Protokół Nr XXI/2004

sesji Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu 23 września 2004r.

 

 

XXI sesję Rady Powiatu w Kluczborku otworzył o godz.1200 Przewodniczący Rady

-Maciej Mularczyk.

Przewodniczący powitał wszystkich radnych oraz zaproszonych gości.

Kolejno Pan Przewodniczący stwierdził, że obrady i podejmowane uchwały w dniu dzisiejszym będą prawomocne, gdyż obecnych jest 18 z 19 radnych. W trakcie dalszych obrad uczestniczyli już wszyscy radni, Rada Powiatu obradowała więc w pełnym składzie.

Następnie Przewodniczący Rady przedstawił proponowany porządek obrad w dniu dzisiejszym. W imieniu Zarządu Powiatu Pan Starosta wystąpił z wnioskiem, aby porządek dzisiejszych obrad został poszerzony o autopoprawkę Zarządu Powiatu do projektu uchwały 3a w sprawie zmian w budżecie Powiatu Kluczborskiego uchwalonego na 2004 rok oraz
o dodatkowe trzy projekty uchwał w następujących sprawach:

-wyrażenia opinii do projektu uchwały Sejmiku Województwa Opolskiego dotyczącego

przekształcenia Samodzielnego Wojewódzkiego Szpitala dla Nerwowo i Psychicznie

Chorych im.Ks.Biskupa Józefa Nathana w Branicach,

-nadania tytułu ,,Honorowego Obywatela Powiatu Kluczborskiego”,

-nadania tytułu ,,Honorowego Obywatela Powiatu Kluczborskiego”.

Innych uwag nie zgłoszono. W związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie porządek obrad wraz z dodatkowymi projektami uchwał.

W głosowaniu wzięło udział 18 radnych, którzy jednogłośnie 18 za przyjęli następujący porządek XXI sesji:

1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:

a/otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,

b/zatwierdzenie porządku obrad,

c/zatwierdzenie protokołu z XX sesji.

2.Interpelacje i zapytania radnych.

3.Podjęcie uchwał w sprawach:

a/zmian w budżecie Powiatu Kluczborskiego uchwalonego na 2004 rok wraz
z autopoprawką Zarządu Powiatu,

b/zbycia nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego,

c/zbycia nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego,

d/zbycia za obniżoną cenę nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego,

e/zbycia w drodze przetargu nieograniczonego nieruchomości niezabudowanych

stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego,

f/sprzedaży w drodze bezprzetargowej niezabudowanej nieruchomości położonej w obrębie

miasta Kluczborka przy ulicy Kołłątaja,

g/przyjęcia regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów w roku szkolnym

2004/2005 dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych umożliwiających uzyskanie świadectwa

dojrzałości/maturalnego,

h/przyjęcia regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów dla studentów w roku

akademickim 2004/2005,

i/zmieniająca uchwałę Nr XVII/114/2004 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia
30 marca 2004r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego

Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2004r.,

j/wyrażenia opinii do projektu uchwały Sejmiku Województwa Opolskiego dotyczącego

przekształcenia Samodzielnego Wojewódzkiego Szpitala dla Nerwowo i Psychicznie

Chorych im.Ks.Biskupa Józefa Nathana w Branicach,

k/nadania tytułu ,,Honorowego Obywatela Powiatu Kluczborskiego”,

l/nadania tytułu ,,Honorowego Obywatela Powiatu Kluczborskiego”.

4.Rozpatrzenia sprawozdania Zarządu Powiatu z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego

za I półrocze 2004r.

5.Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych.

6.Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu.

7.Wolne wnioski.

8.Zamknięcie obrad.

 

Kolejno przystąpiono do zatwierdzenia protokołu z XX sesji Rady Powiatu, która odbyła się w dniu 12 sierpnia 2004r. Do protokołu radni nie wnieśli uwag.
W obecności 18 radnych, 16 głosami za, przy braku głosów przeciw i dwóch głosach wstrzymujących się Rada Powiatu Kluczborskiego zatwierdziła protokół z XX sesji.

 

Do punktu 2 porządku obrad

Radna Irena Kielar poprosiła o podjęcie przez odpowiednią jednostkę budowlaną działań mających na celu usunięcie zagrożenia ludzi i mienia z tytułu postępującej dewastacji obiektu po byłym Przedszkolu Nr 2 przy ul.Waryńskiego w Kluczborku.

Radna zapytała czy można byłoby wraz z nauczycielami, rodzicami, szkołami oraz Komendą Policji podjąć działania zmierzające do eliminowania wśród młodzieży przejawów wulgaryzmu, aroganckiego zachowania oraz dewastacji mienia jakie ma miejsce w naszym mieście.

Kolejno radny Leszek Krzyżanowski odczytał następujące zapytania, które po odczytaniu złożył na ręce Przewodniczącego Rady.
W/w zapytania dotyczą:

-Jaka jest cena wywoławcza działki i budynku nr.56 k.m. 12 o pow.1.3640 ha ?

-Czy prawdą jest, że jest już nabywca na w/w działkę i budynek ?

-Czy prawdą jest, że zakupem w/w działki i budynku zainteresowany jest jeden z Radnych

Powiatu Kluczborskiego ?

-Dlaczego zlikwidowano Oddział Wewnętrzny Szpitala w Kluczborku ?

-Czy Organ Założycielski wie, że w/w działanie narusza art.43 ustawy o Zakładach Opieki

Zdrowotnej z dnia 31.08.91r. z późniejszymi zmianami ?

-Ujawnienia zamierzeń Starosty i Zarządu Powiatu Kluczborskiego w stosunku do budynku

tzw.,,nowej chirurgii” ?

-Dlaczego pozbawia się miejsca na łóżka oddziału chirurgii w ,,starej chirurgii upychając tam

na siłę około 20 łóżek oddziału wewnętrznego ?

-Dlaczego Zarząd wraz ze Starostą Powiatu Kluczborskiego nie działa w tym kierunku ?

-Dlaczego działania obecnej Rady Powiatu wraz ze Starostą zmierzają do pozbawienia

SPZOZ-u i wszystkich mieszkańców powiatu budynku oddziału wewnętrznego ?

-Jaki jest koszt usługi dowożenia przez firmę z Lublińca wyżywienia dla pacjentów Szpitala

w Kluczborku ?

-Dlaczego w/w wyżywienie nie jest produkowane i dostarczane przez uczniów warsztatów

szkolnych Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 przy ul.M.C Skłodowskiej ?

-Jaki jest koszt usług pralniczych dla szpitala wykonywanych w Częstochowie ?

-Dlaczego wyprowadzono opłacalną działalność pogotowia do prywatnej, ochroniarskiej,

komercyjnej spółki FALCK i dyspozycje /dyspozytornie/ nim do Olesna, Brzeg i znów

chyba do Olesna ?

-Czy Zarząd podjął jakieś działania wyjaśniające i porządkujące fatalne w skutkach działania

/dla mieszkańców naszego powiatu/ w/w firmy ?

Powyższe pismo znajduje się w aktach Rady Powiatu - teczka Nr RP-0045/17/04.

Następnie radny Mariusz Pieńkowski zapytał czy byłaby możliwość stacjonowania jednej
z karetek pogotowia na terenie Gminy Wołczyn.

Przewodniczący Rady udzielił głosu radnemu Władysławowi Zawadzkiemu, który poprosił
o wyjaśnienie czy zostały już podjęte działania w kierunku budowy chodnika łączącego Biskupice-Kochłowice w Gminie Byczyna.

Do punktu 3 a porządku obrad

Przewodniczący Rady przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Kluczborskiego uchwalonego na 2004 rok. wraz z wprowadzoną w porządku obrad autopoprawką Zarządu Powiatu.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Skarbnikowi, który omówił powyższy projekt wraz
z autopoprawką.

Skarbnik wyjaśnił, że przedstawione w projekcie zmiany służą przede wszystkim aktualizacji planów finansowych jednostek budżetowych powiatu na poziomie zabezpieczającym realizację zadań w bieżącym roku budżetowym.

Powyższy projekt wprowadza:
zmiany w planie dochodów budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych dochodów o kwotę 420.632.00,-zł, zmiany w planie wydatków budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych wydatków o kwotę 79.620.00,-zł , zwiększa rozchody budżetu powiatu o kwotę 341.012,00,-zł , zmiany w planie wydatków inwestycyjnych na 2004 rok, zmiany w wykazie zadań remontowych realizowanych w 2004 roku,
Ponadto przenosi się środki finansowe w kwocie 101.762,00,-zł., przenosi się środki finansowe po stronie wydatków w ramach jednego działu i rozdziału klasyfikacji budżetowej, udziela się również dotacji celowej w kwocie 1.520.00,-zł dla miasta Opole na utworzenie
i funkcjonowanie rodziny zastępczej.

Skarbnik również poinformował o zmianach jakie wnosi autopoprawka do przedstawionego projektu uchwały.

