Protokół Nr VIII/2019

z sesji Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu  26 czerwca 2019 r.

 

VIII Sesję Rady Powiatu w Kluczborku otworzył o godz. 1500  Przewodniczący Rady Powiatu Andrzej Olech. Przewodniczący Rady Powiatu przywitał wszystkich radnych, naczelników wydziałów i kierowników jednostek. Następnie Przewodniczący stwierdził, że w dniu dzisiejszym  podejmowane  uchwały będą prawomocne, gdyż obecnych na dzisiejszej sesji jest 17 radnych.

Następnie Przewodniczący Rady przeszedł do punktu zatwierdzającego porządek obrad.
O głos poprosił Starosta Kluczborski Pan Mirosław Birecki, który w imieniu Zarządu Powiatu w Kluczborku złożył gratulacje z życzeniami dalszych sukcesów Przewodniczącemu Rady Powiatu z okazji wyboru w Polskim Związku Karate na funkcję Wiceprezesa PZK.

 

Kolejno Przewodniczący Rady poddał porządek obrad pod głosowanie:

 

1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:

1.1/otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,
1.2/zatwierdzenie porządku obrad,

1.3/zatwierdzenie protokołu z VI Sesji Rady Powiatu w Kluczborku.

1.4/zatwierdzenie protokołu z VII Nadzwyczajnej Sesji Rady Powiatu w Kluczborku.

2.Raport o stanie Powiatu Kluczborskiego w 2018 roku:

2.1 Rozpatrzenie raportu o stanie Powiatu Kluczborskiego w 2018 roku.

2.2. Debata nad raportem o stanie Powiatu Kluczborskiego w 2018 roku.

2.3. Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia Zarządowi Powiatu w Kluczborku wotum zaufania.

3. Zapoznanie się z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej o przedłożonym przez Zarząd Powiatu
w Kluczborku sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2018 rok.

4. Zapoznanie się z wnioskiem Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu
w Kluczborku za 2018 rok.

5. Zapoznanie się z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej o przedłożonym przez Komisję Rewizyjną wniosku o udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu w Kluczborku za 2018 rok.

6. Podjęcie uchwał:

6.1/ w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z wykonania budżetu wraz ze sprawozdaniem finansowym Powiatu Kluczborskiego za 2018 rok

6.2/ w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu z tytułu wykonania budżetu za rok 2018

6.3/ w sprawie zatwierdzenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego Powiatu Kluczborskiego za 2018 rok.

6.4/ zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu kluczborskiego na rok 2019

6.5/ w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej

6.6/ w sprawie uchwalenia dla powiatu kluczborskiego „Powiatowego Programu Zapobiegania Przestępczości oraz Ochrony Bezpieczeństwa Obywateli i Porządku Publicznego na lata 2019 – 2025”.    

7. Przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu za okres 08.05.2019 r. do

30.05.2019 r.

8.Wolne wnioski.

9. Zamknięcie obrad.

 

Wyniki imienne:

ZA (17)

Maciej Sitek, Artur Nowak, Celina Zając, Rafał Neugebauer, Wojciech Smolnik, Przemysław Panicz, Lesław Czernik, Robert

Wietrzyk, Ryszard Okaj, Jakub Goliński, Damian Buła, Andrzej Olech, Jarosław Przybył, Piotr Pośpiech, Magdalena Durecka,

Zdzisław Pelc, Teresa Wróbel

PRZECIW (0)

WSTRZYMUJĘ SIĘ (0)

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI (2)

Andrzej Butra, Marcin Michalski

 

Następnie Przewodniczący Rady przedstawił  protokół z VI Sesji Rady Powiatu . Radni nie wnieśli żadnych zapytań i uwag do powyższego protokołu w związku z czym Przewodniczący Rady przeprowadził elektroniczne głosowanie. Radni zatwierdzili protokół
z VI Sesji Rady Powiatu.

