Protokół Nr 7/2019

 

z posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny

w dniu 10 maja 2019 r.

 

Przewodniczył Lesław Czernik - Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny.

 

Porządek posiedzenia:

1.      Otwarcie posiedzenia.

2.      Informacje nt. konkursów w jednostkach ( WODiDZ, ZSO, DPS Gierałcice).

3.      Stanowisko Zarządu Powiatu w sprawie wypłaty wynagrodzenia za strajk nauczycieli.

4.      Omówienie materiałów na Sesję Rady Powiatu.

5.      Wolne wnioski.   

6.      Zamknięcie posiedzenia.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1. Artur Nowak – Członek Zarządu

2. Magdalena Żmuda-Lewald – Skarbnik Powiatu

3. Adam Radom – Sekretarz Powiatu

4. Rozalia Słoniowska - Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu,

5. Anna Szczygieł – Naczelnik Wydziału Obsługi Finansowo-Księgowej Jednostek Organizacyjnych Powiatu,

 

 

Ad.1.

Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny – radny Lesław Czernik - przywitał wszystkich zebranych radnych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodniczący Komisji przedstawił porządek dzisiejszych obrad. W posiedzeniu uczestniczyło 8 radnych. Radni jednogłośnie przyjęli powyższy porządek obrad.

 

Ad.2

Przewodniczący przedstawił radnym drugi punkt z porządku obrad i poprosił Sekretarza Powiatu o zabranie głosu. Pan Sekretarz odniósł się do konkursu na stanowisko Dyrektora w ZSO i powiedział, że ten konkurs się odbył i obecnie Zarząd Powiatu przyjął rozstrzygnięcie konkursu. Pan Sekretarz powiedział, że Organ Nadzoru w składzie 3 osób, czyli Kuratorium Oświaty, które według prawa stanowi skład komisji konkursowej na pierwszym etapie postępowania weryfikując dokumenty, stało na stanowisku, że dokumenty jednego z kandydatów nie stanowią kompletu potwierdzającego wszystkie wymogi wynikające z rozporządzenia. Procedowanie postępowania konkursowego musi trwać. Uchwała o zatwierdzenie wyniku pierwszego konkursu została poddana pod głosowanie. Komisja konkursowa większością głosów dopuściła obu kandydatów do kolejnego etapu konkursu. Organ nadzoru powiedział też, że ich stanowisko nie oznacza nie procedowania konkursu. Przedstawicielki Kuratorium Oświaty stwierdziły, że zwrócą się do Kuratorium Oświaty o zajęcie stanowiska w tej sprawie. Wojewoda Opolski zwrócił się do Starostwa z prośbą o dostarczenie pełnej dokumentacji potwierdzonej za zgodność z postępowania konkursowego. Nie wiadomo na jakim etapie sprawa jest obecnie badana. Zawiłość dotyczyła dokumentów w sprawie posiadanych kwalifikacji pedagogicznych. Takie dokumenty zostały przez kandydata przedłożone, tylko nie wynikało to wprost z dyplomu. Radny Andrzej Olech zapytał, czy opinia Nadzoru, która ma na dniach przyjść może unieważnić konkurs? Sekretarz Powiatu powiedział, że jeżeli stanowisko Organu Nadzoru będzie podtrzymujące postępowanie konkursowe to nic się nie zmieni, Zarząd Powiatu podejmie uchwałę o powołaniu nowego Dyrektora.  Jeżeli stanowisko Organu Nadzoru będzie inne, są dwie opcje. Można się odwołać lub ogłosić nowy konkurs. Przewodniczący Komisji powiedział, że jest jeszcze opcja taka, że Zarząd Powiatu może powierzyć obowiązki dyrektora na okres 10 miesięcy i w tym czasie przeprowadzić postępowanie konkursowe. Sekretarz powiedział, że obecnie czekamy na stanowisko Organu Nadzoru. 

