Protokół Nr  19/2020



z posiedzenia Komisji Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska
w dniu 24 stycznia 2020 r.

 

 

Przewodniczył Wojciech Smolnik -Przewodniczący Komisji Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska.

 

Porządek posiedzenia:

 

1. Otwarcie posiedzenia.

2. Sprawozdanie z pracy Komisji za 2018/2019

3. Przygotowanie Planu Pracy komisji na 2020 rok.

4. Wolne wnioski.

5. Zamknięcie posiedzenia.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

1. Magdalena Żmuda-Lewald – Skarbnik Powiatu

2. Anna Szczygieł – Naczelnik Wydziału Obsługi Finansowo-Księgowej Jednostek            Organizacyjnych Powiatu

 

 

Ad.1.

Przewodniczący Komisji Zdrowia – Wojciech Smolnik otworzył posiedzenie Komisji
i przywitał wszystkich zebranych radnych oraz zaproszone osoby. W posiedzeniu uczestniczyło 8 radnych. Radni jednogłośnie przyjęli powyższy porządek posiedzenia.

 

Ad.2.

Przewodniczący powiedział, że radni mieli możliwość zapoznania się wcześniej z propozycją sprawozdania z działalności Komisji za rok 2019. Przewodniczący zapytał, czy ktoś z radnych ma jakieś uwagi. O głos poprosił radny Piotr Pośpiech, który powiedział, że nie wszystkie elementy z planu pracy zostały zrealizowane. Zdaniem radnego nie zostały przedstawione informacje o podwyżce dla położnych i pielęgniarek w kwocie 200 zł do pensji zasadniczej. Nie wiadomo obecnie, czy ta podwyżka została w ogóle wypłacona, czy też nie. Następnie radny Piotr Pośpiech powiedział, że na Komisji nie została przekazana informacja o wielkości ryczałtu jako poszczególnych składowych kontraktu PCZ S.A. z NFZ. Następnie radni nie otrzymali informacji o wdrożeniu dwóch programów związanych z zakupem sprzętu na łączna wartość 3,8 mln zł. na okres 2019/2020. Nie wiadomo, jakim wynikiem te programy się zakończyły. Radny powiedział, że według niego tych informacji zabrakło na komisjach.  Przewodniczący Komisji powiedział, że temat związany z dwoma programami wdrożonymi w PCZ S.A. na pewno był poruszany na komisji zdrowia, część radnych zadawała wtedy pytania skąd zostaną pozyskane środki na wkład własny oraz kto będzie wybierał sprzęt do szpitala. Przewodniczący powiedział, że jeśli ktoś z radnych ma jakieś swoje propozycje do nowego planu pracy to jak najbardziej zostaną one uwzględnione. Porządek posiedzenia, na daną komisję również może składać się z kilkunastu/kilkudziesięciu punktów, wtedy zamiast ogólnych tematów będziemy zapisywać dużo podpunktów. Przewodniczący powiedział, że wszystkie te tematy, o których wspomniał radny Piotr Pośpiech były poruszane na komisji zdrowia. Sprawozdanie jest sprawozdaniem Komisji, jeśli ktoś ma jakiekolwiek uwagi  to zostaną one poddane pod głosowanie. Głos zabrał Przewodniczący Rady Pan Andrzej Olech, który powiedział, że jeśli ilość informacji przekazanych na komisjach była niewystarczająca to  może należy taką zbiorczą odpowiedź przygotować na piśmie. Radny Marcin Michalski powiedział, że może właśnie należy przekazać radnym odpowiedź na piśmie w sprawie tych zagadnień. Radny Zdzisław Pelc powiedział, że być może radnemu chodzi o to, że nie było w porządkach komisji oddzielnych punktów na te tematy, które przytoczył, jednak dyskusja w tym zakresie była, bo sam pamięta jak zadawał pytania. Następnie głos zabrała radna Teresa Wróbel, która zapytała, czy jest szansa, aby kolejne posiedzenia Komisji odbywały się w późniejszych godzinach niż dotychczas, np. o godz. 14stej? Pani Teresa Wróbel poprosiła, aby w miarę możliwości ustalić konkretny dzień i godzinę posiedzeń Komisji Zdrowia. Pan Przewodniczący powiedział, że do tego tematu powróci w wolnych wnioskach.  Radni nie wnieśli więcej zapytań do proponowanego sprawozdania z działalności Komisji, wobec czego Przewodniczący poddał je pod głosowanie w brzmieniu:

 

„Komisja Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska, Rady Powiatu   w Kluczborku w 2019 roku pracowała w oparciu o plan pracy uchwalony na V Sesji Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 20 marca 2019r.

