Protokół Nr  18/2020

 

 

Wspólne posiedzenie Komisji Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska, Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny Rady Powiatu, Komisji Rewizyjnej oraz Komisji Skarg, Wniosków i Petycji w Kluczborku
w dniu 03 stycznia 2020 r.

       

 

Przewodniczył radny Lesław Czernik- Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny.

 

 

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Analiza projektu budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2020/przygotowanie

przez komisje opinii do projektu budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2020 rok/.

3.Wolne wnioski.

4.Zamknięcie posiedzenia.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1. Mirosław Birecki – Starosta Kluczborski
2. Magdalena Żmuda - Lewald - Skarbnik Powiatu

3. Anna Szczygieł – Naczelnik Wydziału Obsługi Finansowo-Księgowej Jednostek Organizacyjnych Powiatu,

4. Adam Radom- Sekretarz Powiatu

 

 

Ad.1

Wspólne Posiedzenie Komisji otworzył Przewodniczący Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny – Lesław Czernik, który przedstawił radnym propozycję wprowadzenia do porządku obrad nowego punktu, który dotyczył omówienia materiałów na Sesję Rady Powiatu.   We wspólnym posiedzeniu uczestniczyło 18 radnych. Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek o zmianę porządku obrad poprzez dodanie nowego punktu. Radni jednogłośnie, 17 głosami za przyjęli powyższy wniosek ( 1 radny nie brał udziału w głosowaniu) Następnie Przewodniczący poddał pod głosowanie porządek posiedzenia wraz z nowym punktem:

 

Porządek posiedzenia po zmianie:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Analiza projektu budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2020/przygotowanie przez komisje opinii do projektu budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2020 rok/.

3. Analiza materiałów na Sesję Rady Powiatu.

4.Wolne wnioski.

5.Zamknięcie posiedzenia.

 

 Radni przyjęli proponowany porządek.

 

