Protokół Nr 12/2019

z posiedzenia Komisji Budżetu i Rolnictwa w dniu 14 listopada 2019 r.

 

Przewodniczył Robert Wietrzyk -Przewodniczący Komisji Budżetu i Rolnictwa

 

Porządek posiedzenia:   

1.      Otwarcie posiedzenia.

2.      Analiza sprawozdania Zarządu Powiatu z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2019 r. i informacji o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej powiatu kluczborskiego wraz
z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej.

3.      Analiza materiałów na Sesję Rady Powiatu.

4.      Zamknięcie posiedzenia.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.      Mirosław Birecki – Starosta Kluczborski

2.      Magdalena Żmuda - Lewald - Skarbnik Powiatu

3.      Anna Szczygieł – Naczelnik Wydziału Obsługi Finansowo-Księgowej Jednostek  Organizacyjnych Powiatu.

4.      Krzysztof Zabłocki – Dyrektor DPS w Gierałcicach

5.      Iwona Rudnicka - Hrynyszyn – Dyrektor PCPR w Kluczborku

 

Ad.1.

Przewodniczący Komisji Budżetu i Rolnictwa- Robert Wietrzyk przywitał wszystkich zebranych radnych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. W posiedzeniu komisji uczestniczyło 6 radnych.

Radni przyjęli powyższy porządek obrad, 5 głosów za, 1 radny nie głosował.

 

Ad.2.

Przewodniczący przeszedł do omówienia 2 punktu z porządku obrad. Głos zabrał Starosta Kluczborski, który powiedział, że opinia RIO w sprawie wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2019 r. jest pozytywna z uwagami, co pokazuje, że realizacja budżetu przebiega prawidłowo. Następnie głos zabrał radny Piotr Pośpiech, który stwierdził, że dość późno owe sprawozdanie trafia na Sesję Rady Powiatu, na ogół w innych samorządach sprawozdanie za I półrocze jest na sesji wrześniowej. Radny zapytał, czy znany jest powód dlaczego opinia RIO tak późno została sporządzona? Pan Starosta odpowiedział, że nie jest znany żaden szczególny powód. Ministerstwo Finansów również dopytywało o opinię RIO. Radny Piotr Pośpiech zapytał, kto wchodzi w skład zespołu monitorującego realizację programu naprawczego. W opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej jest pod tym kątem uwaga, iż zespół ten powstał po kilku miesiącach od uchwalenia programu naprawczego. Starosta Kluczborski powiedział, że jest uchwała Zarządu Powiatu w sprawie powołania zespołu do spraw monitorowania realizacji programu postępowania naprawczego w Powiecie Kluczborskim, która określa skład tego zespołu. Starosta Kluczborski powiedział, że zespół ten został powołany z własnej woli, nie ma przepisu, który nakazuje powołanie takiego zespołu. Radny Damian Buła zapytał, czy w ramach spotkań zespołu są prowadzone protokoły. Pani Skarbnik powiedziała, że co 2, 3 tyg. odbywają się spotkania, na które zapraszani są dyrektorzy poszczególnych jednostek i sporządzane są protokoły. Głównym celem jest monitorowanie wydatków jednostek. Radny Damian Buła zgłosił wniosek, aby protokoły z posiedzeń, które już się odbyły i uchwała ze składem zespołu zostały przesłane na email radnych z komisji. Następnie radny Piotr Pośpiech powiedział, że analiza sprawozdania zwraca uwagę na fakt, że prolongowanych spłat wobec ZUS zostało na kwotę ponad 4 mln zł. Pani Anna Szczygieł powiedziała, że obecnie wszystko jest już uregulowane. Radny Piotr Pośpiech powiedział, że być może to wyjaśnia, to że jest niskie wykonanie wydatków w całej oświacie. Na koniec I półrocza pomimo wypłaty 13stek, jest to 45,4% wykonania.
W oświacie takie wykonanie na koniec I półrocza jest rzadkością. Nawet jeśli odliczy się strajk, za który ok. 800 tys. zł. było oszczędności. Pani Anna Szczygieł powiedziała, że plan jest zabezpieczony do końca roku. Pan Starosta powiedział, że w tym roku należy dołożyć do oświaty ponad 7 mln zł. Pani Anna Szczygieł powiedziała, że na Sesji Rady Powiatu w sierpniu zwiększane były wydatki  bo Powiat otrzymał subwencję w kwocie 620 tys. na podwyżki dla nauczycieli. Radny Piotr Pośpiech zapytał, ile osób zostało zwolnionych w ramach szkół, ilu nauczycieli i ilu pozostałych pracowników. Pani Anna Szczygieł powiedziała, że ten temat omawiany był na I posiedzeniu Zespołu do spraw monitorowania realizacji programu postępowania naprawczego i przy wysyłce protokołów do radnych z tych posiedzeń, te dane również zostaną przekazane.

