Protokół Nr 19 /2020

 

z posiedzenia Komisji Budżetu i Rolnictwa w dniu 19 czerwca 2020 r.

 

 

Przewodniczył Robert Wietrzyk -Przewodniczący Komisji Budżetu i Rolnictwa

 

 

Porządek posiedzenia:

1. Otwarcie posiedzenia

2. Omówienie materiałów na XVIII Sesję Rady Powiatu w Kluczborku

3. Wolne wnioski.     

4. Zamknięcie posiedzenia.

 

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Mirosław Birecki – Starosta Kluczborski

2.Magdalena Żmuda - Lewald – Skarbnik Powiatu

3.Anna Szczygieł – Naczelnik Wydziału Obsługi Finansowo-Księgowej Jednostek          

   Organizacyjnych Powiatu.

 

 

Ad.1.

Przewodniczący Komisji Budżetu i Rolnictwa- Robert Wietrzyk przywitał wszystkich obecnych radnych oraz zaproszonych gości, a następnie przedstawił radnym proponowany porządek. W posiedzeniu komisji uczestniczyło 4 radnych. Porządek posiedzenia został przyjęty jednogłośnie.

 

Ad.2.

Następnie Przewodniczący udzielił głosu Panu Staroście, który poinformował radnych, że w ZS nr 2 CKU w Kluczborku doszło do zalania pomieszczeń pracowni ćwiczeń praktycznych, tzw. warsztatów. Dach był gruntownie remontowany 6 lat temu, mimo to cieknie. Po kilku latach od remontu takie rzeczy nie powinny się dziać. W zalanych pomieszczeniach za parę dni mają odbyć się egzaminy zawodowe. Dach, ok. 900 m2 trzeba szybko wyremontować, koszt przekroczy 100 tys. zł. Radny Damian Buła zapytał, czy jest jakaś możliwość ze strony prawnej, by wyegzekwować od firmy, która wykonywała remont naprawę dachu. Następnie pozostaje kwestia tego, kto był przy odbiorze tych prac budowlanych i kto się pod tym podpisał. Należy wyjaśnić tą kwestię. Następnie Pan Starosta przedstawił prezentację z realizacji budżetu Powiatu Kluczborskiego w roku 2019 (prezentacja stanowi załącznik do protokołu). Pan Starosta poinformował radnych o tym, że do Starostwa wpłynęło pismo z Ministerstwa Finansów z informacją, że oprocentowanie pożyczki z budżetu Państwa zostało obniżone do 1,5 %. Jeśli taki procent utrzyma się do końca spłaty pożyczki to będzie możliwość zaoszczędzenia wielu milionów. Tylko w tym roku będzie to oszczędność na odsetkach rzędu ok. 300 tys. zł. Następnie Pani Anna Szczygieł powiedziała, że w wyniku subrogacji Powiat musiałby zapłacić odsetki w wysokości ok. 34 mln. Od pierwotnych kredytów przed subrogacją kwota odsetek wynosiła ok. 11 mln zł. Obecnie okres spłaty pożyczki a okres spłaty subrogacji jest taki sam, ale różnica w kosztach ogromna. Powiat w tym roku w odróżnieniu do lat wcześniejszych nie posiada kredytu w rachunku bieżącym, a obecnie posiada płynność finansową i nie zalega ze spłatą zobowiązań. Dotychczas była to tradycja w poprzednich latach, że na początku roku  brany był kredyt w rachunku bieżącym. Jeśli chodzi o leasingi to nasz Powiat w tej kwestii wzorował się na gminie Wrocław, która zaciągnęła leasing jako pierwsza w Polsce. Pani Anna Szczygieł powiedziała, że najważniejsze były zapisy w umowie, gdzie musiało być napisane, że to leasing operacyjny. Nie mogło być w umowie zapisu, że Powiat zobowiązuje się do odkupu, jedynie, że ma taką możliwość. Z racji tego leasingi nie musiały być zaliczane do długu. Jednak od kilku lat wiadomo było, że leasingi będą zaliczane do długu, o czym wspomniała również RIO w swoich opiniach, że należy do długu już je wliczać. Pan Starosta powiedział, że w ramach programu naprawczego i działań oszczędnościowych wielkich cięć nie było. Zrezygnowano z działań promocyjnych, z dotacji dla rożnych organizacji pozarządowych. Zaszły pewne regulacje w zakresie zatrudnienia, kilka osób przeszło na emeryturę, niektóre zmieniły pracę. W miejsce tych osób nowe nie były zatrudniane. W między czasie wzrosła też pensja minimalna, jak wiadomo ok. 20 osób w samym Starostwie nie osiągało  minimalnego pułapu 2600 zł. brutto. Pan Starosta powiedział, że cały czas należy pamiętać o naszym szpitalu, który potrzebuje wsparcia finansowego. Obecnie do PCZ S.A. zostanie przekazane dofinansowanie w wysokości 40 tys. zł, jako wsparcie do zakupu karetki zastępczej. Następnie Pan Starosta odniósł się do kwestii zamiaru likwidacji MDK w Kluczborku. Z nazwy miała być likwidacji, bo tak to musiało się nazywać, jednak w rzeczywistości miało nastąpić połączenie dwóch Domów kultury, tak żeby stworzyć nowe centrum kultury w Kluczborku. Jak wiadomo Kurator Opolski wydał opinię negatywną, obecnie jest już zbyt późno, by można było przeprowadzić proces tzw. likwidacji. W MDK nastąpiło zmniejszenie liczby godzin, ze 140 na 90. Następnie Przewodniczący Komisji powiedział, że często też jest tak, że jeśli chodzi o liczbę dzieci  na zajęciach, to liczba osób w dzienniku, niekoniecznie musi zgadzać się z tym co jest w rzeczywistości. Być może nadzór nad MDK powinien być lepszy. Pan Starosta powiedział, że warto było wdrożyć program naprawczy. Rok 2019 był pierwszym rokiem programu, a tak naprawdę powinien być wprowadzony o wiele wcześniej. Następnie Przewodniczący Komisji zapytał, jakie będą kolejne działania oszczędnościowe? Pan Starosta powiedział, że obecnie analizowana jest sytuacja Zarządu Dróg Powiatowych. Należy zakończyć przenoszenie sprzętu z dawnej bazy w Wołczynie, na teren PKS-u w Kluczborku. Analizowana jest również kwestia funkcjonowania ZDP. Radny Damian Buła zapytał ile osób straci pracę? Pan Starosta odpowiedział, że ma nadzieje, że nikt. Część osób może przejść do PKSu, mają uprawnienia kierowcy, oraz znają się na mechanice pojazdów. Sprzęt z którego korzysta obecnie ZDP wymaga pilnej naprawy, albo niezbędny jest zakup nowego. W Powiecie jest blisko 400 km dróg. Kiedyś było tak, że im więcej miało się dróg, tym większa była subwencja. Obecnie już tego nie ma. Na 400 km dróg wyremontowano 112 km, sprzęt powinien być wcześniej sukcesywnie wymieniany. W zeszłym roku w ZDP na remont sprzętu wydano 70 tys. zł. Radny Damian Buła powiedział, że gdyby Zarząd Dróg Powiatowych był doinwestowany, miał sprzęt i ludzi mógłby świadczyć usługi na zewnątrz. Jest duże zapotrzebowanie na tego typu usługi. Przewodniczący Komisji zapytał jak obecnie wygląda sytuacja z internatem przy ul. Kilińskiego? Pan Starosta odpowiedział, że obecnie przebywają tam maturzyści z Ukrainy, którzy autobusem PKS zostali zabrani z granicy. Maturzyści zostali przewiezieni na kwarantannę do Opola, a później do Kluczborka. Kolejno Przewodniczący przeszedł do omówienia pierwszego projektu uchwały w sprawie udzielenia Zarządowi Powiatu w Kluczborku wotum zaufania. Radni nie wnieśli zapytań do projektu uchwały i w głosowaniu pozytywnie do zaopiniowali, 3 głosy za, 1 wstrzymujący. Kolejny projekt dotyczył zatwierdzenia sprawozdania z wykonania budżetu wraz ze sprawozdaniem finansowym Powiatu Kluczborskiego za 2019 rok. Radni nie wnieśli uwag do projektu i pozytywnie go zaopiniowali, 3 głosy za, 1 radny wstrzymał się od głosu. Kolejny projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu z tytułu wykonania budżetu za rok 2019 radni również pozytywnie zaopiniowali, 3 głosami za, 1 wstrzymujący. Następny projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia rocznego skonsolidowanego bilansu Powiatu Kluczborskiego za 2019 rok został także pozytywnie zaopiniowani przez członków komisji, 3 głosy za, 1 radny wstrzymał się od głosu. Do kolejnego projektu w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2020 radni nie wnieśli zapytań. Wobec powyższego projekt został pozytywnie zaopiniowany, 3 głosy za, 1 wstrzymujący. Następny projekt w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej również zaopiniowano pozytywnie, bez uwag, 3 radnych było za, 1 wstrzymał się od głosu. Ostatni przedstawiony projekt uchwały dotyczył wyrażenia zgody na zawarcie umowy pomiędzy Powiatem Kluczborski jako Organizatorem a Przedsiębiorstwem Komunikacji Samochodowej w Kluczborku sp. z o.o. jako Operatorem o świadczenie usług publicznych w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Radni jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt. Przewodniczący przedstawił radnym sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu za okres od 17.03.2020 r. do 05.05.2020 r. Radni nie wnieśli zapytań do sprawozdania.

