Protokół Nr 4/2019

z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 24 maja 2019 r.

 

Przewodniczył Damian Buła-Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

 

Porządek posiedzenia:

 

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Analiza Sprawozdania zarządu powiatu z wykonania budżetu powiatu kluczborskiego za 2018 rok wraz z Informacją o stanie mienia powiatu kluczborskiego.

3. Analiza sprawozdania finansowego.

4. Analiza opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu o sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2018 rok.

5. Przygotowania i głosowanie wniosku w sprawie absolutorium dla zarządu powiatu w Kluczborku.

6.Analiza kwartalnej informacji z  wykonania budżetu powiatu za I kwartał 2019 r. wg. stanu na dzień 31 marca 2019 r.

7.Wolne wnioski.

8.Zamknięcie posiedzenia.

 

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

  1. Mirosław Birecki – Starosta Kluczborski
  2. Rafał Neugebauer – Wicestarosta Kluczborski
  3. Magdalena Żmuda – Lewald – Skarbnik Powiatu
  4. Anna Szczygieł – Naczelnik Wydziału Obsługi Finansowo-Księgowej Jednostek Organizacyjnych Powiatu,

 

Ad.1.

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – radny Damian Buła - przywitał wszystkich zebranych radnych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodniczący obrad przedstawił porządek dzisiejszych obrad, który radni jednomyślnie zaakceptowali.
W posiedzeniu uczestniczyło 6 radnych.

 

Ad.2.

Przewodniczący komisji przedstawił radnym punkt 2 z porządku obrad. Głos zabrała Naczelnik Wydziału Obsługi Finansowo-Księgowej Jednostek  Pani Anna Szczygieł.