Ad.2

Przewodniczący przeszedł do punktu 2 porządku obrad. Głos zabrała Pani Skarbnik Magdalena Żmuda-Lewald, która przedstawiła radnym prezentację dotyczącą budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2020 rok (prezentacja stanowi załącznik do protokołu). W czasie prezentacji radny Damian Buła zapytał, jaki jest powód sprzedaży dwóch nieruchomości wymienionych w prezentacji. Głos zabrał Starosta Kluczborski, który powiedział, że jeśli chodzi o budynek laboratorium, to pojawili się już chętni na jego nabycie. Budynek ten wymaga gruntownego remontu, a sprzedaż nieruchomości jest potrzebna, aby były wykonane dochody majątkowe. Następnie radny Piotr Pośpiech powiedział, że w prezentacji jest mowa o sprzedaży nieruchomości przy ulicy Jagiellońskiej 1, jednak to na pewno nie chodzi o cały budynek gdzie znajduje się Zarząd Dróg Powiatowych, bo ta jednostka znajduje się przy Jagiellońskiej 3.Pani Anna Szczygieł powiedziała, że w prezentacji wkradł się błąd pisarski, chodzi o część nieruchomości, gdzie obecnie znajduje się Powiatowy Inspektorat Weterynarii, przy ulicy Jagiellońskiej 3. Następnie Pan Starosta powiedział, że operat szacunkowy dotyczy udziału w nieruchomości wspólnej i tutaj chodzi dokładnie o piętro, gdzie znajduje się Weterynaria, która wykazywała wcześniej chęć zakupu tej części nieruchomości. Przewodniczący obrad, po zakończeniu prezentacji otworzył dyskusję w sprawie budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2020 rok. O głos poprosił radny Damian  Buła, który zapytał, czy wiadomo czy w 2020 zaoszczędzimy, czy będziemy na „minusie”. Głos zabrał Pan Starosta, który powiedział, że poza planowanymi oszczędnościami, które udało się zaoszczędzić, wygenerowane zostały jeszcze dodatkowe oszczędności ok. 300 tys. zł. Udało się zapłacić jeszcze w tamtym roku ZUS za miesiąc grudzień, którego termin płatności przypadał na styczeń br. Odnośnie porównania dwóch budżetów, tego na rok 2019 i na 2020 to kluczową różnicą jest minimalne wynagrodzenie. Gdyby w Starostwie zarobki były wysokie, zmiana minimalnego wynagrodzenia byłaby niezauważalna. Jednak wynagrodzenia były na tak niskim poziomie, że sama zmiana w jednym z  DPS spowodowała wzrost na wynagrodzeniach o ok. 400 tys. zł. W starostwie w roku 2019 były naturalne odejścia pracowników. W tym roku również takie będą, kilka osób przejdzie na emeryturę. Następnie głos zabrał radny Marcin Michalski, który zapytał o porównanie dochodów własnych z roku 2019 a tymi zaplanowanymi na 2020 rok. Czy są mniejsze, większe, czy porównywalne. Pani Anna Szczygieł odpowiedziała, że są porównywalne. Pani Skarbnik dodała, że dopiero jest 3 styczeń, wszystko nie jest jeszcze do końca zaksięgowane. Jak wszystko będzie wprowadzone w systemie, będą robione sprawozdania, to wtedy będzie można coś porównywać. Radny Marcin Michalski zapytał, czy kwota, która płacą uczniowie ze Wschodu ok. 600 zł, pokrywa w całości koszty, które ponosi powiat, czy jest to tylko część tych kosztów. Pani Anna Szczygieł powiedziała, że ta kwota przeznaczona jest na koszty utrzymania w internacie i wyżywienia a na koszty kształcenia przychodzi subwencja. Radna Celina Zając zapytała, ile będzie miejsca w internacie, bo w tym roku część dzieci zakończy edukację. Pan Starosta powiedział, że na pewno więcej dzieci „wyjdzie” ze szkół niż przyjedzie. Być może w przyszłości uda się zrezygnować z internatu dla uczniów przy ulicy Kilińskiego, miesięczne koszty wynoszą ok. 40 tys. zł. Następnie radna Teresa Wróbel zapytała, o oszczędności, o których mówiła wcześniej Pani Skarbnik, na czym konkretnie powstały. Pani Skarbnik odpowiedziała, że na płacach i wydatkach bieżących widać spadek. Ograniczone zostały również remonty. Kolejno głos zabrał radny Jakub Goliński, który zapytał o oszczędności w starostwie. Mianowicie, czy wspomniane 400 tys. zł dotyczy tylko jednego rozdziału 75020. Pani Anna Szczygieł odpowiedziała, że tak. Następnie radny Jakub Goliński, zapytał, czy jest już wykonanie wydatków na 2019 rok w tym rozdziale? Pani Anna Szczygieł odpowiedziała, że  do 10tego jest termin składania sprawozdań, jeszcze nie ma  konkretnych danych w tej kwestii. Pan Starosta powiedział, że jeśli odchodzi pracownik na emeryturę to dostaje półroczną odprawę. Realne oszczędności dopiero będą w roku kolejnym. Następnie radny Jakub Goliński powiedział, że w stosunku do innych jednostek w starostwie jest mało umów, gdzie ta nowa płaca minimalna nie została osiągnięta. Pan Starosta odpowiedział, że w samym starostwie było 20 takich osób. Kolejno głos zabrał radny Piotr Pośpiech, który powiedział, że liczba osób zatrudnionych w tutejszym starostwie, które od 1 stycznia br. nie osiągnęły min. 2600 zł. brutto pensji zasadniczej na pewno nie wynosi 20. Pan Starosta powiedział raz jeszcze, że osób, które nie miały pensji zasadniczej na poziomie obecnej płacy minimalnej było 20. Następnie radny Jakub Goliński powiedział, że wykonanie w rozdziale 75020 będzie gdzieś o 300 tys. zł. mniejsze niż było w maju roku ubiegłego. Następnie radny zapytał jak wygląda kwestia dochodów w tym roku względem zeszłego roku? Pani Anna Szczygieł powiedziała, że porównywalnie. Pan Starosta powiedział, że obecnie rozmowa jest o projekcie budżetu na rok 2020. Jeśli będzie wykonanie budżetu 2019 to wtedy będzie można porównywać. Radny Jakub Goliński zapytał, jakie jest wykonanie dochodów w rozdziale starostwo? Pani Anna Szczygieł powiedziała, że nie ma jeszcze konkretnych danych, ostatnie są na dzień 30 listopada. 

