Protokół Nr 4/2019
z posiedzenia Komisji Budżetu i Rolnictwa w dniu 26 lutego 2019 r.
Przewodniczył Robert Wietrzyk -Przewodniczący Komisji Budżetu i Rolnictwa
Porządek posiedzenia:
1. Otwarcie posiedzenia.
2. Analiza finansowa PKS Sp. z o.o. w Kluczborku za rok 2018 / przedstawienie aktualnej sytuacji PKS w Kluczborku.
3. Zapoznanie z informacją na temat realizacji projektów zewnętrznych przez Powiat Kluczborski i jednostki organizacyjne w 2019 r.
4. Informacja Zarządu Powiatu na temat działań związanych z opracowywanym programem naprawczym.
5. Wolne wnioski.
6. Zamknięcie posiedzenia.
Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
- Mirosław Birecki – Starosta Kluczborski
- Wanda Słabosz - Skarbnik Powiatu
- Adam Radom – Sekretarz Powiatu
- Mieczysław Czapliński – Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
- Marcin Wiecha – Prezes PKS Sp. z o.o.
Ad.1.
Przewodniczący Komisji Budżetu i Rolnictwa- Robert Wietrzyk przywitał wszystkich zebranych radnych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. W posiedzeniu komisji uczestniczyło 6 radnych.
Radni przyjęli powyższy porządek 5 głosami za, jeden radny nie brał udziału w głosowaniu.
Ad.2.
Następnie Przewodniczący Powiatu poprosił Prezesa PKS Sp. z o.o. Pana Marcina Wiechę o zaprezentowanie aktualnej sytuacji PKS-u.
Zaprezentowany materiał stanowi załącznik do protokołu.
Po zakończeniu prezentacji radni przeszli do omówienia przedstawionego materiału. Radny Piotr Pośpiech powiedział, że przejęcie od Skarbu Państwa w 2010 r. PKS-u było dobrym rozwiązaniem, co podkreślił również Prezes PKS, stwierdzając, że gdyby nie było tego przejęcia, obecnie PKS mógłby już nie istnieć. W chwili przejęcia kapitał zakładowy wynosił ok. 1 mln 600 tys. zł, a obecnie ma ponad 9,5 mln zł. Radny Piotr Pośpiech powiedział, że gdyby nie ruchy, które zostały wykonane na majątku spółki to skumulowana strata wyniosłaby ok. 1 mln 300 tys. zł., a jest strata na kwotę 373 tys., wynikająca głównie z amortyzacji. Radny Piotr Pośpiech zapytał, o ile spadły koszty leasingów? Prezes PKS odpowiedział, że rok do roku o kwotę 245 tys. zł. Prezes PKS powiedział, że średni wiek pojazdów to 13 lat, z czego 11 pojazdów ma 17 lat. Radny Piotr Pośpiech powiedział, że należy być ostrożnym przy wymianie taboru, bo mogą wzrosnąć koszty leasingowe.
Głos zabrał Pan Starosta pytając Pana Prezesa PKS kiedy będzie sprawozdanie finansowe za 2018 r.? Prezes PKS odpowiedział, że będzie gotowe do końca marca 2019 r.
Ad.3.
Przewodniczący Komisji przedstawił radnym informację o realizacji projektów zewnętrznych przez Powiat Kluczborski i jednostki organizacyjne w 2019 r., która była sporządzona na wniosek Radnego Piotra Pośpiecha. Radny stwierdził, że informacja jest nie do końca taka, o jaką chodziło. Przygotowane materiały miały dotyczyć sprawozdania, informacji o programach, w które dopiero Powiat „wszedł” i o kwotach jakie Powiat zdobył na dane programy. W Przygotowanych materiałach zabrakło m.in. informacji o pozyskanych środkach na sprzęt dla PCZ S.A w kwocie 3mln 800 tys. oraz kilku innych. Radny podkreślił, że to poprzedni Zarząd Powiatu zdobył te pieniądze. Jest to kwota, która przekracza 10 mln zł. Radny Piotr Pośpiech zawnioskował o sporządzenie takiego zestawienia na kolejne posiedzenie Komisji, a konkretne informacje, które mają być uwzględnione we wniosku prześle elektronicznie na email Biura Rady. Radny zapytał również, kiedy będą wyniki audytu przeprowadzonego w PCZ SA i Starostwie Powiatowym w Kluczborku. Członek Zarządu odpowiedział, że wstępny wynik audytu przeprowadzonego w Starostwie Powiatowym już jest, a w PCZ S.A. audyt jeszcze trwa. Radny Damian Buła zapytał, dlaczego ten wstępny wynik audytu nie został przekazany radnym, skoro jest już przygotowany. Członek Zarządu odpowiedział, że jeszcze trwa jego analiza.