Komisja pracowała w następującym składzie:

1.      Wojciech Smolnik – Przewodniczący Komisji;

2.      Magdalena Durecka – Zastępca Przewodniczącego Komisji;

3.      Andrzej Butra;

4.      Jakub Goliński;

5.      Marcin Michalski;

6.      Artur Nowak;

7.      Andrzej Olech;

8.      Zdzisław Pelc;

9.      Piotr Pośpiech;

10.  Jarosław Przybył;

11.  Teresa Wróbel.

W 2019 roku odbyło się piętnaście posiedzeń Komisji, w tym dziesięć posiedzeń tematycznych. Posiedzenia czternaście razy zwoływane były z inicjatywy Przewodniczącego Komisji i jeden raz na wniosek Radnego Artura Nowaka złożony na posiedzeniu Komisji w dniu 24 lipca 2019r. (w głosowaniu pięciu członków Komisji ZA, czterech WSTRZYMUJĄCYCH SIĘ i zero PRZECIW). Cztery posiedzenia Komisji odbyły się wspólnie z komisją Budżetu i Rolnictwa (ze względu  na zbieżność tematów w planach pracy), cztery wspólnie ze wszystkimi komisjami stałymi Rady Powiatu w Kluczborku, a jedno posiedzenie wspólnie z Komisją Rewizyjną (zgodnie z wnioskiem Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Damiana Buły). Jedno z posiedzeń Komisji było posiedzeniem wyjazdowym (Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Kluczborku).

W trakcie posiedzeń Komisji omawiane były następujące zagadnienia:

  1. Stacjonarna Opieka Medyczna w Powiecie Kluczborskim – analiza struktury, bieżące problemy i potrzeby, ogólna sytuacja finansowa oraz informacja o stanie wdrażania reformy ochrony zdrowia, ponadto informacja Zarządu Powiatu w Kluczborku
    o decyzjach i skutkach wdrażanych podwyżek dla pielęgniarek i położnych (informacja powinna zawierać: wielkość średniej płacy w tej grupie zawodowej, kiedy i w jakiej wysokości planowana jest kolejna podwyżka wynagrodzenia zasadniczego
    o 200 złotych oraz jej skutki finansowe dla szpitala w skali jednego roku). Informacja o wielkości ryczałtu oraz innych składowych kontrakty  z NFZ dla szpitala powiatowego w Kluczborku (18 stycznia 2019r.).
  2. Analiza medycznego zabezpieczenia Powiatu Kluczborskiego w kontekście zmian  w ratownictwie medycznym w Polsce – stan przygotowań Zarządu Powiatu
    w Kluczborku oraz Zarządu PCZ S.A. w Kluczborku do przejęcia ratownictwa medycznego od 1 kwietnia 2019r. Ponadto informacja na temat stanu zaawansowania realizacji projektu badań przesiewowych w zakresie chorób cywilizacyjnych,
    w szczególności badań przesiewowych jelita grubego  (20 lutego 2019r. i 18 marca 2019r.).
  3. Analiza stanu bezpieczeństwa Powiatu Kluczborskiego w kontekście działań Komendy Powiatowej Policji w Kluczborku – bieżące problemy i potrzeby, stan
    i struktura zatrudnienia, wyposażenie. Ponadto informacja Zarządu Powiatu
    w Kluczborku oraz Zarządu PCZ S.A.  w Kluczborku o sposobie wdrażania i planach realizacji dwóch projektów dofinansowanych z RPO WO, a przeznaczonych na zakup sprzętu medycznego dla kluczborskiego szpitala (łączna wartość projektów 3,8 miliona złotych, okres realizacji 2019-20120) (24 lipca 2019r.)
  4. Analiza funkcjonowania Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku,
    z uwzględnieniem stanu dróg powiatowych
    – analiza stanu i struktur zatrudnienia, sytuacji finansowej, wyposażenia, bieżące problemy i potrzeby. Ponadto informacja Zarządu Powiatu w Kluczborku oraz Zarządu PCZ S.A. w Kluczborku na temat rozliczenia projektu badań przesiewowych i szczepień dzieci (realizowany do końca
    I kwartału 2019 roku) oraz na temat wdrożenia i realizacji ratownictwa medycznego na terenie powiatu (26 kwietnia 2019r. i 24 lipca 2019r.).
  5. Analiza sytuacji finansowej  Powiatowego Centrum Zdrowia w Kluczborku – rozliczenie realizacji kontraktu szpitala za 2018 rok oraz program rzeczowo-finansowy na 2019 rok (4 lipca 2019r.).
  6. Rządowy projekt dopłat do nowo utworzonych linii autobusowych – informacja Prezesa PKS Sp. z o.o. w Kluczborku na temat możliwości i potrzeb
    w przedmiotowym zakresie (posiedzenie na wniosek Artura Nowaka - 1 sierpnia 2019r.).
  7. Bezpieczeństwo imprez masowych i wypoczynku w okresie wakacyjnym oraz Analiza stanu sanitarnego Powiatu Kluczborskiego – jakość wody, zagrożenia, promieniowanie elektromagnetyczne (11 września 2019r.).
  8. Analiza funkcjonowania PCZ S.A. w Kluczborku – sytuacja finansowa, organizacyjna, planowane zmiany organizacyjne, omówienie audytu przeprowadzonego w PCZ S.A.  (26 września 2019r.).
  9. Bezpieczeństwo Powiatu Kluczborskiego w zakresie kompetencji Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Kluczborku – posiedzenie wyjazdowe Komenda KP PSP (19 listopada 2019r.).
  10. Informacja na temat negocjacji dyżurów aptek ogólnodostępnych w Powiecie Kluczborskim w 2020 roku – spotkanie z kierownikami aptek z Kluczborka
    i Wołczyna oraz Prezesem Opolskiej Okręgowej Rady Aptekarskiej (19 listopada 2019r.).