Przewodniczący posiedzenia zasugerował, by skupić się na projekcie budżetu na rok 2020. Pani Anna Szczygieł powiedziała, że budżet był planowany do 15 listopada, gdzie do końca nie było wiadomo jakie będzie wykonanie. Wykonanie było przeliczane realnie, dochody raczej wykonane są ponad plan. Rok udało się zamknąć. Nie ma żadnych zobowiązań, które przeszły na nowy rok. ZUS za grudzień został zapłacony w jeszcze w grudniu. Pan Starosta powiedział, że porównywać można również dochody ze sprzedaży mienia zaplanowane przez poprzedni Zarząd na rok 2019 z tymi zaplanowanymi obecnie. Radny Jakub Goliński zapytał, czy faktycznie w roku 2020 zaplanowane jest zmniejszenie zatrudnienia w starostwie o 4 etaty. Pan starosta powiedział, że tak i obecnie już są złożone 3 pisma dot. przejścia na emeryturę, ale nieskończoność nie można też tych etatów redukować, bo później nie będzie miał kto pracować. Radny Piotr Pośpiech powiedział, że pytania, które zadaje radny Jakub Goliński, oraz te, które sam będzie chciał zadać maja na celu danie wiedzy o tym, czy zaplanowane kwoty wydatków są realne i pokrywają rzeczywiste potrzeby. Kolejno radny Jakub Goliński zapytał, czy w budżecie na 2020 rok, jeśli chodzi o pracowników Starostwa to czy są przewidziane podwyżki. Pan Starosta powiedział, że wzrost minimalnego wynagrodzenia już spowodował podwyżki. Jeśli ktoś odchodzi na emeryturę, to w jego miejsce nie jest zatrudniany nikt nowy, tylko inni pracownicy przejmują obowiązki to otrzymują również zwiększone pensje. Pan Starosta powiedział, że chciałby, aby osoby, które mają wyższe wykształcenie miały pensję zasadniczą wyższą niż np. osoba sprzątająca. Następnie radny Jakub Goliński zapytał, „czy budżety, które są założone w tym projekcie, są w 100% załatwiające kwestie wszystkich jednostek”? Pan Starosta stwierdził ciężko przewidzieć jakie w tym roku będą podwyżki, ale w jego mniemaniu budżet jest realny. Radny Jakub Goliński odniósł się do wniosków Dyrektorów jednostek do budżetu, składanych na koniec września ubiegłego roku i zapytał o ile te wnioski przewyższają kwoty, które są w budżecie? Pani Anna Szczygieł powiedziała, że obcięte są głównie wydatki z tytułu remontów i inwestycji. Wnioski Dyrektorów można porównać do „koncertu życzeń” i do tego należy podejść realnie. Wstępnie przeliczona została subwencja i można szacować, że będzie ok. 3 mln zł więcej niż było zakładane, bądź trochę mniej. Ostateczna wysokość subwencji będzie znana w marcu. Radny Jarosław Przybył zapytał, czy w tych budżetach jednostek są zabezpieczone środki na płace. Pani Anna Szczygieł odpowiedziała, że tak. Kolejno głos zabrał radny Jakub Goliński, który zapytał, czy jeśli w marcu pojawi się subwencja wyższa o 3 mln zł. to, czy ta kwota będzie na zasadzie wolnych środków. Pani Anna Szczygieł odpowiedziała, że nie można przewidzieć jaka będzie podwyżka dla nauczycieli. Może okazać się, że trzeba będzie zabezpieczyć dodatkowe środki na wynagrodzenia dla nauczycieli. Nie wiadomo co wydarzy się w trakcie roku, na wiele rzeczy nie ma wpływu. Radny Jakub Goliński zapytał, czy w sytuacji gdyby nie byłoby żadnych podwyżek dla nauczycieli, szacując, że subwencja, która przyjdzie na przełomie lutego/marca i będzie o 3 mln zł, to czy będzie można pod to rozpisać wydatki? Pani Anna Szczygieł powiedziała, że tego nie wiadomo. Nie znamy konkretnej kwoty subwencji na dzień dzisiejszy. Radny Jakub Goliński zapytał, czy znana jest kwota wolnych środków po zamknięciu budżetu 2019. Pani Anna Szczygieł powiedziała, ze zostały jakieś środki z Inkubatora Przedsiębiorczości i PCPR. Następnie głos zabrał radny Jarosław Przybył, który zapytał, czy istnieje takie zagrożenie, że odpłatność dla uczniów z Ukrainy w wysokości 600 zł. spowoduje to, że dzieci nie będą przyjeżdżać a internat będzie stał pusty, a subwencja będzie mniejsza. Pan Starosta powiedział, że we wrześniu nabór będzie mniejszy. Uczniami ze wschodu tego nie zniwelujemy. Jak została wprowadzona odpłatność, to pojawiały się głosy, że nikt nie przyjedzie, jednak uczniowie przyjechali. Następnie głos zabrał radny Piotr Pośpiech, który powiedział, że dla uczniów z Ukrainy kwota 600 zł jest to bardzo wysoki pułap, na ogół więcej niż wysokość jednej pensji. Radny powiedział, że nie należy doliczać kosztów remontów internatu i innych inwestycji z tym związanych do kosztów utrzymania uczniów z Ukrainy. Odnośnie w kwestii budżetu na 2020 rok. odniósł się do wspomnianego wcześniej zamiaru sprzedaży części budynku przy ul. Jagiellońskiej 3. Budynek ten został w latach poprzednich wyremontowany za kwotę ok. 500 tys. zł. Radny powiedział, że jest to „dziwny plan”, by budynek dzielić na części i sprzedawać jako udziały, tym bardziej, że obok przy ulicy Jagiellońskiej 1 stoi wolne pomieszczenie, które stanowi część kamienicy i można je sprzedać. Pan Starosta powiedział, że obecnie ma potrzeby, by sprzedawać cały budynek. Następnie radny Piotr Pośpiech odniósł się do zamiaru sprzedaży budynku laboratorium, które mieści się na terenie szpitala. Radny powiedział, że wierzy, że ten budynek się sprzeda i to za dobre pieniądze, aczkolwiek rynek usług medycznych jest obecnie bardzo rozbudowany. Od lat różne firmy składały propozycję zakupu np. 15 arów wokół szpitala. Budynek laboratorium wymaga docieplenia i założenia parapetów, a w środku był remontowany, wtedy kiedy w Kluczborku tworzona była kardiologia.  Następnie radny Piotr Pośpiech powiedział, że umyka bardzo ważna kwestia, czyli zamiar likwidacji Młodzieżowego Domu Kultury. Zamiar ten został potwierdzony w budżecie na 2020 rok, bo widać, że środki na funkcjonowanie MDK zostały zabezpieczone tylko do końca sierpnia. Radny Piotr Pośpiech zwrócił się do Przewodniczącego Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny z pytaniem dlaczego na BIP nie jest dostępny jeszcze protokół z posiedzenia Komisji, na której obecny był Pan Burmistrz Jarosław Kielar i omawiana była sytuacja związana z przyszłością MDK. Pan Starosta odpowiedział, że dopiero jest 3 stycznia i rozumie, że w latach, gdy starostą był radny Piotr Pośpiech protokół był następnego dnia już dostępny. Przewodniczący Pan Lesław Czernik powiedział, że postara się, aby jak najszybciej pojawił się na BIP. Następnie radny Piotr Pośpiech zapytał co się stanie z budynkiem MDK w przypadku jego likwidacji. Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny odpowiedział, że zgodnie z deklaracją Pana Burmistrza Jarosława Kielara budynek MDK będzie częścią składową nowej jednostki. Zajęcia, które do tej pory odbywają się w MDK, najprawdopodobniej w tym samym miejscu będą dalej się odbywać. Nie ma pomysłu na sprzedaż. Gmina bierze na siebie koszty utrzymania tego budynku. Pan Starosta powiedział, że będzie sugerował przekazanie tego budynku do nowego Domu Kultury. Radny Piotr Pośpiech powiedział, że jest zamiar likwidacji jednostki wraz z podarowaniem Gminie Kluczbork budynku MDK wartego co najmniej 600 tys. zł. oraz planowana jest na siłę sprzedaż innych nieruchomości, żeby trochę zdobyć pieniędzy do budżetu. Radny Piotr Pośpiech zapytał, gdzie tutaj jest sens. Radny powiedział, że każdy budynek generuje koszty, a pozbycie się go w drodze darowizny przynosi Powiatowi 0 zł. Wzbogaca natomiast Gminę, która Powiatowi bezgranicznie pomaga. Pan Starosta powiedział, że roczne koszty utrzymania MDK są w granicach 700 tys. zł. W skali 10 lat jest to ok. 7 mln zł. Budynek ten wymaga remontu. Głos zabrała Pani Skarbnik, która powiedziała, że ma zestawienie, w którym Dyrektor MDK złożył zapotrzebowanie na remonty, inwestycje na 2020 rok na kwotę ponad 300 tys. zł. Kolejno głos zabrał Przewodniczący Rady Pan Andrzej Olech, który stwierdził, że należy zakończyć polemikę. Należy zauważyć sedno sprawy, jeśli chodzi o MDK. Najważniejsze w tym wszystkim są dzieci. Powiatu nie stać na zapewnienie im godziwych warunków do uczenia się. Stworzenie jednego Domu Kultury da godziwe warunki do uczestnictwa w zajęciach dla dzieci jak i dla osób prowadzących zajęcia. Następnie głos zabrał radny Piotr Pośpiech, który zapytał jaka jest kwota wolnych środków na koniec roku 2019. Pani Anna Szczygieł powiedziała, że na ten moment jest 1 mln zł . Następnie radny zapytał jakie jest wykonanie udziałów w podatkach. Pani Anna Szczygieł odpowiedziała, że ok. 200 tys. mniej w stosunku do planu. Kolejno radny zapytał jaka może być ostateczna wielkość subwencji oświatowej. Pani Anna Szczygieł powiedziała, że na ten moment ok. 28,5 mln zł. Jest to wyliczenie zrobione na listopad ubiegłego roku. Ostatecznych wskaźników jeszcze nie ma. Radny Piotr Pośpiech powiedział, że w nowym budżecie zaplanowane są środki na funkcjonowanie MDK do końca sierpnia, w kwocie 605 tys. zł.. Cały roczny koszt utrzymania MDK mieści się w granicach 700 tys. zł. Następnie, by nie zamykać MDK wystarczy kwota ok. 95 tys. zł. W kolejnych okresach według prognozy 2021,2022 itd. sytuacja ma się poprawiać. Radny Piotr Pośpiech zapytał, po co likwidować ten MDK? Pan starosta odpowiedział, że Powiatu nie stać na dalsze utrzymywanie MDK. Nie jest to działanie celowe. Powiat obowiązuje program naprawczy. Rok 2019 zamknął się dlatego, że Ministerstwo Finansów przyznało Powiatowi pożyczkę oraz, że zostały wprowadzone inne oszczędności. Następnie radny Piotr Pośpiech powiedział, że Powiat jak każdy samorząd powinien zapewnić usługi publiczne na jak najwyższym poziomie, wśród nich z całą pewnością te związane z kulturą. Na terenie Powiatu jest jedna placówka edukacyjna w zakresie kultury i jest nią właśnie Młodzieżowy Dom Kultury. Faktyczny, zaplanowany koszt do poniesienia na 2020 rok wynosi 605 tys. zł, a zapewnienie funkcjonowania tej placówki na cały rok to koszt ok. 95 tys. zł. dodatkowo. Te środki można zabezpieczyć w ramach kwoty wolnych środków, które na pewno w tej wysokości pozostaną. Następnie radny Piotr Pośpiech złożył wniosek do Zarządu Powiatu w Kluczborku w sprawie przesunięcia środków po stronie wydatków, według tabeli, którą radny przedstawił we wniosku.  Radny dodał, że przesunięcie ma charakter kosmetyczny. W przypadku placówek oświatowych działów i rozdziałów korekta ich zaplanowanych planów wynosi 0,2 %. W kontekście wzrostu szacowanej subwencji o ok. 2 mln zł. jest to żaden pieniądz. Radny Piotr Pośpiech proponuje zmniejszyć rezerwę ogólną o 10 tys. zł. i wydatki na wynagrodzenia w starostwie o 15 tys. zł. Zmiany przedstawione przez radnego w tabeli pozwolą zabezpieczyć środki finansowe na funkcjonowanie Młodzieżowego Domu Kultury
w Kluczborku na cały rok budżetowy co pozwoli uniknąć likwidacji placówki. Wysokość środków finansowych przeznaczonych na koszty utrzymania MDK w 2020 roku to kwota 605.703 zł. Z uzasadnienia do projektu budżetu wynika, iż środki finansowe dla jednostki zabezpieczono jedynie do końca m-ca sierpnia 2020 roku w związku z planowaną likwidacją placówki. Radny Piotr Pośpiech razem z 6 innymi radnymi zawnioskował o dokonanie proponowanych przesunięć w celu uniknięcia likwidacji MDK. Następnie radny Piotr Pośpiech powiedział, że po zwiększeniu planu finansowego o wskazane 94.372 zł. budżet MDK na 2020 rok wyniesie 700.075 zł. co odpowiada wielkości finansowania jednostki na poziomie 2019 roku. Środki przeznaczone są z działów i rozdziałów klasyfikacji budżetowej, wg. tabeli z najwyższą troską o poprawność i realność tej zmiany oraz należyte zabezpieczenie finansowania jednostek, których to zmniejszenie wydatków dotyczy. O głos poprosiła Pani Skarbnik, która powiedziała, że likwidacja MDK jest jednym z założeń programu naprawczego. W tym roku budżet dla MDK jest zapewniony na podobnym poziomie z uwagi na to, że nauczyciele zatrudnieni w tej jednostce musza dostać odprawy. W kolejnym roku tego wydatku już nie będzie.  