Protokół Nr 16/2004

 

z posiedzenia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego

w dniu 21 czerwca 2004r.

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Mariusz Pieńkowski.

Lista obecności w załączeniu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Mieczysław Czapliński – Wicestarosta Kluczborski,

2.Piotr Pośpiech – Skarbnik Powiatu.

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 24.06.2004r.

3.Wolne wnioski.

Ad.1.

Przewodniczący Komisji powitał wszystkich zebranych i przedstawił proponowany porządek posiedzenia. Do przedstawionego porządku nie wniesiono uwag jednogłośnie go zatwierdzając.

Ad.2.

Członkowie komisji zapoznali się z materiałami przygotowanymi na kolejną sesję Rady Powiatu w dniu 24 czerwca 2004r. W powyższych materiałach znajdują się projekty uchwał w następujących sprawach:

-zmian w budżecie Powiatu Kluczborskiego uchwalonego na 2004r.,

-zmiany planu finansowego Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i

Kartograficznym,

-zmiany Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Kluczborku,

-przekazania skargi Pana Henryka Fraszka oraz odpowiedzi do Wojewódzkiego Sądu

Administracyjnego w Opolu,

-przekazania skargi Pana Henryka Fraszka oraz odpowiedzi do Wojewódzkiego Sądu

Administracyjnego w Opolu,

-zachowania kontroli społecznej Rady Powiatu Kluczborskiego nad Powiatowym Centrum

Zdrowia S.A w Kluczborku,

-programu współpracy powiatu kluczborskiego z organizacjami pozarządowymi w 2004 roku,

-utworzenia Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy dla uczniów upośledzonych w

stopniu umiarkowanym i znacznym,

-wyłączenia Ośrodka Dokształcania Zawodowego w Kluczborku z Zespołu Szkół

Ponadgimnazjalnych Nr 2 – Centrum Kształcenia Ustawicznego w Kluczborku,

-tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli nie wymienionych w

art.42 ust.3 ustawy Karty nauczyciela, zatrudnionych w pełnym wymiarze zajęć,

-przyjęcia regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów w roku szkolnym

2004/2005 dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych umożliwiających uzyskanie świadectwa

dojrzałości/maturalnego,

-przyjęcia regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów dla studentów w roku

akademickim 2004/2005,

-zmiany uchwały nr XVII/121/2004 z dnia 30 marca 2004r. dotyczącej zbycia w formie

nieodpłatnego przekazania nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego
na rzecz Gminy Wołczyn,

-zmiany uchwały nr XVIII/133/2004 z dnia 29 kwietnia 2004r. w sprawie zbycia

nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego,

-ustalenia wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego,

-zmiany uchwały nr XVII/114/2004 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 30 marca 2004r.
w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji
Osób Niepełnosprawnych na 2004r.

