Protokół Nr 12/2004 z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 7 czerwca 2004r.
Protokół Nr 12/2004
Z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Kluczborku
w dniu 7 czerwca 2004r.
Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Paweł Prochota.
Lista obecności w załączeniu.
Ponadto w posiedzeniu uczestniczył:
1.Maciej Mularczyk – Przewodniczący Rady Powiatu,
2.Mieczysław Czapliński – Wicestarosta Kluczborski,
3.Piotr Pośpiech – Skarbnik Powiatu.
Porządek posiedzenia:
1.Otwarcie posiedzenia.
2.Sprawozdanie z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za I kwartał 2004r.
Analiza kwartalnych sprawozdań statystycznych.
3.Wolne wnioski.
Ad.1.
Przewodniczący Komisji otworzył posiedzenie, powitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek obrad. Do proponowanego porządku członkowie komisji nie wnieśli uwag
i w drodze głosowania, jednogłośnie przyjęli powyższy porządek obrad w dniu dzisiejszym.
Ad.2.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej powiedział, że członkowie komisji otrzymali sprawozdanie z wykonania budżetu powiatu za I półrocze 2004r. już wcześniej,
wraz z zawiadomieniem o dzisiejszym posiedzeniu. Sprawozdanie to zostało przygotowane przez Skarbnika Powiatu w formie następujących sprawozdań statystycznych:
1.sprawozdanie Rb-NDS o nadwyżce/deficycie wg. stanu na dzień 31.03.2004r.,
2.sprawozdanie Rb-N o stanie należności wg. stanu na dzień 31.03.2004r.,
3.sprawozdanie Rb-Z o stanie zobowiązań wg. stanu na dzień 31.03.2004r.,
4.sprawozdanie Rb-27S z wykonania dochodów budżetowych na dzień 31.03.2004r.,
5.sprawozdanie Rb-28S z wykonania wydatków budżetowych na dzień 31.03.2004r.
Członkowie komisji analizowali kolejno powyższe sprawozdania. Skarbnik Powiatu powiedział, że w minionym kwartale wykonano dochody i wydatki budżetu na poziomie:
-dochody – 29% założonego planu,
-wydatki – 24% założonego planu.
Zdaniem Skarbnika wykonanie dochodów i wydatków w powyższych wielkościach jest
dla budżetu powiatu bezpieczne. W wykonaniu dochodów za I kwartał 2004r. niepokojące jest jednak niskie wykonanie dochodów w dziale administracja publiczna, które wyniosło tylko 11%. Ma to związek z małą sprzedażą mienia powiatu przy jednoczesnym wysokim planie dochodów z tego tytułu. Wykonanie dochodów ze sprzedaży mienia wyniosło zaledwie 2%. Niskie wykonanie w tym dziale budżetu dotyczy również dochodów z tytułu opłat komunikacyjnych, które wyniosło 21%. Zdaniem Skarbnika dochody z tego tytułu powinny ulec zwiększeniu w kolejnych miesiącach. Zadowalająca sytuacja zdaniem Skarbnika jest natomiast w dziale dochody z tytułu udziałów powiatu w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa. W dziale tym za I kwartał br. dochody wykonano na poziomie 26%. Nie wiadomo jednak jakie będą wpływy z tych podatków w kolejnych kwartałach 2004 roku. Kolejno Skarbnik powiedział, że w wykonaniu wydatków powiatu niepokojące jest zbyt wysokie wykonanie spłaty poręczeń i odsetek od kredytów, czyli to co powiat spłaca za SPZOZ w Kluczborku. Wykonanie w tym dziale wyniosło 40%. Zdaniem Skarbnika będzie chyba konieczna korekta budżetu w tym zakresie albo porozumienie z kredytującym nas bankiem w sprawie czasowego zawieszenia spłat. Głównym powodem tak wysokiego wykonania wydatków w tym dziale są kolejne postępowania komornicze dotyczące pracowników SPZOZ w Kluczborku.
Kolejno głos zabrał Przewodniczący Rady i zapytał Skarbnika jak prognozuje wykonanie budżetu Powiatu Kluczborskiego po II kwartale czyli za I półrocze 2004r.
Skarbnik odpowiedział, że jeżeli wpływy z tytułu podatków będą na podobnym poziomie
jak w I kwartale to nie będzie to miało negatywnego wpływu na budżet powiatu. Zaczynają wzrastać dochody z opłat komunikacyjnych i jest nadzieja, że zrealizuje się dochody w tym zakresie. Największym problemem jest jednak bardzo niska sprzedaż mienia. W najbliższym czasie zostanie ogłoszony przetarg na sprzedaż budynku po byłej pralni szpitalnej, a ponadto planuje się sprzedaż budynku po dawnym ośrodku zdrowia przy ul. Skłodowskiej
w Kluczborku.
