Protokół Nr 7/2019

Wspólne posiedzenie Komisji Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska oraz Komisji Budżetu i Rolnictwa Rady Powiatu w Kluczborku
w dniu 26 kwietnia 2019 r.

       

Przewodniczył radny Robert Wietrzyk - Przewodniczący Komisji Budżetu

 i Rolnictwa.

 

Porządek posiedzenia:

1.      Otwarcie posiedzenia.

2.      Stan realizacji projektów Powiatu Kluczborskiego i jednostek organizacyjnych, finansowanych ze środków zewnętrznych.

3.      Informacja Zarządu Powiatu w Kluczborku oraz Zarządu PCZ S.A. w Kluczborku na temat rozliczenia projektu realizowanego w ramach badań przesiewowych i szczepień dla dzieci.

4.      Analiza funkcjonowania Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku z uwzględnieniem stanu dróg powiatowych.

5.      Wolne wnioski.       

6.      Zamknięcie posiedzenia.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

  1. Wiesław Szczerba – Dyrektor ZDP w Kluczborku
  2. Marta Zamorowska – Kierownik Biura Funduszy Pomocowych, Mienia Powiatu i Promocji Powiatu w Starostwie Powiatowym w Kluczborku.
  3. Ewelina Niepiekło – Kochel – Specjalista ds. projektów - Firma „Dobry Projekt”.

 

 

Ad.1

Wspólne Posiedzenie Komisji otworzył Przewodniczący Komisji Budżetu i Rolnictwa– Robert Wietrzyk, który przedstawił proponowany porządek obrad. We wspólnym posiedzeniu uczestniczyło 13 radnych. Radni jednogłośnie przyjęli proponowany porządek obrad.

 

Ad.2

Przewodniczący przedstawił radnym drugi punkt z porządku obrad. O zabranie głosu poprosił Kierownik Biura Funduszy Pomocowych, Mienia Powiatu i Promocji Powiatu Panią Martę Zamorowską. Pani Marta Zamorowska powiedziała, że radni dwukrotnie otrzymali informacje w zakresie stanu realizacji projektów, w nawiązaniu do dwukrotnie złożonego wniosku na Komisji przez radnego Piotra Pośpiecha. Obecna informacja jest obszerna, pokazuje stan realizacji na miesiąc marzec. Przewodniczący Komisji Robert Wietrzyk poprosił radnych o skierowanie pytań do Pani Kierownik w razie ewentualnych wątpliwości.

W związku z brakiem zapytań ze strony radnych do omawianego punktu Przewodniczący przeszedł do punktu 3 z porządku obrad.

 

Ad.3

Głos zabrała Pani Marta Zamorowska, która powiedziała, że w związku z nieobecnością Pani Prezes PCZ S.A. w Kluczborku firma, która zajmuje się realizacją projektu badań przesiewowych oraz szczepień dla dzieci posiada bieżące informacje na temat stanu jego rozliczenia. Pani Marta Zamorowska poprosiła o zabranie głosu Panią Ewelinę Niepiekło-Kochel, która bezpośrednio zajmuje się tym projektem.

Pani Ewelina Niepiekło-Kochel powiedziała, że projekt związany ze szczepieniem dzieci obecnie zbliża się ku końcowi, a realizowany był od polowy 2017 r. Rozliczona została kwota w wysokości 1 503 139 zł., jest to niemal 100% wykorzystanej puli z budżetu projektu na ten cel. Jeśli chodzi o realizację wskaźników, to założeniem było zaszczepienie 500 dzieci, a do końca marca br. zaszczepiono 613 dzieci, a wydano ponad 1 tys. szczepionek. Nie wszystkie dzieci miały 3 dawki szczepień Jeśli chodzi o niwelowanie różnic rozwojowych to rehabilitacji poddanych zostało  1300 dzieci. Pani Ewelina Niepiekło-Kochel powiedziała, że program przebiega zgodnie z planem. W połowie kwietnia szpital otrzymał od lidera ostatnią transzę pieniędzy na płatności. Zadania zostały zakończone, zostały tylko formalności dokumentacyjne.

 

Ad.4

Kolejno Przewodniczący Robert Wietrzyk poprosił o zabranie głosu Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku, Pana Wiesława Szczerbę. Pan Dyrektor podziękował za zaproszenie i przedstawił prezentację dot. dróg powiatowych.

Omawiana prezentacja stanowi załącznik do protokołu.

