Protokół Nr 6/2019

Wspólne posiedzenie Komisji Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska oraz Komisji Budżetu i Rolnictwa Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 18 marca 2019 r.

       

Przewodniczył radny Robert Wietrzyk - Przewodniczący Komisji Budżetu i Rolnictwa.

 

Porządek posiedzenia:

1.      Otwarcie posiedzenia.

2.      Stan Przygotowań Powiatu Kluczborskiego do przejęcia ratownictwa medycznego.

3.      Analiza projektu programu naprawczego Powiatu Kluczborskiego.

4.      Wolne wnioski.   

5.      Zamknięcie posiedzenia.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1. Mirosław Birecki – Starosta Kluczborski
2. Wanda Słabosz - Skarbnik Powiatu

3. Rozalia Słoniowska – Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu

4. Mieczysław Zaleciński – Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia.

5. Mieczysław Czapliński – Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska.

6. Sylwia Jarczewska – Prezes PCZ S.A w Kluczborku

7. Lesław Czernik- Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny

8. Celina Zając – Wiceprzewodnicząca Rady Powiatu

Ad.1

Wspólne Posiedzenie Komisji otworzył Przewodniczący Komisji Budżetu i Rolnictwa– Robert Wietrzyk, który przedstawił proponowany porządek obrad. We wspólnym posiedzeniu uczestniczyło 16 radnych. Radni jednogłośnie przyjęli proponowany porządek obrad.

 

Ad.2

Głos zabrał Starosta Kluczborski, który powiedział, że przyjechały już 3 nowe karetki. Ratownictwo medyczne ruszy od 1 kwietnia według planu. Głos zabrał radny Marcin Michalski, który zapytał, czy na zakup karetek został wzięty kredyt? Pan Starosta odpowiedział, że tak, zakup karetek został sfinansowany z kredytu. Przewodniczący Rady poprosił o wypowiedź Panią Prezes PCZ S.A. w sprawie ratownictwa medycznego w Powiecie Kluczborskim. Pani Prezes powiedziała, że karetki już są w komplecie, 2 karetki pozostaną w Kluczborku, jedna pojedzie stacjonować do Byczyny. Obecnie podpisywane są umowy z ratownikami medycznymi. Nie będzie problemu z ratownikami i lekarzami, by ułożyć grafik od 1 kwietnia. W Byczynie w miejscu, gdzie karetka będzie stacjonować trwają jeszcze prace remontowe. Karetki zostały sfinansowane w całości z kredytu. Umowa jeszcze nie została podpisana, obecnie trwa kompletowanie dokumentów. Przetarg na zakup wyposażenia do karetek jest już zakończony. Radny Piotr Pośpiech zapytał w jakiej wysokości został wzięty kredyt i jakie jest oprocentowanie oraz na jaki okres. Pani Prezes powiedziała, że okres jest od 3- 5 lat, oprocentowanie ok. 4 %, umowa jeszcze nie została podpisana. Koszt karetek to około 1,2 mln plus około 100 tys. zł za wyposażenie każdej
