Protokół Nr 5/2019

Ze wspólnego posiedzenia wszystkich Komisji Stałych Rady Powiatu
w Kluczborku w dniu 14 marca 2019 r.

       

Przewodniczył radny Wojciech Smolnik - Przewodniczący Komisji Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska.

 

Porządek posiedzenia:

 

1.      Otwarcie posiedzenia.

2.      Analiza materiałów na V Sesję Rady Powiatu w Kluczborku.

3.      Wolne wnioski.   

4.      Zamknięcie posiedzenia.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1. Mirosław Birecki – Starosta Kluczborski
2. Wanda Słabosz - Skarbnik Powiatu

3. Adam Radom – Sekretarz Powiatu

4. Rozalia Słoniowska – Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu

5. Mieczysław Zaleciński – Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia.

6. Mieczysław Czapliński – Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska.

7. Iwona Rudnicka – Hrynyszyn – Dyrektor PCPR w Kluczborku

Ad.1

Wspólne Posiedzenie Komisji otworzył Przewodniczący Komisji Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska – Wojciech Smolnik. Następnie pod głosowanie został poddany wniosek, by Przewodniczący Komisji Wojciech Smolnik poprowadził wspólne posiedzenie wszystkich Komisji. Radni powyższy wniosek przyjęli jednogłośnie.

Przewodniczący obrad – radny Wojciech Smolnik – przedstawił proponowany porządek obrad. We wspólnym posiedzeniu uczestniczyło 17 radnych. Radni jednogłośnie przyjęli proponowany porządek obrad.

 