 

Wyniki imienne:

ZA (17)

Maciej Sitek, Artur Nowak, Celina Zając, Rafał Neugebauer, Przemysław Panicz, Jarosław Przybył, Robert Wietrzyk, Lesław

Czernik, Andrzej Olech, Piotr Pośpiech, Jakub Goliński, Wojciech Smolnik, Magdalena Durecka, Teresa Wróbel, Ryszard Okaj,

Zdzisław Pelc, Damian Buła

PRZECIW (0)

WSTRZYMUJĘ SIĘ (0)

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI (2)

Andrzej Butra, Marcin Michalski

 

Kolejno Przewodniczący Rady przeszedł do punktu 1.4 z porządku obrad i przedstawił radnym protokół z VII Nadzwyczajnej Sesji Rady Powiatu . Radni nie wnieśli uwag,
w związku z czym Przewodniczący poddał protokół pod głosowanie.

 

Wyniki imienne:

ZA (17)

Rafał Neugebauer, Maciej Sitek, Celina Zając, Artur Nowak, Robert Wietrzyk, Wojciech Smolnik, Przemysław Panicz, Jakub

Goliński, Jarosław Przybył, Lesław Czernik, Piotr Pośpiech, Ryszard Okaj, Andrzej Olech, Magdalena Durecka, Teresa Wróbel,

Zdzisław Pelc, Damian Buła

PRZECIW (0)

WSTRZYMUJĘ SIĘ (0)

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI (2)

Andrzej Butra, Marcin Michalski

 

Do punktu 2.1. porządku obrad

Przewodniczący Rady udzielił głosu Panu Staroście, który powiedział, że w tym roku władze samorządowe po raz pierwszy mają obowiązek przygotowania i przedstawienia Radzie rocznego raportu o stanie jednostki samorządu terytorialnego. Raport o stanie Powiatu Kluczborskiego w 2018 r. obejmuje podsumowanie działalności Zarządu Powiatu w roku poprzednim. Raport rozpatrywany jest na Sesji na której podejmowana jest uchwała
w sprawie udzielenie/nie udzielenia absolutorium. Ustawa dopuszcza przeprowadzenie  debaty nad raportem, gdzie oprócz radnych mogą zabierać głos także mieszkańcy po uprzednim zgłoszeniu i zebraniu 150 podpisów pod wnioskiem o zgłoszenie do debaty. Pan Starosta powiedział, że taki wniosek nie wpłynął. Raport został opracowany na podstawie materiałów przygotowanych przez kierowników jednostek organizacyjnych, naczelników wydziałów, pracowników na samodzielnych stanowiskach. Dokument zawiera informację o realizacji zadań Powiatu Kluczborskiego w odniesieniu do założeń programowych i strategicznych. Raport przedstawia również stan finansów Powiatu Kluczborskiego oraz przyczyny wdrażania programu naprawczego. Następnie Pan Starosta podziękował wszystkim osobom, które były zaangażowane przy tworzeniu tego raportu.

Kolejno głos zabrał radny Jarosław Przybył, który zapytał czy raport będzie ogólnodostępny dla mieszkańców, oraz gdzie będzie można go znaleźć. Pan Starosta odpowiedział, że raport już jest dostępny do wglądu dla mieszkańców na stronie internetowej Powiatu Kluczborskiego.

 

