Protokół Nr 11/2019

 

z posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny

w dniu 15 listopada 2019 r.

 

Przewodniczył Lesław Czernik - Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny.

 

 

 Porządek posiedzenia:

 

1.Otwarcie posiedzenia.

2. Omówienie wyników wizyt w placówkach oświatowych.

3. Omówienie przygotowanej przez Wydział Edukacji i Sportu odpowiedzi na wniosek radnego J.G. z dnia 25 września 2019 r.

4. Analiza materiałów na Sesję Rady Powiatu.

5. Wolne wnioski.

6.Zamknięcie posiedzenia.

 

 

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

1.Mirosław Birecki – Starosta Kluczborski

2.Magdalena Żmuda-Lewald – Skarbnik Powiatu

3.Rozalia Słoniowska - Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu,

4.Anna Szczygieł – Naczelnik Wydziału Obsługi Finansowo-Księgowej Jednostek

Organizacyjnych Powiatu.

5. Iwona Rudnicka-Hrynyszyn – Dyrektor PCPR w Kluczborku

6. Krzysztof Zabłocki – Dyrektor DPS w Gierałcicach

 

 

Ad.1.

Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny – radny Lesław Czernik - przywitał wszystkich zebranych radnych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodniczący Komisji przedstawił porządek dzisiejszych obrad. W posiedzeniu uczestniczyło 9 radnych. Radni jednogłośnie przyjęli powyższy porządek obrad. Następnie głos zabrał Pan Starosta Mirosław Birecki, który poinformował, że wniosek złożony do Ministerstwa Finansów
w sprawie pożyczki z budżetu Państwa został rozpatrzony pozytywnie. Pan Starosta podziękował wszystkim radnym, którzy głosowali za przyjęciem uchwały w sprawie pożyczki. Rok budżetowy zostanie zamknięty bez obaw a pożyczka stanowi ważny krok w naprawie finansów Powiatu.

 

Ad.2

W ostatnim czasie radni z Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny podzieleni na dwie grupy byli na wizytacjach w czterech kluczborskich szkołach średnich.  Przewodniczący Komisji powiedział, że był z grupą radnych w ZSO oraz ZS Nr 1 w Kluczborku. Plotki o przeludnieniu na korytarzach oraz długich kolejkach do toalet się nie potwierdziły. Zdecydowanie, co rzuca się w oczy to potrzeby remontowe, które są duże. Biblioteka, która znajduje się w ZS Nr 1 od 30lat była niemalowana. Głos zabrał radny Robert Wietrzyk, który powiedział, że w szkołach pojawiały się zapytania ze strony pracowników administracji odnośnie finansów, głównie związane z podwyżką płacy minimalnej od stycznia 2020 roku, gdzie pracownicy obsługi będą zarabiali tyle samo ile oni. Przewodniczący Komisji powiedział, że są też pozytywne strony wizytacji, radni zobaczyli, że w szkołach dużo się dzieje. Realizowane są programy międzynarodowe. Warunki do kształcenia nie są na złym poziomie, a remonty wymagają nakładów finansowych. Następnie głos zabrała Radna Teresa Wróbel, która z drugą grupą radnych była w ZSLT oraz ZS nr 2 w Kluczborku. W ZSLT głównym problemem jest szatnia, która wymaga natychmiastowego remontu, bo stwarza niebezpieczeństwo dla uczniów. Następnie była prośba o klimatyzatory w salach komputerowych. Jeśli chodzi o ZS Nr 2 to głównym problemem jest przeciekający dach. Cieknie również woda, która zalewa pomieszczenia już wcześniej wyremontowane. Jedna sala jest wyłączona z użytkowania ze względu na ciągłe zalewanie. Głos zabrał Pan Starosta, który powiedział, że został złożony wspólnie z Gminą Kluczbork wniosek w sprawie termomodernizacji, gdzie m.in. jest przewidziany remont dachu.  W niedługim czasie PODN zostanie przeniesiony do innego budynku, więc możliwości lokalowe w ZS Nr 2 będą większe. Przewodniczący Rady Pan Andrzej Olech powiedział, że w wyniku wieloletnich zaniedbań dużym problemem w szkołach jest również brak infrastruktury sportowej. Sala gimnastyczna w jeden ze szkół nie spełnia wymogów w odniesieniu do gier zespołowych. Z boiska asfaltowego zrobiono parking. Jest to duża powierzchnia, można pomyśleć o położeniu innej nawierzchni i zrobić boisko. Należy nawiązać współpracę z Gminą, Województwem lub Ministerstwem Sportu, by w tej części miasta powstały małe centra sportowe, które byłyby również udostępnione dla mieszkańców. Po części ta słaba infrastruktura może być powodem, dla którego część uczniów decyduje się na dalszą naukę w innym mieście.

