Protokół Nr XIII/ 2019

z sesji Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu  20 listopada  2019 r.

 

XIII Sesję Rady Powiatu w Kluczborku otworzył o godz. 14 30Przewodniczący Rady Powiatu Andrzej Olech. Przewodniczący Rady Powiatu przywitał wszystkich radnych, naczelników wydziałów i kierowników jednostek. Następnie Przewodniczący stwierdził, że w dniu dzisiejszym  podejmowane  uchwały będą prawomocne, gdyż obecnych na dzisiejszej sesji jest 18 radnych.

 

Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił porządek dzisiejszych obrad, który przedstawia się następująco:       
1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:

1.1/otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,
1.2/ zatwierdzenie porządku obrad,

1.3/ zatwierdzenie protokołu z  X Sesji Rady Powiatu

1.4/ zatwierdzenie protokołu z XI Sesji Rady Powiatu

1.5/ zatwierdzenie protokołu z XII Sesji Rady Powiatu w Kluczborku.

2.Podjęcie uchwał:

2.1/zmieniająca Uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2019,

2.2/w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej,

2.3/zmieniająca Uchwałę w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2019 rok,  

2.4/w sprawie określenia wysokości wynagrodzenia dla rodzin zastępczych zawodowych, w tym pełniących funkcję pogotowia rodzinnego, świadczących w powiecie kluczborskim opiekę i wychowanie dzieciom przebywającym w rodzinnej pieczy zastępczej,

2.5/zmieniająca Uchwałę Nr XLI/256/2018 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 9 marca  2018 r. w sprawie określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć niektórych nauczycieli oraz zasad zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć w formie zaocznej i w kształceniu na odległość,

2.6/w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach Powiatu Kluczborskiego,

2.7/zmieniająca uchwałę w sprawie utworzenia publicznej placówki doskonalenia nauczycieli,

2.8/zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Kluczborskiego,

2.9/w sprawie nadania Statutu Domowi Pomocy Społecznej w Gierałcicach,

2.10/w sprawie rozpatrzenia petycji dotyczącej wprowadzenia Polityki Zarządzania Konfliktem Interesów,

3.Przedstawienie informacji z wykonania budżetu powiatu za I półrocze 2019 roku wraz z informacją o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej Powiatu Kluczborskiego z uwzględnieniem Opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o przebiegu wykonania budżetu powiatu za I półrocze 2019 roku.

4.Przedstawienie Informacji Zarządu Powiatu  o stanie realizacji zadań oświatowych powiatu kluczborskiego za rok szkolny 2018/2019.

5.Przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu za okres od 13.09.2019 r. do 31.10.2019 r.

6.Wolne wnioski.

7.Zamknięcie obrad.

 

Do porządku nie wniesiono uwag w związku z czym Przewodniczący Rady przystąpił do głosowania w sprawie zatwierdzenia porządku obrad:

Wyniki imienne:

ZA (18)

Maciej Sitek, Wojciech Smolnik, Artur Nowak, Ryszard Okaj, Andrzej Olech, Celina Zając, Lesław Czernik, Teresa Wróbel, Marcin

Michalski, Magdalena Durecka, Piotr Pośpiech, Jakub Goliński, Damian Buła, Jarosław Przybył, Andrzej Butra, Robert Wietrzyk,

Zdzisław Pelc, Rafał Neugebauer

PRZECIW (0)

WSTRZYMUJĘ SIĘ (0)

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI (1)

Przemysław Panicz.

 

Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił protokół z X sesji Rady Powiatu.

Radni do protokołu nie wnieśli żadnych zapytań i uwag w związku z czym poddał go pod głosowanie imienne:

Wyniki imienne:

ZA (18)

Jarosław Przybył, Jakub Goliński, Wojciech Smolnik, Artur Nowak, Rafał Neugebauer, Magdalena Durecka, Andrzej Butra, Maciej

Sitek, Teresa Wróbel, Lesław Czernik, Andrzej Olech, Piotr Pośpiech, Celina Zając, Marcin Michalski, Ryszard Okaj, Damian Buła,

Zdzisław Pelc, Robert Wietrzyk

PRZECIW (0)

WSTRZYMUJĘ SIĘ (0)

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI (1)

Przemysław Panicz.

 

Następnie Przewodniczący  przedstawił protokół z XI sesji Rady Powiatu.

Radni do protokołu nie wnieśli żadnych zapytań i uwag w związku z czym poddał go pod głosowanie imienne:

Wyniki imienne:

ZA (18)

Jakub Goliński, Wojciech Smolnik, Maciej Sitek, Celina Zając, Andrzej Olech, Magdalena Durecka, Rafał Neugebauer, Jarosław

Przybył, Artur Nowak, Andrzej Butra, Lesław Czernik, Piotr Pośpiech, Marcin Michalski, Damian Buła, Teresa Wróbel, Ryszard Okaj,

Robert Wietrzyk, Zdzisław Pelc

PRZECIW (0)

WSTRZYMUJĘ SIĘ (0)

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI (1)

Przemysław Panicz

 

Przewodniczący przedstawił protokół z XII sesji Rady Powiatu.

Radni do protokołu nie wnieśli żadnych zapytań i uwag w związku z czym poddał go pod głosowanie imienne:

Wyniki imienne:

ZA (18)

Jakub Goliński, Wojciech Smolnik, Maciej Sitek, Celina Zając, Andrzej Olech, Magdalena Durecka, Rafał Neugebauer, Jarosław

Przybył, Artur Nowak, Andrzej Butra, Lesław Czernik, Piotr Pośpiech, Marcin Michalski, Damian Buła, Teresa Wróbel, Ryszard Okaj,

Robert Wietrzyk, Zdzisław Pelc

PRZECIW (0)

WSTRZYMUJĘ SIĘ (0)

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI (1)

Przemysław Panicz.