Do punktu 2.2 porządku obrad

Kolejno Przewodniczący Rady przeszedł do debaty nad raportem i zapytał radnych, czy ktoś chce zabrać głos, przypominając o braku limitu czasu przy wypowiedzi. Głos zabrał radny Jakub Goliński, który powiedział, że raport o stanie Powiatu jest obszerny dokumentem, który wymagał sporego nakładu pracy. Warte podkreślenia jest to, że został wykonany własnymi siłami, a nie zlecony firmie zewnętrznej. Radny Jakub Goliński powiedział, że jako mieszkaniec Gminy Byczyna chciałby odnieść się do brakujących w nim informacji, istotnych dla Gminy Byczyna. Radny powiedział, że raport ten zawiera istotne informacji dotyczące realizacji zadań przez Powiat Kluczborski w 2018 roku. Analizując strategię rozwoju Powiatu Kluczborskiego na lata 2014-2022 biorąc pod uwagę cel jakim jest przestrzeń, infrastruktura i środowisko była mowa o budowie ścieżki rowerowej w miejscowości Kochłowice.
W raporcie jest mowa o tym, iż ta ścieżka została niemal w całości sfinansowana ze środków unijnych, natomiast w ogóle w raporcie nie ma informacji takiej, że wkład własny 15% zapewniła Gmina Byczyna, dotując Powiat Kluczborski w roku 2018. Dotacja wynosiła 350 tys. zł. Radny Jakub Goliński powiedział, że raporcie nie ma informacji na temat taki, że Powiat Kluczborski w roku 2018 dotował dwa zadania realizowane przez Gminę Kluczbork- inwestycje drogowe w kwocie ok. 40 tys. zł. i ok. 150 tys. zł. Następnie radny Jakub Goliński powiedział, że w roku 2018 została wykonana duża praca przez PCPR w kwestii otrzymania dofinansowania. PCPR otrzymał kwotę ponad 2 mln zł. na wsparcie rodzin zastępczych. Tych informacji brakuje w raporcie. Radny stwierdził, że została w raporcie uwzględniona lakoniczna informacja w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 9.1.1. na kształcenie ogólne i dofinansowaniu w kwocie 500 tys. zł., przy 4 tys. wkładzie własnym,  które dotyczyło uczniów w ZSO w Kluczborku. W 80% grupa docelowa dotyczy terenów wiejskich. Następnie radny odniósł się do celu Przedsiębiorczości i Kooperacji i do Kluczborskiego Inkubatora Przedsiębiorczości, który nie został w raporcie uwzględniony. Rok 2018 to pozyskanie około 3 mln zł. środków na wsparcie osób, które chcą zakładać działalność gospodarczą. W raporcie jest także mowa o środkach zewnętrznych przeznaczonych na zakup 13 autobusów, jednak brakuje wyjaśnienia w jakim celu te autobusy zostały zakupione. Dwa z tych 13stu autobusów trafiły do Gminy Byczyna i służą one do dowozu uczniów do szkół. Następnie w Programie Ochrony Środowiska brakuje informacji o dużym zagrożeniu, jakim jest wyrobisko w Byczynie przy ul. Paruszowickiej.