 

Ad.3

Przewodniczący Komisji przeszedł do omówienia materiału przygotowanego przez Wydział Edukacji i Sportu na wniosek radnego Jakuba Golińskiego, który następnie zabrał głos w tej sprawie. Radny  powiedział, że celem wniosku było pokazanie faktu, że przy  procedowaniu programu naprawczego, zwłaszcza z założeniem oszczędności na oświacie,  nie jest możliwe, by na oświacie zaoszczędzić, tym bardziej w roku podwójnego naboru. Globalnie patrząc na porównanie dwóch aneksów  z 2018 i 2019 roku można powiedzieć, że ilość godzin jest praktycznie taka sama. Następnie radny powiedział, że jeżeli chodzi o oszczędności w oświacie, to można jedynie mówić o zminimalizowaniu różnić pomiędzy subwencją wraz z dochodami własnymi jednostek a wydatkami. Na wysokość subwencji ma wpływ wiele czynników. Planowana subwencja na ok. 26 mln na przyszły rok jest pomyłką, na pewno będzie większa. Radny Jakub Goliński powiedział, że w programie naprawczym była mowa o redukcji 16 etatów, odliczając tych, którzy mieli umowy czasowe to potwierdza się to co było zakładane, jednak globalnie patrząc po ilości godzin nauczycielskich, nie można powiedzieć, że na oświacie się zaoszczędzi. Pan Starosta powiedział, że wiele czynników ma wpływ na wcześniejsze założenia, podwyżka minimalnego wynagrodzenia, wzrost pensji nauczycieli, strajk. Przy tworzeniu programu naprawczego nie wszystko dało się przewidzieć. Pani Rozalia Słoniowska powiedziała, że jeśli chodzi o porównanie subwencji w roku 2018 to była ona na poziomie ok. 27 mln zł. Planowana subwencja na rok 2020 będzie mniej więcej na poziomie 30 mln zł. Odnośnie ilości godzin Pani Rozalia Słoniowska powiedziała, że liczba jest zbliżona względem roku poprzedniego, ale za to ilość zatrudnionych osób jest mniejsza. Efektywne zatrudnienie nauczyciela polega na jego zatrudnieniu w pełnym wymiarze czasu pracy i z godziną ponadwymiarową. Nie można dzielić etatu na kilka części oraz mnożyć dodatku uzupełniającego, bo to są dodatkowe koszty. Radny Jakub Goliński powiedział, że nie można porównywać subwencji rok do roku, na 2019 wynosiła ok. 28 mln zł. Radny chce porównać subwencję plus dochody własne jednostek zaplanowane w budżecie, czyli dochody razem z ogólnymi wydatkami. Wtedy jasno widać ile należy do oświaty dołożyć, patrząc na rozdziały 801 i 854. Odnośnie naboru do klas Pani Rozalia Słoniowska powiedziała, że mniej więcej co roku ok. 20 % uczniów z naszego Powiatu odchodzi do szkół w innych miejscowościach. W tym roku było to na poziomie ok. 13%, ale za to Powiat Kluczborski zyskał 130 uczniów z innych powiatów i 27 uczniów z Ukrainy i Białorusi. W klasach pierwszych jest o 227 uczniów więcej przyjętych. Jeżeli chodzi o ZSO jest 21 oddziałów w szkole, 588 uczniów. Największą obecnie szkołą jest ZS Nr 2, tam są 24 oddziały, 707 uczniów. W ZSLT są 22 oddziały i niecałe 600 uczniów. Następnie w ZS Nr 1 jest utworzonych 15 oddziałów, 380 uczniów. W SOSW jest 19 oddziałów, 110 uczniów, a w internacie 39. Jeśli chodzi o Internat CKZ to jest 231 wychowanków z Ukrainy i Białorusi. Symulacja odnośnie naboru polega na spotkaniach z Dyrektorami szkół. Za każdym razem gdy była mowa o dużej liczebności w klasach, każdy Dyrektor został zapytany, czy będzie w stanie zapewnić odpowiednie warunki dla uczniów, czy ma odpowiednią bazę, to każdy z dyrektorów wyrażał zgodę na dużą liczebność. Po zamknięciu symulacji jeszcze były kolejki uczniów z uwagi na zawirowania z naborem, gdy część uczniów się nie dostała do wybranych szkół. Dyrektorzy wtedy przyjmowali uczniów na własną odpowiedzialność. Radny Jakub Goliński odniósł się do liczebności w klasach, mianowicie w jednej ze szkół klasa liczy ponad 40 uczniów. Nauka np. matematyki przy takiej ilości uczniów jest trudna. Radny Jakub Goliński zwrócił się do Pani Naczelnik Edukacji i Sportu, by przeliczyć, przeanalizować to, o ile wzrosłaby liczba godzin, gdyby z jednej klasy powstały dwie , skoro i tak jest to klasa połączona z dwóch. Wtedy zajęcia tych dwóch osobnych klas można by połączyć np. na religii, godzinie wychowawczej, wiedzy o kulturze. Jeśli różnica byłaby na poziomie 2, 3 godzin to może warto tak liczną klasę podzielić. Radny Jakub Goliński odniósł się również do 2 uczniów w SOSW w pierwszej klasie szkoły podstawowej i zapytał, czy ta klasa musiała powstać? Pani Rozalia Słoniowska odpowiedziała, że ta klasa musiała powstać a liczebność dzieci w klasach szkół specjalnych jest zupełnie inna niż w zwykłych szkołach.