Na wstępie posiedzenia Skarbnik zaproponował, aby w związku z tym, że materiały powyższe zostały omówione na innych posiedzeniach komisji przejść bezpośrednio do dyskusji. R adny Piotr Wiecha odnosząc się do sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu z dnia 14 maja 2004r. poprosił o wyjaśnienie zapisu ,,zapoznano się z wnioskiem UM w Wołczynie w sprawie nieodpłatnego przekazania na rzecz Gminy Wołczyn działki nr 133/4 poł. w Wołczynie przy ul.Kościuszki będącej dotychczas w użytkowaniu SPZOZ w Kluczborku.Zarząd postanowił wstrzymać się z przekazaniem w/w działki.” Pan Wicestarosta wyjaśnił, że wokół ZOL-u zostało wydzielone 6 działek. O cztery działki wystąpił UM w Wołczynie jako czynszową rekompensatę za zaległości podatkowe od nieruchomości SPZOZ-u dla Gminy Wołczyn. Zarząd Powiatu zgodził się i przedłożył propozycję na Radę Powiatu, aby przekazać nie cztery ale dwie działki. Natomiast dodatkowo Urząd Miejski wystąpił o przekazanie działki na której znajduje się tzw. budynek administracyjny, gdzie niegdyś mieściła się administracje szpitala. Motywują to tym zdaniem Wicestarosty, że ten budynek został w dużym stopniu na koszt miasta wyremontowany z zewnątrz i wewnątrz. Pan Wicestarosta stwierdził, że to Rada zadecyduje czy ten budynek będzie oddany. Znaczny problem zdaniem Wicestarosty w w/w budynku stanowi ogrzewanie, gdyż umowa o dostarczenie ciepła z ECO była podpisana przez poprzednią dyrekcję. ECO w tym budynku na własny koszt wykonało modernizację tamtejszego węzła cieplnego. W takiej sytuacji jeżeli budynek będzie stał pusty trzeba będzie ponosić pewne koszty. W umowie był zapis, że jeżeli odbiorca ciepła /w określonym w umowie czasie/ zrezygnuje z odbioru ciepła to będzie musiał ponieść część kosztów poniesionych w wyżej wspomnianej modernizacji.Ponadto Wicestarosta poinformował, że działka ta wraz z budynkiem nie weszły do spółki PCZ S.A jako aport.Radny Adam Martyniszyn stwierdził, że Komisja Zdrowia powinna zobaczyć ten teren należący do ZOL-u. Radny ma nadzieję również, że to co było w planie pracy komisji będzie zrealizowane /wizytacja obiektu ZOL/. Radny Piotr Wiecha poprosił także o wyjaśnienie zapisu ze sprawozdania Zarządu Powiatu
z dnia 14 maja 2004r., który mówi ,,przyjęto Kartę Zadania realizowanego na podstawie kontraktu Województwa Opolskiego /krajowe programy rozwoju regionalnego/ na zadanie pt.,, Zakończenie rozbudowy Oddziału Chirurgicznego Szpitala Powiatowego w Kluczborku – zakup wyposażenia medycznego” /kwota 782.207,-zł/.
Pan Wicestarosta wyjaśnił, że został sporządzony wniosek o w/w nazwie, który ma na celu przyczynienie się do polepszenia dostępności do usług medycznych i podniesienia ich jakości, jednocześnie zapewniając wysoki standard pobytu pacjentów w szpitalu i polepszenia warunków pracy personelu medycznego. Zakup sprzętu specjalistycznego i wyposażenia medycznego dla Oddziału Chirurgicznego jest ostatnim etapem tej inwestycji umożliwiającym jego funkcjonowanie. W przypadku otrzymania tych środków w budynku Oddziału Chirurgicznego, zgodnie z Wojewódzkim Planem Zabezpieczenia Medycznych Działań Ratowniczych na 2004 rok zostanie uruchomiona izba przyjęć o standardzie szpitalnego oddziału ratunkowego, dająca możliwość utworzenia w przyszłości Szpitalnego Oddziału Ratunkowego. Powyższy wniosek został przyjęty przez Zarząd Powiatu.Radny Leszek Krzyżanowski zapytał czy jest szansa na to, że te środki otrzymamy i czy nie można by