Do punktu 2.1 porządku obrad

                                      

Kolejno o głos poprosił Pan Starosta, który poinformował, że chciałby przedstawić w powyższym punkcie przygotowaną prezentację dotyczącą otrzymanej przez Powiat Kluczborski pożyczki z Budżetu Państwa oraz ,,Fakty i mity”, które krążą wokół tej pożyczki.Przedstawiona przez Pana Starostę prezentacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu.Pan Starosta na zakończenie prezentacji podziękował radnym, którzy głosowali za pożyczką.

Pan Starosta zwrócił się także do radnych opozycji (PIS) dziękując im, że pomimo nieraz  były różnice w poglądach to mieli odwagę na zagłosowanie za tą pożyczką, gdyż zdaniem Pana Starosty jest to najlepszy instrument dla powiatu. Regionalna Izba Obrachunkowa w Opolu jak stwierdził Pan Starosta już o wiele wcześniej  wskazywała, że takie działania trzeba podjąć. Następnie Pan Starosta podziękował Pani Skarbnik oraz Z-cy Skarbnika za prowadzenie korespondencji z Ministerstwem Finansów, co nie było proste. Pan Starosta zwrócił się do radnego Piotra Pośpiecha stwierdzając, że sam w maju 2019 roku mówił, że uzyskanie pożyczki pod koniec roku jest samym dobrem, a dlaczego teraz radny twierdzi, że jest to złe.  W związku z tym prosi, aby nie manipulować informacjami. Pan Starosta na zakończenie stwierdził, że nie pozwoli na żadne manipulacje.  Kolejno o głos poprosił radny Piotr Pośpiech, który stwierdził, że chciałby się odnieść do wypowiedzi Starosty, gdyż jest dla niego rzeczą niezrozumiałą zarzucanie mu jakichkolwiek manipulacji. Radny odniósł się do przedstawionej prezentacji i nawiązał w pierwszej kolejności do negatywnej opinii RIO o projekcie budżetu na 2019 rok, która  dotyczyła przede wszystkim tego, że projektowany budżet nie dochowuje wskaźnika w roku 2020 i 2021.

Radny kontynuując stwierdził, że po wyborach nowego Zarządu Powiatu w grudniu 2019 roku kiedy ruszyły prace nad projektem budżetu na dwóch komisjach radny prosił Zarząd, aby  zaktualizować projekt budżetu na 2019 rok.

Jak stwierdził radny obecny Pan Starosta uznał, że budżet będzie taki jaki stary Zarząd  zostawił. Budżet został przyjęty ze względu między innymi na fakt konieczności wypłacenia wypłat dla pracowników.

Radny Piotr Pośpiech stwierdził, że RIO wystawiło negatywną opinię ze względu głównie na niewykonanie w roku 2018 dochodów majątkowych, co skutkowało wskaźnikiem  na kolejne okresy.

Kolejno radny stwierdził, że w ramach wdrażanego i sprowokowanego ,,Programu postępowania naprawczego” nie obowiązują wskaźniki, więc procedowanie kwestii wpf-u i uchwalani budżetu jest nieporównywalnie inne. Radny uważa, że gdyby w jakiejkolwiek formule próbowano ten budżet naprawiać zachowując wskaźniki okazałoby się to o wiele trudniejsze. W tym wypadku wskaźniki zostały ,,wyłączone”.  Ponadto radny stwierdził, że mówi się ciągle i powtarza o tym, że zaktualizowany został projekt budżetu na 2019 rok (urealnienie dochodów i wydatków), co jego zdaniem jest nieprawdą ponieważ  tam, gdzie był problem został on wepchnięty w wielkość pożyczki zaciągniętej z budżetu państwa. W stosunku do kwoty pierwotnej wynikającej z subrogacji na poziomie 45 mln. pożyczka jest większa prawie o 17 mln.

Radny stwierdził także, że jego zdaniem Pan Starosta podaje astronomiczną kwotę oprocentowania zobowiązania finansowego wynikającego z subrogacji (5,39%).

W porównaniu do pożyczki z Budżetu Państwa  w warunkach Programu postępowania naprawczego, która oscyluje na poziomie 3% jest to koszt wiadomo wyższy.

Zdaniem radnego ogłaszając przetarg na pożyczkę w dniu dzisiejszym oscylowalibyśmy  w granicach 4%. Radny nawiązał także do wezwania przez RIO w Opolu Powiatu Kluczborskiego do wdrożenia Programu postępowania naprawczego stwierdzając, że to właśnie  obecny Starosta zdecydował, po przyjściu z Urzędu Miejskiego o wprowadzeniu Programu postępowania naprawczego.   

Wezwanie przez RIO do wdrożenia Programu naprawczego zdaniem radnego ma ścisły związek z faktem, że po podjęciu budżetu w grudniu 2018 roku nie zostały w terminie 30 dni jakie organ nadzoru miał na wniesienie ewentualnych uwag podjęte żadne kroki zmierzające do wprowadzenia zmian w budżecie.  W związku z tym RIO wezwało powiat do wdrożenia Programu naprawczego, który został sprowokowany.

Radny Piotr Pośpiech nawiązał kolejno do jego zdaniem rzekomych oszczędności i stwierdził, że kwotami można żonglować, można wyjąc poszczególne składniki długu, pokazać, że są one tańsze i zaoszczędzimy około 9 mln.zł , nie mówić o tym, że wzięliśmy i będziemy musieli spłacić o 17 mln. więcej, że pod presją Ministerstwa Finansów trzeba było zmienić wysokość spłat w najbliższych 4 latach ponieważ Zarząd pierwotnie w tej kadencji kiedy odpowiada za powiat nie chciał spłacać niczego przerzucając to na bliżej nie określoną przyszłość, kiedy to przyszłe pokolenia będą te ,,cudownie oprocentowane”  pożyczki za nas spłacały.     

Radny odniósł się także do wypowiedzi Pana Starosty, która zdaniem radnego była dedykowana jego osobie, a dotyczyła niezauważenia umów leasingowych, manipulacji.