Ad.2

Przewodniczący w kolejnym punkcie rozpoczął omawianie materiałów na V Sesję Rady Powiatu. Głos zabrał radny Piotr Pośpiech, który złożył wniosek, by przy omawianiu materiałów na Sesję pominąć punkty od 2.1 do 2.13 z porządku obrad Sesji i pozostawić je do omówienia na Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny. Wspomniane punkty dotyczą zmian nazw szkół i są następstwem reformy oświaty. Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek radnego Piotra Pośpiecha. Radni przyjęli powyższy wniosek, 3 radnych wstrzymało się od głosu, 1 radny był przeciw. Następnie Przewodniczący Wojciech Smolnik przeszedł do omówienia kolejnego projektu uchwały w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2019 rok. W związku z brakiem zapytań w tej kwestii, omawiany projekt został poddany pod głosowanie. Radni pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt. Następnie Przewodniczący przedstawił projekt w sprawie ustalenia szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w domu dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży. Radni pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt. Kolejno Przewodniczący przedstawił projekt w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku za rok 2018 wraz z wykazem potrzeb w zakresie pieczy zastępczej oraz sprawozdanie z efektów pracy organizatora rodzinnej pieczy zastępczej. Radni jednogłośnie zaopiniowali powyższy projekt. Następnym projektem, który został radnym przedstawiony był projekt w sprawie nadania Statutu Domowi Pomocy Społecznej w Kluczborku. Głos zabrał radny Piotr Pośpiech, który zapytał czy poprzednia uchwała w sprawie DPS została uchylona. Odpowiedzi udzielił Wicestarosta Kluczborski, który powiedział, że w treści uzasadnienia do projektu można przeczytać, iż ponowne podjęcie uchwały w przedmiotowej sprawie jest konieczne ze względu na stanowisko Organu Nadzoru Wojewody mówiące o tym, że uchwalane statuty jednostek organizacyjnych powinny być wprowadzone w życie w trybie ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa, jako prawo miejscowe. Mając powyższe na uwadze konieczne jest uchylenie Uchwały
Nr III/28/2018 z dnia 27 grudnia 2018 r. w sprawie nadania Statutu Domu Pomocy Społecznej i podjęcie nowej w trybie prawa miejscowego. Głos zabrał również Sekretarz Powiatu Adam Radom, który powiedział, że Organ Nadzoru tej konkretnej uchwały nie uchylił, tylko zawiadomił o wszczęciu postępowania nadzorczego. Powodem takiego stanowiska Organu Nadzoru jest między innymi wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, który mówi o tym, że statuty jednostek organizacyjnych powinny być uchwalane w trybie prawa miejscowego. Następnie Przewodniczący przedstawił radnym kolejny projekt uchwały w sprawie
uchylenia  uchwały nr II/22/2018 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 07 grudnia 2018 roku w sprawie wyrażenia zgody na ustanowienie hipoteki na nieruchomościach stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego. Głos zabrał radny Piotr Pośpiech, który zapytał, dlaczego ta uchwała jest uchylana? Odpowiedzi udzielił Członek Zarządu Artur Nowak, który powiedział, że jak wynika z uzasadnienia do projektu, w związku z zawiadomieniem Wojewody Opolskiego o wszczęciu z urzędu postępowania nadzorczego wobec uchwały Nr II/22/2018 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 7 grudnia 2018 r. w sprawie wyrażenia zgody na ustanowienie hipoteki na nieruchomościach stanowiących własność powiatu kluczborskiego uchyla się przedmiotową uchwałę. Przyczyną wszczęcia postępowania nadzorczego było naruszenie zakresu delegacji wynikającej z ustawy o samorządzie powiatowym, z uwagi na wcześniejsze podjęcie przez Radę Powiatu w Kluczborku uchwały nr XXXI/185/2009 w sprawie określenia zasad gospodarowania nieruchomościami, z której wynika upoważnienie zarządu do samodzielnego obciążania nieruchomości powiatu ograniczonymi prawami rzeczowymi. Radny Piotr Pośpiech zapytał, czy Zarząd Powiatu podjął uchwałę o hipotece? Odpowiedzi udzieliła Skarbnik Powiatu, która powiedziała, że taka uchwała nie została podjęta, ale nie ma też takiego zabezpieczenia w postaci hipoteki na kredycie, bank nie wymagał takiego zabezpieczenia. Następnie Przewodniczący przedstawił kolejny projekt uchwały w sprawie przyjęcia planów komisji stałych Rady Powiatu w Kluczborku na 2019 r. Radni pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt. Kolejnym projektem był projekt w sprawie rozpatrzenia skargi Pani K.K. na Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku. Radni pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt. Następnie Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie pozostawienia bez rozpoznania skargi na działanie byłego Starosty Kluczborskiego w przedmiocie braku gospodarności  w zarządzaniu PCZ S.A. w Kluczborku. Radni pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt. Kolejno przedstawiony został projekt w sprawie odwołania Skarbnika Powiatu Kluczborskiego. Radni pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt. Następnie Przewodniczący przedstawił projekt w sprawie powołania Skarbnika Powiatu Kluczborskiego i został pozytywnie przez radnych zaopiniowany. Kolejnym projektem do omówienia, był projekt w sprawie uchwalenia programu postępowania naprawczego Powiatu Kluczborskiego. Przewodniczący Komisji przedstawił radnym firmę Aesco Group, która we współpracy z Zarządem Powiatu opracowała projekt programu naprawczego.

Przedstawiona prezentacja stanowi załącznik do protokołu.