 

 

Ad.3.

Przewodniczący przeszedł do omówienia materiałów na XIII Sesję Rady Powiatu. Pierwszy projekt był w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2019. Głos zabrał Starosta Kluczborski, który poinformował radnych o tym, że składany wniosek do Ministerstwa Finansów w sprawie udzielenia pożyczki z budżetu Państwa otrzymał opinię pozytywną. W niedługim czasie zostanie podpisana umowa. Pan Starosta podziękował radnym, którzy głosowali za uchwałą w sprawie udzielenia pożyczki. Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu i Przewodniczący poddał projekt pod zaopiniowanie. W głosowaniu 3 radnych było za pozytywnym zaopiniowaniem, 2 radnych wstrzymało się od głosu, 1 radny nie brał udziału w głosowaniu Następnie Przewodniczący przedstawił radnym kolejny projekt uchwały: w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej. Pani Anna Szczygieł powiedziała, że zostają zmniejszone wydatki majątkowe o kwotę 21.525,00 zł w związku z przesunięciem realizacji zadania w sprawie opracowania projektu budowlanego na przebudowę drogi powiatowej Nr 1340 - chodnik w m. Laskowice na rok 2020. Następnie 13.000,00 zł - zmniejszenie wydatków bieżących w Domu Pomocy Społecznej w Gierałcicach w celu zabezpieczenia wkładu własnego do dotacji otrzymanej od Wojewody Opolskiego na zakup schodołazu i montaż instalacji przeciwpożarowej. Zwiększone zostają wydatki w Starostwie na modernizację infrastruktury informatycznej, jeśli nie zostanie to zrobione to od stycznia 2020 r. nie będzie możliwości, by wysyłać sprawozdania do Ministerstwa Finansów. W jednym z wydziałów komputery nie będą działały, ze względu na starą bazę. Zostaje wprowadzony nowy projekt, który będzie w ZSO w Kluczborku „Nowoczesna Europejska Szkoła”. Następnie 50.000,00 zł - przeniesienia pomiędzy rozdziałami klasyfikacji budżetowej w celu zwiększenia wydatków bieżących z tytułu zasiłków dla dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych oraz 31.037,33 zł - przeniesienie wydatków pomiędzy rozdziałami klasyfikacji budżetowej w celu zwiększenia dotacji dla dziecka umieszczonego w placówce opiekuńczo-wychowawczej. Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej i radni pozytywnie go zaopiniowali, 3 głosy za, 2 radnych wstrzymało się od głosu, 1 radny nie brał udziału w głosowaniu. Kolejno przedstawiony został projekt w sprawie zmiany uchwały w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2019 rok. O zabranie głosu poproszona została Dyrektor PCPR w Kluczborku Pani Iwona Rudnicka-Hrynyszyn, która powiedziała, że proponowana jest zmiana w tym projekcie odnośnie podziału środków w ramach zadań, które są realizowane ze środków z PFRON. W Tym roku zostały przydzielone dodatkowe pieniądze na realizację zadań. Z racji tego, że pieniądze te zostały dość późno przekazane nie ma możliwości, by wszystkie zadania zrealizować w tym roku, więc jest propozycja przeniesienia tych środków na te zadania, które można wykonać do końca roku, np. dofinansowanie kosztów tworzenia i działania Warsztatów Terapii Zajęciowej, zaopatrzenie w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze, dofinansowanie turnusów rehabilitacyjnych czy też dofinansowanie do likwidacji barier funkcjonalnych. Dodatkowo PCPR dysponuje środkami w ramach rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych, które zostały niewykorzystane w PUP w Kluczborku. W głosowaniu radni pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały, jednogłośnie, 6 głosów za. Przewodniczący przeszedł do omówienia projektu w sprawie określenia wysokości wynagrodzenia dla rodzin zastępczych zawodowych, w tym pełniących funkcję pogotowia rodzinnego, świadczących w powiecie kluczborskim opiekę i wychowanie dzieciom przebywającym w rodzinnej pieczy zastępczej. Głos zabrała Pani Iwona Rudnicka-Hrynyszyn, która powiedziała, że Rodzina zastępcza zawodowa powstaje, gdy jeden z rodziców decyduje się zrezygnować z pracy, by poświęcić swój czas na wychowywanie dzieci. Rodzicielstwo zastępcze staje się wówczas zawodem, więc oprócz wsparcia rodzina otrzymuje także wynagrodzenie. Rodzina zawodowa przyjmuje