Protokół Nr XVIII/2004

z sesji Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu 29 kwietnia 2004r.

 

XVIII sesję Rady Powiatu w Kluczborku otworzył o godz. 1200 Przewodniczący

Rady – Maciej Mularczyk. Powitał wszystkich radnych oraz pozostałych zebranych,

a następnie stwierdził, że obrady w dniu dzisiejszym i podejmowane uchwały będą prawomocne, gdyż na sali obecnych jest 17 z 19 radnych. W trakcie całej sesji obecni byli już wszyscy radni czyli Rada Powiatu obradowała w pełnym składzie.

Następnie Przewodniczący Rady przedstawił zebranym proponowany porządek obrad w dniu dzisiejszym. Do proponowanego porządku radni nie wnieśli uwag, w związku z czym poddano go pod głosowanie. W głosowaniu udział wzięło 17 radnych, którzy jednogłośnie,
17 głosami za, przyjęli następujący porządek XVIII sesji:

1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:

a/ otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,

b/ zatwierdzenie porządku obrad,

c/ zatwierdzenie protokołu z XVII sesji.

2.Interpelacje i zapytania radnych.

3.Podjęcie uchwał w sprawach:

a/ rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego oraz udzielenia

absolutorium Zarządowi Powiatu z tego tytułu za 2003r.,

b/ zmian w budżecie Powiatu Kluczborskiego uchwalonego na 2004r.,

c/ wyrażenia zgody na przejęcie zadłużenia Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki

Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku w likwidacji,

d/ nadania statutu Zespołowi Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 im. Marii Skłodowskiej-Curie

w Kluczborku,

e/ tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli nie wymienionych

w art.42 ust.3 ustawy Karta Nauczyciela, zatrudnionych w pełnym wymiarze zajęć,

f/ zbycia nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego,

g/ zbycia nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego,
h/ zbycia nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego.

4.Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych.

5.Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu.

6.Wolne wnioski i zapytania.

7.Zamknięcie obrad.

Kolejno przystąpiono do zatwierdzenia protokołu z XVII sesji Rady Powiatu, która odbyła się w dniu 30 marca 2004r. Do protokołu radni nie wnieśli zapytań, w związku
z powyższym Przewodniczący Rady poddał protokół pod głosowanie. W obecności

17 radnych, 15 głosami za, przy braku głosów przeciw i przy 2 głosach wstrzymujących się, Rada Powiatu zatwierdziła protokół z XVII sesji.

Do punktu 2 porządku obrad

Radny Wiktor Naumik złożył następujące zapytania:

1.dlaczego przy naborze pracowników do pracy w Powiatowym Centrum Zdrowia
w Kluczborku zostało naruszone lub nawet złamane prawo pracownicze. Radny wyjaśnił,
że wniósł swoje zapytanie dlatego, że dotarły do niego informacje na temat wywierania

presji na przyjmowanych do spółki pracownikach w celu uzyskania korzystnego dla władz

spółki modelu zatrudnienia. Chodzi o to, by pracownicy spółki otrzymywali jak najmniejsze

wynagrodzenia. W związku ze swoim zapytaniem radny poprosił też Likwidatora SPZOZ
o wyjaśnienie dlaczego wszyscy nowo przyjmowani pracownicy otrzymali do podpisania

pismo z prośbą o wycofanie wypowiedzenia umowy o pracę, gdzie w niektórych z tych

pism brak jest daty ich podpisania. Zdaniem radnego chodzi tu o to, aby nie wypłacić

pracownikom należnych im odpraw i jest to pewna manipulacja. Radny poprosił również

o wyjaśnienie dlaczego nowo przyjmowani do spółki pracownicy otrzymali do podpisu

oświadczenia, że zapoznali się z regulaminem pracy PCZ i zobowiązują się do jego

przestrzegania oraz regulaminem wynagradzania i funduszu świadczeń socjalnych spółki.

Regulaminów tych nie przedstawiono jednak pracownikom, pomimo zapytań z ich strony.

2.jakie obowiązują stawki wynagrodzeń w Powiatowym Centrum Zdrowia w Kluczborku

począwszy od stanowiska salowej do Prezesa i Wiceprezesa PCZ, a także Likwidatora

SPZOZ. Radny poprosił o udzielenie tej informacji jeszcze w trakcie dzisiejszej sesji

i w formie pisemnej.

3.czy prawdą jest, że na oddziale ginekologiczno-położniczym zaginęły jakieś drogie

narzędzia ginekologiczne. Jeśli takie zdarzenie miało miejsce to radny oczekuje

wyjaśnienia, ponieważ narzędzia te zostały zakupione ze środków Rady Miejskiej
w Kluczborku w kadencji 1994-1998.

Kolejno radna Irena Kielar zapytała:
1.ile stanowisk pracy udało się utworzyć dla bezrobotnych naszego powiatu w roku 2003
i w okresie styczeń – kwiecień br.

2.czy przeprowadzana jest analiza wykorzystania ofert pracy Powiatowego Urzędu Pracy

w Kluczborku, które kierowane są do bezrobotnych na łamach prasy lokalnej. Radna

wniosła powyższe zapytanie dlatego, że jej zdaniem w prasie ukazują się ciągle te same

oferty pracy.

Następnie głos zabrał radny Leszek Krzyżanowski i zapytał czy zostały wypłacone zaległe

wynagrodzenia pracownikom SPZOZ w Kluczborku za miesiące styczeń – kwiecień br.

i wypłaty z funduszu socjalnego osobom zwolnionym z zakładu. Radny poprosił

o informację czy zostały uregulowane zaległości wobec pracowników, a jeśli nie to w jakim

terminie to nastąpi.

Radny Piotr Gruss poprosił kolejno o wyjaśnienie w sprawach:

1.kto jest odpowiedzialny i do kogo należy remont podjazdów do prywatnych posesji.
Radny poprosił o pisemne wyjaśnienie w tej sprawie.

2.czy nauczyciele naszych szkół otrzymają należne im wyrównania wynagrodzeń wraz
z odsetkami czy bez odsetek i w jakim terminie.