Głos zabrał Pan Starosta Mirosław Birecki, który podziękował za przekazane informacje i zapewnił, że przy procedowaniu raportu w latach kolejnych Gmina Byczyna zostanie w większym stopniu uwzględniona. Następnie głos zabrał radny Piotr Pośpiech, który również podziękował pracownikom Powiatu za wykonaną pracę przy tworzeniu raportu. Kolejno radny powiedział, że przy tworzeniu takiego raportu należy unikać powielania informacji, które występują w innych sprawozdaniach. Raport powinien „wnosić coś nowego”. Radny Piotr Pośpiech powiedział, że część finansowa jest tożsama z częścią opisową ze sprawozdania z wykonania budżetu. Bardzo dokładnie został opisany dług Powiatu. W raporcie brakuje zestawienia gdzie, na co i ile pieniędzy udało się zdobyć.
Na początku roku takie zestawienie na wniosek radnego Piotra Pośpiecha na Komisji Budżetu i Rolnictwa zostało opracowane. Radny Piotr Pośpiech wspomniał o pozyskanych środkach
w kwocie 3,8 mln zł. dla szpitala na sprzęt, 2 mln dla PCPR, 3 mln dla KIP, ZSO, 500 tys. zł na zagospodarowanie parku w Gierałcicach, oraz na termomodernizację biurowca PKS-u. Według radnego Piotra Pośpiecha w raporcie powinno znaleźć się inne spojrzenie na te zadania, dlatego, że ciągle jest mowa o braku pieniędzy. Radny Piotr Pośpiech zapytał, czy ktoś wie ile tak naprawdę Powiat Kluczborski wydał środków przy zakupie autobusów? Koszt, który przekroczył ponad 10 mln zł po odliczeniu VAT i po rozliczeniu dotacji 85% wskazuje, że Powiat wydał na jeden autobus ok. 100 tys. zł. swoich środków. Poprzez wniesienie tych autobusów aportem do spółki PKS, majątek tej spółki dość znacznie wzrósł. Na początku przy przejęciu PKS-u majątek wynosił 1 mln 660 tys. zł. a teraz kapitał zakładowy wynosi 9,5 mln zł. Radny Piotr Pośpiech odniósł się do ścieżki rowerowej
w Kochłowicach, mówiąc, że zadanie to kosztowało 870 tys. zł. a dzięki współpracy z Byczyną Powiatu to zadanie nie kosztowało ani grosza. Następnie radny Piotr Pośpiech wspomniał o drodze rowerowej na Jana Pawła w Kluczborku, o długości prawie 900 m. Inwestycja kosztowała prawie 595 tys. zł. Po rozliczeniu dotacji ten odcinek drogi rowerowej kosztował Powiat niecałe 100 tys. zł. Podobnie jest z odcinkiem 3 km drogi rowerowej
w Gierałcicach. Cała ta inwestycja kosztowała 3 mln 260 tys. zł. Dofinansowanie 85% - ponad 2 mln 700 tys. zł, do tego dotacja z Gminy Wołczyn w wysokości 150 tys. zł. , przy tak dużej kwocie inwestycji zaangażowanie Powiatu jest w granicach 340 tys. zł. Radny Piotr Pośpiech powiedział, że takiego spojrzenia na inwestycje w tym raporcie zabrakło.
W ostatnich 4 latach udało się pozyskać łącznie prawie 120 ml zł. Udało się zainwestować 54 mln zł. Radny odniósł się również do kwestii długu mówiąc, że dług publiczny bez leasingów wynosi 53 mln 784 tys. W ciągu ostatnich 4 lat, jeśli weźmie się pod uwagę wszystkie kwoty wpływające na zwiększenie zadłużenia i odejmiemy dokonane spłaty w ciągu 4 lat to się okaże, że zadłużenie Powiatu w tym czasie wzrosło o 10 mln zł, a udało się zainwestować 54 mln zł. Radny Piotr Pośpiech powiedział, że w tamtym czasie dało się obsługiwać zadłużenie, spłacać i inwestować, pozyskując przy tym pieniądze. Następnie głos zabrał Starosta Mirosław Birecki, który odniósł się do wypowiedzi radnego Piotra Pośpiecha. Pan Starosta powiedział, że fakty są takie, że Powiat Kluczborski jest na pierwszym miejscu pod względem zadłużenia na Opolszczyźnie. Ostatnie zestawienie wykazało, że zadłużenie wynosi ok. 89% dochodów Powiatu, a drugi  w zestawieniu najbardziej zadłużonych, Powiat Prudnicki ma zaledwie 39%. Pan Starosta powiedział, że Powiat został przeinwestowany. Obecnie robione jest wszystko zgodnie z planem, by naprawić finanse Powiatu. Pan Starosta odniósł się do dochodów ze sprzedaży majątku w 2018 r., które były zaplanowane na poziomie 4,5 mln zł, a wykonane na ok. 30 tys. zł. Pan Starosta nawiązał do subrogacji, mówiąc, że nie da się jej obronić. Pan Starosta zapytał, czy dobrym interesem jest zamienienie kredytu na droższy tylko dlatego, żeby go przesunąć w czasie kosztem 19 mln zł. pieniędzy publicznych. Pan Starosta powiedział, że tego nie można nazwać gospodarnością, co zostało również wytknięte przez RIO w Opolu, która złożyła zawiadomienie do Prokuratury. Pan Starosta wspomniał również o zakupie nowych autobusów do PKS-u.
Są nowe, ekologiczne, tylko szkoda, że nie mogą jeździć chociażby do Opola, bo mogą jeździć tylko po Subregionie. Pan Starosta powiedział, że Powiat jest w krytycznej sytuacji finansowej. Opinia z RIO odnośnie programu naprawczego jest pozytywna z zastrzeżeniami. Wojewoda Opolski również wydał opinię, iż program naprawczy jest zgodny z prawem.
W lipcu będzie składany wniosek o pożyczkę z Ministerstwa Finansów. Uzyskanie tej pożyczki będzie korzystne dla Powiatu z uwagi na mniejsze oprocentowanie. Głos zabrał radny Piotr Pośpiech odnosząc się do wypowiedzi Pana Starosty. Radny powiedział, że „ilekroć brakuje merytorycznych argumentów to pada magiczne słowo Prokuratura”. Należy nauczyć się szanować zdanie innych osób i to, że ktoś inny może myśleć inaczej. Radny Piotr Pośpiech powiedział, że to samo sprawozdanie Rb-Z przez najbliższe 5 lat co roku z wysokością długu będzie cytował i zobaczymy wtedy jak ten dług będzie się kształtował na przestrzeni 5 lat. Głos zabrał Przewodniczący Rady, który zaapelował, by wspólnymi siłami znaleźć optymalne rozwiązanie jak uporać się z długiem.