Radny stwierdził, że nigdy nie wypierał się umów oraz decyzji jakie podejmował wraz   z radnymi i członkami Zarządu poprzedniej kadencji.  

Zdaniem radnego Piotra Pośpiecha jak stwierdził jasne jest, że wysokość długu na koniec roku 2018 wynosi 53,7 mln.zł (sprawozdanie Rbz) i nikt nie ukrywał zobowiązań z tytułu leasingu i jak stwierdził radny nie jest niczyją winą to,  e z Sylwestra na Nowy rok weszła nowa ustawa, a budowanie dramaturgii nad tym jest pomysłem chybionym. Radny Piotr Pośpiech poinformował również zebranych, że w 2012 roku został ogłoszony przetarg na remont naszych szkół i 26 listopada została podpisana umowa z wykonawcą Firmą Siemens z Warszawy. Tego samego roku w dzień Wigilii weszło w życie Rozporządzenie Ministra Finansów, które nakazywało tego typu umowy zaliczać do tytułów dłużnych. Zdaniem radnego nie ma tu niczyjej winy ponieważ zmieniły się przepisy i temat powinien zostać ,,wzięty na klatę”. Ponadto radny Piotr Pośpiech stwierdził, że aby nie być posądzonym o to, że coś jest chowane, nieuwzględniane w kwestii zadłużenia powiatu, pomijane są jakieś zobowiązania wynikające z umów leasingowych spłaconych już w dużej mierze chciałby powiedzieć,  iż cieszy się, że Pan Starosta i nikt z radnych odkąd został wdrożony Program Naprawczy nie mówi o 100 mln długu powiatu jaki podano w depeszy Polskiej Agencji Prasowej.  Radny również stwierdził, że w raporcie o stanie powiatu Pan Starosta podał dodając leasingi i wszystko razem, że powiat ma około 75 mln długu. Zdaniem radnego trzymając się tych wspomnianych 100 mln długu, liczonych jako dług powiatu, zobowiązania z tytułu leasingów i odsetki na 20 lat do przodu podsumować należy  wartości po otrzymaniu tego ,,fantastycznego” źródła finansowania i popatrzeć na to ile powiat będzie musiał spłacić pieniędzy w ciągu 20 lat. Jak poinformował radny wówczas mówiono o 100 mln zł, na sesji 20 marca kiedy uchwalany był program naprawczy zliczono wszystko (cały dług wynikający z zaciągniętych zobowiązań o charakterze kredytowym i pożyczkowym czyli dług publiczny, leasingi w kwocie 15 mln 207 tys.zł na koniec 2018 roku), co dało  łącznie z odsetkami około 102 mln zł. Radny kontynuując stwierdził, że został uchwalony program naprawczy, została zaciągnięta obecna pożyczka z Ministerstwa (koszty obniżono o 9 mln), ale patrząc na dokument, który został uchwalony 5 listopada br. (wpf), gdzie na koniec 2019 roku po wykonaniu całej operacji w kwocie głównej dług publiczny powiatu wynosi 83.498,890,-zł , natomiast odsetki te ,,niższe” na 20 lat wynoszą 32.123,700,-zł.

Łączna kwota do spłaty wynosi wg.wpf-u z 5.11.2019 r. wynosi 115.622,599,-zł. W związku z powyższym zdaniem radnego powiat będzie musiał spłacić ponad 15 mln więcej wg. tego wpf-u niż w tamtym roku.

Rozumie, że teraz będzie obecnej władzy łatwiej. Radny stwierdził również, że w programie naprawczym i jego korektach widać, kiedy i w jakich kwotach powiat będzie musiał te długi spłacić.         

Kolejno Przewodniczący Rady udzielił głosu Panu Staroście, który odnosząc się do wypowiedzi radnego Piotra Pośpiecha i zapytał dlaczego on będąc jeszcze Starostą nie zapłacił tych ponad 10 mln rachunków w 2018 roku tylko przeniósł je na rok 2019. Ponadto Pan Starosta stwierdził, że nie jest też tak jak mówi radny Piotr Pośpiech, że  trzeba było się z tym zmierzyć i ,,wziąć temat na klatę”. Zdaniem Pana Starosty tak właśnie się stało i zrobiono to lepiej niż radny do tej pory będąc Starostą. Sytuacja została naprawiona.  Pan Starosta zwracając się do radnego Piotra Pośpiecha stwierdził, że radny będąc Starostą także rozważał uzyskanie takiej pożyczki w ramach programu ostrożnościowego, co zostało zapisane w wyjaśnieniach do RIO w Opolu. Nie zrobił tego radny bo zbliżały się wybory, a wtedy mogło się to skończyć jeszcze większą katastrofą zdaniem Starosty.