Następnie głos zabrał radny Piotr Pośpiech, który powiedział, że to jemu zarzuca się niegospodarność, tymczasem Pani Skarbnik powiedziała, że wszyscy nauczyciele z MDK będą mieli wypłacone 6-miesięczne odprawy, a budynek MDK zostanie za darmo oddany do Gminy. Następnie głos zabrał Członek Zarządu Pan Artur Nowak, który stwierdził, że radny Piotr Pośpiech skupia się głównie na potrzebach MDK, a w Powiecie są jeszcze inne jednostki, których potrzeby są mocno niedoszacowane. Dyrektorzy zgłaszają potrzeby remontowe. Pan Artur Nowak zapytał Pani Skarbnik na jaką kwotę opiewają zgłoszone przez Dyrektorów potrzeby remontowe? Pani Anna Szczygieł odpowiedziała, że przede wszystkim należy zabezpieczyć środki na remont dachu w ZS nr 2, bo tam przecieka dach. Pan Artur Nowak powiedział, że nawet jeśli w tym roku będą oszczędności, to  te finanse są potrzebne również w przypadku innych, równie ważnych jednostek. Decyzja o likwidacji MDK i stworzeniu wspólnego Domu Kultury została także pozytywnie ocenione przez Ministerstwo Finansów. Następnie głos zabrał Pan Starosta, który powiedział, że należy patrzeć długofalowo. Przede wszystkim w pierwszej kolejności Powiat musi rezygnować z zadań, które nie są obligatoryjne. Projekt budżetu ma pozytywną opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej.  Kolejno głos zabrał radny Marcin Michalski, który zapytał, czy gmina zobowiązała się w jakiejkolwiek formie prawnej do przejęcia MDK, czy deklaracja Pana Burmistrza jest tylko ustna? Pan Starosta odpowiedział, ze MDK i KDK są to dwie różne instytucje. Pan Starosta powiedział, że wraz z Burmistrzem Kluczborka planuje podpisanie listu intencyjnego w sprawie założeń dot. MDK. Odbyło się spotkanie z nauczycielami, którzy w MDK pracują. W najbliższym czasie odbędzie się także spotkanie z rodzicami dzieci, które uczestniczą w zajęciach. Radny Marcin Michalski zapytał, czy jest jakieś zapewnienie, że osoby, które pracują obecnie w MDK znajda w nowej strukturze zatrudnienie? Pan Starosta odpowiedział, że dzieci dalej będą miały zajęcia w tym samym budynku oraz plan jest taki, aby te same osoby prowadziły zajęcia. Jednak nauczyciele pracujący obecnie w MDK w nowej strukturze nie będą mogli być zatrudnieni na podstawie Karty Nauczyciela. Następnie radny Marcin Michalski powiedział, że wiele wskaźników finansowych jest niepewnych, więc zapytał, co by się stało, gdyby wstrzymano się z decyzją odnośnie likwidacji MDK. Pan Starosta powiedział, że na rok 2021 są zaplanowane oszczędności w tym zakresie ok. 700 tys. zł. Pani Skarbnik powiedziała, że jednostki oświatowe złożyły zapotrzebowania na remonty i inwestycje na kwotę ponad 5 mln zł.
Następnie głos zabrała radna Celina Zając, która powiedziała, że w kwestii likwidacji MDK musi wypowiedzieć się również Kurator Oświaty. Następnie głos zabrał radny Jakub Goliński, który zapytał o jakim rozdziale jest mowa w kwestii zapotrzebowani złożonych przez jednostki oświatowe na kwotę ponad 5 mln zł. Jest to rozdział 4270 i 6050.  Radny Piotr Pośpiech powiedział, że w każdym samorządzie wnioski do budżetu a gotowy projekt do budżetu to co do zasady różne wielkości. Można to stwierdzić w każdej gminie i każdym powiecie. Następnie głos zabrał radny Artur Nowak, który powiedział, że wchodząc do budynków powiatowych jednostek widać wielkie potrzeby remontowe. W samym tylko DPS w Gierałcicach jadalnia była w stanie fatalnym, dach również do remontu. Następnie głos zabrał radny Piotr Pośpiech, który powiedział, że być może nie zdążył wyremontować DPS w Gierałcicach, ale za wyremontował wszystkie inne obiekty, łącznie z budynkiem przy ul. Jagiellońskiej, który teraz Powiat chce sprzedać. Radny Piotr Pośpiech powiedział, że w czasie jego kadencji założono 156 kolektorów do ogrzewania wody, wymieniono stolarkę okienną we wszystkich obiektach, w ZS nr 2 na jednej części został wyremontowany dach a cały budynek został poddany termomodernizacji. Radny Piotr Pośpiech powiedział, że w ramach oszczędności, w związku z brakiem promocji, przy braku środków na inwestycje, braku dotacji dla organizacji pozarządowych w jakim celu jest 3 członków Zarządu Powiatu. Kiedyś było dwóch. Kolejno głos zabrał radny Wojciech Smolnik, który zapytał Pani Skarbnik, czy poziom zadłużenia Powiatu na tą chwilę wynosi ponad 100%? kiedyś funkcjonował wskaźnik w wysokości 60%, radny zapytał kiedy Powiat taki wskaźnik osiągnie? Radny Wojciech Smolnik zapytał również, czy poza likwidacją MDK oraz wobec innych zapisów programu naprawczego, to czy nie powinno się zastanowić nad rozszerzeniem oszczędności o inne jednostki Powiatu, które nie są obligatoryjne, by w pewnym momencie móc funkcjonować normalnie. Pani Anna Szczygieł odpowiedziała, że w roku 2026 Powiat będzie spełniał wskaźnik 60%. Następnie głos zabrał Pan Starosta, który powiedział, że program naprawczy należy realizować, jest to jedyna szansa na wyjście z tej sytuacji finansowej. Kolejno głos zabrał radny Piotr Pośpiech, który powiedział, że każdy kiedyś kończy swoją pracę na tym stanowisku i nie jest żal stanowiska, chodzi tylko o sprawę. Następnie radny powiedział, że chciałby, aby wniosek o uzupełnienie planu finansowego w projektowanym budżecie dla placówki pod nazwą MDK został zwiększony o 95 tys. zł. Wniosek o takiej treści został złożony również na piśmie. Radny Piotr Pośpiech prosi o przegłosowanie tego wniosku w ramach komisji stałych Rady Powiatu. Następnie Przewodniczący wspólnego posiedzenia Komisji zarządził głosowanie nad złożonym wnioskiem przez radnego Piotra Pośpiecha, który jest członkiem Komisji Budżetu i Rolnictwa oraz Komisji Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska. Radny Jakub Goliński zgłosił wniosek o tej samej treści co radny Piotr Pośpiech, z prośbą
o przegłosowanie powyższego wniosku również przez członków Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny. W każdej z komisji zostało przeprowadzone osobne głosowanie dla członków danej komisji. Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny Pan Lesław Czernik poddał wniosek radnego Jakuba Golińskiego pod głosowanie w powyższej Komisji. W głosowaniu 4 radnych było za, 5 przeciw, 0 głosów wstrzymujących. Wniosek nie uzyskał wymaganej większości głosów. Następnie Przewodniczący tejże Komisji poddał pod głosowanie wniosek o pozytywne wyrażenie opinii do projektu budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2020 rok.  W głosowaniu 5 radnych było za, 4 radnych wstrzymało się od głosu. Wobec powyższego Komisja Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny pozytywnie zaopiniowała przedłożony projekt budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2020 rok.