Odnośnie kolejnego konkursu na stanowiska Dyrektora w WODIDZ głos zabrała Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu Pani Rozalia Słoniowska. Pani Naczelnik powiedziała, że dokumenty złożyło 3 kandydatów z czego dwie osoby nie spełniły wymagań formalnych. Jedna z osób nie przedłożyła dokumentu mówiącego o aktualnej ocenie pracy bądź oceny dorobku zawodowego. Taki dokument został złożony ale z roku 2014. Drugi z kandydatów nie przedłożył dokumentu, który by potwierdził posiadanie kwalifikacji do zajmowania stanowiska nauczyciela w WODiDZ. Te dwie osoby nie zostały dopuszczone do postępowania konkursowego. Trzebi kandydat spełniał wszystkie wymagania.

Odnośnie konkursu na stanowiska Dyrektora w DPS Gierałcice głos zabrał Członek Zarządu Pan Artur Nowak, który powiedział, że zgłosiło się 5 kandydatów. Każdy z nich spełniał wymagania formalne. Po wstępnej ocenie
i rozmowach, które były na wysokim poziomie Komisja Konkursowa wyłoniła kandydata, który został wybrany na stanowisko Dyrektora DPS. Pan Sekretarz Powiatu powiedział, że były obawy, czy w ogóle zgłoszą się chętni do udziału w konkursie, gdyż na rynku nie ma zbyt wielu osób, które spełniają wszystkie wymogi związane z pełnieniem funkcji kierownika takiej jednostki. Członek Zarządu powiedział, że informacja o konkursie w DPS była dość aktywnie rozgłaszana, dlatego cieszy, że 5 kandydatów się zgłosiło. Opinia PCPR w Kluczborku jest pozytywna, nowy Dyrektor rozpocznie pracę od 1 czerwca br.

 

Ad.3

Przewodniczący Komisji przedstawił punkt 3 z porządku obrad. Głos zabrał Członek Zarządu Pan Artur Nowak, który powiedział, że w obecnej sytuacji nie ma możliwości, by te wynagrodzenia zostały wypłacone. Będą podejmowane starania, by wesprzeć strajkujących nauczycieli w miarę możliwości. Głos zabrała Pani Anna Szczygieł – Naczelnik Wydziału Obsługi Finansowo-Księgowej Jednostek Organizacyjnych Powiatu, która powiedziała, że potrącenia zostały podzielone na 3 części. Pierwsza rata została automatycznie potrącona w maju, drugi tydzień strajku zostanie potrącony w czerwcu a trzeci tydzień w lipcu, według woli nauczycieli. Kwota nie wypłaconych pieniędzy będzie wynosić około 800 tys. zł. Pani Anna Szczygieł powiedziała, że byli też i tacy nauczyciele, którzy zdecydowali się na jednorazowe potrącenie. Radny Jakub Goliński zapytał, które składowe zostały potrącone? Pani Anna Szczygieł odpowiedziała, że wszystkie proporcjonalnie. Wytyczne były z kuratorium. Pani Rozalia Słoniowska powiedziała, że 25 kwietnia było spotkanie z Dyrektorami Szkół i wszystkie wytyczne zostały im przekazane.

 