z karetek. Radny Jarosław Przybył zapytał o wyposażenie karetek, do 1 kwietnia niedaleko, czy zdążymy? Pani Prezes odpowiedziała, że przetarg został zakończony, obecnie czekamy na dostarczenie sprzętu. Wszystko jest tak ustawione, że na pewno zdążymy. Radny Piotr Pośpiech zapytał: do pełnej obsady 3 zespołów karetek jaka jest potrzebna ilość zatrudnionych lekarzy i ratowników. Pani Prezes powiedziała, że nie jest w stanie odpowiedzieć. Wyliczenia były robione przez Opolskie Centrum Ratownictwa Medycznego. Zgodnie z wyliczeniami, personelu jest tyle ile potrzeba. Radny Piotr Pośpiech zapytał jakie obecnie są stawki w ratownictwie za godzinę? Pani Prezes odpowiedziała, że obecnie jest to 80 zł dla lekarza bez specjalizacji, 85 zł ze specjalizacją. Ratownik medyczny 25 zł za godzinę plus 8% dodatku za funkcję kierownika bądź kierowcę. Radny Piotr Pośpiech zapytał, jaki jest ryczałt dobowy za karetkę typu S i karetkę typu P? Ryczałt dobowy na karetkę typu S wynosi 4130 zł, a na typ P 3130 zł. Radny Piotr Pośpiech powiedział, że należy żałować tego, że karetka dla Wołczyna podlegać będzie pod Opole. Głos zabrał radny Zdzisław Pelc, który powiedział, że kalkulując ryczałt na dobę na za karetki będzie wynosił ok. 10 tys. zł. Rocznie będzie to na poziomie 3,5 mln. Radny zapytał Pani Prezes, czy była robiona kalkulacja ile po odjęciu wszystkich kosztów powinno zostać pieniędzy. Pani Prezes odpowiedziała, że nie powinno to przynosić strat. Po kilku miesiącach funkcjonowania będzie można taką kalkulację zrobić. Do końca też nie wiadomo ile będzie wynosiła rata kredytu. Licząc kredyt na okres 3 lat na 4%, rata wynosiłaby ok. 40 tys. zł. Radny Piotr Pośpiech zapytał, co dalej z zawieszonym oddziałem w Szpitalu? Pani Prezes powiedziała, że na dzień dzisiejszy w dalszym ciągu nie ma lekarza pediatry. Pan Starosta powiedział, że wskaźnik urodzeń w Oleśnie za 2018 wynosi 730 a u nas ok. 270. Do oddziału ginekologiczno-położniczego trzeba było dopłacać ok. 1 mln zł. Radny Piotr Pośpiech zapytał jakie są dalsze plany? Pomysł jest taki, aby była ginekologia planowa, całodobowa, będą prowadzone dalsze rozmowy na temat tego jak zagospodarować resztę budynku – powiedziała Pani Prezes. Jeżeli Szpital pozyska lekarza pediatrę, to w pierwszej kolejności będzie on pracował na oddziale pediatrycznym, bo w niedługim czasie również tam może być problem z kadrą lekarską. Radny Zdzisław Pelc zapytał, czy sama ginekologia ma szansę na utrzymanie? Pani Prezes powiedziała, że „mądry zespół” się utrzyma, który będzie wiedział jak odpowiednio planować zabiegi. Radny Zdzisław Pelc zapytał, jak daleko został odsunięty projekt, w którym możemy pozyskać sprzęt, lecz brakuje nam na wkład własny? Pani Prezes powiedziała, że będzie pisała pismo w sprawie zmiany harmonogramu tego projektu, nie można pozwolić na to, aby ten program nam przepadł, gdyż sprzęt jest bardzo potrzebny. Szpital będzie starał się też o kolejną pożyczkę.