Ad.4.
Przewodniczący przeszedł do punktu 4 z porządku obrad i poprosił o zabranie głosu Pana Starostę. Starosta powiedział, że została zawarta umowa z firmą, która zobowiązała się do przedstawienia szkicu dokumentu z opracowanym programem naprawczym. Następnie po przedstawieniu tego dokumentu przez firmę, radni spotkają się, by omówić poszczególne punkty programu naprawczego. Wynagrodzenie dla firmy przygotowującej dokumenty wynosi 19 700 tys. zł. netto, z czego 50% płatne będzie po przedstawieniu pierwszej wersji dokumentu, a kolejne 50% po przekazaniu dokumentu na Radę Powiatu w celu uchwalenia go. Następnie dokument ten musi zostać przesłany do RIO do zaopiniowania. Pan Starosta powiedział, że prawdopodobnie Powiat Kluczborski będzie starał się o pożyczkę od Ministra Finansów. Radny Piotr Pośpiech zapytał kiedy upływa termin 45 dni, który jest na opracowanie programu naprawczego. Starosta odpowiedział, że 25 marca br. Radny Piotr Pośpiech zapytał, czy dla firmy, która sporządza dokument jest przewidziane jakieś wynagrodzenie zależne od sukcesu, tzw.” success fee”. Starosta powiedział, że obecnie nie ma takiej umowy, która by o tym mówiła, w późniejszym etapie jest to możliwe w zależności od tego, czy pożyczka od Ministra Finansów zostanie przyznana. Radny Piotr Pośpiech zapytał, jakie są założenia programu naprawczego. Pan Starosta powiedział, że należy znaleźć kilka milionów oszczędności, głównie na wynagrodzeniach, remontach dróg i oświacie. Radny Piotr Pośpiech odniósł się do ostatniej Nadzwyczajnej Sesji Rady Powiatu, na której powiedziano, że nie ma uchwały RIO dotyczącej uchwalenia budżetu na 2019 r., a jak się okazało, taki dokument jest. Starosta powiedział, że nie ma uchwały w sprawie unieważnienia budżetu Powiatu. Przyszła uchwała z RIO stwierdzająca naruszenia i należy te nieprawidłowości usunąć do 5 maja br. Radny Piotr Pośpiech zapytał o planowanych oszczędnościach na wynagrodzeniach, czy ktoś otrzymał już wypowiedzenie o pracę. Starosta odpowiedział, że oszczędności te tyczą się osób, które przeszły już na emeryturę, lub same zrezygnowały z pracy w Starostwie. Radny Piotr Pośpiech powiedział, że jeśli ktoś ma uprawnienia emerytalne i nie dostał jeszcze wypowiedzenia to jest to wymierna strata, gdyż w tym roku na takiej osobie już się nie zaoszczędzi. Radny zapytał również ile będzie trwał program naprawczy. Starosta odpowiedział, że 3 lata. Radny Piotr Pośpiech zapytał, czy na razie nie ma tematu o likwidacji jednostek. Starosta odpowiedział, że wspólnie z radnymi będziemy dyskutować, o ile takie plany w ogóle będą. Radny Piotr Pośpiech zapytał, jak będą wyglądały przy programie naprawczym wszelkie formy wsparcia, np. na sport, czy OSP, czy organizacji pozarządowych, bo ustawa mówi, o ograniczeniu zadań tylko do tych ustawowych. Pan Starosta powiedział, że wszystko trzeba będzie dokładnie wyliczyć, będzie opracowany dokument i będziemy go omawiać. Przewodniczący Komisji powiedział, że program naprawczy przygotowuje