PROTOKÓŁ nr 83/2004

z posiedzenia Zarządu Powiatu Kluczborskiego

w dniu 10 listopada 2004 r.

 

 

Posiedzenie Zarządu otworzył Wicestarosta – Mieczysław Czapliński. W posiedzeniu uczestniczyło trzech członków Zarządu. Ponadto udział wzięli: Sekretarz Powiatu oraz Skarbnik Powiatu.

 

 

Porządek posiedzenia:

 

 

  1. Otwarcie posiedzenia.
  2. Wniosek spółki “Niro”, Zakład pracy Chronionej w Lubinie w sprawie żywienia pacjentów Powiatowego Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku.
  3. Wnioski do budżetu na 2005 rok:
  1. wniosek Burmistrza Miasta Kluczborka w sprawie zaplanowania w przyszłorocznym budżecie środków na organizację XXXII Wyścigu Kolarskiego Juniorów po Ziemi Kluczborskiej;
  2. wniosek Burmistrza Miasta Kluczborka w sprawie udzielenia dotacji ze środków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na zwrot części kosztów odbudowy urządzeń melioracyjnych w parku miejskim;
  3. wniosek Związku Kombatantów Rzeczypospolitej Polskiej i Byłych Więźniów Politycznych, Zarząd Miejsko-Gminny w Kluczborku w sprawie pokrycia kosztów wykonania tablicy pamiątkowej z okazji 60 rocznicy zakończenia II wojny światowej;
  4. wniosek Kluczborskiego Domu Kultury w Kluczborku w sprawie dofinansowania imprez o zasięgu powiatowym i ponadregionalnym, jakie zostaną zorganizowane w 2005 roku;
  5. wniosek Parafii Ewangelicko-Augsburskiej w Lasowicach Wielkich w sprawie dofinansowania rozpoczętej adaptacji remontu i utrzymania Lasowickiego Domu Tolerancji i Kultury;

     

  6. wniosek Stowarzyszenia Sołtysów Województwa Opolskiego z Bierawy w sprawie udzielenia im wsparcia finansowego;
  7. wniosek Państwowej Szkoły Muzycznej I st. w Kluczborku w sprawie ujęcia w planie budżetowym na rok przyszły środków na założenie centralnego ogrzewania z kotłem gazowym;
  8. Stowarzyszenie Rozwoju i Odnowy Wsi Bąków w sprawie przyznania dotacji finansowej na przyszły rok;
  9. Wniosek Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury i Sztuki w Wołczynie w sprawie ujęcia w przyszłorocznym budżecie dotacji celowej z przeznaczeniem na dofinansowanie bieżącej działalności artystycznej Zespołu Pieśni i Tańca “Modrzewiacy”;
  10. Wniosek Związku Nauczycielstwa Polskiego, Zarząd Oddziału w Kluczborku w sprawie zaplanowania w przyszłorocznym budżecie środków na podwyżkę plac dla pracowników administracji i obsługi zatrudnionych w placówkach oświatowych powiatu kluczborskiego;
  11. Wniosek Rady Sołeckiej Kujakowic Górnych w sprawie rozważenia sprawy dokończenia inwestycji modernizacji ulic XXX-lecia, 22-lipca w Kujakowicach Górnych.
  1. Projekt budżetu powiatu kluczborskiego na 2005 rok:
  • wynagrodzenie nauczycieli na 2005 rok z uwzględnieniem 3% wzrostu;
  • wynagrodzenia nauczycieli z pochodnymi na 2005 rok;
  • informacja o wynagrodzeniach pracowników administracji i obsługi zatrudnionych w placówkach oświatowych powiatu kluczborskiego;
  • dochody budżetu powiatu kluczborskiego na 2005 rok;
  • wydatki budżetu powiatu kluczborskiego na 2005 rok;
  • dochody i wydatki związane z wykonywaniem zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami realizowanych przez powiat w 2005 roku;
  • zadania remontowe na rok 2005;
  • zadania inwestycyjne na 2005 rok.
  1. Wolne wnioski.

 

 

 

 

Do punktu 1 porządku

 

Porządek posiedzenia został przyjęty przez obecnych członków Zarządu.

Protokół z posiedzenia Zarządu, które odbyło się w dniu 03 listopada 2004 r. został również przyjęty.

 

Do punktu 2 porządku

. Wicestarosta przedstawił zebranym sprawę żywienia pacjentów Powiatowego Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku która to sprawa była już poruszana na jednym z poprzednich posiedzeń Zarządu Powiatu. W tej chwili, spółka “Niro” z Lubina, po przeprowadzeniu wizji lokalnej w Pracowni Ćwiczeń Praktycznych przy Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku oraz kuchni w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych – RCKU w Bogdańczowicach, zrezygnowała z tej pierwszej kuchni, motywując to nieopłacalnością jeśli chodzi o przeprowadzenie modernizacji niniejszej kuchni natomiast ich zdaniem – kontynuował Wicestarosta, kuchnia w Bogdańczowicach jest korzystniejsza ze względów głownie ekonomicznych. Na dzień dzisiejszy – stwierdził Wicestarosta, są dwie możliwości jeśli chodzi o rozwiązanie problemu żywienia pacjentów PCZ S.A.– przystosowanie kuchni w Zespole Szkół Ponadgimnajzalnych – RCKU w Bogdańczowicach do żywienia pacjentów PCZ S.A. i prowadzenie jej właśnie przez spółkę “Niro” z Lubina lub modernizacja Pracowni Ćwiczeń Praktycznych przy Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku z równoczesnym prowadzeniem kształcenia młodzieży w kierunkach: kucharz małej gastronomii oraz technik żywienia. W tym też celu, na niniejsze posiedzenie Zarządu Powiatu zaproszeni zostali: Pan Krzysztof Komarnicki – wicedyrektor Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku, Pan Jan Sadowski – dyrektor Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych – RCKU w Bogdańczowicach oraz Pani Danuta Kowalińska – zastępca dyrektora Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych – RCKU w Bogdańczowicach. Jako pierwszy głos zabrał Pan Krzysztof Komarnicki, który został poproszony przez Wicestarostę o przedstawienie m. in. wstępnych kosztów modernizacji stołówki w ZSP Nr 1, wstępnej informacji, ile mniej więcej można będzie zarobić na przygotowaniu posiłków dla szpitala aby członkowie Zarządu Powiatu mieli jakiś obraz tej inwestycji, czy będzie to opłacalne chociaż