Pan Starosta zwracając się do radnego zapytał dlaczego radny podaje zadłużenie na dzień 31 grudnia 2018 r. a nie na 1 stycznia 2019 r. Odpowiedź jest taka jak stwierdził Pan Starosta, że wtedy nie byłoby takiej różnicy. Dlaczego podaje radny różnicę w zadłużeniu 17 mln.  Pan Starosta odnosząc się do radnego Piotra Pośpiecha stwierdził, że wszystkie argumenty radnemu już się skończyły i nie jest tak, że radny jest mądrzejszy od RIO, Ministerstwa Finansów, od całego Zarządu i służb finansowych.  Ponadto Pan Starosta stwierdził, że kreatywna księgowość radnego Piotra Pośpiecha już się skończyła. Zdaniem Pana Starosty sam radny twierdził, że ta pożyczka jest ,,samym dobrem” i dlaczego teraz twierdzi on, że jest to złe.  Jak stwierdził Pan Starosta jest tak dlatego, że to nie radny Piotr Pośpiech ją uzyskał i myślał, że powiat jej po prostu nie dostanie stwierdzając w Kulisach Powiatu, że ,,uzyskanie tej pożyczki będzie bardzo trudne”. Zdaniem Pana Starosty jednak tą pożyczkę otrzymaliśmy i można było te kredyty o wysokim oprocentowaniu zamienić na niżej oprocentowane kredyty. Trzeba było zdaniem Pana Starosty mieć odwagę i przyznać się, że powiat żył ,,ponad stan”, na co RIO wielokrotnie wskazywało. Regionalna Izba Obrachunkowa wskazywała, że te działania powinny zostać wcześniej wdrożone, a tak się nie działo i robione było coraz więcej wydatków. Obecnie jak stwierdził Pan Starosta budżet został urealniony i pokazane zostało jak budżet powiatu wygląda naprawdę. Jak stwierdził Pan Starosta radny ciągle mówi, że to ta władza sprowokowała program naprawczy, niestety tu nie było czego prowokować, bo jak stwierdził Pan Starosta powiat nadawał się do programu naprawczego. Zostało to także potwierdzone przez poprzedniego Starostę obecnie radnego Piotra Pośpiecha w piśmie do RIO. Zdaniem Pana Starosty radny Piotr Pośpiech spóźnił się z tą decyzją ze względu na rok wyborczy i to jak stwierdził Pan Starosta ze względów politycznych jest w stanie zrozumieć.  Nie rozumie jednak subrogacji, gdzie zostały zamienione tańsze kredyty na droższe,  w których odsetki wzrosły o ponad 20 mln zł.   Nie będzie teraz zdaniem Pana Starosty tak jak było w listopadzie na początku kadencji,  że brakowało na ZUS-y, wypłaty, podatki, opłaty itp. i nie było z czego zapłacić cokolwiek  i była ogólna katastrofa. Budżet musiał być uchwalony po to, aby ludzie mogli dostać wypłatę. Pozostał także bagaż na 2019 niezapłaconych faktur jakie trzeba było zapłacić i w związku z tym zaciągnąć kredyt krótkoterminowy, który zostanie także spłacony pożyczką  z Ministerstwa. Ponadto Pan Starosta odniósł się do 100 mln długu, o którym wcześnie wspomniał radny. Pan Starosta wyjaśnił, że zawsze twierdził, ze są to zobowiązania wraz z odsetkami, a radny Piotr Pośpiech nie przyznawał się do odsetek bo były one bardzo wysokie. Na zakończenie wypowiedzi Pan Starosta stwierdził, że obecnie finanse powiatu są układane na nowo, a to co zostało zrobione jest rozwiązaniem najlepszym. Kolejno o głos poprosił radny Piotr Pośpiech, który odnosząc się do wypowiedzi Pana Starosty stwierdził, że poprzedni Zarząd w wyjaśnieniu do RIO w Opolu przedstawił możliwość wprowadzenia programu ostrożnościowego i starania się o pożyczkę. Jak stwierdził radny Piotr Pośpiech ewentualność otrzymania takiej pożyczki w ramach wprowadzonego programu ostrożnościowego bez wprowadzania programu naprawczego potwierdziło także AESCO po jednej z sesji Rady.  Radny odnosząc się do kwot zadłużenia jakie podawał na koniec roku, a nie stan na 1 nowego roku stwierdził, że tak wszyscy podają i jest to zamknięcie okresu sprawozdawczego. Ponadto radny odniósł się także do planowanych przez niego inwestycji stwierdzając, że trzeba zwrócić uwagę na ich terminy realizacji i terminy płatności. Były one tak rozkładane, zdaniem radnego, aby obciążenia związane z tymi inwestycjami rozłożone zostały w czasie. Wchodząc w 2018 rok już było wiadome, że za 8 autobusów zapłacone zostanie w połowie roku, a za następne 5 na początku 2019 roku podobnie jak za inwestycje w Gierałcicach.  Jak stwierdził radny te inwestycje udało się zrealizować, a fakt, że zostały do zapłacenia niewymagalne zobowiązania z tytułu inwestycji jest rzeczą oczywistą i trzeba było do nich umiejętnie podejść. Radny ponadto stwierdził, że niewykonanie sprzedaży w tamtym roku nie znaczy, że teraz nie można tego zrobić.Na zakończenie radny poinformował, że gdyby nie jego odważne decyzje obecni radni nie mogliby jeździć tymi autobusami i ,,rozdawać cukierków” mieszkańcom uruchamiając szumnie nową linię autobusową. Radny także odniósł się do zaciąganej w 2015 roku subrogacji w podobnej kwocie przez Gminę Kluczbork, której koszty kształtowały się także na podobnym poziomie.     Jak stwierdził radny obecny Starosta był wtedy Sekretarzem Gminy i nie miał nic przeciwko temu. Pan Starosta nawiązał do wypowiedzi odpowiadając, że Sekretarz Gminy nie zajmuje się finansami, ponadto jak stwierdził radny Piotr Pośpiech przystępując do realizacji budżetu 2018 dobrze wiedział, że nie będzie w stanie zapłacić za kolejne autobusy. Kolejno głos zabrał Przewodniczący Rady, który stwierdził, że przedstawiono wiele argumentów za i przeciw i proponuje zakończyć tą dyskusję ponieważ sytuacja finansowa jest wszystkim znana. Innych spraw nie poruszano w związku z czym Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2019.

Radni nie wnieśli więcej zapytań do powyższego projektu, w związku z  tym Przewodniczący poddał projekt pod głosowanie.

 

Wyniki imienne:

ZA (10)

Artur Nowak, Maciej Sitek, Wojciech Smolnik, Rafał Neugebauer, Robert Wietrzyk, Ryszard Okaj, Lesław Czernik, Zdzisław Pelc,

Jarosław Przybył, Andrzej Olech

PRZECIW (0)

WSTRZYMUJĘ SIĘ (8)

Marcin Michalski, Celina Zając, Magdalena Durecka, Jakub Goliński, Piotr Pośpiech, Andrzej Butra, Damian Buła, Teresa Wróbel

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI (1)

Przemysław Panicz

Radni podjęli Uchwałę Nr XIII/100/2019 zmieniającą uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2019.