 

Ponadto komisja podczas swoich posiedzeń analizowała materiały na poszczególne Sesje Rady Powiatu w Kluczborku, w szczególności kwestie związane z realizacją budżetu oraz wprowadzeniem i realizacją Programu Postępowania Naprawczego Powiatu Kluczborskiego.

W posiedzeniach Komisji Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska, poza członkami Komisji, uczestniczyli:

·         Starosta Powiatu Kluczborskiego;

·         Skarbnik Powiatu Kluczborskiego;

·         Sekretarz Powiatu Kluczborskiego;

·         Pracownicy Starostwa Powiatowego w Kluczborku, odpowiedzialni za poszczególne zagadnienia bądź uchwały będące przedmiotem prac komisji;

·         Prezesi PCZ S.A. w Kluczborku;

·         Dyrektor PCPR w Kluczborku;

·         Dyrektor ZDP w Kluczborku;

·         Komendant Powiatowy Policji w Kluczborku;

·         Prezes PKS Sp. z o.o. w Kluczborku;

·         Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kluczborku;

·         Komendant Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Kluczborku;

·         Dyrektor OSiR w Kluczborku;

·         Prezes Opolskiej Okręgowej Rady Aptekarskiej;

·         Kierownicy aptek z terenu Powiatu Kluczborskiego.

 

W związku z wnioskiem Naczelnika Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa Komisja nie zrealizowała znajdującego się w planie pracy na listopad 2019r. tematu:  Analiza działań Powiatu Kluczborskiego na rzecz ochrony środowiska – informacja na temat realizacji Programu Ochrony Środowiska dla Powiatu Kluczborskiego na lata 2017-2020 z perspektywą na lata 2021-2024, informacja o działalności spółek wodnych, działania na rzecz ochrony powietrza (emisja pyłów). Przedmiotowe zagadnienie zostanie ujęte w planie pracy na 2020 rok, kiedy gotowy będzie raport  z programu.

W 2019 roku głównym przedmiotem prac Komisji była sytuacja w Powiatowym Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku. Ze wszystkich posiedzeń Komisji zostały sporządzone protokoły, które są dostępne na stronie internetowej Powiatu Kluczborskiego”.  Radni pozytywnie przyjęli sprawozdanie, 4 głosy za, a 4 radnych wstrzymało się od głosu.

 

Ad.3.