nie ukrywam – dodał Pan Mieczysław Czapliński, że to rozwiązanie było by naprawdę dobre bo równocześnie załatwiałoby dwie sprawy: przygotowywanie posiłków dla szpitala powiatowego w Kluczborku oraz prowadzenie kształcenia młodzieży. Pan Krzysztof Komarnicki na wstępie powiedział, że przygotował wstępny kosztorys prac związanych z dostosowaniem pomieszczeniem do wymogów sanitarnych jakim powinny odpowiadać pomieszczenia kuchni w żywieniu szpitalnym i zbiorowym, który wstępnie ma wynieść 248 453,00 zł., przy czym w tym kosztorysie nie został jeszcze ujęty koszt zakupu samochodu, który miałby służyć do przewozu posiłków. Staraliśmy się bardzo rzetelnie podejść również do tematu zatrudnienia w tej przyszłej stołówce – stwierdził Pan Komarnicki, i doszliśmy do wniosku, że na pewno trzeba będzie zatrudnić osoby na następujące stanowiska: szef kuchni, dwie kucharki, kierowca, bufetowa -chociaż to co prawda będzie żywienie szpitalne ale nie można tylko z tym się wiązać ale docelowo, jeżeli będzie taka potrzeba, będzie można zwiększyć moc przerobową a przynajmniej w okresie roku szkolnego, gdy jest młodzież na praktyce; ponadto musi być zatrudniony magazynier czyli tzw. planista bo bufetowa pobierała by z magazynu i przyjmowała do niego natomiast musi być również osoba do rozliczeń magazynowych oraz księgowa. W związku z tym – kontynuował Pan Komarnicki, suma zatrudnionych osób wyniosłaby 7 a więc 7 etatów pod warunkiem oczywiście, że każdy z w/w osób zatrudniony zostałby na cały etat, poza tym, chcąc zmniejszyć koszty zatrudnienia, postanowiono aby dietetyczka została przeniesiona ze szpitala. Patrząc na wyliczenia kosztów, które wynikają z zatrudnienia na poszczególnych stanowiskach w sumie wynosi on 11.088 zł. miesięcznie, do tego dochodzi m. in. fundusz socjalny, ZUS czy jakieś stażowe czyli wysługę lat co miesięcznie daje łączną kwotę 15.069, 60 zł. brutto czyli miesięczny koszt związany z pracobiorcami byłby na poziomie 15.000 zł. Ponadto, jeśli jeszcze chodzi o koszty, to należy doliczyć do tego podatek VAT, należałoby wydzielić wszystkie media ale z tego co Pan Komarnicki dowiedział się ze szpitala, że roczny szacunkowy przychód szpitala to 300.000 zł. więc jest o co “walczyć”. Skarbnik stwierdził, że jeśli chodzi o tę jak gdyby drugą stronę tych kosztów, to na podstawie informacji uzyskanej w szpitalu, na dzień dzisiejszy oni płacą za osobodzień – 10,57 zł. brutto w tym: 3,17 zł. – śniadanie, 5,29 zł. – obiad, 2,11 –kolacja; średnio w ciągu dnia wydają 100 posiłków czyli daje to kwotę 378.000 zł., odliczając cały VAT, można przyjąć, że czystego dochodu jest 309 847 zł. i taką kwotę mamy szansę zarobić na szpitalu. Po odliczeniu kosztów wsadu do kotła, pozostaje 126 500 zł. na zatrudnienie ludzi i inne koszty. Moim zdaniem – stwierdził

Skarbnik, jest nieco zawyżona liczba jeśli chodzi o zatrudnienie gdyż nie liczył on etatu kierowcy bo uznał, że można sobie inaczej z tym problemem poradzić. Najważniejsze jest to, czy to przedsięwzięcie ma szansę zbliżyć się do zera albo wyjść na zero chociaż najlepiej by było zarobić na tym – stwierdził Skarbnik i zapytał Pana Komarnickiego, jakie jest stanowisko szkoły w tej sprawie na co zapytany odpowiedział, że jest to bardzo poważne zadanie dla szkoły na tyle, że jeżeli z zewnątrz nie przyjdą konsumenci na obiad to wiadomo, że do szpitala musi być on zawieziony, poza tym, poprzez taką działalność, wzrósłby na pewno w środowisku lokalnym prestiż szkoły no i oczywiście rozwiązany by został problem praktyk dla młodzieży szkolnej. Na koniec Wicestarosta dodał, że cieszy się, że takie jest stanowisko szkoły w tej sprawie, która wyraża chęć “wejścia” w to przedsięwzięcie bo na pewno będzie to pomocne dla Zarządu Powiatu przy podejmowaniu ostatecznej decyzji w tej sprawie. Jako następnego o wypowiedzenie się w powyższej sprawie Wicestarosta poprosił Pana Jana Sadowskiego, dyrektora ZSP – RCKU w Bogdańczowicach, do której to szkoły została również skierowana propozycja podjęcia się przygotowywania posiłków dla pacjentów Powiatowego Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku. Na wstępnie Pan Sadowski stwierdził, że na dzień dzisiejszy ich stołówka “wydaje” 60 obiadów – dla 30 uczniów internatów, dla 15 uczniów ze szkoły z czego 5 uczniów sami pokrywają koszty a 10 to są uczniowie, którym opłaty za obiady pokrywa Caritas lub inna instytucja charytatywna oraz 15 pracowników. Ponadto - nadal kontynuował Pan Sadowski, z dokumentacji jaka jest w szkole a dotycząca niniejszej stołówki wynika, że stołówka szkolna ma zdolność produkcyjną – 120 obiadów na dobę. Jeśli chodzi o niebezpieczeństwa jakie mogą się zdarzyć przy gotowaniu większej liczby obiadów to przede wszystkim to, że wszystkie urządzenia jakie są w kuchni to urządzenia elektryczne a wiec wiąże się z tym przede wszystkim większy pobór mocy, większe wykorzystanie elementów grzewczych co wiązać się będzie na pewno z częstymi awariami tego sprzętu i wtedy będzie problem, kto ma go naprawić – stwierdził Pan Sadowski na co Wicestarosta odpowiedział, że z tym nie powinno być problemów, gdyż to wszystko będzie przecież można zaznaczyć w umowie a mianowicie jasno określić, kto odpowiada za co i w jakim zakresie. Oprócz tego istnieje jeszcze wiele innych minusów tej planowanej inwestycji – nadal kontynuował Pan Sadowski, a mianowicie m. in. to, że zadaniem szkoły jest przede wszystkim nauka i wychowanie a wpuszczając tutaj firmę cateringową jednocześnie skazani będziemy na wspólne funkcjonowanie w tym samym