 

Do punktu 2.2 porządku obrad

 

Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił radnym projekt uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej.

Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu uchwały w związku z czym Przewodniczący Rady Powiatu poddał go pod głosowanie.

Wyniki imienne:

ZA (10)

Rafał Neugebauer, Artur Nowak, Andrzej Olech, Ryszard Okaj, Jarosław Przybył, Lesław Czernik, Maciej Sitek, Zdzisław Pelc,

Robert Wietrzyk, Wojciech Smolnik

PRZECIW (0)

WSTRZYMUJĘ SIĘ (8)

Marcin Michalski, Jakub Goliński, Celina Zając, Magdalena Durecka, Andrzej Butra, Piotr Pośpiech, Damian Buła, Teresa Wróbel

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI (1)

Przemysław Panicz

W głosowaniu radni podjęli Uchwałę Nr XIII/101/2019 w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej.

 

Do punktu 2.3 porządku obrad 

 

Następnie Przewodniczący Rady przedstawił projekt zmieniający Uchwałę w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób

Niepełnosprawnych na 2019 rok.

Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu uchwały w związku z czym Przewodniczący Rady Powiatu poddał go pod głosowanie.

Wyniki imienne:

ZA (18)

Maciej Sitek, Andrzej Olech, Artur Nowak, Jakub Goliński, Rafał Neugebauer, Lesław Czernik, Damian Buła, Magdalena Durecka,

Marcin Michalski, Celina Zając, Teresa Wróbel, Jarosław Przybył, Ryszard Okaj, Piotr Pośpiech, Andrzej Butra, Zdzisław Pelc,

Robert Wietrzyk, Wojciech Smolnik

PRZECIW (0)

WSTRZYMUJĘ SIĘ (0)

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI (1)

Przemysław Panicz

W głosowaniu radni podjęli Uchwałę Nr XIII/102/2019.

 

Do punktu 2.4 porządku obrad

 

Kolejnym projektem uchwały jaki przedstawił Przewodniczący Rady był projekt uchwały w sprawie określenia wysokości wynagrodzenia dla rodzin zastępczych zawodowych, w tym pełniących funkcję pogotowia rodzinnego, świadczących w powiecie kluczborskim opiekę i wychowanie dzieciom przebywającym w rodzinnej pieczy zastępczej.

Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu uchwały w związku z czym Przewodniczący Rady Powiatu poddał go pod głosowanie.

Wyniki imienne:

ZA (18)

Maciej Sitek, Jakub Goliński, Artur Nowak, Rafał Neugebauer, Magdalena Durecka, Celina Zając, Damian Buła, Andrzej Olech,

Ryszard Okaj, Andrzej Butra, Teresa Wróbel, Robert Wietrzyk, Piotr Pośpiech, Marcin Michalski, Lesław Czernik, Zdzisław Pelc,

Jarosław Przybył, Wojciech Smolnik

PRZECIW (0)

WSTRZYMUJĘ SIĘ (0)

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI (1)

Przemysław Panicz

W głosowaniu radni podjęli Uchwałę Nr XIII/103/2019.

 

Do punktu 2.5 porządku obrad 

 

Następnie Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały zmieniający Uchwałę Nr XLI/256/2018 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 9 marca 2018 r. w sprawie określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć niektórych nauczycieli oraz zasad zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć w formie zaocznej i w kształceniu na odległość.

Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu uchwały w związku z czym Przewodniczący Rady Powiatu poddał go pod głosowanie.

Wyniki imienne:

ZA (18)

Jakub Goliński, Magdalena Durecka, Robert Wietrzyk, Rafał Neugebauer, Jarosław Przybył, Zdzisław Pelc, Teresa Wróbel, Artur

Nowak, Piotr Pośpiech, Andrzej Butra, Andrzej Olech, Ryszard Okaj, Marcin Michalski, Lesław Czernik, Damian Buła, Wojciech Smolnik, Celina Zając, Maciej Sitek

PRZECIW (0)

WSTRZYMUJĘ SIĘ (0)

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI (1)

Przemysław Panicz

W głosowaniu radni podjęli Uchwałę Nr XIII/104/2019.

  

Do punktu 2.6 porządku obrad 

 

Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach Powiatu Kluczborskiego w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach Powiatu Kluczborskiego.

Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu uchwały w związku z czym Przewodniczący Rady Powiatu poddał go pod głosowanie.

Wyniki imienne:

ZA (18)

Artur Nowak, Maciej Sitek, Jakub Goliński, Rafał Neugebauer, Andrzej Olech, Magdalena Durecka, Robert Wietrzyk, Zdzisław Pelc,

Jarosław Przybył, Andrzej Butra, Ryszard Okaj, Damian Buła, Teresa Wróbel, Piotr Pośpiech, Marcin Michalski, Lesław Czernik,

Celina Zając, Wojciech Smolnik

PRZECIW (0)

WSTRZYMUJĘ SIĘ (0)

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI (1)

Przemysław Panicz

W głosowaniu radni podjęli Uchwałę Nr XIII/105./2019

 

Do punktu 2.7 porządku obrad 

 

Następnie Przewodniczący Rady przedstawił kolejny projekt uchwały zmieniający uchwałę w sprawie utworzenia publicznej placówki doskonalenia nauczycieli.

Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu uchwały w związku z czym Przewodniczący Rady Powiatu poddał go pod głosowanie.

Wyniki imienne:

ZA (18)

Jakub Goliński, Andrzej Olech, Magdalena Durecka, Celina Zając, Marcin Michalski, Teresa Wróbel, Zdzisław Pelc, Damian Buła,

Artur Nowak, Piotr Pośpiech, Maciej Sitek, Lesław Czernik, Jarosław Przybył, Andrzej Butra, Ryszard Okaj, Rafał Neugebauer,

Wojciech Smolnik, Robert Wietrzyk

PRZECIW (0)

WSTRZYMUJĘ SIĘ (0)

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI (1)

Przemysław Panicz

W głosowaniu radni podjęli Uchwałę Nr XIII/106/2019.