W związku z uchwałą Rady Gminy Lasowice Wielkie na mocy, której przekazano kwotę 40.000,-zł w formie dotacji celowej dla Powiatu Kluczborskiego z przeznaczeniem na dofinansowanie zakupu samochodu gaśniczego dla Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Kluczborku, wprowadzenie tej zmiany do przedłożonego projektu uchwały będzie skutkowało zmianą w następujących zapisach projektu:

-w § 1 kwota zwiększanych dochodów zmienia się z kwoty 420.632.00,-zł na kwotę

460.632.00,-zł,

-w § 2 kwota zwiększanych wydatków zmienia się z kwoty 79.620.00,-zł na kwotę

119.620.00,-zł ,

-w załączniku Nr 1 wprowadza się zapis /dział 754 / -Bezpieczeństwo publiczne i ochrona

przeciwpożarowa, rozdział – Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej na

wartość 40.000,-zł dotacji otrzymywanej z Gminy Lasowice Wielkie, co daje w

podsumowaniu tabeli łącznie kwotę 460.632.00,-zł

-w załączniku Nr 2 wprowadza się /dział 754/-Bezpieczeństwo publiczne i ochrona

przeciwpożarowa rozdział 75411- Komendy Powiatowe Państwowej Straży Pożarnej

wydatki majątkowe na wartość 40.000,-zł,

-załącznik Nr 4 zostanie rozszerzony o pozycję w Komendzie Powiatowej Państwowej

Straży Pożarnej – zakup ciężkiego samochodu gaśniczego. Według planu dotychczasowego

na to zadanie inwestycyjne było przeznaczone 287.000,-zł, kwota zwiększenia 40.000,-zł,

co daje łączną kwotę planu na powyższe zadanie 327.000,-zł.

Jak wyjaśnił Skarbnik jest to cały zakres zmian objętych autopoprawką zgłoszoną przez Zarządu Powiatu. Do powyższego projektu nie zgłoszono zapytań.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie radnych powyższy projekt uchwały wraz ze zgłoszoną autopoprawką Zarządu Powiatu. W obecności 19 radnych za przyjęciem głosowało jednogłośnie 19 radnych..

Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr XXI/154/2004 w sprawie zmian w budżecie Powiatu kluczborskiego uchwalonego na 2004 rok.

 

Do punktu 3 b porządku obrad

Kolejnym projektem uchwały z jakim Przewodniczący Rady zapoznał radnych był projekt
w sprawie zbycia nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego.

Powyższy projekt związany jest z zamiarem sprzedaży w formie bezprzetargowej nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkiem byłej Przychodni Zdrowia znajdującej się przy ul.M.C Skłodowskiej 15 w Kluczborku na rzecz Sądu Rejonowego w Kluczborku, który zamierza w w/w budynku umieścić Wydział Ksiąg Wieczystych. Nabywca deklaruje ponadto dokonanie kapitalnego remontu budynku. Do powyższego projektu uchwały radni nie wnieśli zapytań w związku z czym Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie.

W obecności 19 radnych za przyjęciem uchwały głosowało 18 radnych, wstrzyma się 1,
nie stwierdzono głosów przeciw.

Do punktu 3 c porządku obrad

Następnym projektem uchwały z jakim zapoznali się radni był projekt w sprawie zbycia nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego.

Powyższa nieruchomość zabudowana jest budynkiem po byłym Oddziale Wewnętrznym położonym przy ul.M.C Skłodowskiej 21. W związku z tym, że Oddział Wewnętrzny został przeniesiony do budynku Oddziału Chirurgicznego nieruchomość ta jest zbyteczna dla SPZOZ w Kluczborku.

Radny Adam Martyniszyn odnosząc się do powyższego projektu uchwały stwierdził,
że jest to kwestia bardzo ważna z punktu widzenia społecznego dla mieszkańców Powiatu Kluczborskiego. Radny uważa, że źle się stało, iż budynek który jest własnością samorządu tak długi czas służący wszystkim mieszkańcom, w którym pracowali pracownicy służby zdrowia zostaje przeznaczony do zbycia. Według radnego jeśli nabyłaby budynek osoba, która przeznaczy go w dalszym ciągu na prowadzenie działalności medycznej to jest to dobre rozwiązanie, gdyż taka działalność będzie służyć społeczności. Jeżeli zaś to będzie przeznaczone zdaniem radnego na inne cele to tego się nie odbuduje.

Zdaniem radnego być może można by znaleźć inne rozwiązania wykorzystania tegoż budynku, który posiada bardzo dobre położenie wraz z terenem.

Radny stwierdził także, że z drugiej strony pozyskanie środków ze sprzedaży tej nieruchomości wraz z zabudowaniami w jakiś sposób poprawi finanse budżetu powiatu,
gdyż do tej pory realizowana sprzedaż mienia jest bardzo niska.

Radny Władysław Zawadzki zapytał także czy w powyższym projekcie uchwały zapis w § 1 o treści ,, teren usług zdrowia i opieki społecznej oraz usług administracyjnych” mówi o tym, że budynek ten może być przeznaczony tylko na taką działalność.

Pan Wicestarosta wyjaśnił, że może na tym terenie być prowadzona działalność taka jaka została wymieniona w § 1 w/w uchwały.

Przewodniczący Rady kolejno udzielił głosu radnemu Leszkowi Krzyżanowskiem.

Radny odnosząc się do wypowiedzi poprzedniego radnego stwierdził, że jego przedmówca wyraził się bardzo delikatnie na temat sprzedaży gruntu wraz z budynkiem po byłym Oddziale Wewnętrznym. Radny poinformował, że od dawna już obserwuje zjawisko ,,grabieży majątku” Powiatu Kluczborskiego i bardzo mu się to nie podoba i do tej pory
w tych sprawach był bardzo delikatny, ale zdaniem radnego bycie delikatnym nie popłaca

i trzeba mówić wprost o sprawach, które się wśród nas dzieją.

Zdaniem radnego fakt, że traci się budynek i działalność Szpitala Wewnętrznego, łóżka /około 80/ jest to skandalem według niego. Radny stwierdził także, że kilka razy był na w/w oddziale i widział, że pacjenci leżą na korytarzach, gdyż brakowało dla nich miejsca w salach, a teraz okazuje się, że z 80 łóżek, które zostały zlikwidowane wystarczy 20 łóżek na Oddziale Wewnętrznym. Radny stwierdził również, że jest to nie tylko jego głos ale również głos społeczeństwa.

Sprawa ta według radnego Leszka Krzyżanowskiego związana jest ze zwykłym życiem ludzi, gdyż gro ludzi nie stać na to, aby jechać do Opola, by móc załatwić swój problem zdrowotny.

Nie jest prawdą jak określił radny, że są tam lepsi fachowcy, lekarze niż w naszym szpitalu. Dokładnym przykładem tego jak stwierdził radny może być wykształcony, zdolny lekarz A.Krzemiński, który leczy naszych kluczborskich pacjentów w WCM-ie w Opolu, gdyż
w tamtejszym szpitalu ma możliwość dalszego rozwoju, a u nas tego niestety nie miał.
W związku z taką sytuacją zdaniem radnego nasze kluczborskie pieniądze, pacjentów leczących się w Opolu zostają w WCM-ie przez co nasz szpital nie ma środków na to, żeby płacić za kubaturę budynku i to jest zdaniem radnego oczywiste.

Radny uważa także, że wszyscy powinni wziąć pod uwagę głos ludzi, społeczeństwa naszego miasta i powiatu lecz z tego co obserwuje radny nie jest to brane pod uwagę.

Przewodniczący Rady odnosząc się do wypowiedzi radnego Leszka Krzyżanowskiego stwierdził, że radny używając słowa ,,grabież” powinien zastanowić się co mówi.

W dalszej dyskusji ponownie o głos poprosił radny Leszek Krzyżanowski, który poinformował zebranych o tym, że Pan Przewodniczący Rady Maciej Mularczyk, Wiceprzewodniczący Rady Piotr Wiecha oraz Starosta Kluczborski Stanisław Rakoczy wytoczyli mu proces cywilny w Sądzie okręgowym w Opolu i niestety pomimo tego,
że uważali, iż zostali obrażeni nie wygrali sprawy.

Ponadto radny powracając do swojej wcześniejszej wypowiedzi stwierdził, że według niego słowo ,,grabież” jest jak najbardziej trafne do tego co się dzieje jeśli chodzi o zjawisko sprzedaży naszego mienia w Kluczborku.

Przewodniczący Rady odnosząc się do powyższej wypowiedzi radnego Leszka Krzyżanowskiego stwierdził, że to właśnie w/w radny swoich kolegów zrobił w tzw.,,kacyka” i ,,karolka”, gdyż nie odbierał zwrotek i oni właśnie musieli na łamach Kulis Powiatu
i NTO przeprosić w/w trzech radnych.