Następnie Przewodniczący Komisji Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska  Pan Wojciech Smolnik również poddał pod głosowanie wniosek radnego Piotra Pośpiecha pod głosowanie. W głosowaniu 5 radnych było za powyższym wnioskiem, 5 radnych było przeciw, 1 radny wstrzymał się od głosu. Wobec tego wniosek nie uzyskał wymaganej większości głosów. Następnie Przewodniczący tejże Komisji przeszedł do głosowania nad pozytywnym zaopiniowaniem przedłożonego projektu budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2020 rok. W głosowaniu 5 radnych było za, 4 radnych wstrzymało się od głosu, 2 radnych było przeciw. Wobec tego Komisja Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2020 rok. Kolejno Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Pan Damian Buła zgłosił wniosek o treści identycznej jak radny Piotr Pośpiech i poddał go pod głosowanie. W głosowaniu 1 radny był za, przy 3 głosach przeciw oraz 1 głos wstrzymujący. Wniosek nie uzyskał wymaganej większości głosów. Następnie Przewodniczący powyższej Komisji poddał pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie projektu budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2020 rok. W głosowaniu 3 radnych było za, 2 radnych wstrzymało się od głosu. Wobec powyższego Komisja Rewizyjna pozytywnie zaopiniowała przedłożony projektu budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2020 rok. Następnie Przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Pan Ryszard Okaj również złożył wniosek o treści takiej samej jak radny Piotr Pośpiech. Kolejno Przewodniczący powyższej Komisji poddał ten wniosek pod głosowanie, gdzie 3 radnych było przeciw. Wniosek nie uzyskał wymaganej większości głosów. Następnie Przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i Petycji poddał pod głosowanie pozytywne zaopiniowanie projektu budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2020. Radni jednogłośnie,
3 głosami za pozytywnie przedłożony projekt zaopiniowali.