Po przedstawieniu prezentacji o głos poprosił radny Jarosław Przybył, który powiedział, że utrzymanie tylu dróg jest bardzo kosztowne, zwłaszcza przy tak skromnym budżecie. Radny zapytał czy prowadzone były rozmowy, przez Zarząd Powiatu bądź Dyrekcję ZDP w kwestii przekazania części dróg do gmin. Dyrektor ZDP powiedział, że odkąd powstał Powiat była ta wiedza, że ilość dróg jest bardzo duża i że nie wszystkie drogi powiatowe powinny być drogami powiatowymi. Droga powiatowa powinna być połączeniem miast. Głos zabrał radny Piotr Pośpiech, który powiedział, że Gmina Kluczbork przejęła od Powiatu ok. 10 km dróg w mieście. W pozostałych Gminach przejęcie dróg było dużo mniejsze, pomimo wielu rozmów. Dyrektor ZDP powiedział, że władze Powiatu starają się te drogi przekazać, ale jeśli gminy nie będą chciały, to nie będą musiały ich przyjmować. Obecnie prowadzone są rozmowy z wójtem Lasowic. Radny Jarosław Przybył zapytał, kto konkretnie prowadzi rozmowy w zakresie przejęcia dróg. Dyrektor ZDP powiedział, że rozmowy prowadzone są cały czas i po części Pan Dyrektor przedstawia istniejący problem radnym na Komisji, po to, by aktywnie zaangażowali się w rozmowy. Drogi lokalne, zbiorcze, nie powinny być drogami powiatowymi. Gminy dobrze wiedzą, mają świadomość jaka powinna być kategoria drogi.