Następnie głos zabrał radny Wiktor Naumik stwierdzając, że od momentu, gdy powstały Kasy Chorych i zaczęto kontraktować usługi niestety do zdrowia ludzkiego zaczęto dopasowywać pieniądze. Radny uważa, że również dla niego jako lekarza jest to bardzo przykre, ale niestety do tego systemu trzeba się jakoś zdaniem radnego dostosować.

Radny ponadto uważa, że w szpitalu zostawia się tyle łóżek na ile pozwala kontrakt.
Jego zdaniem jest to przykre, gdyż dawniej tego nie było.

Zdaniem radnego również jeśli chodzi o zlikwidowane szpitale np. Oddział Zakaźny w Wołczynie to nie było najmniejszego sensu go utrzymywać, gdyż obłożenie jego było bardzo małe. Zdaniem radnego niejednokrotnie kierowano na ten oddział pacjentów po ,,koleżeńsku” z różnych oddziałów.

Radny stwierdził, że jeśli temat powyższy wzbudza tak wielkie kontrowersje to należałoby na sesję zaprosić lekarzy, ordynatorów, którzy mogliby wypowiedzieć swoje zdanie na temat jak widzą funkcjonowanie szpitala w kontekście kontraktu. Zdaniem radnego od ekonomii nie zdoła się uciec.

Następnie radny Leszek Krzyżanowski poprosił o udzielenie mu głosu.

Radny odnosząc się na wstępie do wcześniejszej wypowiedzi Przewodniczącego Rady stwierdził, że nikogo nie zrobił w ,,kacyka”, gdyż uczestniczył w Sądzie w Okręgowym
w rozprawie, zaś zdaniem radnego komentarz nie został opublikowany przez powołanych do Sądu ludzi tylko opublikował go sam Sąd i posiada na to postanowienie Sądu.

Radny ponadto stwierdził, że sprawa jest przez jego grupę wygrana, gdyż nie płacą żadnych odszkodowań.

Radny Leszek Krzyżanowski kolejno zwrócił się do radnego Wiktora Naumika mówiąc, aby radny przestał opowiadać różne historie. Zdaniem radnego Leszka Krzyżanowskiego w/w radny i tak w opinii publicznej dawno się skompromitował tym, co zrobił dołączając do grupy radnych, która w ten sposób działa, że pozbawia naszego społeczeństwa służby zdrowia, dostępności do świadczeń zdrowotnych.

Kolejno radny Wiktor Naumik zwracając się do radnego Leszka Krzyżanowskiego zapytał na czym miałaby polegać jego kompromitacja, gdyż jak twierdzi nie jest wyznawcą takiej ,,politycznej schizofrenii” czego przykładem może być fakt, że w/w radny Leszek Krzyżanowski odwołuje Radę Powiatu i jednocześnie samego siebie, a później wypowiadając się w prasie cieszy się, że Rada nie została odwołana, bo nadal przez 2 lata będzie mógł ,,kasować” pieniądze.

Radny Leszek Krzyżanowski po wysłuchaniu powyższej wypowiedzi stwierdził, że z jego strony nie było takiej wypowiedzi.

Przewodniczący Rady następnie udzielił głosu Wiceprzewodniczącemu Rady Piotrowi Wiecha, który wyjaśnił, że sprawa ta została w Sądzie przegrana przez grupę inicjatywną.
Sąd rzeczywiście nie zasądził odszkodowania, ale zasądził przeprosiny, których ta grupa nie umieściła na łamach prasy. Radny ponadto poinformował, że Sąd w imieniu tejże grupy przeprosił radnych na łamach prasy za co powyższa grupa zostanie obciążona kosztami. Radny otrzymał w powyższej sprawie postanowienie Sądu, w którym kwota obciążenia jest wymieniona.

Radny Piotr Wiecha poprosił, aby nie wprowadzać opinii publicznej w błąd i nie podawać błędnych informacji.

Następnie o zabranie głosu poprosił radny Adam Martyniszyn, który stwierdził, że w związku z tym, iż sytuacja się zaogniła proponuje, aby powrócić jednak do porządku obrad,
a powyższą dyskusję przełożyć do punktu wolne wnioski.

W związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały w sprawie zbycia nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego pod głosowanie.

W obecności 19 radnych, 16 radnych głosowało za, 2 było przeciw, 1 się wstrzymał.

Rada Powiatu podjęła uchwałę XXI/156/2004 w przedmiotowej sprawie.

Do punktu 3 d porządku obrad

Następnym punktem obrad był projekt uchwały w sprawie zbycia za obniżoną cenę nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego.

Projekt uchwały proponuje zbycie dwóch nieruchomości /działek/ stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego Gminie Wołczyn za symboliczną kwotę-jeden złotych.

Do powyższego projektu radni nie wnieśli uwag i zapytań. Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie w wyniku którego Rada Powiatu w Kluczborku przy obecnych 19 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXI/157/2004 w powyższej sprawie.

Do punktu 3 e porządku obrad

Przewodniczący Rady przedstawił następny projekt uchwały w sprawie zbycia w drodze przetargu nieograniczonego nieruchomości niezabudowanych stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego. Projekt ten proponuje zbycie nieruchomości gruntowych niezabudowanych położonych w Bogacicy przygotowanych pod osiedle domków jednorodzinnych. Do powyższego projektu nie wniesiono uwag. Rada Powiatu 19 głosami
za jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXI/158/2004 w przedmiotowej sprawie.

 

Do punktu 3 f porządku obrad

Następnie radnym został przedstawiony projekt uchwały w sprawie sprzedaży w drodze bezprzetargowej niezabudowanej nieruchomości położonej w obrębie miasta Kluczborka przy ulicy Kołłątaja. Projekt uchwały ma na celu wyrażenie zgody na sprzedaż w drodze bezprzetargowej nieruchomości gruntowej niezabudowanej stanowiącej pas drogi przylegającej do prywatnej posesji, która została na trwale zagospodarowana przez właścicieli. Nabycie nieruchomości gruntowej przez właściciela pozwoli na lepsze jej zagospodarowanie.

Do projektu nie zgłoszono zapytań. W związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie radnych. W obecności 19 radnych, za głosowało 17, wstrzymało się 2,
nie stwierdzono głosów przeciw. W wyniku głosowania Rada Powiatu podjęła uchwałę
Nr XXI/159/2004 w w/w sprawie.

Do punktu 3 g i 3 h porządku obrad

Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił dwa projekty uchwały.

Pierwszy projekt dotyczy przyjęcia regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów
w roku szkolnym 2004/2005 dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych umożliwiających uzyskanie świadectwa dojrzałości/maturalnego. Drugi przyjęcia regulaminu przyznawania
i przekazywania stypendiów dla studentów w roku akademickim 2004/2005.

Oba projekty uchwał zostały przygotowane w związku z tym, że zaszły pewne zmiany związane z przyznawaniem stypendiów. Poprzednie uchwały Nr XIX/145/2004 oraz XIX/146/2004 z dnia 24 czerwca 2004r. w związku z powyższym zostają uchylone.

Do przedłożonych projektów radni nie wnieśli zapytań w związku z czym Przewodniczący Rady poddał w kolejności je pod głosowanie.

W obecności 19 radnych za przyjęciem uchwały w sprawie przyznawania i przekazywania stypendiów dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych głosowało jednogłośnie 11 radnych.

W wyniku głosowania Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr XXI/160/2004.

Radni następnie przegłosowali drugi projekt uchwały. Za przyjęciem powyższego projektu głosowało również 19 radnych w wyniku czego podjęto uchwałę Nr XXI/161/2004 w sprawie przyjęcia regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów dla studentów w roku akademickim 2004/2005.

Do punktu 3 i porządku obrad

Przewodniczący Rady przedstawił następny projekt uchwały w sprawie zmiany
Uchwały Nr XVII/114/2004 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 30 marca 2004r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2004r.

Zakres zmian w powyższym projekcie uchwały został podyktowany otrzymaniem dodatkowych środków finansowych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych do wykorzystania w 2004 roku oraz brakiem zainteresowania ze strony pracodawców wykorzystaniem środków przeznaczonych na przystosowanie stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych. W związku z tym, że do projektu nie wniesiono żadnych zapytań Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie. Za przyjęciem powyższej uchwały głosowało jednogłośnie 19 radnych. Rada Powiatu w wyniku głosowania podjęła uchwałę
Nr XXI/162/2004 w przedmiotowej sprawie.

Do punktu 3 j porządku obrad

Kolejnym projektem przedstawionym przez Przewodniczącego Rady był projekt w sprawie wyrażenia opinii do projektu uchwały Sejmiku Województwa Opolskiego dotyczącego przekształcenia Samodzielnego Wojewódzkiego Szpitala dla Nerwowo i Psychicznie Chorych im.Ks.Biskupa Józefa Nathana w Branicach.