 

Ad.3

Kolejno Przewodniczący wspólnego posiedzenia Komisji Pan Lesław Czernik przeszedł do omówienia projektów na XV Sesję Rady Powiatu w Kluczborku. Trzy przedstawione projekty uchwał dotyczyły:

-wyrażenia zgody na zawieranie porozumień dotyczących współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie wykonywania zadań doskonalenia zawodowego nauczycieli.

-zmiany uchwały w sprawie utworzenia publicznej placówki doskonalenia nauczycieli.

-wyrażenia zgody na nieodpłatne przekazanie nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego na rzecz Gminy Kluczbork.

Głos zabrał Pan Starosta, który powiedział, że jeśli chodzi o drugi projekt uchwały to głównie chodzi o zmianę siedziby jednostki PODN. Nowa siedziba będzie przy ulicy Mickiewicza. Następnie przedłożony projekt w sprawie wyrażenia zgody na zawieranie porozumień dotyczących współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie wykonywania zadań doskonalenia zawodowego nauczycieli spowoduje dostosowanie przepisów umożliwiających świadczenie przez Powiat Kluczborski usług w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli w innych jednostkach samorządu terytorialnego, które nie posiadają własnych ośrodków doskonalenia nauczycieli. Pan Starosta odniósł się również do projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nieodpłatne przekazanie nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego na rzecz Gminy Kluczbork. Z dniem 1 stycznia 2020 roku ulice: Grunwaldzka, Moniuszki, Mickiewicza oraz Waryńskiego w Kluczborku na podstawie Uchwały Nr XII/217/19 Rady Miejskiej w Kluczborku z dnia 24 września 2019 roku w sprawie przejęcia i zaliczenia dróg powiatowych do kategorii dróg gminnych, stały się drogami gminnymi. Zasadne więc jest podjęcie powyższej uchwały i bezpłatne przekazanie nieruchomości znajdujących się ciągu wyżej wymienionych dróg na rzecz Gminy Kluczbork na realizację celu publicznego – utrzymanie dróg.  Następnie o głos poprosił radny Marcin Michalski, który zapytał o kwestię dotyczącą projektu w sprawie uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej. Mianowicie, w projekcie napisane jest, że uchwała wchodzi w życie z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2020 roku. Radny Marcin Michalski powiedział, że taki zapis jest prawnie wadliwy i nie można takich zapisów robić z mocą obowiązującą wstecz.

