Protokół Nr  16/2019



z posiedzenia Komisji Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska
w dniu 19 listopada 2019 r.

 

 

Przewodniczył Wojciech Smolnik -Przewodniczący Komisji Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska.

 

Porządek posiedzenia:

1.      Otwarcie posiedzenia.

2.      Bezpieczeństwo Powiatu Kluczborskiego w zakresie kompetencji Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Kluczborku.

3.      Informacja na temat negocjacji dyżurów aptek w 2020 r.

4.      Analiza materiałów na XIII Sesję Rady Powiatu

5.      Wolne wnioski.   

6.      Zamknięcie posiedzenia.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

1. Magdalena Żmuda- Lewald – Skarbnik Powiatu.

2. Mieczysław Zaleciński – Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia.

3. Mariusz Stępień – Komendant Komendy Powiatowej PSP w Kluczborku.

4. Marek Tomków – Prezes Opolskiej Okręgowej Rady Aptekarskiej.

5. Mariusz Wojtunik – Kierownik Apteki.

6. Marcin Pasternak – Właściciel apteki w Wołczynie

 

Ad.1.

Przewodniczący Komisji Zdrowia – Wojciech Smolnik otworzył posiedzenie
i przywitał wszystkich zebranych radnych oraz zaproszonych gości. W posiedzeniu uczestniczyło 11 radnych. Radni jednogłośnie przyjęli powyższy porządek.

 

Ad.2.

Przewodniczący Komisji udzielił głosu Komendantowi Komendy Powiatowej PSP w Kluczborku. Pan Komendant Mariusz Stępień podziękował radnym za przybycie do Komendy i po krótce omówił funkcjonowanie jednostki. Komendant Straży powiedział, że jego jednostka zajmuje się przede wszystkim  zwalczaniem wszelkich zagrożeń pożarowych, jak również usuwaniem skutków różnych anomalii pogodowych. Straż wspomaga także weterynarię np. przy dezynfekcji pomieszczeń oraz jest wysyłana do bezpośredniego zagrożenia życia w przypadku, gdy nie ma wolnej karetki. Jednostka wyposażona jest we własny agregat prądotwórczy, więc nie ma zagrożenia w przypadku awarii prądu. Na zmianie jest 8 strażaków, 24/48- system trzyzmianowy. Jest 10 jednostek straży w krajowym systemie, a 26 poza. W tym roku jednym z ważniejszych zakupów, było nabycie sprężarki za kwotę 67 tyś zł, która pompuje sprężone powietrze do aparatów ochrony dróg oddechowych. Nowa sprężarka jest w stanie w jednym czasie napełniać 8 butli, a starsza mogła napełnić 2 butle. Starsza sprężarka, która w dalszym ciągu może być eksploatowana zostanie przekazana do Gminy Wołczyn lub Gminy Byczyna. W przyszłym roku jednostka ma w planie zakup ciągnika siodłowego do cysterny, gdzie 70% kwoty zakupu zostanie sfinansowana  z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska, pozostałe 30% środków należy pozyskać samemu. Obecnie samochód, który jest przy cysternie jest z 1987 roku,  w ostatnim czasie często się psuje, dlatego wymaga wymiany. Komendant powiedział, że pod względem sprzętu jednostka jest bardzo dobrze wyposażona, spełnia standardy takie jakie są na zachodzie. Radna Teresa Wróbel złożyła podziękowania na ręce Komendanta dla całej jednostki za błyskawiczną i fachową pomoc podczas zdarzenia, w którym jeden z członków rodziny wymagał pomocy. Przewodniczący Komisji Wojciech Smolnik zapytał jaki odsetek wyjazdów stanowią pożary? Pan Komendant odpowiedział, że wyjazdy do pożarów stanowią ok. 35%-40 % wszystkich zgłoszeń.Następnie Pan Komendant oprowadził radnych po jednostce, prezentując kolejno różne pomieszczenia, m.in. stanowisko kierowania, które obecnie jest w trakcie modernizacji. Radni mieli również możliwość zaznajomienia się ze sprzętem jakim jednostka dysponuje. Na wyposażeniu jednostki znajduje się m.in. samochód operacyjny ISUZU, samochód pierwszo wyjazdowy, drabina mechaniczna, łódź motorowa, przyczepka kwatermistrzowska z namiotem pneumatycznym, który służy do organizacji sztabu w razie interwencji oraz wiele innych niezbędnych pojazdów i sprzętów, które Pan Komendant po kolei radnym przedstawił.

 

Ad.3.