Zarząd Województwa Opolskiego zwrócił się do Rady Powiatu w Kluczborku z prośbą o zaopiniowanie w/w projektu. Celem połączenia Samodzielnego Wojewódzkiego Szpitala dla Nerwowo i Psychicznie Chorych im.Ks. Biskupa Józefa Nathana w Branicach z Samodzielnym Publicznym Zespołem Opieki Zdrowotnej w Kędzierzynie-Koźlu jest optymalizacja kosztów prowadzenia zakładu opieki zdrowotnej poprzez prowadzenie wspólnej działalności medycznej, administracji itp. połączenie to nie będzie miało żadnego wpływu na udzielanie świadczeń medycznych, a wręcz umożliwi pacjentom dostęp do kompleksowej oferty usług medycznych. Do w/w projektu nie zgłoszono uwag w związku
z tym Przewodniczący Rady w obecności 19 radnych poddał projekt pod głosowanie.
Za głosowało 18 radnych, wstrzymał się 1, nie stwierdzono głosów przeciw. W wyniku głosowania Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr XXI/163/2004 w w/w sprawie.

Do punktu 3 k i 3 l porządku obrad

Radni zapoznali się następnie z dwoma projektami uchwał w następujących sprawach:

-w sprawie nadania tytułu ,,Honorowego Obywatela Powiatu Kluczborskiego”

/dotyczy nadania w/w tytułu Panu Romanowi Wysockiemu- Przewodniczącemu Brzeżańskiej

Rady Rejonowej /,

-w sprawie nadania tytułu ,,Honorowego Obywatela Powiatu Kluczborskiego”

/dotyczy nadania w/w tytułu Panu Włodzimierzowi Krywko- Wiceprzewodniczącemu

Brzeżańskiej Rady Rejonowej/.

Odnośnie obu projektów uchwał głos zabrał radny Leszek Krzyżanowski, który poparł wyżej wspomniane projekty uchwał, gdyż jak wyjaśnił są to osoby, które współpracują z młodzieżą zarówno z Kluczborka jak i Wołczyna przy renowacji Zamku Brzeżańskiego.

Radny uważa, że skoro Pan Starosta wytypował do takiego tytułu on jako radny popiera powyższą propozycję.

Ponadto Pan Starosta poinformował, że są to osoby znane goszczące niejednokrotnie w naszym powiecie. Osoby głęboko zaangażowane w rozwój współpracy i uważa, że będzie to miły akcent, gdy podczas październikowej wizyty w Brzeżanach radni będą mogli im wręczyć powyższe akty honorowego obywatelstwa.

Innych uwag nie zgłoszono w związku z czym Przewodniczący Rady poddał kolejno oba projekty uchwał pod głosowanie.

Radni głosując nad pierwszym projektem uchwały opowiedzieli się jednogłośnie 19 głosami za jednocześnie podejmując uchwałę Nr XXI/164/2004 w przedmiotowej sprawie.

Drugi projekt uchwały radni przegłosowali również jednogłośnie 19 głosami za, podejmując uchwałę Nr XXI/165/2004 również w w/w sprawie.

Do punktu 4 porządku obrad

Przewodniczący Rady Powiatu oddał głos Skarbnikowi, który odczytał zebranym opinię wraz z zastrzeżeniami Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu /Uchwała Nr 400/2004 z dnia 20 września 2004r./. odnoszącą się do informacji Zarządu Powiatu o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2004r. Opinia powyższa znajduje się w aktach Komisji Rewizyjnej teczka Nr RP/K.Rew-0058/10/2004.

Po odczytaniu Skarbnik poinformował, że Skład Orzekający RIO w Opolu, iż w powyższym sprawozdaniu Zarząd Powiatu powinien odnieść się do sytuacji mającej miejsce w Powiecie Kluczborskim –likwidacja SPZOZ w Kluczborku. Ponadto Skład Orzekający uznał, że w informacji powinniśmy się odnieść do tych zobowiązań które w jakiś sposób mogłyby powiatowi zagrozić.

Według Skarbnika Zarząd Powiatu sporządzając powyższe sprawozdanie odniósł się tylko do danych i faktów jakie związane są z wykonywaniem budżetu powiatu w roku bieżącym, gdyż taki jest zakres i treść dyspozycji art.135 ustawy o finansach publicznych.

Ponadto Skarbnik poinformował, że zastrzeżenie jakie zostało zgłoszone ma na celu przede wszystkim skierowanie dodatkowej informacji dla radnych o takim fakcie. Zdaniem Skarbnika jest to działanie prewencyjne ze strony RIO, bo wszyscy radni wiedzą, że niejednokrotnie te wielkości finansowe były przez wszystkich analizowane, a co więcej trwają prace, które mają ten problem rozwiązać.

Po wyjaśnieniach Skarbnika głos zabrał radny Leszek Krzyżanowski, który odnosząc się
do powyższej wypowiedzi zapytał jakie będą dalsze poczynania Zarządu Powiatu w związku z faktem, że uchwała o likwidacji SPZOZ-u została uznana przez Sąd Administracyjny za niezgodną z prawem, a tym samym nie może ona obowiązywać. Zdaniem radnego takie dalsze działanie pomimo w/w wyroku jest niezgodne z prawem i podjęta wcześniej uchwała nie powinna obowiązywać.

Następnie głos zabrał Skarbnik, który z całą odpowiedzialnością stwierdził, że nikt nie działa wbrew prawu i zarówno sprawozdanie jak i opinia RIO tego w żadnej mierze nie dowodzi.

Ponadto jak stwierdził Skarbnik wiedza Składu Orzekającego RIO jako organu kontroli
i nadzoru nad jednostką samorządu terytorialnego jest pełna w zakresie działań podejmowanych przez Zarząd Powiatu i Radę Powiatu i dla każdego, kto czyta przepisy bez złośliwości jasnym jest, że przedmiotowe orzeczenie Sądu Administracyjnego I Instancji zostało przez obecną Radę zaskarżone do NSA w Warszawie. Została wniesiona skarga kasacyjna, a to orzeczenie, o którym wspomniał zdaniem Skarbnika w/w radny nie jest prawomocne i dlatego nie powinno się wydawać wyroków za Sąd II Instancji. Skarbnik oświadczył, że każda ze stron ma prawo wniesienia skargi kasacyjnej. Skarbnik poinformował także, że jest pewien, iż gdyby to orzeczenie było niekorzystne dla grupy skarżącej uchwałę również ta grupa by z tego prawa skorzystała i nie można tego odmawiać zdaniem Skarbnika Radzie Powiatu twierdząc, że uchwała jest bezprawna, a dalsze działania stanowią naruszenie prawa. Jest to jak określił Skarbnik oczywistą nieprawdą. Skarbnik kontynuując swoją wypowiedź poinformował, że jak na razie jest wydane jedynie nieprawomocne orzeczenie
i trzeba zaczekać na wyrok NSA.

Przewodniczący Rady udzielił ponownie głosu radnemu Leszkowi Krzyżanowskiemu, który stwierdził, że rozumie on fakt, iż odwołano się i złożono wniosek o kasację od wyroku, ale jego zdaniem prawda jest taka, że parę miesięcy wstecz Sąd Administracyjny wstrzymał likwidację szpitala. W/w radny zapytał czy ta likwidacja została wstrzymana, czy też nie.

Radny stwierdził również, że on wie, iż może być w tej sprawie składana kasacja, ale ponadto chce wiedzieć czy likwidacja SPZOZ-u w tym wypadku następuje.

Przewodniczący Rady zwracając się do w/w radnego stwierdził, iż dziwi się, że radny jako Kurator Sądowy nie chce zrozumieć tego co mówi lub tego nie wie. Nie można zdaniem Przewodniczącego Rady wmawiać ludziom, że wyrok jest prawomocny jeśli tak nie jest.

Kolejno radny Leszek Krzyżanowski zabierając głos stwierdził, że jest to opinia jedynie Przewodniczącego Rady na temat jego dawnej pracy jako Kuratora Sądowego, natomiast dziwi się Zarządowi Powiatu i podziwia pełny optymizm ponieważ wydaje mu się, że powinni oni zbadać ryzyko. Jego zdaniem trzeba liczyć się z faktem, że wniosek kasacyjny zostanie odrzucony i kto w takim wypadku będzie ponosił koszty związane z decyzjami takimi jak sprzedaż mienia SPZOZ, zwolnienia pracowników itp. W takim wypadku ci pracownicy będą musieli być przywróceni do pracy i trzeba będzie im wypłacić odszkodowania. Zdaniem radnego nie będą to środki prywatne z portfela Przewodniczącego Rady lecz znowu z budżetu powiatu i dotknie to najbardziej podatników.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Skarbnikowi, który nawiązując do wypowiedzi radnego Leszka Krzyżanowskiego stwierdził, że w/w radny za wszelką cenę próbuje zmanipulować pewne informacje i przedstawić je w sposób dobry dla siebie. Ponadto poinformował, że wtedy gdy Sąd I Instancji wydał postanowienie o wstrzymaniu czynności likwidacyjnych Rada Powiatu złożyła zażalenie na to postanowienie i właśnie Sąd Administracyjny II Instancji to postanowienie uchylił. My zdaniem Skarbnika posiadając wyrok Sądu Administracyjnego w Opolu jako I Instancji , który nie jest prawomocny to utrzymuje się stan wynikający z podjętej uchwały Rady Powiatu w sprawie postawienia SPZOZ-u w stan likwidacji czyli pracuje likwidator i dokonuje czynności do których został powołany.