 

Ad.4

Przewodniczący Komisji udzielił głosu Pani Dyrektor PCPR w Kluczborku, która odniosła się do przedłożonych projektów na Sesję Rady Powiatu. Pani Dyrektor powiedziała, że projekt uchwały zmieniający uchwałę w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych został złożony dlatego, że PCPR otrzymał dodatkowe środki. Pieniądze wpłynęły w listopadzie, więc są dwa miesiące na ich wydanie, a wniosków jest bardzo dużo, w szczególności na dofinansowanie do zakupu aparatów słuchowych, przedmiotów ortopedycznych, czy też na zakup protez. Pojawiły się również dodatkowe środki z Urzędu Pracy. Pani Dyrektor odniosła się również do drugiego projektu uchwały, który przygotowała w sprawie określenia wysokości wynagrodzenia dla rodzin zastępczych zawodowych, w tym pełniących funkcję pogotowia rodzinnego, świadczących w powiecie kluczborskim opiekę i wychowanie dzieciom przebywającym w rodzinnej pieczy zastępczej i powiedziała, że rodzina zastępcza zawodowa powstaje, gdy jeden z rodziców decyduje się zrezygnować z pracy, by poświęcić swój czas na wychowywanie dzieci. Rodzicielstwo zastępcze staje się wówczas zawodem, więc oprócz wsparcia rodzina otrzymuje także wynagrodzenie. Rodzina zawodowa przyjmuje dwoje lub troje dzieci, w wyjątkowych przypadkach do czworga, jeśli jest to rodzeństwo. Następie Ustawa z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej w art.85 reguluje kwestie wynagrodzenia rodziny zastępczej zawodowej i prowadzącego rodzinny dom dziecka na poziomie nie niższym niż 2000zł dla rodziny zastępczej zawodowej oraz prowadzącemu rodzinny dom dziecka oraz 2600 zł dla rodziny zastępczej pełniącej funkcję pogotowia rodzinnego. Wysokość tych świadczeń ustalano w 2011r., kiedy tworzona była ustawa, obecnie stawki zagwarantowane ustawowo nie są adekwatne do nakładu pracy jaką wykonują rodziny zastępcze zawodowe, od których wymaga sią doświadczenia, gotowości do przyjęcia dziecka oraz wysokich kwalifikacji, które muszą być systematycznie podnoszone. Rodziny zastępcze zawodowe oraz prowadzący rodzinne domy dziecka, bez zgody starosty nie mogą podjąć dodatkowego zatrudnienia. W praktyce często jest to niemożliwe z powodu braku czasu, gdyż opieka nad dziećmi wymaga dużego zaangażowania i wielokierunkowych działań. W związku z powyższym zasadne jest podniesienie wynagrodzenia do wysokości 2.300 zł dla rodziny zastępczej zawodowej i prowadzącego rodzinny dom dziecka oraz do wysokości 2.800 zł dla rodziny zastępczej pełniącej pogotowie rodzinne. Oba projekty uchwał radni pozytywnie zaopiniowali, jednogłośnie. Następnie Przewodniczący Komisji przedstawił radnym kolejny projekt uchwały w sprawie nadania Statutu Domowi Pomocy Społecznej w Gierałcicach. Głos w sprawie powyższego projektu zabrał Dyrektor DPS w Gierałcicach Pan Krzysztof Zabłocki, który powiedział, że poprzedni Statut jednostki uchwalony był w 2006 r. i od tego czasu wiele przepisów się zmieniło. Pojawiły się nowe zapisy w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, które obecnie obowiązują DPS, a nie były ujęte w poprzednim Statucie. W wyniku zmian organizacyjnych Dom Pomocy Społecznej w Gierałcicach nie zatrudnia już Głównego Księgowego, a jego obowiązki zostały przeniesione na innych pracowników, a także do Wydziału Obsługi Finansowo Księgowej Starostwa Powiatowego w Kluczborku. Następnie w wyniku przeprowadzonej kontroli przez Wydział Finansowy Starostwa Powiatowego w zaleceniach pokontrolnych wskazano, by doprowadzić do zgodności ze stanem faktycznym Statut jednostki. Regulamin Organizacyjny jednostki również został uaktualniony. Głos zabrała radna Celina