Uchwała Nr X/92/2019
Rady Powiatu w Kluczborku
z dnia 30 września 2019 r.
zmieniająca uchwałę w sprawie utworzenia publicznej placówki doskonalenia nauczycieli.
Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 511.), art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869 z późn. zm.) oraz § 2 ust. 3 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. z 2019 r. poz. 1045) Rada Powiatu w Kluczborku uchwala, co następuje:
§ 1. W Uchwale Nr IX/62/2003 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 17 lipca 2003 r. w sprawie utworzenia publicznej placówki doskonalenia nauczycieli, załącznik nr 2 będący Statutem Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Kluczborku, otrzymuje nowe brzmienie, o treści określonej w załączniku do przedmiotowej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu w Kluczborku.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Powiatu
w Kluczborku
Andrzej Olech
Załącznik
do Uchwały Nr X/92/2019
Rady Powiatu w Kluczborku
z dnia 30 września 2019 r.
STATUT
POWIATOWEGO OŚRODKA DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w KLUCZBORKU
Rozdział I
Postanowienia wstępne
§ 1. Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Kluczborku, zwany dalej „Ośrodkiem”, jest publiczną placówką doskonalenia zawodowego nauczycieli i doradztwa metodycznego.
§ 2. Organem prowadzącym Ośrodek jest Powiat Kluczborski.
§ 3. 1. Ośrodek realizuje swoje zadania względem nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Powiat Kluczborski.
2. Ośrodek może prowadzić doradztwo metodyczne w ramach sieci utworzonej przez Opolskiego Kuratora Oświaty.
3. Ośrodek może świadczyć usługi z zakresu doskonalenia zawodowego nauczycieli na rzecz nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych innych jednostek samorządu terytorialnego na zasadach ustalonych w porozumieniach zawartych przez Zarząd Powiatu w Kluczborku z organami innych jednostek samorządu terytorialnego.
4. Z usług Ośrodka, na zasadach odpłatności, mogą korzystać także nauczyciele szkół i placówek oświatowych niewymienieni w pkt 1 i 2.
§ 4. Siedziba Ośrodka znajduje się w budynku zlokalizowanym w Kluczborku przy ul. Byczyńskiej 7.
§ 5. Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Kluczborku działa na podstawie akredytacji Opolskiego Kuratora Oświaty zgodnie z obowiązującymi przepisami w sprawie akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli.
Rozdział II
Cele i zadania Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Kluczborku
§ 6. 1. Celem Ośrodka jest organizowanie i prowadzenie działalności skierowanej na podnoszenie poziomu kwalifikacji zawodowych nauczycieli, jakości pracy nauczycieli, inicjowanie i wspieranie różnych form innowacji i inicjatyw w zakresie doskonalenia metod nauczania, realizacja programów, projektów wspierających proces kształcenia i proces doskonalenia zawodowego nauczycieli.
2. Cele szczegółowe Ośrodka:
1) stwarzanie dyrektorom i nauczycielom warunków do doskonalenia własnego warsztatu pracy;
2) zdiagnozowanie potrzeb w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli;
3) dążenie do pełni rozwoju zawodowego nauczycieli i dyrektorów z uwzględnieniem doradztwa metodycznego w ramach sieci doradztwa metodycznego utworzonej przez Opolskiego Kuratora Oświaty;
4) zaspokajanie potrzeb edukacyjnych każdego zainteresowanego nauczyciela;
5) kreowanie postawy twórczości i zaangażowania oraz permanentnego rozwoju nauczycieli;
6) realizacja zadań w oparciu o prawo oświatowe;
7) przekazanie rzetelnej wiedzy przez profesjonalną kadrę.
§ 7. 1. Do zadań Ośrodka należy w szczególności organizowanie i prowadzenie doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie:
1) wynikającym z kierunków polityki oświatowej oraz wprowadzanych zmian w systemie oświaty;
2) wymagań stawianych wobec szkół i placówek, których wypełnianie jest badane przez organy sprawujące nadzór pedagogiczny w procesie ewaluacji zewnętrznej, zgodnie z przepisami w sprawie nadzoru pedagogicznego;
3) realizacji podstaw programowych, w tym opracowywania programów nauczania;
4) diagnozowania potrzeb uczniów oraz dostosowywania procesu kształcenia i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej odpowiednio do zdiagnozowanych potrzeb;
5) przygotowania do analizy wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego, wyników egzaminów zewnętrznych oraz korzystania z nich w celu doskonalenia pracy nauczycieli;
6) potrzeb zdiagnozowanych na podstawie analizy wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego oraz wyników egzaminów zewnętrznych;
7) organizowania i prowadzenia doskonalenia zawodowego dyrektorów szkół i placówek w zakresie zarządzania oświatą, w tym dyrektorów, którym po raz pierwszy powierzono to stanowisko;
8) organizowania i prowadzenia doskonalenia zawodowego nauczycieli rozpoczynających pracę zawodową oraz nauczycieli pełniących funkcję opiekuna stażu.