przyspieszyć całej procedury. Wicestarosta odpowiadając na zapytanie radnego stwierdził, że były prowadzone już na ten temat rozmowy z różnymi osobami, które są nam przychylne jeśli chodzi o pomoc w powyższej sprawie. Decyzja w sprawie uzyskania tychże środków należy do tzw. komitetu sterującego na którego czele stoi Marszałek Kubat. Ponadto radny Leszek Krzyżanowski zapytał czy posiadamy jakieś informacje dotyczące tego ile środków Pan Marszałek Kubat przeznaczył na inne szpitale, a ile myśmy otrzymali. Skarbnik wyjaśnił, że w roku ubiegłym nie było kontraktu dla województwa, natomiast w ramach poprzedniego kontraktu, który jak wiadomo obejmuje okres trzy letni nie było środków planowanych na zdrowie. Wcześniej środki na ochronę zdrowia były dysponowane w ramach restrukturyzacji ochrony zdrowia i były to środki bezpośrednio z budżetu państwa, które do swojej dyspozycji zachowywał Minister Zdrowia, a w ,,terenie” odbywał się jedynie podział na podobnych zasadach. W ramach tych środków restrukturyzacyjnych w latach 2000-2001 były dzielone środki i myśmy z tych środków otrzymali 500.000,-zł na inwestycję, wcześniej otrzymaliśmy 166.000,-zł dotacjami z budżetu państwa na szpital i otrzymaliśmy jeszcze 534.000,-zł na odprawy dla zwalnianych pracowników. Zdaniem Skarbnika te czynności w w/w latach odbywały się inaczej, dotacje były bezpośrednio z budżetu państwa, a podział odbywał się na niższych szczeblach. Jeśli chodzi o szpitale powiatowe to w tym czasie nasz szpital i nyski otrzymały największe środki na inwestycje czego dowodem są przeprowadzone kontrole. Kontrole koordynowane przez Ministra Zdrowia były przeprowadzone w tych jednostkach, które otrzymały największe dofinansowanie.
Kolejno radny Adam Martyniszyn odnosząc się do przygotowanych na sesję materiałów zapytał czym została spowodowana zmiana w zapisie § 9 i § 10 projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Kluczborskiego uchwalonego na 2004 rok dotycząca maksymalnej wysokości kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Zarząd Powiatu w roku budżetowym, która obecnie nie może przekroczyć kwoty 3.000.000,-zł /dotychczas wynosiła 2.000.000,-zł/ oraz w § 10, że Zarząd Powiatu może samodzielnie zaciągać zobowiązania do sumy 3.000.000,-zł. Skarbnik wyjaśnił, że do tej pory upoważnienie dane Zarządowi Powiatu opiewało na kwotę 2.000.000,-zł , natomiast propozycja zmiany polegałaby na podwyższeniu tego upoważnienia na kwotę 3.000.000,-zł. Ponadto Skarbnik stwierdził, że być może nie będzie potrzeby zaciągania takiego kredytu natomiast dobrze by było, aby Zarząd posiadał taką ewentualność. Skarbnik ponadto stwierdził, że zamknięcie zeszłego roku odbyło się z pewnymi problemami. Trzema było posiłkować się kredytem w wysokości 500.000,-zł, po to aby pokryć
nie wykonane dochody roku ubiegłego. Kredyt ten został już spłacony.
Skarbnik poinformował również, że w przypadku żeby tamten kredyt nie był zbyt wysoki budżet jako całość w poszczególnych swoich jednostkach przeszedł na rok bieżący z zobowiązaniami niewymagalnymi, które podlegały zapłacie w styczniu. To spowodowało, że na początku roku gro środków odpłynęło. Na etapie wykonywania budżetu roku 2004 pojawiły się następujące elementy: brak dochodów ze sprzedaży mienia, konieczność zasilenia wszystkich jednostek z ZFŚS, wypłacono i wyrównano podwyżki nauczycielom oraz wyrównano różnicę wynikającą ze zmienionej uchwały w sprawie regulaminu.