Następnie głos zabrał radny Adam Martyniszyn i zapytał czy będzie przeprowadzany,
a jeśli tak to kiedy, remont ulicy Kluczborskiej w Wołczynie – na odcinku od ronda
przy ul. Opolskiej do Rynku. Zdaniem radnego remont tej drogi jest konieczny, gdyż jest
ona bardzo zniszczona i zagraża bezpieczeństwu użytkownikom. Radny zapytał również, czy było by możliwe przyśpieszenie tych robót.

Radny Adam Martyniszyn stwierdził kolejno, że od jakiegoś czasu przebieg sesji Rady Powiatu w Kluczborku odbiega od standardów przyjętych ogólnie w pracy samorządowej.
W związku z powyższym radny wystąpił z wnioskiem, aby podczas głosowań nad poszczególnymi u
chwałami, głośno był odczytywany numer każdej podejmowanej uchwały, data jej podjęcia oraz cały tytuł, co usprawni przebieg każdej sesji.
Innych zapytań radni nie wnieśli.

 

Do punktu 3a porządku obrad

Przewodniczący Rady przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego oraz udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu z tego tytułu za 2003r. Do projektu uchwały wszyscy już wcześniej otrzymali informację przygotowaną przez Zarząd Powiatu na temat przebiegu wykonania budżetu powiatu za 2003r. Informacja ta zawiera:

-wykonanie planu dochodów i wydatków budżetu /wraz z informacją opisową/,

-wykonanie planu dochodów i wydatków zadań z zakresu administracji rządowej

wykonywanych przez powiat,

-wykonanie planu przychodów i rozchodów budżetu,

-zmiany w planie budżetu dokonane w trakcie roku budżetowego przez Zarząd

i Radę Powiatu,

-wykonanie planu dochodów i przychodów budżetu,

-wykonanie planu wydatków i rozchodów budżetowych,

-zestawienie wydatków majątkowych i wydatków remontowych budżetu,

-zestawienie wykonania planu przychodów i wydatków środków specjalnych

oraz gospodarstw pomocniczych,

-zestawienie wykonania planu przychodów i wydatków funduszy celowych,

-dokonane umorzenia i ulgi w spłatach.

Powyższa informacja była przedmiotem obrad wszystkich komisji, a w szczególności Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu. Została także przekazana do Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Opolu w celu jej zaopiniowania.
Następnie głos zabrał Skarbnik Powiatu i odczytał zebranym opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej dotyczącą powyższego sprawozdania. Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu uchwałą Nr 174/2004 z dnia 13 kwietnia 2004r. pozytywnie zaopiniował sprawozdanie Zarządu Powiatu w Kluczborku z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2003r.

Kolejno Przewodniczący Rady udzielił głosu Przewodniczącemu Komisji Rewizyjnej, który zapoznał wszystkich zebranych z wnioskiem komisji w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu w Kluczborku za 2003r. Komisja Rewizyjna na posiedzeniu w dniu
20 kwietnia 2004r. analizowała sprawozdanie Zarządu Powiatu oraz inne dokumenty źródłowe i stwierdziła, że wykonanie budżetu za 2003r. jest prawidłowe i zgodne
z obowiązującymi przepisami prawa. Komisja Rewizyjna pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie i w związku z powyższym sporządziła wniosek o udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu. Wniosek ten skierowała do Rady Powiatu oraz do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu w celu zaopiniowania.

Następnie Skarbnik Powiatu odczytał zebranym opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej dotyczącą powyższego wniosku Komisji Rewizyjnej. Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu uchwałą Nr 256/2004 z dnia 22 kwietnia 2004r. pozytywnie zaopiniował wniosek Komisji Rewizyjnej. Opinie Regionalnej Izby Obrachunkowej znajdują się w aktach Komisji Rewizyjnej – RP/K.Rew.- 0053/7/2004.

Radny Leszek Krzyżanowski powiedział, że pomimo zgodności wykonania budżetu powiatu z przepisami prawa, jego zdaniem nie jest do końca tak dobrze. Zdaniem radnego bardzo ważny jest pożytek z wydawania publicznych pieniędzy, a u nas widać efekty tego w postaci poważnego zadłużenia. Radny stwierdził, że pomimo pozytywnych opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej i Komisji Rewizyjnej, on będzie głosował przeciw przyjęciu przedmiotowego projektu uchwały.

W związku z wypowiedzią radnego głos zabrał Skarbnik Powiatu i powiedział, że on nigdy nie mówił, że jest wszystko dobrze. Wręcz przeciwnie, na posiedzeniach Rady, Zarządu czy też poszczególnych komisji, zawsze podkreślał, jakie są problemy dotyczące budżetu czy też niebezpieczeństwa, które mogą mieć miejsce w przyszłości. Zdaniem Skarbnika znalazło to swoje odzwierciedlenie w opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej, gdzie wykazano wielkość zobowiązań powiatu i SPZOZ w Kluczborku. Ponadto niejednokrotnie już rozmawiano

na temat konieczności wprowadzenia działań, które pozwolą na rozwiązanie tych problemów. Na zakończenie swojej wypowiedzi Skarbnik stwierdził, że środki finansowe 2003r. wydatkowano poprawnie i zgodnie z uchwałami Rady Powiatu.

Innych zapytań do niniejszego projektu uchwały nie wniesiono, w związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. W obecności 19 radnych czyli przy pełnym składzie Rady, 16 radnych głosowało za przyjęciem uchwały, a 3 radnych było przeciw. Nie stwierdzono głosów wstrzymujących się. W wyniku głosowania Rada Powiatu w Kluczborku podjęła uchwałę Nr XVIII/127/2004 w sprawie rozpatrzenia sprawozdania
z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego oraz udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu z tego tytułu za 2003r.

Do punktu 3b porządku obrad

Przewodniczący Rady przedstawił zebranym kolejny projekt uchwały w sprawie zmian

w budżecie Powiatu Kluczborskiego uchwalonego na 2004r. Proponowane w projekcie zmiany dotyczą:

1.otrzymania przez powiat dotacji celowej dla Komendy Powiatowej Państwowej Straży

Pożarnej w Kluczborku w kwocie 60.000,-zł. z przeznaczeniem na odtworzenie

uszkodzonego i zniszczonego sprzętu ratowniczego oraz uzupełnienie stanu zapasów

środków gaśniczych. Dotacja została przyznana w związku z ubiegłoroczną akcją gaśniczą

w miejscowości Trzebiszyn Gmina Lasowice Wielkie.