Nie można zdaniem Skarbnika robić kroku w tył w jakiejkolwiek sprawie związanej
z likwidacją SPZOZ-u przed prawomocnym orzeczeniem Sądu II Instancji. Zakład ten musi mieć swojego kierownika w osobie likwidatora, który wykonuje czynności do których jest powołany.
Zdaniem Skarbnika nie można mówić o czynnościach likwidacyjnych odnosząc się do sprawozdania z wykonania budżetu i opinii RIO w tym przedmiocie, gdyż mowa jest tu tylko o zobowiązaniach, które SPZOZ generował i z którymi powiat ma kłopot i będzie musiał sobie z nimi poradzić. Przy tzw.,,czarnym scenariuszu” o którym wspomniał radny te długi
i tak nie znikną. Zdaniem Skarbnika my nie jesteśmy jedynym powiatem w Polsce, który udziela pomocy finansowej swojemu szpitalowi i swoim mieszkańcom na pokrycie zobowiązań , które szpital wygenerował.

Kolejno głos zabrał Pan Starosta, który odczytał wyrok NSA w Warszawie z dnia 6.05.2004r. na skutek zażalenia złożonego przez Radę Powiatu na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego o wstrzymaniu likwidacji. Starosta poinformował, że w treści jest zapis, iż

Sąd postanawia uchylić zaskarżone postanowienie i przekazanie go do ponownego rozpatrzenia. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu popełnił błąd wysłuchując jedynie jednej strony.

Radny Leszek Krzyżanowski zabierając głos podziękował Panu Staroście za odczytanie wyroku. Kolejno radny powrócił do wypowiedzi Skarbnika, który wcześniej wspomniał, iż Skład Orzekający RIO zauważył niebezpieczeństwo jakie mogłoby być ze strony zobowiązań SPZOZ-u i poprosił o wyjaśnienie tej kwestii.

Skarbnik wyjaśnił radnemu, że na wyżej wspomniane przez niego niebezpieczeństwa Skład Orzekający zwrócił uwagę. Zdaniem Skarbnika podejmując się procesu likwidacji każdy sobie zdawał sprawę z w/w zagrożeń. Wiadomy jest również fakt, że proces likwidacji, który jest skomplikowanym procesem ma trwać nie dłużej niż do 28 lutego 2007r. W tym samym czasie jak wyjaśnił Skarbnik nawet, gdyby powiat nie podejmował żadnych działań zmierzających do spłaty tego zadłużenia, a je podejmuje to spłata zobowiązań zaciągniętych przez powiat z innych tytułów na tyle zmniejszy dług publiczny powiatu, że przejęcie zobowiązań po likwidowanym SPZOZ nie spowoduje przekroczenia ustawowego wskaźnika. Taka informacja jak stwierdził Skarbnik została przedłożona RIO w Opolu.

W związku z powyższym radny Leszek Krzyżanowski zapytał czy podjęta uchwała z sesji
z dnia 29 kwietnia 2004r. dotycząca przejęcia zadłużenia Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku w likwidacji /dotyczy zadłużenia wobec ECO w Opolu/ była tylko częściowym przejęciem zadłużenia przez powiat.

Skarbnik wyjaśnił, że było to tylko częściowe przejęcie zobowiązań SPZOZ wobec Energetyki Cieplnej Opolszczyzny.

Innych zapytań nie zgłoszono w związku z czym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie radnych informację przedłożoną przez Zarząd Powiatu o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2004r.
W obecności 19 radnych, za głosowało 17, przeciw był 1, wstrzymał się 1.

Do punktu 5 porządku obrad

Przewodniczący Rady poinformował radnego Leszka Krzyżanowskiego, że odpowiedź na jego zapytania zostanie mu przedłożona na piśmie.

Kolejno głos zabrał Pan Starosta, który odniósł się do zapytania radnej Ireny Kielar związanego z niebezpieczeństwem jakie stwarza budynek po byłym Przedszkolu Nr 2
w Kluczborku. Starosta poprosił o wypowiedź Naczelnika Wydziału Budownictwa, który stwierdził, że zobowiązuje się do wystąpienia na piśmie w w/w sprawie do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego, gdyż sprawa ta nie leży w gestii Wydziału Budownictwa tutejszego Starostwa Powiatowego.

Pan Starosta powracając do następnego zapytania radnej Ireny Kielar wyjaśnił, że wszystkim nie podoba się wulgarne zachowanie młodzieży i zobowiązał się, że przygotuje wspólne wystąpienie do instytucji, które zostały przez radną wymienione.

Kolejno Starosta odpowiadając na zapytanie radnego Mariusza Pieńkowskiego wyjaśnił, że są takie zamierzenia. Według Planu Zabezpieczenia Ambulatoryjnego Województwa Opolskiego przygotowanego przez Wojewodę Opolskiego na rok 2005 te zespoły wyjazdowe ustawione są w ten sposób, że zarówno u nas jak i w Oleśnie jest taka sama ilość karetek
/ 1 karetka ,,W”, 1 karetka ,,R”/. Natomiast ze względu na dużą ilość zdarzeń drogowych na terenie Powiatu Kluczborskiego Pan Starosta chce byśmy mieli dodatkową karetkę ,,W”.

Ze strony Starosty zostało już wystosowane wystąpienie, które zostanie ponowione.

W przypadku otrzymania tej dodatkowej karetki jedna karetka ,,W” i jedna ,,R” będą stacjonowały one w Kluczborku, a ta którą mielibyśmy otrzymać stacjonowałaby właśnie
w Wołczynie, co w sposób znaczący skróciłoby czas dojazdu do zdarzenia.

Jeśli chodzi o budowę chodnika Kochłowice-Biskupice to w tej sprawie były już prowadzone rozmowy z Panem Burmistrzem Byczyny i są uzgodnienia odnośnie projektu.

Ponadto Pan Starosta udzielił głosu w tej sprawie Dyrektorowi Zarządu Dróg Powiatowych, który poinformował, że zostanie sporządzona chodnik dokumentacja, która pozwoli określić zakres i kwotę jaką należałoby na ten cel przeznaczyć. Zdaniem Pana Dyrektora radni będą musieli podjąć decyzję czy pieniądze przeznaczone na drogi przeznaczyć na budowę wyżej wymienionego chodnika. Dokumentacja zostanie wykonana we własnym zakresie przez ZDP w Kluczborku.

Przewodniczący Rady ponownie udzielił głosu Panu Staroście, który odnosząc się do zapytań radnego Leszka Krzyżanowskiego stwierdził, że radny otrzyma odpowiedź na swoje zapytania na piśmie pomimo, że było to czynione wiele razy. Są to zdaniem Starosty wszystkie tematy podnoszone w referendum po raz już kolejny.
Ponadto Starosta zwracając się do w/w radnego stwierdził, że rozumie frustrację radnego,
ale nie rozumie jego ,,buty” i prosi o trochę pokory z jego strony.

Starosta stwierdził także, że nie jest kwestią przypadku, że 17 radnych będących na sali, którzy podejmują decyzje straciło nagle rozum czy też rozsądek. Starosta uważa również,
że w/w radny nie reprezentuje całego społeczeństwa, którego wyrok już zapadł 5 września br.

Ponadto radny jak stwierdził Pan Starosta stosuje filozofie ,,Kalego” –panu wolno, innym nie.

Następnie głos zabrał radny Leszek Krzyżanowski, który nawiązując do powyższej wypowiedzi Pana Starosty stwierdził, że ma bardzo trudne zadanie, gdyż jest radnym, który pozostał praktycznie sam, albowiem jest ich dwóch i mają inną koncepcję.

Również zdaniem radnego Leszka Krzyżanowskiego 17 radnych, którzy popierają Starostę oraz Zarząd jest tak wygodnie , ale jemu się to zadanie nie podoba.

Radny uważa, że są w Kluczborku ludzie, nawet w Szpitalu w Oleśnie, lekarze, którzy oceniają negatywnie to, co się u nas dzieje.

Kolejno radny zwrócił się do Pana Starosty i nawiązując do jego wcześniejszej wypowiedzi stwierdził, że jako radny nie stara się tu być ,,butny”. Reprezentując w tej sytuacji drugą stronę może być to tak odbierane. Jeśli chodzi zaś o zapytania zdaniem radnego są to pytania merytoryczne, zadane wprost i żąda na nie odpowiedzi. Skoro odpowiedzi nie można udzielić teraz to radny prosi o udzielenie ich na piśmie.