 

Ad.3

Głos zabrał Pan Starosta, który powiedział, że na planowanej Sesji będzie obecna firma Aesco Group, która również będzie odpowiadać na pytania jeśli jakieś będą odnośnie programu naprawczego. Co do oszczędności to trzeba je znaleźć. Odnośnie Młodzieżowego Domu Kultury w Kluczborku będą prowadzone rozmowy w kierunku stworzenia nowej instytucji kulturalnej w Kluczborku. Obecnie nauczycieli zatrudnionych w MDK obowiązuje karta nauczyciela, w nowej instytucji będą podlegać przepisom z Kodeksu Pracy. Starosta powiedział, że w przypadku MDK nie chodzi o oszczędność jednorazową, 700 tys. zł. Sytuacja Powiatu jest trudna i obecnie nie stać Powiatu na utrzymywanie MDK. Głos zabrała radna Celina Zając, która powiedziała, że w przypadku likwidacji MDK należy mieć na uwadze odprawy dla nauczycieli. Radna zapytała, czy nie można MDK restrukturyzować, przekształcić w takim sensie, żeby „wyjąć” nauczycieli spod karty nauczyciela. Pan Starosta odpowiedział, że ostateczna decyzja będzie podejmowana w lutym 2020 roku. Zapis w programie naprawczym o likwidacji MDK jest założeniem, to nie znaczy, że z chwilą podjęcia uchwały o programie naprawczym MDK zostanie zlikwidowany. Radna Magdalena Durecka zapytała, czy budynek MDK również przejdzie pod Gminę Kluczbork? Starosta powiedział, że jest to budynek Powiatu. Starosta zapytał radnego Piotra Pośpiecha, czy w latach poprzednich nie było zamysłu, by MDK zlikwidować? Radny Piotr Pośpiech odpowiedział, że nie, takiego pomysłu nie było. Radny Piotr Pośpiech powiedział, że MDK i KDK są to dwie różne instytucje. KDK jest instytucją kultury, MDK jest instytucją oświatową, z odmiennym rodzajem świadczonych usług prowadzonych przez fachowców. Radny Piotr Pośpiech powiedział, że widział jak krok po kroku była wypracowywana niesamowita jakość w MDK. O wartościach merytorycznych można by rozmawiać bardzo długo. W Opolu, w Strzelcach Opolskich funkcjonują dwa Domy Kultury. Radny Marcin Michalski zapytał, czy na MDK Powiat otrzymuje subwencje? Odpowiedzi udzieliła Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu Pani Rozalia Słoniowska, która powiedziała, że przychodzą środki na tak zwane zajęcia pozaszkolne powiatowe, które są dzielone na 3 nasze jednostki: PPP, PODN i MDK. Radny Marcin Michalski zapytał, czy w przypadku likwidacji MDK ta kwota, którą Powiat otrzymuje zostanie pomniejszona? Pani Naczelnik powiedziała, że kwota pozostanie bez zmian. Radna Celina Zając zapytała o redukcję etatów nauczycieli. Można przypuszczać, że zwiększy się liczba oddziałów szkołach, więc teoretycznie powinno być więcej nauczycieli a nie mniej. Starosta powiedział, że w przypadku ZSO w Kluczborku jest mowa o likwidacji Gimnazjum, może być wygaszonych nawet 9 etatów. Likwidacja etatów nie musi tyczyć się tylko nauczycieli, mogą być to również inne stanowiska. Program postępowania naprawczego jest programem, który może ulegać zmianie. Pierwszy minimalistyczny arkusz co do ilości oddziałów będzie na przełomie kwietnia/maja. Radna Celina Zając zapytała, czy będzie prowadzony nabór uczniów ze Wschodu? Wszystko będzie podlegało wyliczeniu, powiedział Pan Starosta. Głos zabrał radny Jakub Goliński, który odniósł się do planowanej liczby oddziałów w szkołach. Przytaczając informacje z Komisji Oświaty, gdzie była mowa o tym, że zwiększy się liczba oddziałów, można założyć że zwiększy się również zapotrzebowanie na nauczycieli. Radny Jakub Goliński odniósł się również do informacji z Komisji Oświaty, że gdy będzie brakować nauczycieli przy podwójnym naborze, będą zatrudniani nauczyciele z gmin, którzy najbardziej odczują likwidację gimnazjów. Wicestarosta powiedział, że w pierwszej kolejności będą zatrudniani nauczyciele, którzy mają niepełny etat i dopełniają etat w innych jednostkach. Radny Robert Wietrzyk powiedział, że obecnie liczebność uczniów w klasach maleje, tendencja jest spadkowa. Radny Piotr Pośpiech powiedział, że należy zwrócić uwagę na dane historyczne, które zawsze były brane pod uwagę przy planowaniu ilości oddziałów. Zazwyczaj ok. 15% uczniów migrowało do innych szkół. Starosta powiedział, że oszczędności w oświacie muszą się znaleźć. Na przykładzie LO 45% nauczycieli nie ma pełnego wymiaru czasu pracy. Głos zabrała Pani Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu, która powiedziała, że plan naboru na rok 2019/2020 wygląda tak, że planujemy otworzyć w sumie 49 oddziałów. „Pod kreską” znajduje się ZSO w Kluczborku ze względu na likwidację Gimnazjum. Planujemy tam utworzyć ok. 10 oddziałów. Arkusz, który planowany jest w maju jest wersją minimalistyczną. Część uczniów odejdzie do innych szkół.  