Wszystko to spowodowało określone wydatki. Skarbnik także stwierdził, że w miesiącu sierpniu będzie do zapłacenia inwestycja w Kujakowicach/zwrot poniesionej inwestycji nastąpi z SAPARD-u po 3 m.-cach/ i obawia się, że może braknąć środków na rachunku dlatego dobrze mieć w/w zabezpieczenie.
Skarbnik wspomniał również, że okres letni to czas wzmożonych remontów i inwestycji, co wpłynie na zwiększenie wydatków. Zdaniem Skarbnika zaproponowane rozwiązania dają gwarancję pełnego i terminowego wywiązywania się powiatu z wszystkich płatności i możliwość skorzystania przez Zarząd Powiatu z tego upoważnienia w razie zaistnienia takiej potrzeby. Radny Leszek Krzyżanowski zapytał jaki bank został wybrany do zaciągania tego typu kredytów. Skarbnik odpowiadając na zapytanie radnego poinformował, że bankiem tym jest Bank PKO BP, który prowadzi nasz rachunek bieżący. Kolejno głos zabrał radny Adam Martyniszyn, który zapytał jakie zobowiązania na dzień dzisiejszy zostały już zaciągnięte i jak się to odnosi do przejęcia zadłużenia SPZOZ-u odnośnie firmy ECO. Skarbnik wyjaśnił, że jedynym zobowiązaniem na dzień dzisiejszy jest zobowiązanie wobec SAPARD-u na kwotę 223.000,-zł. Jeśli chodzi o przejęcie zadłużenia Skarbnik stwierdził, że do końca m-ca czerwca zgodnie z podjętą uchwałą Rada Powiatu ma otrzymać informację w jaki sposób zostanie sfinansowane zadłużenie wobec ECO /1.047.000,-zł./. Ponadto Skarbnik poinformował, że chciałby, aby Radzie do końca czerwca został przedstawiony dokument o całym zadłużeniu. Natomiast uchwała nie zobowiązuje Zarządu czy też samej Rady do podjęcia decyzji w tej sprawie. Nad przedstawioną propozycją trzeba się zdaniem Skarbnika dobrze zastanowić.
Zdaniem Skarbnika, aby taka kompleksowa informacja o wysokości zadłużenia była przedstawiona Zarząd zadecydował, że w SPZOZ w Likwidacji zostanie przeprowadzona kontrola w zakresie ustalenia kwot zobowiązań, identyfikacji wierzycieli, podziału zobowiązań na cywilno-prawne, publiczno-prawne, pracownicze. Taka kontrola została przeprowadzona, a Zarząd przyjął protokół.
Radny Adam Martyniszyn zapytał czy zaciąganie krótkoterminowych wierzytelności nie będzie związane z rozłożeniem na spłaty zadłużenia SPZOZ-u . Skarbnik wyjaśnił radnemu, że nie będzie to powiązane, gdyż cokolwiek by nie zostało zrobione jeśli chodzi o zobowiązania SPZOZ-u to będzie to zobowiązanie długoterminowe.Ponadto radny Adam Martyniszyn zapytał czy w związku z tym, że na jednej z sesji tego roku została przeznaczona kwota z innych zadań inwestycyjnych na rzecz zakupu sprzętu oraz wykończenia Oddziału Chirurgicznego jest wykonany preliminarz lub czy te środki zostały wydatkowane na sprzęt i na jaki.Skarbnik wyjaśnił, że 782.000,-zł pozostało na wyposażenie chirurgii. Cały wykaz potrzebnego sprzętu jest już przygotowany i jeżeli otrzymamy drugą część środków to będzie można przystąpić do postępowań przetargowych, zakupu i montażu tego sprzętu. Radny Adam Martyniszyn poprosił o wyjaśnienie na jaki cel zostały wydane środki w kwocie 80.281,-zł, które stanowią różnicę wynikającą z bilansu otwarcia w projekcie uchwały w sprawie zmiany planu finansowego Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym. Skarbnik wyjaśnił, że sprawa z Funduszem Geodezyjnym skomplikowała się po zmianie przepisów. Na dzień dzisiejszy nie wolno nam dokonywać prostych korekt bez akceptacji GGK. Plan funduszu prognozowany przesyła się w połowie roku na następny rok. Od nas został