Protokół Nr    9 /2019

 



Ze wspólnego posiedzenia wszystkich Komisji Stałych Rady Powiatu
w Kluczborku w dniu 24 czerwca 2019 r.

       

Przewodniczył radny Robert Wietrzyk - Przewodniczący Komisji Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska.

 

 

Porządek posiedzenia:

 

1.      Otwarcie posiedzenia.

2.      Analiza materiałów na VIII Sesję Rady Powiatu w Kluczborku.

3.      Wolne wnioski.    

4.      Zamknięcie posiedzenia.

           

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

1. Mirosław Birecki – Starosta Kluczborski
2. Magdalena Żmuda - Lewald - Skarbnik Powiatu

3. Anna Szczygieł – Naczelnik Wydziału Obsługi Finansowo-Księgowej Jednostek        Organizacyjnych Powiatu,

4. Rozalia Słoniowska – Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu

6. Iwona Szurmak – Inspektor w Wydziale Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego
 i Promocji Zdrowia

7. Mieczysław Czapliński – Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska.

 

Ad.1

Wspólne Posiedzenie Komisji otworzył Przewodniczący Komisji Budżetu i Rolnictwa- Robert Wietrzyk i przedstawił radnym proponowany porządek obrad. We wspólnym posiedzeniu uczestniczyło 17 radnych. Radni jednogłośnie przyjęli proponowany porządek obrad.

 

Ad.2

Przewodniczący w kolejnym punkcie rozpoczął omawianie materiałów na VIII Sesję Rady Powiatu i przedstawił punkt 2 z porządku Sesji, który mówił o raporcie o stanie Powiatu Kluczborskiego w 2018 roku. Głos zabrał radny Jakub Goliński pytając, czy wpłynął jakiś wniosek od mieszkańców, którzy chcieliby zabrać głos w debacie nad raportem? Odpowiedział Pan Starosta Mirosław Birecki, który powiedział, że na dzień dzisiejszy takiego wniosku nie ma.

Kolejno Przewodniczący przeszedł do omówienia projektu uchwały w sprawie udzielenia Zarządowi Powiatu w Kluczborku wotum zaufania. W związku z brakiem zapytań Przewodniczący poddał projekt pod głosowanie. Radni przyjęli powyższy projekt, 9 głosami za, przy 8 przeciw.

Następnie Przewodniczący poinformował radnych, że kolejnym punktem w porządku obrad Sesji będzie zapoznanie się z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu
o przedłożonym przez Zarząd Powiatu w Kluczborku sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2018 rok, a następnie zostanie również odczytany wniosek Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium dla Zarządu Powiatu w Kluczborku. Kolejnym punktem w porządku Sesji będzie zapoznanie się z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej o przedłożonym przez Komisję Rewizyjną wniosku o udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu w Kluczborku za 2018 rok, która zostanie na Sesji odczytana przez Panią Skarbnik.

Następnie Przewodniczący Komisji przedstawił radnym projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z wykonania budżetu wraz ze sprawozdaniem finansowym Powiatu Kluczborskiego za 2018 rok. Radni powyższy projekt przyjęli 13 głosami za, przy
4 wstrzymanych.

Kolejno Przewodniczący Komisji przedstawił projekt w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu z tytułu wykonania budżetu za rok 2018. Radni nie wnieśli zapytań do projektu i przyjęli go, 9 głosami za, 8 radnych wstrzymało się od głosu.

Następny projekt uchwały dotyczył zatwierdzenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego Powiatu Kluczborskiego za 2018 rok. Radni nie wnieśli uwag i zapytań
i przyjęli powyższy projekt w głosowaniu, 13 głosami za, przy 4 wstrzymanych.

Kolejny przedstawiony projekt dotyczył zmiany uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu kluczborskiego na rok 2019. Radni powyższy projekt przyjęli w głosowaniu,
9 głosami za, przy 8 wstrzymanych głosach.

Następny projekt uchwały dotyczył zmiany wieloletniej prognozy finansowej i przy braku uwag został w głosowaniu przyjęty, 9 głosami za, przy 8 wstrzymanych głosach.

Kolejny projekt uchwały był w sprawie uchwalenia dla powiatu kluczborskiego „Powiatowego Programu Zapobiegania Przestępczości oraz Ochrony Bezpieczeństwa Obywateli i Porządku Publicznego na lata 2019 – 2025”. Głos zabrał radny Piotr Pośpiech, który zapytał, dlaczego ten program został radnym tak późno przekazany, a jest dość obszerny. Głos zabrała Pani Iwona Szurmak – Inspektor w Wydziale Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia, która powiedziała, że program ten jest uaktualniony i jest kontynuacją z lat poprzednich. Został zatwierdzony na posiedzeniu przez Komisję Bezpieczeństwa i Porządku i złożony do Rady Powiatu.

Radny Piotr Pośpiech zapytał, od jakiego czasu trwały prace nad tym projektem. Pani Inspektor odpowiedziała, że około miesiąc, półtora. Następnie został tematycznie przedstawiony wszystkim realizatorom tego projektu, gdy ktoś miał jakieś uwagi, były one uwzględniane. Przewodniczący poddał powyższy projekt pod głosowanie i radni przyjęli go, przy 16 głosach za, 1 radny wstrzymał się od głosu.

Kolejny punkt przedstawiony radnym dotyczył sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu za okres 08.05.2019 r. do 30.05.2019 r. Radni nie wnieśli uwag do sprawozdania i przyjęli je 10 głosami za, 7 radnych wstrzymało się od głosu.