Pani Anna Szczygieł powiedziała, że dysponujemy już opinią RIO odnośnie sprawozdania Zarządu Powiatu z realizacji budżetu za 2018 r. Opinia jest pozytywna z zastrzeżeniami z uwzględnieniem głównego powodu wprowadzenia programu naprawczego, czyli nie wykonania dochodów majątkowych w roku 2018. Cześć wydatków została przełożona z roku 2018 na płatność w 2019 r. W opinii podniesiona jest również kwestia subrogacji, która podwyższyła koszty obsługi zadłużenia. W 2018 r. były również wykonane dochody z niskiej emisji, kwota prawie 7 mln zł. Ta kwota wpłynęła w zeszłym roku do budżetu ale mimo zaplanowanych wydatków nie zostały one zrealizowane, tylko przeniesione na rok 2019.
Te pieniądze pomogły zamknąć budżet, lecz w tym roku musieliśmy zapłacić prawie 10 mln VAT, co było prolongowane z roku 2018.  Pani Anna Szczygieł powiedziała, że planując budżet na 2018 r. nie były całkowicie zabezpieczone rozchody. O 2,5 mln były obniżone rozchody i były niezabezpieczone wydatki na umowę z firmą Siemens. W tamtym czasie w opinii o projekcie budżetu na 2018 r. RIO już na to wskazało. Zarząd Powiatu zobowiązał się do przesunięcia w czasie kredytów i rozchodów. Gdyby to nie nastąpiło nie można by osiągnąć wymaganego wskaźnika. Nie tylko dochody majątkowe zostały nie wypracowane, również dochody bieżące, które zostały zaplanowane ponad wymiar. Zobowiązania zaciągnięte w 2018 r. powinny być w roku 2018 zapłacone. Prolongaty spowodowały przesunięcie terminów płatności na styczeń 2019. Głos zabrał radny Marcin Michalski, który zapytał czy od tych prolongowanych faktur były naliczone ustawowe odsetki? Pan Starosta Mirosław Birecki odpowiedział, że nie było takiej sytuacji. Pani Anna Szczygieł powiedziała, że jest jeszcze kwestia 670 tys. zł. odsetek, które  nie zostały zabezpieczone w planie, już w czerwcu kiedy umowa subrogacji była podpisana. Gdyby te odsetki zostały wpisane do WPF, wskaźnik już wtedy by pokazał, że takiej umowy podpisać nie można. Wtedy wiadome było, że należy zrobić tak, aby odsetki zostały zapłacone w styczniu 2019 r. Radny Marcin Michalski zapytał, kiedy po raz pierwszy te odsetki zostały ujęte w WPF? Pani Anna Szczygieł odpowiedziała, że ostatnia zmiana budżetu, która była na ostatniej sesji uwzględnia te odsetki. W projekcie budżetu na rok 2019, który został przygotowany przez poprzedni Zarząd Powiatu te odsetki nie zostały w nim ujęte. Głos zabrał radny Marcin Michalski, który odniósł się do wydatków w pierwszym kwartale 2019 r. Radny wspomniał o wydatkach bieżących zrealizowanych na poziomie 32,47%, do tego wydatki majątkowe- 83%. Pani Anna Szczygieł powiedziała, że wynika to głównie z przesunięcia umów z niskiej emisji, która była zaplanowana w roku 2018 i musiała być zapłacona do końca stycznia br. Radny Marcin Michalski zapytał o wydatki majątkowe, które obecnie są na poziomie wykonania 83%, to czy pozostałe 17% na kolejne 3 kwartały br. wystarczą? Pani Anna Szczygieł powiedziała, że wydatki majątkowe są zabezpieczone a cały budżet jest urealniony. Wydatki w tym budżecie zostały podniesione, bo wcześniej były niedoszacowane. Głównie dotyczy to oświaty. Głos zabrał Przewodniczący Komisji, który zapytał, czy dyrektorzy mają zredukowane wynagrodzenia? Pan Starosta odpowiedział, że dodatek motywacyjny i funkcyjny został obniżone. Głos zabrała Pani Skarbnik, która odniosła się jeszcze do wydatków majątkowych za I kwartał br. Pani Skarbnik powiedziała, że stan tej informacji przypada na dzień 31 marca 2019 r. Na ostatniej Sesji- 16 maja, zwiększone zostały wydatki majątkowe o 5 mln zł. Plan tych wydatków jest na poziomie ok. 15 mln zł, więc wykonanie obecnie nie wynosi 83%. Pani Skarbnik odniosła się również do prolongowanych faktur, podając za przykład jeden z wydziałów w Starostwie Powiatowym w Kluczborku.  Na funkcjonowanie tego wydziału rocznie potrzebne jest ok. 200 tys. zł. Taki był plan na ten rok. Z zeszłego roku faktury prolongowane były na kwotę 170 tys. zł. Dla wydziału do końca roku pozostałoby ok. 30 tys. zł. W innych wydziałach było podobnie, dlatego wydatki należało podnieść, urealnić w porównaniu do budżetu pierwotnego. Pani Skarbnik wspomniała również o dochodach, które były zaplanowane na 2018 r. w wysokości 4,5 mln zł. a zostały wykonane w wysokości 35 tys. zł. Pani Skarbnik powiedziała, że dochody majątkowe były zaplanowane na poziomie 8,5 mln zł. Po urealnieniu zostały zmniejszone o kwotę ok. 7 mln. Pani Skarbnik powiedziała, że informacja za I kwartał 2019 jest jeszcze według starego budżetu przed zmianami. Po pierwszym półroczu ta tabela będzie wyglądała inaczej. Budżet wcześniej nie mógł być zmieniony, dopóki RIO nie wydała opinii nt. programu naprawczego. Regionalna Izba Obrachunkowa w swojej opinii na temat sprawozdania wykonania budżetu za rok 2018 oceniła stopień realizacji dochodów na poziomie 0,03 % wg. planu. Przewodniczący Komisji zapytał, czy Zarząd Powiatu przymierzał się do sprzedania placu manewrowego przy PKS w Kluczborku. Pani Anna Szczygieł odpowiedziała, że nie ma dojazdu do tej działki i nie było zainteresowanych. Przewodniczący Komisji zapytał, co było powodem sprzedaży stacji paliw przy ulicy Byczyńskiej i czy była wyremontowana. Pani Anna Szczygieł odpowiedziała, że stacja nie była po remoncie, a sprzedaż trwała długo. Nie było chętnych. Radny Damian Buła zapytał, czy teraz autobusy PKS-u tankują paliwo na stacji, która nie należy do Powiatu. Radny Przemysław Panicz powiedział, że prawdopodobnie teraz jest to bardziej opłacalne. Pani Anna Szczygieł potwierdziła, że były robione analizy, które wykazały, że kupowanie paliwa dla swojej stacji dla PKS-u było mniej korzystne niż tankowanie na obcej stacji.

 

Ad.3.