Ad.4

Przewodniczący Komisji przeszedł do punktu z omówieniem materiałów na Sesję Rady Powiatu. Pierwszy przedstawiony projekt dotyczy uchwały zmieniającej Uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2019. Głos zabrała Pani Skarbnik Magdalena Żmuda-Lewald, która powiedziała, że zmian w budżecie jest bardzo dużo ze względu na to, że 20 marca na Sesji Rady Powiatu został przyjęty plan postępowania naprawczego. Następnie trzeba było czekać na opinię RIO w sprawie programu naprawczego. Opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej przyszła pozytywna z zastrzeżeniami, do niej należało dostosować zmiany w budżecie. Pani Skarbnik powiedziała, że przygotowany projekt zmian w budżecie jest realny, a największym problemem był fakt przeniesienia znacznej części płatności z roku 2018 na rok 2019. Po za tym były braki na płacach przede wszystkim w oświacie, wcześniej w tym zakresie budżet nie był zabezpieczony. Od ostatniej Sesji na końcu roku nie było żadnej Sesji, która by ten budżet zmieniała, dlatego tych zmian jest tak dużo. Przede wszystkim w budżecie należało także zmienić dochody, urealnić je. Wcześniej wykazane dochody ze sprzedaży majątku były nierealne, co również zostało zarzucone przez RIO. Jednostki miały wpisane dochody do wykonania również zawyżone. Pani Skarbnik powiedziała, że obecnie opracowany budżet jest taki jaki być powinien. Są w nim zawarte takie dochody, jakie są realne do wypracowania i takie wydatki, które należy zrealizować bo zakładają założenia programu naprawczego. Budżet zamyka się deficytem. Pani Skarbnik powiedziała, że Powiat będzie starał się o pożyczkę z budżetu Państwa. Procedura jest dość długa a szanse Powiatu na uzyskanie tej pożyczki są bardzo duże. Jednym z dokumentów, które należy przedłożyć do Ministerstwa jest raport o stanie finansów Powiatu, który RIO musi sporządzić. Sporządzanie raportu może trwać ok. 2 miesięcy. Firma Aesco Group zajmie się sporządzaniem wszystkich wniosków, dokumentów niezbędnych przy pożyczce z Ministerstwa Finansów. Wynagrodzenie dla tej firmy będzie płatne jedynie wtedy, gdy otrzymamy pożyczkę. W między czasie zostanie ogłoszony przetarg na subrogację, może zgłosi się ktoś z korzystniejszą ofertą, choć jest to mało prawdopodobne. Pani Skarbnik powiedziała, że program naprawczy obowiązuje nas przez 3 lata a pożyczka z budżetu państwa jest dla nas najbardziej korzystna z uwagi na to, że spłacamy długi a wskaźniki, które zaważyły na tym, że obecnie jest taka sytuacja, że nie muszą być zachowane do końca spłaty pożyczki z  budżetu Państwa. Radni nie wnieśli innych zapytań do projektu i przyjęli go.

Kolejny projekt uchwały dotyczy zmiany wieloletniej prognozy finansowej, która musi analogicznie zostać dostosowana pod zmiany w budżecie. Radni przyjęli powyższy projekt.

Kolejno Przewodniczący Komisji przedstawił radnych 3 projekt uchwały z materiałów na Sesję, który dotyczy wyrażenia zgody na sfinansowanie długoterminowych zobowiązań Powiatu Kluczborskiego poprzez przejęcie wierzytelności.Radni przyjęli powyższy projekt.

Następny przedstawiony projekt dotyczył zaciągnięcia przez Powiat Kluczborski pożyczki długoterminowej z budżetu państwa. Projekt został omówiony we wcześniejszej wypowiedzi Pani Skarbnik.

Radni przyjęli powyższy projekt.

Następnie Przewodniczący Komisji przedstawił radnym projekt dotyczący przekazania środków finansowych na Fundusz Wsparcia Policji.

Radni nie wnieśli zapytań i przyjęli projekt.

Kolejny projekt dotyczy udzielenia pomocy finansowej Ochotniczej Straży Pożarnej w Jasieniu na zakup wyposażenia do zakupionego samochodu ratowniczo-gaśniczego. Członek Zarządu Pan Artur Nowak powiedział, że obecnie wiele jednostek OSP potrzebuje wsparcia, jednak w obecnej sytuacji nie można pomóc każdemu i OSP Jasienie uzyskało promesę jeszcze od poprzedniego Zarządu Powiatu.

Radni przyjęli powyższy projekt.

Następny projekt dotyczy rozłożenia na raty zaległych należności pieniężnych z tytułu czynszu dzierżawnego za obiekty szpitalne oraz pomieszczenia rehabilitacji. Powiatowego Centrum Zdrowia S.A w Kluczborku. Głos w tej sprawie zabrał Sekretarz Powiatu, który powiedział, że jeżeli należność rozkładana na raty przekracza 20krotność minimalnego wynagrodzenia to delegacja do podjęcia uchwały jest dla Rady Powiatu a nie dla Zarządu Powiatu w zakresie zgody odnośnie rozłożenia na raty. Pani Anna Szczygieł powiedziała, że kolejny projekt również dotyczy PCZ S.A. - w sprawie rozłożenia na raty zaległych należności pieniężnych za usługę przygotowania i dostarczania posiłku dla pacjentów Powiatowego Centrum Zdrowia S.A w Kluczborku. Radni przyjęli oba projekty.