 

Do punktu 2.8 porządku obrad 

 

Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił radnym projekt uchwały zmieniający uchwałę w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Kluczborskiego Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu uchwały w związku z czym Przewodniczący Rady Powiatu poddał go pod głosowanie.

Wyniki imienne:

ZA (18)

Maciej Sitek, Jakub Goliński, Andrzej Olech, Magdalena Durecka, Rafał Neugebauer, Marcin Michalski, Zdzisław Pelc, Wojciech

Smolnik, Celina Zając, Andrzej Butra, Piotr Pośpiech, Robert Wietrzyk, Damian Buła, Teresa Wróbel, Lesław Czernik, Ryszard Okaj,

Jarosław Przybył, Artur Nowak

PRZECIW (0)

WSTRZYMUJĘ SIĘ (0)

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI (1)

Przemysław Panicz

W głosowaniu radni podjęli Uchwałę Nr XIII/107/2019 w sprawie pozbawienia kategorii drogi powiatowej dla dróg lub ich odcinków położonych na terenie gminy Kluczbork
w obrębie miasta Kluczbork.

 

Do punktu 2.9 porządku obrad 

 

Następnie Przewodniczący Rady przedstawił radnym kolejny projekt uchwały z porządku obrad jakim był projekt w sprawie w sprawie nadania Statutu Domowi Pomocy Społecznej w Gierałcicach.

Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu uchwały w związku z czym Przewodniczący Rady Powiatu poddał go pod głosowanie.

Wyniki imienne:

ZA (17)

Maciej Sitek, Magdalena Durecka, Rafał Neugebauer, Jakub Goliński, Zdzisław Pelc, Celina Zając, Andrzej Olech, Artur Nowak,

Teresa Wróbel, Marcin Michalski, Andrzej Butra, Damian Buła, Jarosław Przybył, Wojciech Smolnik, Lesław Czernik, Ryszard Okaj,

Robert Wietrzyk

PRZECIW (0)

WSTRZYMUJĘ SIĘ (1)

Piotr Pośpiech

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI (1)

Przemysław Panicz

W głosowaniu radni podjęli Uchwałę Nr XIII/108/2019.

 

Do punktu 2.10 porządku obrad 

 

Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia petycji dotyczącej wprowadzenia Polityki Zarządzania Konfliktem Interesów.

Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu uchwały w związku z czym Przewodniczący Rady Powiatu poddał go pod głosowanie.

Wyniki imienne:

ZA (17)

Maciej Sitek, Rafał Neugebauer, Artur Nowak, Ryszard Okaj, Andrzej Olech, Marcin Michalski, Jarosław Przybył, Zdzisław Pelc,

Jakub Goliński, Teresa Wróbel, Magdalena Durecka, Lesław Czernik, Andrzej Butra, Piotr Pośpiech, Celina Zając, Robert Wietrzyk,

Wojciech Smolnik

PRZECIW (0)

WSTRZYMUJĘ SIĘ (1)

Damian Buła

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI (1)

Przemysław Panicz

W głosowaniu radni podjęli Uchwałę Nr XIII/109/2019.

 

Do punktu 3 porządku obrad 

 

Przedstawienie informacji z wykonania budżetu powiatu za I półrocze 2019 roku wraz z informacją o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej Powiatu Kluczborskiego z uwzględnieniem Opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o przebiegu wykonania budżetu powiatu za I półrocze 2019 roku.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Panu Staroście, który poinformował, że opinia RIO do ww.budżetu za I półrocze 2019 roku jest pozytywna z uwagami, co wskazuje zdaniem Pana Starosty na to, iż kierunek jaki obecnie jest prowadzony jest o wiele lepszy niż do tej pory. Jest to dowód na to, że Regionalna Izba Obrachunkowa widzi nasze starania i dlatego zaopiniowała sprawozdanie nie z zastrzeżeniami tylko z uwagami.  

O głos poprosił radny Piotr Pośpiech, który stwierdził, że na komisjach zgłaszał, iż informacja z wykonania budżetu powiatu za I półrocze 2019 r. jest przekazana w dniu 20.11.2019r. wg.stanu na dzień 30.06.2019r.  

Faktem jest, że takiej opinii trzeba pogratulować, ale nie można mówić, że takiej opinii nikt nie widział.  Opinia z zastrzeżeniami zdaniem radnego jest to taka opinia, która dopuszcza działania. Program Postępowania Naprawczego otrzymał opinię także z zastrzeżeniami i jest realizowany.

 

Do punktu 4 porządku obrad 

 

Głos kolejno zabrał Przewodniczący Rady, który przedstawił informację Zarządu Powiatu  o stanie realizacji zadań oświatowych powiatu kluczborskiego za rok szkolny 2018/2019

O głos poprosił radny Piotr Pośpiech, który poprosił o wyjaśnienie, czy zgodnie z zapisami Programu Naprawczego zostało zwolnionych 16 nauczycieli. Ponadto radny nawiązał do odpowiedzi na jego interpelację dotyczącą liczebności uczniów  w klasach pierwszych i stwierdził, iż liczebność klas jest zbyt duża i rozumie, że jest to w pewnym sensie oszczędność, ale taka duża liczba uczniów w klasach przedkłada się na komfort pracy nauczycieli i naukę uczniów. Powoduje to także odejścia uczniów ze szkół. Radny stwierdził, że jest to zły pomysł, aby np.w ZSO w Kluczborku 36 uczniów, 37 uczniów, w ZS Nr 1 w Kluczborku 41 uczniów, 43 uczniów  itp.    

Radny odnosząc się do powyższego stwierdził, że nie oczekuje odpowiedzi jedynie chciałby zwrócić uwagę na to, że w tak dużych i liczebnych klasach, które przypominają realia lat 50-tych można prowadzić nauczanie, jednak ktoś kto podjął decyzję, że będzie w takich klasach prowadzić naukę musi podjąć odpowiedzialność i zapewnić godziwe warunki pracy dla tych uczniów i nauczycieli.