 

Do punktu 2.3 porządku obrad

Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił radnym projekt uchwały w sprawie udzielenia Zarządowi Powiatu w Kluczborku wotum zaufania. Radni nie wnieśli zapytań do projektu, więc Przewodniczący przystąpił do głosowania.

Radni podjęli Uchwałę Nr VIII/71/2019 w sprawie udzielenia Zarządowi Powiatu w Kluczborku wotum zaufania.

 

Wyniki imienne:

ZA (10)

Maciej Sitek, Rafał Neugebauer, Robert Wietrzyk, Andrzej Olech, Lesław Czernik, Wojciech Smolnik, Ryszard Okaj, Artur Nowak,

Jarosław Przybył, Zdzisław Pelc

PRZECIW (3)

Jakub Goliński, Piotr Pośpiech, Magdalena Durecka

WSTRZYMUJĘ SIĘ (4)

Celina Zając, Teresa Wróbel, Przemysław Panicz, Damian Buła

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI (2)

Andrzej Butra, Marcin Michalski

 

Do punktu 3 porządku obrad

Radni zapoznali się z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej o sprawozdaniu z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2018 r. Pani Skarbnik odczytała treść Uchwały
nr 151/2019 z dnia 14 maja 2019 r. Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu w sprawie opinii o sprawozdaniu z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2018 r.  Powyższa opinia jest opinią z zastrzeżeniami.

 

Do punktu 4 porządku obrad

Kolejno radni zapoznali się z wnioskiem Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu w Kluczborku za 2018 r. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej odczytał wniosek Komisji Rewizyjnej z dnia 24 maja 2019 r. o udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu w Kluczborku za 2018 rok. Komisja Rewizyjna zaopiniowała pozytywnie z uwagami wykonanie budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2018 r. Komisja przeanalizowała uwagi zawarte w opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2018 r. i zawnioskowała do Zarządu o uwzględnienie powyższych uwag w kolejnych sprawozdaniach.

Komisja Rewizyjna wnioskuje do Wysokiej Rady o udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu z tytułu wykonania budżetu Powiatu za 2018 r.

 

Do punktu 5 porządku obrad

Następnie radni zapoznali się z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej o wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium. Pani Skarbnik odczytała treść Uchwały Nr 248/2019 z dnia 14 czerwca 2019 r. Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu w sprawie opinii o wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium za 2018 r. Powyższy wniosek został zaopiniowany pozytywnie przez Regionalną Izbę Obrachunkową.

 

Do punktu 6.1 porządku obrad

Następnie Przewodniczący Rady przedstawił radnym projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z wykonania budżetu wraz ze sprawozdaniem finansowym Powiatu Kluczborskiego za 2018 rok. Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu i Przewodniczący poddał projekt pod głosowanie.  Radni podjęli Uchwałę Nr VIII/72/2019 w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z wykonania budżetu wraz ze sprawozdaniem finansowym Powiatu Kluczborskiego za 2018 r.

 

Wyniki imienne:

ZA (14)

Rafał Neugebauer, Andrzej Olech, Maciej Sitek, Artur Nowak, Jakub Goliński, Jarosław Przybył, Przemysław Panicz, Ryszard Okaj,

Magdalena Durecka, Piotr Pośpiech, Lesław Czernik, Robert Wietrzyk, Zdzisław Pelc, Wojciech Smolnik

PRZECIW (0)

WSTRZYMUJĘ SIĘ (3)

Celina Zając, Teresa Wróbel, Damian Buła

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI (2)

Andrzej Butra, Marcin Michalski

 

Do punktu 6.2 porządku obrad

Kolejno Przewodniczący przedstawił projekt w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu z tytułu wykonania budżetu za rok 2018. Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu, w związku z czym Przewodniczący zarządził głosowanie.