Następnie Przewodniczący Komisji przedstawił radnym projekt uchwały dotyczący przyznania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się w gminnej ewidencji zabytków.Radni powyższy projekt przyjęli.

Kolejny projekt uchwały dotyczył wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy na czas oznaczony do 3 lat, po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat, której przedmiotem jest ta sama nieruchomość stanowiąca własność Powiatu Kluczborskiego. Przewodniczący Komisji zapytał dlaczego umowa zawarta jest akurat na 3 lata a nie np. na 5? Odpowiedzi udzielił Sekretarz Powiatu, który powiedział, że wynika to z ustawy o samorządzie powiatowym. Artykuł przywołany w ustawie jest tak skonstruowany, że składa się z dwóch części. Jedna część jest to tworzenie prawa miejscowego, zasad wynajmu i dzierżawy, a druga część mówi o tym, że tylko organ stanowiący może na kolejny okres zawierać takie umowy. Radni przyjęli powyższy projekt uchwały.

Pani Celina Zając zapytała, czy jest jeszcze jakieś nowe zadanie związane z remontem drogi? Pan Sekretarz odpowiedział, że do budżetu zostało wprowadzone nowe zadanie, bo na wniosek Burmistrza Wołczyna i Rady Gminy, Powiat złożył wniosek do Funduszu Dróg Samorządowych o remont pierwszej części ulicy Sienkiewicza. Założenie jest takie, że Burmistrz Wołczyna określił poziom wstępnej dotacji do tego zadania na takich zasadach, żeby Powiat nie dopłacał żadnych środków. Gmina Wołczyn ma duży problem z utrzymaniem przejazdu kolejowego do oczyszczalni ścieków. PKP jest na dużym etapie zaawansowania modernizacji linii kolejowej Kluczbork-Oleśnica i pytając nas jako zarządcę ulicy Sienkiewicza w Wołczynie, chciał żebyśmy określili poziom przepustowości drogi na poziomie przejazdu kolejowego. Przejazd kolejowy nie leży w pasie drogi powiatowej. Droga powiatowa kończy się przed przejazdem kolejowym. Z drugiej strony jest droga wewnętrzna, niepubliczna. PKP określiło, że skoro przejazd ten nie leży w pasie drogi publicznej będzie zamknięty. W takim przypadku Gmina Wołczyn utraciłaby możliwość dojazdu do oczyszczalni ścieków, więc Burmistrz wspólnie z Radą podjęli decyzję, że przejmą od Powiatu w całości ulicę Sienkiewicza. Gmina swoją drogę wewnętrzną przekształci w drogę gminną. Następnie cala droga miałaby status drogi publicznej, w której leżałby przejazd kolejowy nie podlegający zamknięciu.  Burmistrz zadeklarował 170 tys. zł. w tym 30 tys. zł na projekt, który został przez nas sporządzony na zasadzie refinansowania. Jeżeli koszt całej inwestycji będzie większy Burmistrz Wołczyna deklaruje uzupełnienie środków własnych do poziomu żądanego.  Przewodniczący Komisji zapytał radnych, czy mają jeszcze jakieś pytania odnośnie materiałów na najbliższą Sesję Rady Powiatu. Przewodniczący odniósł się do przedstawionego w materiałach  Programu Zapobiegania Przestępczości oraz Ochrony Bezpieczeństwa Obywateli i Porządku Publicznego. Przewodniczący zapytał, czy ten program musi być, aż tak szczegółowo przedstawiony? – zawiera 122 strony.  Przewodniczący komisji powiedział, że taka ilość stron, razy liczba radnych powoduje dość duży koszt. Pani Teresa Wróbel zapytała, czy tych materiałów radni nie mogą otrzymywać jedynie poprzez aplikację? Głos zabrał Pan Sekretarz, który powiedział, że jest przygotowana zmiana do Statutu Powiatu Kluczborskiego, która wprowadza przedstawianie/dostarczanie materiałów radnym poprzez aplikację, z pominięciem wersji papierowej. Pan Sekretarz powiedział, że na materiały idą zawsze tony papieru, toner w drukarce, a przygotowywanie wersji papierowej w takich ilościach jest bardzo czasochłonne. Następnie rozwożenie materiałów samochodem służbowym również wiąże się z kosztami.  Pan Sekretarz powiedział, że z racji posiadania tabletów i aplikacji nie ma sensu dostarczania materiałów w wersji papierowych. Przewodniczący Komisji powiedział, że w aplikacji taki raport również się znajdzie, a ciężko zapoznać się z taką ilością stron.  Należy zwrócić uwagę na to, żeby forma tego raportu była bardziej przystępna, czytelna. Pan Sekretarz powiedział, że obecnie jest kulminacyjny moment związany z przygotowaniem raportu o stanie Powiatu w roku 2018. Z uwagi na koszty raport jest tworzony we własnym zakresie, nie został zlecony firmie zewnętrznej. Zbierane są do niego materiały z różnych jednostek, wydziałów. Zostaną wybrane do niego tylko najważniejsze informacje, bo w innym przypadku liczyłby 200 stron.                                                                                                                      