 

Ad.3.

Głos zabrał Członek Zarządu Pan Artur Nowak, który odniósł się do sytuacji związanej z pandemią COVID-19. Do tej pory w naszym Powiecie wydano ponad 107 tys. zł. na środki ochrony osobistej dla jednostek, szkół, szpitala. Matury się odbyły, uczestniczyło w nich 433 maturzystów i przebiegły bez problemów. W DPSach w dalszym ciągu utrzymywany jest stan podwyższonej gotowości, nadal nie ma odwiedzin. Wśród pracowników dwukrotnie zostały wykonane testy. Odnośnie szpitala to planowe przyjęcia na razie nie są realizowane. Trwają rozmowy z NFZ w tej sprawie. Budynek Starostwa również został zabezpieczony,  znajdują się taśmy na podłodze informujące o zachowaniu odległości. W wielu miejscach w budynku są dostępne środki do dezynfekcji dla pracowników i klientów.  

 

Ad.4.

Przewodniczący Komisji w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął posiedzenie Komisji Budżetu i Rolnictwa.

Na tym protokół zakończono.

 

         

 

 

                                                                                    

                                                                             

                                           Przewodniczący Komisji Budżetu i Rolnictwa
                                          Robert Wietrzyk

 

 

 

 

 

protokołowała:

Małgorzata Gulanowska