2.przeznaczenia na wniosek Zespołu Szkół Licealno-Zawodowych w Polanowicach kwoty

13.950,-zł pochodzącej ze sprzedaży zbytecznych części wyposażenia na zakup materiałów

i wyposażenia oraz drobne remonty dachów na budynkach będących w trwałym zarządzie szkoły.

3.udzielenia przez Powiat Kluczborski dotacji celowej w kwocie 15.237,-zł dla Powiatu

Częstochowskiego, przeznaczonej na utworzenie i funkcjonowanie rodziny zastępczej.

Z wnioskiem o powyższą zmianę w budżecie wystąpiło Powiatowe Centrum Pomocy

Rodzinie w Kluczborku w związku z wydaniem przez Sąd Rejonowy w Opolu wyroku

w sprawie zawiązania w Powiecie Częstochowskim rodziny zastępczej, której wychowanek pochodzi z terenu Powiatu Kluczborskiego.

Do przedmiotowego projektu radni nie wnieśli zapytań. Przewodniczący Rady w związku
z powyższym poddał projekt pod głosowanie, w którym udział wzięło 16 radnych. 14 głosami za, przy braku głosów przeciw i przy 2 głosach wstrzymujących się, Rada Powiatu przyjęła proponowane zmiany w budżecie podejmując uchwałę Nr XVIII/128/2004.