Wicestarosta dodał, że są potencjalni nabywcy budynku dawnego ośrodka zdrowia, ale ich oferty nie są dla powiatu korzystne. Będą prowadzone z nimi negocjacje w tej kwestii.
Skarbnik Powiatu powiedział, że prowadzone są również działania w celu jak najszybszego przeniesienia Oddziału Wewnętrznego ze starego budynku do wyremontowanego budynku chirurgii, po to, aby stary budynek nie musiał być ogrzewany w kolejnym sezonie grzewczym.
Radny Władysław Zawadzki poprosił o wyjaśnienie w sprawie ukazujących się
w prasie artykułów na temat nieporozumienia pomiędzy powiatem kluczborskim i oleskim
w zakresie obsługi obu powiatów przez pogotowie ratunkowe.
Wicestarosta wyjaśnił, że obsługa pogotowia i karetki mają swoją siedzibę przy ul. Ligonia, jednak docelowa siedziba pogotowia najprawdopodobniej będzie w budynku straży pożarnej. Kolejno wyjaśnił, że powiat kluczborski do tej pory miał zawartą z powiatem oleskim umowę na współpracę w ramach jednego centrum powiadamiania ratunkowego. Umowa ta była zawarta, ale przez nasz powiat nie realizowana, bo w Kluczborku była dyspozytornia i z niej korzystaliśmy. W momencie nasilenia się problemów finansowych SPZOZ, pogotowie ratunkowe znalazło się również w złej kondycji. Likwidator SPZOZ w Kluczborku podjął wtedy decyzję o przejęciu pogotowia przez firmę FALCK z Brzegu. Obecnie zdaniem Wicestarosty pogotowie nasze dobrze działa, tylko wytworzyła się niezdrowa konkurencja pomiędzy powiatem kluczborskim i oleskim. Sprawa ta została jednak nagłośniona i zajął się nią Wojewoda Opolski. Wicestarosta poinformował, że zostanie podjęta przez Wojewodę decyzja czy pogotowie kluczborskie będzie działać na dotychczasowych zasadach czy zgodnie z umową zawartą z powiatem oleskim.
Radny Piotr Gruss powiedział, że taka pełna informacja powinna ukazać się w prasie lokalnej, aby wszyscy rozumieli o co chodzi w tej sprawie.
Wicestarosta dodał, że w planach jest utworzenie jednego Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Opolu, które będzie nadzorował Wojewoda Opolski i które swym zasięgiem obejmie całe województwo opolskie.
Radny Władysław Zawadzki zapytał jak wypadła rzeczywiście kontrola Najwyższej Izby Kontroli w Starostwie Powiatowym w Kluczborku, bo w prasie bardzo negatywnie pisze się
o jej wynikach. Wicestarosta powiedział, że gdyby były złe wyniki kontroli to już dawno zajął by się tym prokurator.
Radny Zawadzki zapytał ponadto czy wiadomo coś na temat oddłużania szpitali powiatowych, a jeśli tak to czy nasz powiat może ubiegać się o środki finansowe na ten cel. Skarbnik Powiatu powiedział, że na dzień dzisiejszy powiat nasz nie otrzymał żadnej informacji w tym temacie. Planowane jest jednak uruchomienie tzw. kredytów pomostowych, które będą poręczane przez państwo i udzielane przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Warunkiem otrzymania takiej pomocy będzie jednak przeprowadzona już restrukturyzacja szpitala oraz zaakceptowany przez Ministerstwo Zdrowia program tej restrukturyzacji. Zdaniem Skarbnika nasz powiat ma dużą szansę na uzyskanie takiej pomocy. Wicestarosta dodał, że wstępne informacje ukazujące się w ogólnokrajowej prasie zapowiadają oddłużanie tylko tych szpitali, które restrukturyzowały się, a nasz szpital należy do nich.
Zdaniem radnego Władysława Zawadzkiego Zarząd Powiatowego Centrum Zdrowia S.A.
w Kluczborku powinien jak najszybciej podjąć działania w tej sprawie.
Innych zapytań i uwag do sprawozdania z wykonania budżetu za I kwartał 2004r. członkowie Komisji Rewizyjnej nie wnieśli.
Ad.3.