Zając, która zapytała, czy z dużej grupy osób, które zwolniły się jeszcze przed zmianą Dyrektora, ktoś powrócił do pracy? W obecnej chwili wróciła jedna osoba, a od nowego roku wróci kolejna. Przewodniczący Komisji zapytał, czy w DPS w Gierałcicach panuje normalna atmosfera, czy nie ma konfliktów? Dyrektor DPS powiedział, że pracownicy starają się rozmawiać ze sobą, większe emocje czasami jeszcze są, ale nie ma agresji  ani obrażania kogokolwiek. W ostatnim czasie zorganizowany był odpust, którzy przygotowali sami pracownicy. Radni nie wnieśli więcej zapytań i pozytywnie, jednogłośnie zaopiniowali projekt uchwały. Następnie Przewodniczący Komisji przeszedł do omówienia projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2019. Głos zabrała Pani Anna Szczygieł, która powiedziała, że zostają zmniejszone wydatki majątkowe o kwotę 21.525,00 zł w związku z przesunięciem realizacji zadania w sprawie opracowania projektu budowlanego na przebudowę drogi powiatowej Nr 1340 - chodnik w m. Laskowice na rok 2020. Następnie 13.000,00 zł - zmniejszenie wydatków bieżących w Domu Pomocy Społecznej w Gierałcicach w celu zabezpieczenia wkładu własnego do dotacji otrzymanej od Wojewody Opolskiego na zakup schodołazu i montaż instalacji przeciwpożarowej. Zwiększone zostają wydatki w Starostwie na modernizację infrastruktury informatycznej, jeśli nie zostanie to zrobione to od stycznia 2020 r. nie będzie możliwości, by wysyłać sprawozdania do Ministerstwa Finansów. Serwer jest z 2008 roku i nie będzie można uruchomić nowych programów w nowym roku. Zostaje wprowadzony nowy projekt, który będzie w ZSO w Kluczborku „Nowoczesna Europejska Szkoła”. Następnie 50.000,00 zł - przeniesienia pomiędzy rozdziałami klasyfikacji budżetowej w celu zwiększenia wydatków bieżących z tytułu zasiłków dla dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych oraz 31.037,33 zł - przeniesienie wydatków pomiędzy rozdziałami klasyfikacji budżetowej w celu zwiększenia dotacji dla dziecka umieszczonego w placówce opiekuńczo-wychowawczej. Kolejno głos zabrał radny Jakub Goliński, który zapytał jaka jest prognozowana subwencja na rok 2020 jeśli chodzi o oświatę? Pani Anna Szczygieł odpowiedziała, że w obecnej chwili nie ma konkretnej kwoty przed sobą, ale ponad 26 mln zł. Głos zabrała również Pani Rozalia Słoniowska, która powiedziała, że szacować można kwotę na poziomie 30 mln zł, ale obecnie jeszcze jest za wcześnie, by znać konkretną kwotę. Radni wobec braku innych pytań, pozytywnie zaopiniowali projekt uchwały 6 głosów za, 2 osoby wstrzymały się od głosu, jeden radny nie brał udziału w głosowaniu. Następnie Przewodniczący Komisji przedstawił projekt w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej. Pani Anna Szczygieł powiedziała, że WPF jest konsekwencją zmian w uchwale budżetowej. Radni pozytywnie zaopiniowali projekt w sprawie zmiany WPF, 5 głosów za, 4 radnych wstrzymało się od głosu. Pan Starosta Mirosław Birecki poprosił Panią Skarbnik o przedstawienie informacji z wykonania budżetu powiatu za I półrocze 2019 roku wraz z informacją o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej Powiatu Kluczborskiego z uwzględnieniem Opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o przebiegu wykonania budżetu powiatu za I półrocze 2019 roku. Głos zabrała Pani Anna Szczygieł, która powiedziała, że opinia RIO jest pozytywna z uwagami,  z czego uwaga została skierowana na to, że został stworzony zespół do monitorowania programu naprawczego, pomimo, iż w przepisach nie ma nakazu, aby taki zespół powołać przy programie naprawczym. Budżet wygląda dobrze, wykonanie wynosi