Przewodniczący Komisji przeszedł do kolejnego punktu z porządku obrad. Głos zabrała Pani Skarbnik, która powiedziała, że część została już omówiona w punkcie 2, a typowe sprawozdanie finansowe zawiera m.in. bilans, rachunek zysków i strat. W tym roku również doszła dodatkowa analiza.  Pan Starosta wspomniał ponownie o opinii RIO nt. sprawozdania z budżetu za rok 2018, gdzie RIO podkreśliło, iż” … jak wynika ze sprawozdania Zarządu, ponad wykazane w sprawozdaniu Rb-Z zadłużenie, Powiat posiada również zobowiązania z tytułu umów leasingu operacyjnego i dzierżawy w kwocie 15 209 454,05 zł oraz kaucji wpłacanej na poczet odkupu wyleasingowanych nieruchomości zgodnie z zawartymi umowami w kwocie 5 322 625,08 zł. Powyższe wskazuje, iż łączna kwota zobowiązań z tych tytułów osiągnęłaby na koniec 2018 roku poziom 74 316 938,13 zł i stanowiłaby 87,2 % wykonanych w 2018 roku dochodów Powiatu”. Pan Starosta powiedział, że kiedyś był wskaźnik na poziomie 60%. Pani Skarbnik dodała, że kiedyś zbliżając się do wskaźnika 60% oznaczało to, że sytuacja jest tragiczna. Pan Starosta powiedział, że w opinii RIO jest 87,2%. Pani Anna Szczygieł powiedziała, że była robiona analiza za 2018 r., z której wynika, iż rozchody, splata kredytu, wynosiła 2,5 mln zł, do tego trzeba doliczyć prawie 1,7 mln zł. odsetek, następnie 1,2 mln zł. projekt Siemensa, umowy leasingowe w kwocie prawie 3 mln zł, co razem daje kwotę ok. 8,5 mln zł z całego budżetu. Dodatkowo 1 mln zł. został prolongowany na rok 2019 samej obsługi zadłużenia. Można stwierdzić, że całość stanowi ok. 10% całości budżetu. Głos zabrał radny Lesław Czernik, który zapytał o umowę z firmą Siemens. Pani Anna Szczygieł wyjaśniła, że ok. 2009 r. Powiat wystąpił do Urzędu Marszałkowskiego o przyznanie dotacji na termomodernizację. Za nim ta dotacja została przyznana poczynione zostały już prace, a następnie Urząd Marszałkowski nie udzielił tej dotacji. Pan Starosta powiedział, że zostało zrobione zadanie bez pewności, że dotacja zostanie przyznana. Ówcześnie kwota 4,5 mln zł. została wpisana po stronie dochodów, niejako fikcyjnie. Następnie została zawarta umowa z firmą Siemens, która tak jakby odkupiła te nakłady, a dodatkowo wyremontowała pozostałe szkoły. Wymieniła okna, ociepliła ściany. Następnie w 2010 r. zostało zmienione rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zaliczania takich umów do długu. Sprawa doszła nawet do NSA, który stanął po stronie takiej, że należy taką umowę zaliczyć do długu. W późniejszym czasie umowa ta również weszła w skład subrogacji.

 

Ad.4.

Przewodniczący Rady przeszedł do kolejnego punktu z porządku obrad. Pani Skarbnik powiedziała, że opinia RIO w sprawie sprawozdania Zarządu z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za rok 2018 została omówiona już we wcześniejszych punktach.

 

Ad.5.

Komisja rewizyjna zapoznała się ze sprawozdaniem Zarządu Powiatu z wykonania budżetu Powiatu za rok 2018, a także z informacją o stanie mienia Powiatu Kluczborskiego oraz sprawozdaniem finansowym. Komisja Rewizyjna zapoznała się również z opinią i uwagami Regionalnej Izby Obrachunkowej dotyczącej sprawozdania Zarządu z wykonania budżetu za rok 2018 r. Komisja przeanalizowała uwagi zawarte w opinii RIO. Członkowie komisji przystąpili do sporządzania wniosku / pismo nr OR-R.0012.4.3.2019.MG z dnia 24 maja 2019 r.  w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu w Kluczborku w składzie:

 

  1. Mirosław Birecki – Przewodniczący
  2. Rafał Neugebauer – Członek
  3. Artur Nowak – Członek 

Przewodniczący Komisji poddał wniosek o udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu pod głosowanie.