Radny nawiązał również do obniżenia wynagrodzeń dla Dyrektorów szkół i placówek oświatowych. Radny poinformował, że trzykrotnie składał interpelacje, aby dowiedzieć się w jakich wysokościach zostały te wynagrodzenia obniżone. Po sześciu tygodniach otrzymał odpowiedź, że 4 dyrektorów szkół otrzymało zmniejszenie wynagrodzenia o około 600,00 zł brutto, jeden z dyrektorów o 1.019,00,-zł brutto, kolejny dyrektor o 174,00,-zł , następny o 870,00,-zł, kolejny o 696,00,-zł i jeden dyrektor otrzymał zwiększenie o kwotę 940,00,-zł.Radny odnosząc się do powyższego zapytał, czy ci dyrektorzy, którym obniżono wynagrodzenia mają szansę za swoją pracę otrzymać ponownie takie wynagrodzenia jak były przed obniżką. Następnie głos zabrał Pan Starosta, który poinformował, że szansa powrotu do wcześniejszym wysokości pensji jest, jednakże Ci nauczyciele otrzymali podwyżki z tytułu wzrostu wynagrodzeń z dniem 1 września 2019 r. i tzw.,,obniżka” została zniwelowana podwyżką ustawową.  Ponadto Pan Starosta stwierdził, że o tym fakcie informował wszystkich dyrektorów, iż jest to tylko na okres przejściowy i nie wyklucza, że od przyszłego roku przyjrzy się jeszcze raz tym wynagrodzeniom. Jeśli chodzi o liczebność klas to już poruszane to było na komisji, że do tematu powróci i być może od kolejnego semestru będzie zmiana.

Przewodniczący Rady zabierając głos stwierdził, iż cieszy go, że radny Piotr Pośpiech wstawia się bardzo mocno za dyrektorami i nauczycielami i trzeba przyznać bo rzeczywiście w oświacie sytuacja jest trudna jednakże ta sytuacja z czegoś wynika. Zdaniem przewodniczącego wynika z tego nad czym tak burzliwie debatowano w pkt.1  i trzeba o tym głośno powiedzieć, że nie jest tak, iż obecny Zarząd nie lubi dyrektorów i nauczycieli i przeprowadza takie działania. Wynika to z aktualnego stanu powiatu. Kolejno Przewodniczący Rady oddał głos radnemu Lesławowi Czernikowi, który odniósł się do wypowiedzi radnego Piotra Pośpiecha i stwierdził, że chciałby przypomnieć, że to właśnie radny Piotr Pośpiech rządząc 20 lat powiatem jest odpowiedzialny za te ,,godziwe” warunki  w większym stopniu niż obecny Zarząd Powiatu.

Ponadto radny stwierdził, że Komisja Oświaty była w naszych szkołach i niestety zmiany wewnątrz nie są zbyt duże i nie można mówić, że to wina obecnego Zarządu, gdyż do tego potrzeba czasu, a radny Piotr Pośpiech miał na to czas.    O głos poprosił radny Piotr Pośpiech, który stwierdził, że to co powiedział radny Lesław Czernik jest ryzykowną tezą, gdyż nie widział radny tych szkół jak obejmował funkcję Starosty.

Radny Piotr Pośpiech wyjaśnił, że wszystkie budynki zostały wyremontowane, objęte termomodernizacjami, powiat dysponuje także baza kształcenia praktycznego, której nie musi się wstydzić w regionie jak i w kraju, na którą pozyskano środki unijne. Radny Piotr Pośpiech powrócił do tematu z wcześniejszej swojej wypowiedzi czyli zwolnienia 16 nauczycieli i poprosił o odpowiedź, czy zostali oni zwolnieni.

Pan Starosta wyjaśnił radnemu, że stan zatrudnienia na I kwartał- pracownicy pedagogiczni wynosi 314, natomiast na III kwartał to 299. Kolejno głos zabrał radny Lesław Czernik, który stwierdził, że nie chciałby wchodzić w polemikę, ale przypomina radnemu Piotrowi Pośpiechowi, że był 20 lat temu w pierwszej kadencji radnym w Komisji Oświaty i pamięta jak wyglądały szkoły.
Jego zdaniem na zewnątrz widać termomodernizacje ale w środku jest wiele do zrobienia. 
O głos poprosił radny Marcin Michalski, który zapytał z czego wynikają dysproporcje w kwotach ,,obniżek” pensji u dyrektorów. Pan Starosta zabierając głos wyjaśnił, że kwestia wynagradzania kierowników jednostek leży w gestii Starosty, który ma prawo wynagradzać ich pod względem współpracy oraz wykonywania zadań. Zależy także to od wielkości szkoły. Pan Starosta wyjaśnił również, że obniżony został dodatek motywacyjny i funkcyjny. Następnie o głos poprosił radny Artur Nowak odnosząc się do liczebności klas stwierdzając, że  on sam uczył się w klasie 33 osobowej i nie jest to nowość. Natomiast jeśli chodzi  o inwestycje to w szkołach, to pamięta za czasów swojej nauki w jakim stanie opuszczał szkołę i jak wyglądała biblioteka i niestety wygląda tak do dzisiaj.Radny Piotr Pośpiech odnosząc się do powyższej wypowiedzi stwierdził, że obiekt został wyposażony w windę, wyposażone zostały pracownie. Radny stwierdził, że jest to złośliwość ze strony radnych, że tak mówią, ale chciałby jednak uzyskać odpowiedź czy 16 nauczycieli zostało zwolnionych ponieważ nie pytał o to ilu jest nauczycieli tylko chodziło mu o zapis
w programie naprawczym, aby zwolnić w maju 2019 r. 16 nauczycieli.
Pan Starosta zabierając głos poinformował, że już to podał, a zwolnienie nie zawsze oznacza wypowiedzenie umowy, ale także zwolnienie z innych przyczyn tak więc prosi o ,,nie łapanie za słówka”. Jak stwierdził Pan Starosta taka redukcja zatrudnienia nastąpiła. Pan Starosta odniósł się także do stanu infrastruktury w oświacie i poinformował, że Komisja Oświaty odwiedziła nasze szkoły i nie jest pewien czy ten dobry optymizm byłego Starosty podzielają dyrektorzy szkół, gdyż na jednym ze spotkań słyszał o wielu problemach jeśli chodzi  o boiska, cieknący dach itp. i nie jest to tak jak mówi radny Piotr Pośpiech.