Do punktu 3c porządku obrad

Kolejnym punktem obrad był projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przejęcie zadłużenia Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku. Przedłożony Radzie projekt uchwały jest wynikiem narastającego zadłużenia SPZOZ
w Kluczborku w likwidacji, wobec dostawcy energii cieplnej, jakim jest Energetyka Cieplna Opolszczyzny S.A. w Opolu. Zarząd Powiatu proponuje, aby Rada Powiatu wyraziła zgodę
na przejęcie przez powiat zadłużenia zakładu wobec spółki ECO w kwocie 1.047.163,-zł. wraz z należnymi odsetkami i kosztami ubocznymi. W tym celu została by podpisana stosowna umowa, na podstawie której powiat ureguluje w określonych umową terminach zadłużenie SPZOZ wobec ECO, w zamian za gwarancję ciągłości dostaw energii cieplnej
i nie prowadzenia postępowań sądowych czy egzekucyjnych.
Radny Adam Martyniszyn powiedział, że z dyskusji prowadzonych na posiedzeniach komisji wynika, że prowadzony będzie przez powiat długoplanowy cykl przejmowania zadłużenia SPZOZ. Biorąc jednak pod uwagę istniejące już zadłużenie powiatu, zdaniem radnego
w latach 2007-2010 spadnie na powiat bardzo duże obciążenie finansowe. Jest to wielkie niebezpieczeństwo dla naszego powiatu i potrzebne są dodatkowe środki. Ponadto zapowiada się, że wielkość subwencji i dotacji dla samorządów będzie zmniejszana, majątku trwałego powiat nasz ma coraz mniej i radny obawia się, że sytuacja finansowa w kolejnych latach będzie bardzo zła. Następnie radny Martyniszyn stwierdził, że Powiatowe Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku musi dobrze działać i nie zadłużać się, w związku z tym radny proponuje, aby w kolejnych latach przeznaczać środki finansowe pochodzące z emisji obligacji
na SPZOZ. Radny oczekuje na jednoznaczne rozstrzygnięcie tej kwestii.
Kolejno głos zabrał Starosta Kluczborski i powiedział, że na każdym posiedzeniu komisji radny Martyniszyn i niektórzy inni radni, ciągle powtarzają, że jest źle, że są zagrożenia i należy coś z tym zrobić. Starosta wyjaśnił radnemu, że ciągle coś się robi w tej sprawie, szczególnie Zarząd Powiatu, któremu powierza się wykonanie podjętych przez Radę Powiatu uchwał. W projekcie przedmiotowej uchwały również zobowiązuje się Zarząd Powiatu
do podjęcia działań umożliwiających jej wykonanie i Zarząd to wykona. Starosta ponadto powiedział, że jeszcze nigdy nie usłyszał od radnego Martyniszyna konkretnej propozycji, innej niż ta, którą proponuje Zarząd. A to, co Zarząd proponuje, zawsze zostaje negatywnie przyjęte przez pewną grupę radnych.
Następnie głos zabrał ponownie radny Adam Martyniszyn i powiedział, że on jedynie zgłasza swoje uwagi, ponieważ to co się dzieje wokół SPZOZ nie spełnia oczekiwań społeczeństwa naszego powiatu. Zdaniem radnego jeżeli w dalszym ciągu powiat będzie spłacać długi SPZOZ to sytuacja pozostałych jednostek powiatowych będzie w bardzo złej sytuacji finansowej, a ponadto nie będzie możliwości prowadzenia jakichkolwiek inwestycji. Radny wyraził swoją nadzieję, że jednak znajdą się jakieś środki na inwestycje, np. z emisji obligacji. Kolejno radny Leszek Krzyżanowski zapytał jak to jest, że SPZOZ – owi nie opłaca się prowadzić szpitala i pogotowia ratunkowego, a Powiatowemu Centrum Zdrowia S.A. jednak się opłaca. Ponadto radny stwierdził, że w chwili wejścia Polski do Unii Europejskiej powiat nasz starając się o dodatkowe środki unijne, może zostać odrzucony ze względu na swoje zadłużenia. Radny Krzyżanowski zapytał również w jaki sposób nowa spółka, która będzie przynosić kiedyś zyski, zamierza przekazać do powiatu jakieś środki na spłacenie długów SPZOZ.. Radny zapytał o to dlatego, że powiat ma bardzo duży wkład w spółce.Radny Piotr Wiecha powiedział, że jego zdaniem działania powiatu są jak najbardziej właściwe. Powiat cały czas stara się o zmniejszenie zadłużenia likwidowanego SPZOZ,
aby nie przejąć ich po zakończeniu likwidacji zakładu. Radny dodał, że wszyscy wiedzą
o złej sytuacji finansowej zarówno powiatu jak i SPZOZ i dlatego cały czas prowadzone są wszelkie możliwe działania, aby tę sytuację poprawić. Przypomniał również, że długi zakładu znacznie wzrosły w wyniku prowadzonych postępowań komorniczych, wszczętych przez pracowników SPZOZ. W spółce nie ma takich zadłużeń. Zdaniem radnego nie ma sensu na każdej sesji czy komisji powtarzać, że jest źle i że trzeba coś zrobić, bo o tym wszyscy dobrze wiedzą. Radny wyraził też nadzieję, że spółka będzie lepiej funkcjonować niż SPZOZ, tylko musimy poczekać na efekty jej działania. Radny Leszek Krzyżanowski powiedział, że dla niego nie jest argumentem twierdzenie,
że powołanie spółki jest jedyną i słuszną drogą, bo jego zdaniem można było przeprowadzić restrukturyzację zakładu w ramach SPZOZ. I tak uważa część naszego społeczeństwa Powiat pozbywa się sprzętu, majątku ruchomego i trwałego oraz zasobów ludzkich na rzecz spółki prywatnej, której dalszego losu nie znamy. Zdaniem radnego nie znamy też dalszych działań Rady Nadzorczej tej spółki. Radny Krzyżanowski ponownie zapytał czy spółka ta w jakiś sposób zamierza spłacić długi SPZOZ, bo prowadząc działalność będzie przynosić przecież zyski.Radny Piotr Wiecha odpowiedział, że nie wie czy nowa spółka zamierza spłacać długi SPZOZ, ale korzyścią dla SPZOZ w likwidacji będzie płacony mu przez spółkę czynsz dzierżawny za wynajem zajmowanych budynków. Część zadłużenia będzie musiał jednak uregulować powiat. W związku z powyższą wypowiedzią, radny Leszek Krzyżanowski zapytał jaki jest więc sens, aby powiat przejmował długi SPZOZ i przekazywał spółce sprzęt oraz zasoby ludzkie, jeśli spółka nie zamierza w zamian za to regulować chociaż części zadłużenia zakładu. Zdaniem radnego następna Rada Powiatu będzie musiała uporać się z następstwami decyzji obecnej Rady. Radny Piotr Wiecha podsumowując wypowiedzi radnych powiedział, że wszystkie dotychczasowe działania Rady mają na celu utrzymanie funkcjonowania szpitala
i zapewnienie opieki medycznej naszym mieszkańcom. I to jest właśnie powód społeczny tych działań. Utworzenie spółki było konieczne, ponieważ funkcjonowanie szpitala
w dotychczasowej strukturze SPZOZ nie było już możliwe. Następnie głos zabrał Skarbnik Powiatu i powiedział, że jego zdaniem wszystkie działania Rady Powiatu pierwszej i drugiej kadencji prowadziły i nadal prowadzą do poprawy sytuacji w służbie zdrowia naszego powiatu. Obecnie udało się od dnia 1 marca br. zatrzymać narastanie zadłużenia, które dotychczas lawinowo wzrastało. Środki, które wypłyną ze spółki z tytułu wynajmu i dzierżaw pomieszczeń zostaną skierowane do SPZOZ w Likwidacji,co pozwoli Likwidatorowi na prowadzenie dalszych czynności i na zabezpieczenie powiatu przed lawinowym czy niekontrolowanym przejęciu zadłużenia. Teraz powiat rozpoczął działania, mające na celu rozwiązanie problemu tego zadłużenia. Skarbnik dodał, że szpitale w ościennych powiatach mają może mniejsze zadłużenie, ale wynika to głównie z faktu, że ich pracownicy nie prowadziły i nie prowadzą postępowań egzekucyjnych w sądzie. Nawiązując do wypowiedzi radnego Leszka Krzyżanowskiego, Skarbnik przypomniał, że radny bardzo krytycznie wypowiadał się kiedyś na temat pomysłu emisji obligacji przez powiat. W roku 2003 powiat wyemitował obligacje na kwotę 2 mln. zł. i właśnie dzięki temu uzyskał dofinansowanie na kwotę 411 tys. zł. ze środków przedakcesyjnych oraz na kwoty 39 tys. zł. i 42 tys. zł. z Ministerstwa Edukacji. Skarbnik powiedział, że gdyby powiat nie miał środków własnych pochodzących z obligacji, to nie otrzymał by tych dofinansowań. Udało się więc pozyskać dodatkowo w 2003r. prawie 500 tys. zł. dzięki emisji obligacji i jest to zdaniem Skarbnika niezły wynik jak na I rok emisji. Teraz należy tak działać, aby nie zmarnować tego, co już osiągnęliśmy, a jednocześnie spłacać sukcesywnie zadłużenie. Na zakończenie swojej wypowiedzi Skarbnik powiedział, że przedmiotowy projekt uchwały jest właśnie początkiem działań, które mają na celu redukcję tego zadłużenia. Skarbnik wyjaśnił, że biorąc pod uwagę różne źródła finansowania zawsze będą one dla powiatu tańsze niż odsetki ustawowe i inne koszty uboczne, które wokół tego długu będą narastały. Odnosząc się do wcześniejszej wypowiedzi Starosty, Skarbnik dodał, że koncepcja radnego Krzyżanowskiego, która ukazała się w prasie, polega na rozwiązaniu Radę Powiatu. Kolejno głos zabrał Starosta Kluczborski i po raz kolejny wyjaśnił, że szpital nie mógł dalej funkcjonować w ramach SPZOZ ze względu na to, że komornik zajął w miesiącu marcu całą transzę kontraktu z NFZ dla naszego szpitala. Starosta zapytał radnych jak w takiej sytuacji miał funkcjonować zakład. Wyjaśnił również, że zgodnie z zapisami kodeksu spółek handlowych, spółka może decyzją Rady Nadzorczej wypłacać swoje zyski w formie dywidendy. Ponadto Starosta jeszcze raz powtórzył, że nie jest to spółka prywatna. Innych zapytań do przedmiotowego projektu radni nie wnieśli. W związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. W obecności 18 radnych, 14 głosami za, przy 1 głosie przeciw i przy 3 głosach wstrzymujących się, Rada Powiatu przyjęła uchwałę Nr XVIII/129/2004 w sprawie wyrażenia zgody na przejęcie zadłużenia Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku w likwidacji.