prawie 50%. Na ten moment wszystkie zaległości wobec ZUS są uregulowane, nie ma bieżących zaległości. Wszystkie zobowiązania, które zostały prolongowane na rok 2019 z roku 2018 zostały zapłacone. Pan Starosta powiedział, że po opinii RIO widać, że Powiat zmierza w dobrą stronę. Jeżeli chodzi o powołanie zespołu, który został wytknięty w uwagach RIO, to został on powołany, by pilnować dyscypliny finansów w jednostkach. Na spotkania zapraszani są dyrektorzy poszczególnych jednostek i omawiane są finanse. Głos zabrał radny Jakub Goliński, który powiedział, że obecnie zostało złożone sprawozdanie za III kwartał i czy jest jakaś różnica między półrocznym sprawozdaniem a kwartalnym? Pani Anna Szczygieł powiedziała, że wszystko zmierza w dobrą stronę. Obecnie dochody majątkowe wypracowane są w 100%,  w poprzednim sprawozdaniu jeszcze tego nie było. Następnie głos zabrała Pani Skarbnik, która powiedziała, że pożyczki i kredyty, które są spłacane w ramach subrogacji były oprocentowane na 5,2% , a pożyczka z budżetu Państwa jest na mniejszy %, a w skali lat robi to różnicę. Pierwsza rata pożyczki zostanie zapłacona w 2021 r. bo jest rok karencji, a okres spłat zostaje ten sam. Ministerstwo Finansów przesłało już wzór umowy odnośnie pożyczki, co kwartał trzeba będzie przedkładać sprawozdania z realizacji programu naprawczego, terminowo regulować wszystkie płatności publicznoprawne, ZUS, podatki. Radny Jakub Goliński zapytał jaki jest planowany deficyt w oświacie w tym roku? Pani Anna Szczygieł powiedziała, że ok. 7 mln zł. Radny Jakub Goliński powiedział, że w programie naprawczym, był zapis, że na redukcji zatrudnienia w oświacie będzie oszczędność w skali 1 mln zł. Radny zapytał, czy jest to realne?
Pan Starosta powiedział, że wzrost minimalnego wynagrodzenia zmienił wszystko,  a na etapie tworzenia programu naprawczego było to nie do przewidzenia. Radny Jakub Goliński powiedział, że nie widać różnicy w godzinach nauczycielskich pomiędzy aneksem tegorocznym a zeszłorocznym. Pan Starosta powiedział, że był większy nabór. Planowany był mniejszy. Radny Jakub Goliński powiedział, że nie można twierdzić, że na oświacie się zaoszczędzi. Radny zapytał jak ma się strajk do średnich nauczycieli? Pani Anna Szczygieł powiedziana, że średnie zawsze były przekraczane. W zeszłym roku średnia została przekroczona o ok. 700 tys. zł, a strajk wygenerował oszczędności ok. 800 tyś. zł.  Pan Starosta powiedział, że nie chodzi tu o kwestię oszczędności  na oświacie, bo do niej zawsze trzeba będzie dokładać. Chodzi o racjonalizację pewnych kwestii, m.in. zatrudnienia. Radny Jakub Goliński powiedział, że pomimo redukcji zatrudnienia nie widać różnicy w godzinach w aneksach. Głos zabrała Pani Rozalia Słoniowska, która powiedziała, że chodzi również o efektywność.
Zatrudnianie nauczycieli w pełnym wymiarze czasu pracy z godzinami ponadwymiarowymi jest efektywne, a nie rozdrabnianie etatu i zatrudnianie osób i tolerowanie przerostu zatrudnienia. W ostatnim czasie radni byli w jednostkach oświatowych i w jednej ze szkół dyrektor mówił, że nauczyciele są zadowoleni z tego, że co niektórzy w końcu pracują w pełnym wymiarze czasu pracy. Radny Jakub Goliński powiedział, że ten sam dyrektor zasugerował również, by zrobić wszystko, aby w przyszłym roku nie było zwolnień. Przewodniczący Komisji powiedział, że trzeba mieć świadomość tego, że za cztery lata nie będzie w ogóle naboru jednego roku. Należy już teraz podjąć pewne działania, zwłaszcza dyrektorzy szkół powinni działać. Radny Jakub Goliński zapytał jak rozumieć sytuację, gdy są wygaszane oddziały gimnazjum a jest perspektywa że