już przesłany projekt planu na rok 2005, więc w połowie roku określono, że stan na początek roku wyniesie 15.000,-zł i pod przychody 370.000,-zł i pod to zaplanowano wydatki bieżące i inwestycyjne oraz przelewy dystrybucyjne na Wojewódzki i Centralny Fundusz Geodezyjny. Jak wyjaśnił Skarbnik 1.01.2004r. okazało się, że na rachunku Funduszu nie ma 15.000,-zł lecz jest kwota 95.281,-zł, ale by skorygować ten plan nie wystarcza sama uchwała Rady Powiatu tylko trzeba wystąpić o zmianę tą drogą o jakiej jest mowa wyżej. Zdaniem Skarbnika te środki nie pojawiły się z zewnątrz tylko pozostały z roku ubiegłego na rachunku Funduszu. Korekta po przejściu odpowiedniej procedury trafia do Wysokiej Rady. Skarbnik odpowiadając na drugą cześć pytania radnego Adama Martyniszyna wyjaśnił, że wcześniej wspomniana kwota 80.281,-zł została przeznaczona na dalszy ciąg realizacji mapy numerycznej powiatu oraz na bieżące potrzeby utrzymania Ośrodka Geodezyjnego Starostwa Powiatowego w Kluczborku. Kolejno głos zabrał radny Józef Woźny, który zapytał czy jest opracowany program współpracy z organizacjami pozarządowymi.Skarbnik wyjaśnił, że w uchwale budżetowej nie została zapisana dotacja dla organizacji pozarządowych dlatego, że organy samorządów terytorialnych decydują o tym czy chcą zlecić jakieś zadania organizacji użytku publicznego /organizacji pozarządowej/ . Ta uchwała zdaniem Skarbnika i ten program nie powinien służyć wyciąganiu pieniędzy z budżetu na różnego rodzaju cele. Zdaniem Skarbnika do nas należy decyzja o tym czy, któreś z naszych zadań jest i czy może być realizowane przez taką organizację. W związku z tym, że przepisy uległy zmianie i obowiązek ten został przesunięty z miesiąca stycznia na czerwiec br. stąd program na rok 2004r. trafił do radnych dopiero w dniu dzisiejszym. Do radnych zdaniem Skarbnika należy decyzja czy są zadania w dziedzinie, które warto powierzyć takiej organizacji. Skarbnik stwierdził także, że samo posiadanie takiego programu otwiera możliwość podjęcia współpracy z organizacjami pozarządowymi. Ten dokument ma również posłużyć temu abyśmy posiadali stały kontakt z w/w organizacjami. Skarbnik poinformowała zebranych, że zastanawiał się nad tym, które z zadań jakie realizuje powiat można byłoby przekazać. Radny Leszek Krzyżanowski poinformował, że istnieje takie stowarzyszenie ,,Sprawni inaczej”, które zajmuje się osobami niepełnosprawnymi. To stowarzyszenie nie otrzymuje żadnych środków na swoje funkcjonowanie jedynie ze zbiórek dobroczynnych.Skarbnik uważa, że trzeba pamiętać, że nam nie wolno przekazać żadnych środków dotacją na organizacje pozarządowe. Musimy ogłosić konkurs, wskazać zadanie i poinformować ile jest na ten cel przeznaczone. Radny Leszek Krzyżanowski stwierdził, że w programie można dokonać zapisu, że osoby opiekujące się osobą niepełnosprawną będą to robić w ramach wolontariatu. Radny Adam Martyniszyn stwierdził, że z takimi organizacjami radni powinni się spotkać. Powinno się to zdaniem radnego odbyć w ramach komisji. Skarbnik odnosząc się do wypowiedzi radnego stwierdził, że pisząc o formach współpracy wpisał udział przedstawicieli organizacji w sesjach Rady Powiatu oraz w komisjach,a decyzja należy do radnych czy będą oni na takie spotkania zaproszeni.

Innych spraw nie poruszano.

Ad.3.

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za udział i zamknął posiedzenie w dniu dzisiejszym.

 

Przewodniczący Komisji

Mariusz Pieńkowski