Przewodniczący Komisji poinformował radnych, że do wiadomości komisji wpłynęło
postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu /pismo Nr SKO-051/16/2004 z dnia 02.04.2004r./ dotyczące wniesienia przez Pana Romana Zabłockiego skargi na działania Starosty Kluczborskiego i Przewodniczącego Rady Powiatu
w Kluczborku. Przewodniczący Komisji przypomniał radnym, że na posiedzeniu
w dniu 30 stycznia 2004r. Komisja Rewizyjna zapoznała się już z pismem Pana Zabłockiego
z prośbą o unieważnienie przetargu nieograniczonego na usługi geodezyjno-kartograficzne
na 2004r. na rzecz Starostwa Powiatowego w Kluczborku. Stwierdził w tym piśmie,
że zmieniono warunki przetargu w sposób uniemożliwiający mu w nim udział. Na w/w posiedzenie komisji został wtedy poproszony Naczelnik Wydziału Gospodarki Mieniem Powiatu, który wyjaśnił, że zmiana warunków przetargowych była dopuszczalna, ponieważ przedmiotowy przetarg był przetargiem o uproszczonej procedurze, nie wymagającej np. zachowania ustawowych terminów. Ponadto Pan Zabłocki nie złożył swojej oferty do tego przetargu, więc nie jest stroną w sprawie. Członkowie Komisji Rewizyjnej postanowili wtedy wystąpić do Starosty Kluczborskiego z pismem, aby jednak nie zmieniać warunków ogłoszonych już wcześniej przetargów.
Pan Zabłocki pomimo wyjaśnień wniósł o Samorządowego Kolegium Odwoławczego
w Opolu skargę w powyższej sprawie i jako przyczynę skargi podał nieprawidłowości, które jego zdaniem wystąpiły w trakcie przeprowadzania przetargu. Zespół Orzekający Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu postanowił jednak zwrócić skargę wnioskodawcy, gdyż Samorządowe Kolegium Odwoławcze nie jest organem właściwym
w sprawie.
Kolejno radny Wiktor Naumik zaproponował radnym, aby Komisja Rewizyjna wystąpiła
z propozycją podjęcia przez Radę Powiatu uchwały w sprawie zachowania kontroli społecznej Rady Powiatu Kluczborskiego nad Powiatowym Centrum Zdrowia S.A.
w Kluczborku. Radny wyjaśnił, że propozycja podjęcia takiej uchwały ma na celu przedłużenie czasowe gwarancji zachowania pełnej kontroli społecznej Rady nad spółką
oraz zachowania co najmniej pakietu kontrolnego spółki. Radny przedłożył członkom komisji projekt uchwały w tej sprawie z prośbą o jego przegłosowanie i przekazanie pod obrady Rady Powiatu. W projekcie powyższym zawarte są zapisy mówiące, że:
-powiat kluczborski zachowa własność akcji PCZ S.A. w Kluczborku w ilości zapewniającej
pełną kontrolę społeczną organów powiatu,
-Rada Powiatu zapewnia sobie dostęp do informacji dotyczących kondycji ekonomicznej
spółki z wyłączeniem danych i informacji ustawowo chronionych,
-nieruchomości i ruchomości niezbędne do prawidłowego prowadzenia działalności
medycznej w Niepublicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej – Szpital Powiatowy
w Kluczborku, utworzonym przez spółkę, nie będą zbywane.
Członkowie komisji opowiedzieli się za przyjęciem propozycji radnego Naumika oraz przekazaniem tego projektu Radzie Powiatu. Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie przyjęcie tej propozycji. W drodze głosowania członkowie Komisji Rewizyjnej 5 głosami za, przy braku głosów przeciw i głosów wstrzymujących się, jednogłośnie przyjęli propozycję przekazania Radzie projektu uchwały w powyższej sprawie. Projekt uchwały zostanie przekazany Zarządowi Powiatu w celu zaopiniowania, znajduje się również w aktach komisji – RP/K.Rew.-0058/9/2004.
Radny Wiktor Naumik zaproponował ponadto, aby na kolejnym posiedzeniu Komisja Rewizyjna zajęła się zbadaniem uchwały budżetowej na 2004r. w zakresie realizacji inwestycji polegającej na rozbudowie i wyposażeniu Oddziału Chirurgicznego. Skarbnik powiedział, że na kolejne posiedzenie komisji przygotuje informację na ten temat.
Radny Piotr Gruss powiedział, że wszystkie informacje dotyczące działalności powiatu powinny na bieżąco i szczegółowo ukazywać się w prasie lokalnej.
Innych spraw nie omawiano.
W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim radnym za udział i zamknął posiedzenie komisji w dniu dzisiejszym.
Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Komisji:
Paweł Prochota
Załączniki (1) | Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Strzelczyk Joanna |
Data wprowadzenia: | 2004-07-02 14:06:42 |
Opublikował: | Piekiełek Jan |
Data publikacji: | 2004-07-30 15:03:39 |
Ostatnia zmiana: | 2013-04-22 12:50:34 |
Ilość wyświetleń: | 1876 |