Kolejno Przewodniczący Komisji przeszedł do omówienia 3 punktu z porządku posiedzenia i przedstawił radnym proponowany plan pracy na rok 2020. Głos zabrał radny Piotr Pośpiech, który powiedział, że chciałby w punkcie przy stacjonarnej opiece medycznej poznać stan realizacji dwóch projektów dofinansowanych ze środków unijnych w tym, tych zrealizowanych w 2019 roku, czyli badań przesiewowych dzieci oraz dla osób powyżej
50 roku życia w zakresie profilaktyki jelita grubego. Następnie radny powiedział, że ważną kwestią jest również informacja od Zarządu Powiatu odnośnie dalszego zagospodarowania budynku po ginekologii, który już rok stoi pusty, bo według wcześniejszych zapewnień budynek ten miał być zagospodarowany chociaż w części do końca 2019 roku. Radny Piotr Pośpiech jeszcze raz odniósł się do tematu podwyżek dla pielęgniarek, aby ten punkt znalazł się również w planie pracy komisji. Przewodniczący powiedział, że sugestie radnego Piotra Pośpiecha odnośnie planu pracy zostaną przyjęte. Zostanie zwołana komisja w okolicach marca z dość obszernym materiałem, na którą zostanie zaproszony Dyrektor PCZ S.A., Zarząd Powiatu, Przewodniczący Rady Powiatu. Następnie głos zabrał radny Marcin Michalski, który zapytał, czy jest szansa, aby punkt 6 z proponowanego planu pracy, który dotyczy analizy sytuacji finansowej szpitala i jest zaplanowany na sierpień 2020 r. zamienić z punktem nr 3. Pani Anna Szczygieł powiedziała, że termin sporządzenia przez PCZ S.A sprawozdania finansowego jest do końca czerwca. Przewodniczący Komisji powiedział, że dobrze by było, gdyby na Komisji rozmawiając o finansach szpitala mieć pełne dane. Radny Piotr Pośpiech powiedział, że są jeszcze sprawozdania miesięczne, więc wynik finansowy można zobaczyć w każdej chwili. Przewodniczący Komisji powiedział, że jeśli jest taka wola radnych, do punktu 2 planu pracy zostanie zapisany jeszcze punkt dotyczący wstępnej informacji na temat rozliczenia 2019 r. Następnie Przewodniczący powiedział, w kwestii szpitala, że są prowadzone przez Zarząd Powiatu działania mające na celu zorganizowanie dofinansowania dla szpitala od gmin Powiatu Kluczborskiego. Radny Marcin Michalski powiedział, że chciałby wiedzieć więcej w tym temacie. Przewodniczący Rady powiedział, że temat szpitala był poruszany na Sesji Rady Miejskiej w Kluczborku i została wyrażona przez radnych zgoda na pomoc dla PCZ S.A. Radny Piotr Pośpiech powiedział, że w mediach można usłyszeć, że Gmina Kluczbork przekaże szpitalowi 2 mln zł, brak jest konkretnych informacji w tym temacie, nie wiadomo czy to prawda.  Następnie Przewodniczący Komisji zawnioskował do radnych, aby w punkcie 2 proponowanego porządku pracy komisji dopisać jeszcze zagadnienie o wstępnej informacji na temat sytuacji finansowej PCZ S.A. oraz wstępnej informacji  na temat rozmów Zarządu Powiatu w Kluczborku z gminami powiatu kluczborskiego na temat dofinansowania PCZ S.A. Radni nie wnieśli więcej zapytań ani uwag do planu pracy. Po przyjęciu zmian plan pracy Komisji Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska na rok 2020 przedstawił się następująco:

 

  1. Stacjonarna Opieka Medyczna w Powiecie Kluczborskim. Analiza medycznego zabezpieczenia Powiatu Kluczborskiego w kontekście ubiegłorocznych zmian
    w ratownictwie medycznym w Polsce.

a.       bieżące problemy i potrzeby

b.      Informacja na temat sytuacji finansowej spółki, wstępna informacja o realizacji kontraktu w 2019 roku oraz stan zadłużenia spółki. Ponadto informacja
o wielkości ryczałtu jako poszczególnych składowych kontraktu z NFZ dla szpitala w Kluczborku oraz informacja o jego zmianach w trakcie 2019 roku.

c.       Informacja na temat stanu realizacji projektów dofinansowanych ze środków unijnych, w tym zrealizowanych w 2019 roku, między innymi badania przesiewowe dla dzieci, badania przesiewowe dla osób powyżej pięćdziesiątego roku życia w zakresie profilaktyki jelita grubego oraz dwóch projektów, które dotyczą sprzętu medycznego.

d.      Wstępna informacja Zarządu Powiatu w Kluczborku na temat rozmów
z poszczególnymi gminami Powiatu Kluczborskiego na temat dofinansowania działalności PCZ S.A.

e.       Informacja Zarządu PCZ S.A. na temat podwyżek w kwocie 200 złotych do pensji zasadniczej w 2019 roku. Jeśli takie podwyżki były realizowane w 2019 roku to jakie skutki one spowodowały.

f.       Informacja Zarządu Powiatu w Kluczborku oraz Zarządu PCZ S.A.
w Kluczborku na temat planów związanych z opuszczonym budynkiem po ginekologii marzec 2020r.