 

Ad.5

Radna Celina Zając zabrała głos, informując radnych o złożeniu wniosku przez Burmistrza Wołczyna w dniu 10.05.2019 r. do Przewodniczącego Rady Powiatu w Kluczborku. Wniosek zawiera prośbę na wyrażenie zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radną Celiną Zając w związku z podjętą uchwałą przez Radę Miejską w Wołczynie o likwidacji Szkoły Podstawowej Nr 1 w Wołczynie z dniem 31 sierpnia 2019 r., gdzie dotychczas radna Celina Zając sprawowała funkcję Dyrektora. Przewodniczący Rady Andrzej Olech powiedział, że projekt uchwały w tej sprawie zostanie przygotowany na najbliższą Sesję Rady Powiatu w Kluczborku. Następnie głos zabrał Przewodniczący Komisji, który odniósł się do zapisu w protokole z V Sesji Rady Powiatu, gdzie radny Piotr Pośpiech wspomina, że na koniec roku została nadwyżka w budżecie w kwocie ok. 1,6 mln. Przewodniczący Komisji poprosił o wyjaśnienie tego, czy ta nadwyżka rzeczywiście została.  Odpowiedzi udzieliła Pani Anna Szczygieł, która wyjaśniła, że zostały wolne środki i są zapisane w uchwale budżetowej a pochodzą ze środków pozostałych z projektu realizowanego przez Kluczborski Inkubator Przedsiębiorczości, szkołę ZSLT oraz ZSO. Pani Anna Szczygieł powiedziała, że dziura budżetowa jest większa. W tym i zeszłym roku zostały zapisane podwójnie dochody z niskiej emisji a wydatki zostały zrealizowane w tym roku, a tez były podwójne. Dziura obecnie wynosi 11 mln zł. Przewodniczący Komisji stwierdził, że na Sesji oraz w protokole z V Sesji brzmiało to tak, jakby ta nadwyżka była, a później zniknęła. Pani Anna Szczygieł powiedziała, że wolne środki powinny być większe o kwotę z niskiej emisji. Przewodniczący Rady Andrzej Olech odniósł się do zmiany Statutu w sprawie papierowej wersji materiałów na Sesję Rady Powiatu i zapytał, czy projekt, który mówi o elektronicznej wysyłce materiałów na Sesję poprzez aplikację zostanie przedłożony Radzie na kolejnej Sesji w czerwcu. Sekretarz Powiatu powiedział, że projekt zmiany Statutu jest już wstępnie przygotowany.  Przewodniczący Rady Andrzej Olech zaprosił radnych i zgromadzone osoby na Finał Polskiej Ligi Karate, który odbędzie się na hali OSiR w Kluczborku 11 maja 2019 r. Radny Maciej Sitek zaprosił radnych i zgromadzone osoby na mecz siatkówki 19 maja 2019 r. na hali OSiR. Mecz odbędzie się pomiędzy zawodnikami UKS Mickiewicz Kluczbork
a kibicami.

 

Ad.6

Przewodniczący obrad w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął posiedzenie Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny.

Na tym protokół zakończono.

 



Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury,

Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny

                                                                                                          Lesław Czernik

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Protokołowała:

Małgorzata Gulanowska