Ponadto radny stwierdził, że jeśli chodzi o sprawę jego zapytania w pkt. 2 -,, Czy Zarząd podjął jakieś działania wyjaśniające i porządkujące fatalne w skutkach działanie
/dla mieszkańców naszego powiatu/ firmy FALCK to nie obarcza tymi zarzutami jakie zostały przedstawione Starosty lecz w/w firmę i lekarza świadczącego tego typu usługi , który tam jest zatrudniony. Radny stwierdził, że należy tego lekarza zwolnić.
W zapytaniu chodziło jak stwierdził radny o to, czy Zarząd być może poczynił starania lub kroki, aby porozmawiać z tą firmą o sytuacjach jakie mają miejsce.

Przewodniczący Rady udzielił kolejno głosu radnemu Andrzejowi Jungowi, który stwierdził,
iż w związku z tym, że radny Leszek Krzyżanowski zadał w złożonych zapytaniach pytanie
- ,,czy prawdą jest, że jeden z radnych Rady Powiatu jest zainteresowany zakupem działki

i budynku po byłym Oddziale Wewnętrznym dobrze by się stało, aby Pan Starosta zadał

każdemu z radnych pytanie w w/w temacie.

W związku z powyższym Pan Starosta zadał pytanie zaczynając od siebie i podając mikrofon pozostałym radnym, którzy kolejno odpowiadali na zapytanie oświadczając, że nie są zainteresowani kupnem przeznaczonego na sprzedaż budynku.

Kolejno mikrofon dotarł do radnego Leszka Krzyżanowskiego, który stwierdził, że to co ma miejsce jest niepoważne.

Następnie w powyższej sprawie głos zabrał radny Adam Martyniszyn stwierdzając, że przez Przewodniczącego Rady po raz kolejny są wprowadzane dziwne innowacje, które już kiedyś były przerabiane i takie zachowania są jego zdaniem niepoważne. Zdaniem radnego takie zachowania nie powinny mieć na sesji miejsca.

Przewodniczący Rady udzielił głosu radnej Irenie Kielar, która zwracając się do radnego Leszka Krzyżanowskiego stwierdziła, że w/w radny kieruje dużo uwag pod adresem
17 radnych i Zarządu Powiatu jakby ci radni inaczej patrzyli na świat. Ponadto radna poinformowała, że na posiedzeniach Zarządu i posiedzeniach komisji mówiła o rzeczach, które jej się nie podobają i zawsze na swoje wypowiedzi otrzymała pozytywną odpowiedź.
Radna uważa, że stara się w istniejących błędach znaleźć możliwość ich naprawienia
i jakiegoś wyjścia z sytuacji czego przykładem mogą być jej interpelacje w różnych sprawach. Zdaniem radnej nie można ciągle zarzucać poprzedniej Radzie złego działania
i uważać, że to co robiła było złe. Ponadto zdaniem radnej jeśli chodzi o ocenianie pracy lekarzy itp. nie należy to do Zarządu czy też radnych, gdyż powołane są do tego odpowiednie osoby, które będą wyciągać konsekwencje i oceniać ich pracę.

Radna stwierdziła również, że nie można mówić wyłącznie, że dwóch radnych stanowi tą grupę za, którą pójdzie społeczeństwo. Nie można Radzie zarzucać, że opieka lekarska nie istnieje, że Oddział Wewnętrzny został zlikwidowany itp. Radna stwierdziła także, że to właśnie ona mówiła o tym, że jest za mało łóżek na w/w oddziale i trzeba pomyśleć jak to rozwiązać. Nie można jej zdaniem wpajać ludziom informacji, że w naszym szpitalu nic nie ma, a wszystko co dobre znajduje się w Oleśnie. Zdaniem radnej każdy ma prawo wyrazić negatywną opinię, nie wolno z tego tytułu obrażać innych w tym wypadku pozostałych radnych , lecz wspólnie trzeba się zastanowić nad tym jak dążyć by tą sytuację poprawić.

Na zakończenie radna Irena Kielar zwracając się do radnego Leszka Krzyżanowskiego stwierdziła, że powinno się razem wspólnie robić tak, aby całe nasze społeczeństwo było zadowolone.

Kolejno głos zabrał radny Wiktor Naumik, który stwierdził, że kwestią osobista jest fakt ,

że nie Rada Powiatu nie jest miejscem do rozpatrywania błędów lekarskich /sprawa zawarta
w piśmie radnego Leszka Krzyżanowskiego RP-0045/17/04 z dnia 23 września 2004r. pkt.14, ppkt.3/, gdyż po to są Sądy lekarskie. Zdaniem radnego należy cieszyć się, że opisany przypadek nie dotyczy zgonu pacjenta.

Ponadto radny odpowiadając na wcześniejsze zapytanie dotyczące chęci kupna budynku szpitala po byłym Oddziale Wewnętrznym stwierdził, że ,,nie zamierza jego kupić nawet
w takim przypadku, gdyby to był Szpital Psychiatryczny’’.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Panu Staroście, który stwierdził, że NZOZ w Kluczborku na skutek donosów, anonimów jakich trafiły dziesiątki do Wydziału Polityki Społecznej Urzędu Wojewódzkiego był już kontrolowany kilkadziesiąt razy przez wszystkie możliwe służby jakie w województwie istnieją, w tym również przez Wojewódzkich Konsultantów Medycznych, a wydane opinie są pozytywne i posiada je Pani Prezes PCZ SA w Kluczborku.

Opinie powyższe nie zawierają zdaniem Starosty żadnych uwag jeśli chodzi o ograniczenie dostępności do usług medycznych.

Pan Starosta stwierdził ponadto, że nie wolno ,,kuglować” faktami i straszyć społeczeństwa.

Po oddaniu nowej chirurgii jak wyjaśnił Starosta Oddział Wewnętrzny będzie kubaturowo większy niż w poprzednim miejscu i będzie dysponował odpowiednio większą liczbą łóżek,
o czym było już wcześniej mówione. Ponadto Pan Starosta zwracając się do radnego

Leszka Krzyżanowskiego stwierdził, że w/w radny uczestniczy w posiedzeniach komisji, sesjach i wciąż mówi, że o niczym nic nie wie to dlaczego pozostali radni wiedzą takie rzeczy.

Zdaniem Pana Starosty takie działania są robione celowo, aby nękać pozostałych radnych

i dezinformować społeczeństwo. Kolejny raz zdaniem Starosty powtarzana jest nieprawda tylko jaki jest tego cel.

Pan Starosta stwierdził, że w przypadku, gdy ta grupa radnych być może za dwa lata wygra wybory i powróci do SPZOZ-u to właśnie ona będzie się tłumaczyć z tego, że w Kluczborku nie ma szpitala, gdyż w poprzedniej strukturze nie ma on racji bytu.

Kolejno o głos poprosił ponownie radny Leszek Krzyżanowski, który stwierdził, że ciągle mówi się o działaniu w zgodzie z działaniami Zarządu , a jest tak zdaniem radnego dlatego, że w Sejmiku Wojewódzkim większość stanowi SLD, PSL i Mniejszość Niemiecka. Ponadto jak stwierdził radny to Sejmik Wojewódzki zdecydował m.in. o tym jak ma wyglądać polityka zdrowia w naszym województwie, czego dowodem jest fakt, że Szpital w Oleśnie ma SOR, którego Kluczbork niestety nie posiada itp.

Radny stwierdził również, że przykro mu jest z tego powodu, że pozostali radni czują się atakowani. Uważa jednak, że jego rola polega na tym, aby pytać jak określił radny -,,bo kto pyta nie błądzi”. W/w radny uważa, że także czuje się atakowany, gdyż jest w zdecydowanej mniejszości.

Ponadto radny stwierdził, że oprócz radnej Ireny Kielar inni radni także mówią, że nie zgadzają się z niektórymi rzeczami. Niektórzy radni jak określił radny Leszek Krzyżanowski, którzy są np. w Zarządzie Powiatu mają wpływ na konkretne rozwiązania lecz on tego nie posiada.

Radny uważa, że stara się wspierać inne działania, które popiera czego dowodem są jego głosowania dotyczące innych projektów uchwał. Ponadto radny stwierdził, że został inaczej wychowany przez rodziców za co jest im wdzięczny i nie idzie za większością, która uważa, że ma rację.

Innych zapytań nie zgłoszono.

Do punktu 6 porządku obrad

Kolejno radni zapoznali się ze sprawozdaniem z działalności Zarządu Powiatu za okres
od 03.08.2004r. do 31.08.2004r.

Do powyższego sprawozdania radny Adam Martyniszyn wniósł zapytanie dotyczące posiedzenia z dnia 03 sierpnia 2004r. /pkt.6/. Radny zapytał czego dotyczą zajęcia komornicze w SPZOZ ZOZ w Kluczborku w likwidacji.

