Protokół Nr  16/2020

 

 

Wspólne posiedzenie Komisji Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska, Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny Rady Powiatu, Komisji Rewizyjnej, Komisji Skarg, Wniosków i Petycji oraz Komisji Budżetu i Rolnictwa w Kluczborku
w dniu 04 lutego 2020 r.

       

 

Przewodniczył radny Robert Wietrzyk- Przewodniczący Komisji Budżetu i Rolnictwa.

 

 

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Analiza materiałów na XVI Sesję Rady Powiatu w Kluczborku.

3.Wolne wnioski.

4.Zamknięcie posiedzenia.

 

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1. Mirosław Birecki – Starosta Kluczborski
2. Magdalena Żmuda - Lewald - Skarbnik Powiatu

3. Anna Szczygieł – Naczelnik Wydziału Obsługi Finansowo-Księgowej Jednostek Organizacyjnych Powiatu,

4. Rozalia Słoniowska – Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu.

5. Wiesław Szczerba – Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku

 

 

Ad.1

Wspólne Posiedzenie wszystkich Komisji otworzył Przewodniczący Komisji Budżetu i Rolnictwa – Pan Robert Wietrzyk, który przywitał wszystkich obecnych na posiedzeniu i następnie przedstawił radnym proponowany porządek obrad.   We wspólnym posiedzeniu uczestniczyło 16 radnych. Radni w głosowaniu przyjęli przedstawiony porządek, 15 głosami za, 1 radny nie brał udziału w głosowaniu.   

 

