Protokół Nr 20 /2020

 

 

Wspólne posiedzenie  Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny, Komisji Rewizyjnej, Komisji Skarg, Wniosków i Petycji oraz Komisji Budżetu i Rolnictwa.

w dniu 26.08.2020 r.

 

Przewodniczył radny Robert Wietrzyk-Przewodniczący Komisji Budżetu i Rolnictwa.

 

Porządek posiedzenia:

 

 Porządek posiedzenia:

1. Otwarcie posiedzenia.

2. Analiza materiałów na XX Sesję Rady Powiatu w Kluczborku

3. Wolne wnioski.

4. Zamknięcie posiedzenia.

 

Zaproszeni:

1. Mirosław Birecki – Starosta Kluczborski

2. Magdalena Żmuda-Lewald - Skarbnik Powiatu,

3. Anna Szczygieł – Naczelnik Wydziału Obsługi Finansowo-Księgowej Jednostek Organizacyjnych Powiatu.

 

Ad.1

Wspólne posiedzenie komisji otworzył Przewodniczący Komisji Budżetu i Rolnictwa-Robert Wietrzyk, który przywitał wszystkich obecnych na posiedzeniu i następnie przedstawił radnym proponowany porządek obrad. We wspólnym posiedzeniu uczestniczyło 14 radnych. Radni nie wnieśli uwag do proponowanego porządku posiedzenia i jednogłośnie go przyjęli.

 

Ad.2

Przewodniczący posiedzenia przeszedł do omówienia materiałów na XX Sesję Rady Powiatu w Kluczborku.  Pierwszym projektem z jakim zapoznali się członkowie komisji był projekt w  sprawie likwidacji Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku. Pan Starosta zabierając głos stwierdził, że jeśli chodzi temat likwidacji ZDP Pan Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku w pełni go popiera. Odbyło się spotkanie z pracownikami Zarządu Dróg Powiatowych. Pan Starosta poinformował, że Zarząd Dróg Powiatowych w Kluczborku musi zacząć przeznaczać większą kwotę pieniędzy na drogi i te środki należy znaleźć w budżecie Powiatu. Sprzęt jaki obecnie posiada ZDP w Kluczborku jest już bardzo stary i nie spełnia swojej funkcji. Pan Starosta stwierdził, że w Starostwie zostanie utworzony Wydział Zarządzania Drogami Powiatowymi. Jeśli chodzi o pracowników, którzy są zatrudnieni w obecnym ZDP to część osób z administracji zostanie w ww. wydziale, 1 osoba odchodzi od 1 września 2020 r., gdyż przechodzi do Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad do Oddziału w Kluczborku, grupa remontowa – z 9 osób zostaną 4 osoby. Dla 5 osób są podjęte działania, aby znaleźć im pracę w innych jednostkach lub firmach. Wśród obecnych pracowników są także 2 osoby przed emeryturą. Wydział Zarządzania Drogami Powiatowymi będzie nadal mieścił się przy ul. Jagiellońskiej natomiast część rzeczy będzie na PKS-ie w Kluczborku. Dzięki takim posunięciom uwolni się część środków około 400 tys. zł., które bezpośrednio zostaną przeznaczone na drogi.Do przedstawionego projektu członkowie komisji nie wnieśli zapytań w związku z czym Przewodniczący posiedzenia poddał projekt uchwały pod głosowanie. W drodze głosowania za projektem głosowało 7 radnych, wstrzymało się 6, nie stwierdzono głosów przeciw. Następnie Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie zamiaru likwidacji Młodzieżowego Domu Kultury im. Stanisława Wyspiańskiego w Kluczborku, z siedzibą przy ul. Damrota 4 w Kluczborku. Pan Starosta poprosił o głos wyjaśniając, że radnym została przesłana decyzja Ministra Edukacji Narodowej, który uchylił postanowienie Kuratora Oświaty w Opolu. Ministerstwo Edukacji w swoim postanowieniu wyraziło zgodę na likwidację MDK w Kluczborku z dniem 31.08.2020 r.  Jednocześnie podjęta została decyzja, aby edukacja w MDK-u nie był przerwana nagle, dlatego też postanowiono ponownie wystąpić do Kuratora Oświaty, żeby uwzględnił uwagi jakie miał Minister Edukacji Narodowej. Pan Starosta ponownie zaznaczył, że to nie jest likwidacja MDK-u, gdyż będzie utworzony nowy Dom Kultury wspólnie Gminą Kluczbork, który będzie nosił Kluczborskie Centrum Kultury. Dyrektor został już w drodze konkursu ogłoszonego przez Gminę Kluczbork wybrany.   
Pan Starosta stwierdził, że ponownie zwrócimy się do Kuratora, który ma nadzieję, że weźmie pod uwagę argumenty ,,swojego przełożonego” jakim jest Minister Edukacji Narodowej. Minister Edukacji w swojej decyzji dokonał analizy finansowej powiatu i stwierdził, że  sytuacja finansowa powiatu jest bardzo trudna  i jesteśmy niestety w tym bardzo niechlubnym gronie  czyli jesteśmy jednym z dwóch powiatów w Polsce, w którym stosunek zobowiązań do wykonanych dochodów jest wyższy niż 100%. W związku z tym musimy w dalszym ciągu realizować Program Naprawczy. W utworzonym nowym Centrum Kultury w dalszym ciągu dzieci będą mogły kontynuować swoje pasje i nie zostanie im to uniemożliwione. Pan Starosta stwierdził, że trzeba się przygotować spokojnie do tej zmiany i dlatego też ponownie wystąpimy do Kuratora Oświaty, aby pozytywnie zaopiniował likwidację MDK-u  z dniem 30.06.2021 roku.  Pan Starosta ponownie powtórzył, ze nie ma zamiaru niczego likwidować wręcz przeciwnie chce utworzyć nowy Dom Kultury.
Do przedłożonego projektu nie wniesiono zapytań w związku z czym Przewodniczący Komisji poddał go pod głosowanie. W drodze głosowania za projektem głosowało 7 członków komisji, przeciw było 3, 2 członków wstrzymało się, 1 osoba nie brała udziału w głosowaniu. Przewodniczący Komisji przedstawił następny projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie powołania Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny Rady Powiatu w Kluczborku.   Do projektu nie wniesiono uwag w związku z czym członkowie komisji przystąpili do głosowania. Za projektem głosowało 14 członków, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się. Kolejnym projektem z jakim zapoznali się członkowie komisji był projekt w sprawie zmiany uchwały w sprawie powołania Komisji Budżetu i Rolnictwa Rady Powiatu w Kluczborku.  Do projektu nie wniesiono uwag w związku z czym przystąpiono do głosowania. Za projektem głosowało 14 członków, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się. Następnie zapoznano się z projektem w sprawie zmiany uchwały w sprawie powołania Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Kluczborku.  Do projektu nie wniesiono uwag w związku z czym przystąpiono do głosowania. Za projektem głosowało 14 członków, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się. Członkowie Komisji przystąpili kolejno do zapoznania się z projektem uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie powołania Przewodniczącego Komisji Budżetu i Rolnictwa. Pan Robert Wietrzyk wyjaśnił, że projekt został przygotowany w związku z tym, że on złożył rezygnację z funkcji Przewodniczącego komisji. Do projektu nie wniesiono uwag w związku z czym przystąpiono do głosowania. Za projektem głosowało 14 członków, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się. Następnie członkowie komisji zapoznali się z projektem uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie powołania Przewodniczącego Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny.  Projekt został przygotowany w związku ze złożoną przez Pana Czernika rezygnacją z funkcji Przewodniczącego komisji.  Do projektu nie wniesiono uwag w związku z czym przystąpiono do głosowania. Za projektem głosowało 14 członków, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się. Kolejno członkowie komisji przystąpili do zapoznania się z projektem uchwały zmieniającym uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2020. Do przedmiotowego projektu nie wniesiono zapytań w związku z czym członkowie komisji przystąpili do głosowania. Za projektem głosowało 7 członków komisji, wstrzymało się 7, nie stwierdzono głosów przeciw. Kolejnym projektem jaki przedstawił Przewodniczący komisji był projekt w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej. Do projektu także nie wniesiono uwag i przystąpiono do głosowania. Za projektem głosowało 7 członków komisji, wstrzymało się 7, nie stwierdzono głosów przeciw. Następnie zapoznano się z projektem w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej. Pan Starosta zabierając głos wyjaśnił, że projekt ten dotyczy głównie zapisu, jak ma odbywać się głosowanie w przypadku głosowań komisji wspólnych przy opiniowaniu projektu budżetu. Do projektu nie wniesiono uwag w związku z czym poddano go pod głosowanie. Za projektem głosowało jednogłośnie 14 członków komisji. Przewodniczący komisji zapoznał członków komisji z projektem uchwały w sprawie przyjęcia Powiatowego Programu na Rzecz Rozwoju Pieczy Zastępczej na lata 2020- 2022. Do projektu nie wniesiono uwag w związku z czym poddano go pod głosowanie. Za projektem głosowało jednogłośnie 14 członków komisji. Kolejno członkowie komisji  zapoznali się ze sprawozdaniem: -z działań podejmowanych na terenie Nadzoru Wodnego w Kępnie na obszarze Powiatu Kluczborskiego za rok 2019, -z działań podejmowanych na terenie Nadzoru Wodnego w Kluczborku na obszarach Powiatów Kluczborskiego, Opolskiego, Namysłowskiego i Oleskiego za rok 2019.   Do sprawozdań nie wniesiono uwag i zapytań.Członkowie kolejno przystąpili do zapoznania się ze sprawozdaniem z działalności Zarządu Powiatu. Do sprawozdania nie wniesiono uwag w związku z czym Przewodniczący komisji poddał je pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 8 członków komisji, wstrzymało się 7, nie stwierdzono głosów przeciw.