Pan Starosta odpowiadając na zapytanie radnego wyjaśnił, że na mocy umów pomiędzy likwidatorem, a PCZ S.A w Kluczborku wydzierżawiane są obiekty i pewna ilość sprzętu przez likwidatora na rzecz szpitala. W związku z tym szpital płaci czynsz dzierżawny likwidatorowi, z którego wypłacane były wypłaty dla pracowników SPZOZ w likwidacji
oraz częściowo byli zaspokajani wierzyciele. Komornik w wyniku swoich działań zajął wierzytelności SPZOZ w likwidacji, ale już w spółce. W związku z powyższym Radca Prawny został zobowiązany do przygotowania opinii prawnej mówiącej o możliwościach wyjścia z tej sytuacji.

Radny Adam Martyniszyn nawiązał również do posiedzenia Zarządu Powiatu z dnia
31 sierpnia 2004r. i zapytał czy wykreślenie ze struktur organizacyjnych Działu Pomocy Doraźnej z Sekcją Transportu w Kluczborku wiąże się z umową z firmą FALCK i czy zostało to zaopiniowane przez Radę Społeczną.

Pan Starosta wyjaśnił, że taka decyzja została zaopiniowana przez Radę Społeczną.

Ponadto radny zapytał czy jest dostępne do wglądu sprawozdanie z rocznej działalności SPZOZ w Kluczborku z prowadzonej działalności w zakresie gospodarowania ruchomościami stanowiącymi majątek trwały, sprawozdanie z prowadzonej działalności polegającej na wydzierżawieniu lub wynajęciu majątku trwałego w 2003r. oraz sprawozdanie w zakresie zbywania majątku trwałego w 2003r.

Pan Starosta poinformował, że takie sprawozdania są do wglądu.

Innych zapytań do sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu nie wniesiono. W związku
z powyższym Przewodniczący Rady poddał je pod głosowanie. W obecności 19 radnych,
za przyjęciem sprawozdania głosowało 17 radnych, wstrzymało się 2, nie stwierdzono głosów przeciw.

 

 

 

Do punktu 7 porządku obrad

Przewodniczący Rady poinformował , że w dniu 17 września 2004r. do Rady Powiatu wpłynęły z Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu zawiadomienia o posiedzeniach w dniu 1 października 2004r. w sprawie skarg Pana Henryka Fraszka na uchwałę Nr XI/84/2003 z dnia 16 października 2003r. oraz Nr XIII/86/2003 z dnia
27 listopada 2003r. W związku z powyższym Przewodniczący Rady wystąpił z wnioskiem, aby w powyższej sprawie powołać pełnomocników, którzy w Sądzie będą reprezentować Radę Powiatu w Kluczborku. Innych kandydatur nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady zaproponował, aby udzielić pełnomocnictwa następującym osobom:

Pani Stanisławie Tyszeckiej –Radcy Prawnemu, Marii Herbeć –Naczelnikowi Wydziału Organizacyjnego oraz Piotrowi Pośpiechowi – Skarbnikowi Powiatu.

Kolejno Przewodniczący poddał powyższe kandydatury pod głosowanie. W wyniku głosowania w obecności 19 radnych, za ich przyjęciem opowiedziało się 17 radnych, wstrzymało się 2, nie stwierdzono głosów przeciw.

Następnie o głos poprosił radny Wiktor Naumik. Radny odniósł się do sprawy związanej
z planowanym przez Gminę Kluczbork zamknięciem Rynku.

Radny poinformował, że Kluczborscy kupcy poprosili radnego, aby powyższą sprawę przedstawił na sesji. W/w kupcy argumentują swoje obawy w ten sposób, że jeżeli zostanie zamknięty Rynek to zmniejszą się ich obroty w działalności gospodarczej, co może spowodować ich bankructwo jak również zwalnianie pracowników pracujących w ich sklepach. Radny w związku z powyższym chciałby poznać opinię Rady Powiatu na ten temat, gdyż uważa, że obawy kupców są jak najbardziej uzasadnione.

W związku z tym radny składa wniosek dotyczący tego czy radni uważają, że Rynek
w Kluczborku powinien być zamknięty dla ruchu kołowego i prosi o jego przegłosowanie.

Przewodniczący Rady odnosząc się do wypowiedzi w/w radnego stwierdził, że decyzja w tej kwestii leży po stronie Rady Gminy i to ona wraz z Burmistrzem podejmie decyzję w w/w sprawie, a my jako Rada Powiatu nie możemy o tym decydować.

O głos poprosił Wiceprzewodniczący Rady Piotr Wiecha, który stwierdził, że popiera wypowiedź radnego Wiktora Naumika. Zdaniem radnego Piotra Wiechy pomysł zamknięcia Rynku jest pomysłem chybionym i nikomu nie służącym, gdyż z tego tytułu będzie wielu poszkodowanych. Część osób straci pracę, co spowoduje wzrost bezrobocia, spadną obroty itp. Radny uważa, że jako Rada powinno się wystąpić ze stanowiskiem, które by mówiło,
że Rada Powiatu jest przeciwna takiej decyzji. Stanowisko to można by zdaniem radnego podjąć na tej lub kolejnej sesji. Radny stwierdził ponadto, że nie widzi powodów, aby Rynek został zamknięty.

Głos w dyskusji zabrał następnie Wicestarosta, który stwierdził, że by móc zapoznać się
z powyższą sprawą dokładnie potrzebne jest trochę czasu i w związku z tym proponuje,
aby w tej sprawie wystąpić do Burmistrza Kluczborka z zapytaniem jaka została podjęta
przez Gminę decyzja. Po otrzymaniu zdaniem Wicestarosty decyzji z Gminy do tematu można będzie powrócić, gdyż sprawa jest bardzo ważna.

Radny Wiktor Naumik poprosił, aby w przypadku odstąpienia od głosowania Przewodniczący Rady udzielił w powyższej sprawie głosu jednemu z przedstawicieli kupców.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Panu Mariuszowi Kik, który stwierdził, że taka opinia ze strony Rady Powiatu nie stwarza żadnego zagrożenia dla niej. Zdaniem Pana Kika każdy taką opinię na w/w temat posiada, a na takiej opinii bardzo zależy tutejszym kupcom, którzy w przypadku zamknięcia Rynku wiele stracą. Gro osób jak stwierdził Pan Kik ma zaciągnięte kredyty, a obecna sprzedaż jest marna. Zdaniem Pana Kika już otwierane supermarkety stwarzają duże zagrożenie dla ich miejsc pracy.

Radna Irena Kielar zabierając również głos w dyskusji stwierdziła, że jej zdaniem Gmina powinna przedstawić swoje propozycje w tej sprawie.

Kolejno głos zabrał radny Adam Martyniszyn, który stwierdził, że temat powyższy jest bardzo ważny ze względów społecznych i wnioskuje, by skierować do Burmistrza Kluczborka pismo o wyjaśnienie spraw dotyczących powyższej kwestii. Po zapoznaniu się
z nimi będzie można wydać ewentualną opinię w tej sprawie. Zdaniem radnego Rada jednoznacznie nie ma wpływu na ostateczny kształt decyzji Gminy.

Następnie do dyskusji ponownie włączył się radny Wiktor Naumik, który stwierdzając,
że w momencie podejmowania stanowiska w sprawie likwidacji SPZOZ i założenia nowej spółki to Rada Gminy wypowiadała się i za i przeciw. W związku z tym radny nie widzi powodó
w, aby nie wyrazić tzw.,, wstępnej” opinii na temat czy uważamy, że Rynek ma być zamknięty, czy też nie. Radny uważa również, że zgadza się z tym, że należy wysłuchać obu stron, ale w tym wypadku nie widzi ważniejszych argumentów niż praca, dochody, utrzymanie rodziny, bezrobocie. Są to zdaniem radnego bardzo istotne kwestie.

Przewodniczący Rady kolejno udzielił głosu radnemu Leszkowi Krzyżanowskiemu, który zapytał czy jest już znany termin sesji Rady Gminy, na którym miałaby być podjęta decyzja
o zamknięciu Rynku. Radny uważa, że należałoby się spotkać z Burmistrzem Kluczborka, aby przedstawił on zasadność takiej decyzji, gdyż jak stwierdził radny docierają do niego różne opinie na powyższy temat.

Przewodniczący Rady Powiatu poprosił o zakończenie dyskusji i przegłosowanie wniosków radnego Wiktora Naumika oraz wniosku Adama Martyniszyna.

Radni przystąpili do przegłosowania wniosku radnego Wiktora Naumika.
W drodze głosowania za głosowało 6 radnych, wstrzymało się 9, przeciw było 4.
W związku z powyższym wniosek radnego został przyjęty.

Po przeprowadzonym głosowaniu głos zabrał radny Zdzisław Pelc, który stwierdził, że nie jest pewien czy prawnie taka decyzja może być podjęta. Ponadto zdaniem radnego nie ma podstaw prawnych, aby podejmować decyzję na dzisiejszej sesji.