obiekcie tzn. szkoła i firma cateringowa, poza tym może się to wiązać również ze wzmożonym ruchem samochodów, praca w kuchni w systemie praktycznie ciągłym oraz opary, pochodzące z kuchni, które będą rozchodzić się po całym budynku szkoły. Pani Otylia Skoczylas dodała, że też na pewno będzie tam problem z dojazdem do szkoły ze względu na bardzo wąską drogę dojazdową. Wicestarosta z kolei stwierdził, że widzi, że szkoła nie jest zainteresowana ofertą firmy “Niro” w sprawie przygotowywania w swojej stołówce posiłków dla pacjentów PCZ S.A. w Kluczborku co Pan dyrektor, Jan Sadowski jednoznacznie potwierdził motywując to przede wszystkim tym, że zakłócałoby to w znaczny sposób pracę szkoły. Ponadto, dodała Pani Danuta Kowalińska, wiadomo, że sprzęt jaki jest użytkowany w kuchni stołówki, nie jest nowy ale wszyscy pracownicy kuchni dbają o niego a teraz przyjdzie ktoś z zewnątrz i będzie go niszczył czy eksploatował maksymalnie ponadto należy pamiętać o tym, że my jesteśmy szkołą a nie typową stołówką w związku z tym, krótko mówiąc, nie jesteśmy zainteresowani powyższą ofertą - zakończyła swoją wypowiedź Pani Kowalińska. Na zakończenie Wicestarosta stwierdził, że po wysłuchaniu wypowiedzi przedstawicieli obu szkół, Zarząd Powiatu podejmie ostateczną decyzję odnośnie miejsca, gdzie będą przygotowywane posiłki dla pacjentów Powiatowego Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku. Po krótkiej dyskusji i wymianie uwag przez członków Zarządu Powiatu na powyższy temat, Zarząd Powiatu jednogłośnie postanowił zrezygnować z oferty spółki “Niro” z Lubina polegającej na wykorzystaniu stołówki Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych – RCKU w Bogdańczowicach z przygotowywania posiłków dla Powiatowego Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku. Jednocześnie, Zarząd Powiatu podjął decyzję o wyasygnowaniu kwoty 245.000 zł. na dostosowanie pomieszczeń Pracowni Ćwiczeń Praktycznych przy Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku do wymogów sanitarnych jakim powinny odpowiadać pomieszczenia służące do zbiorowego żywienia, mając jednocześnie na uwadze wykorzystanie przedmiotowej pracowni do przygotowywania posiłków dla szpitala powiatowego w Kluczborku.

 

 

 

Do punktu 3 porządku

Skarbnik przedstawił zebranym następujące wnioski do budżetu powiatu kluczborskiego na 2005 rok:

a) wniosek Burmistrza Miasta Kluczborka w sprawie zaplanowania środków w przyszłorocznym budżecie na organizację XXXII Wyścigu Kolarskiego Juniorów po Ziemi Kluczborskiej. Skarbnik wyjaśnił, że Burmistrz zwraca się z prośbą o kwotę 2.500 zł., tej kwoty jednak w projekcie budżetu, który będzie w następnym punkcie niniejszego protokołu omawiany - nie ma, w latach poprzednich dofinansowywaliśmy powyższy wyścig kolarski, również w roku bieżącym kwotą 1500 zł – przypomniał Skarbnik. W budżecie mamy wydatki przeznaczone na sport w tym na organizację imprez i na działalność koordynatora sportu szkolnego, dlatego zdaniem Skarbnika, można by przeznaczyć środki na dofinansowanie powyższego wyścigu kolarskiego w ramach organizacji imprez na terenie naszego powiatu, gdyż jest to jednak duża międzynarodowa impreza, dlatego warto przeznaczyć na nią w ramach powyższych środków jakąś kwotę ale to już zależy od decyzji Zarządu Powiatu – stwierdził Skarbnik Powiatu. Pani Irena Kielar dodała, że taki Wyścig Kolarski jest już tradycją w naszym mieście, dlatego warto by dofinansować go jakąś kwotą. Wicestarosta zaproponował kwotę 2.000 zł. i dodał, że nie jest to co prawda oczekiwane przez Burmistrza Miasta Kluczborka 2.500 zł. ale zawsze więcej o 500 zł. od roku bieżącego a te “zaoszczędzone” 500 zł. można przeznaczyć już na inny cel. Zaproponowana przez Wicestarostę kwota 2.000 zł. na dofinansowanie organizacji XXXII Wyścigu Kolarskiego Juniorów po Ziemi Kluczborskiej spotkała się z ogólną aprobatą obecnych członków Zarządu Powiatu w związku z tym, postanowiono jak wyżej.