Kolejno głos zabrał Przewodniczący Rady, który stwierdził, że wszyscy radni uczestniczyli  w komisjach i mieli szanse zobaczyć jak wygląda aktualna sytuacja w szkołach, to co zostało pomalowane i ocieplone to widać, ale jednak infrastruktura poza niektórymi szkołami wygląda naprawdę źle i trzeba to zmienić. Zdaniem Przewodniczącego Rady niektóre szkoły wyglądają tak jak 30, 40 lat temu i  jedynie dzięki staraniom dokonano zmian jeśli chodzi o bazę sportową w ZSO w Kluczborku, które posiada swoją halę i boisko.   Wygląd pozostałych szkół jeśli chodzi o infrastrukturę rekraacyjno-sportową jest bardzo zły i ma nadzieję, że współpraca z Gminą Kluczbork oraz pozyskiwanie środków z Ministerstwa Sportu być może w najbliższym czasie pozwoli na to, aby ta sytuacja się zmieniła.

O głos poprosił radny Jakub Goliński, który poinformował, że chciałby się odnieść do tego co zostało poczynione w ostatnich kilku latach jeśli chodzi o oświatę.

Radny stwierdził, ze baza kształcenia zawodowego została bardzo poprawiona czego przykładem jest pracownia mechaniczna i informatyczna w ZSL-T w Kluczborku, dofinansowane i pozyskane zostały środki na pracownię w ZS Nr 2 CKU w Kluczborku oraz ZS Nr 1 w Kluczborku, została odnowiona stołówka, odnowiono aulę w ZSO w Kluczborku. Nie było środków dedykowanych na infrastrukturę sportową, ale te środki, które były zostały zainwestowane. Poza tym pozyskano środki na kształcenie ogólne w kwocie  pół miliona złotych (na zajęcia pozalekcyjne z czego 100tys. zostało zainwestowane w pracownię komputerową. Pan Starosta zabierając głos stwierdził, że słuchając tych wypowiedzi ma wrażenie, że dyrektorzy mówią zupełnie inaczej, że brakuje ciągle na różne rzeczy. Pan Starosta poinformował, ze nie neguje tego, co zostało zrobione ale nie można mówić,

że jest super bo tak nie jest. Kolejno radny Jakub Goliński zabierając głos stwierdził, że potrzeby są i będą, ale w ostatnich latach  jeśli chodzi o infrastrukturę to wiele środków zostało zainwestowanych.

Przewodniczący Rady stwierdził, że jeśli chodzi o szkolnictwo zawodowe to przyznaje rację i jest to widoczne, natomiast jeśli chodzi o inne potrzeby to na chwilę obecną nie można im sprostać.

Kolejno o głos poprosił radny Piotr Pośpiech, który stwierdził, że dziwi się radnym którzy są w radzie kilka kadencji. Inwestycje, które były realizowane w tym czasie to baza oświatowa łącznie z pracowniami, podniesienie stanu sprawności technicznej obiektów co opiewa na kwotę około 36 mln zł. Ponadto założono 156 kolektorów słonecznych, kotłownia na bio masę, wymiana stolarki okiennej, renowacja drzwi wejściowych w ZSO w Kluczborku

(80 tys.zł), docieplenia dachu, wybudowano kominy wentylacyjne, których nie było. Radny nawiązał także do bazy sportowej i stwierdził, że jeśli chodzi o boisko wielofunkcyjne przy ZSO to jest inwestycja o którą właśnie się też starał wraz ze współpracownikami. Dotyczy to także remontu sali gimnastycznej w ZSO, ZS nr 1 i ZS Nr 2-CKU w Kluczborku.

 

Do punktu 5 porządku obrad 

 

Kolejno Przewodniczący przedstawił sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu za okres od 13.09.2019 r. do 31.10.2019 r.

Przewodniczący Rady udzielił głosu radnej Celinie Zając, która zapytała odnosząc się do sprawozdania z dnia 21.10.2019r. czy te wyjaśnienia o jakie poprosił Wojewoda Opolski jeśli chodzi o kwalifikacje jednego z Kierowników naszej jednostki to są na skutek kontroli, czy też jakiejś interwencji. Przewodniczący Rady udzielił głosu Panu Staroście, który wyjaśnił, że chodzi tu o Dyrektora DPS w Kluczborku i jest to efekt donosu.

Radni nie wnieśli innych zapytań w związku z czym Przewodniczący Rady poddał sprawozdanie pod głosowanie.

Wyniki imienne:

ZA (10)

Rafał Neugebauer, Maciej Sitek, Artur Nowak, Andrzej Olech, Zdzisław Pelc, Jarosław Przybył, Ryszard Okaj, Robert Wietrzyk,

Lesław Czernik, Wojciech Smolnik

PRZECIW (0)

WSTRZYMUJĘ SIĘ (7)

Marcin Michalski, Jakub Goliński, Piotr Pośpiech, Teresa Wróbel, Damian Buła, Magdalena Durecka, Celina Zając

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI (2)

Andrzej Butra, Przemysław Panicz

 

Do punktu 6 porządku obrad

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady podziękował wszystkim zebranym za udział w obradach i o godz.16 01 zamknął XIII sesję Rady Powiatu w Kluczborku.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

 

                                                                  Przewodniczący Rady Powiatu

                                                        w Kluczborku
                                                         Andrzej Olech

 

 

 

 

  Protokołowała:

Joanna Strzelczyk