 

Ad.3.

Pan Starosta poinformował, że na sesji Rady Powiatu w dniu 27.08.2020 r. poinformuje radnych o wszystkim, co się dzieje w powiecie: bieżących działaniach, remontach itd.   Kolejno o głos poprosił radny Marcin Michalski poprosił o informację, czy prawdą jest, że pacjenci przyjmowani na oddział laryngologiczny w naszym szpitalu muszą przed przyjęciem wykona płatne testy na COVID-19 (koszty pokrywa pacjent). Głos w tej sprawie zabrał radny Damian Buła, który stwierdził, że tak było, ale obecnie zostało to zniesione. Pan Starosta także wyjaśnił, że jeśli zabiegi są planowe to test refunduje NFZ. Jedynie  w przypadku pobytu rodzica razem z dzieckiem na oddziale rodzic musi taki test wykonać odpłatnie.  

Innych spraw nie poruszano.

 

Ad.4

Przewodniczący obrad w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w posiedzeniu i zamknął wspólne posiedzenie komisji Rady Powiatu 
w Kluczborku.

Na tym protokół zakończono.                                                       

 

 

 

 

Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny

                                                                                               Lesław Czernik

 

 

 

Przewodniczący

Komisji Rewizyjnej

                                                                                                  Damian Buła

 

 

 

 

Przewodniczący Komisji  Budżetu i Rolnictwa

Robert Wietrzyk

 

 

 

 

Przewodniczący Komisji Skarg,

Wniosków i Petycji

Ryszard Okaj

 

 

Protokołowała :

Małgorzata Gulanowska