Do punktu 3d porządku obrad

Kolejnym punktem obrad był projekt uchwały w sprawie nadania statutu Zespołowi Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 im. Marii Skłodowskiej-Curie w Kluczborku. W uzasadnieniu do projektu wyjaśniono, że w styczniu 2002r. Rada Powiatu w Kluczborku podjęła uchwały o utworzeniu nowych typów szkół ponadgimnazjalnych, którym nadano statuty. Nowe typy szkół połączono wówczas ze starymi typami w Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku, któremu do tej pory nie nadano statutu.
Stwierdzono jednak, że posiadanie statutu jest dla zespołu nieodzowne i opracowano jego projekt. Projekt ten został pozytywnie zaopiniowany przez Radę Pedagogiczną i Radę Szkoły wszystkich szkół wchodzących w skład zespołu. Opolski Kurator Oświaty nie wniósł zastrzeżeń do treści zawartych w powyższym dokumencie. Zgodnie z zapisami ustawy
o systemie oświaty – pierwszy statut nowo utworzonej szkole /w tym wypadku zespołowi szkół/ nadaje Rada Powiatu.
Do projektu nie wniesiono zapytań, w związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. W obecności 18 radnych, 17 głosami za, przy braku głosów przeciw i przy 1 głosie wstrzymującym się, Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr XVIII/130/2004 nadając statut Zespołowi Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku.

Do punktu 3e porządku obrad

Następnym punktem obrad, który przedstawił zebranym Przewodniczący Rady był projekt uchwały w sprawie tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli
nie wymienionych w art. 42 ust.3 ustawy Karta Nauczyciela, zatrudnionych w pełnym wymiarze zajęć. Naczelnik Wydziału Edukacji w uzasadnieniu do projektu wyjaśniła,
że konieczna jest zmiana funkcjonującej dotychczas uchwały w powyższej sprawie,
ze względu na rozpoczęcie działalności Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli.
W tej nowo utworzonej placówce zatrudnieni są nauczyciele konsultanci, dla których nie ma jeszcze ustalonego obowiązkowego tygodniowego wymiaru godzin zajęć. Ponadto projekt uchwały wprowadza normy zatrudnienia dla doradców zawodowych. Opolski Kurator Oświaty nie wniósł zastrzeżeń do powyższego projektu.
Do przedmiotowego projektu radni nie wnieśli zapytań, w związku z tym przystąpiono do głosowania. W obecności 18 radnych, 18 głosami za, przy braku głosów przeciw i głosów wstrzymujących się, Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr XVIII/131/2004 w powyższej sprawie.

Do punktu 3f porządku obrad

Przewodniczący Rady przedstawił projekt kolejnej uchwały – w sprawie zbycia nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego. Projekt ten dotyczy zbycia nieruchomości zabudowanej budynkiem Przychodni Zdrowia położonej w Kluczborku przy ul. M.C.Skłodowskiej 15 /działka nr 254/1 k.m. 6 o powierzchni 0,2707 ha/. Nieruchomość ta zajmowana była dotychczas przez Dyrekcję SPZOZ i wynajmowana przez niepubliczne przychodnie zdrowia. W związku z tym, że administracja nowo utworzonego Powiatowego Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku przenosi swoją siedzibę
do budynków szpitalnych, budynek ten staje się bezużyteczny dla SPZOZ będącego
w likwidacji. Z tego względu Zarząd Powiatu proponuje zbycie tej nieruchomości w drodze przetargu publicznego nieograniczonego. Do projektu radni nie wnieśli zapytań. W drodze głosowania, w obecności 18 radnych, 15 głosami za, przy braku głosów przeciw i przy 3 głosach wstrzymujących się, Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr XVIII/132/2004 wyrażając zgodę na zbycie wyżej opisanej nieruchomości.

Do punktu 3g porządku obrad

Przewodniczący Rady Powiatu przedstawił następny projekt uchwały w sprawie zbycia nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego. W projekcie tym Zarząd Powiatu proponuje zbycie dwóch nieruchomości położonych w Kluczborku przy ul.Drzymały 1a – działki zabudowanej budynkiem mieszkalnym czterolokalowym z najemcami /działka nr 91/7 k.m. 12 o powierzchni 0,0380 ha/ oraz działki stanowiącej drogę dojazdową do w/w budynku /działka nr 91/8 k.m. 12 o powierzchni 0,0150 ha/. Zarząd Powiatu proponuje zbycie powyższych nieruchomości, gdyż są zbyteczne dla powiatu. Do projektu radni nie wnieśli zapytań, w związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. W obecności 18 radnych, 16 głosami za, przy braku głosów przeciw i przy 2 głosach wstrzymujących się, Rada Powiatu podjęła kolejną uchwałę w sprawie zbycia nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego – Nr XVIII/133/2004.

Do punktu 3h porządku obrad

Zebrani zapoznali się z kolejnym projektem uchwały w sprawie zbycia nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego. Projekt ten dotyczy nieruchomości zabudowanej budynkiem byłej pralni szpitalnej położonej
przy ul. M.C. Skłodowskiej 23
w Kluczborku /działka nr 91/10 k.m. 12 o powierzchni 1025m2 /. Przedmiotowy budynek jest nie wykorzystywany i zbyteczny SPZOZ, dlatego też Zarząd Powiatu proponuje jego zbycie. Do przedmiotowego projektu radni nie wnieśli zapytań. Przewodniczący Rady Powiatu w obecności 18 radnych poddał projekt pod głosowanie, w wyniku którego 16 głosami za, przy braku głosów przeciw i przy 2 głosach wstrzymujących się, Rada podjęła uchwałę
Nr XVIII/134/2004 w powyższej sprawie.

