, że jest rozczarowany powyższą wypowiedzią i uważa, że radny Krzyżanowski nie rozumie całego tematu. Nikt przecież nie mówił, że uciekniemy od zadłużenia SPZOZ.

Radna Irena Kielar powiedział, że są na pewno jakieś niedociągnięcia w funkcjonowaniu naszej spółki, ale jest o wiele lepiej niż kiedyś było i wszystkim radnym zależy na tym,

aby spółka jak najlepiej działała.

Wiceprzewodniczący Rady – radny Piotr Gruss zwrócił się do radnego Krzyżanowskiego
z prośbą, aby o takich sprawach dyskutować na komisjach, a nie na sesjach.

Ponownie głos zabrał radny Leszek Krzyżanowski i powiedział, że jest mu bardzo przykro,

iż zebrani nie chcą słuchać jego wypowiedzi, a Przewodniczący Rady blokuje mu zabieranie głosu. Radny powiedział Przewodniczącemu Rady, że nie życzy sobie utrudniania mu wypowiedzi. Ponadto zdaniem radnego sposób udzielania odpowiedzi na jego zapytania
jest karygodny. Stwierdził też, że nawet jeśli do końca nie zna tematu to ma prawo zadawać pytania i wypowiadać racje grupy, którą reprezentuje.

Innych spraw nie poruszano.

Do punktu 8 porządku obrad

W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący Rady podziękował wszystkim zebranym za udział w obradach i o godzinie 1245 zamknął XXIII sesję Rady Powiatu
w Kluczborku. Na tym protokół zakończono.

 

Przewodniczący Rady

Maciej Mularczyk