Radny Zdzisław Pelc powiedział, że w  jego ocenie taki zapis może widnieć. Następnie głos zabrał Sekretarz Powiatu Pan Adam Radom, który powiedział, że każdy projekt uchwały zgodnie z procedurą podlega zaopiniowaniu przez radcę prawnego. Jeżeli jest taki zapis nie został zanegowany przez radcę prawnego, to funkcjonuje. Natomiast jeśli ustawodawca dopuszcza uchwalenie projektu budżetu na dany rok do końca stycznia to siłą rzeczy nazywa się to „budżet na 2020 rok” i obowiązuje od 1 stycznia 2020 roku. Następnie głosowanie nad opiniami w sprawie przedłożonych projektów uchwał również przeprowadzone zostało w każdej z Komisji osobno. Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny Pan Lesław Czernik zapytał członków swojej Komisji, kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawieranie porozumień dotyczących współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie wykonywania zadań doskonalenia zawodowego nauczycieli. W głosowaniu 7 radnych było za, 0 przeciw, 2 radnych wstrzymało się od głosu. Kolejno Przewodniczący poddał pod głosowanie w swojej Komisji projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie utworzenia publicznej placówki doskonalenia nauczycieli. W głosowaniu 8 radnych było za, 1 radny wstrzymał się od głosu. Ostatni projekt poddany pod głosowanie w powyższej Komisji dotyczył wyrażenia zgody na nieodpłatne przekazanie nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego na rzecz Gminy Kluczbork. W głosowaniu 9 radnych było za. Kolejno Przewodniczący Komisji Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska Pan Wojciech Smolnik poddał pod za opiniowanie przedłożonych projektów uchwał. Odnośnie projektu w sprawie wyrażenia zgody na zawieranie porozumień dotyczących współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie wykonywania zadań doskonalenia zawodowego nauczycieli 7 radnych było za, 1 radny wstrzymał się od głosu ( 8 radnych brało udział w głosowaniu). Kolejno pod pozytywne zaopiniowanie poddany został projekt uchwały w sprawie  zmiany uchwały w sprawie utworzenia publicznej placówki doskonalenia nauczycieli. W głosowaniu 9 radnych było za, 1 radny wstrzymał się od głosu. Następnie poddany pod głosowanie został trzeci projekt uchwały  w sprawie wyrażenia zgody na nieodpłatne przekazanie nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego na rzecz Gminy Kluczbork. W głosowaniu 8 radnych było za, 2 radnych wstrzymało się od głosu. Następnie Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Pan Damian Buła poddał pod głosowanie 3 przedstawione projekty uchwał. Każdy z projektów został pozytywnie i jednogłośnie zaopiniowany przez Komisję w osobnym głosowaniu dla każdego z projektów, 5 głosami za. Kolejno Przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Pan Ryszard Okaj również w ramach swojej Komisji poddał pod głosowanie powyższe projekty uchwał. Dla każdego projektu przeprowadzone zostało osobne głosowanie i w każdym członkowie powyższej Komisji pozytywnie przedłożone projekty zaopiniowali, jednogłośnie, 3 głosy za. Wszystkie Komisje zaopiniowały pozytywnie przedłożone projekty uchwał.

 

Ad.4.

Radni nie zgłosili wolnych wniosków.

 

Ad.5

Przewodniczący obrad w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w posiedzeniu i zamknął wspólne posiedzenie komisji Rady Powiatu w Kluczborku.

Na tym protokół zakończono.

 

 

                                                                           

 

Przewodniczący Komisji Zdrowia,
Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska
Wojciech Smolnik

 

 

 

 

Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny

                                                                                               Lesław Czernik

 

 

 

 

Przewodniczący

Komisji Rewizyjnej

                                                                                                  Damian Buła

 

 

 

 

 

Przewodniczący Komisji Skarg,

Wniosków i Petycji

Ryszard Okaj

 

 

 

 

 

 

 

 

Protokołowała :

Małgorzata Gulanowska