Do punktu 4 porządku obrad

Na zapytania radnego Wiktora Naumika zgłoszone w punkcie 2 porządku, wyjaśnień udzieliła Pani Likwidator SPZOZ. Wyjaśniła, że ordynator oddziału ginekologiczno-położniczego nie zgłaszał żadnego zaginięcia sprzętu medycznego. Gdyby jednak taki fakt miał miejsce to został by zgłoszony na policję. Ponadto Pani Likwidator powiedziała, że w toku jest inwentaryzacja całego sprzętu i dopiero w chwili jej zakończenia wiadomo będzie czy czegoś brakuje czy też nie. Odnośnie naruszenia praw pracowniczych przy naborze pracowników do Powiatowego Centrum Zdrowia, Pani Likwidator stwierdziła, że nic jej na ten temat nie wiadomo. Powiedziała, że jeżeli takie fakty miały miejsce to od ich rozstrzygania jest sąd pracy. Na zapytanie radnego Krzyżanowskiego Pani Likwidator wyjaśniła, że za miesiące styczeń, luty i marzec br. wszystkim pracownikom SPZOZ zostały wypłacone wynagrodzenia, wszyscy zwolnieni pracownicy otrzymali swoje podstawowe wynagrodzenia za cały przepracowany w SPZOZ okres. Obecnie przygotowywana jest wypłata za 9 dni kwietnia br. czyli do dnia rozpoczęcia działalności przez spółkę. Ponadto wypłacono wszystkie zaległe nagrody jubileuszowe oraz dyżury lekarskie za luty i marzec, więc nie jest prawdą, że są duże zaległości w wypłacie wynagrodzeń. Co do funduszu socjalnego, zgodnie z obowiązującymi przepisami odpis na ten fundusz został pomniejszony. W chwili obecnej nie ma jednak środków na odprawy pracownicze. Odprawy te będą pracownikom należne dopiero w momencie zakończenia ich umów o pracę, co nastąpi z dniem 30 kwietnia br.
Od dnia 1 maja br. należne będą więc odprawy tym pracownikom, którzy nie znaleźli zatrudnienia w spółce. Pani Likwidator zapewniła, że wszystkie jej działania, Pani Prezes PCZ S.A. oraz Zarządu Powiatu mają na celu uzyskanie brakujących środków z pieniędzy restrukturyzacyjnych, ewentualnie z pieniędzy, które powinien nam zasądzić sąd za tzw. ustawę 203. Pani Likwidator informowała każdego pracownika, któremu przysługuje odprawa, że na pewno ją otrzyma, tylko nie wiadomo w jakim terminie.
Kolejno głos zabrała Pani Prezes PCZ S.A. i odpowiadając na zapytania radnego Naumika wyjaśniła, że zatrudnienie pracowników w PCZ S.A. nie jest automatycznym przejściem ich na określonych warunkach z SPZOZ do spółki. Byli pracownicy SPZOZ oraz wszystkie inne osoby poszukujące pracy mogły złożyć do spółki swoje oferty, ponieważ ukazały się w prasie lokalnej ogłoszenia o naborze pracowników do PCZ S.A. w Kluczborku. Wszystkie złożone oferty pracy zostały rozpatrzone przez Zarząd spółki. Następnie dokonano reorganizacji w strukturze przychodów i wydatków spółki tak, aby wynagrodzenia stanowiły 50% wartości jej przychodów. Dotychczas w SPZOZ struktura wynagrodzeń była bowiem taka, że stanowiły one 93% przychodów tego zakładu. Zdaniem Pani Prezes była to sytuacja zdecydowanie naganna i żadna firma nie była by w stanie dalej funkcjonować na takich warunkach, bo dalej zadłużała by się. Zarząd spółki sprecyzował również założenia dotyczące wynagrodzeń każdej grupy pracowniczej, co wygląda następująco:

1.robotnicy wykwalifikowani – najniższe wynagrodzenie wynosi 824,-zł. + dodatek
za wysługę lat + należne składki od pracodawcy na ubezpieczenia społeczne

2.pielęgniarki – od 825,-zł. do 1100,-zł. wynagrodzenia zasadniczego + dodatek za wysługę

lat + dodatki funkcyjne /dodatki funkcyjne będą za tzw. specjalizację w zawodzie

pielęgniarki i będą one w przyszłości regulowane, zależnie od wykorzystania posiadanej

specjalizacji przez daną osobę/

3.lekarze – od 1150,-zł do 1700,-zł wynagrodzenia zasadniczego + dodatki funkcyjne

/najwyższa łączna kwota wynagrodzenia lekarza wraz z dodatkami to 3.000,-zł./

4.pracownicy administracji – od 824,-zł. do 2.500,-zł. wynagrodzenia.