Głos zabrał radny Marcin Michalski, który zapytał o redukcję etatów nauczycielskich. Czy za ograniczeniem etatów nauczycielskich, będzie szło również ograniczenie ilości dzieci
w szkołach. Pan Starosta odpowiedział, że w LO w Kluczborku około 9 etatów będzie musiało być zlikwidowane, mowa tu nie tylko o etatach nauczycielskich. Starosta podkreślił, że rok 2019 jest najtrudniejszy, część zobowiązań z 2018 r. przeszło na rok 2019. Nie zrealizowanie dochodów z mienia z roku 2018 przyczyniło się również do tego, że wskaźniki Powiatu zostały zachwiane. Starosta odniósł się do likwidacji MDK w Kluczborku stwierdzając, że nie ma możliwości prawnej w obecnej chwili, by móc przekształcić MDK, lub połączyć go z inną instytucją kultury. Starosta podkreślił, że w planie jest stworzenie w Kluczborku jednego Domu Kultury i formalnie MDK będzie musiał zostać zlikwidowany. Starosta stwierdził, że jeśli w lutym 2020 r. okaże się, że są dodatkowe, wolne środki, to być może decyzja będzie inna. Projekt programu naprawczego jest realny, oparty na rzeczach możliwych do zrealizowania. Dochody majątkowe są założone na poziomie 500 tys. zł. Głos zabrał radny Jarosław Przybył, który zapytał, czy przy opracowaniu tego projektu wzięto pod uwagę fakt, że w tym roku nabór do szkół ma być podwójny. Starosta powiedział, że program naprawczy pociągnie za sobą bolesne decyzje i od tego nie uciekniemy. Radna Celina Zając zapytała, czy zostały w koszty wliczone odprawy dla zwalnianych nauczycieli? Odpowiedzi udzielił przedstawiciel firmy Aesco Group, który powiedział, że koszty są wliczone i dlatego efekty programu naprawczego są rozłożone w czasie. Radna Celina Zając powiedział, że dobrze byłoby zobaczyć w liczbach ile wyniosą odprawy, bo być może będzie to koszt zatrudnienia 5, czy 6 nauczycieli przez cały rok. Przedstawiciel firmy Aesco Group stwierdził, że należy na to spojrzeć w perspektywie długoterminowej. Przewodniczący Obrad zapytał, czy po uchwaleniu programu naprawczego, można dokonać w nim zmian. Starosta powiedział, że tak, jeśli znajdziemy nowe dochody, które pozwolą zniwelować w okresie trwania programu naprawczego wskazane wcześniej oszczędności. Starosta podkreślił, że oszczędności są poszukiwane nie tylko w MDK, ale również w Starostwie, czy też innych jednostkach. Głos zabrał radny Andrzej Olech, który zapytał, czy były już prowadzone rozmowy w sprawie stworzenia jednego Domu Kultury i co dalej będzie z osobami zatrudnionymi w MDK. Starosta powiedział, że jest pod wrażeniem osiągnięć MDK, jednak Powiatu nie stać na tą instytucję. Radna Celina Zając zapytała, na jakich warunkach jest udzielana pożyczka z Ministerstwa Finansów. Przedstawiciel Aesco Group odpowiedział, że co do zasady pożyczka z Ministerstwa udzielana jest na stałe oprocentowanie 3%, na okres około 20 lat, czyli do 2039 r. Przedstawiciel firmy Aesco Group stwierdził, że głównym założeniem pożyczki z Ministerstwa jest to, by zamienić „drogie” zobowiązania, czyli np. subrogację, tańszą pożyczką z Ministerstwa Finansów. Radna Celina Zając stwierdziła, że za każdym uczniem idzie subwencja. Radna zapytała, czy nabór uczniów ze Wschodu zostanie zaprzestany? Bo wtedy zmniejszy się subwencja. Radna Celina Zając powiedziała, że Dyrektorzy Szkół na Komisji Oświaty powiedzieli, że będą w stanie przyjąć każdą ilość uczniów. Pan Starosta powiedział, w tym roku do oświaty należy dopłacić ok. 5 mln zł. Przedstawiciel firmy Aesco Group powiedział, że oświata w Powiecie stanowi prawie połowę budżetu i ciężko będzie znaleźć oszczędności, nie ruszając przy tym oświaty. Głos zabrał radny Przemysław Panicz, który powiedział, że w planie jest wzięcie 62,5 mln zł. pożyczki z Ministerstwa Finansów i zapytał, na jakie zadłużenie pójdzie ta pożyczka? Przedstawiciel firmy Aesco Group powiedział, że pożyczka z Ministerstwa ma dwa cele. Po pierwsze refinansowanie zadłużenia, a po drugie bilans budżetu tegorocznego. Z kwoty 62, 5 mln zł. na refinansowanie zadłużenia będzie kwota ok. 50 mln zł. Nieco ponad 11 mln zł jest na zbilansowanie budżetu tegorocznego, a kwota 1 mln 600 tys. zł. jest to tzw. „bufor bezpieczeństwa”. Radny Przemysław Panicz stwierdził, że tak naprawdę powiększymy zadłużenie o 11 mln zł.  