za 3 lata będzie podwójny nabór, zwalnia się nauczyciela, płaci się odprawę a w perspektywie 3 lat jest duże prawdopodobieństwo, że ten nauczyciel będzie potrzebny. Pani Anna Szczygieł powiedziała, że przez 3 lata nie trzeba będzie środków na pokrycie zatrudnienia tego nauczyciela. Radny Jakub Goliński powiedział, że nie zgadza się z tym, chyba, że by się dopłacało do średnich to jest to zrozumiałe. Pani Anna Szczygieł odpowiedziała, że zawsze się dopłacało, a tylko dzięki temu, że był SOSW, można było pokryć dziurę na średnich nauczycielskich. Kolejno Przewodniczący Komisji przeszedł do omówienia następnego projektu uchwały, w sprawie zmiany Uchwały Nr XLI/256/2018 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 9 marca  2018 r. w sprawie określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć niektórych nauczycieli oraz zasad zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć w formie zaocznej i w kształceniu na odległość. Głos w tej sprawie zabrała Pani Rozalia Słoniowska, która powiedziała, że zmiana ta wynika ze zmian nadrzędnych, wprowadzonych w Karcie Nauczyciela, a chodzi doprecyzowanie jakie będzie pensum nauczyciela praktycznej nauki zawodu. Karta Nauczyciela mówi, że ma być to pensum, które nie przekroczy 20 godzin i w tym projekcie właśnie tyle jest wprowadzone. Radni nie wnieśli zapytań i jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt. Następnie został omówiony projekt w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach Powiatu Kluczborskiego. Pani Rozalia Słoniowska powiedziała, że wysokość dodatków, która jest  proponowana w tym projekcie jest na tym samym poziomie jak do tej pory. Zostały wprowadzone pewne dodatki, które też są efektem zapisu nadrzędnego. Przy dodatku funkcyjnym wprowadzony zostaje dodatek za wychowawstwo w klasie, na poziomie 300 zł., oraz dla nauczyciela sprawującego opiekę nad oddziałem przedszkolnym również w wysokości 300 zł. Następnie wprowadzono zapis określający wysokość dodatku funkcyjnego dla doradcy metodycznego w wysokości do 50% otrzymywanego przez nauczyciela wynagrodzenia zasadniczego a także dodano nowy zapis określający wysokość dodatku za trudne warunki pracy dla nauczyciela prowadzącego w szkole ogólnodostępnej indywidualne nauczanie dziecka zakwalifikowanego do kształcenia specjalnego: 5-10% wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela. Treść regulaminu była konsultowana z przedstawicielami związków zawodowych zrzeszających pracowników naszych szkół. Protokół uzgodnień i rozbieżności został podpisany na tym spotkaniu. Radni pozytywnie zaopiniowali przedstawiony projekt, jednogłośnie. Kolejno został omówiony projekt w sprawie zmiany uchwały w sprawie utworzenia publicznej placówki doskonalenia nauczycieli. Pani Rozalia Słoniowska wyjaśniła, że zmiana ta nastąpiła z uwagi na pismo od Kuratora Oświaty w sprawie modyfikacji statutu Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Kluczborku i dokonuje się zmiany w §7 ust. 2 zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli. Dodatkowo wprowadza się zapis umożliwiający prowadzenie przez placówkę kursów kwalifikacyjnych dla nauczycieli i kursów pedagogicznych dla instruktorów praktycznej nauki zawodu. Przewodniczący Komisji poinformował radnych, że od nowego roku PODN będzie miał nową siedzibę, w ZSO w Kluczborku.  