Następnie Pani Prezes poinformowała zebranych, że na dzień dzisiejszy nie ma upoważnienia od Rady Nadzorczej Spółki do podawania informacji na temat wynagrodzeń członków Zarządu Spółki. Jeżeli Rada Nadzorcza wyrazi na to zgodę – informacja taka zostanie Radzie Powiatu przedłożona. Kolejno Pani Prezes powiedziała, że wiele osób wśród pracowników spółki nalega, aby zwiększyć im wynagrodzenia, a niektóre z nich prowadzą nawet pewne działania w celu wyegzekwowania większych zarobków. Zarząd spółki nie może się jednak uginać pod żądaniami pracowników, bo spółki nie stać po prostu na to. Spółka musi funkcjonować zgodnie z nowo opracowanym planem działania i biznesplanem, tak, aby funkcjonował szpital w Kluczborku, a spółka przynosiła jakiś zysk. Na zakończenie swojej wypowiedzi Pani Prezes PCZ zapewniła zebranych, że nie zostały naruszone żadne prawa pracownicze przy naborze pracowników do spółki. Wszyscy pracownicy otrzymają stosowne umowy o pracę, a do tej pory otrzymali tzw. umowy przyrzeczenia oraz dokumenty potwierdzające, że zostaną zatrudnieni w spółce z określeniem dokładnego terminu. Radny Wiktor Naumik powiedział, że jest zdumiony faktem nie podania wielkości wynagrodzenia członków zarządu spółki i sądzi, że są one chyba bardzo wysokie. Radny Naumik stwierdził, że wypowiedzi Pani Likwidator SPZOZ i Pani Prezes PCZ nie dały odpowiedzi na wszystkie zapytania radnego. Jest jeszcze wiele innych spraw nurtujących załogę jak np. urlopy. Na zapytanie radnej Ireny Kielar dotyczące tworzenia miejsc pracy dla bezrobotnych, Starosta Kluczborski poinformował zebranych, że w roku 2003 zaktywizowano zawodowo około 800 osób i w roku bieżącym będzie to podobna liczba. Na zapytanie radnej co do wykorzystania ofert pracy ukazujących się w prasie lokalnej, Sekretarz Powiatu wyjaśnił, że każdy pracodawca ma obowiązek zgłoszenia oferty pracy do PUP, a urząd przekazuje te oferty do prasy w celu ich publikacji. Kolejno osoby, które zgłosiły się do urzędu w związku z daną ofertą, są kierowane do konkretnego pracodawcy. Pracodawca taki, co często się zdarza, ponawia swoją ofertę do urzędu, gdyż osoby, które zgłosiły się do niego nie odpowiadają mu. Do naszego urzędu pracy wpływa w kwartale około 300 ofert. Sekretarz dodał, że Powiatowy Urząd Pracy w Kluczborku opracował program dla kobiet, które straciły pracę w SPZOZ i jest szansa, że około 50 osób weźmie udział w tym programie oraz zostanie objęte pomocą przez kilka miesięcy.
Starosta Kluczborski powiedział, że ze względu na nieobecność na dzisiejszej sesji Kierownika Powiatowego Urzędu Pracy w Kluczborku, zapytania radnej Kielar zostaną przekazane Kierownikowi urzędu na piśmie. Na zapytanie radnego Piotra Grusa dotyczące wyrównania wynagrodzeń dla nauczycieli wraz z odsetkami Skarbnik Powiatu wyjaśnił, że w niektórych jednostkach zostały wypłacone już wyrównania wynagrodzeń, a w pozostałych jest to przygotowywane. Odsetki są również należne nauczycielom i będą im wypłacone, ale ich naliczenie wymaga trochę czasu. Ponadto zostało podpisane przez Ministra Edukacji i Sportu nowe rozporządzenie w sprawie najniższych wynagrodzeń nauczycieli i natychmiast należy przystąpić do ich przeliczania /od stycznia 2004r./ wg. nowej tabeli, co również wymaga czasu. Na drugie zapytanie radnego Grusa, dotyczące remontów podjazdów drogowych do prywatnych posesji, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych odpowiedział, że zgodnie
z obowiązującymi przepisami prawa utrzymanie wjazdu do posesji należy do właściciela posesji. Szczegółowa odpowiedź na zapytanie radnego zostanie przygotowana na piśmie. Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych udzielił również odpowiedzi na zapytanie radnego Adama Martyniszyna i powiedział, że remont ulicy Kluczborskiej w Wołczynie /od torów kolejowych przy wjeździe od strony Kluczborka, przez Rynek i do miejsca w Ligocie Wołczyńskiej, gdzie już remont wykonano/ został ujęty w planie robót Rejonu Dróg Krajowych na lata 2004-2005. W roku bieżącym opracowana będzie dokumentacja, a w 2005r. przeprowadzone zostaną prace remontowe.

Do punktu 5 porządku obrad

Kolejno przystąpiono do przyjęcia sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 22.03.2004r. do 09.04.2004r. Do sprawozdania radni nie wnieśli zapytań, w związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał je pod głosowanie. W obecności 17 radnych, 14 głosami za, przy 1 głosie przeciw i przy 2 głosach wstrzymujących się, Rada Powiatu przyjęła sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w wyżej podanym okresie sprawozdawczym.

Do punktu 6 porządku obrad

Przewodniczący poinformował zebranych, że do Rady Powiatu wpłynęło pismo od Pana Henryka Fraszka, w którym wzywa Radę Powiatu do usunięcia naruszenia prawa polegającego na podjęciu uchwały Nr XI/84/2003 w dniu 16 października 2003r. oraz uchwały Nr XIII/86/2003 w dniu 27 listopada 2003r. Zdaniem Pana Fraszka Rada Powiatu podjęła powyższe uchwały niezgodne z zapisami obowiązujących przepisów prawa.
Kolejno Przewodniczący podziękował Staroście Kluczborskiemu oraz Naczelnikowi
i pracownikom Wydziału Integracji Europejskiej, Kultury, Sportu i Turystyki Starostwa Powiatowego za przygotowanie i zorganizowanie wyjazdu do powiatu partnerskiego
do Niemiec, który odbył się w dniach 14-17 kwietnia 2004r. Przewodniczący Rady zaproponował też, aby podziękowania takie przekazać również Pani Starościnie oraz burmistrzom poszczególnych landów w zaprzyjaźnionym powiecie w Niemczech za godne przyjęcie przedstawicieli naszego powiatu. Kolejno głos zabrał radny Adam Martyniszyn i w związku z rozpoczęciem działalności Powiatowego Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku, zapytał:

1.kiedy zostanie zakończony remont części “starej chirurgii” na potrzeby oddziału wewnętrznego i kiedy ten oddział zostanie tam przeniesiony,

2.ile jest zakontraktowanych z nowego kontraktu z NFZ łóżek chorych na poszczególnych oddziałach,