b) wniosek Urzędu Miejskiego w Kluczborku w sprawie udzielenia dotacji ze środków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na zwrot części kosztów odbudowy urządzeń melioracyjnych w parku miejskim. Skarbnik wyjaśnił, że we wniosku Burmistrza o przyznanie dotacji zawarte jest m.in.: dane o wnioskodawcy czyli gmina Kluczbork; dane o dotacji czyli kwota – 50.000 zł. oraz przeznaczenie – jw. i dane dotyczące przedmiotowego zadania. Jeśli chodzi o rzeczowy wykaz elementów zadania i finansowe zaawansowanie zadania w złotych – kontynuował Skarbnik, projekt urządzenia zieleni oraz plan zagospodarowania parku miejskiego w Kluczborku – 16.226,28 zł. oraz mapy – 798,49 zł. co daje razem kwotę 17.024,77 zł. czyli na dzisiaj Gmina pisze, że wydała na to taką

właśnie kwotę a chce, abyśmy w przyszłym roku zaplanowali 50.000 zł. dotacji na ten cel. Wicestarosta dodał, że nie widzi takiej możliwości, aby w tym roku przekazać Gminie te pieniądze gdyż ich po prostu nie mamy, musimy kupić dla Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku ciągnik (oczywiście używany) oraz kosiarkę bijakową aby kosić chwasty na poboczach dróg i to jest kwota 48.000 zł. i w związku tym, zostaje niewiele pieniędzy Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej a nie możemy się już na początku “pozbywać” wszystkiego bo tak naprawdę przecież też nie wiemy jakie będą dochody gdyż stanowią one środki z kar i z opłat za gospodarcze korzystanie ze środowiska naturalnego. Ponadto, dodał Wicestarosta, w roku ubiegłym dofinansowaliśmy Gminie Kluczbork rurociąg tłoczny ścieków z wysypiska do oczyszczalni ścieków kwotą 70.000 zł. a my mamy też swoje jednostki i swoje zadania w których niejednokrotnie należałoby m. in.. unormować gospodarkę cieplną tak że na tą chwilę nie ma takiej możliwości, aby przekazać Gminie dotację w wysokości 50.000 zł. Ponadto, kontynuował Wicestarosta, pierwotnie planowany był zakup ciągnika dla Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku z ich pieniędzy tzw. eksploatacyjnych gdyż nie chciano “ruszać” pieniędzy z funduszu PFOŚ i GW ale później postanowiono, aby jednak wykorzystać na ten zakup środki z powyższego funduszu a pieniądze Zarządu Dróg Powiatowych zostawić dla nich jak gdyby taką rezerwę bo należy pamiętać o tym, że jest jeszcze nie do końca uregulowana sprawa opłat za korzystanie z kanalizacji deszczowej a to są dość duże pieniądze. Następnie Wicestarosta zaproponował, aby negatywnie zaopiniować wniosek Urzędu Miejskiego w Kluczborku w sprawie udzielenia dotacji w wysokości 50.000 zł. z przeznaczeniem na zwrot części kosztów odbudowy urządzeń melioracyjnych w parku miejskim w Kluczborku co spotkało się z ogólną aprobatą członków Zarządu Powiatu.

c) wniosek Związku Kombatantów Rzeczypospolitej Polskiej i Byłych Więźniów Politycznych, Zarząd Miejsko-Gminny w Kluczborku w sprawie pokrycia kosztów wykonania tablicy pamiątkowej w związku z 60 rocznicą zakończenia II wojny światowej. Skarbnik wyjaśnił, że całkowity koszt tablicy to 5.500 zł. w tym koszt modelu – około 3.000 zł. Ponadto, dodał Skarbnik, Pan Paweł Cieplik zadeklarował się nieodpłatnie lub za symboliczną złotówkę przekazać z warsztatów szkolnych 50 kg. brązu potrzebnego do odlania tej tablicy a Pan Piotr Wiecha z kolei, zadeklarował się wykonać odlew niniejszej tablicy nieodpłatnie. W związku z powyższym – kontynuował Skarbnik, Związek musi pokryć koszt

wykonania modelu, który wynosić będzie około 3.000 zł. Skarbnik zasugerował, aby na tę chwilę nie ujmować niniejszego wniosku w planie przyszłorocznego budżetu z czym członkowie Zarządu Powiatu jednogłośnie zgodzili się.

d) wniosek Kluczborskiego Domu Kultury w Kluczborku w sprawie dofinansowania imprez o zasięgu powiatowym i ponadregionalnym jakie zostaną zorganizowane w 2005 roku. Skarbnik przedstawił zebranym nazwy imprez, jakie są planowane w roku przyszłym a mianowicie: Europejski Festiwal Muzyki Organowej – Kluczborskie Wieczory Muzyczne – Kluczbork 2005; I Przegląd Małych Form Teatralnych Powiatu Kluczborskiego; XII Plastyczno – Fotograficzne Warsztaty Szkoleniowe “Nasze miasto, nasza wieś 2005” oraz I Wojewódzkie Spotkania Taneczne – “Mój Pierwszy Krok”. Z kolei Wydział Współpracy Europejskiej, Kultury, Sporu i Turystyki Starostwa Powiatowego w Kluczborku zaproponował dofinansować następujące z nich: Kluczborskie Wieczory Muzyczne oraz I Wojewódzkie Spotkania Taneczne co nie zobowiązuje Zarządu Powiatu do podjęcia takiej samej decyzji – stwierdził Skarbnik i dodał, że w budżecie jest zapisane 8.000 zł. na organizację imprez kulturalnych i o takiej maksymalnej kwocie można rozmawiać. Po analizie wszystkich powyższych planowanych imprezach, Zarząd Powiatu jednogłośnie postanowił o przeznaczeniu kwoty 8.000 zł. na imprezy o charakterze kulturalnym.