Radny Marcin Michalski zapytał, jaka jest procedura przyznawania pożyczki z Ministerstwa. Przedstawiciel firmy Aesco Group powiedział, że należy podjąć uchwałę o programie naprawczym. Następnie uchwała wysyłana jest do RIO w celu zaopiniowania. Kolejno trzeba będzie zgromadzić ponad 20 załączników, które Powiat wspólnie z RIO musi przesłać do Ministerstwa. Założenie jest takie, że najwcześniej pożyczka może wpłynąć w listopadzie, lub grudniu br. Procedura jest długa i skomplikowana. Starosta powiedział, że Ministerstwo Finansów od 2004 roku udzieliło pożyczek na kwotę prawie 780 mln zł. Jeśli spełnia się wszelkie kryteria, to taką pożyczkę się otrzymuje. Radny Damian Buła zapytał, czy dla zwalnianych nauczycieli Powiat przewiduje jakąś formę pomocy, np. przy szukaniu nowej pracy.  Pan Starosta odpowiedział, że będą podejmowane takie działania. Głos zabrał radny Robert Wietrzyk, który powiedział, że na pewno w szkołach ponadgimnazjalnych są też osoby, które mają już świadczenia emerytalne, a dalej pracują. Należy zrobić tak, by  negatywny skutek programu naprawczego był jak najmniej odczuwalny dla ludzi. Głos zabrał radny Piotr Pośpiech, który zasugerował, by mówić o wszystkich etatach do likwidacji, czyli według projektu ponad 40 etatów. Starosta odniósł się do likwidacji etatów w Starostwie, mianowicie część osób sama odeszła z własnej woli, część nabyła prawa emerytalne. Etaty, które się zwolniły nie są wypełniane nowymi, tylko są przesunięcia z innych stanowisk. Przewodniczący Obrad powiedział, że to prawda, że należy mówić o likwidacji wszystkich, 40 etatów. Jednak rozmowy są prowadzone odnośnie programu naprawczego, a nie o konstruowaniu budżetu. Należy się zmierzyć z problemem. Następnie Przewodniczący przedstawił
sprawozdanie z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli szkół i placówek oświatowych powiatu kluczborskiego w 2018 r. Radni pozytywnie zaopiniowali powyższe sprawozdanie. Następnie przewodniczący przedstawił radnym sprawozdanie z działalności Powiatowej Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Powiatu Kluczborskiego za 2018 r., które zostało pozytywnie zaopiniowane. Kolejno przedstawione zostało sprawozdanie „Ocena stanu bezpieczeństwa sanitarnego Powiatu Kluczborskiego za 2018 r.”. Radni pozytywnie je zaopiniowali. Następnie Przewodniczący przedstawił radnym sprawozdanie z działalności Komendy Powiatowej Policji w Kluczborku w 2018 r. Sprawozdanie zostało pozytywnie zaopiniowane. Ostatnim punktem, który został radnym przedstawiony było sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu za okres od 17.12.2018r. do 25.02.2019 r. Radni nie wnieśli uwag i zapytań.

Ad.3

Nie zgłoszono wolnych wniosków.

 

Ad.4

Przewodniczący obrad w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął wspólne posiedzenie komisji  Rady Powiatu  w Kluczborku.

Na tym protokół zakończono.

 

                                                                             Przewodniczący Komisji Budżetu i Rolnictwa
                                                                                                   Robert Wietrzyk

 

 

 

Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki i Rozwoju Rodziny

Lesław Czernik

 

 

Przewodniczący Komisji Zdrowia,
Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska
Wojciech Smolnik

 

 

                                          

Przewodniczący

Komisji Rewizyjnej

                                                                                                                                  Damian Buła

 

 

 

 

 

Przewodniczący Komisji Skarg,

Wniosków i Petycji

Ryszard Okaj

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Protokołowała :

Małgorzata Gulanowska