Radni w wyniku głosowania podjęli Uchwałę Nr VIII/73/2019 w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu z tytułu wykonania budżetu za rok 2018.

 

Wyniki imienne:

ZA (10)

Jarosław Przybył, Lesław Czernik, Rafał Neugebauer, Andrzej Olech, Ryszard Okaj, Robert Wietrzyk, Maciej Sitek, Zdzisław Pelc,

Artur Nowak, Wojciech Smolnik

PRZECIW (3)

Jakub Goliński, Piotr Pośpiech, Magdalena Durecka

WSTRZYMUJĘ SIĘ (4)

Celina Zając, Teresa Wróbel, Damian Buła, Przemysław Panicz

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI (2)

Andrzej Butra, Marcin Michalski

 

Głos zabrał Pan Starosta, który podziękował radnym za udzielenie Zarządowi Powiatu absolutorium, pomimo tego, iż obecny Zarząd Powiatu w roku 2018 r. sprawował swoją funkcję jedynie nieco ponad miesiąc. Pan Starosta powiedział, że merytoryczne uwagi do działań Zarządu Powiatu w roku 2018 r. zostały zawarte w opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej, m.in. takie, że w 2018 r Powiat Kluczborski nie był w stanie z bieżących dochodów sfinansować swoich bieżących wydatków. Pan Starosta raz jeszcze podziękował radnym za udzielenie absolutorium i stwierdził, że Zarząd Powiatu nie przestanie pracować nad poprawą finansów Powiatu Kluczborskiego Pan Starosta podziękował również pracownikom Starostwa, w szczególności z wydziału finansowego, Panu Sekretarzowi oraz Pani Skarbnik za współpracę. Głos zabrał radny Piotr Pośpiech, który powiedział, że zgodnie z ustawą absolutorium jest cenzurą do dalszej pracy Zarządu Powiatu. Radny Piotr Pośpiech stwierdził, że po tym co zostało pokazane przez ostatnie pół roku pracy obecnego Zarządu, oraz za to jaka atmosfera została zbudowana wokół Powiatu udzielenie absolutorium według radnego Piotra Pośpiecha jest niemożliwe. Radny Piotr Pośpiech powiedział, że nie chce by program, który został ogłoszony przez Pana Starostę w mediach na 5 lat, czyli cięcia, oszczędności i nie robienie niczego, został zrealizowany.

 

Do punktu 6.3 porządku obrad

Następnie Przewodniczący Rady przedstawił radnym kolejny projekt z porządku obrad. Radnie nie wnieśli zapytań do powyższego projektu i podjęli Uchwałę Nr VIII/74/2019
w sprawie zatwierdzenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego Powiatu Kluczborskiego za 2018 rok.

 

Wyniki imienne:

ZA (14)

Jarosław Przybył, Maciej Sitek, Robert Wietrzyk, Wojciech Smolnik, Lesław Czernik, Przemysław Panicz, Andrzej Olech, Rafał

Neugebauer, Jakub Goliński, Piotr Pośpiech, Artur Nowak, Ryszard Okaj, Magdalena Durecka, Zdzisław Pelc

PRZECIW (0)

WSTRZYMUJĘ SIĘ (3)

Celina Zając, Damian Buła, Teresa Wróbel

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI (2)

Andrzej Butra, Marcin Michalski

 

Do punktu 6.4 porządku obrad

Przewodniczący Rady przestawił Wysokiej Radzie kolejny projekt, który dotyczył uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2019.

Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu i podjęli Uchwałę Nr VIII/75/2019 zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2019.