e) wniosek Parafii Ewangelicko-Augsburskiej z Lasowic Wielkich w sprawie dofinansowania rozpoczętej adaptacji remontu i utrzymania Lasowickiego Domu Tolerancji i Kultury. Skarbnik stwierdził, że ks. Ryszard Pieron, autor niniejszego wniosku, nie podał kwoty, jakiej od nas oczekuje na co Pani Otylia Skoczylas odpowiedziała, że wcześniej rozmawiała już z w/w księdzem i wie, że jego usatysfakcjonowałaby każda rzecz, która może być przydatna przy remoncie nie tylko pieniądze. Skarbnik z kolei dodał, że patrząc od strony formalnej, jest to parafia ewangelicko-augsburska więc pieniędzy nie możemy przekazać a więc w tej kwestii nie ma już o czym rozmawiać, natomiast jeśli chodzi o jakąś pomoc rzeczową – dodał Skarbnik, to można im zaproponować ją w trakcie roku. W związku z powyższym, Zarząd Powiatu jednogłośnie postanowił negatywnie zaopiniować powyższy wniosek jednocześnie deklarując pomoc rzeczowo-organizacyjną w trakcie przyszłego roku.

f) wniosek Stowarzyszenia Sołtysów Województwa Opolskiego z Bierawy w sprawie udzielenia wsparcia finansowego dla w/w organizacji. W tej sprawie Skarbnik stwierdził, że proponuje nie zastanawiać się i zaopiniować wniosek negatywnie gdyż tutaj nie ma żadnych podstaw do udzielenia jakiegokolwiek wsparcia finansowego. Propozycja ta

spotkała się z ogólną aprobatą członków Zarządu Powiatu w związku z tym postanowiono jak wyżej.

g) wniosek Państwowej Szkoły Muzycznej I st. w Kluczborku w sprawie ujęcia w planie budżetowym na rok przyszły dofinansowania na założenie centralnego ogrzewania z kotłem gazowym. Skarbnik powiedział, że Pani dyrektor w/w szkoły swoja prośbę uzasadnia tym, że obecnie szkoła jest ogrzewana przez piec węglowy oraz piece kaflowe, które funkcjonują już ponad 100 lat. Natomiast jeśli chodzi o koszty, całość inwestycji obliczono na około 90.000,00 zł. W przypadku otrzymania chociaż części środków, szkoła będzie mogła ubiegać się o dotację z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska. To, że ta szkoła jest instytucją nie do przecenienia, to wszyscy wiedzą – stwierdził Skarbnik, natomiast we wniosku nie pisze, jakiej kwoty szkoła oczekuje. Wicestarosta z kolei dodał, że należy pamiętać, że Zespół Szkół Ponadgimnazjalncyh – RCKU w Bogdańczowicach z początku listopada br. wziął piec c.o. na kredyt i w przyszłym roku należy go spłacić dlatego najpierw należy zmodernizować kotłownie w “naszych” szkołach. Pani Irena Kielar z kolei stwierdziła, że to jest przykre, że szkoła podlega Ministerstwu, dzieci są nasze i my nie możemy im pomoc ale one są nie dla Ministerstwa tylko dla nas. Wicestarosta dodał, że nie wiemy o jaką kwotę szkole chodzi, bo gdyby udzielić dofinansowania kwotą 500 czy 1.000 zł. to to się rozpłynie” i w niczym im nie pomoże dlatego Wicestarosta zaproponował, aby negatywnie zaopiniować powyższy wniosek co też jednogłośnie uczyniono.

h) wniosek Stowarzyszenia Rozwoju i Odnowy Wsi Bąków w sprawie przyznania dotacji finansowej w wysokości 5.000 zł. Skarbnik wyjaśnił, że stowarzyszenie zostało zarejestrowane w dniu 05.10.2004 r. a powstało z inicjatywy osób, które w ramach “Grupy Odnowy wsi Bąków” kontynuują rozbudowę i modernizację Domu Kultury. Do zakończenia robót budowlanych potrzebna jest kwota około 15.500 zł. I tym przypadku, Zarząd Powiatu po krótkiej dyskusji w przedmiotowej sprawie, jednogłośnie postanowił negatywnie zaopiniować powyższy wniosek.

i) wniosek Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury i Sztuki w Wołczynie w sprawie ujęcia w przyszłorocznym budżecie dotacji celowej na dofinansowanie bieżącej działalności artystycznej Zespołu Pieśni i Tańca “Modrzewiacy”. Skarbnik stwierdził, że jest wiele spraw, które można uzasadniać brakiem środków w budżecie natomiast w tym przypadku, dobrze by było udzielić zespołowi dotacji celowej. Wicestarosta zapytał Skarbnika, jaka kwota dotacji udzielona była w/w zespołowi na ten rok. Skarbnik odpowiedział, że 4.500 zł. W związku z tym, Wicestarosta zaproponował, aby udzielić zespołowi “Modrzewiacy” na rok przyszły dotację w takiej samej wysokości jak w roku bieżącym czyli 4.500 zł. Zarząd Powiatu jednogłośnie postanowił o takim rozstrzygnięciu powyższej sprawy.

j) wniosek Związku Nauczycielstwa Polskiego, Zarząd Oddziału w Kluczborku w sprawie zaplanowania środków budżetowych na podwyżkę płac pracowników administracji zatrudnionych w placówkach oświatowych. Skarbnik stwierdził, że związek nie oczekuje od nas w tej chwili zajęcia stanowiska natomiast problem jest szerszy i to zostanie omówione dokładnie w kolejnym punkcie porządku niniejszego posiedzenia Zarządu Powiatu a mianowicie przy konstrukcji budżetu w dziale oświata i edukacja. Na tę chwilę, Zarząd Powiatu zapoznał się z powyższym wnioskiem.

k) wniosek Rady Sołeckiej Kujakowic Górnych w sprawie dokończenia inwestycji modernizacji ulic XXX-lecia i 22-lipca w Kujakowicach Górnych. Skarbnik wyjaśnił, że wykonana tam została już inwestycja w postaci przebudowy skrzyżowania, budowy kanalizacji burzowej i budowy chodnika przy ulicy 22-lipca natomiast teraz Rada Sołecka chce wykonać chodnik przy ulicy XXX-lecia w Kujakowicach Górnych. Skarbnik stwierdził, że jego zdaniem za dużo jest u nas dróg, które wymagają naprawy a za mało na ten cel pieniędzy dlatego nie widzi szans na udzielenie jakiejkolwiek pomocy finansowej w/w i proponuje wniosek zaopiniować negatywnie. Członkowie Zarządu Powiatu jednogłośnie przychylili się do propozycji Skarbnika w związku z tym, postanowiono jak wyżej.