Głos zabrał radny Marcin Michalski i zapytał jak wygląda procedura przekazania drogi? Czy jest to na szczeblu Rada Powiatu – Rada Gminy? Radny stwierdził, że przekazanie takiej drogi nie jest proste. Radny zapytał również o średni okres gwarancyjny przy kompleksowym remoncie drogi. Dyrektor ZDP powiedział, że większość prac na drogach, są to remonty, czyli odtworzenie stanu istniejącego kiedyś. Roboty nie polegają wtedy na przebudowie drogi. Dyrektor ZDP powiedział, że średni okres gwarancji to 5 lat. Radny Marcin Michalski zapytał o drogę przy zakładzie Famur Famak, która wymaga remontu. Dyrektor ZDP powiedział, że na tej drodze jest podbudowa betonowa, gdzie są przerwy dylatacyjne. Na pewnym odcinku jest także powierzchnia z trylinki. Warstwa ścieralna została odtworzona przy remoncie, jednak bez wymiany podbudowy. Droga nie jest dostosowana do obciążeń jakie obecnie występują. Radny Wojciech Smolnik, zapytał czy kiedykolwiek była sporządzona jakaś opinia prawna w zakresie artykułu 6a ustawy o drogach publicznych. Głos zabrał radny Piotr Pośpiech, który powiedział, że na siłę nic nie można zrobić. Związek Powiatów Polskich również analizował tą  sytuację. Radny Wojciech Smolnik zaproponował wniosek, by zobowiązać Dyrektora ZDP do przygotowania wykazu dróg w chwili obecnej zaliczonych do kategorii dróg powiatowych a faktycznie zgodnie z art. 6a ustawy o drogach publicznych nie spełniających tych kryteriów wraz z uzasadnieniem do każdej drogi oraz drugi wniosek dotyczący sporządzenia przez Dyrektora ZDP wykazu budowli ( mosty, przepusty, drogi, chodniki ), które w chwili obecnej lub w najbliższym czasie ze względu na swój stan będą musiały zostać wyłączone z użytkowania. Następnie radny Damian Buła zapytał ile wniosków i na jaką kwotę zostało złożonych odnośnie funduszu dróg samorządowych? Dyrektor ZDP odpowiedział, że z uwagi na ograniczone środki był w tej chwili taki nabór uzupełniający. Powiat Kluczborski nie dysponuje środkami na wkład własny, dlatego Gmina Wołczyn zaproponowała, że z własnych środków  wyremontuje ulicę Sienkiewicza w Wołczynie. Został opracowany projekt dot. remontu tej drogi. Koszty będą po stronie Gminy Wołczyn. Ważną drogą jest droga, która łączy Kluczbork i Byczynę, a ta droga wymaga wzmocnienia. Radny Damian Buła zadał pytanie dot. koszenia rowów, czy nie lepiej jest kosić rowów częściej, niż czekać i później ponosić koszty usuwania wszystkich, większych krzaków. Dyrektor ZDP powiedział, że sprzęt jest wyeksploatowany, kosiarki mają duży przebieg. Na poboczach leżą różne rzeczy i często jest tak, że koszenie trwa kilka dni, a później sprzęt jest naprawiany na warsztacie. Kosiarki są dwie. Radny Marcin Michalski zapytał o drogę w kierunku Smard z Kluczborka. Na skrzyżowaniu  rośnie drzewo, które zasłania widoczność, radny zapytał, czy można złożyć jakiś wniosek, by usunąć to drzewo. Dyrektor ZDP odpowiedział, że ul. Kołłątaja jest drogą miejską. Dyrektor ZDP powiedział także, że słaba widoczność nie stanowi argumentu dla organu wydającego decyzję o wycince drzew jeśli drzewo jest zdrowe. Następnie radny Piotr Pośpiech zapytał Pana Dyrektora ZDP w związku z planem Zarządu Powiatu odnośnie sprzedaży działki  w Wołczynie, na której obecnie stoi sprzęt ZDP oraz gromadzone są różnego rodzaju materiały, jak w następstwie sprzedaży ZDP poradzi sobie ze stacjonowaniem sprzętu i materiałów. Członek Zarządu odpowiedział, że sprzęt, cała baza, ma zostać przeniesiona na teren PKS w Kluczborku. Radny Piotr Pośpiech poprosił Pana Dyrektora, by odniósł się do zapisu w programie naprawczym odnośnie planowanego poziomu finansowania ZDP, gdzie zaplanowano redukcję środków o 900 tys. zł. Dyrektor ZDP odpowiedział, że w pierwszej kolejności należy zająć się ubytkami w nawierzchni i oznakowaniem, czyli rzeczami, które decydują o bezpieczeństwie na drogach. Radny Piotr Pośpiech zapytał, czy Dyrektor ZDP jest w stanie utrzymać sieć dróg powiatowych za te pieniądze? Dyrektor ZDP powiedział, że przy tej ilości dróg-nie. Przewodniczący Komisji Robert Wietrzyk zapytał, jakie były mniej więcej koszty osobowe i pochodne, czyli pensje, ZUS itd. Dyrektor ZDP odpowiedział, że ok. 1 mln zł. Przewodniczący Komisji Robert Wietrzyk zapytał, jak mniej więcej szacunkowo wygląda zakres prac, która została wykonana przez zespół pracowników ZDP w ostatnim roku? Dyrektor ZDP powiedział, że w głównej mierze prace polegają na usuwaniu zagrożeń powstałych na drodze. Są to prace wykonywane w ciągu dnia, popołudniu, w niedziele i święta. Poza tym, uzupełnianie ubytków na drodze, wykaszanie pobocza, utrzymanie trawników, drobne naprawy bieżące, balustrady. Szacunkowo zakres wykonywanych prac można określić jako dużo większą kwotę niż ta przewidziana w budżecie. Przewodniczący Komisji Robert Wietrzyk zapytał, jak wygląda sytuacja z projektami budowlanymi. Czy są wykonywane przez pracowników ZDP, czy też są zlecane innej firmie? Dyrektor ZDP odpowiedział, że uszczupliła się liczba pracowników i te najbardziej potrzebne rzeczy są wykonywane przez pracowników. Projekty budowlane o większym stopniu są zlecane firmie zewnętrznej. Radny Wojciech Smolnik odniósł się do zaprezentowanych materiałów ( 13% dróg jest nie remontowanych od ok. 40 lat, 46% jest nie remontowanych od ok. 30 lat, 2% od co najmniej 20 lat, świeżo wyremontowane w ciągu ostatnich 19 lat - 39% ) i zapytał, dlaczego w ostatnich latach nie zostało wyremontowanych 100% dróg? ZDP powiedział, że nigdy nie będzie takich środków, by wyremontować 100% dróg. Głos zabrał radny Piotr Pośpiech, który powiedział, że udział % odnosi się do remontów kompleksowych. Następnie radny zapytał Członka Zarządu, czy są na dzień dzisiejszy plany związane z likwidacją jednostki ZDP. Członek Zarządu odpowiedział, że nie ma takich planów. Kolejno o głos poprosił radny Maciej Sitek, który zwrócił się do Dyrektora ZDP z pytaniem, dlaczego stało się tak, że drogi, które nie powinny być powiatowe, nimi są. Dyrektor ZDP odpowiedział, że  przed reformą administracyjną w 1999 r. były drogi tylko wojewódzkie i gminne. Województwo część zadań zlecało gminom, a żeby pozyskać środki z województwa sztucznie przekształcano drogi gminne o znaczeniu niewielkim, w drogi wojewódzkie. W 1999 r. nikt tego nie analizował, tylko automatycznie część dróg wojewódzkich przejęło województwo, a pozostałe drogi wojewódzkie przekazano Powiatom.  Głos zabrał radny Damian Buła, który zapytał, jak do tej pory wyglądała praca w obwodzie drogowym w Wołczynie, czy ludzie dojeżdżali codziennie do pracy? Dyrektor ZDP odpowiedział, że generalnie praca jest w terenie i pracownicy muszą być dyspozycyjni. Struktura organizacyjna jest taka, że są trzy brygady robocze. W Wołczynie jest baza. Do tej pory pracownicy dojeżdżali do pracy autem służbowym.