Ad.3

Głos zabrał Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Damian Buła, który powiedział, że obecnie trwa kontrola w DPS Gierałcice, którą prowadzi Komisja Rewizyjna. Radny Damian Buła zapytał, czy składowana w Wołczynie kostka brukowa mogłaby zostać przeznaczona na zrobienie ścieżek w parku przy Domu Pomocy Społecznej. Ścieżki są niezbędne, o szerokości ok. 1 metra, tak by można było przejechać po niej z wózkiem inwalidzkim. Następnie radny Damian Buła powiedział, że w DPS w Gierałcicach przydałby się grill, jest wstępna propozycja, by radni, wspólnie złożyli się. Koszt ok. 800 zł. Pan Starosta powiedział, że głównym problemem w DPS obecnie jest jadalnia/taras, która wymaga gruntownego remontu. Odnośnie kostki brukowej i planów ścieżek w parku, Pan Starosta będzie w tej sprawie rozmawiał z Dyrektorem DPS-u. Następnie głos zabrał radny Piotr Pośpiech, który powiedział, że obecnie plany pracy, które zostały przyjęte na Sesji w większym stopniu nie są realizowane, co źle świadczy o radnych, którzy coś uchwalają a później tego nie realizują. Radny Piotr Pośpiech powiedział, że dużo się dzieje i komisje tematyczne powinny się odbywać. Istnieją narzędzia takie jak interpelacje, z których radny ostatnio skorzystał. Jednak to wszystko trwa, a mogłoby zostać wyjaśnione na komisji. Głos zabrał Pan Starosta, który powiedział, że obecnie Powiat jest w takiej sytuacji. Jest bardzo dużo pracy związanej
z ratowaniem sytuacji finansowej. Udało się sfinalizować sprzedaż udziałów ze spółki „Dolina Stobrawy”, kwota 500 tys. wpłynie w tym tyg. na konto Powiatu. Szpital zostanie wsparty kwotą 300 tys. zł. Obecnie trwają przygotowania nad gromadzeniem dokumentacji, która jest niezbędna do złożenia wniosku o pożyczkę z Ministerstwa Finansów. Raportu o stanie gospodarki finansowej Powiatu z RIO jeszcze nie ma. Pan Starosta powiedział, że żadnych informacji nie ukrywa, zawsze można zadzwonić i o wszystko zapytać. Materiały na Sesję zostały wysłane w terminie. Przewodniczący Komisji Robert Wietrzyk powiedział, że jako Przewodniczący Komisji Budżetu i Rolnictwa oraz członek Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny może stwierdzić, że Komisję odbywają się w miarę regularnie, a przyjęte plany pracy są realizowane, a Komisja Budżetu miała kilka wspólnych posiedzeń z Komisją Zdrowia, wtedy, gdy tematy posiedzeń były zbieżne. Głos zabrała Pani Skarbnik, która powiedziała, że sprawozdanie z wykonania budżetu zostało radnym przedstawione w terminie do końca marca. Od dłuższego czasu radni są w posiadaniu materiałów finansowych i każdy miał czas by się zapoznać z nimi. Głos zabrał radny Piotr Pośpiech, który powiedział, że ostatnio dużo dzieje się w PCZ S.A. i informacje zawarte w materiałach prasowych nie są zadowalające, przydałaby się komisja na ten temat. Pan Starosta powiedział, że na temat szpitala było już kilka spotkań, sytuacja jest dynamiczna. Być może pod koniec sierpnia zostanie zaplanowane spotkanie radnych z nowym Prezesem PCZ S.A. gdzie zostanie omówiona obecna sytuacja szpitala, oraz tam w momencie jego przejęcia przez nowy Zarząd Powiatu. W skali kraju sytuacja szpitali jest krytyczna, poziom wyceny świadczeń i finansowanie jest za niskie. Stawki lekarzy idą w górę. Obecnie poza jednym zawieszonym oddziałem, wszystkie inne pracują prawidłowo. Głos zabrał radny Piotr Pośpiech, który powiedział, że sześciomiesięczny okres zawieszenia mija 8 sierpnia, jeśli radni chcą spotkać się pod koniec sierpnia, będzie już „po sprawie” w kwestii zawieszenia oddziału ginekologii i położnictwa. Pan Starosta powiedział, że w 2018 roku było ok. 270 porodów, czyli mniej niż 1 dziennie, personel 20osobowy, roczna strata na tym oddziale ok. 1 mln zł. Pan Starosta powiedział, że decyzje z przeszłości mają wpływ na przyszłość.

 

Ad.4

Przewodniczący obrad w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął wspólne posiedzenie wszystkich komisji  Rady Powiatu  w Kluczborku.

Na tym protokół zakończono.

 

                                                                             Przewodniczący Komisji Budżetu i Rolnictwa
                                                                                                   Robert Wietrzyk

 

 

 

Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki i Rozwoju Rodziny

 Lesław Czernik

 

 

Wiceprzewodnicząca Komisji Zdrowia,
Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska
Magdalena Durecka

 

 

                                          

Przewodniczący

Komisji Rewizyjnej

                                                                                                                                  Damian Buła

 

 

 

 

 

Przewodniczący Komisji Skarg,

Wniosków i Petycji

Ryszard Okaj

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Protokołowała :

Małgorzata Gulanowska