  1. Powiatowy Zespół Zarządzania Kryzysowego w Kluczborku – struktura, zadania, kompetencje, wyposażenie – kwiecień 2020r. 
  2. Analiza stanu bezpieczeństwa Powiatu Kluczborskiego w kontekście działań Komendy Powiatowej Policji w Kluczborku. Bezpieczeństwo Powiatu Kluczborskiego w zakresie kompetencji Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Kluczborku. Analiza stanu sanitarnego Powiatu Kluczborskiego – analiza sprawozdań z działalności w 2019 roku. Bieżące problemy i potrzeby, stan   i struktura zatrudnienia, wyposażenie – maj 2020r.
  3. Analiza funkcjonowania Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku,
    z uwzględnieniem stanu dróg powiatowych
    – analiza stanu i struktur zatrudnienia, sytuacji finansowej, wyposażenia, bieżące problemy   i potrzeby – czerwiec 2020r.
  4. Analiza wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za rok 2019 – ze szczególnym uwzględnieniem zakresu działalności Komisji – czerwiec 2020r.
  5. Analiza sytuacji finansowej  Powiatowego Centrum Zdrowia w Kluczborku – rozliczenie realizacji kontraktu szpitala za 2019 rok oraz program rzeczowo-finansowy na 2020 rok – sierpień 2020r.
  6. Informacja o realizacji budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2020 roku – ze szczególnym uwzględnieniem zakresu działalności Komisji – wrzesień 2020r.
  7. Analiza działań Powiatu Kluczborskiego na rzecz ochrony środowiska – posiedzenie wspólne z Komisją Budżetu i Rolnictwa (propozycja) – informacja na temat realizacji Programu Ochrony Środowiska dla Powiatu Kluczborskiego na lata 2017-2020 z perspektywą na lata 2021-2024, informacja o działalności spółek wodnych, działania na rzecz ochrony powietrza (emisja pyłów) październik 2020r.
  8. Analiza i zaopiniowanie projektu budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2020 rok. Podsumowanie pracy Komisji w 2020 roku oraz przygotowanie planu pracy Komisji na 2021 rok grudzień 2020r.

Przewodniczący zaznaczył również, iż plan pracy Komisji jest dokumentem otwartym, kolejność posiedzeń tematycznych może ulegać zmianom, w zależności od aktualnych potrzeb i sytuacji, mogą być także dodawane nowe zagadnienia. Na posiedzeniach Komisji będą także omawiane materiały na najbliższą sesję Rady Powiatu w Kluczborku, a także inne tematy znajdujące się w zakresie kompetencji Komisji a w  sytuacjach szczególnych mogą być zwoływane nadzwyczajne posiedzenia Komisji.

Radni w głosowaniu pozytywnie przyjęli powyższy plan pracy, 7 głosów za, 1 radny wstrzymał się od głosu.

 

Ad.4.

Przewodniczący powrócił do tematu wspomnianego przez radną Teresę Wróbel odnośnie godzin posiedzeń Komisji Zdrowia. Radny Jakub Goliński zapytał, czy istnieje możliwość, by oprócz godziny ustalić także konkretny dzień spotkań. Po przeprowadzeniu dyskusji ustalono, iż w ramach możliwości Komisja Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska będzie spotykała się w czwartki o godzinie 14stej. Na koniec Przewodniczący Komisji Pan Wojciech Smolnik odniósł się do nieprawdziwych informacji na swój temat, które pojawiły się w przestrzeni publicznej w ostatnim czasie i zdementował pogłoski jakoby miał doprowadzić do zamknięcia oddziału szpitalnego. Jest to nieprawda i przewodniczący poprosił o nie rozpowszechnianie takich informacji.

 

Ad.5.

W związku z wyczerpaniem porządku obrad zamknięto posiedzenie Komisji Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska.

Na tym protokół zakończono.

 

 

                                                   

                                          Przewodniczący Komisji Zdrowia,

                                                       Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska

                                       Wojciech Smolnik

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Protokołowała:

Małgorzata Gulanowska