 

Ad.5

Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie pierwszy wniosek radnego Wojciecha Smolnika dot. by zobowiązania Dyrektora ZDP do przygotowania wykazu dróg w chwili obecnej zaliczonych do kategorii dróg powiatowych a faktycznie zgodnie z art. 6a ustawy o drogach publicznych nie spełniających tych kryteriów wraz z uzasadnieniem do każdej drogi. Radni wniosek przyjęli, 1 radny wstrzymał się od głosu, 0 przeciw. Następnie Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie drugi wniosek radnego Wojciecha Smolnika, który dot. sporządzenia przez Dyrektora ZDP wykazu budowli ( mosty, przepusty, drogi, chodniki ), które w chwili obecnej lub w najbliższym czasie ze względu na swój stan będą musiały zostać wyłączone z użytkowania.

Radni przyjęli wniosek, 1 radny wstrzymał się od głosu, 0 przeciw.

Następnie głos zabrał radny Marcin Michalski, który zapytał Członka Zarządu, czy jest już opinia z RIO dot. programu naprawczego. Członek Zarządu odpowiedział, że właśnie dlatego Starosta jest nieobecny na Komisji w dniu dzisiejszym, gdyż pojechał osobiście odebrać opinię z RIO. Następnie głos zabrała radna Teresa Wróbel, pytając czy to prawda, że ordynator oddziału Chirurgii Ogólnej w PCZ złożył wypowiedzenie? Odpowiedzi udzielił radny Wojciech Smolnik, który powiedział, że większa liczba lekarzy złożyła wypowiedzenia. Na maj zabezpieczenie lekarskie jest. Obecnie cały czas trwają rozmowy z lekarzami, część lekarzy zadeklarowała wycofanie wypowiedzeń. Obecnie trwają również rozmowy dot. nowego Prezesa PCZ S.A, obecna Pani Prezes jest do końca maja br. Radny Wojciech Smolnik powiedział, że trwają także poszukiwania pediatry. Głos zabrał radny Damian Buła, który poprosił radnych, by pochylili się nad wnioskiem, jeśli taki będzie, w sprawie remontu drogi dojazdowej z Kluczborka do Byczyny. Członek Zarządu powiedział, że należy zgromadzić wkład własny, ale dzięki gminom być może uda się go zgromadzić. Następnie radny Piotr Pośpiech odniósł się do sytuacji PCZ S.A. i stwierdził, że błędem było nie zatrzymanie na oddziale Ordynatora Oddziału Pediatrii, który zabezpieczał również oddział noworodkowy. Radny stwierdził, że odejście kolejnego lekarza, ordynatora, który pełnił również funkcje Dyrektora Medycznego jest  bardzo niepokojące. Głos zabrał radny Wojciech Smolnik, który powiedział, że każde wypowiedzenie jest niepokojące. Wynagrodzenia lekarzy zajmują prawie 90% budżetu szpitala. Sytuacja finansowa szpitala jest trudna. Radny Piotr Pośpiech powiedział, że coś jest na rzeczy, że tylu lekarzy złożyło wypowiedzenia. Radny Marcin Michalski zapytał, czym skutkuje to, że nie będzie Dyrektora Medycznego. Radny Piotr Pośpiech powiedział, że skutkuje to tym, że nie można prowadzić działalności medycznej. Nie można dopuścić do takiej sytuacji, aby Dyrektora Medycznego nie było, trzeba kogoś wyznaczyć na to stanowisko.

 

Ad.6

Przewodniczący obrad w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął wspólne posiedzenie komisji  Rady Powiatu w Kluczborku.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

                                                                             Przewodniczący Komisji Budżetu i Rolnictwa
                                                                                                   Robert Wietrzyk

 

 

 

 

 

Przewodniczący Komisji Zdrowia,
Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska
Wojciech Smolnik

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Protokołowała :

Małgorzata Gulanowska