firma zewnętrzna w pełnej współpracy i porozumieniu z Zarządem Powiatu. Radny Piotr Pośpiech zapytał o kwotę zobowiązań wymagalnych, mianowicie na ostatniej Sesji padła kwota 1 mln 234 tys. zł. Skarbnik Powiatu powiedziała że na dzień dzisiejszy wymagalnych zobowiązań cywilno-prawnych jest na około 1 mln zł. Radny Piotr Pośpiech zapytał, czy jest to kwota dotycząca budżetu tylko Starostwa, czy budżetu całego razem z jednostkami. Skarbnik Powiatu powiedziała, że jest to kwota z uwzględnieniem jednostek. Sytuacja zmienia się każdego dnia, codziennie jakaś faktura jest płacona. Pan Starosta zapytał Panią Skarbnik jaka kwota z faktur do zapłaty została przesunięta na rok 2019? Pani Skarbnik powiedziała, że ponad 10 mln zł. Radny Piotr Pośpiech powiedział, że z racji tego, że od początku tej kadencji była mowa Zarządu Powiatu o programie naprawczym, bank nie wyraził zgody na kredyt w rachunku bieżącym, pomimo wcześniejszych zapewnień o możliwości udzielenia takiego kredytu wyborów. Radny Piotr Pośpiech odniósł się jeszcze do wsparcia finansowego m.in. dla klubów sportowych. Radny zaznaczył, że jeden z klubów w zeszłym roku otrzymał dotacje. W tym roku również miał zapewnienie, że taką dotację otrzyma, a jednak tak się nie stanie. Dla ogólnej opinii o Powiecie jest to bardzo istotne. Przewodniczący Komisji powiedział, że jest to czas dokonywania trudnych wyborów.
Ad.5.
Głos zabrał Sekretarz Powiatu Adam Radom, który poinformował radnych, o tym, że trwają obecnie negocjacje z dwoma firmami, które przygotowały oferty dot. elektronicznej obsługi Rady Powiatu. Na dzień dzisiejszy udało się wynegocjować warunki rozłożenia płatności na czas trwania kadencji, na 60 miesięcy. Jest również możliwość dzierżawienia tabletów, nie trzeba ich od razu kupować. Miesięczny koszt wszystkich płatności wyniósłby około 1 tys. zł. przez 5 lat. Sekretarz Powiatu poinformował również o obowiązku odbycia szkolenia przez radnych i administratora z obsługi tej aplikacji. Sekretarz Powiatu poinformował radnych, że tablety będą bez modemu LTE, bo z tą opcją były by droższe o ok. 200 zł. Sekretarz powiedział, również, że początkowa oferta była na poziomie 55-59 tys. zł, a obecnie koszt całkowity będzie w granicach 33 tys. zł. Ustawodawca nakazał taką formę glosowania i należy ją wdrożyć.
Radny Piotr Pośpiech zapytał, na kiedy planowana jest Sesja Rady Powiatu. Członek Zarządu odpowiedział, że Sesja planowana jest w okolicach 18 marca.
Radny Damian Buła zgłosił wniosek o udostępnienie materiałów z audytu. Przewodniczący poddał wniosek pod głosowanie. Radni jednogłośnie, 6 głosami za przyjęli powyższy wniosek.
Ad.6.
Przewodniczący Komisji w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął posiedzenie Komisji Budżetu i Rolnictwa.
Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Komisji Budżetu i Rolnictwa
Robert Wietrzyk
Zał. Informacja z działalności Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej Sp. z o.o. w Kluczborku
Protokołowała:
Małgorzata Gulanowska