 

Wyniki imienne:

ZA (10)

Jarosław Przybył, Wojciech Smolnik, Robert Wietrzyk, Rafał Neugebauer, Maciej Sitek, Lesław Czernik, Andrzej Olech, Ryszard

Okaj, Zdzisław Pelc, Artur Nowak

PRZECIW (0)

WSTRZYMUJĘ SIĘ (7)

Teresa Wróbel, Celina Zając, Damian Buła, Przemysław Panicz, Jakub Goliński, Piotr Pośpiech, Magdalena Durecka

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI (2)

Andrzej Butra, Marcin Michalski

 

 

 

Do punktu 6.5 porządku obrad

Przewodniczący Rady przedstawił radnym projekt uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej. Radni nie wnieśli zapytań do projektu, w związku z tym, Przewodniczący rozpoczął głosowanie. Radni podjęli Uchwałę Nr VIII/76/2019 w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej.

 

Wyniki imienne:

ZA (10)

Jarosław Przybył, Maciej Sitek, Wojciech Smolnik, Artur Nowak, Robert Wietrzyk, Rafał Neugebauer, Lesław Czernik, Andrzej

Olech, Ryszard Okaj, Zdzisław Pelc

PRZECIW (0)

WSTRZYMUJĘ SIĘ (7)

Celina Zając, Przemysław Panicz, Jakub Goliński, Piotr Pośpiech, Teresa Wróbel, Damian Buła, Magdalena Durecka

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI (2)

Andrzej Butra, Marcin Michalski

 

Do punktu 6.6 porządku obrad

Przewodniczący Rady przedstawił ostatni projekt uchwały z porządku obrad.

Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu i podjęli Uchwałę Nr VIII/77/2019
w sprawie uchwalenia
dla Powiatu Kluczborskiego „Powiatowego Programu Zapobiegania Przestępczości oraz Ochrony Bezpieczeństwa Obywateli i Porządku Publicznego na lata 2019 – 2025”.    

 

Wyniki imienne:

ZA (16)

Artur Nowak, Wojciech Smolnik, Jarosław Przybył, Robert Wietrzyk, Maciej Sitek, Celina Zając, Przemysław Panicz, Teresa Wróbel,

Rafał Neugebauer, Lesław Czernik, Ryszard Okaj, Jakub Goliński, Andrzej Olech, Damian Buła, Magdalena Durecka, Zdzisław Pelc

PRZECIW (0)

WSTRZYMUJĘ SIĘ (1)

Piotr Pośpiech

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI (2)

Andrzej Butra, Marcin Michalski

 

Do punktu 7 porządku obrad

Następnie Przewodniczący Rady przedstawił radnym kolejny punkt z porządku obrad, który dotyczył sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu za okres od 08.05.2019 r.
do 30.05.2019 r. Głos zabrała radna Celina Zając, która poprosiła o wyjaśnienie kwestii odrzucenia wniosku o inicjatywę prospołeczną. Głos zabrała Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku, Pani Iwona Rudnicka - Hrynyszyn, która poprosiła o doprecyzowanie pytania. Radna Celina Zając powiedziała, że chodzi o kwestię środowiskowych domów. Pani Dyrektor powiedziała, że każdy Powiat zobowiązany jest do zabezpieczenia pobytu dla samotnych matek w ośrodku schronienia. Powiaty, które takiego ośrodka nie prowadzą, mogą zawrzeć porozumienie z innym Powiatem. Na ten moment zostało podpisane porozumienie z fundacją Opolską i jest gwarancja pobytu dla samotnej matki w specjalnym ośrodku w Opolu. Radni nie wnieśli więcej zapytań. Przewodniczący Rady zarządził głosowanie. Radni przyjęli powyższe sprawozdanie.

 

Wyniki imienne:

ZA (10)

Maciej Sitek, Artur Nowak, Lesław Czernik, Wojciech Smolnik, Robert Wietrzyk, Rafał Neugebauer, Jarosław Przybył, Andrzej

Olech, Ryszard Okaj, Zdzisław Pelc

PRZECIW (0)

WSTRZYMUJĘ SIĘ (7)

Przemysław Panicz, Jakub Goliński, Teresa Wróbel, Magdalena Durecka, Celina Zając, Damian Buła, Piotr Pośpiech

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI (2)

Andrzej Butra, Marcin Michalski

 