Komisja Rewizyjna w obecności 6 członków, 3 głosami za, przy 3 głosach wstrzymujących się, 0 przeciw, przyjęła powyższy wniosek.

Wniosek zostanie przekazany Radzie Powiatu na najbliższej sesji oraz zostanie przesłany do Regionalnej Izby Obrachunkowej w celu wydania opinii .

 

Ad.6.

Informacja kwartalna  z  wykonania budżetu powiatu za I kwartał 2019 r. wg. stanu na dzień 31 marca 2019 r. została omówiona w poprzednich punktach.

 

Ad.7.

Głos zabrał radny Marcin Michalski, który zapytał, czy dyrektor medyczny w dalszym ciągu pracuje, jak wygląda sytuacja wyboru nowego prezesa PCZ S.A. Pan Starosta odpowiedział, że dyrektor medyczny pracuje w dalszym ciągu, bezterminowo. W dniu dzisiejszym jest Rada Nadzorcza PCZ S.A., gdzie ma zostać wybrany nowy Prezes PCZ S.A. W najbliższym czasie ma nastąpić także podpisanie umowy z nowym ordynatorem oddziału wewnętrznego. Pan Starosta powiedział, że sytuacja z lekarzami jest dynamiczna. Sytuacja finansowa szpitala ma w najbliższym czasie ulec poprawie, poprzez zwiększenie kredytu w rachunku bieżącym.
Z Gminy Kluczbork zostaną przekazane środki na zakup defibrylatora do karetki.  Na kolejnej Sesji będzie projekt uchwały w sprawie zbycia udziałów ze spółki Dolina Stobrawy, udziały przejmie Gmina Kluczbork za kwotę ok. 500 tys. zł. Jest to korzystne dla Powiatu, tym bardziej, że w ostatnim czasie spółka wykazuje stratę. Do zapłaty jest jeszcze strata z 2017 r. Pan Starosta powiedział, że priorytetem obecnie dla Powiatu jest szpital i utrzymanie go na odpowiednim poziomie, pomimo ogólnokrajowego problemu ze służbą zdrowia, gdzie na dzień dzisiejszy w Polsce brakuje ok. 20 tys. lekarzy. Przewodniczący Komisji zapytał, jak wygląda obecnie sprawa projektu remontu drogi równoległej do S11 w kierunku Byczyny? Pan Starosta powiedział, że taki projekt jest, kwestia jest tego, czy będzie nabór z Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych oraz pod warunkiem takim, że wkład własny będzie po stronie gmin. Pani Anna Szczygieł dodała, że Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych oferuje dofinansowanie w wysokości 80%, a 20% należy mieć z wkładu własnego. Głos zabrał radny Przemysław Panicz, który zapytał kiedy rowy przy drogach będą wykaszane? Pan Starosta odpowiedział, że będą koszone raz. Pani Anna Szczygieł dodała, że Zarząd Dróg Powiatowych ma ograniczone środki, również ze względu na to, że część płatności z 2018 roku przeszło na rok 2019. Radny Przemysław Panicz wspomniał o drodze między Krzywiczynami o Komorznem, gdzie są fragmenty drogi na której brakuje ok. 40 cm pobocza. Radny Przemysław Panicz powiedział, że w ciągu roku było już ok. 15 wypadków na tym odcinku drogi i zwrócił się do Pana Starosty z prośbą o naprawę pobocza. Radny Ryszard Okaj powiedział, że drogi powiatowe są wąskie, żeby minąć się na drodze z samochodem ciężarowym, trzeba zjechać na pobocze. Przewodniczący Komisji zapytał Pana Starostę o obwód drogowy w Wołczynie, czy został już przeniesiony do Kluczborka? Pan Starosta odpowiedział, że w obecnej chwili jest ogłoszony przetarg na tę nieruchomość. Jeżeli ta nieruchomość zostanie sprzedana, wtedy cały sprzęt zostanie przeniesiony na plac PKS-u. Odnośnie koszenia dróg Pan Starosta powiedział, że spotka się w tej sprawie z Dyrektorem ZDP w Kluczborku i poruszy ten temat.

 

Ad.8

Przewodniczący obrad w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął posiedzenie Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu  w Kluczborku.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

                                            Przewodniczący Komisji Rewizyjnej

                                       Damian Buła

 

 

 

 

 

Protokołowała:

Małgorzata Gulanowska