Ad.2

Przewodniczący posiedzenia przeszedł do omówienia drugiego punktu z porządku obrad. Pierwszy przedstawiony projekt uchwały dotyczył  zamiaru likwidacji Młodzieżowego Domu Kultury im. Stanisława Wyspiańskiego w Kluczborku, z siedzibą przy ul. Damrota 4 w Kluczborku. Przewodniczący powiedział, że do każdego z projektów jest dość obszerne uzasadnienie i każdy z radnych miał możliwość, by się z nim zapoznać. Głos zabrał radny Jakub Goliński, który zapytał jaka jest łączna liczna uczestników na zajęciach w MDK?  Ile jest osób z terenu Gminy Kluczbork a ile spoza? Odpowiedzi udzielił Pan starosta Mirosław Birecki, który powiedział, że pierwotnie podawano, że w zajęciach bierze udział ok. 500 osób, jednak po weryfikacji wyszło ok. 288 osób. W związku z brakiem innych pytań, Przewodniczący poddał powyższy projekt pod głosowanie, w którym to radni pozytywnie go zaopiniowali: 7 głosów za, 3 głosy przeciw, 5 osób się wstrzymało od głosu, 1 radny nie brał udziału w głosowaniu. Kolejny przestawiony projekt dotyczył zmiany uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2020. Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu i w głosowaniu pozytywnie go zaopiniowali, 10 głosów za, 5 osób wstrzymało się od głosu, 1 radny nie brał udziału w głosowaniu. Następnie przedstawiony został projekt uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej. Wobec braku zapytań Przewodniczący poddał projekt pod głosowanie i radni pozytywnie go zaopiniowali, 10 głosów za, 5 radnych wstrzymało się od głosu, 1 radny nie brał udziału w głosowaniu. Następny projekt uchwały był w sprawie zmiany uchwały Nr XIV/112/2019 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 19 grudnia 2019 r. w sprawie ustalenia wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego. Głos zabrał Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku Pan Wiesław Szczerba, który powiedział, że w bieżącym roku zmieniło się stanowisko Organu Nadzoru i zgodnie z ich interpretacją została zmieniona uchwała, stawki nie są zróżnicowane. Radni nie zgłosili zapytań do projektu, wobec czego Przewodniczący przeprowadził głosowanie i radni pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt, jednogłośnie, 16 głosami za. Następny projekt dotyczył rozpatrzenia petycji dotyczącej wprowadzenia zmiany przepisów prawa miejscowego oraz podjęcia uchwały skierowanej do Konferencji Episkopatu Polski. Głos zabrał radny Damian Buła, który poprosił o przybliżenie treści petycji. Głos zabrał Przewodniczący Komisji, Skarg, Wniosków i Petycji Pan Ryszard Okaj, który przytoczył uzasadnienie ze wspomnianej petycji, iż „w dniu 6 grudnia 2019 r. do Kancelarii Ogólnej Starostwa Powiatowego w Kluczborku drogą elektroniczną wpłynęła powyższa petycja. Na posiedzeniu w dniu 19 grudnia 2019 r. Komisja Skarg, Wniosków i Petycji Rady Powiatu w Kluczborku dokonała analizy wniesionej petycji i oceny jej zasadności. Komisja odnosząc się do pkt.1 petycji w kwestii zmiany przepisów prawa miejscowego poprzez utworzenie bezpłatnych parkingów na terenie gmin wskazała, że Powiat Kluczborski nie posiada własnych parkingów, za które pobierałby opłaty. W związku z tym brak jest podstaw prawnych, aby Powiat podejmował regulacje prawne w  tym zakresie, co do parkingów zarządzanych przez inne podmioty. W odniesieniu do pkt.2 treści petycji, w którym wnosząca petycję zwraca się o poparcie w formie uchwały jej petycji skierowanej do Konferencji Episkopatu Polski o dokonanie pełnej Intronizacji Jezusa Chrystusa na Króla Polski należy wskazać, że zgodnie z art.2 ust.3 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. Dz. U. z 2018 r.poz.870 o petycjach  przedmiotem petycji może być żądanie, w szczególności, zmiany przepisów prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji adresata  petycji. Postulowana przez wnoszącą petycję uchwała nie mieści się w zakresie zadań i kompetencji powiatu a zatem nie może być przedmiotem procedowania w tym zakresie”. Następnie głos zabrała radna Celina Zając, która zapytała, czy jest możliwa opinia radcy prawnego, czy rzeczywiście żądany zakres nie leży w kompetencji Powiatu. Głos zabrał Pan Starosta, który powiedział, że nawet jeśli żądany zakres w petycji nie leży w kompetencji Powiatu to i tak należy zająć się petycją i ją rozpatrzyć. Wobec braku innych zapytań Przewodniczący poddał powyższy projekt pod głosowanie i radni pozytywnie go zaopiniowali. Następnie ostatni przedstawiony projekt dotyczył  rozpatrzenia petycji dotyczącej zmiany przepisów prawa miejscowego. Wobec braku zapytań radni w głosowaniu pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt, 11 głosów za, 5 radnych wstrzymało się od głosu. Kolejno Przewodniczący zapytał, czy ktoś z radnych ma pytania odnośnie sprawozdania Starosty Kluczborskiego z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Powiatu Kluczborskiego za 2019 rok.  Radni nie wnieśli uwag i przyjęli powyższe sprawozdanie. Następnie Przewodniczący zapytał, czy są jakieś zapytania dotyczące sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 19.12.2019 r. do 07.01.2020 r. Radni nie wnieśli uwag i przyjęli sprawozdanie, 8 głosów za, 8 radnych wstrzymało się od głosu.

 

Ad.3.

Radni nie zgłosili wolnych wniosków.

 

Ad.4

Przewodniczący obrad w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w posiedzeniu i zamknął wspólne posiedzenie komisji Rady Powiatu 
w Kluczborku.

Na tym protokół zakończono.

 

                                                                           

 

Przewodniczący Komisji Zdrowia,
Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska
Wojciech Smolnik

 

 

 

 

Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny

                                                                                               Lesław Czernik

 

 

 

Przewodniczący

Komisji Rewizyjnej

                                                                                                  Damian Buła

 

 

 

 

Przewodniczący Komisji  Budżetu i Rolnictwa

Robert Wietrzyk

 

 

 

 

Przewodniczący Komisji Skarg,

Wniosków i Petycji

Ryszard Okaj

 

 

 

 

Protokołowała :

Danuta Oziembłowska