Przewodniczący Komisji przeszedł do omówienia kolejnego punktu z porządku obrad dot. dyżurów w aptekach. Przewodniczący poinformował radnych, że jakiś czas temu w Starostwie odbyło się spotkanie z przedstawicielami aptek w sprawie nocnych i świątecznych dyżurów. Następnie głos zabrał Pan Mariusz Wojtunik, który powiedział, że zostało wystosowane pismo do Pana Starosty podpisane przez przedstawicieli wszystkich aptek w sprawie zmiany uchwały dot. dyżurów aptek. Pismo zostało napisane, dlatego, że dyżury apteczne, całodobowe są nierentowne. Pan Mariusz Wojtunik zaprezentował przykładowy wydruk z trzech kluczborskich aptek z produktami, które na ogół są kupowane w czasie nocnego dyżuru oraz z kwotami, które dana apteka na tych dyżurach zarabia. Na ogół w porze nocnej kupowane są leki przeciwbólowe, które dostępne są też na każdej stacji benzynowej. Wszystkie apteki oświadczyły, iż w czasie nocnego dyżuru nie sprzedają leków, które ratują zdrowie i życie. Kwoty pozyskiwane na tych dyżurach maksymalnie sięgają 100 zł. Dyżur w aptece musi być pełniony przez magistra farmacji. Uchwałę w sprawie dyżurów aptek podejmuje Rada Powiatu i według ustawy ma zapewnić dostępność do leków. Starostwo nie płaci aptekom za dyżury, gdyż nie ma takiego zapisu w ustawie, który zobligowałby Starostwo do zapłaty. W piśmie, które zostało wystosowane do Starosty była prośba aptekarzy o uwzględnienie dyżurów do godziny 21. Jednak w wyniku przeprowadzonych negocjacji, aby ten dyżur zahaczał o porę nocną, która zaczyna się o 22, aptekarze zgodzili się ostatecznie na dyżur do godziny 23. Pan Mariusz Wojtunik w imieniu aptekarzy zwrócił się do radnych o pozytywne zaopiniowanie prośby w sprawie dyżurów do godziny 23 oraz o przegłosowanie takiego projektu uchwały na Sesji Rady Powiatu. Dla aptekarzy nie ma żadnych konsekwencji prawnych jeśli odstąpią od pełnienia dyżuru, dlatego też została podjęta wewnętrzna uchwała aptekarska, że bez względu na to, jaka będzie decyzja Rady Powiatu aptekarze dyżurów nie będą pełnić wcale, albo będą pełnić według ustaleń do godziny 23. Kolejno głos zabrał Pan Marek Tomków – Prezes Opolskiej Okręgowej Rady Aptekarskiej, który powiedział, że od wielu lat na Radzie Powiatu spoczywa obowiązek ustalenia godzin czynności aptek, przez ostatnie lata było to całodobowo. Obecnie dyżur nocny apteki wyceniony jest na ok. 420 zł, Starostwo do tego nie dopłaca, więc musi to robić aptekarz. Fizycznie również brakuje osób do pełnienia takich dyżurów, czasami trzeba ściągnąć kogoś na dyżur np. z Krakowa. Obecnie w całej Polsce trwają dyskusje dot. dyżurowania aptek. W Oleśnie dyżury do godziny 23 już funkcjonują. W Otmuchowie i np. Paczkowie takich dyżurów już nie ma w ogóle. Pan Marek Tomków powiedział, że aptekarze nie chcą takiego rozwiązania, że nie będą dyżurować wcale, bo to polegałoby na tym, że przez wszystkie wolne niedziele, święta i noce od godziny 22 apteki byłyby nieczynne. Jeśli zostanie podjęta przez Radę Powiatu uchwała o dyżurach do godziny 23, to dwie apteki zobowiązały się, że ten dyżur będą pełniły przez cały rok. Następnie głos zabrał właściciel apteki w Wołczynie Pan Marcin Pasternak, który powiedział, że tak naprawdę Rada Powiatu nie ma podstawy prawnej, by nakazać podmiotom prowadzącym apteki funkcjonować w wybranych godzinach. W Kluczborku zostało kilka prywatnych aptek, reszta podlega pod daną sieć. Pan Marcin Pasternak powiedział, że od aptek wymaga się całodobowych dyżurów, bez żadnego wsparcia ze strony Powiatu. DPS-y podlegające pod Powiat zaopatrują się w leki w aptekach sieciowych. W Wołczynie żadna apteka nie pełni dyżuru po godzinie 23, tym bardziej, że w porze nocnej żaden lekarz ani przychodnia nie pracuje. Następnie głos zabrał radny Piotr Pośpiech, który powiedział, że temat dyżurów aptek nie jest nowy. Stanowisko Związku Powiatów Polskich kiedyś i obecnie jest jednoznaczne, że Powiaty nie będą dopłacały do dyżurów aptek. Radny Piotr Pośpiech zapytał, czy procedura ustalania tych dyżurów, która wynika z prawa farmaceutycznego i wymaga stosownych uzgodnień oraz wobec propozycji, która została złożona w kwestii pełnienia dyżurów do godziny 23, to czy ta procedura jest możliwa do wykonania a na jej podstawie podjęcie uchwały. Głos w tej sprawie zabrał Pan Mieczysław Zaleciński, który powiedział, że  rozkład pracy dyżurów aptek podlega przed przedłożeniem projektu uchwały zaopiniowaniu przez burmistrzów, wójta oraz przez Okręgową Radę Aptekarską. Bez opinii nie można przedłożyć projektu uchwały na Radę Powiatu, mimo, iż opinie te nie są wiążące przy podjęciu uchwały. Pan Marek Tomków powiedział, że jeśli zostanie na Radę Powiatu przedstawiony projekt mówiący o całodobowym pełnieniu dyżuru to opinia Okręgowej Rady Aptekarskiej będzie negatywna. Radna Teresa Wróbel zapytała, czy jeśli byłaby dopłata
z Powiatu to czy całodobowe dyżury mogłyby być dalej prowadzone? Pan Marek Tomków powiedział, że nie ma możliwości prawnej, aby Powiat płacił aptekom za dyżury. Głos zabrał Przewodniczący Rady Powiatu Pan Andrzej Olech, który powiedział, że patrząc na wyniki sprzedaży w godzinach nocnych, nie widać dalszego sensu, aby w dalszym ciągu dyżury były całodobowe.