 

Do punktu 4 porządku

 

Skarbnik Powiatu przedstawił zebranym projekt budżetu powiatu kluczborskiego na 2005 rok, który składa się z następujących części:

- wynagrodzenie nauczycieli na 2005 rok z uwzględnieniem 3% wzrostu – Skarbnik wyjaśnił, że są to wynagrodzenia nauczycieli przeliczone z 3% wzrostem wynagrodzeń i wyliczone jako średnie w poszczególnych grupach awansu zawodowego według stanu zatrudnienia i tak – kontynuował Skarbnik – stażysta - średnia płaca 1 409 zł. brutto bez pochodnych pracodawcy i podobnie kontraktowy – 1 761 zł., mianowany – 2 466 zł. oraz dyplomowany – 3 170 zł. Jeśli chodzi o wynagrodzenie średnie MENiS plus 3% wzrost wynagrodzeń, wynosi ono odpowiednio: 1 451 zł.,1 814 zł., 2 539 zł. oraz 3 265 zł. i według tych wartości zostało

zaplanowane w budżecie. Jeśli chodzi o liczbę etatów – kontynuował Skarbnik, przedstawia się ona następująco: stażyści – 27,37; kontraktowi – 59,04; mianowany – 140,20 oraz dyplomowany – 170,50. Można tu zauważyć kolosalny skok, jaki dokonał się w ciągu dwóch lat jeśli chodzi o nauczycieli dyplomowanych, zaczynało się od dyrektorów szkół, którzy mieli 9 miesięczną uproszczoną procedurę bo dopiero zaczynaliśmy w to wchodzić – stwierdził Skarbnik, a w tej chwili, po dwóch latach mamy 170 nauczycieli dyplomowanych. Łącznie mamy 397,11 etatów nauczycieli wiec koszt ich wynagrodzeń, miesięcznie to 1 059 464,00 zł., z kolei wynagrodzenia roczne kosztować będą 12 713 568,00 zł. i do wynagrodzeń rocznych musimy doliczyć tzw. pochodne pracodawcy czyli 17,23% - składki na ubezpieczenia społeczne oraz 2,45% - fundusz pracy co łącznie daje 19.68% i to należy doliczyć co obciąża pracodawcę czyli szkoły i stanowi wydatek naszego budżetu. Uwzględniając te pochodne pracodawcy, koszt wynagrodzeń nauczycieli w przyszłym roku ma wynieść 15 215 599,00 zł. ( brak jest tutaj funduszu socjalnego, który jest w “rzeczówce” a jest też związany z zatrudnieniem). Do tego został policzony - wyliczony fundusz nagród, który stanowi 1% wynagrodzeń nauczycieli – nadal kontynuował Skarbnik. Fundusz nagród, podzielony według naszego regulaminu, przedstawia się następująco: 70% tych środków czyli tych 127 136.00 zł. to jest fundusz nagród; 70% środków zostaje w szkole, 30% pozostaje w dyspozycji Starosty i jest dzielony jak co rok np. na święto edukacji narodowej.. W tym, pula nagród Starosty wynosi 38 142,00 zł. i została zapisana w rezerwie celowej budżetu aby można było ją później rozdysponować. Takie wyliczenie (dot. wysokości wynagrodzenia nauczycieli z uwzględnieniem 3% wzrostu) zostało sporządzone dla wszystkich szkół i placówek oświatowych powiatu kluczborskiego. Na koniec Skarbnik stwierdził, że trzymając się zasady naliczenia środków na place dla nauczycieli według średniej, staje się to “sztywnym” wydatkiem z budżetu.

- wynagrodzenia nauczycieli z pochodnymi na 2005 rok – Skarbnik wyjaśnił, że niniejsza informacja dotyczy wynagrodzeń nauczycieli już z pochodnymi, rozpisane na poszczególne jednostki organizacyjne powiatu i na poszczególne rozdziały, jakie funkcjonują w tych jednostkach zgodnie z klasyfikacją budżetową.

- informacja o wynagrodzeniach pracowników administracji i obsługi zatrudnionych

w szkołach i placówkach oświatowych powiatu kluczborskiego – Skarbnik wyjaśnił,

że w roku bieżącym mamy sytuację następującą: subwencja oświatowa na ten rok wynosi