dwoje lub troje dzieci, w wyjątkowych przypadkach do czworga, jeśli jest to rodzeństwo. Następie Ustawa z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej w art.85 reguluje kwestie wynagrodzenia rodziny zastępczej zawodowej i prowadzącego rodzinny dom dziecka na poziomie nie niższym niż 2000zł dla r.z. zawodowej oraz prowadzącemu r.d.d oraz 2600 zł dla rodziny zastępczej pełniącej funkcję pogotowia rodzinnego. Wysokość tych świadczeń ustalano w 2011r., kiedy tworzona była ustawa, obecnie stawki zagwarantowane ustawowo nie są adekwatne do nakładu pracy jaką wykonują rodziny zastępcze zawodowe, od których wymaga sią doświadczenia, gotowości do przyjęcia dziecka oraz wysokich kwalifikacji, które muszą być systematycznie podnoszone. Rodziny zastępcze zawodowe oraz prowadzący rodzinne domy dziecka, bez zgody starosty nie mogą podjąć dodatkowego zatrudnienia. W praktyce często jest to niemożliwe z powodu braku czasu, gdyż opieka nad dziećmi wymaga dużego zaangażowania i wielokierunkowych działań. W związku z powyższym zasadnym jest podniesienie wynagrodzenia do wysokości 2.300 zł dla rodziny zastępczej zawodowej i prowadzącego rodzinny dom dziecka oraz do wysokości 2.800 zł dla rodziny zastępczej pełniącej pogotowie rodzinne. Głos zabrał radny Damian Buła, który zapytał dlaczego to wynagrodzenie nie zostanie podniesione do kwoty minimalnego wynagrodzenia, które od 2020 roku będzie wynosiło 2600 zł. Pani dyrektor odpowiedziała, że kwota minimalnego wynagrodzenia nie ma odniesienia do wynagrodzenia, które jest wypłacane na zasadach umowy zlecenia. Na chwilę obecną Powiat ma jedną rodzinę zastępczą zawodową.  W związku z brakiem innych zapytań Przewodniczący poddał pod głosowanie powyższy projekt, który jednogłośnie został pozytywnie zaopiniowany przez radnych. Kolejny projekt uchwały dotyczył zmiany uchwały XLI/256/2018 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 9 marca 2018 r. w sprawie określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć niektórych nauczycieli oraz zasad zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć w formie zaocznej i w kształceniu na odległość. Głos zabrała Pani Naczelnik Edukacji i Sportu Rozalia Słoniowska, która powiedziała, że art.42
ust. 7 pkt 3 ustawy Karta Nauczyciela nakłada na organ prowadzący obowiązek określenia wymiaru zajęć dla nauczycieli niewymienionych w ust. 3 tego artykułu, a zatrudnionych w jednostkach oświatowych danej jednostki samorządu terytorialnego. Art.1 pkt. 13 lit. c ustawy z dnia 13 czerwca 2019 r. o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r. poz. 1287) zmienia zapis art. 42 ust. 7 pkt 3 Karty Nauczyciela dodając w w/w pkt 3 lit. d w brzmieniu „d) nauczycieli praktycznej nauki zawodu we wszystkich typach szkół i na kwalifikacyjnych kursach zawodowych, z tym że wymiar ten nie może przekraczać 20 godzin.", co powoduje konieczność podjęcia w/w uchwały. Powyższy projekt radni zaopiniowali pozytywnie, 5 głosów za , 1 radny wstrzymał się od głosu. Kolejno Przewodniczący przedstawił projekt w sprawie ustalania regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach Powiatu Kluczborskiego. O wyjaśnienie powyższego projektu została poproszona Pani Rozalia Słoniowska, która powiedziała, że regulamin został uzgodniony ze związkami zawodowymi zrzeszającymi nauczycieli zatrudnionych w szkołach Powiatu Kluczborskiego. Został podpisany protokół uzgodnień i rozbieżności. Do regulaminu m.in. wprowadzono zapis określający wysokość dodatku funkcyjnego dla nauczyciela, któremu powierzono wychowawstwo klasy – 300 PLN oraz wysokość dodatku funkcyjnego dla nauczyciela, któremu powierzono opiekę nad oddziałem przedszkolnym – 300 PLN, wprowadzono zapis określający wysokość dodatku funkcyjnego dla doradcy metodycznego w wysokości do 50% otrzymywanego przez nauczyciela wynagrodzenia zasadniczego a także dodano nowy zapis określający wysokość dodatku za trudne warunki pracy dla nauczyciela prowadzącego w szkole ogólnodostępnej indywidualne nauczanie dziecka zakwalifikowanego do kształcenia specjalnego: 5-10% wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela. Wprowadzono