 

Ad.4.

Przewodniczący przeszedł do omówienia materiałów na Sesję Rady Powiatu. Pierwszy projekt uchwały dotyczył zmiany uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2019. Z racji omówienia materiałów na Sesję na wcześniejszych Komisjach radni nie wnieśli zapytań. Następny przedstawiony projekt dotyczył zmiany wieloletniej prognozy finansowej. Radni również nie wnieśli uwag. Kolejny projekt uchwały dotyczył zmiany uchwały w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2019 rok. Radni nie zgłosili żadnych uwag. W następnej kolejności przedstawiony został projekt w sprawie określenia wysokości wynagrodzenia dla rodzin zastępczych zawodowych w tym pełniących funkcję pogotowia rodzinnego, świadczących w powiecie kluczborskim opiekę i wychowanie dzieciom przebywającym w rodzinnej pieczy zastępczej.  Radni nie wnieśli zastrzeżeń do projektu. Kolejno przedstawiony został projekt w sprawie zmiany uchwały Nr XLI/256/2018 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 9 marca 2018 r. w sprawie określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć niektórych nauczycieli oraz zasad zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć w formie zaocznej i w kształceniu na odległość. Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu. Następny projekt dotyczył ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach Powiatu Kluczborskiego. Radni nie mieli uwag. Kolejny projekt był w sprawie zmiany uchwały w sprawie utworzenia publicznej placówki doskonalenia nauczycieli. Radnie nie zgłosili pytań. Przewodniczący przedstawił następnie projekt w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Kluczborskiego, radni nie zgłosili uwag. Następny w kolejności do omówienia był projektw sprawie nadania Statutu Domowi Pomocy Społecznej w Gierałcicach oraz kolejny w sprawie rozpatrzenia petycji dotyczącej wprowadzenia Polityki Zarządzania Konfliktem Interesów. Do obu projektów radni nie wnieśli uwag. Następnie Przewodniczący zapytał radnych czy mają pytania dotyczące informacji z wykonania budżetu Powiatu za I półrocze 2019 roku wraz z informacją o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej Powiatu Kluczborskiego z uwzględnieniem opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o przebiegu wykonania budżetu powiatu za I półrocze 2019 roku. Przewodniczący poinformował radnych, że opinia RIO jest pozytywna z uwagami. Radni nie mieli pytań. Kolejny punkt dotyczył informacji Zarządu Powiatu o stanie realizacji zadań oświatowych powiatu kluczborskiego za rok szkolny 2018/2019. Radni nie zgłosili zapytań. Ostatni przedstawiony punkt dotyczył sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu za okres od 13.09.2019 r. do 31.10.2019 r. Radni nie wnieśli zapytań do powyższego sprawozdania.

 

Ad.5.

Radni nie zgłosili wolnych wniosków.

 

Ad.6.

W związku z wyczerpaniem porządku obrad zamknięto posiedzenie Komisji Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

                                                     

                                          Przewodniczący Komisji Zdrowia,

                                                       Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska

                                       Wojciech Smolnik

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Protokołowała:

Małgorzata Gulanowska