19 244.216 zł. Dochody własne, które mają być wypracowane przez jednostki (dochody, które same jednostki we wnioskach pisały jako możliwe do osiągnięcia) do których zostały dołożone tylko dotacje, które mamy otrzymać – dotacje z gminy Kluczbork na gimnazjum w kwocie 38.900 zł. i dotacje dla Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej – 6.000 zł. oraz dotacja dla PODN na podstawie porozumień. Subwencja plus dochody własne daje nam kwotę 20 575 145 zł. Wydaje się, że kwota jest ogromna – stwierdził Skarbnik, natomiast jeżeli odejmiemy od tej kwoty koszty wynagrodzeń nauczycieli to zostaje 5 359 546 zł. Jeżeli zaczniemy liczyć pozostałe wydatki jakie są związane z oświatą a mianowicie - wynagrodzenie pracowników administracji i obsługi na cały rok, koszty bieżącego utrzymania jednostek, dotacje dla szkół niepublicznych, stypendia dla uczniów, fundusz nagród i środki na dokształcanie zawodowe nauczycieli, które muszą być wydzielone i wynoszą 1% funduszu płac dla nauczycieli to nam bardzo dużo brakuje, dlatego też, przy ustalaniu środków na administrację i obsługę wprowadzony został etat kalkulacyjny tzn. zebrane zostały ze wszystkich szkół i placówek oświatowych informacje o wysokości średnich wynagrodzeń pracowników administracji i pracowników obsługi. Można było ustalić średnią dla administracji i średnią dla obsługi ale to jest niebezpieczne gdyż administracja zarabia trochę lepiej a obsługa nieco gorzej poza tym, w jednostkach są w tym zakresie dysproporcje dlatego Skarbnik stwierdził, że lepszy będzie etat kalkulacyjny tzn. średnio na administrację i obsługę bo wówczas dyrektorowi pozostawiamy swobodę co do ilości obsługi i co do ilości administracji i co do wysokości ich wynagrodzeń. Na podstawie tych średnich przekazanych przez jednostki wyszła kwota 1.823 zł. Na pewno część jednostek będzie nie do końca zadowolona z takiego rozwiązania dlatego że pracownicy administracji zarabiali więcej ale to już będzie “zmartwienie” dyrektora aby odpowiednio tymi środkami zadysponować. Całe zestawienie daje nam następujący obraz: liczba etatów administracji i obsługi, łącznie zatrudnionych w naszych szkołach tj. 113,75 etatów. W roku ubiegłym zaczynaliśmy 135,26 etatu czyli dzięki działaniom poczynionym w roku bieżącym przyniosły redukcję 21,5 etatów. I ta ilość etatów pomnożona przez 1.823 zł. i przez 13 (12 miesięcy wynagrodzeń plus trzynastka) daje łącznie 2 695 760 zł. czyli odejmując to od tego co nam zostało, otrzymujemy kwotę 2 663 786 zł. a to jest za mało aby utrzymać te jednostki czyli opłacić media. Taka koncepcja została przyjęta przy konstrukcji budżetu żeby w jakikolwiek sposób te pieniądze “uchwycić”. Do tego co Skarbnik powiedział, doliczając skromne rzeczówki (uwzględnione zostały drobne zakupy, energię cieplną, opłaty za media, fundusz socjalny i zakup żywności w internatach), następnie 127 136 zł. na fundusz nagród i tyle samo na dokształcanie i doskonalenie zawodowe nauczycieli plus drobną kwotę na stypendia dla uczniów to razem wydatki wyszły na poziomie 21 262 377 zł. – całość wydatków na oświatę. W stosunku do posiadanych dochodów własnych i subwencji brakuje 687 232 zł. Po drakońskich ruchach bo wyjściowo było 1 100 000 zł. Te wielkości, ten plan, który będzie w kolejnym podpunkcie omówiony w kontekście dochodów i wydatków budżetu powoduje, że 687 232 zł. jest dołożone do oświaty z innych źródeł.

- dochody budżetu powiatu kluczborskiego na 2005 rok – Skarbnik wyjaśnił, że na ostatnim posiedzeniu Zarządu, zostały omówione otrzymane dotacje, subwencje i udziały w podatku dochodowym natomiast jeśli chodzi o dochody pozostałe to dochody własne wypracowywane przez nasze jednostki i tak, pomijając dotacje, w dziale leśnictwo, rozdziale gospodarka leśna mamy środki otrzymane z pozostałych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych na poziomie 57.260 zł. i to są środki, które otrzymujemy transzami z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa jako ekwiwalenty za zalesienia, wyłączenia z produkcji rolnej; w dziale transport i łączność, rozdziale drogi publiczne powiatowe mamy kwotę 52.000 zł., środki te planowane są do pozyskania jako dochody z refundacji z Powiatowego Urzędu Pracy; dział administracja publiczna i tutaj mamy następujące pozycje – nadal kontynuował Skarbnik – urzędy wojewódzkie – dotacje dla Starostwa na zadania z zakresu administracji rządowej i dochody Starostwa Powiatowego w Kluczborku, łącznie na tą chwilę jest kwota 1 902 753 zł. w tym wpływy z opłat komunikacyjnych – 1 500 000 zł., wpływy z różnych opłat – 2.000 zł., istotną pozycją są również wpływy z dochodu najmu i dzierżawy – stwierdził Skarbnik; następne działy to: bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa – 2 186 000 zł.; dochody od osób prawnych, fizycznych i innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej – 4 200 438 zł.; rozliczenia różne – 23 157 592 zł.; ko9lejy dział to oświata i wychowanie – 913.429 zł.; ochrona zdrowia – 731 000 zł.; pomoc społeczna – 4 298 538 zł.; pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej – 74 000 zł. oraz dział ostatni – edukacyjna opieka wychowawcza – 417 500 zł. czyli dochody ogółem wynoszą: 38 850 041 zł.

- wydatki budżetu powiatu kluczborskiego na 2005 rok – Skarbnik przedstawił zebranym działy jakie składają się na ogólną sumę wydatków a mianowicie: rolnictwo i łowiectwo – 52 133 zł.; leśnictwo – 66 461 zł.; transport i łączność – 1 682 651 zł.; gospodarka mieszkaniowa – 28 000 zł.; działalność usługowa – 243 000 zł.; administracja publiczna – 4 623 531 zł.; bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa – 2 186 000 zł.; obsługa długu publicznego – 1 675 876 zł.; rozliczenia różne – na poziomie 288 142 zł.; oświata i wychowanie – 17 642 348 zł.; ochrona zdrowia – 1 441 000 zł.; pomoc społeczna – 7 162 128 zł.; pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej – 830 000 zł.; edukacyjna opieka wychowawcza – 3 581 887 zł.; kultura i ochrona dziedzictwa narodowego – 42 500 zł. oraz kultura fizyczna i sport – wydatki na poziomie 48 000 zł. – łączna kwota wydatków budżetu powiatu kluczborskiego na 2005 rok wynoszą - 41 593 657 zł.