Odnośnie etatów, w pierwszej kolejności, jeśli zdarzy się sytuacja zwolnień w pierwszej kolejności będą zagospodarowani nauczyciele z naszych szkół. Obecnie prowadzone są rozmowy z Dyrektorami jednostek. Dyrektor ZSO wskazał na likwidację 9 etatów, w WODiDZ 4 etaty, w SOSW 3 etaty. Po 8 kwietnia będą bardziej szczegółowe informacje na temat oszczędności w jednostkach. Radny Jakub Goliński powiedział, że od 22-30% uczniów wybiera szkołę poza naszym Powiatem. Radny zapytał :jaka będzie ilość oddziałów w ZSO, jaka planowana jest w arkuszu organizacji ilość oddziałów? Głos zabrał radny Lesław Czernik, który powiedział, że na Komisji Oświaty Pan Dyrektor Kaczmarski powiedział, że liczy na 9 oddziałów, a być może będzie 11. Radny Jakub Goliński zapytał, ile oddziałów odchodzi? Pani Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu odpowiedziała, że 3 oddziały Gimnazjum i 5 z LO. Radny Jakub Goliński powiedział, że wychodzi na to, że liczba oddziałów od września 2019 r. na pewno nie będzie mniejsza niż w roku ubiegłym. Radny Jakub Goliński zapytał jakie są założenia minimalistyczne jeśli chodzi o ZSLT  w Kluczborku? Pani Naczelnik odpowiedziała, że planujemy 12 oddziałów. Radny Jakub Goliński stwierdził, że już po dwóch placówkach widać, że liczba oddziałów będzie większa względem roku poprzedniego. Radny Jakub Goliński zapytał, ilu z 45% nauczycieli uzupełnia etaty w innej szkole? Ilu z tych 45% nauczycieli nie uzupełnia etatów, ale pracuje w innych szkołach prowadzonych przez inne Powiaty? A ilu nauczycieli nie chciało uzupełniać etatów? Przewodniczący Obrad powiedział, że ten temat może zostać poruszony na kolejnej Komisji Oświaty. Głos zabrał radny Piotr Pośpiech, który powiedział, że radny Jakub Goliński robił taki arkusz i dbał o to, by każdy nauczyciel miał pełny etat, lub miał jak najmniej poniżej tego etatu. Radny Jarosław Przybył powiedział, że grono nauczycieli zostało poniekąd zmuszone do tego, by uzupełniać etaty chcąc zapewnić swojej rodzinie jakiś byt. Żeby nie doszło do zwolnień kilka lat temu, to obecnie nauczyciele są zatrudnieni na 12/18, 14/18 etatu. Radny Jakub Goliński powiedział, że głupotą byłoby to, aby 2 lata temu zwalniać nauczycieli i wypłacać im odprawy. Później od września ich znowu zatrudniać. Radny Wojciech Smolnik zwrócił się do radnego Jakuba Golińskiego, żeby wyjaśnił, do czego zmierza odnośnie oświaty i programu naprawczego? Radny Jakub Goliński powiedział, że w programie naprawczym pokazana jest oszczędność na likwidacji etatów. Reforma w szkołach jest wdrażana, ona dopiero przyniesie skutek od września, a założenia w programie są już teraz. Głos zabrała Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu, która powiedziała, że po przeprowadzeniu różnego rodzaju analiz finansowych można jednoznacznie stwierdzić, że kształcenie zawodowe w pełni się opłaca, chodzi o rozwijanie działalności szkół zawodowych. Kształcenie ogólne obecnie jest mniej rentowne. Głos zabrał radny Marcin Michalski, który zapytał kiedy nauczyciele dostaną wypowiedzenia, bo dopiero we wrześniu okaże się jaki ten podwójny nabór będzie w rzeczywistości. Według zapisu w programie naprawczym, wypowiedzenia powinny być złożone 1 maja 2019 r. Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu powiedziała, że obowiązuje 3 miesięczne wypowiedzenie. Pod koniec maja zatwierdzane będą arkusze, jeżeli okaże się, że będziemy z kimś musieli rozwiązać stosunek pracy, to nastąpi to z końcem maja.

 

Ad.4

Nie zgłoszono wolnych wniosków.

 

Ad.5

Przewodniczący obrad w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął wspólne posiedzenie komisji  Rady Powiatu  w Kluczborku.

Na tym protokół zakończono.

 

                                                                             Przewodniczący Komisji Budżetu i Rolnictwa
                                                                                                   Robert Wietrzyk

 

 

 

 

Przewodniczący Komisji Zdrowia,
Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska
Wojciech Smolnik

 

 

 

 

Protokołowała :

Małgorzata Gulanowska