Radni pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt, jednogłośnie. Następny przedstawiony projekt był w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Kluczborskiego. Pan Starosta powiedział, że zmiana Statutu jest wyłącznie porządkowa, zmieniły się nazwy szkół. Radni pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt, jednogłośnie. Kolejno został przedstawiony ostatni projekt w sprawie rozpatrzenia petycji dotyczącej wprowadzenia Polityki Zarządzania Konfliktem Interesów. Petycja była wnikliwie omawiana na posiedzeniu Komisji Skarg, Wniosków i Petycji. W uzasadnieniu do uchwały jest sugestia Komisji Skarg, Wniosków i Petycji, by każdy z radnych zapoznał się z zaleceniami Centralnego Biura Antykorupcyjnego, które zawarte są w dokumencie „Korupcja Polityczna. Wskazówki dla przedstawicieli organów władzy wybieranych w wyborach powszechnych”. Radni pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt, jednogłośnie. Następnie Przewodniczący zapytał radnych, czy maja zapytanie odnośnie Informacji Zarządu Powiatu  o stanie realizacji zadań oświatowych powiatu kluczborskiego za rok szkolny 2018/2019. Pani Rozalia Słoniowska powiedziała, że Zarząd Powiatu jest zobligowany, by do 31 października przekazać Radzie Powiatu taką informację. Głos zabrał radny Robert Wietrzyk, który odniósł się do jakości zdawalności matur w naszych szkołach. Patrząc np. na fizykę, spośród całej młodzieży, która przystąpiła do egzaminu na poziomie powyżej 85% zdała tylko jedna osoba, podobnie w przypadku chemii i historii. Należy zastanowić się nad tym, dlaczego ta najlepsza młodzież wybiera szkoły poza Powiatem Kluczborskim. Ci najlepsi uczniowie, którzy wybierają inne szkoły twierdzą, że nasze szkoły nie są w stanie ich odpowiednio przygotować na wysokim poziomie. Głos zabrał Przewodniczący Rady Andrzej Olech, który powiedział, że stopień zaawansowania wiedzy w klasach jest bardzo zróżnicowany, nie ma rywalizacji. Najlepsi odchodzą, a przeciętnego ucznia ciężko zmusić do wypracowania wysokich efektów. Przewodniczący Komisji powiedział, że kiedyś wyjazd do szkoły średniej do innego miasta nie był popularny. Obecnie jest inna moda i mobilność. Przewodniczący powiedział, że w związku z wprowadzeniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji świadectwo maturalne zawiera specjalny znaczek, który otrzymują tylko uczniowie zdający maturę. Jeśli uczeń nie zdaje matury nie dostaje tego certyfikatu potwierdzającego jego poziom wiedzy. Tych poziomów jest 8. Zdając maturę dostajemy 4 poziom. Jest to istotne dlatego, że każdy uczeń, który skończy liceum i zda maturę, pojedzie na zachód, przedstawi świadectwo i jest ta kwalifikacja, poziom wykształcenia uznawany. Sporo uczniów nie przystępuje do matury, nie zdając sobie sprawy z konsekwencji. Należy mobilizować dyrektorów do tego, by poziom zdawalności był jak największy. Radny Jakub Goliński powiedział, że wpływ na naukę mogą mieć finanse oraz ilość uczniów w klasie. Gdy uczniów jest zbyt wiele ciężko o wysoki poziom nauczania. Następnie Przewodniczący zapytał, czy ktoś z radnych ma zapytanie odnośnie sprawozdania Zarządu Powiatu za okres od 13.09.2019 r. do 31.10.2019 r. Radni nie wnieśli zapytań.

 

Ad.5

Przewodniczący Komisji poinformował radnych, że w pierwszej połowie grudnia planowane jest posiedzenie Komisji, na które zaproszony zostanie Pan Burmistrz Jarosław Kielar, a tematem posiedzenia będzie Młodzieżowy Dom Kultury w Kluczborku.  

 

Ad.6.

Przewodniczący obrad w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął posiedzenie Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 



Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury,

Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny

Lesław Czernik

                                                                                                  

 

 

 

 

Protokołowała:

Małgorzata Gulanowska