3.jakie są dalsze plany względem budynku, gdzie obecnie mieści się oddział wewnętrzny,
a który planuje się przeznaczyć potem do sprzedaży. Radny poprosił też o wyjaśnienie
jak rozwiąże się sprawę z obecnymi dzierżawcami niektórych pomieszczeń tego budynku,
na jaki czas mają oni podpisane umowy dzierżawy, jak będzie z dalszą eksploatacją budynku, kto zajmie się tym i kogo to obciąży kosztami.
Pani Likwidator SPZOZ wyjaśniła, że zakończenie remontu “starej chirurgii” planowane jest na koniec maja br., ale zależne jest to od środków finansowych. Co do budynku, w którym obecnie znajduje się oddział wewnętrzny to jest tam tylko jeden dzierżawca – laboratorium analityczne. Umowa dzierżawy spisana jest do końca br., ale z możliwością skrócenia tego terminu. W takiej sytuacji proponowane będą dzierżawcy inne pomieszczenia. Oprócz tego znajduje się w tym budynku stołówka i kuchnia, które według planu będą tam funkcjonować jeszcze około 2 – 3 miesięcy. Założenie ogólne co do przedmiotowego budynku jest takie, aby w ciągu najbliższych 2-3 miesięcy budynek ten został przez SPZOZ opuszczony i oddany powiatowi, który jest jego właścicielem.
Starosta Kluczborski dodał do powyższej wypowiedzi, że powiat również czyni wszelkie starania, aby jak najprędzej wykonać te wszystkie działania. Powiat ze swojego budżetu – z wydatków rzeczowych Starostwa Powiatowego, zakupił materiały budowlane potrzebne do remontu “starej chirurgii”, delegował również dwóch pracowników technicznych do prac remontowych. Jeśli chodzi o dalsze losy budynku po wyprowadzce oddziału wewnętrznego to decydować będzie o tym Rada Powiatu. Kolejno głos zabrała Pani Prezes PCZ S.A. i poinformowała, że na oddziale chirurgii ogólnej są 22 łóżka, na internistycznym 24, na ginekologiczno-położniczym 25, na noworodkowym 20, na pediatrycznym 18, na laryngologicznym 15 i w Zakładzie Opiekuńczo-Leczniczym w Wołczynie 32 łóżka. Ogólnie jest więc 156 łóżek dla chorych. Następnie głos zabrał ponownie radny Adam Martyniszyn i zapytał czy zostały już wykorzystane, a jeśli tak to w jaki sposób, środki finansowe w kwocie około 1 mln zł., które Rada Powiatu przeznaczyła na sesji w styczniu br. na zakup sprzętu medycznego dla naszego szpitala. Radny zapytał też, kiedy zostanie wykonany podjazd dla samochodów przy budynku oddziału ginekologiczno-położniczym. Starosta Kluczborski wyjaśnił, że z w/w środków została zainstalowana winda na “nowej chirurgii” oraz przeprowadzane są wykończeniowe prace budowlane. Ponadto prowadzone są przygotowania do zakupu tzw. pierwszego wyposażenia tego oddziału. Starosta poinformował również zebranych, że po wizycie w powiecie partnerskim w Niemczech, jeden z tamtejszych szpitali chce nieodpłatnie przekazać na rzecz naszego szpitala sprzęt medyczny – trzy aparaty do znieczuleń i aparat EEG. Są to duże oszczędności dla powiatu.Starosta dodał też, że po zakończeniu robót remontowych wewnątrz “nowej chirurgii” zostanie wykonany przez Zarząd Dróg Powiatowych w Kluczborku dojazd do oddziałów szpitalnych. Kolejno radny Leszek Krzyżanowski zapytał czy została już wyjaśniona sprawa zaginięcia w naszym szpitalu inhalatora i aparatu EKG. Sprawa ta była poruszona na jednej z sesji i było powiedziane, że zgłoszenie w tej sprawie złożono do prokuratury. Prawdopodobnie po jakimś czasie znalazł się inhalator, ale do tej pory nie wiadomo co się stało z aparatem EKG. Radny Krzyżanowski poprosił o wyjaśnienie w tej sprawie, a ponadto powiedział, że za ten sprzęt ktoś był przecież odpowiedzialny i teraz powinien odpowiedzieć za jego zaginięcie. Zdaniem radnego należy finansowo obciążyć osoby, które były za zaginiony sprzęt odpowiedzialne.Pani Likwidator SPZOZ wyjaśniła, że prokuratura umorzyła postępowanie w tej sprawie. W zakładzie zostały podjęte jednak dodatkowe działania w tej sprawie, lecz wymagają one więcej czasu.
Kolejno głos zabrał uczestniczący w sesji Burmistrz Miasta Wołczyna i poruszył sprawę konieczności remontu drogi krajowej przebiegającej przez Wołczyn. Powiedział, że popiera on starania w tej kwestii radnego Adama Martyniszyna, ale poinformował zebranych, że to również starania władz gminy Wołczyn i Zarządu Dróg Krajowych. Zdaniem Burmistrza często jest tak, że mówi się tylko o tym, czego władza nie robi, natomiast nie chwali się jej za to co robi dla swojego środowiska. Burmistrz poprosił też, aby Rada Powiatu wsparła działania gminy Wołczyn w kwestii remontu w/w drogi. Kolejno poruszył on sprawę funkcjonowania Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego w Wołczynie i wyraził nadzieję, że dalej będzie funkcjonował. Burmistrz poinformował zebranych, że od następnego tygodnia będą pracować w ZOL-u przez okres 3 miesięcy dodatkowe 2 osoby, które przygotują pomieszczenia dla nowotworzonej tam Poradni K. Ponadto gmina wesprze finansowo uruchomienie tej potrzebnej kobietom przychodni poprzez zakup niezbędnych materiałów.Na zakończenie swojej wypowiedzi Burmistrz Miasta Wołczyna poinformował zebranych, że gmina od dłuższego już czasu prowadzi działania zmierzające do utworzenia w Wołczynie szkoły ponadgimnazjalnej. W związku z tym, że działania te są już poważnie zaawansowane, Burmistrz zaapelował do Rady Powiatu o poważne podejście do tego tematu, szczególnie w odniesieniu do przyszłorocznego budżetu powiatu. Radny Adam Martyniszyn złożył wszystkim uczestnikom sesji życzenia z okazji zbliżającego się Święta Narodowego 3 Maja. Innych spraw nie poruszano.

Do punktu 7 porządku obrad .

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady podziękował wszystkim za udział w dzisiejszych obradach i o godzinie 1440 zamknął XVIII sesję Rady Powiatu w Kluczborku.Na tym protokół zakończono.


                                                                                                      Przewodniczacy Rady
                                                                                                         Maciej Mularczyk