- dochody i wydatki związane z wykonywaniem zadań z zakresu administracji rządowej oraz

innych zadań zleconych ustawami realizowanych przez powiat w 2005 roku – Skarbnik wyjaśnił, że dochody ogółem jak i wydatki ogółem planowane są na poziomie 3 426 531 zł.;

- plan przychodów i rozchodów budżetu powiatu kluczborskiego na 2005 rok – przychody ze sprzedaży papierów wartościowych – 8 300 000 zł. natomiast rozchody – spłata otrzymanych krajowych pożyczek i kredytów – 1 023 132 zł.

- plan przychodów i wydatków gospodarstwa pomocniczego – mamy tylko jedno gospodarstwo pomocnicze – stwierdził Skarbnik, w którym przychody i wydatki planowane są na poziomie 236 290 zł.

- zestawienie środków specjalnych wszystkich jednostek powiatu

- zadania remontowe na 2005 rok – członkowie Zarządu Powiatu wspólnie z Panem Kazimierzem Sztajglikiem, dyrektorem Zarządu dróg Powiatowych w Kluczborku, który został poproszony na niniejsze posiedzenie Zarządu Powiatu postanowili zaplanować na 2005 rok środki na następujące zadania remontowe:

- zadania realizowane przez Zarząd Dróg Powiatowych w Kluczborku - remonty cząstkowe nawierzchni bitumicznej – 307.000 zł.; remont z przebudową mostu na drodze powiatowej w m. Smardy – 250.000 zł.; remont dojazdu do przepustu na drodze powiatowej w m. Piaski – 200.000 zł.; remont drogi – odnowa nawierzchni w m. Jasienie – 240.000 zł. remont drogi – odnowa nawierzchni w m. Krasków – 284.000 zł.;

- zadanie realizowane przez SOSW w Kluczborku – etap końcowy remontu sali gimnastycznej szkoły- 55.000 zł.;

  • zadania realizowane przez Zespół Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku – remont i malowanie sal lekcyjnych – 12.000 zł. oraz remont dachu na budynku szkoły - 50.000 zł.;
  • zadanie realizowane przez ZSP Nr 1 w Kluczborku – remont dachu na budynku szkoły – 35.000 zł.;
  • zadanie realizowane przez ZSP Nr 2 – CKU w Kluczborku – wymiana okien w sali gimnastycznej szkoły – 15.000 zł.;
  • zadania realizowane przez ZSL-T w Kluczborku – remont i malowanie sal lekcyjnych i korytarzy – 57.000 zł.; wymiana okien w sali gimnastycznej ze zmniejszeniem otworów okiennych – 16.200 zł.; remont kominów i wymiana kratek wentylacyjnych – 3.500 zł. oraz wymiana rynien i rur spustowych – 3.300 zł.;
  • zadanie realizowane przez Dom Dziecka w Bąkowie – remont dachu budynku z adaptacją strychu dla potrzeb jednostki – 25.000 zł.;
  • zadanie realizowane przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną w Kluczborku – remont toalet – 10.000 zł.

Natomiast jeśli chodzi o zadania inwestycyjne na 2005 r., Zarząd Powiatu jednogłośnie postanowił przeznaczyć:

  • 25.000 zł. na zakup samochodu ciężarowego i 5.000 zł. na zakup zestawu komputerowego z oprogramowaniem dla Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku oraz przeznaczyć kwotę 42.000 zł. na dokumentację dot. przebudowy drogi Szymonków – granica województwa;
  • dla Starostwa Powiatowego w Kluczborku na uzbrojenie terenu działek budowlanych w Bogacicy – 150.000 zł.;
  • dla ZSP Nr 1 w Kluczborku na modernizację Pracowni Ćwiczeń Praktycznych – 245.000 zł.;
  • dla Starostwa Powiatowego w Kluczborku na kontynuację budowy oddziału chirurgicznego szpitala powiatowego w Kluczborku – 656.000 zł.;
  • dla Domu Pomocy Społecznej w Kluczborku na zakup wirówki pralniczej – 9.000 zł oraz zakup zmywarki – wyparzacza do naczyń – 6.000 zł.;
  • dla Domu Pomocy Społecznej w Gierałcicach na zakup pralnic – 15.000 zł.

Zarząd Powiatu zapoznał się z powyższym projektem budżetu powiatu kluczborskiego na 2005 rok.

Do punktu 5 porządku

Sekretarz Powiatu zapoznał zebranych z projektem wykazu zadań priorytetowych samorządu powiatu kluczborskiego na 2005 rok w zakresie współpracy z organizacjami pozarządowymi. Sekretarz wyjaśnił, że niniejszy wykaz został sporządzony przez Naczelnika Wydziału Współpracy Europejskiej, Kultury, Sportu i Turystyki Starostwa Powiatowego w Kluczborku na podstawie uchwały nr XIX/141/2004 r. Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 24 czerwca 2004 roku w sprawie programu współpracy w 2004 roku powiatu kluczborskiego z organizacjami pozarządowymi. Proponowane są – kontynuował Sekretarz, zadania do wspólnej realizacji z organizacjami pozarządowymi pożytku publicznego w następującym zakresie: oświata i wychowanie; kultura i sztuka; sport i rekreacja; turystyka; promocja zdrowia oraz bezpieczeństwo publiczne. Zarząd Powiatu jednogłośnie przyjął powyższy projekt wykazu zadań priorytetowych samorządu powiatu kluczborskiego na 2005 rok w zakresie współpracy z organizacjami pozarządowymi.

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia, Wicestarosta zamknął posiedzenie Zarządu Powiatu. Na tym protokół zakończono.

 

 

Protokołowała

Danuta Oziembłowska Zarząd Powiatu

.............................

1. Stanisław Rakoczy ...............................................

2. Mieczysław Czapliński .............................................

3. Irena Kielar ...............................................

4. Otylia Skoczylas ...............................................

.............................

5. Stanisław Stenzel ...............................................