2. Ośrodek może prowadzić także inną działalność edukacyjną na zlecenie zainteresowanych podmiotów.
3. Ośrodek realizuje swoje zadania w szczególności przez:
1) organizowanie i prowadzenie wspomagania szkół i placówek, polegającego na zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości pracy szkoły lub placówki w zakresie określonym w zadaniach Ośrodka lub innym wskazanym przez szkołę lub placówkę, wynikającym z potrzeb szkoły lub placówki, obejmującego:
a) pomoc w diagnozowaniu potrzeb szkoły lub placówki,
b) ustalenie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb szkoły lub placówki,
c) zaplanowanie form wspomagania i ich realizację,
d) wspólną ocenę efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania;
2) organizowanie i prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli oraz dyrektorów szkół i placówek, którzy w zorganizowany sposób współpracują ze sobą w celu doskonalenia swojej pracy, w szczególności poprzez wymianę doświadczeń;
3) prowadzenie form doskonalenia, w tym seminariów, konferencji, wykładów, warsztatów i szkoleń;
4) udzielanie konsultacji;
5) upowszechnianie przykładów dobrej praktyki;
6) doradztwo metodyczne w sieci doradztwa metodycznego województwa opolskiego utworzonej przez Opolskiego Kuratora Oświaty.
Rozdział III
Struktura organizacyjna
§ 8. 1. Działalnością Ośrodka kieruje dyrektor.
2. Stanowisko dyrektora Ośrodka powierza organ prowadzący.
3. Kandydata na stanowisko dyrektora Ośrodka wyłania się w drodze konkursu, zgodnie z odrębnymi przepisami.
4. W skład komisji konkursowej powołanej przez organ prowadzący Ośrodek wchodzi także jeden nauczyciel zatrudniony w Ośrodku, wyłoniony spośród nauczycieli zatrudnionych w Ośrodku w wymiarze co najmniej 1 etatu w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów, z zachowaniem co najmniej 50% obecności uprawnionych do głosowania.
5. Wymagania wobec kandydata na stanowisko dyrektora Ośrodka określają odrębne przepisy.
§ 9. Do zadań i kompetencji dyrektora Ośrodka należy:
1) określanie głównych kierunków działalności i planów Ośrodka;
2) kierowanie działalnością Ośrodka i reprezentowanie go na zewnątrz;
3) dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym Ośrodka i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie;
4) organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi Ośrodka;
5) wykonywanie zadań pracodawcy wobec pracowników zatrudnionych w Ośrodku;
6) sprawowanie nadzoru pedagogicznego nad pracownikami Ośrodka i nad doradcami metodycznymi;
7) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych oraz powierzonych przez organ prowadzący;
8) przygotowywanie planu pracy Ośrodka na każdy rok szkolny, przedstawienie planu do zaopiniowania Opolskiemu Kuratorowi Oświaty oraz do zatwierdzenia organowi prowadzącemu w terminach określonych odrębnymi przepisami;
9) przedstawienie sprawozdania z realizacji planu pracy za dany rok szkolny organowi prowadzącemu do dnia 30 września następnego roku szkolnego.
§ 10. 1. W Ośrodku może być utworzone, za zgodą organu prowadzącego, stanowisko wicedyrektora.
2. W Ośrodku zatrudnia się:
1) nauczycieli:
a) konsultantów – do organizowania i prowadzenia działalności szkoleniowej, popularyzatorskiej i analitycznej,
b) doradców metodycznych – do prowadzenia bezpośrednich form wspomagania, doskonalenia i doradztwa dla nauczycieli, w szczególności dla rozpoczynających pracę,
2) specjalistów niebędących nauczycielami,
3) pracowników ekonomicznych, inżynieryjno-technicznych, administracji i obsługi.
3. Zadania doradcy metodycznego powierza nauczycielowi Opolski Kurator Oświaty, zgodnie z odrębnymi przepisami.
4. Zadania specjalistów oraz innych pracowników szkoły, o których mowa w ust. 2 pkt 3, określa regulamin organizacyjny Ośrodka.
Rozdział IV
Źródła finansowania
§ 11. 1. Ośrodek jest jednostką budżetową i prowadzi samodzielną gospodarkę finansową zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Organ prowadzący Ośrodek zapewnia środki finansowe na jego utrzymanie.
3. Ośrodek, z tytułu prowadzonej działalności statutowej, może pozyskiwać środki finansowe na podstawie odrębnych przepisów, przy czym środki te stanowią dochód Powiatu Kluczborskiego.
Rozdział V
Postanowienia końcowe
§ 12. Ośrodek używa pieczęci podłużnej o treści:
Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Kluczborku
ul. Byczyńska 7, 46-200 Kluczbork
§ 13. Dokumentacja Ośrodka jest prowadzona, gromadzona i przechowywana zgodnie z obowiązującymi przepisami i wymogami ogólnej instrukcji kancelaryjno – archiwalnej.
§ 14. Niniejszy statut może być zmieniony przez Radę Powiatu w Kluczborku z własnej inicjatywy, na wniosek Zarządu Powiatu w Kluczborku lub na wniosek dyrektora Ośrodka.