Przewodniczący Rady kolejno udzielił głosu radnemu Wiktorowi Naumikowi, który stwierdził, że nie zgadza się z tym, gdyż w demokratycznym kraju każdy ma prawo formułować opinię według własnych przemyśleń

W związku z wieloma uwagami jakie wystąpiły podczas dyskusji Pan Starosta poprosił Przewodniczącego Rady o ogłoszenie 5 min. przerwy celem przeprowadzenia rozmów
z kupcami oraz radnym Wiktorem Naumikiem.

Po wznowieniu obrad Pan Starosta poinformował, że po przeprowadzonej rozmowie

z przedstawicielami kupców i wnioskodawcą wystąpi jako mediator do Pana Burmistrza
o zorganizowanie spotkania w powyższej sprawie. Jednocześnie Pan Starosta poinformował, że od efektów tego spotkania będzie zależał projekt stanowiska jakie przedłożymy Radzie na kolejnej sesji. O efekcie tych rozmów jak oświadczył Pan Starosta będą poinformowani wszyscy radni.

Przewodniczący Rady po wysłuchaniu powyższej wypowiedzi Starosty stwierdził, że takie rozwiązanie będzie najbardziej racjonalne.

W związku z powyższym Pan Starosta poprosił o przegłosowanie swojej propozycji.

Radny Wiktor Naumik ponownie zabierając głos stwierdził, że nie jest konieczne głosowanie, gdyż uzgodnione zostało stanowisko z kupcami, którzy zgodzili się na mediacje.
Radny w związku z tym wycofał swój wniosek.

Kolejno Przewodniczący Rady udzielił głosu radnemu Leszkowi Krzyżanowskiemu, który poprosił Przewodniczącego Rady by udzielił głosu Pani Marii Kasperkiewicz przybyłej na dzisiejsze obrady.

Pani Kasperkiewicz poinformowała, że chciałaby zadać Przewodniczącemu Rady kilka pytań związanych ze Szpitalem w Kluczborku. Pani Kasperkiewicz zapytała i poprosiła
o odpowiedź m.in.na następujące pytania:

-czy szpital jest spółką prawa handlowego,

-czy ta spółka będzie płaciła podatki / podatek od nieruchomości, VAT, podatek dochodowy/,

-czy środki, które będą otrzymywane z NFZ są przychodem spółki i czy będą one

opodatkowane podatkiem dochodowym,

-jeżeli nie będą one opodatkowane to prosi o podanie na to przepisów,

-jeżeli zaś jest opodatkowana to w tym wypadku potrzebne są na to środki, czy są to środki
z NFZ czy też za usługi lekarskie,

-czy w przypadku jeśli te środki pochodzą z NFZ to będzie odbywało się to kosztem zakupu

leków itp.,

-co się stanie w przypadku sprzedaży wszystkich nieruchomości, z czego będą czerpane

przychody spółki /za przykład Pani Kasperkiewicz postawiła budynek po byłym Oddziale

Wewnętrznym/.

Pan Starosta wyjaśnił, że w/w budynek nie jest własnością spółki. Własność spółki jak wyjaśnił Starosta stanowi jedynie budynek ZOL-u w Wołczynie, który został przekazany aportem. Wszystkie pozostałe budynki są własnością powiatu i jeżeli budynek , który został wyżej wspomniany uda się sprzedać nie będzie stanowił dochodu spółki lecz dochód budżetu powiatu.

Ponadto Pani Kasperkiewicz zapytała czy sprawa prywatyzacji szpitala jest sprawą pewną
i czy jako pacjentka nie będzie musiała płacić za usługi medyczne.

Pan Starosta odnosząc się do zapytania poinformował, że szpital leczy w ramach kontraktu
z NFZ i usługi medyczne nie są tam płatne i nie będą.

W związku z powyższą wypowiedzią Pani Maria Kasperkiewicz złożyła na ręce Przewodniczącego Rady pismo. Powyższe pismo znajduje się w aktach Rady Powiatu teczka nr RP-0718/69/2004.

Następnie o udzielenie głosu poprosił radny Leszek Krzyżanowski, który zapytał czy podjęto jakieś działania w związku z wnioskiem Komisji Oświaty w sprawie zakupu dwóch zestawów komputerowych dla Wydziału Edukacji.

Pan Wicestarosta odpowiadając na zapytanie radnego poinformował, że wniosek został rozpatrzony przez Zarząd Powiatu pozytywnie.

Ponadto radny kierując zapytanie do Likwidatora SPZOZ poprosił o wyjaśnienie jak przedstawia się sprawa nie wypłacania dla pracowników SPZOZ odpraw, odszkodowań
i kiedy ewentualne byłoby to możliwe.

Kolejno głos zabrała Pani Likwidator SPZOZ, która poinformowała, że należności pracownicze, które były należne pracownikom za okres ich pracy zostały wypłacone.
Nie zostały im wypłacone należności z tytułu ,,203” i one znajdują się /w 99%/ u komornika, który ściąga te kwoty dla pracowników. Nie wypłacono również odpraw lecz w miarę możliwości przy wsparciu powiatu będzie to dokonywane.

O głos w w/w sprawie poprosił Skarbnik Powiatu, który poinformował, że zobowiązania SPZOZ w jakimś momencie mogą się stać zobowiązaniami powiatu. W związku z roszczeniami powinno się podjąć działania zmierzające do jak najszybszego wypłacenia odpraw dla pracowników. Zdaniem Skarbnika z naszej strony jest to robione, gdyż zmniejszy to zadłużenie likwidowanego SPZOZ, tym samym ograniczy dług, który w przyszłości spocząć na powiecie i zaspokojone zostaną roszczenia pracowników.

Pan Starosta również poinformował, że jest kilka możliwości wyjścia z tej sytuacji:
-ma wejść w życie ustawa, która obecnie została podpisana przez Prezydenta RP, która daje nam nadzieję na uzyskanie pomocy publicznej w formie pożyczki. Jedynym warunkiem jej uzyskania jest przedstawienie programu przekształcenia się w spółkę użyteczności publicznej.

-jest Rozporządzenie Ministra Finansów, które umożliwia samorządom zwrócenie się
o pożyczkę do Ministerstwa Finansów na pokrycie zobowiązań, która jest oprocentowana na poziomie inflacji.

-przygotowywany jest program emisji wieloletnich papierów wartościowych, z których
w pierwszym rzędzie będą zaspokajane roszczenia pracowników SPZOZ.

Radny Leszek Krzyżanowski zabierając ponownie głos stwierdził, iż cieszy się z tego, że zostały podjęte kroki w kierunku wypłacania należności natomiast chciałby wiedzieć kiedy zakończy się proces wypłaty tych świadczeń.
Ponadto radny stwierdził odnosząc się do spółek , że wątpi w to, aby udało się jednym pociągnięciem decyzji Rady Powiatu doprowadzić do tego, że przekształci się spółkę handlową w spółkę publiczną.

Pan Starosta stwierdził, że nie trzeba dokonywać żadnych posunięć, gdyż nie ma definicji,
a o tym jaka to jest spółka świadczą udziały. My jesteśmy 100% udziałowcem.

Jeśli zaś chodzi o wypłatę należności Pan Starosta poinformował, że będzie to w jak najszybszym terminie.

Kolejno głos zabrał goszczący na sesji Burmistrz Miasta Wołczyna Leszek Wiącek, który zwrócił się z prośbą o pomoc w rozwiązaniu problemu jaki zaistniał na terenie Gminy Wołczyn. Problem ten stanowią palące się pozostałości po OZPL-u Linopłyt. Unoszący się dym jest bardzo uciążliwy dla mieszkańców. Pan Burmistrz prosi o uruchomienie środków finansowych z PFOŚ na ten cel przez Zarząd.

Skarbnik odnosząc się do wypowiedzi Burmistrza stwierdził, że jedynym możliwym rozwiązaniem jest jego zdaniem rezygnacja z jakiegoś z zadań, które zostały w PFOŚ wskazane i przeznaczenie ich na ten cel.

Ponadto Skarbnik poinformował, że Wojewoda Opolski dysponuje środkami w ramach dotacji - ,,Celowego usuwania klęsk żywiołowych”, które można by było w tym wypadku uruchomić.

Następnie o głos poprosił ponownie Pan Burmistrz Wołczyna, który stwierdził, iż cieszy się, że Skarbnik nie odżegnuje się od pomocy. Ponadto prosi o weryfikację zadań z PFOŚ
i pomoc w w/w sprawie.

Starosta nawiązując do wypowiedzi Burmistrza poinformował, że w dniu dzisiejszym właśnie w powyższej sprawie zostały podjęte decyzje i zostanie przygotowane wystąpienie do Wojewody Opolskiego i na pewno nie zostanie Pan Burmistrz pozostawiony bez pomocy.

Innych spraw nie poruszano.

Do punktu 8 porządku obrad

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady podziękował wszystkim za udział i zamknął o godz. 1500 obrady XXI sesji Rady Powiatu w Kluczborku.

 

 

 

 

 

 

 

Przewodniczący Rady

Maciej Mularczyk