Do punktu 8 porządku obrad

Kolejnym punktem z porządku obrad były wolne wnioski. Głos zabrał radny Piotr Pośpiech, który odniósł się do pojawiających się informacji w prasie o obniżeniu pensji Dyrektorów szkół i placówek oświatowych. Radny Piotr Pośpiech powiedział, że zwrócił się do Przewodniczącego Rady z interpelacją. Odpowiedź na interpelacje radny Piotr Pośpiech otrzymał dzień przed Sesją. Radny Piotr Pośpiech powiedział, że otrzymał odpowiedź nie do końca taką, o jaką zwrócił się w interpelacji. Otrzymana odpowiedź jest wymijająca, zacytowano w niej regulamin wynagradzania, który jest dostępny w Biuletynie Informacji Publicznej Starostwa. W tabeli natomiast wymieniono zamiast kwoty obniżek wynagrodzeń, miesiące od stycznia do sierpnia oraz kwotę brutto wynagrodzeń dyrektorów jednostek oświatowych. Radny Piotr Pośpiech powiedział, że był u Wicestarosty Kluczborskiego, by wyjaśnić kwestię odpowiedzi na interpelację. Radny Piotr Pośpiech powiedział, że jeszcze raz zada to pytanie, które było w poprzedniej interpelacji. Następnie radny odniósł się do kwestii drugiej interpelacji, która została złożona tego samego dnia co pierwsza. Interpelacja dotyczyła sytuacji PCZ S.A. w Kluczborku. Radny Piotr Pośpiech zwrócił się do Przewodniczącego Komisji Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska Pana Wojciecha Smolnika o zwołanie Komisji. Radny Piotr Pośpiech powiedział, że maksymalny zgodny z prawem okres zawieszenia oddziału ginekologicznego w Kluczborku mija 8 sierpnia br. – wtedy ten oddział przestanie istnieć. Radny Piotr Pośpiech powiedział, że w 8 lutego, czyli w dniu zawieszenia oddziału Pań położnych pracowało 25. Na dzień 8 czerwca br. pracuje 14 osób. Głos zabrał Pan Starosta, który powiedział, że kwestii Szpitala będzie jeszcze okazja, by rozmawiać, również o tym, w jakiej kondycji finansowej Szpital został przejęty przez nowy Zarząd. Pan Starosta powiedział, że w momencie, gdy pracę rozpoczął nowy Zarząd Powiatu szpital wykazywał stratę na poziomie 2,5 mln zł. Starosta powiedział, że sytuacja służby zdrowia jest trudna w całym kraju. Brakuje lekarzy. Wskaźnik porodów w zeszłym roku na naszym oddziale pokazał, że porodów było mniej niż jeden dziennie. Wyceny świadczeń medycznych są zbyt słabe, musi nastąpić potężny zastrzyk gotówki dla szpitali, wtedy sytuacja ulegnie poprawie. Poza jednym oddziałem w PCZ S.A., wszystkie inne pracują normalnie. Głos zabrał radny Piotr Pośpiech, który powiedział, że obiektywne przyczyny są znane od lat, jednak w takich warunkach należy sobie radzić, argument, że w zeszłym roku było 300 porodów już dawno „przestał działać”. Za niecałe 2 miesiące może okazać się, że już żadne dziecko nie urodzi się w kluczborskim szpitalu. Głos zabrał Przewodniczący Komisji Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska deklarując, że w najbliższym czasie zostanie zwołana Komisja, gdzie będzie możliwość dyskusji na temat szpitala. Następnie głos zabrał radny Maciej Sitek, który poinformował radnych o dwóch pismach z RIO w Opolu, które wpłynęły w ostatnim czasie do Biura Rady i Zarządu Powiatu w Kluczborku, gdzie można się z nimi zapoznać, oraz radny Maciej Sitek poinformował radnych o liście z życzeniami od Prezydenta RP Andrzeja Dudy
z okazji Dnia Samorządu Terytorialnego.

 

Do punktu 9 porządku obrad

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady podziękował wszystkim zebranym za udział w obradach i o godz. 16:45 zamknął VIII Sesję Rady Powiatu
w Kluczborku.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

                                                                  Przewodniczący Rady Powiatu

                                                        w Kluczborku
                                                         Andrzej Olech

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Protokołowała:

Małgorzata Gulanowska