również nowy zapis dotyczący możliwości przyznania dodatku funkcyjnego w wysokości ustalonej dla dyrektora szkoły osobie zastępującej nieobecnego dyrektora w szkole, w której nie tworzy się stanowiska wicedyrektora. Związek Nauczycielstwa Polskiego wydał pozytywną opinię w sprawie regulaminu. Radni pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały 5 głosów za, 1 radny wstrzymał się od głosu. Kolejny omówiony projekt dotyczył zmiany uchwały w sprawie utworzenia publicznej placówki doskonalenia nauczycieli. Pani Rozalia Słoniowska wyjaśniła, że zmiana ta nastąpiła z uwagi na pismo od Kuratora Oświaty
w sprawie modyfikacji statutu Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Kluczborku i dokonuje się zmiany w §7 ust. 2 zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli. Dodatkowo wprowadza się zapis umożliwiający prowadzenie przez placówkę kursów kwalifikacyjnych dla nauczycieli i kursów pedagogicznych dla instruktorów praktycznej nauki zawodu. Radni pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt, 5 głosów za, 1 radny wstrzymał się od głosu. Następnie Przewodniczący przedstawił radnym projekt w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Kluczborskiego. Głos zabrał Starosta kluczborski, który powiedział, że w wyżej wymienionym Statucie dokonuje się zmian nazw szkół. Radni pozytywnie zaopiniowali projekt uchwały, jednogłośnie. Kolejny projekt dotyczył nadania Statutu Domowi Pomocy Społecznej w Gierałcicach. O zabranie głosu poproszony został Dyrektor DPS w Gierałcicach Pan Krzysztof Zabłocki, który powiedział, że poprzedni Statut jednostki uchwalony był w 2006 r. i od tego czasu wiele przepisów się zmieniło. Pojawiły się nowe zapisy w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, które obecnie obowiązują DPS, a nie były ujęte w poprzednim Statucie. W wyniku zmian organizacyjnych Dom Pomocy Społecznej w Gierałcicach nie zatrudnia już Głównego Księgowego, a jego obowiązki zostały przeniesione na innych pracowników, a także do Wydziału Obsługi Finansowo Księgowej Starostwa Powiatowego w Kluczborku. Następnie w wyniku przeprowadzonej kontroli przez Wydział Finansowy Starostwa Powiatowego w zaleceniach pokontrolnych wskazano, by doprowadzić do zgodności ze stanem faktycznym Statut jednostki. Regulamin Organizacyjny jednostki również został uaktualniony. Wobec braku zapytań radni w głosowaniu zaopiniowali pozytywnie powyższy projekt, 5 głosów za, 1 radny wstrzymał się od głosu. Następnie Przewodniczący przedstawił radnym ostatni projekt z omawianych materiałów na Sesję Rady Powiatu w sprawie rozpatrzenia petycji dotyczącej wprowadzenia Polityki Zarządzania Konfliktem Interesów. Projekt ten został dokładnie omówiony na Komisji Skarg, Wniosków i Petycji. Radni w głosowaniu pozytywnie projekt zaopiniowali, 4 głosy za, 2 radnych wstrzymało się od głosu. Następnie Przewodniczący zapytał radnych czy ktoś ma zapytanie do informacji Zarządu Powiatu o stanie realizacji zadań oświatowych powiatu kluczborskiego za rok szkolny 2018/2019. Radny Piotr Pośpiech zapytał, dlaczego ten temat jest tak późno przedłożony na Sesję, bo na ogół w innych samorządach jest do końca października. Pani Anna Szczygieł powiedziała, że do końca października informacja została przedłożona radnym. Przewodniczący zapytał, czy ktoś z radnych ma zapytanie do sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu za okres od 13.09.2019 r. do 31.10.2019 r. Radny Piotr Pośpiech stwierdził, że wczoraj radni otrzymali materiały na Sesję i nie było możliwości, by dokładnie się z nimi zapoznać.

 

Ad.4.

Przewodniczący Komisji w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął posiedzenie Komisji Budżetu i Rolnictwa.

Na tym protokół zakończono.

                                                                                               

                                                                            

                                           Przewodniczący Komisji Budżetu i Rolnictwa
                                          Robert Wietrzyk

 

 

 

 

Protokołowała:

Małgorzata Gulanowska